چرا مردم باید هزینه ناکارآمدی در صنعت خودرو را بپردازند؟

دکتر علی‌اکبر عرب‌ مازار،   3970701078 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا مردم باید هزینه ناکارآمدی در صنعت خودرو را بپردازند؟

هرگونه تحلیل و آسیب شناسی بازار خودرو در ایران به موضوع انحصار بر صنعت خودرو برمی‌گردد. ریشه سیاست‌های دولت‌های مختلف در خصوص مدیریت واردات، قیمت خودروها، جذب سرمایه گذاری خارجی، پیشرفت تکنولوژی و غیره به نوعی مرتبط با برخورد خاص دولت‌ها با این صنعت بوده است.

نگاه دولت به صنعت خودرو عمدتا ابزاری و سیاسی بوده است و لذا نتیجه این نگاه قطعا منجر به بهبود وضعیت خودرو در کشور نمی‌شود.

دولت‌ها از درآمد این صنعت برای پوشش کسر بودجه و هزینه‌های سیاسی، پرداخت‌های فراقانونی و ریخت و پاش‌های خود استفاده می‌کنند که امکان تامین این هزینه‌ها از محل های دیگر ممکن نیست.

چنین پدیده‌ای در طول زمان زمینه فساد و عدم شفافیت را بوجود آورده است. بنابراین هرنوع سیاست گذاری با نگاهی به منظور دست‌یابی به چنین هدف سیاسی است و نه اهداف اقتصادی و بهره وری.

لذا بازنده اصلی در این میدان مردم و مصرف کنندگان هستند که به نوعی هزینه حاکمیت مدیریت سیاسی بر صنعت خودرو را پرداخت می‌کنند.

این ساختار معیوب در تمامی سال‌های قبل حاکم بوده است، به طوری که طی چند سال اخیر ناکارآمدتر نیز گردیده است. بررسی عملکرد دو خودروساز بزرگ طی سال‌های گذشته به خوبی بیانگر این ساختار غلط است.

چطور ممکن است کره‌ای‌ها و چینی‌ها و حتی مالزی بتوانند به تولید خودروی بهتر از تولیدات ایرانی دست یابند در حالی که سی سال پیش اصلا این کشورها در بازار نبودند؟ این در حالی است در ایران همچنان خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت تولید می‌شود؟

چطور ممکن است که علیرغم تحریم، تکنولوژی‌ها بسیار پیچیده‌تَر و تحریمی‌تَر، در ایران تولید و بومی شده ولی صنعت خودرو در شرایط اسف بار کنونی قرار دارد؟ چرا مردم هیچگاه جواب قانع کننده‌ای از مسولان دریافت نکرده‌اند؟

متاسفانه بدنه سیاسی حاکم بر صنعت خودرو، هیچگاه خود را مسئول و پاسخگو ندانسته و در مقابل هرگونه حرکت اصلاحی و خصوصی سازی واقعی مقاومت شدیدی نموده است. بیکاری هزاران شاغل در دو خودروساز بزرگ همواره یکی از بهانه‌ها و دستاویزهای اصلی گروه‌های پرنفوذ مقاوم در مقابل کارآمدسازی صنعت خودرو بوده‌اند.

معمولا تنها تهدید ضمنی مدیران ذیربط وصل کردن هرنوع حرکت اصلاحی در صنعت خودرو به بحث اشتغال و ترساندن مسولین به بیکاری کارگران است؛ البته تعداد نیروی کار شاغل در دو خودروساز بزرگ قابل توجه است، اما باید توجه داشت که بخشی از نیروهای به کار گرفته شده سفارشی استخدام شده‌اند و ثانیا برخی از آنان دارای مزایا و حقوق بسیار بالایی هستند.

متاسفانه در اثر سال‌های طولانی این فساد دارای ساختار پیچیده و لایه‌های متعدد شده و هزینه آن نیز بر دوش مردم و اقتصاد ملی است.

 

*عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی و رئیس سابق سازمان مالیاتی

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۹۱۹۷۱۱:۲۸:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۱
چون...... طمع ابروی توقر ببرد! مولانا
علی۵۵۹۳۰۲۱۲:۳۲:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱
از ماست که برماست
ناشناس۵۵۹۵۷۸۱۴:۱۸:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱
دقیقا مشکل ما خودمونیم.... مشکل از خود من و شماست وگرنه با اتحاد و همبستگی، از این دو خودروساز بگیر تا کارخانه لبنیات تا محتکر پوشک رو میشد با کمک هم نابود کنیم.
رضا۵۵۹۹۰۴۱۸:۳۰:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۱
لابد بعدش هم به عصر حجر وارد شوی
ناشناس۵۵۹۹۸۷۱۹:۵۵:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱
جایی رو ندیدی لااقل یه سرچی تو اینترنت که میتونی بکنی میفهمی ما تو چه عصری هستیم
ناشناس۵۶۰۷۳۳۱۲:۱۱:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۲
مردم در کجا هزینه نداده اند که در خودرو هم ندهند؟ هزینه های مردم از حد محاسبه و رقم بسیار فراتر رفته است.
ناشناس۵۵۹۳۹۱۱۳:۰۱:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۱
چون دولت برای این دو خودرو ساز انحصار درست کرده دولت مقصر است
ناشناس۵۵۹۶۷۰۱۵:۲۲:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱
دقیقا
سعید۵۶۰۰۷۱۲۱:۳۶:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۱
بحث خودرو در همه دولتها همین بوده
ناشناس۵۶۱۹۵۰۰۸:۵۰:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۳
این قضیه مربوط به همه دولت ها است از جمله دولتی که ایشان رئیس سازمان مالیاتی اش بوده است. چرا آن موقع از این حرف ها نمی زد؟
ناشناس۵۵۹۵۵۸۱۴:۰۶:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۱
حتی عکسشون هم قشنگ نیست. لگن خودرو........
میلاد حمیدی۵۵۹۲۰۳۱۱:۳۳:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱
در واقع مردم هزینه ناکارآمدی مجلس و سپس دولت را می پردازند. مجلس باید قوانین درست وضع کند و بفهمد که حمایت از تولید کننده داخلی انحصاری کردن و افزایش تعرفه واردات خودرو نیست. مجلس باید درک کند خودروسازی باید به روز باشد و سعی کند حمایت از قطعه ساز کند نه خودرو ساز. صنعت خودرو سازی قطعه ساز است نه خودرو ساز. باید درب های تولید برای ساخت قطعات خودروهای پیشرفته در کشور باز شود و خودرو وارد شود. اینطوری صنایع قطعه ساز بیکار نمی شوند. یبکار برای همیشه این کاربشود هر خودرو ساز سودجویی دمش را می گذارد روی کولش کسی هم بیکار نمی شود و یک زمان خودروسازی خصوصی که توانایی رقابت با نمونه های خارجی را داشته باشد متولد می شود. امروز دیگر خودرو سازی صنعتی هایتک نیست. ما در خودرو سازی ضعف طراحی نداریم ضعف خواست و اراده داریم. خودرو سازان ما همین طور ی دارند برای خودشان خوب سود میکنند نیازی نمی بینند ارتقا بدهند. باید بساطشان جمع شود هر چه زودتر
ناشناس۵۵۹۲۲۱۱۱:۴۵:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۱
مردم هزینه ناکارامدی خودشونو می دن قرار نیست که از فضا بیان برای ما ماشین درست کننن متخصصین ما که از قضا جزو مردم کشور هم هستن باید این کار رو انجام بدن آدرس غلط ندید
ناشناس۵۵۹۳۲۴۱۲:۳۹:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱
مدیران صنعت خودروسازی از مردم نیستن، از یک جمع سفارش شده و آقازاده هستن
ناشناس۵۵۹۳۶۲۱۲:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱
خودت آدرس غلط نده! ما متخصص، کارشناس، نخبه و...زیاد داریم. مشکل اما از آنان نیست که بسیاری بیکارند یا به شغلهای کاذب یا پایین تر از توان خویش مشغولند یا گزینه مهاجرت را انتخاب کرده اند. مشکل از کسانی است که مدیریت امور صنعت و خودروسازی و همچنین مدیریت نیروهای انسانی متخصص را بدست دارند.
محمد قاسمی۵۵۹۵۳۱۱۳:۵۲:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱
جناب سایپا ایران خودروی عزیز انداختن تمام تقصیرها به گردن مردم در یک فضای رقابتی شفاف مانند اتحادیه اروپا امکان پذیر است نه در اقتصادی که ( خصوصا خودرو سازی) وارداتش دست یک خانواده ، تولیدش دست دو کارخانه و تعرفه وارداتش 90 درصد و ثبت سفارشش همگی رانت است. بهتره کمی خجالت بکشید
حسام۵۵۹۹۲۲۱۸:۵۰:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۱
از همه دوستان تقاضا دارم به عنوان نمونه راجع به آقای ایمان مقصودی و کارها و افتخاراتشون در زمینه طراحی( و حتی اجرای ) خودرو،یک جستجوی ساده انجام بدید تا بفهمید امثال این جوانها به دلیل کار بلد بودن الان توی سیستم این کارخونه ها جایی ندارن....
ناشناس۵۵۹۲۳۱۱۱:۴۸:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱
شما بفرمایید مردم هزینه چی رو تو ایران نمی پردازند؟
رضا۵۵۹۲۳۸۱۱:۵۲:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۱
زیرا ما بلد نیستیم نماینده خوب برای مجلس انتخاب کنیم. وقتی نماینده خوب نباشد، وزیر خوبی انتخاب نمی کند، وقتی وزیر خوبی انتخاب نشود، مدیران صنعتی خوبی نخواهیم داشت.... نتیجه می شود اینکه باید خود ما یعنی مردم هزینه ها را عنایت کنیم. به همین راحتی و سادگی......
ناشناس۵۵۹۲۴۲۱۱:۵۲:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۱
واقعا چرا؟ میشه بهتر از این عمل کرد و نمیکنند؟ چه کسی میتونه بهرت از این مدیریت کنه؟
ناشناس۵۵۹۲۵۰۱۱:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۱
بد نیست از خود کره‌ای‌ها و چینی‌ها و حتی مالزی ها بپرسیم که کجای کار ما با آنها فرق دارد که آنها می توانند و ما نمی توانیم.
ناشناس۵۵۹۲۵۱۱۱:۵۶:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱
مردم مظلوم باید هزینه نا کارآمدی خودرو سازان بدهند چون مظلوم هستند
ناشناس۵۵۹۲۵۸۱۲:۰۲:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱
تعداد افرادی که در هر سال بر اثر استفاده از خودرو بی کیفیت و ناایمن دچار جراجت ،اسیب دیدگی ،نقص عضو و فوت می شوند از مجموع شاغلین دو خودرو ساز کشور بیشتر است و اگر به این آمار مشکلات محیط زیستی و آلودگی هوا یی که خودروهای بی کیفیت ایجاد می کنند اضافه کنیم معلوم خواهد شد که خودروسازها چه بلایی به سر مردم می آورند
ناشناس۵۵۹۲۶۵۱۲:۰۷:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱
چون مردم انتخاب کردن اینجوری زندگی کنند
ناشناس۵۵۹۳۵۱۱۲:۴۷:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱
مردم بیچاره چی فکر می کردند چی شد! از سخنان گوهر بار جناب وزیر امور خارجه دکتر ظریف : چون مردم انتخاب کردن اینجوری زندگی کنند
ناشناس۵۵۹۲۶۶۱۲:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱
غیب گفتی دکتر! سالهاست صد ها هزار بار به انحاء مختلف ابرمشکل صنعت خودرو به دولت و مجلس و حاکمیت گفته شده. پس بی خود قلم و گلوی خودتون رو مصرف نکنید.
ناشناس۵۵۹۲۷۶۱۲:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۱
چون مافیای خودرو قدرت داره
منوچهر ساچمه چی۵۶۰۴۶۷۰۹:۲۲:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۲
تنها مافیای خودرو نیست که قدرت داره بلکه مافیای سکه و دلار و مسکن و لاستیک و بلیط هواپیما و پوشک و اجاره خونه .......هم قدرت دارند.
ناشناس۵۵۹۲۷۸۱۲:۱۸:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱
کلا هزینه هنه چی روی دوش مردمه
ناشناس۵۶۰۲۶۷۰۱:۲۷:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۲
بخصوص کاغذ پاره ها
محمد۵۵۹۲۷۹۱۲:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱
چون دولت پشت سر آنهاست و مردم را فدای امیال و خواسته های خود می کنند
ناشناس۵۵۹۳۰۶۱۲:۳۲:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱
چون مردم ما خودشان انتخاب کرده اند اینطور زندگی کنند.
ناشناس۵۵۹۳۱۲۱۲:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱
چون ما خودمان انتخاب کردیم سوار این لگن ها بشیم .
حمید۵۵۹۳۱۳۱۲:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱
با سلام چون صنایع خودرو ایران در دستان مافیایی قدرت و ثروت است تا زمانی که این رانت از این گروه گرفته نشود همین گونه است
علی۵۵۹۳۱۵۱۲:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱
مدیر عامل سایپا توی گفتگوی ویژه خبری گفت که چون رده قیمتی خوددو های ایران خودرو و سایپا با خودرو های وارداتی متفاوت هستش ما موافقبم از همین فردا تعرفه واردات صفر بشه ولی ما یادمونه زمانی که کمپین نخریدن خودرو صفر راه افتاد چطور به التماس افتادن و تهدید کردن که اگر فروش نباشه کارگر هاشونو اخراج میکنن و دولت از ترس هم تعرفه واردات رو برد بالا و هم به مردم وام داد که برم پراید و پژو با اقساط هفت ساله بخرن ....به نظر من مقصر اصلی اول از همه دولت هستش که این دو شرکت رو زیادی پر رو کرده و دوم ما مردم هستیم که اشغال سوار شدن رو ترجبح دادیم به هیچ.....
ناشناس۵۵۹۳۱۶۱۲:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱
پدر جان تولید خودرو در ایران یک دهم فولکس ئاگن و تویوتا نیست اما ده برابر آنها حقوق بگیر دارن با یکهزارم سواد.
ناشناس۵۵۹۳۱۸۱۲:۳۶:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱
وزیر صنعت گفته یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو این بود که بعضی فکر کردند خودرو یک کالای سرمایه‌ای است ایشون چقدر تلاش کردند کیفیت خودرو بالا بره
نوروزی۵۵۹۳۲۲۱۲:۳۸:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۱
آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو به شرط تعرفه صفر واردات قابل قبول است
ناشناس۵۵۹۸۸۳۱۸:۰۵:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۱
حتی با تعرفه صفر هم اکثر مردم توان خرید خودروی خارجی رو نخواهند داشت.ارزان ترین خودروی به درد بخور خارجی حدود ۸۰۰۰ دلار قیمت داره که با قیمت فعلی دلار میشه حدود ۱۲۰ میلیون
ناشناس۵۶۰۸۹۱۱۳:۳۹:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۲
درسته! ولی میدونید که علت قیمت بالای دلار هم خودروسازها هستند؟ اگر مافیای خودروسازان شکسته شود قطعا قیمت ارز بیش از 50 درصد افت میکند!
ناشناس۵۵۹۳۴۱۱۲:۴۲:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱
بازار خودرو در انحصار دو خودروسازی اصلی است که از دولت هم سوبسید می‌گیرند و این موضوع فقط به ضرر مصرف کننده است
کامران۵۵۹۳۴۲۱۲:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱
این روزها بسیاری از مردم نه برای تامین نیاز شخصی بلکه برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند. این وضعیت منجر به هجوم تقاضا به طرح‌های فروش خودروسازان شده است.
ناشناس۵۵۹۳۴۷۱۲:۴۵:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱
آیا فقط بخش خودروی این مملکت دچار مشکله و بقیه مملکت گل و بلبله؟؟؟آیا بخش مسکن و تجارت و بانکها و بخش درمان و ادارات دولتی ما با کیفیت سوییس خدمات ارائه میدن؟؟؟ مگه میشه فقط از یک بخش توقع کیفیت داشته باشیم ؟!!!
ناشناس۵۵۹۳۵۳۱۲:۴۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱
وزیر خارق العاده صنعت استعفا دادن!!! ویرانه های جناب نعمت زاده رو ایشون به آتش کشیدن و رفتن. حالا کی میخاد بیاد این ویرانه های سوخته رو یه بلای جدید سرش بیاره خدا می دونه.
SMAH1۵۵۹۳۵۶۱۲:۴۹:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱
چون شفافیت نیست. چرا مردم از نوع هزینه‌های این شرکت ها اطلاع ندارند؟
محمدرضا۵۵۹۳۵۸۱۲:۴۹:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱
بهتره تیتر رو عوض کنید به «چرا مردم نباید هزینه ناکارآمدی در صنعت خودرو را بپردازند؟»
ناشناس۵۵۹۴۱۲۱۳:۰۷:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱
خودرو ساز خارجی کلی باید هزینه طراحی، ساخت ، بازاریابی، رقابت با دیگر خودرو سازها رو بپردازه تا سود ۲۰ درصدی ببره، اونوقت دولت ما بدون هیچگونه سرمایه گذاری ۱۲۰درصد سود گمرکی میگیره... چه کاسبی از این بهتر؟؟؟
ناشناس۵۵۹۴۲۴۱۳:۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱
تازه وقتی تحریم و نوسانات ارز بوجود میاد همه متوجه میشن که حتی قطعات پراید هم صد در صد بومی نشده بعد از این همه وقت.... پس این همه حمایت از این صنعت واسه چیه آخه؟؟
ناشناس۵۶۰۲۶۸۰۱:۲۹:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۲
مواد اولیه هیچ وقت قابل بومی شدن نیست چون کالای قابل صادرات با نوسان دلار گرون میشه . حالا چه مواد اولیه خودور داخلی باشه چه خارجی
ناشناس۵۵۹۴۹۴۱۳:۳۶:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱
اقا این دولت که تقصیر داره ثبات قیمت نداره این خودرو نه خودرو نه قیمت ارز مگه میشه درهیچ جای ی جها ن و درهیچ کشوری همچین چیزی وجود نداره که نتونن قیمت خودرو. وارز رو کنترل کنند مردم زیر این فشار اقتصادی ازبین میروند چرا هی جلسه میزارید حرف میزنید عمل کنید اقدام مستمر
ناشناس۵۵۹۵۳۳۱۳:۵۳:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۱
چرا با این وضعیت فرهنگ و نحوه رفتار و کردار و گفتارمان، انتظار دارید مسئولین بهتری داشته باشیم. همه مون اول خودم مقصریم
ناشناس۵۵۹۵۳۷۱۳:۵۵:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱
به دلایل زیر 1- چون هم دولت و هم مجلس به شدت از خودروسازان(ببخشید مونتاژکار) حمایت می کنند (قطعا برایشان سودمنداست) 2- در ایران به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود کیفیت است و متاسفانه کنترل کیفی جایی در صنعت ندارد 3- تعرفه بسیار بالا بر خودرو های وارداتی دلیل دیگر اینکار است 4- مدیریت دولتی دلیل چهارم می باشد زیرا نگران ضرر و زیان نیست و در هر صورت حقوق و پاداش آنها محفوظ می باشد 5- عدم نظارت بر تولید , هزینه و عدم پاسخگویی مسئولین خودروساز (ببخشید مونتاژکار) به نهاد های نظارتی
ناشناس۵۵۹۵۵۵۱۴:۰۵:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱
مردم ایران یادتان هست.... تقصیر مردم است که به بی کفایت ترین رئیس جمهور تاریخ رای داده اند.
ناشناس۵۶۰۰۲۰۲۰:۲۹:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱
خیلی ساده ای... متاسفم برات
ناشناس۵۶۰۲۰۳۲۳:۴۱:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱
هر رییس جمهوری میامد همین بود اگر رئیسی میامد که فاجعه بود.
رضا۵۵۹۵۸۹۱۴:۲۵:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱
مشکل اینکه خیلی ها سرسفره خودروسازی نشستند و بی دلیل دارند پول دریافت می کنند بدون اینکه زحمتی بکشند.
ناشناس۵۶۰۵۳۵۱۰:۰۶:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۲
احسنت خیلی ها نشستند و چون شفاف سازی نیست و مردم نا محرم هستند این اتفاقات می افتد
ناشناس۵۵۹۸۵۲۱۷:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۱
جفای دولتمردان به مردم خودروسازان را پررو کرده است
ناشناس۵۵۹۹۲۵۱۸:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۱
در این کشور مردم هزینه چه را نمی دهند؟
ناشناس۵۶۰۰۱۹۲۰:۲۸:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱
جواب این سوال کاملا واضح است! مسئولین مردمی منفعل!
امیر۵۶۰۰۶۱۲۱:۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱
خب شاید لیاقت مردم ما همین خودروسازان هستند...
ناشناس۵۶۰۲۲۳۰۰:۱۵:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۲
این سوال و مردم باید جواب بدن؟؟؟؟ خوب مسول داره دعوتش کنید تلویزیون تا مردم و قانع کنه دلیل این همه بدبختی چیه
ناشناس۵۶۰۲۲۹۰۰:۲۵:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۲
برید از نمایندگان مجلس بپرسید که هر وقت می خواهند برضد خودرو ساز ها قانونی تصویب کنند، ناگهان یک شبه همه پشیمان می شوند. چه امتیازی از خودرو ساز می گیرن علی برکت الله
ناشناس۵۶۰۲۴۵۰۰:۵۸:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۲
چون مردم تاوان بیکفایتی و رانتخواری برخی مسئولین رو بدهند راستی سکوت کننده در برابر فساد خودش فاسده پس...
ناشناس۵۶۰۵۳۴۱۰:۰۵:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲
ما نسلی هستیم که فرزندانمان ما را بدلیل تصمیماتمان نمیبخشند
غلام۵۶۰۶۵۵۱۱:۰۸:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۲
این رانت بایدازبین برودو ملت آزادباشند هرخودرو ازهرجای جهان میخواهند خرید کنند چون هیچ چیزی بالاتر ازجان انسان ارزش ندارد
ناشناس۵۶۰۷۶۷۱۲:۳۷:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۲
بدون استثنا مسئولان وقتی از سمت و مقام میافتند شروع به انتقاد میکنند.البته مسئولان دارای درجه علمی دکترا دارند و همگی استاد دانشگاه.
ناشناس۵۶۰۸۰۵۱۲:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲
چرا اجازه نمدهند ماشین خارجی وارد بشه این همه گرانی با وارد کردن ماشین حل میشه پس چرا ماشین وارد نمیشه
ناشناس۵۶۰۸۶۷۱۳:۲۴:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۲
چون ما خودمان انتخاب کرده ایم این طور زندگی کنیم.
ناشناس۵۶۱۲۰۴۱۶:۲۷:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۲
روی پیشانی مردم ایران ننوشته اند وقف دولتمردان نا کارآمد واقعا مردم بریده اند چرا خودتان را به خواب زده اید
ناشناس۵۶۱۶۱۱۲۱:۴۷:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۲
آقای روحانی اینهمه سکوت وبی خیالی وتماشای مردمی که دارند در منجلاب فقر وبد بختی فقط از سایه سر جنابعالی که رئیس جمهور منتخب شان بوده اید دست وپا میزنند وهر روز بیشتر غرق میشوند چه معنایی دارد مال مردم رفت حداقل به ایمانشان رحم کنید
ناشناس۵۶۲۵۶۰۱۴:۱۴:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۳
اینکه چیزی نیست مردم تاوان اشتباهات مدیریتی اداره کشور را هم میدهند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  2. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  3. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  4. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  5. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  6. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

  7. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  8. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  9. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  10. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  11. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  12. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: گران‌کردن بنزین راه‌حل مناسبی برای کاهش مصرف نیست/ اروپا باید قدرت ایران را به رسمیت بشناسد

  14. عددسازی چرا؟ 

  15. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

  16. هنوز وقتش نرسیده؟!

  17. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  18. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  20. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  21. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  22. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

  23. کشوری که درس عبرت شد!

  24. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

  25. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

آخرین عناوین