به گزارش تسنیم، معاون اول رئیس جمهور پروژه راهآهن زاهدان- خاش به طول 150 کیلومتر را به عنوان یکی از قطعات خط ریلی استراتژیک چابهار- میلک- سرخس افتتاح کرد.
این خط ریلی به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اجرا شده و خط ریلی چابهار - زاهدان به طول 640 کیلومتر به کارفرمایی دولت و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم در حال ساخت است.
با توجه به اهمیت و لزوم تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان بواسطه نقش راهبردی آن در توسعه شرق و ایجاد ظرفیتهای ترانزیتی توسعهای برای کشور مجوز تأمین منابع مالی از محل تسهیلات مالی صندوق توسعه ملی بهمیزان 300 میلیون یورو برای احداث پروژه راهبردی و مهم خط ریلی چابهار- زاهدان در تابستان سال 1398 صادر شده که تاکنون معادل ریالی مبلغ 250 میلیون یورو به حساب پروژه واریز شده و در حال اجراست. قطعه مهم زاهدان به خاش از این خط ریلی تا آخر شهریور به بهرهبرداری میرسد.
حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر سرعتبخشی به تکمیل راهآهن چابهار- زاهدان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژههای کشور در استان سیستان و بلوچستان ساخت و راهاندازی راهآهن چابهار- زاهدان است. وی بیان کرد: با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان ایجاد راهآهن به اندازه انتقال آب از دریای عمان اهمیت دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.
وی افزود: برنامه ما این است که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه سواحل مکران بتوانیم ظرفیت بندر چابهار را ارتقا دهیم تا بهعنوان قطب سوم تجاری کشور ایفای نقش کند.
وی تصریح کرد: بهدلیل اولویت آب و راه عمده منابع اعتباری سیستان و بلوچستان به این بخش اختصاص یافته همچنین زیرساختهای پسکرانه بندر خشک و لجستیک ایرانشهر نیز انجام میشود.
پروژه ریلی چابهار- زاهدان در دو فاز در حال پیگیری و انجام است؛ فاز نخست اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با تکمیل این پروژه گام بزرگی برای توسعه استان سیستان و بلوچستان در کل اقتصاد کشور برداشته خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه به طول 630 کیلومتر 60 درصد است و با دستور رئیسجمهور برای تخصیص وام صندوق توسعه ملی کار سرعت گرفته است. زیرسازی فاز اول این پروژه به طول 630 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 60 درصد رو به اتمام است و قطعه زاهدان – خاش به طول 154 کیلومتر در شهریورماه سالجاری به بهرهبرداری خواهد رسید با بهرهبرداری از این خط، شهر خاش به شبکه ریلی متصل خواهد شد و مابقی پروژه این فاز نیز با هزینه معادل 300 میلیون یورو تا 1402 به بهرهبرداری خواهد رسید.
ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود 900 کیلومتر است که عملیات اجرایی چهار قطعه آن آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن در حدود 10 درصد است.
با تکمیل این فاز کریدور ریلی شمال-جنوب شرق کشور تکمیل خواهد شد. به گفته متولیان بخش حملونقل اگر مشکلی از نظر منابع بهوجود نیاید، قطعات دیگر این خط ریلی هم طبق برنامهریزیهای صورت گرفته تا پایان سال 1402 به اتمام خواهد رسید و در ابتدای سال 1403 مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر 14 هزار و 268 کیلومتر مسیر ریلی در حال بهرهبرداری، 3 هزار و 276 کیلومتر پروژه در دست اجرا و 6312 کیلومتر هم در دست مطالعه است. از 3276 کیلومتر پروژه در دست اجرا 560 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد هستند که 154 کیلومتر آن به خط آهن زاهدان- خاش مربوط میشود.
متوسط ساخت سالانه راهآهن در کشور حدود 200 کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژههای ریلی 45 تا 50 سال زمان خواهد برد. بنابراین باید این حوزه از نظر تأمین اعتبارات بهمیزان قابل توجهی تقویت شود. مسئولان بخش حملونقل ریلی میگویند در صورت تأمین اعتبار، ظرفیت ساخت هزار کیلومتر راهآهن در کشور وجود دارد. تأمین اعتبار، مهمترین مانع برای توسعه خطوط ریلی است.