افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  4030621080 ۲۵ نظر، ۵ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

فائزه هاشمی، دختر مرحوم آیت‌الله رفسنجانی که برای بار دوم از سال گذشته در زندان به سر می‌برد، روایت‌های عجیبی از دروغگویی، دیکتاتوری و فضای رعب و وحشتی که برخی زندانیان سیاسی در زندان به راه انداخته‌اند، نقل کرده است.

افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

به گزارش الف، متن کامل نامه فائزه هاشمی از داخل زندان اوین به این شرح است:

 روزی یکی از مدیران زندان پرسید از مواضعت کوتاه آمده‌ای؟ گفتم نه، حکومت همان است و حتی در این ۲ سال بدتر نیز شده است، بنابراین دلیلی برای کوتاه آمدن وجود ندارد، ولی مشاهداتم در زندان حالم را از هر مبارزه‌ای به هم می‌زند، مانده‌ام بر سر دوراهی، و اما چرا؟

قبل از شروع به بیان موضوع اصلی، لازم است گفته شود که این سطور را با اشک و آه می‌نویسم و یکی از سخت‌ترین تصمیمات در طول زندگی ۶۰ ساله‌ام می‌باشد، بعد از ۲۲ ماه همراهی و گوشزد و گفتن و هشدار و ندیدن نتیجه، برای بیان حقیقت و آگاهی عمومی که از ویژگی‌های شاید خوب و شاید بدم باشد راهی جز نوشتن و انتشار برایم نمانده. حق مردم است که واقعیت را بدانند.

آزادی بیان، آزادی عقیده، رفع تبعیض‌های جنسیتی و عقیدتی، مقابله با ظلم و دیکتاتوری، عدالت، شفافیت، پاسخگویی، صداقت و حق‌گویی، انتخابات آزاد و دموکراسی آرمان‌هایی بود که دهه‌ها (از ۱۳۷۰) مرا زیر ضربات گروه‌های فشار (انصار و حزب‌اله، بسیج، لباس شخصی‌ها، سعید تاجیک‌ها) قرار داد. به بازپرسی‌ها و دادگاه‌ها (۱۲ پرونده) کشاند و در نهایت یک بار در ۱۳۹۱ و بار دوم مهر ۱۴۰۳ راهی زندان کرد.(با ۵ نوبت محکومیت جمعاً حدود ۱۲ سال)

زندان اوین، بند زنان سیاسی، همجواری با مبارزین نام آشنا، خاطرات خوب و بد، تلخ و شیرین، باورهای مشترک و گاهاً در عمل متفاوت. در کلام عالی و در عمل خالی، نظریه‌پردازانی از درون تهی. دیکتاتورهای کوچکی که آنچه را که سال‌ها با آن مبارزه کرده‌اند بر سر هم‌بندی‌های خود می‌آورند. هم‌بندیانی که کمتر یارای نقد کردن و یا ایستادن در مقابل آنها را دارند که در این صورت تنگ‌نظری‌ها، تهمت‌ها، پرونده‌سازی‌ها، هتاکی‌ها، حذف و طردها، تخریب شخصیت‌ها و گاهاً ضرباتی را نوش جان می‌کنند. به عبارت دیگر هم‌بندی (بخوانید گروه فشار داخل بند) هم‌بندی را می‌پاید، برای او تعیین تکلیف و خط قرمز مشخص می‌کند، آزادی او را سلب می‌کند، به او انگ و تهمت می‌زند، او را تهدید می‌کند، آرای او را دور می‌ریزد، ضرب و شتم نثارش می‌کند، فضای وحشت و خفقان می‌آفریند. چرا؟ چون با او همراه نشده، یا نقدی بر او وارد کرده و پا روی سلطه و اقتدار او نهاده. و عجیب‌تر سکوت یا همراهی و ادامه‌ی دوستی برخی دیگر از مشاهیر در بند با این اندک سلطه‌گران است. بارها پرسیده‌ام چگونه است که می‌شود با این افراد همراه شد ولی با مستبدین در کشور نه؟ یعنی هم چوب را بخوریم و هم پیاز را، هم در زندان باشیم و هم با دیکتاتور سازش کنیم؟ چرا کور و کر شدیم؟

وضعیت به گونه‌ای است که جز زندانیان ریشه‌دار و یا قدیمی، جدیدالورودها (بالای ۹۰%) در کمتر از حداکثر یک هفته، البته اگر ماندگار شوند، شوکه و مبهوت و پشیمان که این‌ها بودند چهره‌هایی که آرزوی دیدارشان را داشتیم؟ چه فکر می‌کردیم و چه دیدیم؟ چگونه از چاله به چاه افتادیم؟ و در آرزوی خلاصی و پی‌گرفتن زندگی و پشت سر را نگاه نکردن. می‌گویند در زندان که قدرتی ندارند این‌گونه‌اند، وای اگر قدرتی بگیرند. متأسفانه و شوربختانه راضی می‌شوند به شرایط موجود حاکمان و در انتظار و در تلاش برای آزادی، با وثیقه و یا بی وثیقه آزاد می‌شوند و غیر از مواردی انگشت شمار دیگر خبری در صحنه مبارزات سیاسی و جتماعی از آنها نمی‌‌شنویم.

برای من که در سال ۱۳۹۱ نیز در زندان بودم، در مقایسه با این دوره چنین شرایطی به ابتذال کشیدن مبارزه است. در آن سال چپ‌ها و پادشاهی‌خواهان را نداشتیم. می‌گویند برخی از چپ‌ها هرجا و هر زمان که تعدادشان زیاد می‌شود، باند تشکیل می‌دهند، دسته‌جمعی به دیگران تهاجم می‌کنند، از خطاهای هم حمایت می‌کنند و دیگران را به خاک سیاه می‌نشانند.(به یاد بیاوریم وضعیت حکومت کمونیست‌ها را در کشورهای اروپای شرقی و شوروی سابق و کشورهایی در قاره آمریکا که فروپاشیدند از فساد و دیکتاتوری و فقر و همچنین کره شمالی و ونزوئلای امروزی را). مردان زندانی نیز تجربه‌های مشابهی دارند. متأسفانه برخی مدافعین حقوق بشر زندانی نیز به این‌ها پیوسته‌اند. انگاری تقسیم کار کرده‌اند در سلطه بر دیگران ولی با نقش‌های متفاوت. وضعیتی که در اپوزیسیون در داخل و خارج کشور و در فضای مجازی نیز مشاهده می‌شود.

برای برخی از این مبارزین زندان مکانی است که با آن شخصیت و اعتبار و شهرت کسب کرده و می‌کنند. فقط بودن در زندان برایشان ارزش است و عملا در تعارض با آرمان‌های سابق خود روزگار سپری می‌کنند.

و اما بعضی نمونه‌ها از این رفتارهای فاشیستی که ذکر همه آن مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود:

۱. در جلسه عمومیِ بند موضوعی رأی می‌آورد بر خلاف نظر این افراد که در اقلیت بوده‌اند. جلسه تمام نشده با داد و ایجاد فضای همراه با وحشت و ارعاب به این رأی‌گیری اعتراض و آن را باطل می‌کنند.

می‌گویند چون ما سال‌ها در زندان بوده و هزینه زیادی داده‌ایم، نمی‌‌شود افراد جدید تصمیمات قدیمی‌ها را کنار بگذارند، چنین حقی ندارند.(مقایسه کنید با سماجت و مقاومت و برخورد حکومت در پاسخ ندادن به مطالبات نسل‌های جدید و اکثریت جامعه از جمله در مورد حجاب اجباری و تغییرناپذیری تبعیض‌های جنسیتی و عقیدتی و گاهاً نژادی)

۲. نسبت به افراد غیرهمراه با خود و یا منتقد خود با انگ‌های نادرستی چون مزدور، دارای مأموریت، آدم‌فروش، جاسوس، حکومتی، کارمند دولت در اینجا و ... وارد شده و مشابه گروه‌های فشار با ایجاد فضای وحشت و خفقان سعی در ساکت کردن آنها کرده و بعضاً موفق هم می‌شوند. (مقایسه کنید با عملکرد حکومت در استفاده از عناوین اتهامی چون تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری و به تبع آن احضارها و دادگاه‌ها و زندان‌ها و اخراج‌ها و تعلیق‌ها و مصادره‌ها و ... برای ساکت کردن مخالفین و منتقدین و درس عبرت برای سایرین.)

۳. با ایجاد هیاهو و فحاشی و شعار مانع رأی دادن برخی از زندانیان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر شدند. از ۸ صبح تا ۱۲ شب روز جمعه در راهروی منتهی به درب خروجی بند نشستند، هم‌بندی‌های‌شان را چون مأموران امنیتی پاییدند و اجازه عبور ندادند. فضا به قدری خوفناک بود که زندانبانان نیز جرأت باز کردن درب برای عبور رأی دهندگان را نداشتند و این ۸ نفر نتوانستند رأی بدهند. (مقایسه کنید با مهندسی انتخابات‌ها در کشور توسط حکومتی‌ها.)

۴. برخی از زندانیان به دلیل نگرانی از طرد و تنها و تهدید شدن در محیط بسته زندان و بدون تمایل قلبی با برنامه‌های اعتراضی زندانیان همراهی می‌کنند. (مقایسه کنید با شرکت بعضی شهروندان در انتخابات‌ها و راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز قدس و شرکت در نماز جمعه و ... از ترس از دست دادن موقعیت کاری و قطع شدن یارانه‌ها و عدم پذیرش در آزمون‌های استخدامی و ...)

۵. خبرسازی از طریق انتشار اخبار مبالغه‌آمیز و نادرست درباره افراد و وقایع داخل زندان. در فرهنگ لغات آنها ممنوع‌الملاقاتی یعنی تبدیل یک جلسه ملاقات حضوری به ملاقات کابینی. عدم دسترسی به پزشک یعنی ویزیت شدن زندانی دو هفته یکبار توسط پزشک زنان، دو نوبت یا بیشتر سونوگرافی در دوران حاملگی، چک شدن فشار و قند و ... چندبار در هفته و حضور پرستار در موارد ضروری. تغذیه نامناسب یعنی در اختیار داشتن مواد غذایی خام ماهانه از جمله لبنیات و حبوبات و برنج و ... و دریافت ناهار و شام آماده بصورت روزانه با هزینه زندان و امکان خرید روزانه از فروشگاه کوچک زندان و خریدهای هفتگی از بیرون با خرج از جیب خود. دفاع از خود یعنی حمله. بدنی کبود یعنی یک نقطه سرخ شده به اندازه حداکثر ۲ در ۲ سانتی‌متر.

در صورت اعتراض به این نحوه نادرست خبررسانی، متهم می‌شوی به انجام مأموریت حکومتی برای عادی‌سازی ظلم و شرایط زندان و یا شنیدن این عبارات: آنچه ما می‌گوییم درست است و هر کسی غیر از این، این عبارات را معنا کند گُه خورده است و متعاقباً دریافت بارانی از حملات و تخریب‌ها و تهدیدها. (مقایسه کنید با مطالب خلاف رسانه‌ها و مقامات حکومتی در هر رویداد و اتفاقی و جرم‌انگاری و برخوردهای قضایی برای کسانی که غیر از آن را بگویند.)

۶. پیشنهاد مناظره و گفتگوی آزاد در جمع هم‌بندیان را با هدف آسیب‌شناسی این شرایط و بازگشت به اخلاقیات، به جای پچ پچ‌های بی‌اثر در تخت‌ها و فضای خصوصی به دو نفر از این جمع ارایه کردم. هدفم عمومی شدن نقدها، آزادی بیان و امید به اصلاح بود. جواب شنیدم فعلاً اولویت، پرداختن به مقابله با احکام اعدام‌ها است، مناظره رد شد و نفر دوم نیز بی‌جواب گذاشت. (مقایسه کنید با جمله “لحظه حساس کنونی” که همیشه سلاحی در دست حکومت برای امنیتی کردن بیشتر فضا و سرکوب بیشتر منتقدین و مخالفین و باز نکردن فضای سیاسی است.)

با در نظر داشتن دو نکته:

الف- فضای کوچک زندان با ۶۵ زندانی در قیاس با کشور وسیع ایران با ۹۰ میلیون جمعیت.

ب- ابزارِ نداشته در زندان در قیاس با حکومتی که تمام و کمال همه ابزارهای قلدری و ستمگری را در اختیار دارد.

قضاوت را به شما می‌سپارم آیا تفاوتی بین مستبدین حکومتی و فاشیست‌های بند در تحمیل عقاید خود بر دیگران، محدود کردن آزادی‌ها، وجود باندها و نگاه خودی و غیرخودی، خودمحوری و ایجاد سلطه و حفظ آن با هر وسیله‌ای و ترفندی وجود دارد؟

و در خاتمه

- در این زندان آموختم که ما مبارزین طبلی توخالی و دیکتاتورهای حقیری بیش نیستیم. سرود آزادی و عدالت می‌خوانیم و در چرخه زندگی، ستم را بازتولید می‌کنیم. از دموکراسی و فرهیختگی می‌گوییم ولی با زبانی سرکوبگر و طردکننده دیگری باز تولید سلطه و استبداد را رقم می‌زنیم.

- در این زندان آموختم سالها و حتی دهه‌ها تا نهادینه شدن دموکراسی در خود بعنوان پیش‌نیاز اصلاح جامعه و حکومت فاصله داریم.

- در این زندان آموختم که در کنار حقیقت بودن، حتی در زندان و در بین مبارزین راه آزادی هزینه گزافی دارد.

- در این زندان بیشتر آموختم تنها راه رسیدن به آزادی و عدالت و برقراری یک حکمرانی خوب، اصلاحات و به ویژه اصلاحات ساختاری است.

با سخنی از بزرگان نوشته خود را به پایان می‌برم با امید به اصلاح و عبرت و درس گرفتن: “بزرگترین استعداد یک دیکتاتور، قدرتش در فاسد کردن است و بزرگترین شانس یک دیکتاتور این است که مشتاقان فاسد شدن کم نیستند حتی در زندان سیاسی و در بین مبارزین راه آزادی” و بالاخره “زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد”.

دختر عمویم که به تعبیر خواب‌هایش باور جدی دارد، چندی پیش در خواب دیده که در زندان توسط هم‌بندی‌ها کشته می‌شوم. از ما گفتن بود، خود دانید.

فائزه‌هاشمی

شهریور ۱۴۰۳

زندان اوین

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۲۴۷۵۱۵:۲۵:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۱
خدا شفا بدهد انشاا...
ناشناس۳۶۰۲۴۹۴۱۵:۳۹:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۲۱
آزادی بیان، آزادی عقیده، رفع تبعیض‌های جنسیتی و عقیدتی، مقابله با ظلم و دیکتاتوری، عدالت، شفافیت، پاسخگویی، صداقت و حق‌گویی، انتخابات آزاد و دموکراسی آرمان‌هایی بود که دهه‌ها (از ۱۳۷۰) مرا زیر ضربات گروه‌های فشار (انصار و حزب‌اله، بسیج، لباس شخصی‌ها، سعید تاجیک‌ها) قرار داد. به بازپرسی‌ها و دادگاه‌ها (۱۲ پرونده) کشاند. اونوقت ایشون 12 سال به خاطر این مسائل زندانی کشیده و از زندگی ساقط شده ؟
ناشناس۳۶۰۲۶۱۳۱۸:۳۱:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۲۱
اگر حکومت ، انتخابات رو مهندسی میکنه چجوریه که هشت سال رفسنجانی ، هشت سال خاتمی ، هشت سال روحانی ، و فعلا پزشکیان اومدن سر کار که تمام اونها مخالف نظام بودن ؟؟؟
ناشناس۳۶۰۲۶۷۸۲۱:۰۱:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۲۱
امان‌ازخاندان‌همیشه‌طلبکار
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۲۷۶۱۰۰:۴۷:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۲
این شما هستید که آنها را متهم به مخالفت با نظام می کنید! آنها مخالف نظام نبوده، نیستند و نخواهند بود. راستی چرا از آقای احمدی نژاد نامی نبردید؟! نکند....... ضمنا درباره نامه سرگشاده سرکار خانم فائزه هاشمی رفسنجانی در مبحثی جداگانه می توان نوشت و بحث و گفت و گو داشت که با نگاه همه جانبه میبایست به این نامه از صدر تا ذیلش نگریسته شود و آنگاه در مقام قضاوت نشست. والله اعلم
ناشناس۳۶۰۲۵۱۰۱۵:۵۰:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۲۱
البته که قوه قضائیه گفته ما زندان سیاسی نداریم.
ناشناس۳۶۰۲۶۱۵۱۸:۳۴:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۲۱
همین نامه یک صفحه ای حاوی صد تا مورد اتهام به مراجع دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی و غیره ست که هرکدوم قابل پیگرد و شکایت قضاییه
وحید۳۶۰۲۵۱۲۱۵:۵۱:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۲۱
فائزه خانم . نگران نباش.
ناشناس۳۶۰۲۵۱۴۱۵:۵۱:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۲۱
فائزه به یاد داشته باش که مردم از اصلاح طلبان دل خوشی ندارند .
ناشناس۳۶۰۲۵۷۲۱۷:۲۲:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۲۱
البته که نمی توان از طرف مردم به راحتی حرف زد
مهدی۳۶۰۲۵۲۶۱۶:۰۸:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۲۱
چه خوب گفته مولوی گر بگریزی ز خراجات شهر بارکش غول بیابان شوی عاقبت هر روز سیاه‌نمایی علیه وطن همین میشه
شهروندهمدانی۳۶۰۲۵۳۳۱۶:۱۶:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۱
فائزه خانم .هرحکومتی براندازانه را حبس میکن بخشی از ناملایمات هم که میبینی ارث مرحوم پدرتان است.گله از خلق مکن.....
ناشناس۳۶۰۲۵۸۷۱۷:۴۶:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۲۱
کشورا هرکاری خواستید کردی می‌گویی دنبال آزادیم!!!
ناشناس۳۶۰۲۶۲۲۱۸:۵۴:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۱
هر چه میکشیم از رانت خواری و فساد فرزندان و بستگان برخی متنفذان است ...گیرم که تورا پدر بود فاضل از فضل پدر تو راه حاصل ...چرا اجازه دادیم عده ای از رانت پدرو ..خود استفاده و رانت خوری کنند چرا
ناشناس۳۶۰۲۶۵۶۲۰:۲۱:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۲۱
فائزه خانم خودت را ناراحت نکن بسیاری از آنها مشغول درست کردن یک رزومه درست حسابی جهت اخذپناهندگی هستندیا مثل جنابعالی چپشان پر است وتوی زندان هم مانند هتل زندگی می کنند
بی نام۳۶۰۲۶۶۲۲۰:۲۶:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲۱
بسیار جالب بود.
ناشناس۳۶۰۲۶۷۹۲۱:۰۲:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۱
چی شد شما بیانیه زندانی سیاسی رو منتشر میکنید؟
ناشناس۳۶۰۲۶۸۰۲۱:۰۴:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۲۱
والعاقبت للمتقین
ناشناس۳۶۰۲۶۸۷۲۱:۱۰:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۲۱
یک عده فکر میکنن دمکراسی فقط نیاز به قانون اساسی خوب داره در حالیکه خیلی از کشورهای دیکتاتوری قانون اساسی دمکراتیک داشتند مثل مصر زمان مرسی!
حمید۳۶۰۲۶۹۰۲۱:۱۷:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۲۱
فقط شاهنامه آخرش خوش بود !!
ناشناس۳۶۰۲۷۵۲۰۰:۱۲:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۲
ممنون خانم فائزه ،این مطالب برا رشد جامعه واقعا ضروریه
ناشناس۳۶۰۲۸۶۸۰۹:۴۶:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۲۲
مملکت دست شماست چرا ناله می کنی
ناشناس۳۶۰۲۹۴۱۱۱:۲۹:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۲
ما سالها و بلکه دهه‌ها با دموکراسی فاصله داریم
ناشناس.آذربایجان۳۶۰۲۹۴۸۱۱:۵۲:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۲
اون قسمتی که گفتید سالها و دهه ها زمان میبرد تا نهادینه شود دموکراسی در درونمان ، را گل گفتید. عمر بسیار بباید پدر پیر فکلک را. به قول معروف انشتین ، تمرین ، تمرین و تمرین می خواهد دموکراسی و دموکرات بودن.
ناشناس۳۶۰۲۹۸۲۱۳:۲۹:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۲۲
خانم شادی صدر که اینجا به عنوان مخالف اسم و رسمی به هم زد، رفت خارج و نوروز را زیر سوال برد. شیرین عبادی هم پارسال از تجزیه طلبها دفاع کرد. آن آقای معاون وزیر ارشاد هم که الان سردبیر اینترنشنال شده. بله خانم هاشمی حرفهای شما درسته، ولی شما هم تا زمانیکه جانتون به خطر نیفتاده بود سکوت کرده بودید.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  2. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  3. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  4. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  5. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

  6. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

  7. وعده زاکانی برای خانه‌دار کردن تمام کارکنان شهرداری تهران

  8. چرت زدن همتی در حاشیه نشست خبری پزشکیان !

  9. ۱۱ دقیقه تا تل‌آویو

  10. ممنوعیت عزل و نصب مدیران شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی تا اطلاع ثانوی

  11. پزشکیان: چاره‌ای نداریم FATF و برجام را حل کنیم 

  12. جزئیاتی از قابلیت های موشک یمنی شلیک شده به تل آویو

  13. پایان بی‌دلاری!

  14. گروسی: مشتاقانه منتظر ارتباط با رئیس‌جمهور ایران هستم

  15. حادثه برق گرفتگی در جریان برگزاری کنفرانس خبری سرمربی استقلال

  16. نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور امروز برگزار می‌شود

  17. اظهارنظر جدید عباس عراقچی درباره برجام

  18. تصاویر هولناک از لحظه اصابت بمب به یک مدرسه در غزه

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. وقاحت غربی!

  4. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  5. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  6.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  9. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  10. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  11. چماق بنزین !

  12. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  13. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  14. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  15. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  17. زنگِ زور!

  18. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  19. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  20. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  21. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  22. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  23. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  24. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  25. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

پربحث‌های هفته

  1. پرخاش با چشمان بسته!

  2. وقاحت غربی!

  3. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  4. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  5. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  6. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  7. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  9. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  10. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  11. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  12. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  13. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  14. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  15. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  16. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

  17. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  18. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  19. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

  20. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

  21. رسایی: صداوسیما مجری پاسخگو به هتاکی شبکه آذربایجان را برگرداند

  22.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

  23. مطهری: با پیشنهاد پزشکیان، اثری از اسراییل نخواهد بود

  24. پزشکیان یک‌شنبه عازم نیویورک می‌شود

  25. ممنوعیت عزل و نصب مدیران شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی تا اطلاع ثانوی

آخرین عناوین