ادعای کاخ سفید: در حملات به لبنان نقشی نداشتیم

  4030628148

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد ایالات متحده آمریکا در انفجارهای دو روز گذشته در لبنان دخالتی نداشته است.

ادعای کاخ سفید: در حملات به لبنان نقشی نداشتیم

به گزارش ایرنا، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در مورد انفجار پیجرهای حزب الله لبنان از سوی اسرائیل گفت: «آنچه می توانم به شما بگویم این است که ما به هیچ وجه در حوادث دیروز دخالت نداشتیم و جزئیات بیشتری برای ارائه ندارم.»

کربی که با سوالات متعدد خبرنگاران درباره این انفجارها مواجه شده بود، تکرار کرد: چیز دیگری برای ارائه وجود ندارد.

این سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که چقدر نگران این هستید که این انفجارها در لبنان باعث تشدید تنش شود؟ گفت: ما می‌خواهیم پایان جنگ را ببینیم و هر کاری که از ابتدا انجام داده‌ایم، برای جلوگیری از تشدید درگیری طراحی و برنامه ریزی شده است.

این مقام دولت جو بایدن ادامه داد: ما همچنان معتقدیم که یک مسیر دیپلماتیک، به ویژه با لبنان، امکان‌پذیر است. ما هنوز بر این باوریم که اگرچه به طور فزاینده‌ای دشوار است و مطمئناً به نهایی شدن نزدیک‌تر نیستیم. ما معتقدیم که توافق آتش‌بس و مذاکره برای آزادی گروگان‌ها هنوز بهترین نتیجه است و ما به دنبال آن هستیم.

کربی درباره توافق آتش‌بس در غزه نیز گفت: متاسفانه اکنون نسبت به یک هفته پیش به آن نزدیک‌تر نیستیم، بنابراین دیدن تاثیر فوری این حوادث دشوار است، اما فکر می‌کنم برای دانستن آن خیلی زود است.

او ادامه داد: برای جلوگیری از گشوده شدن جبهه دوم جنگ در لبنان، در حال انجام دیپلماسی فشرده هستیم.

این سخنگوی دولت بایدن همچنین گفت: تا تمایلی به دیدن هیچ گونه تشدید تنشی در منطقه نداریم و معتقدیم که راه‌حل بحران از طریق دیپلماسی است نه عملیات نظامی.

حزب الله لبنان روز سه شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در اولین بیانیه اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر روز سه‌شنبه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام «پیجر» که توسط تعدادی از کارگران واحدها و مؤسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند»

حزب‌الله افزود: نهادهای ذی‌ربط در حزب‌الله در حال حاضر در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای یافتن دلایل وقوع این انفجارهای همزمان هستند و خدمات پزشکی و بهداشتی نیز در تعدادی از بیمارستان‌های مناطق مختلف لبنان مشغول مداوای مجروحان هستند.

حزب‌الله در بیانیه دوم خود درباره انفجارهای لبنان اعلام کرد: پس از بررسی تمام حقایق، داده‌ها و اطلاعات موجود درباره حمله جنایتکارانه‌ای که امروز بعدازظهر رخ داد، ما دشمن اسرائیلی را مسئول کامل این تجاوز جنایتکارانه علیه غیرنظامیان می‌دانیم.

بر اساس گزارش‌ها، انفجارهای لبنان ۱۴ شهید (از جمله دو کودک) و حدود ۳ هزار مجروح برجای گذاشته است. وزیر بهداشت لبنان گفته است: ممکن است مجبور شویم که برخی از مجروحان را به بیمارستان های تخصصی برای درمان به خارج از کشور منتقل کنیم.

روز  چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ نیز دستگاههای در نقاط مختلف لبنان منفجر شدند که  از نوع «ICOM V ۸۲» هستند که موساد (سرویس جاسوسی اسرائیل) مانند روش منفجر کردن پیجرها در ۲۷ شهریور، در این دستگاه‌ها نیز مواد منفجره کار گذاشته بود. برخی منابع خبری نیز از انفجار گوشی‌های همراه، لپ‌تاپ و رایانه خبر دادند.

 منابع رسانه‌ای با انتشار تصاویری اعلام کردند که در پی انفجارهای جدید آتش سوزی در خانه‌ها و خودروها در مناطق مختلف لبنان رخ داده است.تارنمای آمریکایی - اسرائیلی آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه تصریح کرد که «اسرائیل در موج دوم عملیات اطلاعاتی خود که روز گذشته (سه‌شنبه) با انفجار دستگاه‌های پیجر آغاز شد، هزاران بی‌سیم شخصی مورد استفاده اعضای حزب‌الله لبنان را منفجر کرد».

یک منبع به آکسیوس گفت «هدف [از انفجارهای امروز] این بود که حزب‌الله متقاعد شود که به نفعش است که خود را از حماس جدا کند و صرف‌ نظر از آتش‌بس در غزه، با اسرائیل به صورت جداگانه برای پایان دادن به درگیری‌ها به توافق برسد».

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از «مقام‌های آمریکایی و سایر مقام‌ها که از این عملیات مطلع شدند»، گزارش داد حزب‌الله لبنان این پیجرها را از شرکت تایوانی «گلد آپولو» سفارش داده بود و این دستگاه‌ها پیش از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند.

بر اساس این گزارش، دو مقام که نامشان فاش نشده است اعلام کردند، مواد انفجاری که در حد یک یا دو اونس بود، در کنار باتری پیجرها کار گذاشته شده بود. یک سوئیچ نیز که در آن جاساز شده بود، می‌توانست این مواد منفجره را از راه دور منفجر کند.

نیویورک تایمز افزود، دو مقام گفتند ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعدازظهر در لبنان پیجرها پیامی دریافت کردند که وانمود می‌شد از طرف رهبری حزب‌الله ارسال شده است. اما این پیام مواد منفجره در پیجرها را فعال کرد. به گفته سه مقام، پیجرها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که چند ثانیه قبل از انفجاری صدای بوق کوتاهی بدند.

به نوشته نیویورک تایمز، کارشناسان مستقل امنیت سایبری که تصاویر ویدیویی انفجارها را بررسی کرده‌اند، می‌گویند کاملا روشن است که شدت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد انفجاری بوده است.

میکو هیپونن کارشناسس شرکت نرم‌افزاری WithSecure و مشاور جرایم سایبری در یوروپول گفت: این پیجرها احتمالا به نحوی دستکاری شده بود که باعث این نوع انفجارها شده است. اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که علت آن فقط باتری نبوده است.

نیویورک تایمز به نقل از «چند مقام» نوشت که بیش از سه هزار پیجر از شرکت تایوانی گلد آپولو سفارش داده شده بود. این روزنامه مدعی شد که حزب‌الله این پیجرها را در میان اعضای خود در لبنان توزیع کرده بود و برخی از آنها به متحدان حزب‌الله در ایران و سوریه رسیده بود و حمله اسرائیل پیجرهایی را که روشن شده و پیام‌ها را دریافت کرده بودند، تحت تاثیر قرار داد

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

    2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    3. پرخاش با چشمان بسته!

    4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    5. وقاحت غربی!

    6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

    10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

    18. زنگِ زور!

    19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    20. هنوز وقتش نرسیده؟!

    21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

    آخرین عناوین