«بزرگ استراتژیست دوران»؛ دکتر علیرضا مؤذن؛ کتاب نیستان شیطان کیست و چه می‌کند؟

علیرضا کاتب، گروه کتاب الف،   4000907091 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«محور مقدس» مجموعه‌ای پنج‌جلدی است که به اصول عقاید تشیع می‌پردازد. ایدۀ اصلی مجموعه این است که منظومۀ باورهای تشیع، شخص امام معصوم است و نه هیچ چیز دیگر. برای دفاع از این ایده دو کار اصلی صورت می‌گیرد: (۱) ارائۀ شرح و بیانی جدید و به زبان روز از آن ایده؛ (۲) پاسخ به اشکالات و شبهات جدید

«بزرگ استراتژیست دوران»

(جلد چهارم از مجموعۀ محور مقدس)

نویسنده: دکتر علیرضا مؤذن

ناشر: کتاب نیستان، چاپ اول 1400

472 صفحه، 95000  تومان

 

****

 

«محور مقدس» مجموعه‌ای پنج‌جلدی است که به اصول عقاید تشیع می‌پردازد. ایدۀ اصلی مجموعه این است که منظومۀ باورهای تشیع، شخص امام معصوم است و نه هیچ چیز دیگر. برای دفاع از این ایده دو کار اصلی صورت می‌گیرد: (1) ارائۀ شرح و بیانی جدید و به زبان روز از آن ایده؛ (2) پاسخ به اشکالات و شبهات جدید. دربارۀ مورد دوم، به طور ویژه، نظریات روشنفکران دینی آماج حمله قرار می‌گیرند. نویسنده هم از مباحث عقلی و استدلالی بهره گرفته و هم از آیات قرآن و روایات معصومان. البته مواجهۀ با آیات و روایات نیز استدلالی و انتقادی است. از جهت قالب ارائه نیز همۀ مطالب در شکل و شمایلی مصور، امروزی و حتی کمیک ریخته شده‌اند. برخی از مباحث هم به صورت دیالوگ و حتی مناظرۀ چندنفره هستند. کتاب‌های این مجموعه تقدم و تأخر منطقی دارند و لذا بهتر است به ترتیب خوانده شوند. با وجود این، طوری طراحی شده‌اند که هر کدام را به طور مستقل می‌توان مطالعه کرد. به‌علاوه، بخش‌های هر مجلد را نیز می‌توان جداگانه خواند و بهره برد. در کل، این مجموعه مرجعی جدید برای معلمان و مربیان تعلیمات دینی است. از طرف دیگر، وضوح، سادگی و تفصیل مطالب باعث شده که به صورت خودآموز هم بتوان از آن استفاده کرد.

***

سه جلد به موضوع امام می‌پرداختند، اما جلد چهارم این مجموعه با آن‌ها تفاوت دارد. در آن‌ها کتاب‌ها با امام را می‌شناختیم، ولی در این کتاب با شیطان آشنا می‌شویم. این کتاب را می‌توان یک منبع شیطان‌شناسی به شمار آورد، زیرا به‌تفصیل جزئیات مربوط به شیطان را توضیح می‌دهد، حتی از زبان خودش! در مجموع 22 فصل داریم که هر کدام جنبه‌ای از حقیقت شرارآمیز شیطان را آشکار می‌کند. البته منظور این نیست که کارهای ریز او نشان داده شود. روح کتاب این است که شیطان یک استراتژیست بزرگ است، بلکه بزرگ‌ترین استراتژیست دنیاست. شیطان برای گمراهی و تباهی انسان هدف، برنامه و استراتژی دارد. بنابراین برای مقابله با او کافی نیست که از جزئیات سر در بیاوریم؛ از آن مهم‌تر این است که از استراتژی کلی او باخبر باشیم تا بتوانیم در هر موقعیتی از دام‌هایش نجات یابیم. به عبارت دیگر، برای فرار از دست شیطان، ما هم باید برنامه و استراتژی داشته باشیم.

شیطان دشمنی است که یک لحظه از دشمنی‌اش با انسان دست نمی‌کشد. به همین دلیل، هر لحظه در حال جنگ با انسان است. بنابراین اگر کسی بخواهد در این جنگ پیروز باشد، باید حریفش را خوب بشناسد و از امکانات و ابزار‌هایش باخبر باشد. نبرد شیطان تا آخرین لحظۀ زندگی ادامه دارد و به‌طور ویژه برای لحظۀ جان دادن و مرگ انسان هم برنامه‌ریزی می‌کند. کسی که دغدغه مرگ و پس از مرگ را دارد باید از برنامۀ شیطان باخبر باشد. به‌طور کلی شیطان در این نبرد می‌خواهد انسان را خلع سلاح تا به‌راحتی بر او مسلط شود. انسان دو سلاح درونی و بیرونی دارد. سلاح درونی عقل است و سلاح بیرونی امام. شیطان می‌خواهد عقل انسان را خاموش سازد و دست او را از امام کوتاه کند.

البته شیطان، علاوه بر نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارد و، علاوه بر تهدیدها، فرصت‌هایی نیز ایجاد می‌کند. انسان باید این جنبۀ مثبت ماجرا را نیز بداند تا بهتر عمل کند. مهم‌ترین نکته‌ای که در این‌جا باید بدانیم این است که بدانیم فرماندۀ مقابل لشکر شیطان، امام است و لذا شیطان با تمام قوا سعی می‌کند که رابطۀ انسان‌ها را با او مخدوش سازد. به‌علاوه، زمان‌ها و موقعیت‌هایی هم هست که شیطان در آن‌ها بهتر کارش را پیش می‌برد. در همین زمینه، غفلت، شهوت، زنان، فردگرایی و اومانیسم، نفاق، عرفان‌های کاذب، سوءاستفاده از قرآن، بدفهمی امام و غلو، فلسفۀ غرب و تفکر غربی مدرن از مهم‌ترین ابزارهای شیطان هستند. جالب است که شیطان حتی با پیش کشیدن تئوری‌های مقدس‌نمایی همچون احکام، اخلاق، معنویت و اتحاد اسلامی در پی تحقق اهداف شوم خویش است. با وجود تعداد زیاد این کارها و برنامه‌ها، انسان راه نجاتی قوی دارد. درست است که موارد گمراهی او بی‌شمارند، اما اگر انسان هوشیار باشد، چندان هم از انسان قوی‌تر نیستند. در مقابل این‌ها، کشتی نجاتی بسیار قوی و تضمینی وجود دارد؛ کشتی اهل بیت. اگر کسی ارتباطی محکم با امام داشته باشد و در این کشتی نجات قرار بگیرد، سعادت ابدی خود را بیمه کرده است. همین یک مورد از تمام آن موارد قدرت بیشتری دارد. به طور کلی روح کتاب این است که شیطان در مقابل امام و امامت می‌ایستد و برای نجات هم باید در جبهۀ امام و امامت قرار گرفت.

یکی از ویژگی‌های جالب این کتاب آن است که در تمام بحث‌ها و بخش‌های آن، عکس‌العمل شیطان را به مباحث می‌بینیم. این واکنش به صورت نامه‌هایی است که از دفتر شیطان خطاب به نویسنده یا خواننده صادر می‌شود و موضع‌گیری او را در باب حرف‌های نویسنده نشان می‌دهد. یکی از نامه‌ها را با هم می‌خوانیم: 

دفتر مقام منیع ضلالت کبری

استاد ابلیس اعظم (دام ظلّه)

سلام

با اینکه بحث هنوز به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در برنامۀ استراتژیک این‌جانب نرسیده است، ولی آن‌قدر خوشحالم که نتوانستم منتظر بمانم؛ پس مشتاقانه دست به کیبورد شدم! بنده به نمایندگی از تمام شیاطین، از جانب «نگارنده» سپاسگزارم. ایشان بدون تعارف در این درس، شیاطین را درس داد و در نقش استاد همۀ شیاطین حاضر شد و مطالب مهمی به ما آموخت. از شما چه پنهان، واقعیت آن است که ما سنّتی و متعلق به عهد پیش از دقیانویسم! ما هم‌دورۀ دایناسورها هستیم! ما هنوز از مطالب جدید و مدرن، همچون برنامه‌ریزی، علم مدیریت، استراتژی و تاکتیک چیزی نمی‌دانیم. از «نگارنده» ممنون هستیم که ما را آگاه کرد و راه مبارزۀ آگاهانه و عالمانه را به ما آموخت. او را در عذاب فعالیت‌های بعدی خود شریک می‌دانیم!

علاوه بر این، جا دارد که به‌خاطر تعریف‌ها و تمجیدهای شورانگیزشان در بیان سوابق مبارزاتی حقیر، از ایشان تشکر ویژه‌ای کنم. باور کنید حتی مادر بنده نیز تا به حال این میزان از من تعریف نکرده بود! بگذریم که برخی شیاطین جوان در گوش هم پچ‌پچ می‌کنند که این نگارنده هم از خودمونه! جیگرشو! من به سبب آموزش‌ها و رهنمودها و تمجیدهای «نگارنده» در این درس، می‌خواهم این لطف «نگارنده» را جبران کنم....

بزرگ‌ترین پروفسور الهیات؛ دارندۀ فلوشیپ علوم ماورائی؛ ابلیس

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۱۱۳۴۴۱۸:۰۰:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۷
كتابهاي دكتر محمد علي امير معزي را هم معرفي كنيد.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  2. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  3. اسرائیل ممکن است انبار‌های موشک و پهپاد ایران را مورد حمله قرار دهد

  4. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  5. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  6. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  7. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  8. سکانداری تورم

  9. خودروی خوب حق مردم است اما …

  10. شهرداری تهران شعر سعدی را وارونه نوشت

  11. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  12. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  13. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  14. مقام طالبان: تصمیم گرفته‌ایم که مهاجران را بازگردانیم

  15. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  16. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  17. خیبرشکن ۲ مخصوص انهدام سامانه‌های پدافندی

  18. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  19. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  20. پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم/ واکنش وزیر دفاع به سامانه تاد اسرائیل/ پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

  21. لیلا بلوکات تبرئه شد/ ازسرگیری فعالیت‌های هنری و اجتماعی

  22. توزیع شناسنامه الکترونیک افغان‌ها در ایران آغاز می‌شود

  23. پشت پرده کاهش حملات هوایی صهیونیست ها به بیروت چیست؟

  24. سردار قاآنی و گیجیِ سعید الصحاف های مجازی!

  25. دشمن دیرینه ایرانیان

آخرین عناوین