فشارهای سیاسی به رئیس‌جمهور، ممنوع!

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4030520042 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
فشارهای سیاسی به رئیس‌جمهور، ممنوع!

روزها و هفته‌های اخیر و در مسیر تعیین تکلیف ترکیب کابینه چهاردهم، فشارهای زیادی به مسعود پزشکیان وارد شده است. از یک سو برخی چهره‌های اصلاح‌طلب معتقدند که به‌دلیل خاستگاه سیاسی رئیس‌جمهور، ترکیب کابینه چهاردهم باید وزن اصلاح‌طلبی داشته باشد و نادیده‌گرفتن مطالبات جریان اصلاحات و چهره‌های اصلاح‌طلبی که توانستند مسیر پیروزی پزشکیان در انتخابات را هموار سازند، برای رئیس‌جمهور مطلوب نیست. از سویی دیگر، در اردوگاه مقابل و حتی توسط برخی نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، صداهایی در خصوص لزوم تشکیل کابینه فراجناحی و دخیل‌کردن دیگر جریان‌های سیاسی در فرآیند تعیین ترکیب دولت چهاردهم شنیده می‌شود. در روزهای اخیر شدت فشارها به حدی بالا بوده که زمزمه‌هایی از تغییر گزینه‌های برخی مناصب و وزارت‌خانه‌ها شنیده شده و رئیس‌جمهور از هر سویی با مضیقه مواجه شده است.

در میان این هیاهوهای بسیار، آنچه که از مقابل دیدگان پنهان مانده و به محاق رفته، توجه به تشکیل کابینه‌ای کارآمد و موثر در جهت رفع مشکلات تعمیق‌شده کشور است و این روزها خط و ربط‌های سیاسی بر هر مسئله دیگری ارجحیت یافته. انگار نه انگار که کشور در شرایط ویژه‌ای است و اولویت با حل چالش‌های پیش‌روست نه وزن سیاسی کابینه؛ مسئله‌ای که مسعود پزشکیان هم بارها در ایام انتخابات بر آن تاکید کرده بود اما آنچه که در بطن ماجرای شکل‌گیری ترکیب دولت چهاردهم می‌گذرد، از فشاری مضاعف به رئیس‌جمهور حکایت می‌کند که چه‌بسا در مسیر حرکت دولت دست‌اندازی کرده و اجرای برنامه‌های مدنظر آن را با مشکل مواجه سازد.

مسئله ارائه فهرست کابینه که به پایان رسید و با درنظرگرفتن ارائه آن به مجلس در امروز ، دیگر چنین انتقاداتی پیرامون چیدمان کابینه محلی از اعراب ندارد اما آنچه که باید در ادامه راه مدنظر قرار گیرد، عدم فشار به رئیس‌جمهور و زمینه‌سازی برای پیش‌بردن برنامه‌های دولت است. رئیس‌جمهور و هیات وزیران باید در آرامش تمام و بدون فشار افراد و جریان‌های سیاسی به اداره امور کشور بپردازند و اگر غیر از این باشد و سهم‌خواهان بر طبل تمامیت‌خواهی خود بکوبند، نه‌تنها گره‌ای از کار کشور و مردم باز نخواهد شد بلکه دولت به نهادی برای تامین منافع عده‌ای خاص تبدیل می‌شود که هدفشان از فعالیت سیاسی، به کرسی نشاندن مطالبات خودشان است.

 مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران و در قامت رئیس قوه مجریه، همچون پیشینیان خود باید پاسخ‌گوی مطالبات ایرانیانی باشد که چشم به بهبود اوضاع در آینده دوخته‌اند و این مهم محقق نخواهد شد جز عدم فشار بر او و ایجاد فضایی سالم برای فعالیت پزشکیان و دولت چهاردهم. همان‌گونه که رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود اشاره کردند، موفقیت رئیس‌جمهور، موفقیت کشور و ملت ایران است و اگر منافع ملی و بهبود اوضاع کنونی مدنظر است، باید همه جریان‌های سیاسی به موفقیت دولت کمک کنند؛ نه اینکه مشابه پروسه تعیین ترکیب کابینه، عده‌ای پزشکیان را وامدار خود دانسته و به‌دلیل نقش‌آفرینی در پیروزی او، خواستار تحقق مطالباتشان در طول فعالیت دولت چهاردهم باشند. 

آیا کسانی که دولت را بخشی از شرکت سهامی خود دانسته و حتی پیش از آغاز به کار آن درصدد مهره‌چینی و دخالت در آن بودند و قاعدتاً در ادامه راه هم چشم به نقش‌آفرینی‌های بیشتر دوخته‌اند، هنگامه بروز مشکلات و مواجهه دولت با چالش‌های سهمگین، حاضرند که این‌چنین در صحنه بوده و دوشادوش رئیس‌جمهور حرکت کنند یا این تمایل به اعمال نظر، صرفاً مربوط به زمان تقسیم مناصب بوده و قرار است که در زمان برخوردکردن دولت با موانع سخت پیش‌رو، فقط رئیس‌جمهور را در نقطه کانونی پاسخگویی قرار دهند؟

انتخاب و تعیین مسیر دولت، حق مسعود پزشکیان به‌عنوان منتخب مردم است و در این راه هر گونه اعمال فشار بر او یعنی ایجاد خلل در مسیر اداره کشور. رئیس‌جمهور است که در آینده باید به مردم پاسخگو باشد و از لوازم پاسخگویی، آزادی عمل و حق انتخابی است که این روزها نشان داده شد با موانع بسیاری حتی از سوی هم‌قطاران و سیاسیون نزدیک به پزشکیان مواجه شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۷۸۳۹۲۰۰:۳۶:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۲۱
خودش وقتی به دیگران واگذار کرده طبیعی هست!!
ناشناس۳۵۷۸۴۲۵۰۷:۳۵:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۲۱
اگر فشار نبود که الان ظریف وزیر بود
ناشناس۳۵۷۸۴۹۵۱۰:۱۰:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۲۱
اگر روال درست می بود که این جریان پست نمی گرفتند
ناشناس۳۵۷۸۴۲۷۰۷:۳۶:۳۷ ۱۴۰۳/۵/۲۱
گفته فشار نگفته خودش هم حق نداره تصمیم بگیره به کی واگذار کنه
ناشناس۳۵۷۸۴۳۲۰۷:۴۳:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۲۱
متاسفانه برخی چسبندگان قدرت که هیچ وقت هم پایین نمیان توی روز روشن میان و میگن فلانی را بذار فلانجا . در حالی که هیچ صنمی هم با ریس جمهور نداشتن و حتی دعوت هم نشدند اما اعوان و انصار شون گلوگاه ها دستشونه و میتونن تو کار دولت اختلال ایجاد کنند. همه هم مجبور شدن کوتاه بیان . بگذریم ممنون آقای مشفق نوشته خیلی خوبی بود و بسیار هم درست.
ناشناس۳۵۷۸۵۶۷۱۲:۱۰:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۲۱
سالهاست این حقیقت را پذیرفته ام که وضعیت موجود مملکت و ملت بی تردید و ۱۰۰% نتیجه مستقیم عملکردهای تمام جناح ها و طیف های سیاسی میباشد پس برای حضور در دولت هیچ تفاوتی بین آنها نمی بینم
ناشناس۳۵۷۸۷۱۸۱۵:۱۹:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۲۱
زمانی که قرار باشد از میان جماعتی که هر کدام چند ده سال سابقه حضور در مسئولیت های گوناگون بدون کارنامه ای موفق و نتیجه و ثمره مثبتی برای مملکت و ملت افرادی را انتخاب کنند دیگر ( فشار سیاسی ) به هیچ عنوان موضوعیتی ندارد .
ناشناس۳۵۷۸۳۹۹۰۱:۵۱:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۲۱
فشار سياسي به رئيس جمهور ممنوع ! ------------------------------------------- به نظر اين جانب نه فقط فشار سياسي ، بلكه هر نوع فشاري به رئيس جمهور ممنوع ! .. تا دولت جديد ، فارغ از موضعگيري هاي جناحي ، بتواند كار ها و وظايفش را انجام دهد كه مسلماً موفقيت دولت موفقيت اسلام و مُلك و ملّت هم هست ! ... حالا كار نداريم كه دولت چهاردهم از جناح اينوري باشد ، يا از جناح آنوري !! ... هدف ، فقط و فقط موفقيت دولت هست ! .. چه دولت سيزدهم ، چه دولت چهاردهم ، چه هرi دولت دیگر !!
صمصام۳۵۷۸۴۱۴۰۶:۱۱:۱۱ ۱۴۰۳/۵/۲۱
کشور ما از وقتی من چشم باز کردم همیشه در شرایط ویژه بوده کی به شرایط عادی بر میگرده که ما مردم مثل آدم زندگی کنیم ؟
ناشناس۳۵۷۸۴۹۴۱۰:۰۹:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۲۱
ما که داریم سختی میکشیم، باید این سختیها در جهت هموار شدن شرایط ظهور باشه
ناشناس۳۵۷۸۶۹۴۱۴:۴۹:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۲۱
وجود رفاه مطلق برای عده ای بسیار محدود و سختی و رنج و .... بی حد و اندازه و تمام نشدنی برای اکثریت مردم از عدالت خداوند به دور است پس نمی تواند هیچ ارتباطی با مبحث ظهور داشته باشد .
ناشناس۳۵۷۸۴۳۸۰۸:۰۱:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۱
فشار همیشه بوده و هست ، این طبیعیه؟
ناشناس۳۵۷۸۴۴۴۰۸:۱۴:۱۱ ۱۴۰۳/۵/۲۱
ایشون بهتره بدونن با آرزوهای کلاسیک و رومانتیک نمیشه جلوی فئودال‌ها و سرمایه دارهای حریص و رانتخوار و خیانتکارهایی که منافع و مطامعشون رو از طریق محرومیت پروری تأمین میکنند ایستاد
ناشناس۳۵۷۸۴۵۵۰۸:۳۶:۳۳ ۱۴۰۳/۵/۲۱
متاسفانه هر رئیس جمهوری میاد مجبوره به یه تعداد آدم ناکاربلد و متنقد مسئولیت بده وگرنه دولت رو سریع کله پا میکنند.
ناشناس۳۵۷۸۴۶۱۰۹:۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۵/۲۱
تا بوده همین بوده حزب نداریم که
ناشناس۳۵۷۸۵۲۳۱۰:۵۲:۳۳ ۱۴۰۳/۵/۲۱
متاسفانه تا الان چیزی جز سکوت در کلیه امور و یک کابینه عمدتا تحمیلی از ایشان ندیدیم.
ناشناس۳۵۷۸۵۳۷۱۱:۱۳:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۲۱
ما که با نا امیدی بهش رای دادیم.
ناشناس۳۵۷۸۸۶۴۱۷:۵۷:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۲۱
به پزشکیان رای داده! نا امیدم هست! اصلاً با نا امیدی رای داده! من با امیدواری و ارداه‌ی واقعی به دکتر جلیلی رای دادم همونطور که قاطعانه و آگاهانه به شهید رئیسی رای دادم و هیچوقت پشیمان و نا امید نشدم
امیر۳۵۷۸۵۴۷۱۱:۳۱:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۲۱
همیشه همینطور بوده این کشور نه بر اساس لیاقت بلکه فقط بر اساس سیاست اداره میشه که نتیجش هم شده همین وضعیت
ناشناس۳۵۷۸۶۲۶۱۳:۳۲:۴۷ ۱۴۰۳/۵/۲۱
بیش از نصف ملت که در انتخابات شرکت نکردند مخالف اصولگرایان است ورای اکثریت رای دهندگان نیز تاکید بر نبودن اصولگرایان در قدرت دارد در مجموع بیش از هشتاد درصد مردم مخالف حضور اصو لگرایان هستند.
ناشناس۳۵۷۸۷۸۰۱۶:۳۸:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۲۱
شاید آن نصف ملت مانند من موافق هیچکدام از جناح های سیاسی موجود نباشند که اگر بودند در انتخابات شرکت می کردند و به دنبال حضور چهره های جدید علمی و عملی بی طرف در دولت و مجلس و ... باشند
اخمد۳۵۷۸۷۲۲۱۵:۲۴:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۲۱
این کشور اصولگراها از حادثه سیل و زلزله و جنگ محافظت میکنند شما اصلاح طلبان که در کشور اشوب بپا میکنند هر دوسال یک بار یه اغتشاشات میکنند و باعث شهادت چند جوان مومن میشوند
ناشناس۳۵۷۸۸۹۷۱۸:۴۷:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۲۱
ظاهرا اصولگرایان از ترکیب وزرای پیشنهادی راضی ترند و لابد می گوید آن چند نفر وزرای پیشنهادی اصلاح طلب را هم به کمک مجلس رد صلاحیت می کنیم و کابینه می شود همان که ما می خواهیم !!
ناشناس۳۵۷۸۹۷۳۲۱:۰۳:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۲۱
متاسفانه وزرای معرفی شده در راستای تفکر رای دهندگان نبود بیشتر به کام اصولگرایان شد !
ناشناس۳۵۷۹۱۶۳۰۷:۱۰:۴۹ ۱۴۰۳/۵/۲۲
اگر قرار است رییس جمهور رییس جمهوری باشد پاسخگو، بنابراین باید در انتخاب هر کسی مختار باشد! یعنی چی که برخی می خواهند نظر خودشان را القا کنند؟ خوب است که ایشان خودشان تاکید می کردند جزو هیچ حزبی نیستند بنابراین وامدار هیچ کس هم نیستند الا مردم!!!
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  11. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  12. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  19. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  23. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  24. فکرش را هم نمی کردند!

  25. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

    2. حالا چه می گویید؟!

    3. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

    4. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

    5. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

    7. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

    8. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    9. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    10. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    11. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

    12. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

    13. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

    14. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

    15. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

    16. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

    17. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

    18. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

    19. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

    20. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

    21. لغوفیلترینگ اینستاگرام وواتساپ درکمیسیون امنیت ملی مطرح نیست

    22. رییس جمهور وارد مشهد مقدس شد

    23. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

    24. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

    25. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

    آخرین عناوین