گرانترین خودروهای کروکی بازار ایران
اگرچه اقبال مشتریان داخلی به محصولات روباز نسبت به سایر مدلهای کوپه، سدان و البته کراساورها کمتر است ولی باید اعتراف کرد که هیچیک از مدلهای گفته شده هیجان و جذابیت رانندگی با خودرویی که سقف آن باز و بسته میشود را ندارند. هنوز هم مدلهای روبازی پیدا میشوند که قیمتهای چند میلیاردی دارند. اگر میخواهید با گرانترین خودروهای کروکی بازار ایران آشنا شوید، پس با گزینههای زیر روبرو خواهید شد.
1 - مرسدسبنز E250 کروک
- مدل: 2014
- قیمت: 6 میلیارد و 500 میلیون تومان
هنوز هم برای بسیاری از مشتریان جهانی ساخت نسخه روباز مرسدسبنز E کلاس شوکهکننده است. خودرویی که همواره آن را در میدان رقابت با بامو سری 5 سدان میدیدیم از سال 2014 نیز برای مشتریان ایرانی شگفتی آفرید. این محصول که در قسمت خرید خودرو از باما برای مشاهده موجود است از نظر فنی آنطور که باید و شاید انتظارات فنی را برآورده نمیکرد. چراکه پیشرانه آن فقط یک قلب 2 لیتری تنفس طبیعی با 211 اسببخار قدرت بود. اگرچه گشتاور 350 نیوتنمتری و جعبهدنده 7 سرعته اتوماتیکش کاری کرده بودند که شتاب صفر تا صد آن زیر 8 ثانیه شود که برای محصولی در این کلاس قابل قبول است.
2 - پورشه باکستر 718S
- مدل: 2017
- قیمت: 5 میلیارد و 500 میلیون تومان
یکی از اساتید دنیای روبازها بیشک همین باکستر است. خودرویی که از شانس خوب مشتریان ایرانی، این فرصت را داشت که پس از ممنوعیت واردات نیز به لطف قوانین مربوط به ترخیص با مدل جدیدتری در بازار حضور پیدا کند. نام و نشان پورشه کاملاً برازنده این باکستر است. چراکه برای آن یک قلب 2.5 لیتری 4 سیلندر تخت در نظر گرفته شده است، که به لطف یک توربوشارژر حرفهای میتواند 350 اسببخار قدرت و 420 نیوتنمتر گشتاور فراهم کند. با حضور یک جعبهدنده مسابقهای 7 سرعته دوکلاچه شتاب صفر تا صد باورنکردنی 4.4 ثانیهای برای آن ثبت میشود. این خودرو یکی از معدود آلمانیهایی است که محدودیت الکترونیکی سرعت ندارد.
3 - لوتوس الیزه S
- مدل: 2016
- قیمت: 3 میلیارد و 500 میلیون تومان
خودروهای زیادی هستند که ادعای اسپرت بودن میکنند ولی وقتی بحث هندلینگ به میان کشیده میشود هیچکس یارای مقاومت با لوتوس را ندارد. سال 2016 در یکی از نادرترین اتفاقات بازار خودروهای وارداتی، شاهد حضور مدل معروف الیزه S در ایران بودیم. این اسپرت ریزاندام انگلیسی درون سینه کوچک خود یک قلب 1.8 لیتری سوپرشارژ با 217 اسببخار قدرت دارد. شاید این خروجی چندان چشمگیر نباشد ولی وقتی وزن تنها 924 کیلوگرمی آن را در نظر میگیریم همهچیز فرق میکند. این ترکیب باعث شده تا شتاب صفر تا صد این خودروی روباز 3.8 متری فقط 3.6 ثانیه شود که واقعاً حیرتانگیز است.
4 - مرسدسبنز SL500
- مدل: 2009
- قیمت: 3 میلیارد و 500 میلیون تومان
حتی بعد از گذشت این 12 سال مرسدسبنز SL500 همچنان وقار و ابهت خود را حفظ کرده است. داریم درباره یکی از خاصترین هشت سیلندرهای بازار ایران صحبت میکنیم. خودرویی که به طرزی باورنکردنی از یک قلب بزرگ 5.5 لیتری بهره میبرد که به راحتی 387 اسببخار قدرت و 530 نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. برای این مرسدس ثبت رکورد 5.4 ثانیهای برای پیمایش صفر تا صد چندان هم سخت نیست. چقدر حیف که SL500 به صورت الکترونیکی سرعت نهایی خود را محدود کرده است. چراکه آنوقت بیتردید میتوانستیم شاهد سرعت بالاتری از 250 کیلومتر برساعت باشیم.
5 - بامو 428i کروک
- مدل: 2016
- قیمت: 3 میلیارد تومان
بامو بعد از یک دوره سخت مالی، با عرضه خانواده جدیدی موسوم به سری 4 جان دوبارهای گرفت. به خصوص ویرایش روباز این سری که جوانهای یاغی را نیز به سمت خودش میکشید. البته سری 4 کروک در قیاس با ویرایش کوپه آن هیچ تفاوتی از نظر آپشن و مشخصات فنی ندارد، این یعنی هنوز هم با یک قلب 2 لیتری توربوشارژ که 252 اسببخار قدرت تولید میکند طرف هستیم. . اطلاعات بیشتر را میتوانید در سایت Bama بخوانید. با در نظر گرفتن جعبهدنده مدرن 8 سرعته این خودرو رسیدن به شتاب صفر تا صد 6.3 ثانیهای کار سختی نباید باشد. برای خریداران این خودرو ذکر این نکته مهم است که سقف 428i در 20 ثانیه باز و بست میشود.
6 - بامو Z4
- مدل: 2015
- قیمت: 2 میلیارد و 500 میلیون تومان
بامو پیش از آنکه عصر جدید خودروهای روباز خود را با سری 4 کروک استارت بزند یک رودستر اصیل را در کارنامه داشت. خودرویی که هر دو مدل استاندارد و فیسلیفت نسل دوم آن نیز در بازار ایران حضور پیدا کرد. استفاده از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ برای خودرویی که حدود 1.5 تن وزن دارد، یعنی قرار دادن 184 اسببخار قدرت و 270 نیوتنمتر گشتاور روی چهار چرخ. ماحصل این ترکیب رسیدن به شتاب صفر تا صد 6.9 ثانیهای است. البته Z4 فوق کمی در بحث سرعت نهایی ضعیف عمل میکند و رکورد آن فقط 235 کیلومتر برساعت ثبت شده است.