۲ چالش مهم در مسیر اجرای قانون رعایت سقف اجاره مسکن

سعیده اسکندری، گروه اقتصادی الف،   4030518088 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
۲ چالش مهم در مسیر اجرای قانون رعایت سقف اجاره مسکن

مدت زمان زیادی از موضع گیری "احمد اصانلو" رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشورمان نمی گذرد.مبنی بر این اساس با توجه به مشخص شدن میزان افزایش اجاره‌بها در استان های مختلف کشورمان، موجران بایستی به اعداد و درصدهای اعلام شده متعهد باشند و در غیر اینصورت، مستاجران تا 5 سال می توانند از موجران متخلف شکایت کنند و اضافه اجاره‌بهای پرداختی خود را دریافت و در عین حال زمینه را برای جریمه آن ها(موجران متخلف)تا سه برابر بیشتر از مبلغ دریافتی اضافی فراهم کنند . 

 به نظر می رسد که رعایت و اجرای قانون سقف اجاره در عینِ مثبت بودن، با چالش هایی نیز همراه خواهد بود که باید برای آن ها نیز تدابیر جدی اندیشیده شود. 

اول اینکه با توجه به تداوم نرخ تورم نسبتا بالا در کشورمان، هنوز بخش قابل توجهی از موجران از تطبیق خود با سقف های تعیین شده در مورد نرخ اجاره بها در استان های مختلف ایران خودداری کنند. استدلال اصلی آن ها در این رابطه نیز این خواهد بود که سقف های تعیین شده با روند تورم در اقتصاد ایران نمی خوانند و منطقی نیستند. در این راستا، مستاجران نیز با تمسک به فرصت ها و ظرفیت هایی که قوانین جدید برای آن ها فراهم کرده، به شکایت از موجران خواهند پرداخت. 

از این رو، پیش بینی می شود که روابط میان موجر و مستاجر در بازار مسکن تا حدی متشنج و ملتهب شود. از این رو، باید تدبیری کارشناسانه برای این چالش اندیشیده شود زیرا همین التهاب روابط موجر و مستاجر در بازار اجاره مسکن خود یک مشکل قابل توجه است که می تواند بر این بازار اثرگذاری منفی داشته باشد. 

دوم اینکه پیش بینی می شود با افزایش شکایت ها از موجران و استفاده مستاجران از ظرفیت ها و امکانات قانونی جدید، شاهد ایجاد شدن میزان قابل توجهی از پرونده ها در حوزه قضایی باشیم. به بیان ساده تر، حوزه قضایی احتمالا با سیلی از پرونده ها رو به رو خواهد شد که این مساله، این حوزه را نیز با چالش های تازه ای رو به رو خواهد کرد و می تواند بر روند فعالیت های آن هم اثرگذاری داشته باشد. 

پیش از این نیز بارها و بارها صاحب نظران حوزه مسکن ضمن مثبت دانستن رخ دادن برخی تحولات در حوزه بازار اجاره مسکن و بهتر شدن شرایط برای مستاجران، به طور خاص به این نکته اشاره داشته اند که بازار مسکن بایستی از سمت روند کلی نرخ تورم در اقتصاد ایران کنترل شود و الا تا زمانی که شکاف میان نرخ تورم کشورمان و درآمدهای مردم و یا قوانین نظیر آنچه اخیرا در بازار اجاره مسکن شاهد بوده ایم زیاد باشد، ظهور و بروز برخی چالش های جدید، امری کاملا طبیعی و منطقی است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۷۷۲۷۷۰۹:۴۳:۳۵ ۱۴۰۳/۵/۱۹
دخالت دستوری دولت در هر زمینه ای نشان داده است که در نهایت دود بیشتری به چشم اقشار آسیب پذیر جامعه وارد کرده است
ناشناس۳۵۷۷۲۸۳۰۹:۵۸:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۱۹
اول مشکل درست می‌شود اما بعد تطبیق داده می شود و مالکان مجبور می شوند رعایت کنند
ناشناس۳۵۷۸۲۶۲۱۷:۲۴:۱۱ ۱۴۰۳/۵/۲۰
وقتی ملکشون رو ندادن به اجاره متوجه میشی.. شما مستاجرها چرا نمیرین یقه دولت رو بگیرین تا براتون خونه فراهم کنه؟ برین قانون اساسی رو مطالعه کنین که حق برخورداری از سرپناه با حاکمیته.. این حق رو مطالبه کنین مگر در قانون اساسی نیامده؟
ناشناس۳۵۷۷۲۸۵۰۹:۵۹:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۱۹
اصلا مالک خودش رو راحت میکنه و اجاره نمیده
ناشناس۳۵۷۷۲۹۱۱۰:۱۱:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۱۹
از وقتی دولت دخالت کرده اوضاع وخیمتر شده
ناشناس۳۵۷۷۲۹۸۱۰:۲۰:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۱۹
نتیجه دستکاری در قوانینی که درست بود و هنوز در کشورهای پیشرفته اجرا میشود این است..وقتی در قانون گذشته مالک نمی توانست مستاجر را بیرون کند و باید جایی در شان او اول پیدا می کرد و سپس حکم تخلیه بخواهد مگر این که برای خود و خانواده خود نیاز داشته باشد..وقتی قوانین 100 در صد به نفع دارندگان چندین مسکن چرخید تا بیشتر و بیشتر نفع مالی ببرند این عاقبتش میشود..افسوس که باز هم قوانین به نفع مالکین و دولت می چرخد تا دولت جریمه بگیرد و مالک افزایش اجاره....
ناشناس۳۵۷۷۳۰۰۱۰:۲۱:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۱۹
من مالک مابه التفاوت یکساله قیمت دستوری و قیمت واقعی اجاره را در هنگام امضاء اجاره نامه دریافت می کنم که در جایی هم ثبت نمی شود و فقط حواسم هست مستاجر دو نفر شاهد همراه خودش نداشته باشد که بعدها بتواند طرح شکایت کند. این قانون به ضرر مستاجر است چون مجبور می شود مابه التفاوت را به جای پرداخت در ۱۲ قسط ، یکجا و قبل از بهره مندی از مورد اجاره پرداخت کند.
ناشناس۳۵۷۷۳۰۳۱۰:۲۲:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۱۹
مگه هزینه تعمیرات و آسانسور و کابینت و رنگ رو دولت میده که از طرف موجر قیمت‌گذاری دستوری می‌کنه ؟ الان هزینه رنگ آمیزی یک خانه کوچک بالای ده میلیون شده
ناشناس۳۵۷۷۳۰۵۱۰:۲۳:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۱۹
دولت جز جنگ دعوا درست کردن بین مالک و مستاجر کار دیگه ای بلد نیست
ناشناس۳۵۷۷۳۰۹۱۰:۲۷:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۱۹
دولت به جای حل مشکل تورم دنبال پاک کردن صورت مسئله ها هست
ناشناس۳۵۷۸۰۲۵۱۱:۵۲:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۲۰
تورم اجاره میخواهی از تورم مسکن بیشتر باشد؟
ناشناس۳۵۷۷۳۱۲۱۰:۲۸:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۱۹
به جان هم انداختن مردم تنها کاری که دولت بلد هست
ناشناس۳۵۷۷۳۱۴۱۰:۲۹:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۱۹
دخالت دولت باعث میشود دود بیشتری به چشم قشر ضعیف برود هر جا دولت ورود کرده وضع بدتر شده که بهتر نشده است
ناشناس۳۵۷۷۳۱۷۱۰:۳۱:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۱۹
با همین روش طی چند سال مبلغ اجاره هزینه رنگ امیزی همان آپارتمان هم نمی شود و اگر کابینت و کولر و گرمکن و شیرالات و سایر تجهیزات اپارتمان خراب شود،موجران باید بروند از بانکها وام بگیرند و اپارتمانها را تعمیر بکنند و مفت و مجانی تحویل مستاجران بدهند. کسانی که این قانون را تصویب کردند فقط یک طرف قضیه را می بینند.خودشان با تولیدنرخ تورم سرسام اورشیره جان مردم را می مکند ولی موجرانی که از طریق اجاره آپارتمانهای خود امرا معاش می کنند را زیر فشار قرار می دهند.
ناشناس۳۵۷۷۳۳۱۱۰:۴۲:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۱۹
یک واحد مسکونی با چه چیزی ساخته می شود؟ زمین و بتن و آرماتور و تیر آهن و آجر و در و پنجره و سنگ و سرامیک و کولر و پکیج و… وقتی همه اینها در سال 60 درصد تورم دارند بر چه مبنایی قانون می گذراند 25 درصد سقف افزایش اجاره بها؟ اگر خیلی دلسوز مردمید قانون بگذارید سقف افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد پیمانکاران 25 درصد آنوقت افزایش 25 درصدی افزایش اجاره بهاء معقول می شود. حتی شهرداری که زیر نظر وزارت کشور حکومت است هم برای هزینه پروانه ساختمان افزایش 25 درصد سالیانه را قبول ندارد و اعمال نمی کند.
ناشناس۳۵۷۷۳۵۲۱۱:۱۳:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۱۹
همینجوری بازار راکد بود و واحدها رو دست سازنده ها مونده بود. با این قوانین غیر معقول مردم دیگه نمیان واحد بخرن و اجاره بدن چون براشون نمیصرفه. میرن جای دیگه سرمایه گذاری می کنن که از تورم جا نمونن. وقتی واحد رو دست سازنده بمونه پولی دستش نمیاد که بتونه دوباره بسازه آنوقت هم ساخت و ساز کم میشه هم کلی از افرادی که نون از ساخت خونه درمیارن بیکار میشن. ای کاش آقایان به تبعات و نتایج تصمیماتشون هم فکر می کردند
محمد۳۵۷۷۳۶۱۱۱:۲۲:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱۹
خیلی ساده می توان این مسئله را بدون نیاز به دادگاه حل کرد مستاجر شماره حساب واریز کرایه با قرارداد را آنلاین اعلام کند، دولت مالیات سنگین از مالک بگیرد و تمام
ناشناس۳۵۷۸۰۶۱۱۲:۴۷:۵۹ ۱۴۰۳/۵/۲۰
مالک هم اون جریمه رو سال دیگه از خودت میگیره !
ناشناس۳۵۷۷۳۶۶۱۱:۳۰:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۱۹
با تورم ۵۰ درصدی دولت از مالکین انتظار افزایش ۲۵ درصدی اجاره ها رو داره !
ناشناس۳۵۷۷۳۶۷۱۱:۳۱:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۱۹
وقتی قیمت خانه اینقدر گران شده بدیهی است که اجاره خانه هم گران باشد
ناشناس۳۵۷۷۳۷۳۱۱:۳۹:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۱۹
جالب است که هنوز دولتمردان ما در نوشتن قوانین متوجه این نشده اند که صرفا با دستوری کردن قیمت‌ها مسأله حل نمیشود.
ناشناس۳۵۷۷۳۸۵۱۲:۰۹:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۱۹
تورم پنجاه شصت درصدی از کجا میاد. یه بخش اش تو مجلس شورای اسلامی زمان بررسی قانون بودجه سالیانه تولید میشه. منابع درآمدی وجود نداره ولی مجلس دولت را مکلف به پرداخت مبالغی میکنه که دولت درآمدی معادل آن ندارد آنوقت دولت مجبور به چاپ پول بدون پشتوانه میشه . یکی دیگر هم بانک‌های تحت مدیریت بانک مرکزی هستند که با اجازه بانک مرکزی خلق پول می کنند . بنابراین سرچشمه تورم یا مجلس است یا دولت. آنوقت هزینه اش رو مردم میده.
ناشناس۳۵۷۷۴۱۴۱۲:۵۹:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۱۹
چرا دولت باید خودش را مجاز به دخالت بداند؟! چه کاره است؟! مگر مصالح ساختمانی به قیمت دولتی می‌دهد؟! طبق کدام حکم شرعی و عرفی دخالت می‌کند؟! عرضه و تقاضا نرخ را تعیین می‌کند
ناشناس۳۵۷۷۴۴۳۱۳:۳۰:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۱۹
دولت چه حقی دارد که برای مال شخصی مردم تعیین وتکلیف می کند.
ناشناس۳۵۷۷۴۵۰۱۳:۴۱:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۱۹
باید مسکن از کالای سرمایه ای به یک کالای اساسی مصرفی تبدیل شود ،تلاش بر این باشه که از سوداگری توی این بخش جلوگیری بشه و مردم صاحبخانه بشن ،تنها راهش هم اینه که مالکیت بیشتر از یک الی دو واحد مسکونی برای هر خانوار ممنوع بشه !
ناشناس۳۵۷۸۴۴۳۰۸:۱۲:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۲۱
خوبه پولش را ببرد درطلا وسکه سرمایه گذاری کند سودش بیشتراست
صمصام۳۵۷۷۵۲۸۱۶:۲۵:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۱۹
ته این ماجرا میرسه به صدها هزار خانه خالی که مالک به خاطر فرار از جریمه اضافه اجاره خالی نگه خواهد داشت الان هستند مالکان فراوانی که حاضرند خانه شان خالی بماند و اجاره ندهند اما جریمه بابت اجاره بالا پرداخت نکنند تا زمانی که دولت یا کلا دولتها مشکل را اساسی حل نکنند وضع همین است بهترین و تنها ترین راه ،حذف زمین از قیمت تمام شده مسکن است شک نکنید با این راه تورم چند ده ساله مسکن از بین خواهد رفت
علی۳۵۷۷۵۴۷۱۷:۰۳:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۱۹
صاحبخانه من گفت سقف اجاره را در قولنامه رعایت می کنم اما مابه التفاوت را قبلش نقدی می گیرم. ناراحتی تخلیه کن پسرم میخواد بیاد بشینه. این را چکار کنم. اینکه بدتر شد
مختار۳۵۷۷۶۲۰۱۹:۳۰:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۱۹
دولت باید از اجاره خانه ها مالیات بگیرد
ناشناس۳۵۷۸۰۶۲۱۲:۴۹:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۲۰
اون مالیات هم به اجاره خونت اضافه میشه .
ناشناس۳۵۷۸۴۴۵۰۸:۱۵:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۲۱
مالک هم از مستاجر بگیرد
فرزند شهید۳۵۷۷۶۴۵۲۰:۴۸:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۱۹
هیچ مالکی به این درصدی که تعیین کردند اجاره نمیدهد حتی خالی بماند چون با توجه با تورم حتی هزینه ساختمان تا مین نمیشود ومستاجر بدبخت هر سال باید دنبال خانه جدید باشد خودشان همه چیز از جمله مالیات وعوارض قبوضات را سه برابر کردندخودرو را در بک سال چهل درصد گران کردند دارند برای اموال ملت واز جیب ملت هزینه میکنند این طرح اجرا نشده شکست خورده
فرزند شهید۳۵۷۷۶۴۶۲۰:۵۳:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱۹
دولت اگر واقعا به فکر ملت است خودش هزینه کند ومسکن ارزان قیمت در اختیار مستاجر قرار بدهد برای همین مسکن ملی کلی پول از ملت گرفتند باز هم تحویل نداده .
ناشناس۳۵۷۷۶۷۰۲۱:۵۵:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۱۹
اکثر کشور های قانونمند حساب کتاب دارند و مسکن بر خلاف ذهنیت ما چهار دیواری اختیاری نیست که افسارش از دست دولت خارج باشد.
یاسر۳۵۷۷۶۸۱۲۲:۳۴:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۱۹
با توجه به رعایت حال مستأجر از طرف موجر این قانون باعث شده که مالک به این فکر بیفتد که اگر امسال افزایش اجاره نداشته باشد یا کم باشد در سالهای آینده به مشکل بر میخورد. پس به جای این کار باید از افراد با تجربه جهت قیمت گذاری استفاده کرد
م الف۳۵۷۷۷۸۰۰۴:۰۶:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۲۰
نرخ نجومی خرید آپارتمان باید با اجاره آن تطابق داشته باشد دولت به جای کنترل تورم با این تدابیر بی حاصل مالک و مستاجر را دچار چالش می‌کند.
ناشناس۳۵۷۷۸۷۵۰۹:۰۲:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۲۰
اگر در بقیه چیزهایی که دستوری نرخ یک کالا یا خدمات را سرکوب کردید نتیجه گرفتید ، اینجا هم میگیرید!!!!
ناشناس۳۵۷۸۱۱۸۱۳:۲۶:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۲۰
وقتی بعضی از پزشکان برای فرار از مالیات کارت خوان و ... رو دور می زنن، از بقیه چه انتظاری هست؟ دولت اگر می خواهد کاری بکنه باید در نرخ کمیسیون بنگاههای املاک دخالت کنه. الان برای اجاره یه آپارتمان معمولی 60 متری در تهران، حداقل 15 میلیون تومان کمیسیون بنگاه (از دوطرف معامله) گرفته میشه. مگه چقدر کار می کنن برای اجاره دادن خونه که اینقدر حق الزحمه می گیرن؟
مهدی محمدی۳۵۷۸۱۴۳۱۳:۵۹:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۲۰
سلام دولت و مجلس باید جلوی افزایش قیمت سیمان و مصالح ساختمانی را بگیرد تامردم بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار نگیرند .
سعید۳۵۷۸۲۶۴۱۷:۲۹:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۲۰
خب تمدید نمی کنند و مردم اسیر املاکی های دندان گرد میشوند. وظیفه دولت کنترل تورم و مبارزه با حبس سرمایه در حوزه های بی فایده مثل ملک است. این تفکر که با قیمت دستوری میشود جلوی تورم هرچیزی را گرفت ناشی از تفکرات کمونیستی است.
ناشناس۳۵۷۸۳۴۰۲۱:۵۸:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۲۰
دولت بایدبه فکرمستاجرها باشدحقوق یک ماه رابایدبدیم به موجروتاآخرماه چه کنیم اصلاانصاف هم نیست ومشکلات خانه راهم به گردن مستاجرمیگذارند ومیگویندبه ماربطی نداره حالا کی حوصله دادگاه وحل اختلاف داره ناچارا مستاجربرای رفع مشکل خودش بایددست به کاربشه
ناشناس۳۵۷۸۷۹۵۱۶:۴۷:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۲۱
در اصل باید از دولت بخواهیم که حقوق کارگر و کارمند را سرکوب نکند و افزایش دهد تا بتواند مخارج خود را به صورت واقعی پرداخت کند. که مجبور نباشیم از بقیه بخواهیم از حقشان بگذرند.
ناشناس۳۵۷۸۴۹۰۱۰:۰۴:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۲۱
خود حکومت مبلغ خدمات را با درصد های بالای 30 و 40 و 50 درصد با مردم محاسبه می کند برای مثال میانگین افزایش نرخ حق بیمه تامین اجتماعی در 5 سال گذشته سالی 37.32 درصد بوده است، همینطور در حوزه ی اخذ مالیات از کسبه و مالکین این درصد های افزایشی وجود دارد چگونه آنها انتظار دارند مالکین با این تورم اموالشان را با نرخ نازل به در اختیار دیگران قرار دهند؟
ناشناس۳۵۷۸۵۲۰۱۰:۴۹:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۲۱
برق شهرک های صنعتی، هم با برنامه و هم بدون برنامه قطع میشود و همزمان برق مناطق مختلف حاشیه تهران نیز بدون برنامه مشخص و بصورت رندوم قطع میشود و این فاجعه مدیریتی را فقط در استفاده از متخصصان میتوان حل کرد تا یک برنامه مشخص برای قطعی برق به مردم اطلاع رسانی کنند
زن بیمار۳۵۷۹۰۹۹۰۲:۳۱:۵۶ ۱۴۰۳/۵/۲۲
دولت وسران مملکت باید یک قیمت برای تمام خانه ها بدهند که هرکسی هرچقدردلش خواست به مستاجرندهد آخه پول نیست که کرایه بدیم ،یه سقف میخوایم باکرایه گرون اصلا انصاف نیست مالک ومستاجربه جون هم بیفتن سرحرفهای بی اساس دولت
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  10. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  12. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  13. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  17. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  18. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  21. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  22. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  23. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  24. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  25. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

آخرین عناوین