شبهات امنیتی قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی

مهدی فراهانی، گروه تعاملی الف،   3980329021 ۸۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
شبهات امنیتی قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی

فرزندان بی‌هویت و مادران سرگردان سال‌های زیادی در انتظار مشخص شدن قوانین مرتبط به تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی هستند. در اردیبهشت امسال، در نهایت مجلس شورای اسلامی با رای قاطع از حقوق اولیه این فرزندان حمایت کرد و لایحه ارسالی دولت را تصویب کرد. این لایحه هرچند مواردی خالی از اشکال نیست و قابل اصلاح است، اما در نگاه کلی یک گام رو به جلو برای حل این بحران سال‌های آتی جامعه ایران محسوب می‌شود.

شورای محترم نگهبان پس از بررسی این قانون، با کلیات آن موافقت نمود و با ذکر دو مورد به استناد بند 5 اصل 3 قانون اساسی نسبت به تبعات امنیتی این لایحه ابراز نگرانی کرد. شورای نگهبان از مجلس شورای اسلامی و کمیسیون قضایی مجلس خواست تا موارد شبهه برانگیز لایحه را رفع و برای بررسی مجدد به شورای نگهبان ارسال نماید. در این بین، منتقدان مختلف عمدتا با رویکرد امنیتی نقدهایی را در روزهای اخیر به این قانون وارد کرده اند. در یادداشت حاضر، نکاتی در پاسخ به این نقدها و بررسی کارشناسی این قانون ارائه می‌شود.

اولین ایرادی که مخالفان قانون از جنبه امنیتی به آن وارد می‌کنند این است که افراد مشمول این قانون بی‌تابعیت نبوده و تابعیت کشور پدر خود را دارند. لذا تصویب این قانون، سبب ایجاد جمعیت دو تابعیتی در کشور می‌شود. اگر از چشم پوشیدن تعمدی مخالفین بر تولید ایرانی‌های دو تابعیتی توسط مرد ایرانی مزدوج با زن خارجی و همچنین مردان و زنان ایرانی که فرزندان خود را فقط برای گرفتن تابعیت سایر کشورها در خارج از ایران به دنیا می‌آورند، صرف نظر کنیم و آنان را به تبعیض در قضاوت پیرامون مساله تابعیت دوگانه متهم نکنیم، از ایشان باید پرسید تاکنون کدام یک از کشورهای همسایه ادعای تابعیتی در مورد فرزندان مهاجران غیر‌قانونیشان در ایران کرده‌اند؟ آیا اصولا این کشورها حاضر به ارائه خدمات یا روشن کردن تکلیف مهاجران غیرقانونیشان به طرق اولی هستند تا بعد نوبت به ادعا در مورد تابعیت فرزندان این مهاجران غیر‌قانونی و زنان ایرانی برسد؟ کدام یک از این فرزندان ساکن در ایران، تابعیت کشور پدری خود را دارند؟ با توجه به اینکه بخشی از این ازدواج‌ها ثبت نشده است، آیا آن‌ دولت‌ها خبری از ثبت این ازدواج ها و تولد این فرزندان دارند؟

سوال بعدی این است که آیا مخالفان صدر ماده 976 قانون مدنی را نخوانده‌اند که می‌گوید: " اشخاص ذیل تبعه ایران محسوب می‌شوند: کلیه‌ی ساکنین ایران به استثنای اشخاصی که تبعیت خارجی آنها مسلم باشد؛ تبعیت خارجی کسانی مسلم است که مدارک تابعیت آنها مورد اعتراض دولت ایران نباشد" دولت ایران بنا بر این بند مختار است فرزندان مادر ایرانی ناشی از ازدواج با مهاجران غیر‌قانونی را ایرانی به رسمیت بشناسد و قوانین خود را بر آنان جاری سازد و هر نوع ادعای تابعیت توسط سایر کشورها را که احتمال وقوع آن با توجه به شکننده بودن دولت‌های این منطقه بسیار نادر است را رد نماید.

در نهایت باز هم بر این نکته تاکید می‌شود که از منظر این منتقدین، طبق قوانین موجود کشور، فرزندان مردان ایرانی «حق» دارند که تابعیت دوگانه داشته باشند و مشکلات امنیتی آن نادیده گرفته می شود اما فرزندان زنان ایرانی که به ازدواج خارجی ها درآمده اند مشکل امنیتی محسوب می‌شوند.

در ادامه به این جمله منتشر شده توسط یکی از مخالفان توجهتان را جلب می‌نمایم:" به فرض محال اگر موفق به کنترل مرزها هم بشویم با جمعیت قابل توجهی از اتباع غیرقانونی در داخل کشور روبرو هستیم که برای تثبیت موقعیت خودشان طبیعی است به راحت‌ترین ابزار که همان ازدواج غیر‌قانونی با زنان ایرانی در گروه‌های فرودست است متوسل شوند." ما با دو کلمه غیر‌قانونی در این متن مواجهیم 1- اتباع غیر‌قانونی 2- ازدواج غیرقانونی. سوال اول این است آیا وجود اتباع غیر‌قانونی تنها به سبب بحران‌های سیاسی سایر کشورهاست یا ضعف در سیاست‌گذاری در حوزه مهاجرت و اعمال این سیاست‌ها در چند دهه گذشته توسط نهادهای مسئول نیز در وجود این جمعیت قابل توجه نقش دارد؟

سوال دوم این است که چرا گذشته از مهاجران غیر‌قانونی، مهاجران قانونی هم از ثبت ازدواج خود و درخواست اجازه از دولت ایران طبق ماده 1060 قانون مدنی سرباز می‌زنند؟ آیا این که بگوییم این مردان مسئولیت پذیر نیستند یا بگوییم زنان به شرایط ازدواج با مرد خارجی ناآگاه هستند در تبیین این وضعیت کفایت می‌کند؟ آیا سخت‌تر شدن و پیچیده شدن مداوم فرآیند درخواست پروانه زناشویی برای برای این ازدواج‌ها در عدم ثبت آن‌ها موثر است؟ چرا تاکنون که این قانون تصویب نشده است و خبری از امتیاز خاصی در راستای تثبیت وضعیت مهاجران غیرقانونی نیست ما با تعداد زیادی ازدواج شرعی ثبت نشده بین زنان ایرانی و مردان خارجی مواجهیم؟ آیا آیین‌نامه‌های اجرایی ماده 1060 از کارآمدی لازم برای ساماندهی به این ازدواج‌ها تاکنون برخوردار بوده‌اند؟ مرد خارجی به چه انگیزه‌ای باید خود را درگیر ثبت رسمی ازدواج کند؟ آیا اگر او ازدواجش را بعد از گذشتن از هفت خوان رستم ثبت کرد و سالیان سال هم همسر خوبی برای زن ایرانی و پدری کوشا و مهربان برای فرزندان مادر ایرانی بود آیا دولت ایران حاضر است به او تابعیت ایرانی یا هر گونه امتیاز دیگری بدهد (این حالت بسیار زیاد است ولی ما حاضر به پذیرش این مردان سخت کوش و وفادار نبوده‌ایم)؟ دوستان مخالف انصاف بدهند که این کاستی‌های موجود را ما نباید با ندادن تابعیت به فرزندان مادر ایرانی جبران کنیم. فرزند این خانواده‌ها، نباید تاوان اشتباهات درجه اول سیاست‌گذاران و شرایط سخت و پیچیده والدین خود را با بی‌تابعیتی، سرگردانی و محرومیت از حقوق شهروندی بدهند.

در بخش بعدی، مخالفان می‌گویند پدران این فرزندها ممکن است از دشمنان ایران اسلامی باشند و با نفوذ به داخل ایران به تولید مثل بپردازند و بعد این فرزندان راه پدران خود را در ضربه زدن به منافع ایران بپیمایند. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این مورد می‌باشد که اولا نهادهای امنیتی کشور هوشیار هستند و اجازه نفوذ به این عناصر را به کشور نمی‌دهند. ثانیا در صورت پذیرش پیش فرض مخالفان، آیا بدون این قانون نفوذی‌ها نمی‌توانند به ایران بیایند و همسری انتخاب کنند و تولید مثل نمایند تا در آینده به کشور ضربه بزنند. اگر صداقت داشته باشیم تصدیق می‌کنیم که بله ممکن است فقط تفاوت این دو حالت در این است که در حالت دوم فرزندان این عناصر معاند بدون تابعیت و شناسنامه بوده و به علت عدم ثبت مشخصات هویتیشان امکان خروج از رادار نهادهای امنیتی را دارند اما در حالت دوم قانون‌گذار می‌تواند با تصریح بر محدودیت‌های ماده 982 قانون مدنی احتمال حضور افراد مساله‌دار را در پست‌های کلیدی منتفی سازد. همگان بر این باور هستند که بدون شناسنامه بودن و عدم ثبت در سیستم های حاکمیتی، مساله به مراتب امنیتی تر و خطرناک تر است.

از سوی دیگر با فرض محال، با دادن تابعیت به این فرزندان و برخورداری آنان از حقوق شهروندی و در یک کلام باز کردن آغوش گرم ایران که مانند آغوش مادران ایرانیانشان می‌باشد، احتمال جامعه پذیری این فرزندان و ایجاد علقه به ایران بسیار بالا می‌رود.

در پایان با عنایت بر درایت و آینده نگری شورای نگهبان که تاکنون با قوت و قدرت محافظ اسلام و انقلاب بوده است، امیدواریم این اشکالات جزئی برطرف شود تا با رعایت تمامی جوانب امنیتی در راستای بند 9 اصل 3 قانون اساسی که بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی تصریح دارد، با نگاهی پدرانه نسبت به این کودکان اقدام لازم را مبذول نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۹۴۲۵۰۶:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
الان مجلس تحت چه فشاری به این قانون رای داده؟
ناشناس۹۵۹۵۳۶۰۹:۰۹:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
یک جریان رسانه ای هدایت شده از طرف اپوزیسیون خارج نشین در این موضوع وجود دارد که در داخل کشور مثل همین مقاله دارد از آن حمایت می کند. متاسفانه راهی که نتوانستند از طریق فرهنگی بر مردم داخل ایجاد کنند از طریق ایجاد یک جریان بیرونی و ایجاد نسلی با گرایش مسموم به خصوص در مناطق مرزی کشور ایجاد می کنند.
ناشناس۹۶۰۰۶۷۱۴:۰۲:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
به امید روزی که مرزی در هیچ جای دنیا وجود نداشته باشد.
حسین۹۶۰۲۶۰۱۵:۵۵:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
میشه بیشتر توضیح بدی دقیقا یعنی چی؟ کدوم جریان. چرا هر نوع اصلاحاتی میخواد انجام بشه باید سریع نسبتش بدیم ب اونطرف. شما درکی ندارید از اینکه یه آدم بدون شناسنامه باشه یعنی چی. من چند نفر رو در حاشیه شهر تهران میشناسم که این مشکل رو دارند. بی شناسنامه گی یعنی بدترین درد. یعنی اصلا بچه تو رو کسی حساب نمیکنه. هیچ جای رشدی نداره. کاشکی یه خورده خودمون رو بذاریم جای بچه بدبختی که حاصل یک ازدواج دو تا آدم مسلمون هست. اونوقت هیچ حق و حقوقی نداره
ناشناس۹۵۹۵۴۴۰۹:۱۵:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
افغان هایی که با زنهای ایرانی ازدواج کرده و قصد ازدواج دارند.
ناشناس۹۵۹۵۹۹۱۰:۱۷:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این قانون باعث سکونت دایم افغانها و فرزندانشان در ایران شده و امنیت و وضعیت فرهنگی کشور را در دراز مدت مورد تهدید قرار می دهد. نرخ زاد و ولد افغانها چندین برابر ایرانی ها است.
زهرا۹۵۹۸۲۴۱۲:۰۹:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
دوست عزيز ناشناس ٩٥٩٥٩٩ فرزندي كه مادرش ايرانيه ايران به دنيا اومده و مدرسه رفته و اصلا در افغانستان زندگي نكرده كمتر از شما ايراني نيست، چه اشكالي داره سكونت دائم داشته باشه.
ناشناس۹۶۰۰۴۶۱۳:۵۴:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
کسی که خربزه می خورد پای لرزش می نشیند. این بچه ها باید از مادرانشان سوال کنند که چرا با یک فرد تبعه افغانستان ازدواج کرده اند، در حالی که از قانون اطلاع داشته اند. این بچه ها بهتر است همراه خانواده به افغانستان رفته و در آنجا مدارک هویتی دریافت کنند.
ناشناس۹۶۵۵۹۰۰۱:۰۴:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲
هرچه باشد پارسی هست و‌ تو پارسی نیستی ، قطعا یک پارسی زبان نسبت به یک غیر پارسی حق بیشتری برای ایرانی بودن دارد چون‌نام واقعی کشور‌ پرشیا یا پارس است
ناشناس۹۶۰۰۷۰۱۴:۰۸:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
دقیقا همینطوره، خصوصا اینکه برخلاف تصور ما که فکر می‌کنیم فقط افغان‌های شیعه به ایران مهاجرت میکنن، اتفاقا تعداد افغان‌های اهل تسنن در ایران بسیار بالاست که از ظاهر هم نمیشه اونها رو شناخت، چون خیلی‌هاشون هزاره هستن! همین الان نرخ زاد و ولد ایرانیان شیعه‌ بطور وحشتناکی پایین اومده، حالا اگر علاوه‌بر اهل تسنن و وهابی‌های پر زاد و ولد کشور خودمون افغان‌های سنی یا وهابی هم به جمعیتمون اضافه بشن تکثیرشون ترکیب جمعیتی رو کاملا تغییر میده و باعث ایجاد خطرات امنیتی ساختاری در بدنه مذهبی کشور میشه
ناشناس۹۶۰۴۹۳۱۹:۱۹:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ملیون ها ایرانی بعنوان مهاجر در دنیا پراکنده اند بیائیم همه باهم از حقوق مهاجرین دفاع کنیم مرد و زن یکسان .
ناشناس۹۵۹۶۰۰۱۰:۱۹:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
از فردای تصویب قانون، هر افغانی با یک زن ایرانی از دواج کرده و برای خودش اقامت دایم و برای فرزندانش شناسنامه می گیرد.
ناشناس۹۵۹۷۰۱۱۱:۱۲:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
درخواست دریافت یارانه هم می دهد.
ناشناس۹۵۹۶۴۲۱۰:۴۳:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
نخیر هزاران کودک بدون شناسنامه و بدون حداقل حقوق اجتماعی دلیل این قانون هستند .
ناشناس۹۶۰۸۳۲۰۱:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۳۰
برای خاطر فرزندان افرادی مانند مریم میرزا خانی. والا دلشان برای فرزندان حاصل از ازدواج دختران اایرانی با مردان افغانی نمی سوزد.
ناشناس۹۵۹۴۳۹۰۷:۳۶:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
قطعااین لایحه به دلایلی مانند ذیل باید لغو شود1مهاجرت گسترده مردان عمدتا از قشرهای پایین فرهنگی اقتصادی به ایران واوردن فرزندانی که چندان وابستگی به ایران ندارند وحداقل نصف وجودشان عشق به وطن پدری است 2 گسترش فقر وفساد وبیکاری وفشار بر بودجه عمومی کشور3 تغییر مذهب تدریجی کشور وافزایش شدید مذاهبی غیر از تشیع 5 تسلیم در مقابل قانون شکنانی که سالها بصورت غیر قانونی ازدواج نمودند6 تبعات منفی امنیتی ووو موارد منفی بیشمار دیگر
ناشناس۹۵۹۵۴۱۰۹:۱۲:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
تله ای که غربی ها در آن با دادن تابعیت گرفتار شدند برای ما پهن کرده اند.الان چقدر تبیلغ وهابیت و داعش در کشور می شود آن زمان نسل مورد نظر را در کشور ایجاد می کنند. الان یک ایرانی واقعی پیدا نمی کنند عملیات انتحاری در جهان انجام دهد آن زمان ده ها فرد به اسم ایرانی بودن پیدا می شود که این کار را انجام دهند.
ناشناس۹۵۹۵۴۶۰۹:۱۶:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
باید کلیه امکاناتی که یک شهروند ایرانی دارد به آنها داده شود ولی دلیل ندارد به آنها تابعیت داده شود می توان برای آنها گرین کارت ایجاد کرد ولی دلیل ندارد سیتی زن شوند.در حالتی که تابعیت به آنها داده شود آیا تکالیفی که یک شهروند ایرانی انجام میدهد مثل سربازی و جنگ را هم انجام می دهند یا برای تابعیت اصلی(پدری) خود می جنگند
عای۹۵۹۵۵۳۰۹:۱۸:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
برادران افغان ما بسيار چهار دهه مهمان ما بوده اند. حالا بهتر است که به ابادانی وطن خود بپردازند.فرزندان انها با افتخار پاسپورت افغان داشته باشند. مادران ابن فرزندان هم بهتر است در این راه همراه انان باشند.
زهرا۹۶۰۵۱۲۱۹:۳۳:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
شما یه زن ایرانی و فرزندش رو به جرم ازدواج با یک افغان میخواین تبعید کنین؟ واقعا ننگ به این قشر مردای سرزمینم.
ناشناس۹۶۰۶۸۸۲۳:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
علاوه بر اون زن باید پدر و مادرشم تبعید کنند که دختر را بخاطر پول به ازدواج شرعی ثبت نشده اتباع بیگانه در آورده اند
یک ایرانی...۹۶۱۹۶۲۱۶:۱۹:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۳۰
...دقیقا نظریه ی .. یه فرد بیمار رو داری بیان میکنی که یه آدم اضافی هست که فکر میکنه میتونه یه فرد رو از خونه ش و خاک اصلیش جدا کنه و به سمتی هل بده که بهش چسبوندن .. من خیلی ها رو دیدم نه دوتابعیتی اند نه بهشون گفتند غریب اما شناسنامه ایران دارن و خودشون میگن اصلا رگی از ایران ندارن.حداقل این فرزندان اصالتشون معلومه که ایرانیه حتی اگه از این خاک محرومشون کنن.در ضمن انسانها از یک پدر و مادر اند خاک جایی هست که فرد توش بزرگ شده باید به افرادی که توی خاکمون بزرگ شدن بها بدیم و شاهد پیشرفت ها باشیم نه بترسیم و سخنان ناروا وناحق بگیم و انسانها رو از حقوق خودشون محروم کنیم یکم سرمون تو کار خودمون باشه یا لا اقل مثبت اندیش باشیم.نه سنگ انداز.
سورنا۹۵۹۵۶۱۰۹:۲۹:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
بعضی از این افراد واقعا دچار مشکلات زیادی هستند .
ناشناس۹۵۹۵۷۱۰۹:۴۳:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
سلام چرا از این قانون با مشکلاتش حمایت می کنید؟ مگه این کشور شما نیست؟ نا امن بشه برای خانواده شما هم نا امن شده. اینکه در کشور مثلا لب مرزها دشمنان مثل وهابیت زاد و ولد کنن یک حرفه اگر اینها شناسنامه ایرانی داشته باشند با توجه به عمق توانمندی که بدست میارن از سیاست تا عرصه های دیگه حرف دیگست. چرا باید باعث چنین نا امنی بشیم؟ چرا باید برای کشور خطر ایجاد کنیم؟
ناشناس۹۵۹۵۸۷۱۰:۰۲:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
آنوقت آقایان می گویند چرا ترامپ خارجی ها را بیرون می کند..شما اگر قدرت اقتصادی و آزادی و دموکراسی آنجا را داشتید چه می کردید..
ناشناس۹۶۰۰۵۴۱۳:۵۶:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
اکنون ایران و ایرانی هزاران مشکل دارد.
ناشناس۹۵۹۵۹۷۱۰:۱۶:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
در هر صورت با تصویب این قانون مخالفم ضررش خیلی بیشتر از منفعتشه
تبعه۹۵۹۶۹۲۱۱:۰۷:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
شما اصلا هیچ چیزی در مورد اتباع نمیدونید. بیشتر انها ایرانی هستند در ایران به دنیا امده و همسر ایرانی دارند و فقط بخاطر اینکه چون جد انها در یه کشور دیگه بدنیا آمده به انها شناسنامه ندادن. حال خودتان را جای آنها بزارید متوجه میشید چه ظلمی در حق آنها شده
ناشناس۹۵۹۶۹۶۱۱:۱۰:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
دوتا از ضرراش رو بگو .......
ناشناس۹۶۰۰۵۶۱۳:۵۷:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
در بالا اشاره شده: 1) امنیتی 2) اجتماعی - فرهنگی 3) اقتصادی
زهرا۹۶۰۵۲۳۱۹:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
بله این ها که نام بردید ضررهای قانون عقب مانده ی فعلیه که با اصلاحش مرتفع میشه.
زهرا۹۵۹۸۱۹۱۲:۰۶:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چرا مرد ايراني حق داره ازدواج كنه و فرزندانش تابعيت ايراني بگيرن ولي زن ايراني نه? آيا من از شما كمتر ايرانيم? و ضرر هزاران فرزند بي شناسنامه در كشور بيشتر نيست?
ناشناس۹۶۰۰۵۹۱۳:۵۹:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چون اسم فامیل پدر است که به عنوان اسم فامیل فرزند در شناسنامه درج می شود.
ناشناس۹۶۰۵۹۱۲۰:۵۰:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
شما با کسی که غیرقانونی اومده ازداواج کنی ثبت رسمیش نکنی بعد که اقاتون رفت تاوانش را مردم ایران بدن؟
ناشناس۹۶۴۰۱۸۰۷:۵۱:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱
افراد دو تابعیتی از همه مدلش خطر امنیتی هستند حتی اگه پدر و مادرش ایرانی باشند و توی ایران بزرگ‌ شده باشند
ناشناس۹۵۹۶۰۱۱۰:۲۰:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
یه سر به مشهد بزنید طرف پدرش افغانیه رنگ افغانستان را ندیده و همه چیزش از ایرانه ولی خودش را افغان میدونه اکثرشون که من دیدم خود را ایرانی نمیدونند چرا باید به چنین افرادی تابعیت داد؟
مرتضی۹۶۰۰۷۸۱۴:۱۶:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
والله من هم نمیدونم این رامبد جوان همش ایران ایران میکنه بعد دو ماه میره کانادا بچه اش اونجا به دنیا میاره بعدش میشه تابع کانادا یکم نژاد پرستی را کنار بگذارید و به چشم یک انسان به دیگران نگاه کنید
زهرا۹۶۰۵۲۱۱۹:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
انتظار دارین با این همه تبعیض خودش رو ایرانی هم بدونه؟ بهتره بهشون هویت ایرانی داد تا خودشون رو ایرانی بدونن یا تبعیض گسترده تر رو ادامه داد؟
ناشناس۹۶۰۶۶۱۲۲:۴۰:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
بله، مثل ما ایرانی ها که با این همه توهین بهمون تا پامون رو میزاریم از کشور بیرون خودمون رو شهروند اون کشور فرض میکنیم و حتی اگر پدر و مادر هر دو ایرانی باشن و بچه در کشور دیگه بدنیا بیاد و حتی بیاد ایران، بچه رو خارجی میدونیم. یکم برای کشورمون ارزش قائل بشیم.
ناشناس۹۶۰۶۹۶۲۳:۱۸:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
تبعیض ؟ داره از امکانات شهری استفاده میکنه مالیات نمیده.تبعیض به اون بچه بشاگردی میگن به مناطق محروم سری بزنید تا بفهمید تبعیض یعنی چی تازه اونا خود را ایرانی میدانند خیلی دوست دارم با همینا که اینجوری مدافعشون شدید برخوردی داشته باشید تا به نحو احسن از تنفرشون بهره ببرید پز روشنفکری ورداشتید بینشون نبودید تا بفهمید چرا اکثرا مخالفند
ناشناس۹۶۱۶۳۱۱۲:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۳۰
در کشورهای قبیله ای اگه ده نسل تو ایران بدنیا بیان خودشون رو ایرانی نمی دونند حتی با زندگی بدون تبعیض
ناشناس۹۶۱۶۲۸۱۲:۴۷:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۳۰
چون به خاطرشناسنامه ازبچه گی هیچ امکاناتی نداشته دقیقا مثه یک افغان چرابایدخودش رو ایرانی بدونه
ناشناس۹۵۹۶۳۵۱۰:۴۲:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
یک نمونه دیگر از تبعیض علیه زنان که به اسیب اجتماعی گسترده ای منجر شده ولی هنوز مسوولان حرفهای خودشان را می زنند!
علی۹۵۹۶۸۳۱۱:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
کلا زن دراین مملکت مشکل امنیتی دارد
ناشناس۹۵۹۷۸۰۱۱:۴۰:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این قانون و سایر قوانین مردستیزانه کشورمان مرد ایرانی را نابود خواهد کرد
علی۹۶۰۳۴۰۱۶:۴۸:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این قانون زن ستیز است نه مرد ستیز
زهرا۹۶۰۵۲۰۱۹:۳۹:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چجوری این قانون مردستیزانه است؟ قانون فعلی زن ستیزانه است.
ناشناس۹۵۹۷۹۱۱۱:۴۵:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
تنها راه حل مشکلات جمعیتی کاهش قوانین عجیب و غریب کشورمان و کاهش مالیات مستقیم و کاهش سوبسید به هواپیما و فوتبال و هزارو یک سوراخ مالی دیگر است الان با رفتن به بیمارستان های اطراف تهران میبینید که عمده مراجعان اتباع بیگانه با دفترچه درمانی هستند که خود را تهرانی معرفی میکنند و از طرف دیگر حتی وزیر نیرو هم پسر ایرانی رالایق...نمیداند...ایران را با دست خودمان ویران نکنمم
زهرا۹۵۹۸۲۸۱۲:۱۲:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
واقعا نميفهمند كه امنيت كشور با هزاران كودك بي شناسنامه كه از هيچ حقوقي در طي زندگيشون برخوردار نبودند بيشتر به خطر ميفته? و نميفهمن كه دارن به زنان ايراني به پنجاه درصد جمعيت كشور ميگن كه شما كمتر ايراني هستيد و كمتر حق خون در اين سرزمين دارين.
ناشناس۹۶۰۲۰۰۱۵:۱۵:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
اینا میتونن مسئول بشن؟ هرجایی برن و هر کاری بکنن؟ طبیعتا محدودتر هستن. باید قبلش والدین بهش فکر کنن. نه اینکه امنیت مملکت به خطر بی افته
ناشناس۹۶۰۲۷۹۱۶:۰۷:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ما یه فامیل داریم پدرش عراقیه .اینقدر بهش شناسنامه ندادن رفت ترکیه پناهنده امریکا شد الان تگزاسه.به جون دولت ایران که باعث شد بتونه بره امریکا دعا میکنه.
ف.خ۹۶۰۳۴۲۱۶:۴۸:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
آفرین، صد در صد با نظر شما موافقم.
ناشناس۹۶۰۳۶۲۱۷:۰۵:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چرا بی شناسنامه . وقتی باباشون افغانیه برن از افغانستان شناسنامشونو بگیرن
ناشناس۹۶۲۷۹۲۰۹:۴۷:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۳۱
همین صحبت برای فرزند زن خارجی هم درست است
ناشناس۹۵۹۸۶۱۱۲:۳۵:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ببخشید الان چند درصد ایرانیها واقعا ایرانی اصیل محسوب میشن,اکثر کسانی که در حال حاضر شناسنامه ایرانی هم دارندواقعا اصلت ایرانی ندارند,بهتره این عینک نژاد پرستی رو از چشمانمون
ناشناس۹۶۰۸۹۹۰۳:۰۲:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۳۰
من ایرانی اصیلم چون ایران را وطنم میدونم پدرانمم ایران را وطن خود میدانستند حالا فرمایش
ناشناس۹۶۱۶۴۰۱۲:۵۱:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۳۰
معلومه خودت هم نژاد پرستی حتما قوم تو اصیل بقیه اقوام ایرانی مهاجر درست حرف بزن
ناشناس۹۵۹۸۷۸۱۲:۴۴:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این مورد مدتهاست تو دنیا حل شده, بعضی از دو تابعیتها در کشورهای مختلف به رده های بالای سیاسی میرسن,نمونه بارزش اوباما, حتی ایرانیهایی داریم که تو کشورهای مختلف مسؤلیتهای مختلف گرفتن, چرا برای اونا مشکل امنیتی ایجاد نشده!؟
علی۹۶۰۳۴۳۱۶:۴۹:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چون اون ها مثل ما فکر و عمل نمیکنند.
ناشناس۹۶۰۳۵۱۱۷:۰۲:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
پس شما هم برو همانجا ها تا مشکلت حل شود.
حدیث۹۵۹۸۹۹۱۲:۵۲:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
بچه های بیگناهی که میخوان برن مدرسه بیگناهن خواهشابی انصاف نباشیدخدامیدونه که چندین نفربخاطربی هویتی ثبت نام مدرسه نمیشن انشا الله به خواست خداوندودولت همه چیزدرست بشه
ناشناس۹۵۹۹۳۷۱۳:۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چرا این حساسیت در مورد پدران ایرانی و مادران خارجی وجود ندارد؟
ناشناس۹۶۰۱۹۷۱۵:۱۴:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
یکی از علت هاش بنظر میرسه چون پدر خیلی موثر تر از مادر در جریانات امنیتی هست.
زهرا۹۶۰۵۲۵۱۹:۴۳:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
آیا پژوهشی در این رابطه وجود داره که پدر موثرتره؟
فرزان۹۶۴۱۵۸۰۹:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱
والا مرد كه آسيب پذيرتره. پرستو رو براي مرد مي فرستن نه براي زن. مرد ايراني مي ره زن خارجي مي گيره. در جا به اون زن خارجي شناسنامه مي دن. در همون لحظه دوتابعيتي مي شه. هر كجاي دنيا كه مي خواد باشه. بعد بچه هاشون هم دوتابعيتي مي شن. هم شناسنامه ايراني مي گيرن و هم تابعيت مادر خارجي شون رو.خنده دارش اينه: زن خارجي طلاق هم كه ميگيره باز ايراني ميمونه. چرا؟ چون تابعيت ذاتي بهش دادن. تا آخر عمرش ايراني هم محسوب مي شه. دليل امنيتي نياريد بابا. بگيد چون مرداي سياستمدار ما از وضعيت موجود نفع مي برن سر ملتو گول مي مالن. بگيد چون ..
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۹۵۹۹۴۳۱۳:۱۲:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
اون دسته از دو از دوستانی که مخالفن‌.ای کاش خودتون برای یک ساعت جای این افراد بودید و قطعا آرزو داشتین این طرح به قانون تبدیل بشه.اون عزیزی که گفته بعضی هاشون درمشهد هستن و خودشون رو ایرانی نمیدونن خب اونایی که شما میگین اگر خودشون رو ایرانی نمیدونن میتونن درخواست تابعیت ندن.باتشکر
ناشناس۹۵۹۹۵۵۱۳:۱۸:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ماجوونایی که تو8سال دفاع مقدس به سن ازدواج رسیدیم کلا نسلمون سوخت چون جوونای سن مااکثراشهیدشدن نمونش دوتاداداش خودم شهیدشدن، جوونی نبوده مابااون ازدواج کنیم برای همین باافغانی ازدواج کردیم چون اکثرجوونامون توی جنگ شهیدشد، ولی نسل الان نیازی نیست که باافغانی ازدواج کنه چون به اندازه دخترپسرهم داریم.
ناشناس۹۶۰۰۳۳۱۳:۵۱:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
با سلام این قانون امنیت کشور را تاراج می کند. تمام کسانی که با تابعیت دادن فرزندن زنان ایرانی با مردان خارجی موافق هستند و کامنت گذاشتن ذینفع هستند زیرا هیچ ایرانی حاضر به بروز چنین فاجعه ای نیست.
علی۹۶۰۲۵۲۱۵:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
شما کارشناس امنیتی هستی؟ نمیدونم چرا همه درباره امنیت حرف میزنند. امنیت یه مساله تخصصی هست و حتما این مساله در سطح کلان بررسی شده.
علی۹۶۰۳۴۴۱۶:۵۱:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
شما مگه نماینده تمام ایرانی ها هستی که از جانب آنها حرف میزنی؟؟ من بعنوان یک ایرانی موافقم.
فرزاد۹۶۰۵۰۹۱۹:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چه تحلیلی جناب پروووفسور ! از جانب خودت حرف بزن
نفیسه۹۶۰۵۱۹۱۹:۳۸:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
اگر طرفداری از حق خاک بانوان این کشور برای پایان دادن تبعیض فاحش جنسیتی ذینفع بودن محسوب میشه بله من ذینفعم.
داوود۹۶۲۳۶۸۲۱:۵۵:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۳۰
وا, ظاهرا از یه فرد خارجی صدمه دیدی که اینقد آشفته ای و سطحی نظر میدید, دوست عزیز یمقدار عمیق فکر کنید
ناشناس۹۶۰۱۹۰۱۵:۱۱:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
فردای تصویب قانون مردان کشورهای ثروتمند ومتمدن که نمیان ایران فقط مردان از خودمان بیسوادتر و فقیر تر تشریف میارن ایران واثرات بسیار منفی اجتماعی تا ابد بجا میگذارند ضمنا بعضی وقتها که در شبکه های اجتماعی فرضا با افاغنه صحبت میکنم انچنان خشم ونفرتی از ایران وایرانی اکثرشان دارند که با خود میگویم حیف از این همه مهمان نوازی که ما ایرانیان داریم مسیولان عزیز فقط به فکر ایران وایرانی باشید همه نمک ناشناس هستند
ناشناس۹۶۰۲۸۳۱۶:۱۱:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
بدبختی اینه که افغانهایی که میان ایران از نظر فرهنگی خیلی عقب مانده تر از ما هستند.اگه جلوتر بودن میگفتم همشون بیان.. ومنابع را مصرف میکنند وفقر بوجود میاورند وبچه هاشون هم بدبختی میکشن .نمیفهمن هرچی بچه بیشتر باشه دردسر وفقر با این اقتصاد پوکیده ما بیشتره.
ف.خ۹۶۰۳۳۹۱۶:۴۷:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
نا دیده گرفتن حق مسلم نیمی از ملت ایران یعنی زنان، فقط جای افسوس و اندوه دارد. واقعا متاسفم.
ناشناس۹۶۰۸۳۴۰۱:۰۴:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۳۰
مخالفم. آنها آگاهانه ازدواج کرده اند و بروند کشور شوهرشان.
ناشناس۹۶۰۵۶۰۲۰:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
متاسفانه مقاله مشکل را دقیقا بیان نکرده است. تقریبا در همه جای دنیا ( احتمالا جز عربستان و ایران) تابعیت یا با خون منتقل می شود و یا خاک. یعنی یا متولدین یک سرزمین را دارای تابعیت آن سرزمین می نامند و یا فرزندان افراد دارای تابعیت آن سرزمین را دارای این ویژگی معرفی می کنند. تنها در ایران تابعیت فقط از طریق خون مردان منتقل می شود که به وضوح یک تبعیض صریح جنسیتی است. قانون حاضر برای برداشتن این تبعیض است. آقایانی که دراین جا با این قانون مخالفت می کنند بدانند که هر فرد ایرانی با هر زبان و رنگ و وضعیت مالی، چه زن و چه مرد، با شما در ایرانی بودن و حقوق و تکالیف آن برابر است و فرزندانش هم باید بتوانند ایرانی شمرده شوند.
علی۹۶۰۶۹۳۲۳:۱۷:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
بچه هایی که بعضی هاشون الان سی سال به بالا دارن و تا حالا افغانستان را ندیده آن فقط به خاطر نداشتن هویت رسمی به نام افغانی میشناسیمشون و باید هرسال برن مدرک شناسایی موقت دریافت کنند و هیچ هدف مشخصی به خاطر این بلاتکلیفی ندارن بیشتر مشکل درست میکنند یا وقتی تبعیت آنها مشخص شود
ناشناس۹۶۰۸۲۶۰۰:۵۷:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۳۰
سلام. من با این موضوع کاملا مخالفم. آیا اگر مرد ایرانی زنی از عراق ، افغانستان و.. بگیرد به وی یا فرزندان او تابعیت این کشور ها را میدهند. به گمانم مشکل به خاطر زنان ایرانی که با مردان افغانی ازدواج کرده اند نیست. مطرح شدن دوباره این موضوع فرزندان حاصل از ازدواج افرادی مانند مریم میرزا خانی است. زنان ایرانی که با اتباع غیر ایرانی ازدواج کرده اند اگر قبل از ازدواج از یک محضر ساده سوال میکردند شاید ازدواج نمی کردند. چرا تاوان این کار اشتباه را باید دولت و ملت ایران بدهد. دکتر ب
ناشناس۹۶۰۹۰۱۰۳:۱۷:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۳۰
شما که هرچی میتونید میگید که شناسنامه ندن تا حالا یه روز بدون مدارک بودین نبودین. درکش سخته به بچه ها تون نگاه کنید بدون مدرک حتی یه بیمه سلامت نداشتن .طرف همه اقوام اش ایرانیه ولی چون فقط باباش عراقیه مدرک نداره هزار درد سر .من به عنوان یک ایرانی موافقم.چطور واسه جنگ سوریه داعش افغانی ها مشکل امنیتی نداشتن حالا که. اسم تابیعت شده .مشکل دارن..تشخیص مشکل داشتنشون با دولت نه من وشما به نظر من تابیعت دادن ایران یه گام خیلی بزرگ به جلو ومعنی یک کشور مسلمان واقعیه وبرادری وبرابری.بدون نژاد پرستی
ناشناس۹۶۱۱۱۷۰۹:۳۵:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۳۰
تا وقتی زن انسان محسوب نشود این بحثها بی ارزش است. تا وقتی زن ایرانی انسان نباشد پدر، شوهر برادر و پسرش هم حقوق انسانی نخواهند داشت. هر وقت مردان ایرانی نصف این را درک کردند فقر بیکاری گرانی کلاهبرداری اختلاس ووو قابل درمان است
ناشناس۹۶۱۱۸۴۰۹:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۳۰
سلام بنده همسرم اتباع افغان هستن که متاسفانه فوت کردن دو یتیم دارم که بی هویت هستن یه دختر به سن مدرسه دارم که همچنان در خانه است به علت نداشتن شناسنامه من چکار کنم با بی هویتی بچه ها
زهرا۹۶۱۹۱۵۱۵:۴۵:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۳۰
خودتون رو بزارید جای اون مادر های نگران ببینم باز هم اینجوری نظر میدید کاش یه ذره هم انسانیت تو وجودتون بودبیایید انصاف داشته باشین اون دنیایی هم وجود داره
علی یوسفی۹۶۱۹۴۶۱۶:۰۵:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۳۰
با توجه به نرخ پایین رشد جمعیت بعضا رشد منفی در آینده نزدیک با کمبود نیروی انسانی روبرو خواهیم شد بهتر است از الان به فکر تامین نیروی کار جوان در آینده باشیم تعداد زیادی از دوستان مدافع حرم فاطمیون در شهرهای بزرگ ایران بدنیا آمده بودن اصلا لهجه افغان بلد نبودن اصلا افغانستان نرفته بودن با بانوان ایرانی ازدواج کرده بودن بچه های اونا هنوز شناسنامه نداشتن حالا ببینید این آقازاده ها این ژن برترها بچه هاشون نمی فرستن سوریه بازم احسنت به دلیران لشکر فاطمیون برای ایران و اسلام جنگیدن دیگه دنبال چی هستیم؟
ناشناس۹۶۲۶۵۸۰۲:۵۲:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۳۱
لابی بساز و بفروش ها و پسته دارها دنبال این قانون و در فضای مجازی فعالند و با اینگونه اعمال امنیت آینده ایران به دست این مجلس نابود خواهد شد . خیل عظیمی از اقشار با فرهنگ پایین و نه از نخبگان کشورهای همسایه با خرید دختران مناطق محروم و فرزند آوری به دریافت تابعیت میرسند و آینده کشور ما سیاه تر از فرانسه ایست که امنیتش به نسبت سایر اروپا پایین تر است .
ناشناس۹۶۵۷۴۰۰۷:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۲
چقدر افغانی تو اینجا پیام دادن
زهرا۹۶۷۱۳۳۱۵:۴۷:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲
جالبه ك فرزندان مردان ايراني و زنان خارجي مشكل امنيتي ندارن،ولي زنان ايراني و مردان خارجي مشكل دار ميشن متاسفم براي مردهاي سرزمينم كه تمام حقوق رو فقط براي جنس خودشون قائل هستند ..
حسین۹۶۸۰۳۶۰۲:۴۴:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۳
دوستان مقایسه مهاجرینی که مثلا از ایران یا سایر کشورها به امریکا یا اروپا میرن با مهاجرین افغان اشتباه محضه خودتون میدونید که برای گرفتن اقامت امریکا حداقل باید یه سرمایه 300هزار دلاری و یا تحصیلات تخصصی داشت ولی با این قانون هر افغان که بتونه خودشو از زیر سیم خاردار مرز رد کنه و با یه زن ایرانی ضعیف ازدواج کنه بچه اش میشه تبعه ایران و این فاجعه هست نه الان بلکه 20سال دیگه نتیجه شو میبینید
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. دستاورد‌سازی برای دولت با قطع برق !

  2. یک یادآوری مهم به ظریف

  3. روحانی، مقصر کمبود برق و گاز است/ قطعی‌بودن شوک تورمی با سیاست‌های همتی/ واکنش سعید مرتضوی به ادعاهای پالیزدار

  4. چرا دموکرات‌ها باختند!؟ 

  5. ۴ نتیجه افزایش مبالغ جریمه های رانندگی

  6. دوران ترامپ و گام های کليدی در بازدارندگی هسته‌ ای ایران

  7. شگرد جدید تاکسی‌های اینترنتی برای افزایش هزینه سفر

  8. مازوت سوزی ، قطع برق و باقی قضایا !

  9. مهران مدیری همه را ناامید کرد!

  10. یک توصیه برای نرفتن پزشکیان به باکو/ موضع واحد اصلاح‌طلبان برای مذاکره مستقیم با ترامپ/ انتخابات آمریکا، زیدآبادی را به اعتکاف فرستاد!

  11. سندورم ALS اپوزیسیون

  12. باتلاق «بی بی»

  13. ترس و ناامیدی در پیام اخیر نتانیاهو

  14. پزشکیان می‌داند که با چه کسی دیدار کرده؟/ زمزمه‌هایی درباره ممنوعیت دوباره واردات آیفون/ سایه تهدید رسایی بالای سر یک وزیر دولت

  15. شرط وزیر برای رفع فیلتر اینستاگرام و تلگرام؟

  16. محمود عباس: غزه در معرض نکبت دیگری قرار دارد

  17. افتتاح کلینیک ترک بی‌حجابی؟!

  18. آزمایش موشک قاره‌پیما توسط ایران؟/ گلایه‌های تند و تیز هاشمی از دولت پزشکیان/ ارتباط قطعی برق و برجام به‌ روایت یک نماینده مجلس

  19. معاون رئيس جمهور: قانون عفاف و حجاب جزو اولویت‌های دولت نیست

  20. سردار موسوی: پایگاه‌ها‌ی ‌موشکی را در عمق کشور توسعه دادیم

  21. نقاب هایی که وزارت بهداشت بر صورتش می زند!

  22. حد و مرز شفاف‌سازی اخبار تا کجاست؟

  23. میلیونها اتباع از یارانه استفاده می کنند/هیچ کمک بین المللی انجام نمی شود

  24. آیا ترامپ واقعا سر عقل آمده؟!

  25. نتایج انتخابات آمریکا: ترامپ ۲۶۷ - هریس ۲۱۴/ رسانه های آمریکایی ترامپ را پیروز اعلام کردند

آخرین عناوین