خودروی خوب حق مردم است اما …

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4030724115 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
خودروی خوب حق مردم است اما …

کیفیت نازل خودروهای تولید داخل و قیمت گزاف آن، سال‌هاست که به یکی از دغدغه‌های بسیار مهم مردم تبدیل شده و از جمله مطالبات عمومی از هر دولتی، سامان‌بخشی به وضعیت آشفته صنعت خودروسازی است. خودروسازی ایران سال‌هاست که در خوشبینانه‌ترین تفسیر در حال‌ درجا زدن بوده و حتی در زمان برداشته‌شدن تحریم‌ها هم نتوانست از فرصت پیش‌آمده بهره برده و اندک قدمی به‌سمت رشد و توسعه بردارد. پس از بازگشت تحریم‌ها در سال ۹۷ هم مشکلات این حوزه سیر تصاعدی به خود گرفت و سرآغازی بود بر تعمیق نارضایتی‌های مردم. در کنار مشکلات فنی مربوطه که ریشه در محدودیت‌های پس از تحریم‌ها داشت، نرخ تصاعدی ارز و کاهش ارزش ریال بسیاری را به‌سمت این بازار هدایت کرد و خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شد که می‌توانست در حفظ ارزش دارایی‌های مردم مؤثر باشد.

حالا خودروی داخلی چندین سال است که نه کیفیت قابل‌اعتنایی داشته و نه حتی دارای قیمتی است که مردم توانایی خرید آن را داشته باشند. حداقل قیمتی که در بازار خودرو به‌چشم می‌خورد، در بهترین حالت و بدون درنظرگرفتن نوسان‌های قیمتی، حدود ۴۰۰ میلیون‌تومان بوده که تهیه آن برای عمده مردم دشوار است. از این روست که واردات خودرو برای شکستن قیمت‌ها و مقابله با انحصار خودروسازان به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده و عملی‌کردن آن در دستور کار مجالس و دولت‌ها قرار گرفته است. مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در جهت تسهیل واردات خودروهای نو و حتی کارکرده قوانینی را مصوب و اجرا کردند که البته واردات خودروهای صفر کیلومتر تا حدی عملی شد اما موضوع خودروهای کارکرده به‌دلیل تدوین آیین‌نامه و مسائلی فرعی همچنان به سرانجام نرسیده و افکار عمومی هم در این خصوص در انتظار به‌سر می‌برد. 

اخیراً چندین بار اعضای دولت چهاردهم هم به این موضوع گریزی زده‌اند و حتی سخنگوی دولت هم در نشست خبری خود به مسئله واردات خودرو اشاره کرد. فاطمه مهاجرانی در حالی از حق مردم برای استفاده از خودروی باکیفیت خارجی سخن گفته و به مطالبات عمومی در این خصوص اشاره کرده که شاید در وهله اول ایراد چنین اظهاراتی جذاب به‌نظر رسیده و با نظر مردم تطابق داشته باشد اما آنچه که غالباً نادیده گرفته می‌شود، موضوع تامین ارز برای واردات خودرو است. آنچه که تا به‌حال در مسیر تسهیل واردات خودرو دست‌انداز ایجاد کرده و حتی جزو دلایل غیرمستقیم به سرانجام نرسیدن واردات خودروهای کارکرده است، تردیدهای بسیار در خصوص تامین ارز مورد نیاز  است.

در شرایط کنونی که پر از تنگناهای ارزی به‌واسطه تحریم‌ها است، سبد ارزی کشور دچار محدودیت‌های بسیاری است و با توجه به اولویت‌های دیگر کشور در حوزه واردات،‌ نمی‌توان مسئله خودرو را در صدر توجهات و تخصیص ارز قرار داد. از سویی اگر واردکنندگان مجبور به تامین ارز مورد نیاز خود از بازار آزاد شوند، تقاضا به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و متعاقباً نرخ ارز سیر تصاعدی خواهد داشت. با توجه به اثرگذاری بالای قیمت ارز در نرخ تورم و کلیدی‌بودن این متغیر در اقتصاد ایران، منطقی نیست که خیل بسیاری از تقاضاها را به‌سمت بازار آزاد هدایت کرد بنابراین تا زمانی که منابع موردنیاز تامین نشده، صحبت‌کردن از واردات خودرو چندان محلی از اعراب ندارد.

هر چند که نمی‌توان به‌روی تنظیم‌بخشی واردات به بازار و حتی تحریک تولید‌کنندگان به افرایش کیفیت محصولات خودروها چشم‌پوشی کرد اما اجرای موثر و دقیق طرح واردات خودرو – چه خودروهای صفر و چه کارکرده – الزاماتی را می‌طلبد که در حال حاضر نمی‌توان دورنمای مثبتی را برای آن متصور شد. قطعاً بهره‌مندی از خودروی خوب و باکیفیت و با قیمت‌های مناسب حق مردم است اما واقع‌بینی به ما می‌گوید که با شرایط کنونی، واردات خودرو اثر قابل‌توجهی در بازار و تنظیم‌بخشی آن نداشته و علت آن عدم دسترسی به منابع ارزی کافی برای واردات پرحجمی است که بتواند هم قیمت‌ها را بشکند و هم برای خودروسازان داخلی رقیب‌ سازی کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۳۱۲۴۵۰۹:۰۹:۴۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
حقوق مکفی و قیمت مناسب کالاها حق مردم است
مصطفی۳۶۳۱۲۵۴۰۹:۱۹:۰۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خوب دقیقا خودروسازها هم کامل این موضوع رو فهمیدن و اصلا اعتنایی به صحبت های مسئولین و واردات خودرو ندارن و با خیال راحت حتی ماشین ها رو گران می کنند که تقاضای مردم رو تحریک کنند که تا گرون تر نشده بیان این محصولات بی کیفیت رو بخرن که شاید همین هم در آینده گیرشون نیاد . واقعا تو این شرایط باید برخوردهای قاطع و محکمی انجام شود . در وهله اول باید مالیات سنگین برای سفته بازان و دلال ها و کسانی که تقاضای کاذب در بازار ایجاد می کنند وضع شود که کسی برای سرمایه گذاری خودرو نخرد و دوم اینکه شرکت های دولتی و شبه دولتی که بیشتر ارزهای ناشی از صادرات در اختیار آن ها هست مکلف شوند که به نرخ ارز رسمی دلارهای خودشون رو عرضه کنند و سوم اینکه فرهنگ سازی شود که کسی به نرخ ارز غیررسمی نگوید ارز آزاد !!! که مرجعیت به مرور از ارز غیررسمی گرفته شود و ذهنیت مردم اصلاح شود که هر چی اسمش رو گذاشتن آزاد به این معنا نیست که درست و واقعی هست و باید مرجعیت داشته باشد. یکی از مشکلات در کشور این هست که کلا برخورد مسئولین همراه با مراعات خیلی زیاد و نوعی رودربایستی هست .
ناشناس۳۶۳۱۳۳۲۱۱:۰۰:۲۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
اقتصاد با بزن وبکوب درست نمیشه
ناشناس۳۶۳۱۲۶۰۰۹:۲۵:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
چرا ارز برای ماشین های چینی لوکس پرمصرف هست اما برای خودروهای باکیفیت کم مصرف بقیه برندها نیست؟؟
ناشناس۳۶۳۱۷۰۹۱۶:۳۴:۲۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
چون نفت رو بخاطر تحریم ها فقط چین میخره . پول ایران هم فقط تو چین است .
ناشناس۳۶۳۱۸۷۰۱۹:۳۲:۴۷ ۱۴۰۳/۷/۲۵
این یعنی وابستگی کامل به چین که!!!
ناشناس۳۶۳۱۸۴۲۱۹:۰۸:۰۴ ۱۴۰۳/۷/۲۵
همون ماشین های چینی لوکس هم خیلییییی گرون هست خیلی ها نمیتونن بخرن.
ناشناس۳۶۳۱۲۶۱۰۹:۲۶:۰۷ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یه تئوری هست میگه وقتی گوینده جمله گفت و وسطش از «ولی» استفاده کرد یعنی به جمله اول هیچ اعتقادی نداره. این مقاله هم همینه. حق مردم خودروی با کیفیت هست «ولی» .... یعنی نویسنده تو بهترین حالت فقط داره شعار میده و اصل حرفش تیکه دومه.
ناشناس۳۶۳۱۳۵۸۱۱:۲۴:۵۱ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خیر یعنی حق مردم خودروی خوب است ولی نه از این راه
ناشناس۳۶۳۱۲۶۳۰۹:۲۷:۴۷ ۱۴۰۳/۷/۲۵
گویا فقط برای چیزهایی که به نفع مردم است ارز وجود ندارد!
ناشناس۳۶۳۱۳۰۸۱۰:۳۰:۲۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یعنی دارو و ... مهمتر نیست؟
ناشناس۳۶۳۲۵۳۹۱۱:۲۴:۱۱ ۱۴۰۳/۷/۲۶
خب برای دارو هم مرتب میگن پول نیست و سهم بیمار از پرداخت بیشتر می‌شود.
ناشناس۳۶۳۱۲۶۷۰۹:۳۱:۰۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
چهل سال سن دارم و از نوجوانی مثل بقیه افراد علاقه شدید به ماشین داشتم. اما هنوز پراید سوار میشم و حسرت یک خودرو خوب. مردم ایران تا کی باید در حسرت بدیهی ترین و ابتدایی ترین چیز ها باشن که برای مردم همه کشور ها عادی محسوب میشه
ناشناس۳۶۳۱۳۶۲۱۱:۲۷:۴۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
اگر تحقیق کنید در خیلی کشورهای دیگر هم حتی بعضی از کشورهای پیشرفته مردم ماشین ساده ای دارند یا به سختی و با وام ماشین می خرند و هزینه بنزین و بیمه هم بسیار بالاست
ناشناس۳۶۳۱۴۱۳۱۲:۲۲:۱۳ ۱۴۰۳/۷/۲۵
مگر من صحبت از خودرو های لاکچری کردم؟ من هم منظورم همون خودروهای ارزان و اقتصادی هست. مثل تویوتا و کیا و مزدا و رنو و پژو که در تمامی دنیا خودرو اقتصادی محسوب می شن.شما که اهل تحقیق هستید حداقل بررسی کنید ماشین هایی که تو ترکیه مردم استفاده می کنن چه مدل هایی هست
ناشناس۳۶۳۱۴۳۶۱۲:۴۲:۵۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
البته در کل دنیا خودرو ها ایمن تر و کم مصرف تر و کم استهلاک تر هستند و آلایندگی کمتر دارند
ناشناس۳۶۳۱۴۴۰۱۲:۴۹:۳۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
در کشورهایی که مترقی هستند هرکسی که کار می کند و در آمد ثابت دارند شرکتهای خودروساز بر اساس درآمد ان شخص و با اقساطی که خللی در زندگی آن به وجود نیاورد ماشین می فروشند نه مثل ما که پول ماشینهای از رده خارج را با سه برابر قیمت جهانی یک سال پیش میگیرند و موقع تجویل هم هزار بلا سر آدم می اورند.
ناشناس۳۶۳۱۴۸۵۱۳:۱۵:۰۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
توی اون کشور ها مردمشون روی دریای نفت و گاز راه نمی‌روند !
ناشناس۳۶۳۲۱۳۱۲۳:۲۶:۲۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
جدی میفرمایین
ناشناس۳۶۳۱۸۲۶۱۸:۵۳:۳۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خدا رو شکر کن همون رو سوار میشی خیلی ها همون رو هم ندارند
ناشناس۳۶۳۱۲۶۹۰۹:۳۱:۴۴ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یا قیمت کارخانه سرکوب نشود یا قیمت مواد اولیه داخلی را دلاری حساب نکنند وگرنه وضع همین هست کیفیت افت کرده و قیمت بازار ازاد بالا، واردات هم کاری نمی تواند کند
ناشناس۳۶۳۱۳۰۵۱۰:۲۷:۰۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
در ضمن واردات هم قرار نیست حتما از محل منابع دولت تامین شود که نگران باشید
ناشناس۳۶۳۱۲۷۷۰۹:۳۷:۴۲ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خودروی وارداتی فقط باعث چشم هم چشمی طبقه متوسط رو به بالاست... وگرنه مگه میشه خودروی وارداتی 100میلیون باشه که یک زوج بتوانند با وام ازدواج بخرند؟؟/ این فقط به نفع پولدارهاست
ناشناس۳۶۳۱۳۸۹۱۱:۵۲:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یه خودروی دست دوم مدل 2015 که اینجا 4 میلیارد هست با 400 میلیون قابل تهیه هست اونطرف. کدوم قشر مرفه؟
ناشناس۳۶۳۱۶۱۸۱۴:۵۶:۴۸ ۱۴۰۳/۷/۲۵
دست دوم مدل 2013 اینجا 30 میلیارد یعنی نیم میلیون دلار است که دو برابر صفر 2024 کارخانه است!
ناشناس۳۶۳۲۷۵۲۱۶:۰۱:۴۷ ۱۴۰۳/۷/۲۶
فقط سود دلال ها است خودروی خارجی هست که ۲۰۰ ملیون باشه؟؟ نه زیر ۱ میلیارد نیست... پس‌بهتره سنک ثروتمندان را به سینه نزنید
ناشناس۳۶۳۱۲۸۲۰۹:۴۹:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۲۵
به مردم خودتون بیشتر برسید.
ناشناس۳۶۳۱۹۵۶۲۰:۴۲:۴۷ ۱۴۰۳/۷/۲۵
شوخی نکنید خودروی خارجی وارد میشه برای پولدارها با این وضع دلار ماشین‌زیر یک میلیارد نمیاد تو... فقط به نفع دلال هست
ناشناس۳۶۳۱۲۸۴۰۹:۵۳:۰۳ ۱۴۰۳/۷/۲۵
سفسطه فرمودید دوست عزیز. حتی اگه خوروی کارکرده با دلار صد تومنی دست مشتری برسه هم مشتری راضی خواهد بود هم دولت منابع ریالی را با فروش دلار به قیمت صد تومن به راحتی تامین خواهد کرد. مشکل اصلی اینه که منافع تعدادی محدود اولویت داره به منافع 80 میلیون ایرانی و محیط زیست و غیره. کیه که ندونه فقط اختلاف مصرف بنزین خودرهای خوب با خودروهای داخلی میتونه ارز وارداتش را تامین کنه. یا اون سالی 30000 نفری که از الودگی هوا میمیرن و هزاران جوانی که در تصادفات تلف واز کارافتاده میشن. پس بحث ارز قطعا دلیل اصلی نیست بلکه بهانه اصلی هست.
ناشناس۳۶۳۱۳۴۵۱۱:۱۰:۴۲ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یک زندگی ساده با وسایل ابتدایی حق مردم و جوانان است. درمان مناسب حق مردم است. امید به آینده حق مردم است.
نادر۳۶۳۱۳۴۶۱۱:۱۱:۲۲ ۱۴۰۳/۷/۲۵
هر سال حدود ۳۰هزارنفر انسان های بیگناه و از همه جا بی خبر توسط خودروهای بی کیفیت و بی ارزش کشته شدند که نگذاشتید خوروهای باکیفیت وارد ایران شود .
ناشناس۳۶۳۱۳۹۲۱۱:۵۸:۱۲ ۱۴۰۳/۷/۲۵
نمیشه قدرت خرید نداشت و صنعت خوب را بتوان حفظ کرد یا خوب حفظ کرد. نمیتوان صنعت وابسته به واردات داشت و بدون اینکه سهم درامد ارزی مردم به آنها برسد بتوان صنعت را حفظ کرد یا خوب حفظ کرد. یکی از دلایلی که افغانستان تورم ندارد برای این است که صنعت ندارد، وابستگی به واردات ندارد، مردم روستایی زندگی میکنند و روستایی هم خرج میکنند. آن یک ذره درامد هم که از برکت ایران! دارند، شهر نشینهایشان خرج میکنند.
ناشناس۳۶۳۱۴۰۹۱۲:۱۶:۳۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خودروی خارجی پیشکش ولی میشود کیفیت خودروهای داخلی را برای راحتی و حفظ جان مردم افزایش داد بشرطی که مردم اهمیت داشته باشند
ناشناس۳۶۳۱۴۱۲۱۲:۲۱:۱۱ ۱۴۰۳/۷/۲۵
مردم در خانه هایشان دلار دارند و هرگز این دلارها را به دولت نخواهند داد. بهتر است این دلارها اجازه داده شود که صرف واردات خودرو شود. هر کسی دلار دارد بتواند برای خودش یک خودرو وارد کند. می توان برای جلوگیری از دلالی خودرو وارد شده تا 5 سال اجازه فروش نداشته باشد.
ناشناس۳۶۳۱۴۶۱۱۲:۵۹:۵۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
اگر احتکار دلار جرم انگاری شود و مردم محتکر راهی برای نقد کردن دلارهایشان پیدا نکنند دو دستی تقدیم دولت می کنند
ناشناس۳۶۳۱۴۵۲۱۲:۵۶:۰۷ ۱۴۰۳/۷/۲۵
ارز واردات به راحتی از محل صرفه جویی در مصرف بنزین تامین خواهد شد.
ناشناس۳۶۳۱۴۵۵۱۲:۵۶:۳۸ ۱۴۰۳/۷/۲۵
همه می دانند مشکلات خودرو ایران چی هست ولی یک عده خاص و حتی خود دولت نیز منتفع می شود لذا هزاران دلیل بی برهان می اورند و مانع واردات خودرو می شوند امسال به گفته خود دولت 5 میلیارد دلار اختصاص داده به واردات بنزین درحالی که با این پول می شد شاید خود کارخانه بنز را خرید .
ناشناس۳۶۳۱۵۱۹۱۳:۴۵:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
وقتی مدیران ناکارآمد را بر پست های کلیدی می گمارند حاصلش تراکم نیرو در واحد صنعتی ،پائین آمدن کیفیت, از همه مهمتر نداشتن انگیزه کافی برای بالا بردن راندمان ،دنبال نفع شخصی بودن است . عدم مدیریت درس در کشور باعث فرار میلیونها نفر از افرادی شد که اکثرشان جوانانی کارآمد و دارای استعدادهای بالا هستند ، و به جای آنها اغلب افرادی در صنعت و جاهای دیگر قرار گرفتند که به قول امام راحل توانایی مدیریت یک نانوایی را ندارند.
ناشناس۳۶۳۱۵۳۱۱۳:۵۵:۴۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
سواره رو غم پیاده نیست.برای همین خودرو های بی‌کیفیت دو خودرو ساز داخلی بنده 56باربنام خودم و51بار بنام همسرم ثبت نام کردم . قرعه‌کشی اسم مان در نیود.؟.....؟معلومه اینها همه طرحها سرپوش گذاشتن و رسیدن به درآمدهای مردم دو حلب ساز داخلی است حالا............. قضاوت با شما.
ناشناس۳۶۳۱۷۲۴۱۶:۴۴:۴۴ ۱۴۰۳/۷/۲۵
مافياي خودرو اجازه واردات خودرو حتي خودروي كاركرده را نميده . والا قيمت يه تويوتاي كرولا 2020 حداكثر 700 ميليون تومن.اما دو خودرو ساز ومافيا 40 سال اجازه واردات نميدن وديوار تعرفه خودرو دولت هم خيلي بلند . نتيجه:افزايش مصرف بنزين - الودكي هوا- افزايش تلفات جاده اي -افزايش هزينه هاي بيمارستاني ناشي از تصادفات و...
محمد۳۶۳۱۹۵۰۲۰:۳۶:۱۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
اگر دولت کار را به مردم بسپارد همین مردم خودشان مشکل تامین ارز را حل می کنند.
ناشناس۳۶۳۲۲۵۴۰۵:۳۴:۴۱ ۱۴۰۳/۷/۲۶
خودروی خوب حق مردم است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  7. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. بدهکاران، طلبکار شدند!

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  17. یارانه‌ها واریز شد

  18. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  19. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  20. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  21. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  22. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  23. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  24. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

  25. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

آخرین عناوین