زینب قیصری در گفتوگو با الف با اشاره به آخرین وضعیت مصرف بنزین در کشور، اظهار داشت: میانگین مصرف بنزین در سال جاری روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر است در حالی که این رقم سال گذشته ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بود که رشد ۷.۷۵ درصدی داشته است.
وی افزود: ظرفیت تولید روزانه بنزین در داخل کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر است و برآورد میشود که ناترازی بنزین، امسال به حداقل ۲۰ میلیون لیتر در روز برسد که ارزبری ناشی از آن ۵.۵ میلیارد دلار است.
رئیس فراکسیون امنیت انرژی گفت: اگر روند فعلی رشد مصرف بنزین ادامه یابد، ناترازی بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت که از کل ارزآوری صنعت پتروشیمی ایران بیشتر است، یعنی آسیب ناترازی بنزین به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران بزرگ خواهد شد.
سه مسیر افزایش تولید ارزانتر بنزین
قیصری تاکید کرد: برای حل مسئله ناترازی بنزین در دو بخش عرضه و تقاضا راهکارهایی وجود دارد. در حوزه عرضه، دولت در تامین مالی ساخت پتروپالایشگاه دچار مشکل است و پیشنهاد میشود از سه مسیر ساخت پالایشگاههای کوچک، تبدیل متانول به بنزین (ساخت واحد MTG ) و ارتقای کیفی پالایشگاههای فعلی استفاده کند.
وی بیان کرد: طبق محاسبات، به ازای هر یک میلیارد سرمایهگذاری، حجم تولید بنزین از مسیر احداث پالایشگاه کوچک و واحد MTG حدود ۱۰ برابر بیشتر از ساخت پتروپالایشگاه است. به ازای یک میلیارد دلار سرمایهگذاری، ارتقای پالایشگاههای فعلی نیز میتواند با تبدیل نفت کوره به بنزین، ۲ برابر سناریوی احداث پتروپالایشگاه جدید، بنزین تولید کند. در نتیجه تمرکز دولت باید از احداث پتروپالایشگاه به سه سناریوی اقتصادیتر جلب شود.
اصلاح قیمت بنزین به صورت صرف، مشکلی را حل نمیکند
این نماینده مجلس گفت: مشکل اصلی ناترازی بنزین در سمت تقاضاست که باید برای مهار آن چارهاندیشی کرد. معتقدم در این حوزه باید دولت مجموعهای از سیاستهای غیرقیمتی و قیمتی را ذیل یک برنامه جامع اجرایی کند. البته تجربه آبان ۹۸ نشان داد که صرفا اصلاح قیمت برای عموم مردم، آن هم به صورت شوک درمانی نمیتواند منجر به کنترل پایدار مصرف بنزین شود، بلکه با افزایش هزینه حملونقل، باعث ایجاد تورم و نارضایتی خواهد شد.
قیصری ادامه داد: تجربه سال ۸۹ نقطه مقابل آبان ۹۸ است که قیمت بنزین سهمیهای ۴ برابر شد، ولی هزینه حملونقل خانوار نه تنها افزایش نیافت، بلکه ۳۴ درصد هم کمتر شد. دلیل این اتفاق زمینهسازی دولت برای کنترل مصرف با اجرای راهکارهای غیرقیمتی مثل توسعه حمل و نقل عمومی بود.
وی اظهار داشت: همچنین دولت چهاردهم باید زمینه اصلاح صنعت خودروسازی و رفع انحصار خودروسازان را ایجاد کند که واردات خودروی کارکرده یکی از راهکارهای حل این مسئله است.
رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس گفت: هنوز دولت چهاردهم برنامه خود را برای حل ناترازی بنزین به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است و در حال مطالعات و تدوین برنامه جامع در این حوزه است.
قیصری تصریح کرد: طبق برنامه هفتم ، دولت موظف است تا پایان برنامه به میزان ۲۴۸ هزار بشکه در روز معادل نفت خام، در بخش حمل و نقل بهینهسازی مصرف انجام دهد که این رقم از کل ظرفیت بهینهسازی تعریف در برنامه هفتم ۱۹.۳ درصد سهم دارد.
وی بیان داشت: باید تلاش کرد که با وفاق بین دولت و مجلس و با همراهی مجموعه نظام، راهکارهایی عالمانه و هوشمندانه برای بهبود رفاه مردم و کاهش ناترازی بنزین اجرایی شود، به گونهای که معیشت اقشار کمدرآمد تقویت شود. هماکنون متاسفانه دهک دهم ۱۷ برابر دهک اول یارانه بنزین دریافت میکند که اتفاقی ناعادلانه است.