بازنشستگی در اوج مهارت

  4030312001
بازنشستگی در اوج مهارت

گروه تعاملی الف - سعید باقری‌فر:

آمار بازنشستگان پیش از موعد از ۱۴ درصد در سال ۹۱ به ۵۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است. خبری که در انبوه اخبار فراگیر و متنوع گم شد و خطری جدی که دیده نمی‌شود. ساختار معیوب فعلی تعیین مشاغل سخت و زیان آور نقشی اساسی در انحراف فوق دارد. در این ساختار تصمیم اصلی توسط کمیته بدوی و تجدیدنظر مشاغل سخت و زیان آور موضوع ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان آور انجام می‌گیرد. در این آیین نامه كارهاي سخت و زيان آور كارهايي است كه در آن عوامل فيزيكي، شيميايي، مكانيكي و بيولوژيكي محيط كار غيراستاندارد بوده و در اثر اشـتغال بيمـه شـده تنشي به مراتب بالاتر از ظرفيت هاي طبيعي (جسمي و رواني) در وي ايجاد مي‌شود كه نتيجه آن بيماري شغلي و عوارض ناشي از آن باشد.

مشاغل سـخت و زيـان آور موضوع اين ماده به دو گروه تقسيم مي شوند:

الف- مشاغلي كه صفت سخت و زيان آور با ماهيت شغلي وابستگي دارد اما مي توان با بكارگيري تمهيدات بهداشتي، ايمني و تدابير فني مناسب توسط كارفرما سختي و زيان آوري آنها را حذف نمود.

ب- مشاغلي كه ماهيتاً سخت و زيان آور بوده و با بكارگيري تمهيدات بهداشتي، ايمني و تدابير فني توسط كارفرما، صفت سـخت و زيـان آوري آنهـا كاهش يافته ولي كماكان سخت و زيان آوري آنها حفظ مي‌گردد.

همچنان که مشاهده می‌گردد تعیین شغل سخت و زیان آور نیازمند مهارت و تخصص از یک طرف و داشتن امکانات فنی نسبتا گسترده برای سنجش عوامل موثر در ایجاد تنش در مشاغل مختلف است. در کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر و ادارات بطور معمول از امکانات فنی و اندازه‌گیری خبری نیست و تصمیمات نهایی نیز در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر فاقد استحکام علمی و فنی است. تخصص و آگاهی ترکیب این دو کمیته که نقشی بسیار مهم در تایید درخواست‌های سخت و زیان‌آور دارند چندان با ماهیت تصمیماتشان همخوانی ندارد. ترکیب و ترتیب این کمیته ها در قانون مصوب مجلس نیامده است و تنها در آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران(1386) آمده است. کمیته بدوی مطابق ماده 8 این آیین نامه شامل: معاون روابط کار اداره کل تعاون،کار و رفاه استان، معاون امور بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان، کارشناس مسئول بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان. در کمیته تجدیدنظر نیز مقام اداری بالاتر همین افراد جانشین شده اند(+نمایندگان کارگران و کارفرمایان). تصمیم کمیته ها بعد از بررسی شرایط کار توسط بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای استان‌ها صورت می‌گیرد و کمیته‌ها الزامی به تایید یا رد نظرات مشترک بازرس کار و کارشناس بهداشت حرفه ای ندارند.

بررسی شرایط کار نیازمند ابزار فنی و سنجش توانایی و .... محیط کار و کارگر است که در کمتر استانی این امکانات وجود دارد. از طرفی عدم صراحت میزان تنش وارده در مشاغل سخت و زیان آور با آوردن عبارت "به مراتب بالاتر" دست کمیته‌ها را در تایید غیردقیق مشاغل باز گذاشته است. ترکیب کمیته‌ها نیز با توجه به دخالت مستمر و غیرکارشناسی در انتصابات استان‌ها معمولا ترکیبی غیرمتخصص و ناآشنا با اصول موضوع است. از طرفی عدم اجرای ماده 97 قانون کار و نبود ثبات و استقلال شغلی بازرسان کار شرایط تصمیم‌گیری بر خلاف مقامات بالاتر خود(مدیرکل و معاون روابط کار) را با مشکل مواجه می‌نماید. در ترکیب کمیته بدوی تنها کارشناس بهداشت حرفه‌ای تخصص لازم را دارد و 4 نفر دیگر یا آشنایی بسیار اندکی با موضوع دارند یا با موضوع بیگانه هستند. بنابراین نداشتن تخصص توسط افراد حاضر در کمیته بدوی و سخت و زیان آور در کنار عدم سنجش عوامل سخت و زیان آور و وجود سلسله مراتبی اداری نادرست ماموران بررسی شرایط محیط کار(بازرسان کار زیر مجموعه اداری معاون و مدیرکل کار استانها) باعث تایید انبوه و بدون سنجش واقعی شرایط محیط کار شده است.

در کنار مسائل فوق، ادغام 3 وزارتخانه و کم اهمیت شدن وظایف اصلی وزارت کار(صیانت از نیروی کار) و عدم اجرای ماده 97 قانون کار و نبود استقلال شغلی و سازمانی بازرسان کار باعث عمیق تر شدن مشکلات ناشی از ضعف نظارت در محیط کار شده است که خسارت عظیمی(حوادث و بیماری های شغلی، بازنشستگی زودهنگام و ...) بدنبال دارد و به علت نداشتن صدا در دولت و هیات وزیران و مجلس متاسفانه توجه چندانی بدان نمی‌شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  5. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  7. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  8. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  9. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  10. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  11. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  12. درد بیمار و ناز طبیبان !

  13. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  14. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  15. یارانه‌ها واریز شد

  16. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  17. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  18. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  19. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  20. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  21. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  23. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

  24. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  25. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

آخرین عناوین