پای درد دل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

  4030705029 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارگران معدن معدنجوی طبس با بغضی فروخورده و قلبی آکنده از اندوه از فراق و داغ دوستانشان می گویند.

 

به گزارش مهر، آخرین شب تابستان بود. همه در یک آرامش شبانه منتظر اول مهر بودند که فرزندانشان را راهی مدرسه کنند و چه پدرانی که آرزوی دیدن چنین روزی را داشتند تا دختر و پسر خود را در لباس فرم مدرسه ببینند.

اما برخی از پدران آن شب در معدن معدنجوی طبس در حال کار و تلاش برای تأمین رزق و روزی خانواده بودند که به علت نشت گاز انفجار در معدن رخ می دهد و بسیاری از این کارگران مظلومانه جان خود را از دست می دهند و فرزندان آنها در روز اول مهر زمزمه کردند «بابا برای نان جان داد.»

حادثه بسیار تلخ و ناگوار بود از دست دادن ۵۰ نفر از کارگرانی که خالصانه و برای تأمین یک لقمه نان حلال در عمق زمین جان خود را از دست می دهند.

این حادثه قلب ها را به شدت تکان داد و بار دیگر موضوع حقوق کارگر، سختی کار در معدن و چرایی این حادثه تلخ را بر سر زبان ها انداخت.

حسین کرمی از کارگران معدن معدنجوی طبس در گفت و گو با مهر اظهار کرد: حادثه تلخ آن روز آنقدر با سرعت اتفاق افتاد که متوجه نشدیم کدام یک ازهمکارانمان را از دست دادیم.

پای دردل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

بوی گاز را از فاصله دو کیلومتری متوجه شدم

وی که حدود هشت ماه است در معدن طبس فعالیت می کند با بغضی در گلو بیان کرد: روز حادثه من در معدن مشغول فعالیت بودم ولی از بلوک محل کار من تا محل حادثه حدود دو کیلومتر فاصله بود ولی بوی گاز را احساس کردم و بعد شنیدم که همکاران بر زمین افتادند و انفجار رخ داده است.

از این کارگر معدن معدن جوی طبس می پرسم که آیا مسائل ایمنی در معدن محل کار شما مراعات می شود یا نه، بیان کرد: واقعیت این است که از من کارگر این سوال را نباید پرسید بلکه متخصصان و ناظران باید نظر بدهند ولی آیا اگر دستگاه هشدار دهنده انتشار گاز وجود می داشت این اتفاق رخ می داد؟

خبرنگاران بیش از هر کس جویای حال ما بودند

کرمی ادامه داد: من که جان سالم به در بردم ولی به حال آنانی که عزیزی را از دست داده و یا مجروح شده اند باید فکری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احوالی از کارگران معدن بعد از حادثه پرسیده شده است، یادآور شد: واقعیت را بگویم به عنوان یکی از کارگران معدن بعد از حادثه بیش از هر کس خبرنگاران جویای احوال ما شده اند.

جواد خسرو شیری از دیگر کارگرانی معدن معدن جوی طبس که بیش از دو سال است در این معدن فعالیت می کند، بیان کرد: روز حادثه من بیرون در حال استراحت بودم که متوجه اتفاق شدم.

وی گفت: ما به سرعت به محل حادثه رفتیم که در ابتدا اجازه ندادند وارد تونل شویم اما بعد از نیم ساعت گفتند هر کس داوطلب است می تواند وارد شود.

این کارگر معدن معدن جوی طبس ادامه داد: بعد که وارد معدن شدم دیدم همکارانم فوت کرده اند که سه نفر از دوستانم را نیز از دست دادم و این داغ به این زودی ها سرد نمی شود و از دل ما بیرون نخواهد رفت.

پای دردل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

هفت جنازه را از تونل بیرون آوردم

خسرو شیری اظهار کرد: من تنها کاری که توانستم بکنم این بود که چهار نفر را زنده از تونل بیرون آوردم و هفت جنازه را نیز خارج کردم.

وی در زمینه ایمنی معدن گفت: واقعیت را بخواهم بگویم از نظر ایمنی سخت می گرفتند ولی امکاناتی که وجود داشت امکاناتی نبود که بتواند کمک کار ما در این بحران باشد.

محمد بهمدی از مجروحان حادثه معدن معدنجوی طبس که تنها دو- سه ماه است که در آن معدن کار می کند، اظهار کرد: ساعت از ۲۱ شب گذشته بود که انفجار رخ داد من در آن حادثه دچار گاز گرفتگی شدم و من را به بیمارستان رساندند.

دیگر در هیچ معدنی کار نخواهم کرد

وی با تأکید بر اینکه ایمنی معدن ضعف داشته است، بیان کرد: به عنوان مثال دستگاه هشدار دهنده ای نبود که اگر در یک بلوک حادثه ای اتفاق بیفتد بتواند به سرعت سایر بلوک ها را منتقل کند که از شدت حادثه جلوگیری شود.

این مجروح حادثه گفت: بعد از حادثه در بیمارستان برخی از مسئولان چون دادستان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به دیدن ما آمدند ولی از صنعت و معدن که متولی اصلی است کسی دلجویی از ما نکرد.

بهمدی با اشاره به اینکه میزان حقوق من حدود ۱۲ میلیون تومان است، بیان کرد: با توجه به اینکه من فوت دوستان و همکارانم را در این حادثه دیده ام حتی اگر بیکار هم بمانم دیگر در هیچ معدنی کار نخواهم کرد و الان به شدت از نظر روحی و جسمی آسیب دیده ام.

وی ادامه‌داد: من به دادستان هم گفتم برخی از مسئولان می آیند و احوالی می پرسند و مشکلات را جویا می‌شوند ولی از پیگیری های بعدی خبری نیست.

بهمدی یادآور شد: از همه می‌خواهم که پیگیر چرایی این حادثه باشند، حادثه تلخی که در آن جوانان کم سن و سال جان خود را از دست دادند و همه ما را در ماتم گذاشتند.

سید حسن هاشمی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز در این زمینه در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود اکنون دغدغه بیشتر ما این است که از اتفاقات آتی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنیم.

پای دردل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

یک خطر بزرگ

وی گفت: طی اردویی که قبلاً توسط دانشگاه به معدن پرورده طبس انجام شد و به عمق ٦٠٠ متری زمین رفتیم که این معدن کاملاً پیشرفته و مکانیزه بود و کمتر از نیروی انسانی استفاده می‌شود، اما در معادن اقماری که کار توسط پیمانکاران انجام می‌شود، چندین برابر معدن پرورده، نیروی انسانی به‌کار گرفته شدند که این خطر بزرگی است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه با اضافه کردن نیروی انسانی می خواهیم جای ماشین آلات را پر کنیم، افزود: تردیدی وجود ندارد که در معدن معدنجوی طبس سهل‌انگاری و خطاهای نابخشودنی در این موضوع اتفاق افتاده است.

در هر حال امروز داغدار ۵۰ نفر از کارگران معدن معدنجوی طبس هستیم و جان دوباره بر تن سوخته و نفسی بر گلوهای خفته آنان برنمی گردد پس باید با تدبیری عاقلانه، افزایش نظارت ها و ایمنی در محیط کار از تکرار دوباره این اتفاقات هر چند برای یک نفر خودداری شود که گفته اند مومن از یک اتفاق دوبار گزیده نمی شود.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. بازداشت ۲ زن ضارب افغانستانی در شهریار

      2. کشوری که درس عبرت شد!

      3. متولی و حرمت امامزاده!

      4. شمارش معکوس آغاز شد!

      5. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

      6. رویابینی در سیاست خارجی !

      7. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

      8. جرم «کریمی» فراموش‌شدنی نیست

      9. حق همیشه با سرمایه دار است؟!

      10. نقشه دشمن را کامل نکنید!

      11. عراقچی نقل قول‌های منتسب به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

      12. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

      13. بازی تبلیغاتی اسرائیل

      14. اسرائیل؛ از چاله به چاه!

      15. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

      16. حزب الله از نفس نمی افتد

      17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: گران‌کردن بنزین راه‌حل مناسبی برای کاهش مصرف نیست/ اروپا باید قدرت ایران را به رسمیت بشناسد

      18. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

      19. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

      20. قیمت تمام شده بنزین در کشور چقدر است ؟

      21. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

      22. نامه سیدحسن خمینی به سیدحسن نصرالله: مهیای آنم همراهتان باشم

      23. روایت ظریف پیرامون صوتی که از پزشکیان منتشر شد

      24. پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان

      25. چه کسانی پزشکیان را در سفرِ نیویورک همراهی می‌کنند؟

      آخرین عناوین