سطح سوالات طراحی شده در آزمون نهایی، در حد «متوسط»/ سوالات مناطق کم‌برخوردار آسان‌تر است؟

  4021201036 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر دبیرخانه کشوری درس فیزیک در آموزش و پرورش، ضمن تحلیل سوالات طراحی شده در آزمون‌های نهایی فیزیک پایه دوازدهم (از زمان استقرار نظام آموزشی ۳-۳-۶ تا کنون) سطح کلی سوالات امتحانی را «متوسط » ذکر کرد.

سطح سوالات طراحی شده در آزمون نهایی، در حد «متوسط»/ سوالات مناطق کم‌برخوردار آسان‌تر است؟

دکتر توحید گنج در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بنا برنتایج به دست آمده  از این تحلیل، تمامی سوالات طراحی شده در آزمون‌های نهایی فیزیک در طول سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، برگرفته از متن و محتوای کتاب درسی، به عنوان اصلی‌ترین منبع در نظام آموزشی بوده است افزود: سوالات مبتنی بر اهداف کتاب درسی به عنوان محتوای رسمی آموزش دانش آموزان و سطوح استاندارد شناختی طراحی شده است.

 

طراحی سوالات آزمون‌های نهایی از تمامی بخش‌های کتاب درسی 

هیچ سوالی خارج از محدوده و اهداف کتاب طرح نشده است


گنج با بیان اینکه در این مطالعه میزان «همپوشانی» سوالات طراحی شده در آزمونهای نهایی با محتوای کتاب فیزیک نیز مورد بررسی قرار گرفته است اظهار کرد: نتایج این پژوهش نشان داد که بخش‌های مختلف تشکیل دهنده محتوای کتاب و نمرات ملاک در حیطه‌های یادگیری برای طراحی سوالات، مد نظر قرار گرفته‌اند تا میزان یادگیری دانش آموزان از اهداف آموزشی کتاب درسی در سطوح مختلف را مورد سنجش قرار دهند.

وی ادامه داد: نتیجه این مطالعه حاکیست که تمامی قسمت‌های تشکیل دهنده کتاب درسی اعم از توضیحات، متن درس،مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها به همراه نمودارهای مربوط به اهداف آموزشی کتاب فیزیک، در سوالات طراحی شده مورد توجه قرار داشته است.

دبیر دبیرخانه راهبری درس فیزیک در پاسخ به این که آیا دانش‌آموزان کم برخوردار که به کتاب‌های کمک آموزشی دسترسی ندارند، توانایی پاسخگویی به سوالات را داشتند و می‌توانستند با مطالعه کتاب درسی از پس سوالات بر بیایند گفت: بلی؛  به دلیل اینکه هیچ سوالی خارج از محدوده و اهداف کتاب طرح نشده است، اگر دانش‌آموزی کتاب وزارتی(درسی) را  کامل مطالعه کرده و یاد گرفته باشد از پس پاسخگویی به سوالات بر می‌آید.

 

سطح دشواری سوالات طراحی شده در حد «متوسط» 

 

گنج با جمع‌بندی داده‌ها و نتایج حاصل از این تحقیق به چند نکته اشاره کرد و افزود: هیچ سوالی خارج از محتوا و اهداف کتاب درسی در هیچ نوبت آزمون نهایی طراحی نشده و سوالات طرح شده در آزمون در هیچ نوبتی دشوار نبوده‌اند، بلکه اکثر سوالات در سطح «متوسط» طراحی شده بودند.

وی ادامه داد: تحلیل آزمون‌ها از این موضوع حکایت دارد که معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند لذا معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد که به نظر می‌رسد همین امر باعث شده بود دانش آموزان اشتیاق زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و آموزش مفاهیم آن نداشته باشند.

 

اگر کسی می‌خواهد در آزمون نهایی نمره بهتری کسب کند، کتاب درسی را با دقت بخواند 

توصیه‌ای به دوازدهمی‌ها؛ تا زمان اتمام کتاب درسی سر کلاس حاضر شوید

 

گنج با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، باعث امیدواری درباره برگشتن مرجعیت آموزشی به کتاب و کلاس درسی و جایگزینی یادگیری پایدار به جای یادگیری نکته و تست محور شده است، گفت: اگر کسی می‌خواهد در آزمون نهایی نمره بهتری کسب کند لازم است کل کتاب درسی را با دقت بخواند و همه پرسش‌ها، مثال‌ها و تمرین‌های کتاب را با توجه به نمودارهای مربوط به مفاهیم کتاب درسی، کار کند.
وی در پایان صحبت‌های خود به دانش آموزان پایه دوازدهم امسال توصیه کرد که برای آمادگی در آزمون نهایی فیزیک، هیچ بخشی از کتاب درسی را حذف نکنند و طبق برنامه مدرسه و تا زمان اتمام کتاب درسی، فرصت یادگیری را مغتنم شمرده و سر کلاس درس حضور داشته باشند.

این در حالیست که محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه عنوان می‌شود سطح سوالات طراحی شده برای آزمون‌ نهایی «متوسط به بالا» بوده است که این امر شائبه سختی سوالات را برای دانش‌آموزان شهرهای کوچک و حاشیه‌ای به لحاظ عدم دسترسی شایسته به آموزش با کیفیت بدنبال دارد، توضیح داد: در این رابطه دبیرخانه‌های راهبری آموزش و پرورش کارهای تحقیقی خوبی انجام داده‌اند که بر اساس آن؛ درصدی از سوالات متوسط به بالا بوده است و نسبت به سالهای قبل این درصد بیشتر شده است؛ البته یک آزمون استاندارد هم همین است.

وی افزود: طراحی سوالات صرفا از کتب درسی است و از طراحان خواسته شده درصدی از سوالات به سوالات آسان‌ و بخش عمده سوالات در حد «متوسط » باشد. همچنین تعدادی از سوالات، سطوح بالای شناختی را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

زارعی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم آزمون نهایی است یعنی رویکرد، ارزشیابی دانش‌آموزان سراسر کشور است؛ به عبارت دیگر سوال طراحی شده برای کل کشور یکسان است.

وی یادآور شد: در طراحی سوال یکی از قواعدی که رعایت می‌کنیم این است که از طراحان سراسر کشور بهره ببریم و این موضوع ناظر به دانش آموزانی است که در مناطق مختلف کشور مشغول تحصیل هستند و طراحی اینگونه صورت می‌گیرد. قطعا این طراحی سوالات برای سراسر کشور یکدست خواهد بود و یک نمونه سوال ارائه خواهد شد اما اینکه در طراحی سوالات تفکیک مناطق کمتر برخوردار از مناطق برخوردار لحاظ شود، باید گفت که در اعلام نتایج ، «سهمیه بندی مناطق» براساس سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود و آنجاست که این تقسیم اتفاق می‌افتد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۴۰۹۳۱۲:۳۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
اولا تحلیل سوالات فقط با ضریب دشواری نیست که حتی مقدار آنرا سوال به سوال نداده اند. ثانیا شاخصهای پایایی و نرخ گذر و ضریب تشخیص را چطوری محاسبه کرده اند؟ دبیرخانه که به سیستم دانش آموزی و نمرات دانش آموزان کل کشور برای تحلیل آماری دسترسی نداره. ثالثا مرجعیت هم نداره. این را باید دفتر سنجش وزارت انجام بده. دشواری سوال امر نسبی است. صرفا با دیدن چند سوال که یک یا چند معلم بر اساس برنامه آموزشی خودشون طراحی کردن قضاوت راجع به کیفیت یک آزمون نمی توان کرد. تحلیل آزمون باید برای گروههای مختلف دانش آموزی تفکیک هم بشه. همینجوری یکی میاد با نگاه به برگه میگه متوسطه؟! یعنی اینقدر مملکت تهی شده از افراد مطلع و کارشناس مرتبط؟! سوالات امتحانات نهایی در تمام سطوح دبیرستان هم در سطح طراحی آزمون و هم در سطح ارزشیابی کیفیت طراحی به وضوح مشکل دارند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. چهارنعل رفتن اسب تورم !

  2. تیر خوردن که چیزی نیست، تکه تکه هم شده اند! اما...

  3. چرا مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند؟!

  4. سردار فدوی: عملیات وعده صادق ۳ ‌حتماً اجرایی خواهد شد

  5. چرا به مردم نمی گوئیم! 

  6. آقایان، وقت کردید به مشکلات مردم هم فکر کنید!

  7. چه کسی ماجرای قطعی برق را درست روایت می‌کند؟!

  8. توصیه‌های زیباکلام به پزشکیان/ تصور مردم از فساد مسئولان به روایت باهنر/ بانکی‌پور: فروکنندگان پونز، منتقد قانون حجاب شده‌اند!

  9. واشنگتن پست: رفتار امریکا و اسرائیل ایران را به سمت سلاح هسته ای سوق می دهد

  10. توهین جنجالی حمید رسایی به پزشکیان بعد از بغض کردن برای همسر مرحومش

  11.  معامله بزرگ بر سر سوریه

  12. مخاطبان‌مان را فراری ندهیم !

  13. توضیح فرزند پزشکیان درباره نقش خود در عزل و نصب‌ها

  14. نظر روحانی نسبت به جلیلی/ اگر از دغدغه فیلترینگ فارغ شدید، برای ارزش پول ملی هم فکری کنید!/ پاسخ فواد ایزدی به حاشیه‌های یک مصاحبه

  15. استقبال از موضع اخیر قالیباف/ سهم‌خواهی‌ها صدای پسر رئیس‌جمهور را درآورد

  16. نشاطی که نباید از دانشگاه دریغ شود

  17. تخریب قبور شهدای مدافع حرم در جنب حرم حضرت زینب(س)

  18. امان از این یاغی!..

  19. همسایه جدید اموی - صهیونی اردوغان!

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: تیم اقتصادی آقای پزشکیان حتی الفبای اقتصاد را هم بلد نیست/ مسئله حجاب برجسته می‌‎شود تا مردم سراغ مطالبات مهم نروند

  21. عصبانیت شدید علم الهدی از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب/دولت برای راضی کردن مردم در بحث ناترازی ها، بی حجابی را آزاد کرد!

  22. مردم دو درجه کمتر، دولت ۱۰ درجه!

  23. نامه کمیسیون امنیت ملی به دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب ظریف

  24. رهبر انقلاب: ریاکاری روش همیشگی استعمارگران و سرمایه‌داران غربی است

  25. اسد در سوریه؛ نه دولت_ ملت سازی، نه رفاه!

آخرین عناوین