درباره «سینمای استراتژیک»

محمود گبرلو، گروه فرهنگی الف،   4021115037
درباره «سینمای استراتژیک»

"سینمای استراتژیک یک "حلقه ی مفقوده در سینمای ایران است و به برخی فیلمهایی که مدعی سینمای استراتژیک هستند نمیتوان امید بست.

از سالهای دور، کشورهایی که به سینما به عنوان یک" هنر_صنعت"  اهمیت می دادند ، ساز و کارهایی در ابعاد مختلف فیلمنامه ، کارگردانی ، تولید ، پخش و بخصوص انتخاب مضمون و ایده فراهم می ساختند که در دراز مدت به نتیجه دلخواه برسند، نمونه بارز آن سینمای "هالیوود "و" بالیوود"  است که در بزنگاهها، خواسته خود را عملی ساخته و ضمن فراهم ساختن گردش اقتصادی پررونق و ایجاد سرگرمی مفرح با یک داستان جذاب و پرکشش علیرغم همه ی تغییر و تحولهای سیاسی، اجتماعی مسیر خود را دنبال کرده و هم اکنون, "سینما" برای آنان، یک بازوی قدرتمند حاکمیت برای رسیدن به استراتژی کلان اعتقادی محسوب می شود.

 همچنانکه قبل از انقلاب هم تولید فیلم "مردم پسند و سرگرمی سازی صرف، بدور از تفکر عمیق"  یک استراتژی بود که موفق هم شد.

پس از انقلاب اسلامی ،بخاطر اعتقاد به حاکمیت اندیشه و تفکر، بخصوص اندیشه های نوین دینی،برخی که متولی فرهنگ و سینما بودند به سمت تعیین استراتژی کلان گام برداشتند و زمینه ساز تولیداتی در همین چارچوب شدند اما با تغییر و تحول مدیریتی دچار تنزل شد و امروز همانند یک شیر بی یال و دم و بی تاثیر است که حضور دارد اما استراتژیک نیست.

 خوشبختانه طی یکی دوسال گذشته گام های مثبتی در جهت بازسازی پایه های سینما ، یعنی "جهاد سالن سازی" رخ داد و اذعان میدارند با رونق سالنهای نمایش ، رونق تولید فیلم هم اتفاق می افتد اما به نظر میرسد مسیر استراتژیک، دچار انحراف شده است!

 تعیین نظامنامه استراتژیک تنها منوط به گسترش شبکه های اجرایی و با تعیین سرفصل های کلان فکری نیست  بلکه ، یک پروژه واحد ، نیاز به هماهنگی و همدلی یکسان دارد ، از جمله توجه به جذب مخاطب و مشتاق کردن آن برای خرید بلیط است.

مفهوم استراتژیک تنها در نگاه و اندیشه نیست بلکه ساز و کار و قالب و ساختار سینمایی اش هم مد نظر است، نمونه آن فیلم"صبح اعدام" که به سرگذشت یک قهرمان ملی تاریخی می پردازد و چون در این سالها، از این سوژه ها، غفلت شده است همه دست بدست هم دادند و سرمایه خود را صرف یک فیلم استراتژیک کردند اما فرم و قالب انتخاب شده (که من به عنوان یک فیلم بین حرفه ای، می پسندم و به نظرم کارگردان فیلم حرفه ای عمل کرده  ) تماشاگر پسند نیست و عموم تماشاگران رغبتی برای خرید بلیط پیدا نخواهند کرد، فقط برای پخش از تلویزیون برای برنامه های مناسبتی و یا ارایه عملکرد مدیریتی میخورد. نمونه های دیگری هم وجود دارد که در زمان نمایش اشاره خواهم کرد.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  3. باز هم در باغ سبز !

  4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  5. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  12. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  13. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  14. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  15. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  16. درد بیمار و ناز طبیبان !

  17. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  18. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  19. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  20. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  23. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  24. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  25. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

آخرین عناوین