هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

  4030601022 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور با بیان نظرات رهبر انقلاب درباره وزرای پیشنهادی در مجلس توانست نظر مثبت نمایندگان برای رای اعتماد را جلب کند.

هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پس از پنج روز حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توانستند از نمایندگان رای اعتماد بگیرند.

این برای چهارمین بار است که یک رئیس‌جمهور همه وزرای پیشنهادی‌اش توانسته‌اند از مجلس به‌طور کامل رای بگیرند. پیش از پزشکیان، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی روسای جمهوری بودند که که کابینه پیشنهادی‌شان به‌طور کامل توانسته بودند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

نکته جالب اینجا بود که امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با ۲۸۱ رای موافق از مجموع ۲۸۸ رای نمایندگان توانست رکورد بی‌نظیری در گرفتن رای اعتماد به نام خود ثبت کند، چون تاکنون هیچ وزیری نتوانسته با چنین آرایی به وزارت برسد.

حضور همه وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس

یکی از نکاتی که برای اولین‌بار رخ داد این بود که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یافتند و برنامه‌هایشان را تشریح کردند و بعد در صحن علنی بار دیگر صلاحیت آنها بررسی شد. از این رو سوالی که ایجاد شد این بود که اگر قرار بود طبق قانون صلاحیت وزرا در صحن علنی تعیین شود پس چرا تمامی وزرا را به تمامی کمیسیون‌ها فرستادند.

مجید نصیرپور سردهائی نماینده مردم سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تمام وزرای پیشنهادی به تمام کمیسیون‌های مجلس برای آشنایی نمایندگان با برنامه‌هایشان رفتند، چون نمایندگان در صحن به تمامی وزرای پیشنهادی رای می‌دهند، اما هر وزیری به کمیسیون تخصصی خود ارجاع شد و آن کمیسیون گزارش خود را داد.

نصیرپور

وی اظهار کرد: کمیسیون‌های مجلس به جزئیات برنامه‌های وزرا وارد شدند و در صحن علنی درباره کلیات صحبت شد.

مسعود پزشکیان در جلسات بررسی صلاحیت وزرا سه بار در بین همکاران سابق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و دو بار به ایراد سخنرانی پرداخت.

در روز اعلام نتایج رای اعتماد، پزشکیان پشت تریبون مجلس رفت و از وزرای خود دفاع کرد. دفاعی که نظر بسیاری از نمایندگان مخالف را تغییر داد و باعث شد تا تمام وزرای پیشنهادی‌اش از مجلس رای اعتماد بگیرند.

تایید وزرای پیشنهادی توسط رهبر انقلاب

پزشکیان گفت: امروز جنگی که داریم بدتر از جنگ عراق است و باید دست به دست هم دهیم. گذشته گذشت. رها کنیم گذشته را. بپذیریم که با تمام وجود با هم به مردم خدمت کنیم. کمک کنید این وحدت و انسجام علی‌رغم همه عیب‌ها برهم نخورد. ما با شما هستیم. هیچ غرور و تکبر در خود نمی‌بینیم. ما نوکری مردم را در خود می‌بینیم. وزیر ارشاد که نمی‌آمد، آقا دستور دادند که آمد. بنده با ایشان صحبت کردم، اما گفت نه نه نه. رفتم خدمت آقا گفتم این لیست هست. گفتم آن نیامد، همان جا تلفن را گرفتند گفتند پاشو بیا.

مسعود پزشکیان

وی بیان کرد: می‌خواهم بگویم هماهنگ شدیم، آمدیم اینجا. خانم صادق مالواجرد را اصلا خود آقا گفتند بیاید. چرا من را وادار می‌کنید چیز‌هایی که نباید را بگویم. همه عزیزان را با هماهنگی و تفاهم آوردیم اینجا. آقای اتابک، لیستی درست کردند آوردند. صحبت کردیم. دیدیم ایشان هم در بنیاد مستضعفان و هم در اقتصاد بوده است. آدم‌ها را باید در میدان عمل شناخت. کار‌هایی که در صنعت کرده بر کسی پوشیده نیست. ۴۰ سال ما می‌خواهیم عدالت و انصاف را برقرار کنیم. اما با هم دعوا می‌کنیم؛ این نفس است که نمی‌گذارد. این من است که نمی‌گذارد با شما باشم. دست به دست هم دهیم برای ایران و برای مردم. آقای عراقچی اولین کسی بود که آقا قبول کردند. قبل اینکه اسم وزرا را بگوییم آقا ایشان را قبول کردند. نگذارید من وارد جزئیات شوم. رای دهید ما برویم دولت را تشکیل دهیم. 

این اظهارات پزشکیان درباره رهبر انقلاب واکنش‌هایی را برانگیخت، عده‌ای معتقد بودند که وی نباید از رهبری برای گرفتن رای اعتماد مایه می‌گذاشت و عده‌ای آن را مثبت ارزیابی کردند.

صداقت و خوش‌دلی پزشکیان

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیو قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اعتقادی به هزینه کردن رئیس‌جمهور از رهبر انقلاب ندارم، اما معمولا دولت‌ها اعضای کابینه خود را با رهبری چک می‌کنند.

ذوالنوری

وی اظهار کرد: ممکن است رهبر انقلاب یک گزینه را بگویند بله و یک گزینه را بگویند خیر و بسیاری از اعضای کابینه را ایشان اعمال نظر نمی‌کنند جز جا‌های حساس البته دولت‌های قبل هم این کار را می‌کردند، اما مکتوب نگه می‌داشتند و بیان نمی‌کردند، اما آقای پزشکیان بر اساس صداقت و خوش‌دلی که دارند این موضوع را اعلام کردند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: خیلی از نمایندگان مجلس نمی‌خواستند به وزرا رای دهند، اما وقتی متوجه این اشاره شدند تکلیف خود دانستند که حتما ورود کنند تا به دولت رای محکمی بدهند.

حجت‌الاسلام ذوالنوری بیان کرد: قطعا آقای پزشکیان کسی نیست که بخواهد از آقا سوءاستفاده کند، چون بار‌ها تبعیت و علاقه و ارادت خود را به ایشان اعلام کرده است، اما شاید اگر کسی دیگر بود این کار را نمی‌کرد یا شاید بهتر بود این کار انجام نشود، اما آقای پزشکیان واقعیتی را که بوده بیان کرد و دروغی نگفتند. شاید من جای وی بودم این کار را نمی‌کردم، اما حالا که این کار را کردند نتیجه‌اش یک کابینه بسیار قوی و با رای بالا و پشتوانه عظیم است که در راستای حل مشکلات مردم بتوانند با قوت نقش‌آفرینی کنند.

برخلاف حجت‌الاسلام ذوالنوری افرادی در مجلس بودند که معتقد بودند رئیس‌جمهور نباید نظر مقام معظم رهبری درباره وزرای پیشنهادی را در جلسه علنی مجلس اعلام می‌کرد.

خطای راهبردی رئیس‌جمهور

سید مرتضی محمودی عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نمی‌خواهم بگویم آقای پزشکیان از سخنان رهبر انقلاب سوءاستفاده کرد و یا خدای نکرده به وی برچسب بزنم، اما سخنان آقای پزشکیان در خصوص تایید وزرا توسط رهبر انقلاب عمل مناسبی نبود و یک خطای راهبردی از طرف رئیس‌جمهور محترم بود.

سید مرتضی محمودی

وی اظهار کرد: آقای پزشکیان باید دقت کند که دوره نمایندگی‌شان تمام شده و الان در قامت ریاست‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی هستند و در بالاترین سطح از اشراف به مسائل امنیتی محرمانه، فوق محرمانه و سری هستند. لذا رئیس‌جمهور باید توجه داشته باشد بسیاری از نقل قول‌ها در سطوح محرمانه کشور تعریف می‌شود چه بسا بیان ساده و بدون توجه ابعاد یک مسئله می‌تواند آسیب‌ها و آفات زیادی را به نظام جمهوری اسلامی و افکار عمومی وارد کند لذا باید دقت کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس بیان کرد: آقای پزشکیان باید بداند که جایگاه مهم و رفیعی دارد و شخص دوم کشور و رئیس دستگاه اجرایی است و در تیررس رسانه‌های داخلی و خارجی است و هر کلامش مورد توجه تمام دنیاست و مواضعش در دنیا مورد تحلیل قرار می‌گیرد و قابل بررسی و تامل است. به همین دلیل نمی‌توان در این جایگاه بود و پذیرفت که رئیس‌جمهور باشیم، اما یکسری پروتکل‌ها، ضوابط و چارچوب‌ها را رعایت نکنیم.

محمودی گفت: من می‌دانم که بیان قضیه تایید وزرا توسط آقای پزشکیان از روی سادگی دل وی و پاکی‌اش است البته دعا می‌کنم خداوند به او برای موفقیت در برنامه‌هایش توفیق دهد و نسبت به سخنانی که در جایگاه رئیس‌جمهور در جا‌های مختلف بیان می‌کند دقت‌کند و اشراف کافی هم از بعد آمار، ارقام و اطلاعات و هم در رعایت سطوح طبقه‌بندی کلام و میزان اثرگذاری در جامعه و رسانه‌ها داشته باشد، چون اینها بعدا می‌تواند به ضرر خود آقای پزشکیان و دولت محترمی که امروز با قوت از مجلس رای گرفت، باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۸۰۸۶۱۰:۲۴:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱
خودشان را از همین الان پشت دیگران قایم کردن
ناشناس۳۵۸۸۲۴۴۱۲:۲۹:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱
هدفش نشان دادن صداقت و راستگویی بود
ناشناس۳۵۸۸۵۳۹۱۷:۱۲:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱
هزینه کردن از رهبری برای رای دادن نمایندگان!
ناشناس۳۵۸۸۵۵۷۱۷:۲۲:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱
پشت رهبری قایم شدن برای تشکیل کابینه تا یک وزیر هم رد نشود
ناشناس۳۵۸۸۴۵۵۱۵:۵۲:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱
وقتی پایدارچی ها مدام از آقا برای رد کارشناس ترین وزرا سو استفاده می کنند. رئیس جمهور هم بدل شو زد. پارادوکس رو خوب اومد ممنون از رئیس محبوب
ناشناس۳۵۸۸۰۸۷۱۰:۲۵:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱
خودشان را از همین الان پشت دیگران قایم کردن برای روز مبادا
ناشناس۳۵۸۸۱۴۱۱۱:۰۳:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۱
نظرات تکراری شما فاقد اهمیت
ناشناس۳۵۸۸۵۵۵۱۷:۲۱:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱
ناراحت شدی؟ از الان برنامه بریزید برای تدارکاتچی گفتن!
ناشناس۳۵۸۸۱۰۹۱۰:۴۴:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱
مکتوم،صحیح‌است
ناشناس۳۵۸۸۱۱۳۱۰:۴۶:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱
خیر از سادگی آقای پزشکیان نبود که از رهبری مایه گذاشتند به این دلیل بود که در بین نمایندگان 4 اصلاح طلب بود که دوستان تندرو می خواستند آنها را رد کنند با این حرف های پزشکیان آنها رای آوردند.
ناشناس۳۵۸۸۱۲۲۱۰:۵۳:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱
پس بگو چگونه تایید صلاحیت برای مجلس گرفت وقتی رد صلاحیت شد!!
ناشناس۳۵۸۸۱۴۷۱۱:۰۸:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱
همه بايد براى موفقيت آقاى پزشكيان و كابينه او براي رفع مشكلات كشور ايجاد صلح در منطقه تعامل عزتمندانه با جهان و سلامتى و طول عمر رهبر هوشمند دعا كنيم از تفرقه و هواى نفس بپرهيزيم و شفافيت بسيار عالي است و اتفاقاً چه خوب كه رييس جمهور با شفافيت و علني كابينه را معرفي كرد
ناشناس۳۵۸۸۱۵۱۱۱:۱۲:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱
پزشکیان واقعیت را بیان کرد. دنبال هدف نگرد
ناشناس۳۵۸۸۶۵۹۱۹:۰۸:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱
جناب محترم ایشان می رود پیش رهبری تا افرادی که به درخواست پزشکیان که نامزد وزیر شوند و قبول نکردن وساطت شود تا قبول دار شوند این به کنار بعد برای چی در تریبون عمومی آمده این را گفته؟!!!! هدف چی بود؟!!!!!
ناشناس۳۵۸۸۱۶۴۱۱:۲۴:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱
بیان واقعیت
ناشناس۳۵۸۸۲۴۳۱۲:۲۸:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱
چه اشکالی داره هماهنگ کنه؟
ناشناس۳۵۸۸۲۵۴۱۲:۳۵:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱
درود بر رئیس جمهور و نمایندگان مجلسی که با درک شرایط کشور به همه رای اعتماد دادند. اکنون زمانه مخفی کاری نیست. مگر نباید کابینه تایید رهبری را داشته باشد؟! مگر به خودمان شک داریم؟! در هر کشوری مسئولان با نظر و تایید شخص اول مملکت برگزیده می‌شوند. عملکردش مهم است که باید خودش پاسخگو باشد. اشکال جبهه پایداری آن است که افراد را منزه از گناه می پندارد و فکر می کنند که اگر کسی تایید شد برای مادام العمر مورد تایید است در حالی که می‌توان برکنار یا استیضاح کرد در صورت عملکردهای نادرست
نیکان۳۵۸۸۲۹۳۱۳:۱۰:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱
تا انجا که من مطلعم رهبرنظام همواره در هنگام معرفی کابینه پیشنهادی هر رئیس جمهور درباره حداقل چندتا از نامزدهای وزارت نظر تایید یا رد می داده است این بار آقای پزشکیان برای برخی افراد این موضوع را مشخص کرد که برای ایجاد تفاهم ، تایید رهبری راهم گرفته است تا مشکل رای آوردن برخی اعضا کابینه پیشنهادی خود را کاهش دهد و دولتش زودتر شروع به کار کند. اگر موضوع فقط رای گیری کابینه در مجلس بود این کار او ضرورتی نداشت .
ناشناس۳۵۸۸۲۹۸۱۳:۱۶:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱
چون در دوره ی تبلیغات انتخابات صراحتا به ملت وعده داده بود دروغ نگوید و دولت وفاق با هدایت رهبری تشکیل دهند و به سد سنگین مخالفین بهانه گیر طرفداران بازنده انتخابات خورده بود صراحتا و صادقانه با نمایندگان صحبت کردند که منتخبین و وزرای پیشنهادی با هماهنگی کامل با مسئولین عالی کشور انتخاب شده اند تا کابینه ی کامل در راستای وعده های داده شده به ملت هر چه سریعتر تشکیل شود
ناشناس۳۵۸۸۵۴۰۱۷:۱۳:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱
برخی از اصلاح طلب هیچ قرابتی با انقلاب ندارد
ناشناس۳۵۸۸۳۳۳۱۳:۵۵:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱
مسئولیت ناپذیری اصلاح طلبان به کرات ثابت شده است
ناشناس۳۵۸۸۳۸۴۱۴:۵۶:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱
از نظر شما مسئولیت پذیری دروغگویی است؟
سعید۳۵۸۸۷۱۷۲۰:۰۷:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱
نگران اصلاح طلبان نباش تو برو خود را باش
داریوش۳۵۸۸۳۶۶۱۴:۴۲:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱
باید شفاف باشیم و صداقت و انصاف داشته باشیم .به نظرم اصلا کار بدی نکردن.این موضوع باعث وحدت و همدلی بیشتر شد
ناشناس۳۵۸۸۴۳۳۱۵:۳۸:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱
من که بعنوان شهروند و رای دهنده به آقای پزشکیان استقبال می کنم و خوشحال می شوم از اینکه ایشان با ارکان نظام هماهنگ باشند. البته باید به تعهدات خود هم عمل کنند.
علی۳۵۸۸۵۳۰۱۷:۰۵:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱
حالا رای همه وزرا گرفته شد دیگه بهانه ایی نیست
علیرضا۳۵۸۸۶۲۶۱۸:۲۷:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱
متاسفانه ایشان برای رای آوردن ظفرقندی ، همتی و میدری جفای بزرگی در حق رهبر انقلاب کردند و با زرنگی این حرف را درست در روز رای اعتماد زدند که فرصت هیچگونه تایید یا تکذیبی وجود نداشته باشد از این گذشته با این حرفها پیشاپیش تمام عملکرد خود را به گردن رهبری و نظام انداختند آقای پزشکیان به اسم صداقت و راستگویی جلو آمدند ولی خلاف آن عمل کردند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  9. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حالا چه می گویید؟!

    2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

    3. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

    5. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

    6. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    7. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    9. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

    10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

    11. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

    12. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

    13. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

    14. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

    15. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

    16. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

    17. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

    18. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

    19. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

    20. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

    21. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

    22. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

    23. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

    24. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

    25.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

    آخرین عناوین