«سنوار» چرا و چگونه رمان نویس شد؟!

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4030729137 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
 «سنوار» چرا و چگونه رمان نویس شد؟!

زندگی یحیی سنوار به افسانه می ماند. اگر ما زندگی او را بخوانیم، بی آنکه در روایت زندگی اش نامی از او برده نشود، ممکن است احساس کنیم با یک افسانه یا داستان پردازیِ یک نویسنده چیره دست مواجه هستیم. او خودش هم یک نویسنده چیره دست بود.

 یحیی سنوار، ۲۲سال از زندگی اش را در زندان رژیم غاصب گذراند. چهار سال از این زمان را در انفرادی بوده است. زندان تاریکی رژیم غاصب برای او مطلع و طلوع شد. رمان خود با عنوان «خار و گُل میخک» را که روایت نور و طلوع و امید است، در همان دوران زندان می نویسد.

با هر بازداشت، روح او اعتلای بیشتری می یافت. قدم، دَم و قلم او زیباتر و برّان تر می شد. قدرتمندتر و هم‌هنگام، لطیف تر می شد. 

سنوار درست مثل رمان و قلم اش و درست مانند دوگانه خار و گل میخک، جمع سخت بودن و مهربانی بود. او گُلی زیبا و هم درختی تناور بود. او چون آب بود که در تن گُل و درختان، در صدای زیتون هم رفته است. او گُل شمشیری یا همان گلایل بود. او شهد همه گل‌های بهاری و برق شمشیر شجاعان در سرزمین قهرمانان و حماسه بود. رمان اش نیز جمع و سازگاری همه این دوگانه ها بود.

خار و گُل میخک

چنانکه اشاره شد، عنوان کتاب او، یعنی رمانی که در زندان می نویسد، «خار و گُل میخک» بود. خار نماد غم و گل میخک، نماد شادی است. 

خار همچنین نماد عظمت و استواری او و مردم اش است. گل میخک هم نه تنها نماد شادی، که نماد لطافت است.

او قلبی پاک تر از کبوتر و عزمی بلندتر از عقاب داشت. ضربه زدن اسرائیل به او، همچون مشت کوبیدن یک دیوانه بر آب بود. همچون آب، منعطف و سازگار بود. چون آب لطیف و همچون آب پر قدرت و سهمناک بود. اوجی از انعطاف  و همزمان، پایمردی و تسلیم‌ناپذیری بود. چنانکه در زندان رژیم هم مثل چکیدن قطره بر سنگ، راه رهایی را می گشود و رمانی جاودان از زندگی خود را نوشت؛ رمانی که در همه سطور خود به آشتی و جمع خار و گل وفادار است و آشتی خار و گل را بدل به نمادی برای جمع بستن میان جنگ و عشق، غم و شادی، خاطره و امید و... می کند.

 در رمان خود، گاه خواننده را از شدت غم، می گریاند و گاه چنان می خنداند که اشک شادی از چشم او جاری شود. او زلال و روان چون آب بود. همیشه همان آب بود؛ همان آب گوارا و صادق، اما اقتضای مکان و زمان را در می یافت تا دشمن زمان نشناس خود را غافلگیر کند.

چقدر شگرف است که مردی چنین نابغه در امر نظامی، چنان قلمی هنری و ادبی لطیف و عمیقی دارد. با خواندن رمان او که از پر فروش ترین رمانهای سایت آمازون هم بوده، حیرت زده می شویم که باری، سنوار چگونه توانسته جمع و آشتی این امور به ظاهر متضاد شود.

 کار، کار اسلام است. چنانکه انسان کامل ما، چنانکه امیرالمومنین علی علیه السلام هم قله عرفان و تفکر بود، هم قله سخن، هم قله شمشیر و شهامت، هم قله دادگری و انصاف و عدالت. 

معصومین علیهم‌السلام اوج جمع این امور به ظاهر متضاد یا متناقض بودند. آنها اوج سازگاری حقیقت و واقعیت، اتحاد وجودی همه ارزشهای برتر انسانی و الهی بودند.

سنوار نیز در سایه چنین سنتی، سنوار شد. چنین است که با قدم و قلم و قامت خود، با نگاه و آه خود، با لبخند و خشم اش تو را پرواز می دهد.

او در رمان اش و هم در زندگی اش با ما از جنگ، گلوله و هم از گُل و عشق سخن گفت. او از طلوع و نور سخن گفت. او نویسنده نور بود. 

یحیی سنوار؛ طلوعِ طلوع و نویسنده نور

طلوع و مطلع رمان شهید یحیی سنوار(خار و گل میخک) درباره طلوع است: «زمستان سال ۱۹۶۷ سنگین بود، از رفتن امتناع می‌ورزید و با بهاری که با آفتاب گرم و درخشان می خواست بدرخشد مخالفت می‌کرد.»

چقدر درخشان طلوع‌نکردن بهار را طلوع خود قرار داده است. او خودش هم طلوعِ طلوع‌نکردن بود. در صحنه شهادت او شاهد بودیم که حسرت انسان امروز برای یافتن و طلوع قهرمان آن هم از رهگذر سینما، در دنیای واقعی تحقق یافته است. بدینسان در جهانی که ذهن غربی تصور می کرد قهرمان غروب کرده، او نشان داد که قهرمان زنده است. به واکنش چهره های مطرح و اشخاص عادی در غرب نگاه کنید که چگونه صحنه شهادت سنوار آنها را به تحسین واداشته است.

او طلوع بود. او طلوع خدا و همه ارزشهای باستانی و انسانی و الهی بود. او مدام چشم به طلوع داشت، مدام از نور می گفت و نور می نوشید و نور می نوشت.

در جایی دیگر از رمان مذکور می نویسد: «من پنج ساله بودم و در یک صبح زمستانی، خورشید بهاری سعی می کرد بر جای طبیعی خود تکیه بزند تا  آثار حمله شب تاریک بر اردوگاه را از میان ببرد.»

در صفحه دیگری از رمان باز هم نور را روایت می کند و فرامی خواند: «...محمود با عجله از سوراخ بیرون رفت و مادرم به سمت او دوید تا او را بگیرد و مانع از خروجش شود... او با چراغ نفتی آمد و آن را روشن کرد. سپس آرامش و سکون حاکم شد...».

در صفحه ۱۳ رمان، شوق معصومانه او برای نور را می بینیم :«...اتاقی برای نشستن بچه ها هم داشتند. در کنار نور چراغ نفتی، بچه ها با خوشحالی می چرخیدند...».

داستان فلسطین؛ عشق و جنگ

در رمان «خار و گُل میخک» می خوانیم که ابراهیم برادر یحیی سنوار، می گوید: « من به این پی بردم که داستان ما یک داستان فلسطینی است؛ تلخ، بدون جایی برای بیش از یک عشق... و یک شور.»

یحیی سنوار در پاسخ به ابراهیم می گوید: «فکر نمی کنی در این مورد اغراق می کنی؟ تا جایی که من می دانم انقلابیون عاشق و نویسنده هم وجود دارند.»

ابراهیم می خندد و چنین با یحیی چالش می کند: «این درست است اما نه برای ما مردم فلسطین، این با انقلابیون کوبا، ویتنام و چین سازگار است.». ابراهیم استدلال می کند به سبب اشغال خاک فلسطین آنها نمی توانند زندگی و روحیه ای مثل انقلابیون در کشورهای مورداشاره داشته باشند.

یحیی در واکنش می خندد و می گوید: «به خدا این سه در تو جمع شده اند؛ یک انقلابی، یک عاشق و یک شاعر. آنچه گفتی چیزی نیست جز تصویری از انقلاب، جنگ و  شعر...».

افزون بر این استدلال های سنوار برای نشان دادن سازگاری عشق و جنگ حتی در شرایط استثنایی فلسطین، او در رمان اش نیز ماجرای عشق خالص و ازدواج اش و سازگاری آن  با جنگ و جهاد را به زیبایی روایت کرده است.

 در نهایت باید گفت سنوار هم در قلم(رمان‌اش) و هم در عمل، سازگاری جنگ و عشق، اقتدار و لطافت بود. با ما از جنگ، استواری، از گذشت، ایثار، نوع دوستی و از عشق و وفا سخن می گوید.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. پس چرا وزیر شدید؟!

  2. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  3. مرگ نمادین نتانیاهو و حیات نمادین سنوار

  4. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  5. ابتکار عمل موشکی حزب الله

  6. توطئه پنداری یک نقد !

  7. زنان در ایران دودی تر شدند !

  8. قتل هولناک بـرادر و دختــر در یـــک روز

  9. ارابه‌های مرگ در ایران را بشناسید!

  10. اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت

  11. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  12. فیلترینگ فعالیت‌های اقتصادی را در فضای مجازی محدود و کند کرده است

  13. شهردار سئول هم خواستار ساخت بمب‌ اتمی شد

  14. هشدار قالیباف به اتحادیه اروپا و سایر گزافه‌گویان درباره جزایر سه‌گانه‌

  15. رسانه آمریکایی: موشک کم داریم و حریف ایران نیستیم

  16. دستگیری جوان افغانستانی که در شب تولدش گلوی هموطن خود را با دشنه برید

  17. عراقچی: همه اهداف را در اسرائیل شناسایی کرده‌ایم

  18. قارچ خوراکی ۱۵ میلیونی در مرکز خرید نیاوران!

  19. ترور یک زوج ایرانی در لبنان

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  3. اسرائیل ممکن است انبار‌های موشک و پهپاد ایران را مورد حمله قرار دهد

  4. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  5. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  6. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  7. پس چرا وزیر شدید؟!

  8. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  9. ابو موسی یا "بوموسی"

  10. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  11. سکانداری تورم

  12. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  13. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  14. خودروی خوب حق مردم است اما …

  15. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  16. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  17. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  18. مقام طالبان: تصمیم گرفته‌ایم که مهاجران را بازگردانیم

  19. خیبرشکن ۲ مخصوص انهدام سامانه‌های پدافندی

  20. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  21. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  22. وقتی پهپادهای حزب الله راه خانه «بی بی» را پیدا می کنند!

  23. پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم/ واکنش وزیر دفاع به سامانه تاد اسرائیل/ پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

  24. لیلا بلوکات تبرئه شد/ ازسرگیری فعالیت‌های هنری و اجتماعی

  25. کاهش ۳۷درصدی فقرمطلق در ایران طی سه‌سال اخیر

پربحث‌های هفته

  1. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  2. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  3. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  4. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  5. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  6. ابو موسی یا "بوموسی"

  7. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  8. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  9. پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم/ واکنش وزیر دفاع به سامانه تاد اسرائیل/ پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

  10. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  11. محسن رضایی: مهیای نبردیم

  12. سردار قاآنی و گیجیِ سعید الصحاف های مجازی!

  13. انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی به سید حسن خمینی

  14. مرگ نمادین نتانیاهو و حیات نمادین سنوار

  15. ظریف:‌کُت تن مردم است / مردم از کارنامه ما راضی نیستند

  16. انتقادات قائم‌پناه از فرایند گزینش/ ارزیابی سردار فدوی از هماهنگی میدان و دیپلماسی

  17. ظریف: به‌زور هم شده باید به تحمل یکدیگر عادت کنیم

  18. متکی: نروژ مودب باش !

  19. توضیح درباره سفر فرزندان قالیباف به بیروت/ روایت عراقچی از توقف مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

  20. دکترین ضاحیه را بشناسید

  21. توطئه پنداری یک نقد !

  22. گفتگو با دانشجوی جنجالی که از پزشکیان وقت سخنرانی گرفت | دنبال پست گرفتن نیستم

  23. ادعای بادامچیان درباره پایان حصر موسوی و کروبی

  24. حماسه سنوار

  25. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نباید در برابر تحریم‌ها منفعل بود/ وضعیت امروز مهدی نصیری، نتیجه افراط او در گذشته است

آخرین عناوین