نظر یک مقام ارشد قضایی در مورد مشارکت زنان در قضاوت

  4030612035 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دادستان انتظامی قضات با اشاره به موضوع مشارکت زنان در بخش قضاوت گفت: طبق شرع قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد، اما بر اساس قانون و بر طبق اذن ولی فقیه، افراد ضمن دارا بودن شرایطی می‌توانند به عنوان قاضی منصوب شده و تعیین مصداق کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی در سفر به شهرکرد و حضور در جمع مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری اظهارکرد: ایامی که در آن قرار داریم مصادف است با هفته دولت و شهادت دو مجاهد بزرگ شهید رجایی و شهید باهنر است. در همین زمینه لازم است اشاره‌ای داشته باشم به وجود شهید آیت الله قدوسی، شهید بزرگوار دستگاه قضا که در همین ماه به شهادت رسید و به دلیل آنکه روز شهادتش خارج از ایام هفته قوه قضاییه قرار دارد مظلوم واقع شده‌اند و کمتر از ایشان در مجالس و مراسمات یاد می‌شود.

 قدیانی ادامه داد: آیت الله قدوسی شخصیتی بودند که در تربیت طلاب خط امام خمینی (ره) چه در دوران قبل از انقلاب و چه پس از آن زحمات فراوانی را متحمل شدند و انشاالله که خداوند درجات این شهید بزرگوار را متعالی و وی را با حضرت سیدالشهدا (ع) محشور فرماید.

قضات در بیان مشکلات و کمبودها باید شجاعت و صراحت بیان داشته باشند

دادستان دادسرای انتظامی قضات در ادامه سخنان خود با تأکید بر این نکته که قضات در بیان مشکلات و کمبودها باید شجاعت و صراحت بیان داشته باشند، اظهارکرد: در سفرهای استانی بر این موضوع اتفاق نظر داریم، افرادی که به عنوان نماینده همکاران برای بیان مشکلات و دغدغه‌ها انتخاب می‌شوند اهل تقوا و مجادله باشند تا مطالب را با صراحت و بدون هیچگونه لفافه بیان کنند که خوشبختانه در این استان شاهد بودیم همکاران منتخب با صداقت و قاطعیت به بیان مشکلات و درخواست‌ها پرداختند که قطعاً  این مطالب را ثبت و یادداشت کرده و مورد بررسی قرار خواهیم.

دادستان انتظامی قضات بابیان اینکه معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است، گفت: جایگاه قضاوت جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی است و در حوزه فعالیت خود به دنبال حفظ شأن و جایگاه قضات و حمایت از سرمایه‌های انسانی دستگاه قضا هستیم.

دادستان انتظامی قضات در بخش پایانی سخنان خود به موضوع مشارکت زنان در بخش قضاوت پرداخت و اظهار کرد: طبق شرع قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد، اما بر اساس قانون و بر طبق اذن، ولی فقیه افراد ضمن دارا بودن شرایطی می‌توانند به عنوان قاضی منصوب شده و تعیین مصداق کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی بیان کرد: رابطه پیامبر اکرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (س) دلالت بر توجه خاص نبی مکرم اسلام به جنس زن دارد که متأسفانه بسیاری از مردان این رابطه را به صورت یک ارتباط عاطفی پدر- فرزندی تلقی می‌کنند و از این نکته غافلند که پیامبر اسلام (ص) در زندگی و ارتباط خود با حضرت زهرا (س) احیاگر نقش و جایگاه والای زن در جامعه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی تصریح کرد: خداوند متعال با قرار دادن صفات لطافت و مهربانی در زن آثار وجودی خودش را به ما نشان می‌دهد که تجلی این صفات در پرورش فرزندان و رشد و هدایت خانواده متبلور است.

دادستان انتظامی قضات گفت: قطعاً اگر زنان مربیان خوبی برای مردان باشند جامعه اصلاح خواهد شد و بسیاری از نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماعی برطرف می‌شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۷۰۲۹۱۳:۵۹:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۲
بنظر من حرام هست
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  17. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  18. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  19. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  20. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  21. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  22. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  23. زنگِ زور!

  24. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  25. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

آخرین عناوین