خودروی خوب حق مردم است اما …

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4030724115 ۲۲ نظر، ۸ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
خودروی خوب حق مردم است اما …

کیفیت نازل خودروهای تولید داخل و قیمت گزاف آن، سال‌هاست که به یکی از دغدغه‌های بسیار مهم مردم تبدیل شده و از جمله مطالبات عمومی از هر دولتی، سامان‌بخشی به وضعیت آشفته صنعت خودروسازی است. خودروسازی ایران سال‌هاست که در خوشبینانه‌ترین تفسیر در حال‌ درجا زدن بوده و حتی در زمان برداشته‌شدن تحریم‌ها هم نتوانست از فرصت پیش‌آمده بهره برده و اندک قدمی به‌سمت رشد و توسعه بردارد. پس از بازگشت تحریم‌ها در سال ۹۷ هم مشکلات این حوزه سیر تصاعدی به خود گرفت و سرآغازی بود بر تعمیق نارضایتی‌های مردم. در کنار مشکلات فنی مربوطه که ریشه در محدودیت‌های پس از تحریم‌ها داشت، نرخ تصاعدی ارز و کاهش ارزش ریال بسیاری را به‌سمت این بازار هدایت کرد و خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شد که می‌توانست در حفظ ارزش دارایی‌های مردم مؤثر باشد.

حالا خودروی داخلی چندین سال است که نه کیفیت قابل‌اعتنایی داشته و نه حتی دارای قیمتی است که مردم توانایی خرید آن را داشته باشند. حداقل قیمتی که در بازار خودرو به‌چشم می‌خورد، در بهترین حالت و بدون درنظرگرفتن نوسان‌های قیمتی، حدود ۴۰۰ میلیون‌تومان بوده که تهیه آن برای عمده مردم دشوار است. از این روست که واردات خودرو برای شکستن قیمت‌ها و مقابله با انحصار خودروسازان به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده و عملی‌کردن آن در دستور کار مجالس و دولت‌ها قرار گرفته است. مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در جهت تسهیل واردات خودروهای نو و حتی کارکرده قوانینی را مصوب و اجرا کردند که البته واردات خودروهای صفر کیلومتر تا حدی عملی شد اما موضوع خودروهای کارکرده به‌دلیل تدوین آیین‌نامه و مسائلی فرعی همچنان به سرانجام نرسیده و افکار عمومی هم در این خصوص در انتظار به‌سر می‌برد. 

اخیراً چندین بار اعضای دولت چهاردهم هم به این موضوع گریزی زده‌اند و حتی سخنگوی دولت هم در نشست خبری خود به مسئله واردات خودرو اشاره کرد. فاطمه مهاجرانی در حالی از حق مردم برای استفاده از خودروی باکیفیت خارجی سخن گفته و به مطالبات عمومی در این خصوص اشاره کرده که شاید در وهله اول ایراد چنین اظهاراتی جذاب به‌نظر رسیده و با نظر مردم تطابق داشته باشد اما آنچه که غالباً نادیده گرفته می‌شود، موضوع تامین ارز برای واردات خودرو است. آنچه که تا به‌حال در مسیر تسهیل واردات خودرو دست‌انداز ایجاد کرده و حتی جزو دلایل غیرمستقیم به سرانجام نرسیدن واردات خودروهای کارکرده است، تردیدهای بسیار در خصوص تامین ارز مورد نیاز  است.

در شرایط کنونی که پر از تنگناهای ارزی به‌واسطه تحریم‌ها است، سبد ارزی کشور دچار محدودیت‌های بسیاری است و با توجه به اولویت‌های دیگر کشور در حوزه واردات،‌ نمی‌توان مسئله خودرو را در صدر توجهات و تخصیص ارز قرار داد. از سویی اگر واردکنندگان مجبور به تامین ارز مورد نیاز خود از بازار آزاد شوند، تقاضا به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و متعاقباً نرخ ارز سیر تصاعدی خواهد داشت. با توجه به اثرگذاری بالای قیمت ارز در نرخ تورم و کلیدی‌بودن این متغیر در اقتصاد ایران، منطقی نیست که خیل بسیاری از تقاضاها را به‌سمت بازار آزاد هدایت کرد بنابراین تا زمانی که منابع موردنیاز تامین نشده، صحبت‌کردن از واردات خودرو چندان محلی از اعراب ندارد.

هر چند که نمی‌توان به‌روی تنظیم‌بخشی واردات به بازار و حتی تحریک تولید‌کنندگان به افرایش کیفیت محصولات خودروها چشم‌پوشی کرد اما اجرای موثر و دقیق طرح واردات خودرو – چه خودروهای صفر و چه کارکرده – الزاماتی را می‌طلبد که در حال حاضر نمی‌توان دورنمای مثبتی را برای آن متصور شد. قطعاً بهره‌مندی از خودروی خوب و باکیفیت و با قیمت‌های مناسب حق مردم است اما واقع‌بینی به ما می‌گوید که با شرایط کنونی، واردات خودرو اثر قابل‌توجهی در بازار و تنظیم‌بخشی آن نداشته و علت آن عدم دسترسی به منابع ارزی کافی برای واردات پرحجمی است که بتواند هم قیمت‌ها را بشکند و هم برای خودروسازان داخلی رقیب‌ سازی کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۳۱۲۴۵۰۹:۰۹:۴۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
حقوق مکفی و قیمت مناسب کالاها حق مردم است
مصطفی۳۶۳۱۲۵۴۰۹:۱۹:۰۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خوب دقیقا خودروسازها هم کامل این موضوع رو فهمیدن و اصلا اعتنایی به صحبت های مسئولین و واردات خودرو ندارن و با خیال راحت حتی ماشین ها رو گران می کنند که تقاضای مردم رو تحریک کنند که تا گرون تر نشده بیان این محصولات بی کیفیت رو بخرن که شاید همین هم در آینده گیرشون نیاد . واقعا تو این شرایط باید برخوردهای قاطع و محکمی انجام شود . در وهله اول باید مالیات سنگین برای سفته بازان و دلال ها و کسانی که تقاضای کاذب در بازار ایجاد می کنند وضع شود که کسی برای سرمایه گذاری خودرو نخرد و دوم اینکه شرکت های دولتی و شبه دولتی که بیشتر ارزهای ناشی از صادرات در اختیار آن ها هست مکلف شوند که به نرخ ارز رسمی دلارهای خودشون رو عرضه کنند و سوم اینکه فرهنگ سازی شود که کسی به نرخ ارز غیررسمی نگوید ارز آزاد !!! که مرجعیت به مرور از ارز غیررسمی گرفته شود و ذهنیت مردم اصلاح شود که هر چی اسمش رو گذاشتن آزاد به این معنا نیست که درست و واقعی هست و باید مرجعیت داشته باشد. یکی از مشکلات در کشور این هست که کلا برخورد مسئولین همراه با مراعات خیلی زیاد و نوعی رودربایستی هست .
ناشناس۳۶۳۱۳۳۲۱۱:۰۰:۲۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
اقتصاد با بزن وبکوب درست نمیشه
ناشناس۳۶۳۱۲۶۰۰۹:۲۵:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
چرا ارز برای ماشین های چینی لوکس پرمصرف هست اما برای خودروهای باکیفیت کم مصرف بقیه برندها نیست؟؟
ناشناس۳۶۳۱۲۶۱۰۹:۲۶:۰۷ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یه تئوری هست میگه وقتی گوینده جمله گفت و وسطش از «ولی» استفاده کرد یعنی به جمله اول هیچ اعتقادی نداره. این مقاله هم همینه. حق مردم خودروی با کیفیت هست «ولی» .... یعنی نویسنده تو بهترین حالت فقط داره شعار میده و اصل حرفش تیکه دومه.
ناشناس۳۶۳۱۳۵۸۱۱:۲۴:۵۱ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خیر یعنی حق مردم خودروی خوب است ولی نه از این راه
ناشناس۳۶۳۱۲۶۳۰۹:۲۷:۴۷ ۱۴۰۳/۷/۲۵
گویا فقط برای چیزهایی که به نفع مردم است ارز وجود ندارد!
ناشناس۳۶۳۱۳۰۸۱۰:۳۰:۲۰ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یعنی دارو و ... مهمتر نیست؟
ناشناس۳۶۳۱۲۶۷۰۹:۳۱:۰۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
چهل سال سن دارم و از نوجوانی مثل بقیه افراد علاقه شدید به ماشین داشتم. اما هنوز پراید سوار میشم و حسرت یک خودرو خوب. مردم ایران تا کی باید در حسرت بدیهی ترین و ابتدایی ترین چیز ها باشن که برای مردم همه کشور ها عادی محسوب میشه
ناشناس۳۶۳۱۳۶۲۱۱:۲۷:۴۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
اگر تحقیق کنید در خیلی کشورهای دیگر هم حتی بعضی از کشورهای پیشرفته مردم ماشین ساده ای دارند یا به سختی و با وام ماشین می خرند و هزینه بنزین و بیمه هم بسیار بالاست
ناشناس۳۶۳۱۴۱۳۱۲:۲۲:۱۳ ۱۴۰۳/۷/۲۵
مگر من صحبت از خودرو های لاکچری کردم؟ من هم منظورم همون خودروهای ارزان و اقتصادی هست. مثل تویوتا و کیا و مزدا و رنو و پژو که در تمامی دنیا خودرو اقتصادی محسوب می شن.شما که اهل تحقیق هستید حداقل بررسی کنید ماشین هایی که تو ترکیه مردم استفاده می کنن چه مدل هایی هست
ناشناس۳۶۳۱۲۶۹۰۹:۳۱:۴۴ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یا قیمت کارخانه سرکوب نشود یا قیمت مواد اولیه داخلی را دلاری حساب نکنند وگرنه وضع همین هست کیفیت افت کرده و قیمت بازار ازاد بالا، واردات هم کاری نمی تواند کند
ناشناس۳۶۳۱۳۰۵۱۰:۲۷:۰۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
در ضمن واردات هم قرار نیست حتما از محل منابع دولت تامین شود که نگران باشید
ناشناس۳۶۳۱۲۷۷۰۹:۳۷:۴۲ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خودروی وارداتی فقط باعث چشم هم چشمی طبقه متوسط رو به بالاست... وگرنه مگه میشه خودروی وارداتی 100میلیون باشه که یک زوج بتوانند با وام ازدواج بخرند؟؟/ این فقط به نفع پولدارهاست
ناشناس۳۶۳۱۳۸۹۱۱:۵۲:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یه خودروی دست دوم مدل 2015 که اینجا 4 میلیارد هست با 400 میلیون قابل تهیه هست اونطرف. کدوم قشر مرفه؟
ناشناس۳۶۳۱۲۸۲۰۹:۴۹:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۲۵
به مردم خودتون بیشتر برسید.
ناشناس۳۶۳۱۲۸۴۰۹:۵۳:۰۳ ۱۴۰۳/۷/۲۵
سفسطه فرمودید دوست عزیز. حتی اگه خوروی کارکرده با دلار صد تومنی دست مشتری برسه هم مشتری راضی خواهد بود هم دولت منابع ریالی را با فروش دلار به قیمت صد تومن به راحتی تامین خواهد کرد. مشکل اصلی اینه که منافع تعدادی محدود اولویت داره به منافع 80 میلیون ایرانی و محیط زیست و غیره. کیه که ندونه فقط اختلاف مصرف بنزین خودرهای خوب با خودروهای داخلی میتونه ارز وارداتش را تامین کنه. یا اون سالی 30000 نفری که از الودگی هوا میمیرن و هزاران جوانی که در تصادفات تلف واز کارافتاده میشن. پس بحث ارز قطعا دلیل اصلی نیست بلکه بهانه اصلی هست.
ناشناس۳۶۳۱۳۴۵۱۱:۱۰:۴۲ ۱۴۰۳/۷/۲۵
یک زندگی ساده با وسایل ابتدایی حق مردم و جوانان است. درمان مناسب حق مردم است. امید به آینده حق مردم است.
نادر۳۶۳۱۳۴۶۱۱:۱۱:۲۲ ۱۴۰۳/۷/۲۵
هر سال حدود ۳۰هزارنفر انسان های بیگناه و از همه جا بی خبر توسط خودروهای بی کیفیت و بی ارزش کشته شدند که نگذاشتید خوروهای باکیفیت وارد ایران شود .
ناشناس۳۶۳۱۳۹۲۱۱:۵۸:۱۲ ۱۴۰۳/۷/۲۵
نمیشه قدرت خرید نداشت و صنعت خوب را بتوان حفظ کرد یا خوب حفظ کرد. نمیتوان صنعت وابسته به واردات داشت و بدون اینکه سهم درامد ارزی مردم به آنها برسد بتوان صنعت را حفظ کرد یا خوب حفظ کرد. یکی از دلایلی که افغانستان تورم ندارد برای این است که صنعت ندارد، وابستگی به واردات ندارد، مردم روستایی زندگی میکنند و روستایی هم خرج میکنند. آن یک ذره درامد هم که از برکت ایران! دارند، شهر نشینهایشان خرج میکنند.
ناشناس۳۶۳۱۴۰۹۱۲:۱۶:۳۵ ۱۴۰۳/۷/۲۵
خودروی خارجی پیشکش ولی میشود کیفیت خودروهای داخلی را برای راحتی و حفظ جان مردم افزایش داد بشرطی که مردم اهمیت داشته باشند
ناشناس۳۶۳۱۴۱۲۱۲:۲۱:۱۱ ۱۴۰۳/۷/۲۵
مردم در خانه هایشان دلار دارند و هرگز این دلارها را به دولت نخواهند داد. بهتر است این دلارها اجازه داده شود که صرف واردات خودرو شود. هر کسی دلار دارد بتواند برای خودش یک خودرو وارد کند. می توان برای جلوگیری از دلالی خودرو وارد شده تا 5 سال اجازه فروش نداشته باشد.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  2. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  3. سکانداری تورم

  4. واکنش مدیران صداوسیما به نظرسنجی پُرحاشیه ادامه دارد

  5. انتقادات قائم‌پناه از فرایند گزینش/ ارزیابی سردار فدوی از هماهنگی میدان و دیپلماسی

  6. از پدافند به آفند

  7. واکنش آموزش و پرورش به خبر مادری که در ازای هزینه ثبت‌نام فرزندش مجبور به نظافت مدرسه شد

  8. پروازها به مقاصد اروپایی باطل شد

  9. گفتگو با دانشجوی جنجالی که از پزشکیان وقت سخنرانی گرفت | دنبال پست گرفتن نیستم

  10. تصویر دیده نشده از پزشکیان در پرونده‌های ساواک

  11. سردار فدوی: اراده کنیم کل صهیونیست‌ها را از بین می بریم

  12. ۱۰ راهکار برای افزایش عمر باتری ماشین

  13. مزدا ۳ با چهره‌ای متفاوت در ایران

  14. اظهارات جدید ترامپ درباره سردار سلیمانی/ او قصد نابودی ارتش آمریکا را داشت

  15. ایران رتبه اول دنیا در استفاده‌ از پول الکترونیک شد

  16. نجاتِ جانِ زن جوان در "پارکِ مللِ ساری" توسطِ پلیس

  17. حمله یک بیمار با چاقو به دندانپزشک در مطب

  18. واشنگتن‌پست: نتانیاهو قصد حمله به اهداف نظامی ایران را دارد

  19. حضور سردار قاآنی در مراسم استقبال از پیکر شهید نیلفروشان

پربحث‌های هفته

  1. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  2. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  3. نتانیاهو، معمار شکست های پی در پی 

  4. گرانی را فراموش کنید؛ فقط فیلترینگ !

  5. سکانداری تورم

  6. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  7. شهرداری تهران شعر سعدی را وارونه نوشت

  8. موساد برای آتش‌بس در لبنان شرط گذاشت

  9. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  10. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  11. چرا بایدن از ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه ایران نگران است؟!

  12. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  13. نکته ای قابل‌تامل درباره اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران

  14. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  15. کیهان: چرا اصرار دارند که کشور، عبرت‌های FATF را از نو تجربه کند؟

  16. خیبرشکن ۲ مخصوص انهدام سامانه‌های پدافندی

  17. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  18. پرده‌برداری مشاور فرمانده سپاه از یک اتفاق ویژه در حمله موشکی ایران

  19. توزیع شناسنامه الکترونیک افغان‌ها در ایران آغاز می‌شود

  20. دادگستری اصفهان: اتهام زن و شوهر اصفهانی به نگهداری گربه محدود نمی‌شود

  21. خودروی خوب حق مردم است اما …

  22. دشمن دیرینه ایرانیان

  23. واکنش مدیران صداوسیما به نظرسنجی پُرحاشیه ادامه دارد

  24. انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی به سید حسن خمینی

  25. یک هشدار قابل‌تامل در مورد لبنان

آخرین عناوین