کاهش سن مصرف دخانیات در کشور / ترفند مافیای دخانیات برای کارخانه سیگار الکترونیک

  4030230075

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با هشدار نسبت به کاهش سن مصرف دخانیات در کشور گفت: روند نگران کننده‌تر نیز آن است که گروه هدف مافیای دخانیات، اغلب دختران نوجوان است.

کاهش سن مصرف دخانیات در کشور / ترفند مافیای دخانیات برای کارخانه سیگار الکترونیک

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران امروز در یک نشست خبری که در آستانه هفته بدون دخانیات برگزار شد، با اشاره به فعالیت حدود ۴۰ ساله این جمعیت، گفت: متاسفانه استعمال دخانیات به عنوان یک رهاورد و محصول استعماری سوداگرانه در دنیا به اشکال مختلف روند رو به گسترش خود را ادامه می‌دهد و بر همین اساس نیز سازمان جهانی بهداشت «محافظت از جوانان و نوجوانان در مقابل ترفندهای صنعت دخانیات» را به عنوان شعار امسال در نظر گرفته است.

کاهش سن استعمال دخانیات در کشور

وی با هشدار نسبت به کاهش سن استعمال دخانیات در کشور افزود: متاسفانه آمارها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور به سنین ۹ و ۱۰ سالگی رسیده است و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشور هستند.

افزایش ۱۳۵ درصدی استعمال دخانیات در دختران ۱۳ تا ۱۵ سال

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران همچنین گفت: آمارهای رسمی کشور در مطالعات انجام شده در سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ حاکی از آن است که استعمال دخانیات در دختران سن ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. بنابراین این آمارها برای همه به نوعی هشدار است و بیشتر از همه برای والدین، آموزش و پرورش و مجموعه‌های مرتبط با سلامت هشدار دارد.

وفور صحنه‌های استعمال دخانیات در صدا و سیما

مسجدی ادامه داد: مایه تاسف است که سریال‌هایی که در صدا و سیما پخش می‌شود صحنه‌های استعمال دخانیات در آنها به وفور دیده می‌شود. همچنین سریال‌ها و فیلم‌های شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی متاسفانه به وفور صحنه‌های استعمال دخانیات را دارا هستند. متاسفانه محبوب‌ترین هنرمندان مصرف دخانیات دارند؛ این در حالیست که مبارزه با استعمال دخانیات یک مسئولیت اجتماعی برای تمام افراد مطرح در سطح کشور است؛ از جامعه هنری گرفته تا جامعه ورزشی نویسندگان شاعران و غیره. سلبریتی شدن کار یک فرد نیست، محصول مشترک افراد و جامعه است و آنها با افراد معمولی تفاوت دارند و صدایشان بلند است؛ حال چرا در مورد دخانیات نباید صدایشان بلند باشد.

استعمال دخانیات دروازه ورود به اعتیاد

وی با بیان اینکه همه می‌دانیم استعمال دخانیات دروازه ورود به اعتیاد و بزه‌کاری است، افزود: هفته بدون دخانیات بهانه‌ای است برای طرح این مطالب و طلب یاری و همکاری برای پیشگیری و مقابله با استعمال دخانیات؛ چراکه باید نسلی پاک و سالم تربیت کرد.

ترفند مافیای دخانیات برای ایجاد کارخانه سیگار الکترونیک در ایران

مسجدی ادامه داد: در همین راستا نیز پروژه نسل بدون دخانیات را در کشور کلید زده‌ایم؛ موضوعی که استرالیا و نیوزیلند مدت‌هاست آن را شروع کرده‌اند؛ این درحالیست که متاسفانه در ایران برای مجوز کارخانه سیگار الکترونیک و ویپ اقدام می‌شود؛ محصولی که اروپا و آمریکا ممنوعیت‌هایی را در قبال آن اعمال کرده‌اند تا جلوی عرضه و مصرف آن را بگیرند.

وی در همین راستا افزود: مسلم است در چنین شرایطی، مافیای دخانیات از در می‌رود و از پنجره بازمی‌گردد و به دنبال جایگزین است و به سراغ کشورهایی همچون کشور ما می‌آید. به طوری که در مورد سیگارهای الکترونیک ابتدا به صورتی اغواگرایانه و عوام فریبانه وارد عمل شدند و این سیگارها را با ترفند کمک به ترک سیگار معمولی مطرح کردند؛ این درحالیست که نتیجه آن برعکس بود و افرادی هم که سیگاری نبودند به استعمال این سیگارها روی آوردند. حالا هم می‌خواهند افراد را تحت تاثیر قرار دهند که کارخانه سیگار الکترونیک بزنند به این بهانه که جلوی قاچاق را بگیرند.

ترکیب‌های سرطان‌زا و اعتیادآور در تنباکوهای معطر

مسجدی به مصوبه ممنوعیت استفاده از تنباکوهای معطر و معسل و بی‌توجهی به آن اشاره کرد و با اشاره به ترکیبات سرطان زا، اعتیادآور و شادی‌آور در این تنباکوها افزود: وجود این مصوبه و همچنین ممنوعیت سرو دخانیات در اماکن عمومی در حالی است که قلیان‌های معطر و معسل در کافی‌شاپ ها، رستوران‌ها و ... عرضه می‌شود و بوی این تنابکوها در اماکنی همچون دربند و ... به حدی است که برای افراد غیرسیگاری بسیار اذیت‌کننده است و ویپ، سیگار الکترونیک، قلیان اکسیژن و غیره همه در حالی عرضه می‌شوند که ممنوعیت و محدودیت عرضه دارند.

نامه‌نگاری با معاون اول رییس جمهور درباره کارخانه سیگار الکترونیک

وی با اشاره به عوارض جبران ناپذیر سیگارهای الکترونیک و ویپ افزود: در زمینه جلوگیری و مقابله با ایجاد کارخانه تولید این سیگارها در کشور، علاوه بر وزیر بهداشت، ما درجمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به معاون اول رییس جمهور نامه نوشتیم و مستندات عوارض آن را ارایه داده‌ایم. تاکید می‌کنیم که با کارخانه زدن جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود؛ مگر با این همه کارخانه‌ای که برای تولید سیگار زده شده، جلوی قاچاق آن گرفته شد؟ با اقداماتی این چنینی تنها سلامت مردم برای سود عده‌ای دیگر قربانی می‌شود.

سکته و نازایی از عوارض استعمال دخانیات

وی همچنین با بیان اینکه مبارزه با دخانیات کاری سخت است چرا که سودآوری بالایی دارد، در عین حال سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی، نازایی، سقط جنین را از عوارض استعمال دخانیات خواند و گفت: از برنامه‌های هدفمند کشور آن بود که استعمال دخانیات کاهش یابد؛ این درحالیست که واحدهای تولیدی دخانیات در کشور از ۶ مورد به ۳۸ مورد رسیده است و ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر شده است.

مسجدی با اشاره به قانون جامع کنترل و مبارزه با استعمال دخانیات افزود: در این زمینه قانون داریم اما اجرای قانون و نظارت بر آن مهم است. کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند در این زمینه قانونمند عمل کردند و حمایت مردمی را نیز داشتند.

استعمال دخانیات در ۱۵ درصد جمعیت کشور

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور همچنین با بیان اینکه ۱۴ تا ۱۵ درصد افراد در کشور دخانیات مصرف می‌کنند، به اجرای طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات) در مدارس ورامین و رباط کریم اشاره کرد و گفت: آموزش‌های پیشگیری و مبارزه با دخانیات را در حالی به مدارس برده‌ایم که دانش آموز با خروج از مدرسه و به محض مواجهه با اولین کیوسک مطبوعاتی با فروش سیگار نخی مواجه می‌شود و هر رستوران و کافی شاپ و پارک و فضای تفریحی هم که می‌رود، عرضه دخانیات دارند. لازم است امکانات ورزشی سالم و رایگان برای دانش آموزان و جوانان و نوجوانان فراهم باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. همه چیز برای فروش !

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  7. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  8. احساس تکلیف کافی نیست

  9. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  10. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  11. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  14. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  15. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  16. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  17. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  18. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  19. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  20. تهران ۲۰۰۰ مسجد کم دارد

  21. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  22. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  23. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  24. توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز

  25. مانع عبور و‌ مرور غیرمجاز در استان سیستان‌و‌بلوچستان هستیم

آخرین عناوین