نوروز و هیاهوی تصادفات مرگبار / افزایش نرخ جریمه‌ها، ترمز جلوگیری از تخلفات

  4030112036 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هرساله با آغاز سفرهای نوروزی، طرح‌ ویژه پلیس و دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای کاهش تصادفات رانندگی اجرا می‌شود، اما متاسفانه علیرغم تمام هشدارها و آماده‌باش‌ها، همچنان ایام نوروز به دلیل افزایش تعداد سفرها، یکی از پر تصادف‌ترین‌ ایام در کشور است...

نوروز و هیاهوی تصادفات مرگبار / افزایش نرخ جریمه‌ها، ترمز جلوگیری از تخلفات

به گزارش ایسنا، حوادث جاده‌ای و مرگ‌ومیر ناشی از آن همواره پای ثابت صفحه حوادث رسانه‌ها بوده و هستند؛ اگرچه حوادث رانندگی در تمام روزهای سال اتفاق می‌افتد اما اخبار ناگوار این سوانح در تعطیلات نوروزی به واسطه سفرهای نوروزی افزایش می‌یابد و بعضا هم متاسفانه روزانه یک یا چند تصادف مرگ‌بار با میزان تلفات بالا را شاهد هستیم.

اگرچه طبق روال هر سال با آغاز سفرهای نوروزی، طرح ویژه پلیس و سایر دستگاه‌های امدادی نظیر اورژانس و هلال احمر و همچنین راهداری و ... به منظور کاهش حوادث جاده‌ای آغاز می‌شود، اما باز هم تحت تاثیر مواردی نظیر عدم رعایت سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، خواب آلودگی و ... سوانح رانندگی تعداد زیادی از مسافران نوروزی را در کام مرگ فرو می‌برد؛ مواردی که رعایت و جلوگیری از آن «فردی» است و امکان کنترل آن از سوی پلیس یا سایر دستگاه‌های امدادی و خدماتی وجود ندارد. بر همین اساس هم آمارهای پلیس راهور از دلیل وقوع تصادفات نیز نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد تصادفات به همین دلایل رخ داده است. امسال نیز بنابر اعلام سردار سیدتیمور حسینی - رئیس پلیس راهور فراجا، از ابتدای تعطیلات نوروزی تا روز شنبه، ۱۱ فروردین ماه،  ۶۶۴ نفر  در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

میزان مرگ و میر حوادث جاده‌ای

آمارهای به دست آمده از شمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز که معمولا در بازه زمانی یک هفته قبل از شروع تعطیلات تا یکی دو روز پس از پایان تعطیلات و در پوشش طرح نوروزی به دست آمده، حاکی از آن است که دستکم در یک دهه گذشته، بیشترین آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۲ بوده است.

در مجموع میزان آمار مربوط به مرگ و میر حوادث جاده‌ای کشور نگران‌کننده است و در این میان متاسفانه تصادفات جاده‌ای همواره شیرینی تعطیلات نوروزی را بر بسیاری از خانواده‌ها تلخ می‌کند. متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ روند افزایشی داشته است؛ به نحوی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر جان خود را به این دلیل از دست داده‌اند. همچنین براساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی، میزان مرگ و میر حوادث جاده‌ای از سال ۹۳ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۰۸۴، ۹۶۸، ۹۶۴، ۸۷۴، ۱۰۳۴، ۹۱۴، ۵۳۴، ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر بوده است.

تصادفات؛ ۵۰ درصد عملیات‌های امدادی هلال احمر در نوروز

در همین زمینه بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز به ایسنا گفته است: هر ساله حدود ۵۰ درصد ماموریت های امداد و نجات این سازمان در ایام نوروز، مربوط به حوادث و تصادفات جاده ای است که این مسئله می‌طلبد رانندگان توجه و دقت بیشتری به خرج دهند تا کمتر شاهد اتفاقات ناگوار در ایام نوروز باشیم.

به گفته وی در برخی تصادفات، به قدری به خودرو خسارات سنگین وارد شده است که نیروهای امدادی مجبور می‌شوند برای نجات جان سرنشینان، از ابزارهای مختلف برای بریدن قطعات مختلف خودرو استفاده کنند؛ زیرا در خوردوها دیگر قابل استفاده نیست.

معلولیت؛ عارضه ناشی از حوادث جاده‌ای 

جان شیرین، مهم‌ترین داشته انسان‌ها به حساب می‌آید اما سوانح جاده‌ای به راحتی می‌توانند مهم‌ترین داشته انسان‌ها را بگیرند. اگرچه مرگ و از دست دادن عزیزان بسیار جانکاه است اما مرگ تنها عارضه ناشی از حوادث جاده‌ای نیست و در این میان متاسفانه بسیاری هم در حوادث جاده‌ای دچار نقص عضو یا معلولیت می‌شوند؛ به طوری که علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی در آبان ماه سال گذشته در همین رابطه اعلام کرد که «سالانه ۳۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می‌دهد که به طور متوسط ۶۰ هزار معلول در سبد بهزیستی وارد می‌کند و این درحالیست که باید برای کسی که وارد سبد حمایتی و خدماتی بهزیستی می‌شود، شغل ایجاد کنیم و به بهداشت روحی و جسمی و خدمات پزشکی او توجه کنیم.»

بنابراین در تصادف منجر به معلولیت متاسفانه فرد باید تا پایان عمر نه تنها با شرایط و زندگی جدید ادامه حیات دهد بلکه برای تامین بخشی از هزینه‌های زندگی و درمان خود نیازمند دریافت کمک از اطرافیان یا نهادهای حمایتی خواهد بود. در مجموع با توجه به عوارض ناشی از سوانح جاده‌ای، سفرهای نوروزی همواره یکی از دغدغه‌های مسوولان بوده و هست و بر همین اساس هم مکررا بر رعایت اصول و دستورات راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن تاکید می‌شود.

چند تصادف مرگبار تعطیلات نوروز ۱۴۰۳؛

۹ فروردین: ۹ کشته و آتش‌سوزی ۲ خودروی سواری

پژمان قرائیان، مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از تصادف و آتش سوزی ۲ خودروی سواری در محور دامغان_جندق خبر داد. این حادثه منجر به جان‌باختن ۹ نفر و مصدمیت یک نفر شد و تاکنون خونین‌ترین حادثه رانندگی در سال ۱۴۰۳ به حساب می‌آید. این حادثه در پی برخورد ۲ دستگاه خودرو پژو و سواری هیوندای پدید آمد و ساعت 8:23 صبح روز پنج‌شنبه ۹ فروردین در کیلومتر۴۰ پس از معلمان رخ داد.

۱۱ فروردین: ۲ کشته در خراسان شمالی

هادی مهربان، رئیس پلیس‌راه شیروان از مرگ دو هموطن در پی برخورد ۲ دستگاه پراید در محور خانلق این شهرستان خبر داد. این حادثه، شامگاه روز شنبه ۱۱ فروردین ماه سال جاری اتفاق افتاد. 

۱۱ فروردین: واژگونی یک خودرو و مرگ ۲ نفر

ایمان اسعدی، رئیس مرکز اورژانس آباده نیز از واژگونی یک دستگاه خودرو سمند در کیلومتر ۴۰ جاده آباده به سمت شیراز در شامگاه روز شنبه ۱۱ فروردین ماه خبر داد. واژگونی این خودرو منجر به فوت ۲ شهروند ایرانی شد.

جان باختن ۱۰ نفر در حوادث ترافیکی کردستان

سرهنگ عیسی گوهری، رئیس پلیس راه کردستان در نهمین روز از فروردین ماه سال جاری از جان‌باختن ۱۰ نفر طی حوادث جاده‌ای در استان کردستان خبر داد. بنابر اعلام گوهری، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای در این استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

جان‌باختن ۱۱ نفر در حوادث جاده‌ای استان قم

سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیس‌راه استان قم هم از مرگ ۱۱ شهروند ایرانی در حوادث جاده‌ای این استان در نوروز سال جاری خبر داد.

علت حوادث جاده‌ای چیست؟

حوادث جاده‌ای از عوامل مرگبار در ایران به حساب می‌آید. عدم توجه کافی به جلو در هنگام رانندگی که معمولاً در پی صحبت و استفاده از تلفن همراه صورت می‌گیرد، همچنین استعمال دخانیات و خوردن و آشامیدن در حین رانندگی از جمله مواردی است که باعث حواس پرتی راننده و در نهایت بروز تصادف می‌شود. همچنین سرعت و سبقت غیرمجاز ناشی از عجله و شتاب هم از جمله مواردی است که منجر به وقوع تصادفات خونین در جاده‌ها شده و خانواده‌هایی را سوگوار و عده‌ای را مصدوم و معلول می‌کند.

رانندگی با حالت خستگی و خواب‌آلودگی از دیگر عوامل تصادف‌های جاده‌ای به حساب می‌آید؛ موضوعی که همواره توسط پلیس راهور گوش‌زد شده است. متاسفانه برخی رانندگان فقط به زود رسیدن بدون توقف و استراحت فکر کرده و حتی از خواب خود می زنند غافل از اینکه در جاده به خصوص مسیرهای یکنواخت، چشم‌ها خسته شده و بعد از طی مسیر طولانی دچار خواب آلودگی شده و این امر می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. به طوری که پلیس توصیه اکید دارد که رانندگان پس از هر ۲ ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

مرگ‌بارترین استان‌ها در تصادفات نوروزی

در هر حال، بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۱۱۱نفر در فارس، ۸۹ نفر در استان کرمان و ۷۸ نفر در تصادفات رخ داده در تهران، جان خود را از دست داده‌اند. در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ نیز،۱۲۴ در سیستان و بلوچستان، ۹۴نفر در فارس، ۹۲نفر در کرمان و ۷۹ نفر نیز در خراسان رضوی نفر جان خود را از دست دادند.  همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز، استان های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۹۹،۹۵ و ۸۶ کشته را در تصادفات نوروزی به خود اختصاص داده‌اند.

 در سال ۱۴۰۲، کمترین میزان فوتی های تصادفات هم در استان های ایلام و کردستان و در سال ۱۴۰۱ در استان چهارمحال و بختیاری و اردبیل به ثبت رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی در تصادفات را در ایام نوروز به خود اختصاص داده‌اند. آماری که احتمالا با تصور رایج مبنی بر اینکه جاده‌های کوهستانی، خطرناک‌ترند همخوانی ندارد.

افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی راهکاری برای کنترل تصادفات

در این میان برخی بر این باور هستند که افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی می‌تواند راهکاری برای کاهش تصادفات رانندگی باشد. سرهنگ رابعه جوان‌بخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران درباره افزایش نرخ  جرایم رانندگی در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: این افزایش جهت بازدارندگی تخلفات رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات و تلفات است. نرخ جرایم رانندگی باید افزایش پیدا کند زیرا جریمه و تخلفی که انجام می‌شود متناسب با مبلغی که برای آن پرداخت می‌شود، نیست و در نتیجه بازدارندگی لازم را ندارد.

وی در ادامه افزود: نباید نگاه ما این باشد که افزایش جرایم رانندگی هزینه‌ای را به جامعه تحمیل می‌کند؛ زیرا هدف این است با هزینه پرداخت شده، بازدارندگی بالا در تخلفات رانندگی صورت بگیرد و به تناسب آن شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم. این میزان افزایش تاثیرگذار خواهد بود، همانگونه که تجربه آن در کشورهای دیگر نیز مشخص است.

همچنین سردار تیمور حسینی - رئیس پلیس راهور در این رابطه تاکید دارد که « افزایش چند برابری جریمه (تخلفات رانندگی) برای جلوگیری از رفتار پرریسک کسانی است که می‌خواهند با رانندگی پرخطر جان دیگران را به خطر بیاندازند چرا که افزایش جریمه برای کسانی که در مسیر قانون حرکت می‌کنند مسئله خاصی نیست.»

وی همچنین تاکید دارد که« برای بعضی از تخلفات همچون سرعت غیرمجاز، سبقت غیر مجاز، رانندگی در مستی مجازات سنگین در نظر گرفته شده است که می‌تواند ترمزی برای جلوگیری از تخلفات باشد.»

در همین باره محمدصالح نقره کار - وکیل دادگستری هم معتقد است که « جاده‌ها و عامل انسانی و خودروهای نا ایمن صدر نشین علت مرگ و میرها و خسارات متنابه مردم و روان شهروندان هستند و بر همین اساس هم باید سخت‌گیری‌های موجه سازنده و اقناعی در دستور کار قرار گیرد و اقتدار و نظم و قاطعیت در مواجهه با تخلفات رانندگی و جرایم مرتبط اعمال شود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۰۶۴۵۱۳:۲۲:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
بدون افزایش زیر ساخت جاده ها مستمرا خودرو به جاده ها و خیابانها تزریق شده و استهلاک جاده ها بدلیل تردد بیش از ظرفیت و کمبود کیفیت عمرانی ، شدیداً افزایش یافته ،حضور پلیس در جاده ها هم منحصر به دوربین ها برای جریمه شده و کمتر حضور فیزیکی دارند ،حاده های متعدد دو طرفه همچنان با ساختار قدیمی اما با ترافیک بسیار بیشتر از ظرفیت وجودالودگی خودروهای ما ایمن سود ساز برای مافیای خودرو و فقدان کیفیت قطعات و خودرو ...همه اینها عواملی هستند که مسعولان به آنها اشاره نمی‌کنند...فقط خواب الودگی عاملی است ؟
علی۳۴۴۰۶۶۲۱۳:۳۲:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۱۲
برای آنکه فهم درستی از شرایط پیدا کنیم باید آمارهای خام را فرآوری کنیم. مثلا تعداد تصادفات در هر منطقه باید بر تعداد تردد در آن منطقه تقسیم شود تا معلوم شود کدام راه ها خطرناک تر هستند. میزان فوتی های هر نوع خودرو هم باید بر تعداد آن نوع خودرو که تردد کرده است تقسیم شود تا معلوم شود کدام خودرو ایمنی پس از حادثه کمتری دارد. ارایه آمار خام مانند متن بالا کمک زیادی نمی کند.
ناشناس۳۴۴۰۶۷۸۱۳:۴۲:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۱۲
بجای درست کردن زیرساخت ها و ارتقا دادن کیفیت خودروها، مشکل را می خواهند با جریمه حل کنند!
ناشناس۳۴۴۰۸۴۷۱۶:۳۸:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۱۲
کاش به فکر توسعه و بازسازی و تعمیر جاده ها هم بودیم.
ناشناس۳۴۴۰۸۵۰۱۶:۳۹:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۱۲
جاده ها اصلا در تصادفات نقشی ندارند و نیز خودروهای داخلی؟
ناشناس۳۴۴۰۸۵۲۱۶:۴۱:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۲
علت کم بودن تصادفات خودرو های خارجی تعداد کم انها بوده است.
ناشناس۳۴۴۰۸۷۰۱۷:۱۵:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۱۲
آقای میرسلیم بفرما جواب بده
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  2. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  5. بدهکاران، طلبکار شدند!

  6. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  7. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  8. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  9. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  10. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  11. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  12. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  17. یارانه‌ها واریز شد

  18. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  20. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  21. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  22. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

  23. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  24. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

  25. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

آخرین عناوین