ترکیب پوسته ال ۹۰ و ساندرو با موتور سمند برای پیش فروش ها!

گروه اقتصادی الف،   3980408085 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

"احتمالا افرادی که ال ۹۰ و ساندرو پیش‌خرید کرده‌اند، ناگزیرند ماشین وصله‌پینه‌شده‌ای تحویل بگیرند زیرا خودروسازان داخلی به دلیل تحریم‌ها با مشکل کمبود قطعه و تأمین موتور مواجه‌اند".

ترکیب پوسته ال ۹۰ و ساندرو با موتور سمند برای پیش فروش ها!

روزنامه شرق نوشت: بر اساس اطلاعاتی که یکی از مدرسان ایساکو در اختیار «شرق» قرار داده، قرار است موتور EF۷ که موتور ساخت داخل است و روی خودروی سمند نصب شده بود، روی اتاق ال ۹۰ وساندرو هم نصب شود. آن‌طور که این منبع مطلع می‌گوید، مراحل تست این موتور به پایان رسیده و در راه تولید است. انباشت تعهدات دو خودروساز بزرگ و تحویل‌ندادن به‌موقع خودروهای پیش‌فروش‌شده به دلیل اعمال تحریم‌ها و خروج خودروسازان خارجی از ایران سبب شده است سازندگان داخلی تدبیری بیندیشند و با وصله‌پینه هر آنچه در بساط دارند، خودروی جدیدی را تحویل مشتری دهند که تعهدات عقب‌مانده‌شان جبران شود اما آیا این تدبیر به نفع مشتری است؟

کارشناسان درباره اینکه نصب موتور ساخت داخل EF۷ روی خودروهای ال ۹۰ و ساندرو به نفع مشتری هست یا نه و آیا این موتور می‌تواند کیفیت موتور اصلی را ایجاد کند یا خیر، اختلاف نظر دارند اما همه آنها بر این باورند قبل از تحویل خودروی جدید، مشتری باید بداند مشخصات آن چیست و چه محصولی را تحویل خواهد گرفت. آن‌طور که یکی از مدرسان ایساکو به «شرق» می‌گوید: روی اتاق ال ۹۰ و ساندرو موتور ملی سمند تست و آزمایش شده و این موتور در راه تولید است. این اتفاق به دلیل نبود قطعه موتور خودروهای یادشده رقم خورده و از منظر هزینه‌ها، تغییر موتور برای خودروسازان به‌صرفه‌تر است اما از منظر کیفیت، موتور ملی پایین‌تر از موتور K۴M است. به گفته این منبع مطلع، موتور ال ۹۰ و ساندرو، K۴M بود و موتور ملی به نام EF۷ طراحی و تولید داخل است. این موتور روی سمند نصب شده است.
تخلف حقوقی
از این پس، احتمالاً افرادی که ال ۹۰ و ساندرو پیش‌خرید کرده‌اند، ناگزیرند ماشینوصله‌پینه‌شده‌ای تحویل بگیرند زیرا خودروسازان داخلی به دلیل تحریم‌ها با مشکل کمبود قطعه و تأمین موتور مواجه‌اند. به گفته علی شکوهی، کارشناس خودرو، یکی از راه‌حل‌هایی که خودروسازان برای انجام تعهداتشان در نظر گرفته‌اند، می‌تواند جایگزینی موتور باشد اما طبق قانون، باید محصولات فروخته‌شده طبق مشخصات اطلاع داده‌شده به مشتری در زمان خرید، به افراد تحویل داده شود و نمی‌توان محصولی به مشتری تحویل داد که با اطلاعات اولیه مغایرت داشته باشد.
او به «شرق» می‌گوید: اینکه بین محصول تحویل داده‌شده به مشتری با مشخصات اولیه مغایرت وجود داشته باشد، اصولاً از لحاظ قانونی محل اشکال است.
شکوهی ادامه می‌دهد: از بعد فنی هم اصولاً موتور سمند هیچ ارتباطی به موتور رنو ندارد. یعنی موتوری که روی ال ۹۰ و ساندرو قرار گرفته، موتور مختص این محصول است. این قضیه (یعنی تغییر موتور) باید حتماً به مشتری اطلاع داده و در صورت تمایل مشتری، این کار انجام شود.
اگرچه او به خودروسازان هم به دلیل تحریم‌ها حق می‌دهد و تغییر موتور خودرو را نوعی اجبار برای خودروسازان معرفی می‌کند اما از بعد فنی نقطه نظراتی هم دارد. این کارشناس خودرو بیان می‌کند: موتور هر مدل خودرو، برای آن مدل طراحی می‌شود. موتور سمند هم برای آن مدل خاص طراحی شده است. این موتور با مشخصات سمند هم‌خوان است در نتیجه نمی‌توان موتورهای متفاوت با گیربکس‌های متفاوت را به هم بخورانید و بدون ارزیابی‌های لازم، به نتیجه مطلوب خود برسید.
افت کیفیت با تغییر موتور
شکوهی در پاسخ به این پرسش که نصب موتور ملی روی ال ۹۰، روی قیمت و کیفیت تأثیر خواهد داشت، اثر تغییر موتور روی قیمت را مثبت ارزیابی می‌کند. او می‌گوید: موتور ملی قاعدتاً قیمت‌ها را باید کاهش دهد زیرا موتور داخلی‌سازی شده است و قطعات داخلی بیشتری به‌نسبت ال ۹۰ و ساندرو در آن کار شده و قیمت تمام‌شده کمتری می‌تواند داشته باشد اما اگر موضوع قیمت را فراموش کنیم، از لحاظ فنی این مسئله به‌شدت دچار مشکل می‌شود. این کارشناس خودرو تأکید می‌کند: قیمت بعد کوچکی از قضیه است. تبعات آتی این تغییرات برای مشتری، بسیار بزرگ‌تر از قیمت اولیه‌ای است که پرداخت می‌کند.
تغییر موتور در دنیا متداول است
امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، نیز در گفت‌وگو با «شرق»، با تأکید بر حفظ حقوق مصرف‌کننده، تغییر موتور در دنیا را امری متداول توصیف می‌کند. به گفته او، خودروی ال ۹۰ از نظر بدنه و نوع پلتفرم و ایمنی مناسب ایران است و خیلی از آن استقبال شده اما متأسفانه به دلیل خروج رنو از ایران موتور این خودرو را در اختیار نداریم. موتور ال ۹۰ به لحاظ عملکردی در محدوده P۵ است که روی پژو نصب شده اما چون موتور EF۷ طراحی خودمان است، قابلیت این را داریم که این موتور را جوری طراحی مجدد کنیم که به درد ال ۹۰ بخورد. او تأکید می‌کند: البته این مباحث نباید مردم را نگران کند. به‌راحتی نمی‌توان موتور را از روی یک ماشین برداشت و روی مدل دیگر سوار کرد. این فرایند با تغییرات مهندسی که ما می‌دهیم، امکان‌پذیر می‌شود و نباید راننده متوجه شود موتور تغییر کرده است و موتور جدید، باید همان عملکرد را برای مصرف‌کننده ایجاد کند. به اعتقاد این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، برای بسیاری از مردم موتور خودرو مهم نیست. سمند هم حداقل دارای دو مدل موتور است اما مردم می‌گویند سمند خریده‌ایم. پراید هم در ابتدای تولید، دارای موتور کاربراتوری بوده اما امروز موتور انژکتوری یورو ۴ روی آن سوار است.
او اضافه می‌کند: تغییر موتور خودرو کار پیچیده‌ای است که حداقل از مرحله عملیات کالیبراسیون تا تولید، یک سال زمان نیاز دارد. با تعویض موتور باید گیربکس خودرو هم عوض شود یعنی نیاز به یک بازطراحی در بخش نیرو محرکه خودرو خواهیم داشت.
دانش تغییر موتور را داریم
کاکایی تأکید می‌کند: تغییر موتور خودرو تکنولوژی و دانش می‌خواهد که ما داریم اما باید همه‌چیز با هم تست شود و بدانیم در محصول نهایی و آنچه به دست مصرف‌کننده می‌رسد، هیچ تغییر محسوسی به‌وجود نیاید. او ادامه می‌دهد: به لحاظ تئوری تغییر موتور ملی برای ال ۹۰ شدنی است و از آنجا که در ایران به موتور قبلی دسترسی نداریم، تعویض موتور ال ۹۰ و ساندرویک راه‌حل قطعی است. این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره حقوق مردم هم بیان می‌کند: خودروی جدید، دیگر همان ال ۹۰ قبلی نیست. باید به مردم اعلام شود قیمت این موتور چند درمی‌آید. مصرف سوخت آن چقدر است. چه خاصیت و شتابی دارد؛ یعنی باید مشخصات خودروی جدید به مشتری اعلام شود.

او که با توجه به شرایط تحریم موافق این اقدام خودروسازان است، این رفتار را گامی برای تولید اقتصادی خودرو نیز توصیف می‌کند. به گفته کاکایی، در دنیا روی مفهوم پلتفرم مشترک کار می‌کنند. به این مفهوم که یک پلتفرم را می‌گیرند و پوسته‌های مختلف برای آن درست می‌کنند مثلاً روی پلتفرم ال ۹۰، ساندرو و داستر و… را درست می‌کنند یا اینکه روی یک مدل خودرو، موتورها و گیربکس‌های مختلف نصب می‌کنند. او اضافه می‌کند: خودروسازان در دنیا کاری می‌کنند که هر قطعه از جمله موتور آنها به تولید انبوه برسد. اگر بتوانیم موتور ملی خود را با دست‌کاری‌هایی روی خودروهای مختلف بگذاریم اما همان عملکرد را داشته باشیم، تولید آن افزایش یافته و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.
موتور ملی به تولید اقتصادی نرسید
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: موتور ملی که قرار بود ۵۰۰ هزارتا در سال تولید شود، در حال حاضر بیش از صد هزار تا در سال تولید نمی‌شود. در ایران تنوع زیاد است اما از هر مدل خودرو تعداد کمی تولید می‌شود. به‌جز پراید که تعداد آن بالاست، بقیه خودروهای ما در مقایسه با تیراژ جهانی بسیار پایین است. وقتی تیراژ پایین است، خیلی از عملیات تنوع‌سازی را نمی‌توان انجام داد زیرا صرفه ندارد. موتور ملی ما به لحاظ تعداد تولیدی به اهداف اولیه‌ای که برای آن تعریف شده، نرسیده است. وقتی کاری اقتصادی نمی‌شود، گام بعدی در توسعه را باید به‌سختی بردارید و پول خرج آن کنید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۷۱۹۰۱۶:۳۲:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۸
عجب نبوغی تو تقلب دارن..... اوفففف
ناشناس۹۷۷۶۵۸۲۳:۲۲:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۸
موتور EF7 خیلی سالاره.
علی۹۷۷۶۷۰۲۳:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۸
یک ماشین عقب افتاده و وصله پینه شده مثل پژو آردی و پژو موتور پیکانی و هزار بد کاری صنعتی دیگر که مردم بیچاره باید تاوانش را بپردازند
ناشناس۹۷۷۶۸۶۲۳:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۸
البته تقلب نه ... بگو ..
ناشناس۹۷۷۲۰۹۱۶:۵۵:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۸
ماشین یعنی موتور و گیربکس! موتور خوب روی اتاق بد مثل پیکان پژو( موتور پژو روی پیکان ) قابل قبول است اما برعکس آن یعنی موتور بد روی اتاق بهتر مثل آردی و روا( موتور پیکان و اتاق پژو) فاجعه است.تندر هیچ خصلتی ندارد بجز موتور و گیربکس خوب و هماهنگ.که با تغییر آن همان پژو و سمند هزاران بار بهتر است.
معین۹۷۷۲۳۱۱۷:۱۱:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۸
سمند+تندر=سمندر...
تبریزی۹۷۷۲۴۷۱۷:۲۱:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۸
"چون موتور EF۷ طراحی خودمان است"!!!! موتور به اصطلاح ملی طراحی و ساختش مال آلمانه!!! کجا مال خودمان است؟! دنای من رو با هشت ماه تاخیر تحویل دادن و هی می گفتن به خاطر تحریم ها قطعه موتورش از آلمان نمیاد برای همین. یا راست می گفتن و یا دروغ می گفتن تا با قیمت 120 میلیون تحویل بدن! در هر دو صورت شرم ..بر مسئولین.. که ما رو به این روز انداخته!
ناشناس۹۷۷۲۷۶۱۷:۵۳:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۸
در سال 94 یک پژوی وی 8 فول خریدم.ولی موتورش کیفیت لازم را نداشت که مجبور شدم شمع ها و دلکو و دیسک و صفحه را عوض کنم.ولی بازم گیربکس با موتور هم خوانی نداشت که شنیدم روی اینها بخاطر تحریم گیربکس پژو 405 سوار کرده اند.لطفا اگر خودرو ساز اینکار را می کند حداقل خریدار را در جریان بگذارد. معلوم نیست چرا خودرو سازان وطنی هیچ حقی برای خریداران قائل نیستند. در کشورهای جهان اول اتومبیل ها بین 5 تا 10 سال گارانتی میشود. ولی در کشور ما فقط یکسال. خود این یعنی بی کیفیت بودن محصول داخلی.وگرنه حداقل همان 5 سال را گارانتی می کردند.
ناشناس۹۷۷۲۸۶۱۸:۰۴:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۸
موتور پیکان بهتر روش جواب میده ها!
ناشناس۹۷۷۸۷۹۰۷:۳۵:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۹
موتور 125 موتورسیکلت تلاش هم جواب میده
امی۹۷۷۲۹۰۱۸:۰۸:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۸
با این وضع بهتره خودروسازا اعلام ورشکستگی کنن تا از بیرون هوا بیاد داخل
ناشناس۹۷۷۳۴۳۱۸:۴۷:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۸
عزیز در شرایط تحریم قرار نیست از بیرون هم چیزی بیاد دلاری در کار نیست !
ناشناس۹۷۷۳۴۸۱۸:۵۳:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۸
عزیز اولا در شرایط تحریم و کم شدن صادرات نفت دلاری نیست که شما باهاش ماشین وارد کنید فقط به خوراک دارو میرسه دوما برید خدا رو شکر کنید مثل کوبا نشدیم این کشور 60 سال تحریم و موزه خودروهای 1957 و قبل تر تبدیل شده . اینجا حداقل موتوز ef7 ملی هست . خدا رو شکر !
ناشناس۹۷۷۴۲۳۱۹:۵۴:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۸
عزیزم یک زمانی قرار بود ژاپن بشیم، حالا با افغانستان و یمن خودمون را مقایسه میکنیم ، کوبا را هم شما اضافه کردید.
ناشناس۹۷۷۵۹۳۲۲:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۸
کلا ادبیات طرفداران وضع فعلی همینه که خدا رو شکر مثل فلان کشور نشدید!!!
ناشناس۹۷۷۲۹۴۱۸:۱۱:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۸
یاد پیکاژو افتادم که حاصل ازدواج پیکان 504 و پیکان بود....موتور پژو سوار بدنه پیکان شد.... اتفاقات عجیبی افتاد موتور پژو با گیربکس پیکان و اتاق ضعیف برای موتور قوی و...
ناشناس۹۷۷۳۰۵۱۸:۲۱:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۸
مافیای خودرویی برای افزایش سودهای غیر قابل محاسبه اش با گرفتن چراغ سبز از جناب وزیر صمت ( که لیسانس حقوق هستند ) درصدد اجرای پروژه 《 گاو شتر پلنگ 》سازی جدیدی می باشند .
حسین۹۷۷۳۱۶۱۸:۲۸:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۸
من هر دوی این موتور ها را در ماشین های مختلف داشته‌ام. EF7 از K4M خیلی بهتر و سر حال تره. K4M موتور بدی نیست ولی ۱۰ اسب ضعیف تره. از نظر عمر هم EF7 های جدید خیلی خوبند
ناشناس۹۷۷۵۱۴۲۱:۱۵:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۸
سوال اسب بخار رنو با اسب بخار سمند یکی است؟! این دو واحد اصلا باهم برابر نیستن
ناشناس۹۷۷۷۸۳۰۱:۳۹:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۹
من از نظر فنی اطلاعات کاملی ندارم که بخواهم نظرت رو تایید یا رد کنم ولی الان بحث سر وعده های سر خرمن این دو تا شرکته وقتی تحریم ها دوباره برگشت ، شرکت رنو جمع کرد رفت در این شرایط وقتی خود شرکت می‌دونه فعلاً نمیتونه محصول شرکت رنو را تحویل مشتری بده پس چرا پیش فروش می‌کنه و هر چند وقت یه بار هم هزینه ای رو به بهانه نرخ روز از مشتریش طلب می‌کنه اون وقت چیزی رو تحویل مشتری میده که مشتری اون رو نمی‌خواست فاصله قیمت سمند با تندر ۹۰ الان چند میلیونه؟ این فاصله به‌خاطر چیه؟ مدیر کارخانه یا باید از زیر سنگ هم شده محصول پیش فروش شده رو تهیه کنه ، یا باید پول دریافتی از مشتری در گذشته رو به نرخ روز تبدیل کنه و به مشتری پس بده
ناشناس۹۷۷۳۲۱۱۸:۳۳:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۸
باید قبول کنند وگر نه همین را هم از دست میدهند ..
ناشناس۹۷۷۳۴۱۱۸:۴۶:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۸
تحریم ها کاملا بی اثر است !!
ناشناس۹۷۷۳۵۰۱۸:۵۴:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۸
خوش به حال اونایی که هول زدن رفتن هی خودرو ثبت نام کردن . حقشون همون سمندره
ناشناس۹۷۷۴۷۲۲۰:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۸
تو هم میری دست دوم همونا رو میخری ازشون به دوبرابر قیمت
ناشناس۹۷۷۳۸۵۱۹:۲۵:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۸
معنی خودروی ملی را فهمیدیم .
حرف حساب۹۷۷۴۰۴۱۹:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۸
موشك مي سأزيم سري ترين پهپاد را ميزنه اما قدرت ساخت ماشين نداريم جاي تعجبه
ناشناس۹۷۷۶۶۸۲۳:۳۱:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۸
داریم خوبش رو هم داریم...کار دست کاردان نیست. دولت فشل اشرافی پیر .. که وزیر صنعتش تو جلسات میخوابید, موتور میتونه بسازه...خودمون رو فریب میدیم و الا موشک نقطه زن ساز, براحتی میتونه ماشین باکیفیت بسازه ولی کار رو دادیم دست کی؟ ‌‌..مفتخور صنعت
ناشناس۹۷۷۹۲۹۰۸:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۹
چون مدیریت صنعت موشک دست آدم های درست و حسابی هست و به دنبال رانت و حقه بازی و ... نیستند!
ناشناس۹۷۷۹۶۴۰۹:۰۷:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۹
اتفاقا حالا که موتور ملی است به پهپاد و موشک ملی نزدیکتر است تا موتور وارداتی
تمر۹۷۸۰۷۰۱۰:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۹
برا شما جای تعجب است برای من نه
مرتضی۹۷۷۵۲۳۲۱:۲۹:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۸
وقتی صحبت امنیتی هست و تلاش برای حیثیت و ناموس میشه ساخت موشک و تحقیر آمریکا وقتی صحبت پول و دلالی هست و سود میشه خودرو مونتاژی و سالهاتحقیر شدن توسط دیگران , تفاوت اینجاست
ناشناس۹۷۷۵۵۳۲۱:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۸
اولا که گیربکس اتوماتیک چی میشه،دوم اینکه ثبت نام این خودروها مال سال 96 بود و تحریم ها از نیمه دوم 97 شروع شد و در این مدت با پول مردم چکار کردند؟
آزاده۹۷۷۵۵۷۲۲:۰۷:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۸
تقلب و کم فروشی رضایت ما خریداران باید جلب بشه
ناشناس۹۷۷۵۷۵۲۲:۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۸
بابا عجب .. درود بر خودروسازان داخلی .
ناشناس۹۷۷۵۹۹۲۲:۳۷:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۸
موتور EF7 حرف نداره مثل یک اسب وحشیه . من الان یک سمند EF7 تک سوز دارم مدل 90 نمی تونم بهش گاز بدم . خیلیا فقط می خوان ایراد بگیرن .
ناشناس۹۷۷۶۳۲۲۳:۰۲:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۸
اگر این داستان ما را برای ترامپ تعریف کنند مطمئنم به گریه خواهد افتاد و همه تحریمها را برداشته و سپس گریبان چاک داده و سر به بیابان خواهد گذاشت
ناشناس۹۷۷۷۹۱۰۲:۰۳:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۹
من یک عدد ماشین ال نود پلاس ثبت نام کردم تحویل تیر پارسال. همه میدونند که انبار کردید. این قدر با احتکار ظلم نکنید. تو را به قرآن خودش رو تحویل بدید بریم پی کارمون.
ناشناس۹۷۷۸۹۸۰۸:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۹
ال 90 اصلا اتاق جالبی نداشت.. و قیافه خوبی نداشت و خریداران فقط به امید موتور فرانسوی اون که کیفیتی خوبی داشت اونو می خریدند.تا با این وضع اونم خراب کردند
نادر۹۷۷۹۰۵۰۸:۰۷:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۹
(روی اتاق ال ۹۰ و ساندرو موتور ملی سمند تست و آزمایش شده و این موتور در راه تولید است.) بعد از روآ و پی کی و پیکان موتورپژویی چشممون به جمال این نوظهوران روشن
ناشناس۹۷۷۹۱۹۰۸:۲۵:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۹
خودرو سازی معلوم نیس دست کیه.بدن به اهلش درستش میکنن.
ناشناس۹۷۷۹۲۷۰۸:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۹
باز خداروشکر کنید فرغون با بیل اضافه بهتون نمیدن!
ناشناس۹۷۷۹۶۲۰۹:۰۶:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۹
تحریم هستیم و باید با این شرایط کنار بیاییم. ولی بهتر بود موتور tu5 را امتحان میکردند چون از نظر قابلیت به موتور ساندرو و ال نود نزدیکتر است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. چهارنعل رفتن اسب تورم !

  2. تیر خوردن که چیزی نیست، تکه تکه هم شده اند! اما...

  3. چرا مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند؟!

  4. سردار فدوی: عملیات وعده صادق ۳ ‌حتماً اجرایی خواهد شد

  5. چرا به مردم نمی گوئیم! 

  6. آقایان، وقت کردید به مشکلات مردم هم فکر کنید!

  7. توصیه‌های زیباکلام به پزشکیان/ تصور مردم از فساد مسئولان به روایت باهنر/ بانکی‌پور: فروکنندگان پونز، منتقد قانون حجاب شده‌اند!

  8. چه کسی ماجرای قطعی برق را درست روایت می‌کند؟!

  9. واشنگتن پست: رفتار امریکا و اسرائیل ایران را به سمت سلاح هسته ای سوق می دهد

  10. توهین جنجالی حمید رسایی به پزشکیان بعد از بغض کردن برای همسر مرحومش

  11.  معامله بزرگ بر سر سوریه

  12. مخاطبان‌مان را فراری ندهیم !

  13. توضیح فرزند پزشکیان درباره نقش خود در عزل و نصب‌ها

  14. نظر روحانی نسبت به جلیلی/ اگر از دغدغه فیلترینگ فارغ شدید، برای ارزش پول ملی هم فکری کنید!/ پاسخ فواد ایزدی به حاشیه‌های یک مصاحبه

  15. نشاطی که نباید از دانشگاه دریغ شود

  16. تخریب قبور شهدای مدافع حرم در جنب حرم حضرت زینب(س)

  17. امان از این یاغی!..

  18. همسایه جدید اموی - صهیونی اردوغان!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: تیم اقتصادی آقای پزشکیان حتی الفبای اقتصاد را هم بلد نیست/ مسئله حجاب برجسته می‌‎شود تا مردم سراغ مطالبات مهم نروند

  20. مردم دو درجه کمتر، دولت ۱۰ درجه!

  21. رهبر انقلاب: ریاکاری روش همیشگی استعمارگران و سرمایه‌داران غربی است

  22. استقبال از موضع اخیر قالیباف/ سهم‌خواهی‌ها صدای پسر رئیس‌جمهور را درآورد

  23. اسد در سوریه؛ نه دولت_ ملت سازی، نه رفاه!

  24. توجه به زبان بدن در فضای بین المللی/ سقوط آزاد مهدی نصیری/ جهانگیری: اژه‌ای پای کار رفع حصر است

  25. پزشکیان: اختلافات را کنار بگذاریم/«ما می‌توانیم» مملکت را درست کنیم

آخرین عناوین