تفاوت چای سفید و سبز و سیاه چیست؟

  4030521092

چای سفید و چای سبز و چای سیاه هر سه از یک گیاه چای به‌دست می‌آیند فقط کارهایی که بعد از چیدن روی آنها انجام می‌شود متفاوت است.

تفاوت چای سفید و سبز و سیاه چیست؟

چای سفید و چای سبز و چای سیاه هر سه از یک گیاه چای به‌دست می‌آیند فقط کارهایی که بعد از چیدن روی آنها انجام می‌شود متفاوت است.

چای سفید از جوانه‌های جدید و برگ‌های بسیار جوان این گیاه ساخته می‌شود.

پس از چیدن برگ چای اگر اكسيداسيون انجام نشود، چاي سبز مي‌ماند.

با استفاده از اكسيداسيون، برگ چاي اكسيژن جذب مي‌كند و خشك مي‌شود و اگر كامل انجام شود، چاي سياه به دست خواهد آمد. اكسيداسيون با تخمير، آنتي اكسيدان چاي را كاهش و در عوض، ميزان كافئين آن را افزايش مي‌دهد، همچنين چاي سياه در مقايسه با چاي سبز، مواد افزودني بيشتري دارد. به علت اكسيداسيون بيشتر در چاي سياه، طعم تلخ‌تر و سنگين‌تري دارد و طعم چاي سبز ملايم‌تر است. 

طبيعي‌ترين چاي، چاي سفيد است كه آنتي‌اكسيدان‌هاي آن حفظ مي‌شود و اكسيداسيون روي آن انجام نمي‌شود. به دلیل فرآوری مختصر چای سفید نسبت به چای سبز و سیاه مواد مغذی بیشتری در خود نگه می دارد. احتمالا فرآیند تولید این چای سبب شده دانشگاه پیس در سال ۲۰۰۴ اعلام کند تاثیر ضد ویروسی و ضد باکتریایی چای سفید از انواع سبز و سیاه بیشتر است. در پژوهشی دیگر دانشمندان آلمانی نشان دادند چای سفید سلول های چربی را از بین می برد و سبب چربی سوزی می شود.

تاثیر چای سفید بر لاغری

چای سفید و لاغری با هم در ارتباطند چون تمام چای ها به جز دمنوش های گیاهی محصول یک گیاه هستند. چای سفید نسبت به چای سبز و سیاه کمتر اکسیده می شود در نتیجه مقدار کاتچین موجود در آن بیشتر است. کاتچین موجود در چای سبز ممکن است سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. چای سفید همچنین یکی از منابع کافئین است که تصور می شود به افزایش کاهش وزن کمک می کند.

خواص چای سفید

سرشار از آنتی اکسیدان هاست

دمنوش لاغری چای سفید سرشار از پلی فنل ها است که دارای مزیت آنتی اکسیدانی هستند. آنها با محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد به کاهش التهاب مزمن کمک می کنند. از آنجا که کاهش التهاب به کاهش وزن نیز کمک می کند بنابراین به ارتباط نه چندان آشکار چای سفید و لاغری نیز می توان پی برد.

به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کمک می کند

پلی فنل ها مانند آنهایی که در چای سفید پیدا می شود به استراحت رگ های خونی، تقویت ایمنی و پیشگیری از تبدیل شدن کلسترول بد به اکسیده شدن کمک می کنند. این فاکتورها نیز در کاهش خطر بیماری های قلبی مفید هستند.

از دندان ها در برابر باکتری ها محافظت می کند

چای سفید منبعی غنی از فلوراید، کاتچین و تانن ها است. چندین پژوهش نشان دادند این مواد به مقابله با باکتری هایی که سبب ایجاد پلاک روی دندان ها می شوند کمک می کنند.

دارای ترکیباتی است که با سرطان مقابله می کنند

نتایج پژوهش ها نشان دادند عصاره چای سفید چندین نوع از سلول های سرطانی را متوقف کردند و اجازه پخش شدن به آنها نمی دهند. با این حال برای اثبات کامل این موضوع به بررسی های انسانی بیشتری نیاز است.

خطر مقاومت به انسولین را کاهش می دهد

مقاومت به انسولین مشکلی خطرناک است که با بیماری های مزمن بسیاری ارتباط دارد. پژوهش ها نشان دادند پلی فنل ها مانند آنهایی که در چای سفید پیدا می شوند خطر مقاومت به انسولین را کاهش و کنترل روی قند خون را افزایش می دهند.

ترکیبات موجود در چای سفید در برابر پوکی استخوان محافظت می کند

پوکی استخوان در میان افراد مسن شایع است و سبب شکستگی می شود. ترکیبات یافت شده در دمنوش لاغری چای سفید از جمله پلی فنل هایی که کاتچین نام دارند خطر ابتلا به پوکی استخوان را با بهبود رشد استخوان و جلوگیری از ضعیف شدن استخوان ها کاهش می دهند.

به مقابله با پیری پوست کمک می کند

چای سفید و ترکیباتش از پوست در برابر آسیب های مرتبط با پیری جلوگیری می کنند. این مورد شامل آسیب های خارجی از اشعه های UV خورشید و آسیب های داخلی از ترکیبات سلولی که به شبکه فیبر پوست آسیب برسانند، می شود.

در برابر بیماری های پارکینسون و آلزایمر محافظتتان می کند

EGCG که در چای سفید پیدا می شود با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است. EGCG به مقابله با التهاب و پیشگیری از تجمع پروتئین ها و آسیب زدن به عصب ها پیشگیری می کند. این موارد هر دو با بیماری های آلزایمر و پارکینسون در ارتباط هستند.

 خواص چای سبز

سلامت قلب

مطالعه‌ای در ژاپن که روی ۴۰۰۰۰ شرکت‌کننده بزرگ‌سال در طی ۱۱ سال انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف روزانه چای سبز با کاهش خطر مرگِ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. این مطالعه ارتباط بین پلی فنول‌ها (آنتی اکسیدان‌ها) در چای سبز و بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی می‌کرد. حداقل مصرف روزانه شرکت‌کنندگان برای رسیدن به این نتیجه، پنج فنجان چای سبز در طول روز بود.

پیشگیری از سکته معزی

مطالعه‌ای دیگر در ژاپن که بیش از ۸۲۰۰۰ شرکت‌کننده را به‌خود اختصاص داده بود و طی ۱۳ سال انجام شد، نشان داد که میزان مصرف بالای چای سبز با کاهش خطر سکته مغزی نیز مرتبط است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به مصرف چهار فنجان چای سبز در طول روز می‌پرداختند.

پیش‌گیری از سرطان

در کشورهایی که مصرف چای سبز زیاد است، میزان ابتلای مردم به سرطان کم‌تر است.  با این حال، تحقیقات دراین‌باره، شواهد ضد و نقیض بسیار زیادی را برای دانشمندان به همراه داشته و به نظر می‌رسد که هنوز نمی‌توانیم به شکل دقیق به اثبات این موضوع بپردازیم. 

 کاهش وزن

کاتچین موجود در چای سبز و کافئین می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن نقش بسیار زیادی داشته باشد؛ موضوعی که در نهایت می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. به همین سبب، کاهش وزن به‌عنوان یکی از خواص چای سبز شناخته می‌شود.  

در جدول زیر به اختصار به بررسی تفاوت‌های چای سفید و سبز و سیاه پرداخته‌ایم.

نوع چای چای سفید چای سبز چای سیاه
فرایند تولید چای سفید از برگ‌های جوان و نو تهیه می‌شود و اکسیداسیون بسیار کمی را تجربه می‌کند. این فرآیند به حفظ رنگ سبز یا نقره‌ای برگ‌ها و مزه ملایم و تازه آن کمک می‌کند. چای سبز تا حداقلی اکسیده می‌شود. برگ‌های گیاه چای بعد از برداشت سریعاً جوشانده و خشک می‌شوند تا اکسیداسیون کمی رخ دهد. این فرآیند باعث حفظ رنگ سبز برگ‌ها و مزه طبیعی گیاه می‌شود. چای سیاه از برگ‌های گیاه چای تهیه می‌شود که به مدت طولانی‌تری اکسیده می‌شوند. این فرآیند اکسیداسیون باعث تغییر رنگ برگ‌ها از سبز به قهوه‌ای تیره و توسعه طعم و مزه‌های غنی می‌شود.
طعم و رنگ چای سفید دارای طعم ملایم و معطر با رنگ سبز تا نقره‌ای است. این نوع چای معمولاً بدون مواد افزودنی مصرف می‌شود. چای سبز دارای طعمی خنک و تازه با رنگ سبز یا زرد به سبز مشخص است. این نوع چای معمولاً بدون مواد افزودنی مصرف می‌شود. چای سیاه دارای طعمی ملایم تا تلخ و رنگ قهوه‌ای تیره است. این نوع چای معمولاً با مواد افزودنی نظیر شکر یا شیر مصرف می‌شود.
میزان کافئین چای سفید دارای مقدار کمتری کافئین نسبت به چای سیاه دارد و در نتیجه، مناسب‌تر برای افراد حساس به کافئین است. چای سبز دارای مقدار کمتری کافئین نسبت به چای سیاه دارد. چای سیاه حاوی مقدار بیشتری کافئین نسبت به دیگر انواع چای دارد.

 

 

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  8. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  9. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  10.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  11. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  12. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  15. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  16. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  19. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  23. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  24. فکرش را هم نمی کردند!

  25. چماق بنزین !

آخرین عناوین