دومین اعلام آمادگی عربستان برای «تعامل» با ایران طی یک هفته

گروه جهان الف،   3980503124 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، یک هفته پس از اعلام آمادگی کشورش برای «تعامل دیپلماتیک» با ایران، ضمن اتهام‌زنی مجدد، از آمادگی کشورش برای «روابط همکاری عربی» با ایران خبر داد.

دومین اعلام آمادگی عربستان برای «تعامل» با ایران طی یک هفته

به گزارش فارس، «عبدالله یحیی المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل روز چهارشنبه از آمادگی ریاض برای ایجاد روابط همکاری میان کشورهای عربی و ایران خبر داد.

المعلمی که این ماه ریاست کشورهای عربی سازمان ملل را برعهده داشت طی نطقی در شورای امنیت در نیویورک تصریح کرد: روابط باید مبتنی بر اصل حسن همجواری، مداخله نکردن در امور داخلی کشورها و احترام به حاکمیت آنها باشد.

به گزارش وبگاه روزنامه سعودی «الریاض»، المعلمی گفت: بر آمادگی خود برای برقراری روابط همکاری میان کشورهای عربی و ایران که مبتنی بر حسن‌ همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها و احترام به حاکمیت آنها باشد، تأکید می‌کنیم.

این دومین اعلام آمادگی عربستان سعودی برای «همکاری» یا «تعامل» با ایران طی یک هفته گذشته است. المعلمی شش روز پیش هم اعلام کرد که این کشور خواستار جنگ با ایران نیست و برای «تعامل دیپلماتیک» با تهران آمادگی دارد. او با بیان اینکه عربستان سعودی «خواستار جنگ با ایران، نه در یمن و نه در خارج از آن نیست»، تصریح کرد که «زمان آن رسیده است که بحران یمن به پایان برسد».

محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در ابتدای به قدرت رسیدن و اندکی قبل از آنکه رسما ولی‌عهد کشورش شود،‌ در مصاحبه با شکبه الاخباریه کشورش «امکان» هر گونه تعامل یا حتی گفت‌وگو با ایران را رد کرده بود. 

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل مدعی شد که «ادامه رفتار منفی ایران در منطقه فقط صلح و امنیت بین المللی را تضعیف می‌کند». او گفت: پشتیبانی واضح و صریح از حوثی‌ها تهدیدی برای امنیت منطقه، تردد دریایی بین‌المللی و تهدیدی برای شهروندان غیرنظامی منطقه است. 

المعلمی افزود: تهدید دولت ایران برای بستن تنگه هرمز و ادامه حملات و توقیف کشتی‌های تجاری  شورای امنیت را مسئول می‌کند تا با با قاطعیت به وظایف اصلی خود عمل کند و برای حفظ صلح و امنیت بین المللی تلاش کند.

این دیپلمات سعودی که کشورش پنجمین سال جنگ نظامی علیه همسایه جنوبی خودش را طی می‌کند و تاکنون بیش از پنجاه هزار یمنی کشته شده‌ است، ادعا کرد: ما خواهان بازگرداندن امنیت و ثبات در منطقه هستیم و تنها راه واقعی این است که همه کشورهای منطقه به اصول حسن همجواری احترام بگذارند و از استفاده از زور یا تهدید به استفاده از آن و دخالت در امور داخلی کشورها و نقض حاکمیت آنها امتناع کنند در حالی که رفتار تهران مغایر با این اصول است و الزامات اعتماد را تضعیف می‌کند.

در حالی که استان‌های یمنی تحت اشغال عربستان و امارات شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی به حضور سعودی‌ها و اماراتی‌هاست، المعلمی صنعاء را کانون اقدامات تروریستی حوثی‌ها خواند و ادعا کرد گروه انصار الله همچنان به استفاده از منابع و کمک‌های بشردوستانه بین المللی به عنوان سلاحی در مذاکرات غیرقانونی خود ادامه می‌دهد و توجهی به ملت یمن و نیازهای اساسی آنها ندارد.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در ادامه ادعاهای خود گفت: آنچه حوثی‌ها در ارعاب شهروندان و حمله به تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌های عربستان انجام می‌دهند، افشاگر ماهیت و اندیشه مخربی است که جز ویرانی و نابودی نمی‌شناسد.

المعلمی راه حل بحران یمن را در گفت‌وگوی سیاسی براساس ابتکار شورای همکاری خلیج فارس و ساز و کارهای اجرایی آن، نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت خواند و   از شورای امنیت خواست تا  قطعنامه های 2140، 2216 و 2451 را عملی کند.

اکنون ادعای پایان جنگ علیه یمن در حالی از سوی مسئولان سعودی مطرح می‌شود، که ریاض از مارس 2015 به همراه امارات عربی متحده ائتلافی را علیه ملت یمن تشکیل داد و مدعی بود که ظرف کمتر از یک ماه کنترل این کشور را در دست می‌گیرد.

سعودی‌ها به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، بیش از چهار سال است که یمن را آماج حملات خود قرار داده‌اند و ملت این کشور را به خاک و خون کشیده‌  ومناطق مسکونی و زیرساخت‌های آنجا را نابود کردند و حالا با شکست در برابر ارتش و گروه‌های مردمی یمن به دنبال راهی برای خروج آبرومندانه از این جنگ هستند.

دیدگاه کاربران

کریم۱۰۱۹۳۴۸۱۳:۱۴:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۳
ببینید چطور اقتدار ایران باعث شد حکومت عربستان اینطور به التماس بیفته و از ما درخواست بهبود روابط کنه!!!!!!! البته همه میدونند که ما هیچگاه همچین درخواستی نکردیم ..
ناشناس۱۰۱۹۶۷۸۱۹:۰۴:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۳
اون تیکه آخر حرفت یکم نیشداره بنظرم اما اکثر سیاستمداران دنیا میدونن ایران رفتار مصلحانه و صبر استراتژیک داره بموقعش هم کوبنده عمل میکنه
ناشناس۱۰۱۹۳۴۹۱۳:۱۴:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۳
بسیار عالی است در این مذاکرات در خصوص تشکیل یک دولت ائتلافی بین شمال و جنوب یمن صحبت شده ومشترکا به حذف القاعده از یمن بپردازند تمرکز بر تامین هزینه سازندگی مجدد یمن با تقبل هزینه توسط عربستان باشد .‌‌‌‌‌‌‌ادامه جنگ چیزی جز نفع کارخانه های اسلحه سازی کشورهای فرامنطقه ای نیست.‌‌همین هزینه اسلحه صرف سازندگی یمن شود . در آیات 9 و 10 سوره حجرات آمده است: «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّى تَفِیءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ﴿۹﴾إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند میان آن دو را اصلاح دهید و اگر [باز] یکى از آن دو بر دیگرى تعدى کرد با آن [طایفه‏‌اى] که تعدى مى‏‌کند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر بازگشت میان آن‌ها را دادگرانه سازش دهید و عدالت کنید که خدا دادگران را دوست مى‏‌دارد، در حقیقت مؤمنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید».
ناشناس۱۰۱۹۳۶۸۱۳:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۳
مواظب حجاج باشید اینا ریگی به کفششونه
ناشناس۱۰۱۹۳۸۳۱۳:۳۸:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۳
خدا را شکر. انشاء الله که ریشه اختلاف ها هر چه زودتر برچیده شود و تا سایه کشورهای غربی و آمریکا از منطقه زدوده شود. همه مسائل منطقه با رعایت مصلحت و احترام و منافع طرفین قابل حل است مشروط به درایت، روشن بینی و مسئولیت پذیری سران کشورهای حاشیه خلیج فارس. کشتار - خونریزی - ویرانی و تباه کردن ثروت جهان اسلام دیگر بس است و مردم همه کشورهای منطقه آرامش، صلح ، رفاه اجتماعی و آزادی اندیشه و تعالی می خواهند. مهرداد رادمهر
ناشناس۱۰۱۹۳۸۹۱۳:۴۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۳
اتهام زنی و درخواست مذاکره روش" ارباب ترامپ "هستش که اینها دارن کپی میکنند ، هیچ برنامه ای برای اینکار (مذاکره) ندارند تا" دستور" از طرف ارباب نیاد. . این حرکتها هم" فقط "برای جلب توجه بیشتر ارباب هستش نه یک ذره بیشتر .
ناشناس۱۰۱۹۳۹۷۱۳:۴۹:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۳
عربستان یک منجی میخواهد که بتواند او را از باتلاق یمن نجات دهد وچه کسی بهتر وساده تر از ایران
ناشناس۱۰۱۹۴۱۲۱۳:۵۹:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۳
به عربستان نباید فرصت داد. پولهای بادآورده خاندان سعودی مانع از آن شده که پیامدهای سیاستهای مخرب ترامپ توسط رای دهندگان آمریکایی لمس شود. منابع عربستان باید تخلیه یا بلوکه شود. درآمد عربستان هم باید کاهش یابد. عربستان هرچه فرصت و پول دارد برای توطئه در ایران هزینه خواهد کرد.
صف۱۰۱۹۴۸۴۱۵:۰۱:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۳
مرگ خوبه اما برای همسایه.!!! عربستان تمام زیر ساختهای کشور فقیر یمن را نابود کرده اما حالا که یمن به تاسیسات آنها حمله میکند فریاد می زنند که حوثی ها متجاوزند. این نماینده عربستانی طوری از حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگر کشورها حرف میزند گویی یمن یکی از استانهای آنها و این جنگ داخلی است و تا زمانیکه این تصور غلط در ذهن بیمارشان هست منطقه روی صلح و آرامش را نخواهد دید.
ناشناس۱۰۱۹۵۴۴۱۵:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۳
یکی به من بگوید چرا به تجربه هر زمان با دشمن مقابله به مثل می کنیم (مثل توقیف نفت کش انگلیس) آنها سراسیمه سخن از صلح می گویند اما وقتی سراغ مذاکره و تعامل با دشمنان می رویم، آنها مرتب از تهدید و گزینه جنگ حرف می زنند؟
ناشناس۱۰۱۹۵۶۳۱۶:۲۰:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۳
سعودی متکبر نادان بد جوری به التماس خواهد افتاد.
محمدعلی محمدی م. ریحان۱۰۱۹۶۴۰۱۸:۰۵:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۳
جمله «روابط همکاری عربی» کاملا کلیدی است‌. عربستان نیم قرن راهبرد «معارضه عربی با ایران» را برای رهبری عربها دنبال کرد و به بن بست رسید. حالا می خواهد رهبری روابط همکاری عربها با ایران را به دست بگیرد. بسیار خوب بفرماییدرهبری کنید امامطمئن باشید کشورهایی که کمتر از شما طفیلی هستند به زودی فرصت عبور از شما را غنیمت خواهند شمرد و رهبری جهان عرب و روابط همکاری عربی با ایران را به دست خواهند گرفت.
ناشناس۱۰۱۹۶۶۲۱۸:۴۷:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۳
به غلط کردن افتاده اند باید خسارات یمنی ها را بدهند و بابت کشتار وحشیانه حجاج ایرانی خسارت پرداخت کنندو سایر خسارات
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. مقایسه قدرت نظامی ایران با رژیم صهیونیستی

  2. FATF به سرنوشت برجام دچار نشود!

  3. بازنگری در دکترین نظامی ایران؟

  4. اصلاح قانون برای نجات ظریف؟!

  5. نتانیاهو، معمار شکست های پی در پی 

  6. گرانی را فراموش کنید؛ فقط فیلترینگ !

  7. زبان فارسی،ذهن عبری!

  8. قدرتمندین سلاح ما در برابر اسرائیل

  9. موساد برای آتش‌بس در لبنان شرط گذاشت

  10. چرا بایدن از ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه ایران نگران است؟!

  11. نکته ای قابل‌تامل درباره اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران

  12. کیهان: چرا اصرار دارند که کشور، عبرت‌های FATF را از نو تجربه کند؟

  13. سهم هر ایرانی در موشک‌باران اسرائیل ۴۴ هزار تومان!

  14. پرده‌برداری مشاور فرمانده سپاه از یک اتفاق ویژه در حمله موشکی ایران

  15. سالگرد طوفانی که اسراییل را در نوردید

  16. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  17. دادگستری اصفهان: اتهام زن و شوهر اصفهانی به نگهداری گربه محدود نمی‌شود

  18. بنزین زدن، تنها راه آماده شدن برای خطرها !

  19. انتقاد رسایی از تابعیت فرزندان ظریف و انتصاب او در دولت

  20. ستیز با فرهنگ شهادت؟!

  21. هشدار جدی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس

  22. «نشان فتح» بر سینه سردار

  23. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  24. مدیریت بحران به سبک آمریکایی

  25. آخرین اخبار از وضعیت سردار قاآنی | از شایعه تا واقعیت

آخرین عناوین