علائمی که نشان می‌دهند مشکل جدی سلامتی دارید!

  4030527049

بدن ما در اکثر مواقع در هنگام بروز بیماری‌ها علائمی را از خودش نشان می‌دهد که با توجه به‌موقع می‌توان از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.

علائمی که نشان می‌دهند مشکل جدی سلامتی دارید!

شاید عجیب باشد که بگوییم بدن ما می‌تواند با ما صحبت کند و این یک نعمت است. درد و تب اگر وجود نداشتند شاید بشر در سنین پایین‌تری جان خود را از دست می‌داد، اما علائمی که نشان می‌دهد بدن ما با مشکل و بیماری روبرو شده است، جان ما را نجات می‌دهند.

در این مطلب قصد تشخیص جدی نداریم بلکه فقط می‌خواهیم کمی آگاهی شما را افزایش دهیم تا اگر تغییری در بدنتان دیدید آن را جدی بگیرید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا از بروز بیماری‌های جدی بتوانید جلوگیری کنید.

ابتدا با صورت شروع می‌کنیم. اگر بعضی از تغییرات در صورت رخ دهند می‌توانند نشان‌دهنده بعضی از بیماری‌ها باشند که باید با مراجعه به پزشک از عدم وجود آنها مطمئن شویم.

 

علائمی در صورت که نشان می‌دهند مشکلی در سلامتی به وجود آمده است

پوست صورت

بعضی از افراد پوست زردرنگی دارند در این بخش در مورد آنها صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد کسانی صحبت می‌کنیم که پوست زردی ندارند ولی اخیرا پوست آنها زردرنگ شده است. ممکن است دلیل این زردی پوست مشکلات مربوط به کبد و یرقان باشد. زردی در بزرگسالان می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی‌تری، مانند عفونت‌های ویروسی (هپاتیت، مونونوکلئوز)، مشکلات مربوط به کبد، کیسه صفرا یا لوزالمعده و یا سوءمصرف الکل باشد.

 

خال‌های روی پوست

در این قسمت منظورمان خال‌هایی نیست که با آن متولد شده‌اید، بلکه خال‌هایی هستند که جدیدا به وجود آمده است؛ البته که هر خالی نمی‌تواند نشان‌دهنده مشکل پوستی باشد اما بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید تا از نبود مشکلات پوستی مطمئن شوید.

 

رویش مو روی صورت خانم‌ها

رویش موهای زائد مخصوصا در چانه نشان‌دهنده مشکلات سلامتی هورمونی است که باید به متخصص زنان مراجعه کنید. ممکن است تعادل هورمونی شما به هم خورده باشد یا دچار سندروم پلیکیستیک (تنبلی تخمدان) شده باشید.

 

افتادگی پلک

در اینجا منظورمان افتادگی پلکی که بر اثر افزایش سن اتفاق میفتد نیست. اگر به طور ناگهانی مثلا وقتی صبح بیدار شدید و دیدید پلکتان افتاده است می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد. علائم دیگری که همراه با افتادگی پلک ممکن است رخ دهند که نشانه بیماری جدی باشند شامل موارد زیر است:

  • دوبینی
  • ضعف عضلات
  • مشکل در بلع
  • سردرد شدید

 

 پف کردن چشم‌ها

پف کردن چشم‌ها می‌توانند به دلیل مشکلات کلیوی باشد.

موی زائد صورت

 

درد

یکی از مهم‌ترین علامت‌های نشان‌دهنده بیماری‌ها می‌تواند درد باشد. هرگونه درد را باید جدی بگیرید و دلیل آن را پیدا کنید و آن مشکل را رفع کنید. تا وقتی که درد وجود دارد یعنی عامل خطر در بدن شما وجود دارد.

ممکن است دلایل روانی نیز برای درد وجود داشته باشد که بیماری‌های سایکوسوماتیک از این نوع هستند. مثلا وقتی استرس دارید یا مضطرب می‌شوید یا عصبانی می‌شوید ممکن است دردی در سر یا در معده خود احساس کنید در حالی که هیچ اختلالی در آن عضوها وجود ندارد بلکه ریشه آن مسائل روانی است. با راه‌حل‌های متفاوتی مانند مراجعه به روان‌پزشک و تجویز دارو دردها کمتر می‌شود. از راه‌حل ریلکسیشن و مدیتیشن نیز می‌توانید برای کاهش بیماری‌های سایکوسوماتیک استفاده کنید که بسیار تاثیرگذار هستند.

نحوه تشخیص آن این‌گونه است که مثلا دردی در معده خود احساس می‌کنید و پس از آزمایش خون و آندوسکوپی می‌بینید که همه چیز نرمال و سالم است و اینجاست که باید به یک متخصص سلامت روان مانند روان‌پزشک و روان‌شناس مراجعه کنید.

 

کاهش وزن ناخواسته

اگر بدون اینکه تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنید یا تغییری در فعالیت بدنی خود داشته باشید با کاهش وزن روبرو شدید بهتر است یک چکاپ انجام دهید. دلایل کاهش وزن ناخواسته می‌تواند پرکاری تیروئید و یا سرطان باشد.

 

خونریزی واژینال

اگر در هنگام نزدیکی و یا در ایامی غیر از روزهای عادت ماهیانه، خونریزی یا لک بینی دارید حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنید. ممکن است این لک بینی هیچ دلیل خاصی نداشته باشد ولی درعین‌حال ممکن است از علائم بیماری جدی مانند سرطان باشد. ممکن است دلیل این اتفاق سرطان دهانه رحم، یا وجود فیبروم یا هر چیز غیرعادی در رحم یا تخمدان باشد.

 

احساس درد در قفسه سینه

احساس درد در قفسه سینه را باید جدی بگیرید. ممکن است این درد یکی از علائم سکته قلبی باشد. اگر نوار قلب گرفتید و مشکلی نداشت باید سایر اندام‌ها را چک کنید. مثلا وجود سنگ کیسه صفرا می‌تواند دردی زیاد در قفسه سینه ایجاد کند زیرا این درد منتشر است و باعث احساس درد در سایر اندام‌های کناری می‌شود.

درد قفسه سینه

 

سرگیجه

سرگیجه می‌تواند به دلایل متفاوتی اتفاق بیفتد:

  • کم آبی بدن
  • ناگهان بلند شدن
  • عفونت یا اختلال در گوش
  • مشکل در فشارخون
  • مشکل قلبی
  • مشکل مغزی

تا زمانی که هر علائمی را دارید که آزاردهنده است باید به دنبال علت آن باشید و آن را رفع کنید.

سرگیجه

 

گرفتگی شدید عضلات

اگر جدیدا تغییری در تحرک و فعالیت‌های بدنی و ورزشی شما رخ نداده است، گرفتگی عضلات می‌تواند نشان‌دهنده کمبود پتاسیم در بدن شما باشد. کمبود پتاسیم را می‌توانید با مصرف مکمل پتاسیم و یا مصرف غذاهای حاوی پتاسیم مانند موز، اسفناج و لوبیای سفید جبران کنید.

 

سرفه

یکی از دلایل عجیب سرفه که شاید به آن توجه کمتری کنید، رفلاکس اسید معده است. رفلاکس اسید معده به بازگشت اسید معده از مری به سمت گلو گفته می‌شود که باعث ازبین‌رفتن مینای دندان و پوسیدگی دندان‌ها و سرفه می‌شود و یا شاید حتی باعث تغییر صدای شما شود.

سرفه

 

خستگی دائم و مزمن

خستگی دائم می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی مانند موارد زیر داشته باشد:

  • کم‌خونی
  • کمبود ویتامین
  • بیماری‌های التهابی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در تیروئید

گاهی خستگی به دلیل کمبود انرژی است و نوعی دلیل روانی دارد، با ورزش کردن و داشتن تحرک می‌توانید میزان انرژی خود را افزایش دهید تا میزان خستگی و بی‌انرژی بودن شما کم شود.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به علائمی اشاره کنیم که در صورت بروز نشان‌دهنده بیماری‌هایی در بدن شما است. هدف الف از انتشار این مطلب یادآوری این نکته است که هیچ‌گاه نباید علائمی که بدن‌تان نشان می‌دهد را نادیده بگیرید. در بسیاری از موارد شاید بروز این علائم نشان‌دهنده بیماری خاصی نباشد و سریع رفع شود، ولی حتما با مراجعه به پزشک و متخصص مربوطه دلیل بروز آن را پیدا کنید و آن را رفع کنید.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

آخرین عناوین