رئیس فراکسیون امنیت انرژی در گفت‌وگو با الف مطرح کرد آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

گروه اقتصادی الف،   4030725128 ۲۹ نظر، ۱ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس گفت: با روند فعلی، آسیب ناترازی بنزین در سال ۱۴۰۷ به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران، بزرگ خواهد شد!

آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

زینب قیصری در گفت‌وگو با الف با اشاره به آخرین وضعیت مصرف بنزین در کشور، اظهار داشت: میانگین مصرف بنزین در سال جاری روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر است در  حالی که این رقم سال گذشته ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بود که رشد ۷.۷۵ درصدی داشته است.

وی افزود: ظرفیت تولید روزانه بنزین در داخل کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر است و برآورد می‌شود که ناترازی بنزین، امسال به حداقل ۲۰ میلیون لیتر در روز برسد که ارزبری ناشی از آن ۵.۵ میلیارد دلار است.

رئیس فراکسیون امنیت انرژی گفت: اگر روند فعلی رشد مصرف بنزین ادامه یابد، ناترازی بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت که از کل ارزآوری صنعت پتروشیمی ایران بیشتر است، یعنی آسیب ناترازی بنزین به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران بزرگ خواهد شد.

سه مسیر افزایش تولید ارزان‌تر بنزین 

قیصری تاکید کرد: برای حل مسئله ناترازی بنزین در دو بخش عرضه و تقاضا راهکارهایی وجود دارد. در حوزه عرضه، دولت در تامین مالی ساخت پتروپالایشگاه دچار مشکل است و پیشنهاد می‌شود از سه مسیر ساخت پالایشگاه‌های کوچک، تبدیل متانول به بنزین (ساخت واحد MTG ) و ارتقای کیفی پالایشگاه‌های فعلی استفاده کند.

وی بیان کرد: طبق محاسبات، به ازای هر یک میلیارد سرمایه‌گذاری، حجم تولید بنزین از مسیر احداث پالایشگاه کوچک و واحد MTG حدود ۱۰ برابر بیشتر از ساخت پتروپالایشگاه است. به ازای یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ارتقای پالایشگاه‌های فعلی نیز می‌تواند با تبدیل نفت کوره به بنزین، ۲ برابر سناریوی احداث پتروپالایشگاه جدید، بنزین تولید کند. در نتیجه تمرکز دولت باید از احداث پتروپالایشگاه به سه سناریوی اقتصادی‌تر جلب شود‌.




اصلاح قیمت بنزین به صورت صرف، مشکلی را حل نمی‌کند
این نماینده مجلس گفت: مشکل اصلی ناترازی بنزین در سمت تقاضاست که باید برای مهار آن چاره‌اندیشی کرد. معتقدم در این حوزه باید دولت مجموعه‌ای از سیاست‌های غیرقیمتی و قیمتی را ذیل یک برنامه جامع اجرایی کند. البته تجربه آبان ۹۸ نشان داد که صرفا اصلاح قیمت برای عموم مردم، آن هم به صورت شوک درمانی نمی‌تواند منجر به کنترل پایدار مصرف بنزین شود، بلکه با افزایش هزینه حمل‌ونقل، باعث ایجاد تورم و نارضایتی خواهد شد.

قیصری ادامه داد: تجربه سال ۸۹ نقطه مقابل آبان ۹۸ است که قیمت بنزین سهمیه‌ای ۴ برابر شد، ولی هزینه حمل‌ونقل خانوار نه تنها افزایش نیافت، بلکه ۳۴ درصد هم کمتر شد. دلیل این اتفاق زمینه‌سازی دولت برای کنترل مصرف با اجرای راهکارهای غیرقیمتی مثل توسعه حمل و نقل عمومی بود.

وی اظهار داشت: همچنین دولت چهاردهم باید زمینه اصلاح صنعت خودروسازی و رفع انحصار خودروسازان را ایجاد کند که واردات خودروی کارکرده یکی از راهکارهای حل این مسئله است.

رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس گفت: هنوز دولت چهاردهم برنامه خود را برای حل ناترازی بنزین به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است و در حال مطالعات و تدوین برنامه جامع در این حوزه است.

قیصری تصریح کرد: طبق برنامه هفتم ، دولت موظف است تا پایان برنامه به میزان ۲۴۸ هزار بشکه در روز معادل نفت خام، در بخش حمل و نقل بهینه‌سازی مصرف انجام دهد که این رقم از کل ظرفیت بهینه‌سازی تعریف در برنامه هفتم ۱۹.۳ درصد سهم دارد.

وی بیان داشت: باید تلاش کرد که با وفاق بین دولت و مجلس و با همراهی مجموعه نظام، راهکارهایی عالمانه و هوشمندانه برای بهبود رفاه مردم و کاهش ناترازی بنزین اجرایی شود، به گونه‌ای که معیشت اقشار کم‌درآمد تقویت شود. هم‌اکنون متاسفانه دهک دهم ۱۷ برابر دهک اول یارانه بنزین دریافت می‌کند که اتفاقی ناعادلانه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۳۴۸۷۸۱۲:۴۹:۵۴ ۱۴۰۳/۷/۲۸
حضرات دلشون می خواد که انحصار خودرو سازهای ایرانی باقی بمونه و خودرو پر مصرف و آلاینده و نا ایمن را مردم به قیمت خودروهای استاندارد خارجی خریداری کنند حمل و نقل عمومی هم همینطور نا منسجم و نابود باشه ! کیفیت بنزین هم همینطوری باشه که داریم نفس می کشیم و سرطان می گیریم ! حقوقها و هزینه ها هم همینطوری باشه که کمرمون را شکسته ! ولی : قیمت بنزین شبیه اروپا یا همسایه های جنوبی باشه !
ناشناس۳۶۳۴۹۷۲۱۳:۳۷:۵۸ ۱۴۰۳/۷/۲۸
هر سرپرست خانوار تنها یک خودرو این است تنها راهکار تراز بنزینی در کشور مازاد خودروها هم باید به کشورهای خریدار برای اسقاط یا مصرف آهن آلات فروخته شود
ناشناس۳۶۳۵۰۲۶۱۴:۰۹:۳۴ ۱۴۰۳/۷/۲۸
خانم های کارمند چکار کنند ؟
ناشناس۳۶۳۵۰۳۸۱۴:۲۰:۴۰ ۱۴۰۳/۷/۲۸
طرف اقلا یک میلیارد پرداخت کرده برای خودرو اونوقت ازش بگیرن و اسقاط کنن که مشکل بنزین حل بشه ؟
مردم۳۶۳۵۰۳۹۱۴:۲۰:۵۷ ۱۴۰۳/۷/۲۸
اقا مردم دوست دارن دو ماشین داشته باشن چرا تقصیر مردم میذارین برق اب گاز بنزین گازوییل همش شده ناترازی علتش هم عدم توسعه زیر ساختهای پتروشیمی و نیروگاه هست وقتی میگین پتروشیمی بزنید میگن تحرمیم میگین نیروگاه‌بزنید میگن تحریمیم اگر دانشش ندارین برای چی با دنیا در میفتین تحریم بشین که مردم تاوانش الان بدن
ناشناس۳۶۳۴۸۸۶۱۲:۵۴:۰۶ ۱۴۰۳/۷/۲۸
هرچه سریعتر خودروهای روز دنیا رو وارد کنید و از محل مصرف کمتر بنزین، ارز مورد نیاز واردات تامین میشه. حتی یه پولی هم برای ساخت پالایشگاه ها باقی میمونه.
ناشناس۳۶۳۴۹۵۲۱۳:۲۹:۰۹ ۱۴۰۳/۷/۲۸
عزیزم با سرکوب قیمت بنزین آن هم با تورم سالیانه بالا کل ماشین ها هم خارجی شود باز همین است و هر سال می‌رود روی ناترازی ها و فقط هم مصرف نیست قاچاق هم هست و هدر دادن یارانه در ضمن ماشین های داخلی فرق زیادی در مصرف با ماشین های خارجی ندارند
ناشناس۳۶۳۵۰۳۱۱۴:۱۳:۰۹ ۱۴۰۳/۷/۲۸
خودرو های داخلی پر مصرف و آلاینده و نا امن هستند ولی درست اینه که حمل و نقل عمومی گسترش منطقی و استاندارد پیدا کنه و قیمت خودرو واقعی بشه ولی بنزین گران بشه در این شرایط هر کس از حمل و نقل عمومی خوشش نمیاد باید هزینه بنزین بپردازه ولی در شرایط فعلی با خودرو های پر مصرف که با قیمت نجومی خریداری می شه مردم عملا پول مصرف 40 سال بنزین یارانه ای را از پیش به دولت پرداخت کرده اند
فرق۳۶۳۵۰۳۲۱۴:۱۶:۵۳ ۱۴۰۳/۷/۲۸
فرقی نداره !!!اینو دیگه از کجا گفتی حداقل بیست درصد از خودرهای سواری کشور وانت های باری هست در دنیا وانت های بار با ده برابر امکانات و قدرت بیشتر مصرف بنزین صدی دوازه لیتر هست نیسان ابی صدی بیست و پنج لیتر مصرف میکنه سایر خوردهای ما هم حداقل سی درصد از مصرف خودروهای خارجی بیشتره که همین سی درصد روزانه چند میلیون لیتر میشه
ناشناس۳۶۳۴۹۷۵۱۳:۳۹:۰۶ ۱۴۰۳/۷/۲۸
حمل و نقل عمومی را کلا مجانی کنید و نرخ بنزین را کلا آزاد کنید
REZA۳۶۳۴۸۸۹۱۲:۵۴:۴۰ ۱۴۰۳/۷/۲۸
تا زمانی که نپذیریم که‌ خودروهای تولید داخل حداقل سی درصد بالاتر از میانگین جهانی مصرف بنزین دارند، آش همان آش و کاسه همان کاسه است.
ناشناس۳۶۳۴۹۴۹۱۳:۲۵:۳۵ ۱۴۰۳/۷/۲۸
پذیرفته اند ولی با این موضوع مشکلی ندارند ظاهرا !
ناشناس۳۶۳۵۰۴۶۱۴:۳۲:۵۷ ۱۴۰۳/۷/۲۸
30 درصد ؟! خودروهای تولید روز جهان به طور میانگی 6 لیتر ولی خودروهای تولید ایران به طور واقعی بیش از 10 لیتر بنزین می سوزانند. این یعنی بیش از 50 درصد افزایش
ناشناس۳۶۳۴۸۹۸۱۲:۵۹:۲۱ ۱۴۰۳/۷/۲۸
الان همه ماشین دارند . اونیکه ۳ تا داره یکیش رو سوار میشه. پس مشکل در حمل و نقل عمومی است که جز چند شهر بزرگ بقیه فاقدش هستند.
ناشناس۳۶۳۴۹۰۳۱۳:۰۵:۱۶ ۱۴۰۳/۷/۲۸
چرا جلوی 20 -40 میلیون لیتر بنزین معادل 500 تا 1000 تریلی سوخت رسان را نمی گیرید؟ چه کسانی می توانند همچین حجم عظیمی را قاچاق کند؟ دولت پاکستان آمار منتشر کرده است که روزی 10 تا 15 میلیون لیتر بنزین به صورت قاچاق از ایران به آن کشور وارد می شود.
ناشناس۳۶۳۴۹۱۳۱۳:۱۱:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۲۸
وقتی فقط 6 میلیون و 150 هزار نفر در اسنپ کار می کنند، و 90% خودرو آنها فقط با یک مسافر طی مسیر می کند، باید هم بنزین هدر رفته و آلودگی هوا ایجاد شود. به این آمار، دیگر شرکتهای اینترنتی مسافربری و پیک های موتوری را هم اضافه کنید. چرا مقامات و مسئولان شغلهای پایدار و مولد و مفید به حال کشور خلق نمی کنند، تا مردم دنبال شغل کاذبی چون مسافرکشی اینترنتی و غیر اینترنتی نروند؟ چرا در این چند دهه سیستم حمل و نقل عمومی را ارتقا کیفی و کمی نداده اند.
ناشناس۳۶۳۴۹۵۶۱۳:۳۰:۳۱ ۱۴۰۳/۷/۲۸
حتما تقاضا هست که عرضه وجود داره حمل و نقل عمومی ما عقب مانده و غیر منسجم است در بعضی محلات تهران مردم مجبور هستند خودرو شخصی داشته باشند اتوبوس و مترو هم پر شده از افغانهایی که پرسه می زنند از سر خط صندلی ها را افغانها پر کرده اند و برای زنان باردار و افراد مسن هم از جا نمی جنبند !
ناشناس۳۶۳۴۹۶۴۱۳:۳۳:۴۷ ۱۴۰۳/۷/۲۸
در عوض همه جا را افغانهای عزیز پر کرده اند هم حقوق کم می گیرند و هم بیمه نمی خواهند و 40 نفری زیر یک سقف زندگی می کنند و هزینه زن و بچه ندارند
ناشناس۳۶۳۵۰۴۸۱۴:۳۴:۳۲ ۱۴۰۳/۷/۲۸
اسنپ و پیکهای موتوری بیکار که نیستند و حتما تقاضایی وجود دارد! تقاضا برای حمل و نقل وجود دارد و با از بین رفتن اسنپ و تپسی مصرف بنزین کم که نمی شود بیشتر هم می شود چون آنوقت حتما باید از ماشین شخصی استفاده کنند
ناشناس۳۶۳۴۹۱۷۱۳:۱۴:۱۱ ۱۴۰۳/۷/۲۸
کشور دربیشتر زمینه ها ناتراز است. مقصر همه این ناترازی ها هم همه سیاستگزاران. دولتهای این چند دهه هستند.
ناشناس۳۶۳۴۹۲۵۱۳:۱۹:۰۵ ۱۴۰۳/۷/۲۸
یک پیشنهاد بسیار سازنده برای دولت و ملت تمامی خدمات رفت و آمد داخل شهرها و برون شهرها را مجانی یا به قیمت بسیار نازلی صفر نمایید که از آنطرف قیمت بنزین را به نرخ آزاد محاسبه کنید و تفاوت قیمت حاصله را هم صرفا صرف گسترش خدمات حمل و نقل عمومی شود و یکریال آن جای دیگری مصرف نشود
ناشناس۳۶۳۴۹۳۲۱۳:۲۰:۵۹ ۱۴۰۳/۷/۲۸
اجازه بدهید مردم با دلار داخل خانه های خودشان خودرو با کیفیت خارجی برای مصرف خودشان وارد کنند تا یک سوم بنزین مصرف شود .
ناشناس۳۶۳۴۹۳۸۱۳:۲۲:۱۸ ۱۴۰۳/۷/۲۸
با توجه به اینکه خیابان و جاده کافی به اندازه لازم نداریم و هوای پاک هم نداریم و هزینه استهلاک این همه خودرو و واردات قطعه و ماشین را نداریم ترتیبی اتخاذ شود سرپرست هر خانواده فقط بتواند یک خودرو داشته باشد و مازاد خودروهای کارکرده را هم به کشورهای خریدار بفروشیم
ناشناس۳۶۳۵۰۳۵۱۴:۱۸:۳۱ ۱۴۰۳/۷/۲۸
بسیاری از خانواده ها زن و شوهر هر دو کارمند هستند و محل زندگی طوری نیست که حمل و نقل عمومی مناسب داشته باشند رفت و آمد بچه ها هم هست شاید در شهرستان این امر میسر باشد ولی در شهرهای بزرگ نمی شود تا زمانی که حمل و نقل عمومی استاندارد و مناسب ایجاد شود
ناشناس۳۶۳۵۰۵۳۱۴:۳۷:۲۰ ۱۴۰۳/۷/۲۸
طبق آمار ایران 5 میلیون خودرو کم دارد و سرانه تعداد خودرو کم است و بعضی از خانواده ها که مرد و زن شاغل هستند به علت نبود وسیله حمل و نقل عمومی مجبور هستند دو خودرو داشته باشند.
ناشناس۳۶۳۴۹۸۲۱۳:۴۱:۵۲ ۱۴۰۳/۷/۲۸
از طریق توسعه خطوط مترو و حمل و نقل عمومی، مدیریت راههای شهری و مدیریت ساعات کاری و افزایش یک روز تعطيلي و واردات خودروهای تکنولوژی روز و باکیفیت ترافیک را کم و یک سوم کنید، مصرف تقریبا همان مقدار کم میشه، من همان مسیری که در روزهای ۵ شنبه با ترافیک معمولی و متوسط ۲۰ طول می‌کشد را در روزهای عادی کاری از سه برابر به بالا طی میکنم، برای کسانی که هر روز از شهرهای اطراف تهران بخصوص کرج رفت و آمد می‌کنند این قضیه بسیار حاد تر است، اولویت اول کشور بعد از تلاش برای رفع تحریم و تجارت عادی با دنیا، انقلاب در بهره وری در همه امور بخصوص مصرف انرژی است
کارمند ساده۳۶۳۴۹۸۷۱۳:۴۳:۰۲ ۱۴۰۳/۷/۲۸
پتروشیمی ها یکی از چند معدود مکانهایی است که مسبب وضعیت بسیار بسیار بد اقتصاد و ارز کشور ، نظام و جمهور ملت هستند ، و باید درست مثل منابع انفال به آنها رفتار کرد تا ملت به اقتصاد و معیشت بهتری بهتری برسند اگر نگویند بعد از تحریمها
ناشناس۳۶۳۴۹۹۱۱۳:۴۵:۱۵ ۱۴۰۳/۷/۲۸
همه چیز را از دید سیاسی می بینید ولی علم اقتصاد را نمی بینید، هر سال به طور معینی افزایش قیمت بدهید حتی نصف تورم تا بحران های فکری و رسانه ای و روی زمین درست نشود
نقلیه۳۶۳۵۰۴۱۱۴:۲۳:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۲۸
اقا مشکل حمل و‌نقل دارین برداشتین یک نمونش مسکن مهر ساختین بیست سی کیلومتری شهر اکثرا اتوبوس واحد ندارن مترو که بماند حتی خط تاکسی درست و حسابی هم ندارن بعدم میگین چرا مردم از وسیله شخصی استفاده میکنن .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  2. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  3. اسرائیل ممکن است انبار‌های موشک و پهپاد ایران را مورد حمله قرار دهد

  4. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  5. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  6. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  7. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  8. سکانداری تورم

  9. خودروی خوب حق مردم است اما …

  10. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  11. شهرداری تهران شعر سعدی را وارونه نوشت

  12. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  13. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  14. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  15. مقام طالبان: تصمیم گرفته‌ایم که مهاجران را بازگردانیم

  16. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  17. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  18. خیبرشکن ۲ مخصوص انهدام سامانه‌های پدافندی

  19. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  20. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  21. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  22. پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم/ واکنش وزیر دفاع به سامانه تاد اسرائیل/ پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

  23. لیلا بلوکات تبرئه شد/ ازسرگیری فعالیت‌های هنری و اجتماعی

  24. توزیع شناسنامه الکترونیک افغان‌ها در ایران آغاز می‌شود

  25. پشت پرده کاهش حملات هوایی صهیونیست ها به بیروت چیست؟

آخرین عناوین