چماق بنزین !

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4030619096 ۴۰ نظر، ۶ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«بنا بر روایت برخی کارشناسان از آمار ارائه‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در مجموع ۱۲۷ میلیارد دلار یارانه انرژی اعطا می‌کند و فقط ۲۵ درصد این یارانه اعطایی که رقمی معادل ۳۱ میلیارد دلار است به مردم و مصرف‌کنندگان خرد می‌رسد و ۷۵ درصد این یارانه و رقم ۹۶ میلیارد دلار، نصیب گروه‌های اقتصادی خاص، پرقدرت و ذی‌نفوذی چون فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و ... می‌شود»

چماق بنزین !

اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر پایین‌بودن قیمت بنزین، واردات گران و فروختن ارزان آن و مصرف زیادی که این واردات را منجر شده و حتی صحبت‌های چند هفته قبل شخص رئیس قوه‌مجریه و گلایه‌های مطروحه در این خصوص، دارای فرامتنی است که از یک نگاه محدود و تقلیل‌یافته‌ای حکایت می‌کند. اینکه ادعاها پیرامون ارزان‌‌بودن قیمت بنزین در ایران و متعاقباً مصرف بالای آن تا چه اندازه قابل اعتناست باید مورد تدقیق کارشناسان مختلف این حوزه قرار گیرد چون در شرایطی که بسیاری از سیاسیون و طیفی از اقتصادانان تأکید بسیاری بر ارزانی قیمت حامل‌های انرژی و به‌خصوص بنزین دارند، عده دیگری هم معتقدند که این هیاهوهای بسیار از اساس باطل بوده و آن‌طور که حامیان آزادسازی تاکید دارند، نرخ بنزین ارزان نیست و دامن‌زدن به بحث و جدل‌های بسیار در این خصوص، ایجاد پیش‌زمینه ذهنی برای دست‌بردن در قیمت‌ها و گران‌کردن حامل‌های انرژی است و همین مسئله، تردیدهایی را در خصوص روایت‌های پرتکرار طیف معتقد به ارزانی بنزین و اثر آن بر مصرف بالای کنونی ایجاد می‌کند. 

با فرض پذیرش ادعاهای غالب این روزها و قبول‌کردن ارزان‌بودن نرخ بنزین و مصرف خارج از قاعده‌، اظهارات اخیر مسئولین و مقاماتی که مدام بر این مسئله تاکید دارند را از زوایه دیگری بنگریم. اگر بپذیریم که قیمت‌های فعلی بنزین ارزان بوده و حتی به‌دلیل نیاز جامعه به واردات هزینه‌های بسیاری هم به اقتصاد کشور وارد می‌شود، تبدیل کردن این مسئله به چماقی که بر سر مردم کوفته می‌شود، امری ناپسند و ناخوشایند بوده که با واقعیات حاکم بر اقتصاد ایران تناسبی ندارد و تاکید مداوم بر آن، حکم پاشنه‌آشیل برای مقاماتی را دارد که بر اقتصاد انرژی در کشور می‌تازند. پافشاری مطلق بر ارزانی بنزین و دخیل کردن این مسئله در افزایش مصرف و شرایطی که دولت را مجبور به واردات کرده، یک وجه مسئله است اما بر ابعاد دیگر این موضوع مورد مناقشه پرداخت چندانی صورت نمی‌گیرد.

آنانی که دائماً بر طبل ارزانی بنزین و لزوم تغییرات قیمتی – چه به‌صورت پلکانی و چه به‌صورت دفعتی و شوک‌درمانی – برای کاهش مصرف و عدم واردات می‌کوبند به ملزومات این موضوع توجه چندانی نکرده و از نگاه تک‌بعدی و یک‌سویه‌ای برخوردارند. زمانی که بیشتر خودروهای کشور مصرف سوخت خارج از قاعده و غیرنرمال را دارند، وقتی سبد سوختی کشور دچار محدودیت‌های فراوانی است و CNG و LPG در صنعت خودروسازی کمرنگ بوده و حتی غایب است، مادامی که حمل و نقل عمومی در کشور با ضعف‌ها و نقصان‌های بسیاری روبروست و کمبودهای مترو، اتوبوس و تاکسی مردم را به استفاده از خودروهای شخصی سوق می‌دهد که همه این‌ها عوامل غیرقیمتی دخیل در افزایش مصرف بوده و دولت را به‌سوی واردات هدایت می‌کند، چرا باید دائماً نرخ پایین بنزین را در افزایش مصرف دخیل دانسته و بر دست‌بردن در نرخ آن تاکید کرد؟ آیا کلیدی بودن قیمت بنزین بر سطح معیشت مردم و اثر آن بر نرخ تورم برای دولت‌مردان اثبات نشده که در همین ابتدای کار، این‌چنین موضوع بنزین را به متن آورده‌اند؟

حتی بنا بر روایت برخی کارشناسان از آمار ارائه‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در مجموع ۱۲۷ میلیارد دلار یارانه انرژی اعطا می‌کند و فقط ۲۵ درصد این یارانه اعطایی که رقمی معادل ۳۱ میلیارد دلار است به مردم و مصرف‌کنندگان خرد می‌رسد و ۷۵ درصد این یارانه و رقم ۹۶ میلیارد دلار، نصیب گروه‌های اقتصادی خاص، پرقدرت و ذی‌نفوذی چون فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و ... می‌شود و همین مسئله حاکی از آن است که مردم در مصرف بالای انرژی، علی‌الخصوص بنزین و محتاج‌شدن کشور به واردات مقصر نیستند. 

دلایل مصرف خارج از قاعده بنزین که بنا بر روایت دولت‌مردان، هزینه‌های هنگفتی را به دلیل واردات به اقتصاد کشور تحمیل کرده تنها ریشه در قیمت پایین نداشته و رد پای عوامل دیگر در آن مشاهده می‌شود و منطقی نیست مادامی که زیرساخت‌های لازم و توسعه مورد نیاز در حوزه‌های زیرساختی حاصل نشده به سیاست‌های قیمتی روی آورد که حاصلش تورم فراگیر و نارضایتی‌های اجتماعی باشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۱۶۸۳۱۳:۴۱:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
۷۵ درصد این یارانه و رقم ۹۶ میلیارد دلار، نصیب گروه‌های اقتصادی خاص، پرقدرت و ذی‌نفوذی چون فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و ... می‌شود» یارانه انرژی کلا قطع بشه چیزی از بورس و پتروشیمی و فولادی صنعت باقی نمونه چون نوسازی نکردن و توان رقابت با محصولات دیگر کشورها رو ندارند
ناشناس۳۶۰۱۷۸۶۱۶:۲۱:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
صنعتی که محصول پر ارزش را می گیرد و تبدیل به محصول کم ارزش تر می کند همان بهتر که تعطیل بشود .
ناشناس۳۶۰۱۸۴۳۱۸:۰۸:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۰
دولت پزشکیان وفاق ملی را با افزایش قیمت قوت لایموت مردم یعنی نان آغاز کرد و در ادامه قصد دارد قیمت بنزین را افزایش دهد. چرا این دولت برای وفاق ملی، میزان درآمدهای مالیاتی و نفتی را شفاف سازی نمی کند؟ چرا محل خرج آنها راشفاف سازی نمی کند؟ چرا جلوی ریخت و پاشهای بی حد بیت المال را نمی گیرد؟ یک قلم آن همین وامهای قرض الحسنه چندصد میلیون و چند میلیاردی است که امثال عشقی و عشقی ها از آن بهره مند می شوند.
ناشناس۳۶۰۲۰۴۹۰۱:۳۷:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۲۱
اگه‌قرارباشه‌طبق‌سناریوی‌از پیش‌طراحی‌شده‌عمل‌بشه‌، یه‌سوپرمن‌وارد‌میدون‌میشه‌ واز‌افزایش‌قیمت‌بنزین‌جلو گیری‌میکنه
ناشناس۳۶۰۱۸۴۱۱۷:۵۸:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
چاره کار مصرف بی رویه بنزین گران کردن نیست باید تعداد خودروها را بسیار محدود و صرفه جویی حاصل را صرف حمل و نقل عمومی کنیم چه معنی دارد که وقتی نه‌ هوای پاک و نه خیابان و جاده و نه بنزین به اندازه کافی نداریم و تهیه قطعات هم کار بسیار مشکلی است این همه خودرو بی کیفیت تولید کنیم فعلا برای ایجاد محدویت سازند باید شرایطی ایجاد کنیم که فقط سرپرست هر خانواده بتواند یک خودرو داشته باشد و با آن تردد نماید.
ناشناس۳۶۰۲۱۹۲۰۹:۲۱:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۱
مصرف سوخت خودرو داخلی دو برابر استاندار جهانی مصرف بنزین ما در روز 110 میلیون لیتر در روزاگر خودروهای ما استاندار بودن 60میلیون لیتر مصرف روزانه داشتیم 50 میلیون لیتر ذخیره بنزین داشتیم اگر لیتری 80 سنت حساب بشه مبلغش میشه 40 میلیون دلار این عدد ضرب در 365 شود میشود 15 میلیلارد دلار درامد میشود معادل 75 همت یعنی از کسری بودجه دولت که عامل تورم میباشد و فشار میاورد به تک تک مردم گل بگیرید در این خودرو سازی فشل رو یه فکری هم با این مبلغ به فکر حقوق پرسنل این دو شرکت میشود انجام داد
ناشناس۳۶۰۱۶۸۴۱۳:۴۳:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۲۰
تکنولوژی خودروهای داخلی مال بیست تا سی سال پیش معلوم دو تا سه برابر خودروهای دیگر کشورها مصرف سوخت و هزینه نگهداری دارند
ناشناس۳۶۰۱۶۹۴۱۳:۵۳:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲۰
تفاوت آنچنانی ندارد
ناشناس۳۶۰۱۶۹۸۱۴:۰۱:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۰
یک سوال ساده آخرین بار که قیمت افزایش یافته 70 الی 80 میلیون میلیون لیتر در روز مصرف بوده اما الان تا 130 میلیون هم می‌رسد و فقط 5 سال هم از آن موقع گذشته علت چی هست؟!
ناشناس۳۶۰۱۸۱۹۱۷:۱۲:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۲۰
ترافیک زیاد تفریح نداشتن مردم تنها تفریح مردم گشتن با ماشین و شمال رفتن شده است. زندگی چند میلیون نفر در کرج و کار در تهران که عمده مصرف سوخت از اینه میتونند بشمرند چند تا ماشین هر روز تردد می کنه عدم گسترش شهرها و ترافیک زیاد در تهران نبود ماشین کرایه ای ارزان ماشینهای پرمصرف کمبود وسایل نقلیه عمومی
ناشناس۳۶۰۱۶۹۲۱۳:۵۲:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲۰
با همین ماشین های فعلی در ایران و میزان تولید 120 میلیون لیتر بنزین در روز معادل چند صد میلیون نفر مصرف سوخت دارید(به همراه قاچاق) و با توجه به اینکه تورم دو رقمی دارید و قیمت بنزین ثابت باشد هر سال ناترازی و هدر رفت یارانه سوخت بیشتر می شود
ناشناس۳۶۰۱۷۳۶۱۴:۲۹:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۲۰
باز این اصلاح طلب ها اومدن گرانی شروع شد
ناشناس۳۶۰۱۹۷۸۲۲:۰۶:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۲۰
به هر حال زنده باد پزشکیان
ناشناس۳۶۰۱۷۴۲۱۴:۴۲:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
گروه خاص نگران بالا رفتن قیمت بنزین نیستن چون با گران کردن اجناس خود جبران میکنن اما مردم عادی چگونه تحمل کنن هم اجناس گروه خاص گرون میشه هم بنزین اقای رییس جمهور این و منطقی میدونن یانه؟
ناشناس۳۶۰۱۷۵۰۱۴:۵۶:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۲۰
ال پی جی صادر نکنید بدید مردم مصرف کنند
ناشناس۳۶۰۱۸۲۸۱۷:۱۹:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۲۰
مشکل آلودگی هوا هم حل میشه، ۸ میلیارد دلار ال پی جی صادرات می کنید ۳ میلیارد بنزین وارد می کنید الان مردم بدهکارند؟؟؟؟
ناشناس۳۶۰۱۷۶۸۱۵:۴۴:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۲۰
قیمت بنزین را دوبرابر کنند و در عوض تعرفه واردات خودرو را صفر کنند
ناشناس۳۶۰۱۷۷۰۱۵:۴۷:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۰
چه قشری از مردم بنزین بیشتری مصرف می کنند؟ طبقه ضعیف که مجبورند خودروهای تولیدی کارخانجات دولتی را با 5 برابر قیمت بخرند و بدلیل مشکلات مالی و درآمد ناکافی ناشی از دستمزدهای پایین به مسافرکشی مشغولند. در صورت افزایش قیمت بزرگترین ضربه به این افراد و بلطبع به مردم عادی می خورد. پولدارها اولا تو خیابون نیستند و خودروهای استاندارد دارند و مصرف خودروهای آنها کم است. اگر نرخ بنزین 10 برابر هم بشود برای آنها اتفاقی نمی افتد.
صمصام۳۶۰۱۷۸۰۱۶:۰۷:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۲۰
به نظرمن با توجه به گزارش اژانس بین المللی انرژی باید دقیقا مشخص شود که واقعا این مبلغ 127 میلیارد یارانه انرژی به چه کسانی اختصاص یافته است چقدرش به مردم رسیده و چقدرش به بقیه مثلا فولادی ها وپتروشیمی ها اختصاص پیداد کرده است
ناشناس۳۶۰۱۷۹۳۱۶:۳۱:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲۰
دولت میتواند سی ان جی را رایگان اعلام و در عوض بنزین را گران کند در این روش مردم بشدت تشویق میشوند تا خودروهای خود را گازسوز کنند و براحتی مصرف بنزین کشور کم میشود مشابه این روش در انگلیس و فرانسه در رابطه با خودروهای الکتریکی اجرا شد و نتایج درخشانی داشته است...
ناشناس۳۶۰۱۷۹۵۱۶:۳۵:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۰
۱۲۷ میلیارد دلار یارانه انرژی؟؟ این سالانه هست؟؟ چون درآمد کل ایران سالانه به زور ۱۲۰ میلیارد دلار بشه!!!!!
ناشناس۳۶۰۱۸۶۴۱۸:۵۸:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۲۰
کشور جای صادرات گاز داره دقیقا همینقدر گاز رو مصرف میکنه !
ناشناس۳۶۰۱۹۷۲۲۲:۰۲:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۰
401 میلیارد دلار آخرین گزارش بانک جهانی از درآمد ایران است که زمان رئیسی هم منتشر شده ولی آخرین گزارش زمان شیخ دیپلمات 230 تا بود!!!!!
سعید۳۶۰۱۸۲۰۱۷:۱۳:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۰
هروقت تعداد خطوط مترو، قطارهای مترو و قطارهای بین شهری، اتوبوس های شهری و بین شهری و ... سه برابر شد در مورد افزایش قیمت بنزین هم صحبت کنید. نمیشود که 20 سال سال هیچ سرمایه گذاری حوزه حمل و نقل عمومی نشود آخرش هم منت پول بنزین بر سر مردم بگذارید.
حسن۳۶۰۱۸۷۳۱۹:۰۸:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۰
وقتی رئیس صنف جایگاه داران فراورده های نفتی از قاچاق روزانه ۲۵ میلیون لیتر بنزین خبر میدهد قطعا واردات بنزین صحت ندارد و اکر هم وارد میکنند خوب بگویند از مدام کشور و چند میلیون لیتر با اسناد ارائه بدهند و در ثانی با عدد و رقم بنزین ایران از خیلی از کشورها گرانتر به مردم فروخته میشود لطفا اینقدر سر مردم منت نگذارید.
اصلاحاتی،دلخون۳۶۰۱۸۷۴۱۹:۱۰:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۰
بازهم اصلاحات،باز هم اغتشاشات،باز هم گرانی.
ناشناس۳۶۰۱۹۰۱۲۰:۰۱:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۰
چگونه کمبود منابع مالی تامین بنزین را جبران کنیم؟ ۱- اختصاص سهمیه بنزین به دارنده کد ملی صاحب خودرو برای تنها یک دستگاه خودرو که در مالکیت دارد۲-اخذ عوارض مضاعف مصرف بنزین بر اساس میزان تردد و امد وشد در جاده های کشورو یا اخذ عوارض در جاده ها،آزاد راهها وبزرگراهها و واریز مستقیم ان به شرکت ملی پخش
H۳۶۰۱۹۰۸۲۰:۰۷:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۲۰
مقصر اصلی اون نمایندگان مجلس‌ هفتم هستند، که‌ اجازه ندادند که دولت‌ وقت(خاتمی)، افزایش پلکانی قيمت بنزين رو داشته باشه. اگر افزایش پلکانی داشتيم، الآن قيمت بنزین منطقی تر بود و فشاری هم به‌ جامعه‌ وارد نمی‌شد.
ناشناس۳۶۰۱۹۲۰۲۰:۲۲:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۰
شما كارخانه هاى خودروساز را تعطيل كن ماشين هاى هيبريدى و برقى را به قيمت جهانى به مردم عرضه كن قيمت بنزين را بكن ٥٠ هزار تومن
ناشناس۳۶۰۲۲۴۱۱۰:۱۸:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۱
افزایش قیمت بنزین باعث گرانی همه چیز است و با ارزانی و کیفیت خودرو جبران نمی شود
ناشناس۳۶۰۱۹۷۶۲۲:۰۳:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۲۰
دولت تحت عناوین مختلف جیب و سفره مردم را خالی کرده مردم قدرت تاب آوری را ازدست داده‌اند
ناشناس۳۶۰۱۹۸۰۲۲:۰۹:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۲۰
ما که گفتیم به آقای پزشکیان رای ندید بوی گرانی بنزین میاد فکر کردید تهمت انتخاباتی است. إن شاء الله که منصرف بشه
ناشناس۳۶۰۱۹۹۶۲۲:۵۲:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۲۰
قابل توجه ریاست محترم جمهور وپدر ژن برتر کدام منطقی قبول میکنه حقوق ماهانه 200دلاری به مردم بدهید ولی درامارات 4000دلار حقوق میدهند
ناشناس۳۶۰۲۰۰۱۲۳:۰۸:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
جلوی قاچاق سوخت را بگیرند ،تعرفه واردات خودروی خارجی که کم مصرفند بشه صفر ،حقوق ها بشه فوب خلیج فارس !!! یعنی مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس ،بنزین بشه قیمت واقعی به دلار یعنی لیتری ۶۰ هزار تومان ،موافقیم
ناشناس۳۶۰۲۰۲۶۲۳:۵۲:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
-- ميگم كه برادر جليلي ، چه قدر ما ساده بوديم كه از رأي نياوردن شما ملول و آزرده شديم ! پزشكيان همان كارهايي مي خواد انجام بدهد كه بايد انجام بشود ! مثل گرون شدن نون ، و احتمالاً حامل هاي انرژي ، و كار هاي مهم ديگر ! منتها خوبي اش اينه كه همه اينها به اسم دولت پزشكيان تموم ميشه ، به اسم دولت جليلي تموم نميشه ! پس بنا براين ما بايد از رأي نياوردن شما خوشحال باشيم و از روي كار آمدن دولت پزشكيان نبايد ناراحت بود ! ... همين فردا و پس فرداست كه درصد بالايي از مردم خواهند گفت : افسوس كه به دكتر جليلي رأي نداديم ! ... افسوس و صد افسوس كه به پزشكيان رأي داديم ! .. جناب جليلي كجايي كه يادت بخير .. و اين چنين مي شود كه دور بعدي ، حتماً نظرها به سوي شما خواهد بود ! پس بايد تا اون موقع صبر را پيشه كنيم كه گفته اند : گر صبر كني زغوره حلوا سازي ! بله ؟!
ناشناس۳۶۰۲۰۴۷۰۱:۱۶:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۲۱
دوباره شروع شد ثروتمندا بیشتر مصرف کردند پس گرون کنیم تا فقیر ها فقیر تر شوند اخه چرا اینجوری تحلیل می کنی
ناشناس۳۶۰۲۰۶۱۰۲:۳۸:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۲۱
با وضعی که در بنزین داریم . در این زمان کدام کشور حاضر میشه خودروی پر مصرف بی کیفیت را بر ملت خود تحمیل کند.
ناشناس۳۶۰۲۰۷۵۰۴:۴۱:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۱
وقتی که دولت های قبلی فنری افزایش قیمت می دهند داد مردم بالا می رود این مجلسها هم همکاری می کنند ولی می بایسپت سالانه ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش قیمت می دادند تا فشار کمتر به چاپ پول وتورم کمتری می شد ولی ولی کو فکر اقتصادی
ناشناس۳۶۰۲۲۲۱۰۹:۵۰:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۲۱
یکی از هد فهای مهم سرکار اوردن دولت پزشکیان گرhن کردن نان وبنزین وو است زیرا انجام این امور توسط دولت تندرو تبعات خطرناکی دارد
علی۳۶۰۲۲۶۹۱۰:۵۷:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۱
عزیزان همین خودرو خارجی که میخرید پول ۲۰ سال بنزین نرخ امریکا را گرفتن
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  2. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  3. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  4. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  5. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

  6. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

  7. وعده زاکانی برای خانه‌دار کردن تمام کارکنان شهرداری تهران

  8. چرت زدن همتی در حاشیه نشست خبری پزشکیان !

  9. ۱۱ دقیقه تا تل‌آویو

  10. ممنوعیت عزل و نصب مدیران شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی تا اطلاع ثانوی

  11. پزشکیان: چاره‌ای نداریم FATF و برجام را حل کنیم 

  12. جزئیاتی از قابلیت های موشک یمنی شلیک شده به تل آویو

  13. پایان بی‌دلاری!

  14. گروسی: مشتاقانه منتظر ارتباط با رئیس‌جمهور ایران هستم

  15. حادثه برق گرفتگی در جریان برگزاری کنفرانس خبری سرمربی استقلال

  16. نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور امروز برگزار می‌شود

  17. اظهارنظر جدید عباس عراقچی درباره برجام

  18. تصاویر هولناک از لحظه اصابت بمب به یک مدرسه در غزه

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. وقاحت غربی!

  4. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  5.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  14. زنگِ زور!

  15. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  16. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  17. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  18. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  19. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  20. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  21. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  22. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  23. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  24. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  25. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

آخرین عناوین