تعویق در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

گروه اقتصادی الف،   3980527167

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی، حلقه دوم بعد از اصلاح نرخ ها است. بانک مرکزی یک قدم شجاعانه و جدی در اصلاحات ارزی برداشته و به سمت تک نرخی کردن حرکت کرده است.

به گزارش فارس، طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی، حلقه دوم بعد از اصلاح نرخ‌ها است. آقای همتی و دوستانشان در بانک مرکزی در اصلاحات ارزی یک قدم شجاعانه و جدی برداشتند که به سمت تک نرخی کردن حرکت کردند.

طهماسب مظاهری در تماس تلفنی با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو، با اشاره به تعویق تشکیل بازار متشکل ارزی گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی، حلقه دوم بعد از اصلاح نرخ ها است. آقای همتی و دوستانشان در بانک مرکزی در اصلاحات ارزی یک قدم شجاعانه و جدی برداشتند که به سمت تک نرخی کردن حرکت کردند.

وی افزود: با تدابیر انجام شده، در حال حاضر کمتر کسی می تواند ارز 4200 تومانی را از بانک مرکزی بگیرد و ارز نیما را هم به سمت نرخ تعادلی حرکت دهد و در نتیجه ارز نرخ آزاد هم به سمت کاهشی سیر کرده و متعادل شده است.

رئیس سابق بانک مرکزی با اظهار بر اینکه بازار متشکل ارزی می‌تواند ابزار کنترلی و پیش بینی برای این نظام ارزی باشد، که شکل پیدا  کرده است، خاطر نشان شد: مزیت اصلی بازار متشکل ارزی می‌تواند این گونه باشد که بانک مرکزی و سیاست گذاران ارزی با یک دید رو به جلو و پیش بینی نسبت به تحولاتی که روی نرخ ارز می تواند در یک، دو روز و یا یک هفته آینده شکل بگیرد، بازار را رصد کنند و قبل از اینکه هر اتفاقی در بازار بیفتد و نوساناتی در بازار به وجود بیاید با آمار گیری و گرفتن شاخص هایش، آن را تشخیص دهند و برای مقابله با نوسانات غیر مطبوع تدبیر اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد: تحقق و پیاده شدن بازار متشکل ارزی منوط بر این است که ساختار آن به شکل کامل و دقیق طراحی و همه جزئیات در آن دیده شده باشد و مهمتر از آن مجریان این طرح که یک بخشی در معاونت ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی هستند و بخش عمده مجریان این کار، مدیران ارزی در معاونت بین الملل و شعب ارزی بانک ها هستند که باید بدانند برای تمام سوالات و اتفاقات و حالاتی که ممکن است پیش بیاید، در حدی که می شود پیش بینی کرده و راه حل مناسب را دیده باشند.

مظاهری متذکر شد: یک هفته، دو هفته یا یک ماه تاخیر در راه‌اندازی بازار متشکل ارز برای اینکه به نقطه کامل تری برسیم، اشکالی ندارد و می‌توان تحمل کرد.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  2. متولی و حرمت امامزاده!

  3. کشوری که درس عبرت شد!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  9. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

  10. شمارش معکوس آغاز شد!

  11. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  12. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  13. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  14. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  15. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  16. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: گران‌کردن بنزین راه‌حل مناسبی برای کاهش مصرف نیست/ اروپا باید قدرت ایران را به رسمیت بشناسد

  18. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

  19. عددسازی چرا؟ 

  20. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

  21. هنوز وقتش نرسیده؟!

  22. حزب الله از نفس نمی افتد

  23. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  24. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

  25. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

آخرین عناوین