این غذاها باعث بالا رفتن فشار چشم می‌شوند

  4030705033

تغذیه و سبک زندگی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت چشم‌ها و کنترل فشار چشم دارند. چراکه بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌هایی که روزانه مصرف می‌کنیم، می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر فشار چشم تأثیر بگذارند.

 

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: تا حالا شنیده بودید که بعضی غذاها، نوشیدنی‌ها و درکل خوراکی‌ها آن قدر برای سلامت مضرند که می‌توانند باعث بالا رفتن فشار چشم‌ها شوند و فشار چشم، یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌هایی مثل گلوکوم یا آب سیاه محسوب می‌شود؟!

فشار داخل چشمی، فشاری است که براثر تولید مایع زلالیه و تغییر حجم کروئید و تونوسیتی عضلات خارج چشمی ایجاد می‌شود و مقدار متوسط آن ۱۵ میلیمتر جیوه است. زمانی که فشار چشم از ۲۱ میلیمتر جیوه بالاتر رود، نیرویی در داخل چشم ایجاد می‌شود که می‌تواند به عصب بینایی چشم آسیب برساند و درنهایت موجب کاهش دید یا از دست رفتن بینایی شود. افزایش فشار چشم معمولاً بدون علامت است و تنها در معاینه‌های پزشکی تشخیص داده می‌شود. تغذیه و سبک زندگی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت چشم‌ها و کنترل فشار چشم دارند. چراکه بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌هایی که روزانه مصرف می‌کنیم، می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر فشار چشم تأثیر بگذارند. در این گزارش به بررسی غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند موجب افزایش فشار داخل چشم شوند، پرداخته می‌شود.

کافئین

کافئین یکی از موادی است که به طور گسترده در نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث افزایش فشار داخل چشم شود. این افزایش فشار به دلیل تأثیر کافئین بر تولید مایع داخل چشم و کاهش تخلیه آن رخ می‌دهد. مصرف متعادل کافئین معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف بیش از حد آن به خصوص برای افرادی که در معرض خطر گلوکوم هستند، ممکن است مضر باشد سلامت.

غذاهای پرنمک

نمک، یکی از عواملی است که به دلیل افزایش فشار خون می‌تواند به طور غیرمستقیم فشار چشم را نیز افزایش دهد. مصرف بالای نمک در رژیم غذایی باعث تجمع مایعات در بدن می‌شود که این امر می‌تواند فشار داخل چشم را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، افزایش مصرف سدیم با بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا مرتبط است که خود یکی از عوامل تشدیدکننده فشار چشم محسوب می‌شود. بنابراین، کاهش مصرف نمک و انتخاب غذاهای کم‌نمک می‌تواند به کنترل بهتر فشار داخل چشم کمک کند.

چربی‌های اشباع و ترانس

غذاهای حاوی چربی های اشباع و ترانس هم می‌توانند به افزایش فشار چشم کمک کنند. این چربی‌ها اغلب در فست‌فودها، غذاهای سرخ‌شده و محصولات پخته‌شده صنعتی مانند کیک‌ها و بیسکویت‌ها یافت می‌شوند. چربی‌های ترانس و اشباع می‌توانند به افزایش کلسترول و در نتیجه فشار خون منجر شوند که این فشار به مرور زمان به چشم‌ها نیز منتقل می‌شود. علاوه بر این، چربی‌های اشباع و ترانس تأثیر منفی بر سلامت عمومی بدن دارند و مصرف آنها باید محدود شود.

الکل

مصرف زیاد الکل می‌تواند به طور موقت فشار داخل چشم را افزایش دهد. الکل تأثیرات متعددی بر بدن دارد و می‌تواند منجر به تغییرات موقت در تعادل مایعات داخل چشم شود. همچنین، الکل باعث کاهش آب بدن می‌شود که این موضوع می‌تواند به کاهش میزان مایعات مورد نیاز برای حفظ تعادل فشار داخل چشم منجر شود.

شکر و کربوهیدرات‌های ساده

مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات‌های ساده مانند نان سفید، برنج سفید و شیرینی‌ها می‌تواند به افزایش فشار چشم منجر شود. این مواد غذایی به سرعت در بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند و می‌توانند سطح انسولین را افزایش دهند. افزایش انسولین با افزایش فشار داخل چشم ارتباط دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم را افزایش دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد برای کاهش خطر افزایش فشار چشم، از مصرف مواد غذایی حاوی شکر زیاد پرهیز کنند و به جای آنها کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل مصرف کنند.

غذاهای فرآوری‌شده

غذاهای فرآوری‌شده مانند کنسروها، سوسیس، کالباس و چیپس حاوی مقادیر زیادی نمک، چربی‌های ناسالم و مواد افزودنی هستند که می‌توانند به افزایش فشار چشم منجر شوند. این غذاها نه تنها فشار خون را افزایش می‌دهند، بلکه می‌توانند باعث افزایش تجمع مایعات در بدن شوند که این خود به افزایش فشار داخل چشم می‌انجامد. در نتیجه بهتر است تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری‌شده خودداری کرده و به جای آنها از غذاهای تازه و طبیعی استفاده کنیم.

خوراکی‌های مفید برای کاهش فشار چشم

در مقابل غذاهای مضر، برخی مواد غذایی می‌توانند به کاهش فشار داخل چشم و حفظ سلامت چشم‌ها کمک کنند. این مواد غذایی شامل سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم‌پیچ، میوه‌هایی که غنی از ویتامین C هستند مانند پرتقال و توت‌ها، و غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا۳ مانند ماهی‌های چرب هستند. این مواد غذایی دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند به بهبود جریان خون در چشم و کاهش فشار داخل آن کمک کنند.

حفظ سلامت چشم‌ها به ویژه در برابر افزایش فشار چشم امری حیاتی است و تغذیه در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. درحالی‌که خیلی‌ها این را نمی‌دانند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند سلامت چشم‌ها هیچ ارتباطی با نوع تغذیه ندارد. آنها گمان می‌کنند که رفتار غذایی‌شان هر طور باشد، چشم‌هایشان تا پایان عمر به دور از آسیب می‌مانند. این در حالی است که تغذیه نادرست به راحتی می‌تواند فشار داخل چشم را افزایش دهد و عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد بر جا بگذارد. همچنین تعادل در استفاده از مواد غذایی مفید می‌تواند از بروز مشکلات جدی چشمی جلوگیری کند.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. بازداشت ۲ زن ضارب افغانستانی در شهریار

      2. کشوری که درس عبرت شد!

      3. متولی و حرمت امامزاده!

      4. شمارش معکوس آغاز شد!

      5. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

      6. رویابینی در سیاست خارجی !

      7. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

      8. جرم «کریمی» فراموش‌شدنی نیست

      9. حق همیشه با سرمایه دار است؟!

      10. نقشه دشمن را کامل نکنید!

      11. عراقچی نقل قول‌های منتسب به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

      12. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

      13. بازی تبلیغاتی اسرائیل

      14. اسرائیل؛ از چاله به چاه!

      15. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

      16. حزب الله از نفس نمی افتد

      17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: گران‌کردن بنزین راه‌حل مناسبی برای کاهش مصرف نیست/ اروپا باید قدرت ایران را به رسمیت بشناسد

      18. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

      19. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

      20. قیمت تمام شده بنزین در کشور چقدر است ؟

      21. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

      22. نامه سیدحسن خمینی به سیدحسن نصرالله: مهیای آنم همراهتان باشم

      23. روایت ظریف پیرامون صوتی که از پزشکیان منتشر شد

      24. پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان

      25. چه کسانی پزشکیان را در سفرِ نیویورک همراهی می‌کنند؟

      آخرین عناوین