اصلاح قانون برای نجات ظریف؟!

گروه سیاسی الف،   4030715064 ۳۷ نظر، ۲ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

منتقدان ظریف معتقدند هیات‌دولت با تصویب لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» و حذف شرط نداشتن تابعیت مضاعف برای فرزندان افرادی که مناصب مهم را عهده‌دار می‌شوند، در واقع مسیر محمدجواد ظریف را برای ادامه کار هموار کرده است.

اصلاح قانون برای نجات ظریف؟!

به‌ گزارش الف، با وجود «قانون نحوه انتخاب اشخاص در مشاغل حساس» مصوب آذرماه ۱۴۰۱ مجلس شورای‌اسلامی، محمد جواد ظریف از سوی مسعود پزشکیان به‌عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور منصوب شد. پس از این انتصاب بود که بسیاری از منتقدین با استناد به قانون مصوب مجلس این انتصاب را غیرقانونی تلقی کرده و خواستار تجدیدنظر در تصمیم رئیس‌جمهور شدند که در نهایت این امر محقق نشد و محمدجواد ظریف پس از یک رفت و برگشت به دولت، در قامت معاون راهبردی رئیس‌جمهور به فعالیت خود را آغاز و حتی همراه با رئیس‌جمهور عازم نیویورک شد. اما در روزهای اخیر دولت دست به تصویب «لایحه اصلاح قانون نحوه انتخاب اشخاص در مسائل حساس» زده که بسیاری آن را حرکتی در جهت نجات ظریف و قانونی‌ جلوه‌دادن انتصاب او  تلقی می‌کنند و همین مسئله باب جدیدی از انتقادات را گشوده است. 

*قانون نحوه انتخاب اشخاص در مشاغل حساس چه می‌گوید؟

بر اساس نص صریح این قانون که در ۵ ماده و تبصره‌های مختلف تشکیل شده، برخی افراد که دارای برخی شرایط مندرج در قانون انتخاب اشخاص در مشاغل حساس باشند، امکان تصدی پست‌های مهم را ندارند. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها تابعیت مضاعف افراد، فرزندان و همسرانشان است. در ماده ۲ این قانون و بند الف آمده است: 

«ماده ۲- انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پستهای حساس ممنوع است: 

الف ـ کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند. 

تبصره - این بند نافی اعمال ماده (۹۸۹) قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷/۲/۱۸ و اصلاحات بعدی آن و ماده (۹۸) قانون مدیریت خدمات کشوری نمی‌باشد».

با درنظرگرفتن این قانون و با توجه به تابعیت آمریکایی فرزندان محمدجواد ظریف، وی امکان فعالیت به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور را نداشت و از همین رو بود که برخی از نمایندگان مجلس طی این مدت بارها به این انتصاب واکنش نشان داده و خواستار تجدیدنظر در این موضوع شدند. 

هر چند که موافقین محمدجواد ظریف این استدلال را داشتند که تابعیت آمریکایی فرزندان او به‌صورت قهری است و نوعی تابعیت تحمیلی به‌شمار می‌رود. چون در زمان تحصیل وی در آمریکا فرزندانش در این کشور متولد شده‌اند و آنان از بدو تولد به صورت قهری از تابعیت مضاعف ایران و آمریکا برخوردار شده و خودشان هیچ نقشی در کسب تابعیت ایالات‌متحده نداشته‌اند. بر همین اساس موافقین ظریف این مسئله را مطرح می‌کردند که محرومیت وی از تصدی‌گری مشاغل مهم و حساس با روح مقررات تابعیت همخوانی ندارد.

همین حساسیت‌های ایجاد شده بود که ظریف را به استعفا از پست معاونت راهبردی رئیس‌جمهور در مردادماه مجاب کرد اما گویا در پشت‌پرده رایزنی‌هایی با قوه مقننه در خصوص اصلاح «قانون نحوه انتخاب اشخاص در مشاغل حساس» صورت گرفته بود تا شرایط بازگشت ظریف به دولت فراهم شود که این امر در شهریورماه به‌قوع پیوست و وی کار خود را به‌عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور آغاز کرد. 

*دولت آستین‌ها را بالا زد

اقدامی که دولت در روزهای اخیر انجام داد، گمانه‌زنی افرادی را تقویت کرد که بازگشت ظریف به دولت را نشانه‌ای از اصلاح قانون و هموارکردن مسیر برای افرادی تلقی کردند که به‌دلیل مسائل مربوط به تابعیت اعضای خانواده خود، از تصاحب مناصب مهم دولتی محروم می‌شوند.

هیات‌دولت اخیراً با لایحه پیشنهادی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر «اصلاح قانون نحوه انتخاب اشخاص در مشاغل حساس» موافقت کرد و آن را به‌تصویب رساند. بر اساس متن این لایحه اصلاحی، عبارت «فرزند و همسر» حذف شده و فقط فرد مورد نظر برای تصدی مناصب مهم، خود نباید دارای تابعیت مضاعف باشد. 

در توضیح این لایحه اصلاحی ارسالی به مجلس آمده است:

«با توجه به اینکه برای احراز تابعیت نظامهای متفاوتی در کشورها وجود دارد و در جمهوری اسلامی ایران مطابق مواد قانون مدنی هم نظام خون و هم نظام خاک ملاک قرار گرفته است کما اینکه مطابق ماده (۹۷۶) قانون مدنی هم ساکنان ایران به استثنای اشخاصی که تابعیت خارجی آنها مسلم است و هم کسانی که پدر آنها ایرانی است تبعه ایران محسوب می‌شوند و همچنین زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند تابعیت ایرانی بر وی تحمیل می‌شود و در موارد متعددی بدون اختیار افراد تابعیت مضاعف به دلیل تفاوت نظامهای تابعیت حادث می شود و از آنجا که در ماده
(۹۸۹) قانون مدنی صرفاً ایرانیانی که بدون رعایت مقررات قانونی تابعیت خارجی تحصیل نمایند از تصدی مقامات و حتی هرگونه مشاغل دولتی ممنوع شده اند، در نتیجه برای هماهنگی مفاد قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱/۷/۱۰ با قانون مدنی و نیز با توجه به اینکه در موارد متعدد تابعیت مضاعف حادث و یا مواردی تحمیل می‌شود. لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی با قید یک فوریت تقدیم می‌شود.»

لایحه اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

ماده واحده – بند (الف) ماده (۲) قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱/۷/۱۰ به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

الف – کسانی که تابعیت مضاعف دارند.

*اصلاح قانون برای نجات ظریف؟

با توجه به بالاگرفتن انتقادات از اقدام دولت و غیرقانونی‌ دانستن انتصاب ظریف به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، تصویب این لایحه از نظر آنان معنایی جز ارجحیت افراد به قوانین مصوبه و رسمی کشور ندارد؛ آن‌هم قوانینی که از وجاهت زیادی برخوردار بوده و قابل‌دفاع به‌شمار می‌روند. به زعم آنان رویکرد دولت این پیام را مخابره می‌کند که برای نجات برخی از سیاسیون و هموارکردن مسیرشان در جهت عهده‌دارشدن مناصب، تکاپوی زیادی برای تغییر قانون انجام می‌شود و این نوعی بی‌اعتنایی به قوانین رسمی به‌شمار می‌رود. باید دید سرنوشت این لایحه اصلاحی در مجلس چه خواهد شد و نمایندگان قوه مقننه طبق میل دولت عمل می‌کنند یا به‌واسطه مخالفت با آن، بابی از مناقشات و اختلافات باز خواهد شد. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۲۳۸۵۶۱۳:۰۲:۳۰ ۱۴۰۳/۷/۱۵
الان موضوع مهم مملکت ظریف ؟!
ناشناس۳۶۲۳۹۲۵۱۳:۵۰:۰۷ ۱۴۰۳/۷/۱۵
برای اینکه بتوانند ظریف را به دولت بیاورند پست جدیدی به عنوان معاونت راهبردی تراشیدند که ایشان را بتوانند بر کرسی بنشانند تا جبران زحمات انتخاباتی کرده باشند
ناشناس۳۶۲۳۹۳۶۱۳:۵۶:۳۶ ۱۴۰۳/۷/۱۵
از قضیه نفوذ اسرائیل در حزب الله و قضیه پیجرها و شنود و...باید عبرت گرفت وقتشه یک کم سهل گیری و مسامحه کنار گذاشته شود. بخصوص لب مرزها چه نظامی چه مرزهای فرهنگی
ناشناس۳۶۲۳۹۴۰۱۳:۵۸:۳۶ ۱۴۰۳/۷/۱۵
الان موضوع مهم قانون عفاف و حجاب است که دولت و مجلس فشل در ابلاغ آن درمانده و بیچاره هستند چون چوب دوسر طلا شده از بس وقت کشی شده و جامعه یله و رها و افسار گسیخته شده
ناشناس۳۶۲۳۹۵۳۱۴:۰۶:۱۸ ۱۴۰۳/۷/۱۵
الان زمان آن است که رییس جمهور قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را برای همه آحاد جامعه فرمانش را صادر کند اقتصاد بیمار کشور از ثروت های به یغما رفته در طی سالیان دراز در رنج و عذاب است
ناشناس۳۶۲۳۹۶۷۱۴:۱۶:۳۶ ۱۴۰۳/۷/۱۵
اگه از جناح مخالف بود هم همین حرفو می زدی؟؟؟ نه می گفتی برا هم حزبی خودشون دارن قانون رو تغییر می دن
ناشناس۳۶۲۳۸۵۸۱۳:۰۵:۵۱ ۱۴۰۳/۷/۱۵
تابعیت 2 نوع است: تابعیت اجباری و تابعیت اختیاری. فرزندان ظریف صرف اینکه در آمریکا به دنیا آمده اند، بر اساس قوانین آن کشور شهروند آمریکا محسوب می شوند. آنها با اختیار خود تقاضای شهروندی آمریکا را نداده اند.
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۶۲۳۹۳۱۱۳:۵۳:۳۰ ۱۴۰۳/۷/۱۵
در این میان سر آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی بی کلاه ماند و از بیکاری با تیم های ورزشی کل کل میکنه
ناشناس۳۶۲۳۹۸۰۱۴:۲۶:۰۱ ۱۴۰۳/۷/۱۵
مغلطه‌وتوجیه‌وفریب‌یکی‌دیگه‌ ازمشخصات‌بارزخطاکارهاست
ناشناس۳۶۲۳۸۵۹۱۳:۰۶:۱۲ ۱۴۰۳/۷/۱۵
آقایان عارف و دبیری و قائم پناه هم که در دولت مشغول هستند شامل قانون عدم بکار گیری بابت داشتن تابعیت دوگانه خود و بستگان هستند و مشروعیت کار در دولت را ندارند
ناشناس۳۶۲۳۸۶۲۱۳:۰۸:۰۶ ۱۴۰۳/۷/۱۵
دولت فعلی بصورت هدفمند برخی ها را مجددا برای وزارت معرفی کرد که در این زمینه ها مزاحمی نداشته باشد و بتواند دو تابعیتی ها را در دولت بکار بگیرد
ناشناس۳۶۲۳۸۶۳۱۳:۰۸:۴۴ ۱۴۰۳/۷/۱۵
پسر دکتر مرندی هم چون در آمریکا به دنیا آمده است، شهروندی آمریکا را دارد. در عین حال استاد دانشگاه تهران بوده و در زمان مذاکرات برجامی در زمان دولت شهید رئیسی، به همراه تیم باقری کنی به عنوان مشاور به وین رفته بود.
ناشناس۳۶۲۳۸۶۶۱۳:۱۲:۳۰ ۱۴۰۳/۷/۱۵
با این کینه ورزی ها می خواهید به کجا برسید؟
ناشناس۳۶۲۳۸۶۷۱۳:۱۵:۰۷ ۱۴۰۳/۷/۱۵
یکی از نمایندگان فعلی مجلس دارای گرین کارت آمریکا بوده است. همه او را می شناسند.
ناشناس۳۶۲۳۸۷۰۱۳:۱۷:۱۳ ۱۴۰۳/۷/۱۵
رییس فعلی فدراسیون دو میدانی دارای پاسپورت آمریکایی است. رییس فعلی فدراسیون کشتی هم زمانی دارای گرین کارت آمریکا بود. بسیاری از لژیونرهای تیم ملی فوتبال هم دارای پاسپورتهای اروپایی هستند.
ناشناس۳۶۲۳۸۷۶۱۳:۲۱:۰۱ ۱۴۰۳/۷/۱۵
یکی از نمایندگان مجلس در سال 1401 اعلام کرد که بیش از 5400 نفر از آقازاده ها خارج از کشور زندگی می کنند. اکثر آنها دارا خانه و زندگی بوده و در آنجا کار کرده و درآمد دارند. ساده باوری است که اگر باور کنیم درصد بالایی از آنها تابعیت آن کشورها را کسب نکرده اند!
ناشناس۳۶۲۳۸۷۸۱۳:۲۲:۲۶ ۱۴۰۳/۷/۱۵
این قانون درست است و نباید تغییر کند زیرا کشورهای دیگر می توانند با تحت فشار قرار دادن خانواده افراد به وسائل مختلف، افراد را وادار به همکاری با خود کنند همانطور که مسئول قبلی میز ایران در آمریکا گفته بود
ناشناس۳۶۲۳۸۷۹۱۳:۲۲:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۱۵
نتانیاهو هم برای فرار از محاکمه به جرم فساد اقتصادی بدنبال اصلاح قانون در اسرائیل بود ! اصلاح قانون در این موارد بازی سیاسی و فریب افکار عمومی است.
ناشناس۳۶۲۳۸۸۳۱۳:۲۴:۰۸ ۱۴۰۳/۷/۱۵
ظریف 2 سال سربازی به همه ی مردان ایران بدهکار هست.
ناشناس۳۶۲۳۹۴۶۱۴:۰۳:۲۸ ۱۴۰۳/۷/۱۵
اینم مزد خدمت به کشور بنا به دستور عالیترین مقام های کشور که ظریف را برای سازمان ملل ارجح دانستند و سوپر انقلابی هایی که هر چه میکارند به نفع دشمن صهیونیستی است.
ناشناس۳۶۲۳۹۸۳۱۴:۳۰:۴۴ ۱۴۰۳/۷/۱۵
نتانیاهو بعد از انعقاد برجام گفت خیال ما تا 25 سال از بابت ایران راحت شد مقام معظم رهبری هم در پاسخ فرمودند رژیم صهیونیستی 25 سال اینده را نخواهد دید.
ناشناس۳۶۲۳۸۹۲۱۳:۲۷:۱۲ ۱۴۰۳/۷/۱۵
اصل جدا کردن انگیزه از انگیخته یکی ار اصول بنیادی علم فلسفه است. بر طبق این اصل نمی توان اعمال پدر را به پای پسر نوشت و یا بلعکس اعمال پسر را به پای پدر نوشت. فرزند سفیر سابق ایران در ونزوئلا و کارهایی را که او درفضای مجازی انجام می دهد را همه می شناسند. از این بالاتر که فرزند آیت الله گیلانی عضو منافین بود که خود ایشان دستور اعدامش را صادر کرد؟
ناشناس۳۶۲۳۸۹۶۱۳:۳۰:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۱۵
این قانون به طور اختصاصی توسط مخالفان دکتر ظریف برای کنار گذاشتن ظریف از سیاست طراحی و تصویب شد . الان موافقان ظریف بر سر کارند.
ناشناس۳۶۲۳۸۹۹۱۳:۳۲:۲۱ ۱۴۰۳/۷/۱۵
این قانون علیه تمام ایرانیان خارج ایران تصویب شده باید عوض شود
ناشناس۳۶۲۳۹۰۰۱۳:۳۳:۰۰ ۱۴۰۳/۷/۱۵
قانون باید تبلور اراده ملت باشد واین مصوبه مجلس (که عده ای ان را قانون مینامند) خلاف خواست ملت است ونباید اجرا شود واسم قانون را هم نباید بر آن گذاشت
ناشناس۳۶۲۳۹۰۲۱۳:۳۴:۱۴ ۱۴۰۳/۷/۱۵
قانون بسیار جالبی است که شامل دیپلمات‌ها ایرانی در زمان ماموریت در خارج از ایران ایرانیان حاضر در سفارتخانه‌ها دانشجویان بورسیه که به ایران برمی‌گردند و همینطور تجاری از ایرانیان را شامل می‌شود
ناشناس۳۶۲۳۹۰۵۱۳:۳۵:۰۴ ۱۴۰۳/۷/۱۵
این قانون شخص ظریف را نشانه گرفته بود و به خاطر دکتر ظریف تصویب شد
ناشناس۳۶۲۳۹۰۸۱۳:۳۵:۵۰ ۱۴۰۳/۷/۱۵
تکلیف ایرانیان مهاجران خارج از کشور را مشخص کرده
ناشناس۳۶۲۳۹۱۰۱۳:۳۶:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۱۵
چرا باید این بند حذف گردد؟
ناشناس۳۶۲۳۹۲۱۱۳:۴۵:۵۳ ۱۴۰۳/۷/۱۵
کل تخصص ظریف مثلا زبان خارجه بلدبودنش بود ولی با همین تخصص، انچنان خطای تاریخی کرد در ترجمه کلمه تعلیق که تاریخی شد که از قدیم گفتن چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا
ناشناس۳۶۲۳۹۳۳۱۳:۵۵:۲۷ ۱۴۰۳/۷/۱۵
بنویسیم برای ایران بخوانیم برای ظریف
پیراسته فر۳۶۲۳۹۳۵۱۳:۵۵:۴۱ ۱۴۰۳/۷/۱۵
عوض، گله ندارد(پیداکردن راه حلی برای بکارگیری ظریف وظریفیان) دورزدن قانون برای میثم لطیفی (رئیس سازمان اداری و استخدامی دولت سیزدهم)که یادتون که نرفته،حتی رئیس دیوان عدالت عدالت اداری وقت رادورزدند!. البته قهرمان این میدان،آقای محمددهقان(معاون حقوقی رئیس جمهوربود). درآن زمان «الف» واکنشی نشان نداد واما حالا تیترشده
ناشناس۳۶۲۳۹۴۹۱۴:۰۴:۵۴ ۱۴۰۳/۷/۱۵
ظریف خار چشم اسراییل و روسیه و دوستان داخلی انهاست.
ناشناس۳۶۲۳۹۶۶۱۴:۱۶:۲۴ ۱۴۰۳/۷/۱۵
کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا ،اوباما و هربس ،خارجی هستند ولی از آنها استفاده میکنند شما هم فقط بلدید تخم نفاق و کینه پخش کنید چون اعتماد به نفس ندارید

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. دست یابی سپاه به فناوری های جدید و اعلام نشده برای پاسخ به اسراییل

  2. ۲ پیام شگفتانه بزرگ ایران

  3. ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

  4. مقایسه قدرت نظامی ایران با رژیم صهیونیستی

  5. این بزک کرده‌ها! ...

  6. میراث رئیسی برای تقابل امروز ما با اسرائیل 

  7. حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم/ سپاه پاسداران: قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم

  8. اصلاح قانون برای نجات ظریف؟!

  9. یک پیشنهاد مساله ساز !

  10. خبر مهم وزیر کشور از اخراج مهاجران غیرقانونی /تمام منابع و یارانه‌های کشور صرف اتباع می‌شود

  11. ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

  12. واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران/ پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

  13. آنچه اسرائیل درباره خود نمی گوید!

  14. اسرائیل از اجنه برای جاسوسی استفاده می‌کند!

  15. خوابی که تعبیر نشد

  16. اسرائیل در موقعیت ارّه !

  17. بیانیه شورای عالی امنیت ملی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

  18. مستندات قانونی پاسخ موشکی ایران به تجاوز اسرائیل

  19. چشم دیدن ایرانی قوی را ندارند !

  20. «جو» دروغگو و چند نکته درباره شهادت «نصرالله»

  21. پاسخ عراقچی به سوال خبرنگار که در شرایط جنگی نترسیدید به لبنان بیایید؟

  22. نتانیاهو: هدف بزرگترین حمله قرار گرفتیم، پاسخ خواهیم داد

  23. روایت عراقچی از حضور در قطر و خداقوت به تیزپروازان ارتش

  24. اگر سازمان های بین المللی جلوی نتانیاهو را نگیرند ما پاسخ مناسب را خواهیم داد

  25. در رثای شجاعت

پربحث‌های هفته

  1. دست یابی سپاه به فناوری های جدید و اعلام نشده برای پاسخ به اسراییل

  2. این بزک کرده‌ها! ...

  3. میراث رئیسی برای تقابل امروز ما با اسرائیل 

  4. اصلاح قانون برای نجات ظریف؟!

  5. حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم/ سپاه پاسداران: قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم

  6. خبر مهم وزیر کشور از اخراج مهاجران غیرقانونی /تمام منابع و یارانه‌های کشور صرف اتباع می‌شود

  7. ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

  8. واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران/ پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

  9. اسرائیل در موقعیت ارّه !

  10. بیانیه شورای عالی امنیت ملی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

  11. چشم دیدن ایرانی قوی را ندارند !

  12. روایت عراقچی از حضور در قطر و خداقوت به تیزپروازان ارتش

  13. در رثای شجاعت

  14. پاسخ مهم معاون سپاه به انتقادها درباره تعلل در انتقام از اسرئیل

  15. تمجید روزنامه اصولگرا از پزشکیان و عراقچی/ توضیح وزیر ارتباطات درباره مقابله با فیلترشکن به جای فیلترینگ

  16. رهبر انقلاب: امت اسلامی در مقابل دشمنان اسلام باید متحد باشند/ در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم

  17. پزشکیان: درد مردم بود که مرا به سیاست کشاند/ فکر نمی‌کردم رئیس‌جمهور بشوم

  18. ادعای جنجالی ثابتی درباره عملیات انتقام شهید هنیه

  19. هشدار به طرفداران جنگ سریع با اسرائیل /لااقل وصیت نامه سیدحسن نصرالله را بخوانید

  20. پزشکیان: آمریکا و اروپا دروغ گفتند

  21. روایت عراقچی از پیام ایران به آمریکا/ درخواست روزنامه اصولگرا از جلیلی/ نظر همتی درباره مالیات‌ستانی از دهک‌های پایین

  22. پزشکیان: درباره ۶ میلیارد دلار دارایی ایران به تفاهمات خوبی رسیدیم

  23. ناتوان از حماسه آفرینی!

  24. دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی جدی به فروش فیلترشکن

  25. موشک مقدس

آخرین عناوین