گوترش: آمریکا معافیت‌های نفتی را تمدید نکرده است؛ همه راه گفتگو را در برجام دنبال کنند

  4030404143 ۱۲ نظر، ۵ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفدهمین گزارش خود در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و برجام با بیان اینکه آمریکا تحریم ها را از سال ۲۰۱۸ تاکنون تعلیق یا رفع نکرده و همچنین معافیت‌های نفتی را تمدید نکرده است، گفت: من مجدداً از اعضای این توافق  و آمریکا می خواهم که همه راه های موجود برای گفتگو و همکاری را دنبال کنند.

گوترش: آمریکا معافیت‌های نفتی را تمدید نکرده است؛ همه راه گفتگو را در برجام دنبال کنند

به گزارش ایرنا از مقر سازمان ملل در نیویورک، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) هفدهمین گزارش خود را ارائه کرده که در نشست امروز دوشنبه به وقت محلی ( ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۴ تیرماه ۱۴۰۳ ) بررسی می شود.

هفدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را خانم رزماری دی کارلو معاون دبیرکل در امور سیاسی قرائت کرد.

در هفدهمین گزارش دو صفحه ای دبیرکل سازمان ملل آمده است:

««از زمان آخرین گزارش من، بازگشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت به اجرای کامل و مؤثر همچنان نامشخص است. آمریکا به این توافق بازنگشته و تحریم های یکجانبه پس از خروج از برجام در ۸ مه ۲۰۱۸ را تعلیق یا رفع نکرده است. آمریکا همچنین معافیت ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید نکرده است. جمهوری اسلامی ایران از ۸ می ۲۰۱۹ و پس از خروج آمریکا از برجام، هیچ یک از گام‌هایی که خارج از تعهدات مرتبط هسته‌ای خود برداشته است، متوقف نکرده است.

من مجدداً از اعضای توافق و آمریکا می خواهم که همه راه های موجود برای گفتگو و همکاری را دنبال کنند.

نمایندگان دائم شورای امنیت از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس و ایرلند شمالی در نامه‌ای به تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۲۴ خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، اعلام کردند که تشدید اقدامات هسته‌ای از سوی ایران منجر به بیهوده و توخالی شدن برجام شده و ارزش عدم اشاعه آن را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

اعضای دائمی شورای امنیت اعلام کردند که «نقض گسترده تعهدات برجام» از جمله در رابطه با سطح غنی‌سازی، ذخایر کلی اورانیوم غنی‌شده و ساخت و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته توسط جمهوری اسلامی ایران، بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام را با مشکل ایجاد کرده است. نمایندگان دائم تاکید کردند که از نظر آنها، شرایط فعلی با توجه به خاتمه قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) در اکتبر ۲۰۲۵ نگران کننده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۴ خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل مجدداً تأکید کرد که اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای کاهش اقدامات هسته ای خود انجام شده است.

تعهدات پس از خروج آمریکا از برجام با رعایت مفاد این توافق اتخاذ شد. وی همچنین با رد این ادعا که فرانسه، آلمان و انگلیس به طور مداوم به تعهدات خود تحت برجام پایبند بوده اند، خاطرنشان کرد که آنها به تعهدات خود در زمینه لغو تحریم ها مربوط به روز انتقال عمل نکرده اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که نگرانی ابراز شده توسط فرانسه، آلمان و بر انگلیس در مورد خاتمه قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) "گمراه کننده، نامربوط و تحریک آمیز" بود. نماینده دائم ایران همچنین بر تعهد ایران به دیپلماسی تاکید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود بار دیگر تاکید کرد که «راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام تحت تأثیر توقف اجرای تعهدات هسته‌ای ایران بر اساس این توافق قرار گرفته است». آژانس خاطرنشان کرد که از فوریه ۲۰۲۱ تاکنون قادر به راستی آزمایی کل ذخایر اورانیوم غنی شده در جمهوری اسلامی ایران نیست، اما تخمین زده است که تا ۱۱ مه ۲۰۲۴، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم (که بیش از حد مجاز ۲۰۲.۸ کیلوگرم)، شامل ۷۸۱.۳ کیلوگرم اورانیوم غنی شده U-۲۳۵ خلوص تا ۲۰ درصد و ۱۴۴.۱ کیلوگرم اورانیم غنی شده U-۲۳۵ با خلوص تا ۶۰ درصد است.

آژانس همچنین گزارش داد که بیش از سه سال است که قادر به انجام فعالیت های راستی آزمایی و نظارت برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژ نبوده و در نتیجه تداوم دانش در این زمینه را از دست داده است.

گزارش کنونی ارزیابی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را از زمان صدور شانزدهمین گزارش من در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ ارائه می دهد. مطابق با گزارش های قبلی، تمرکز گزارش حاضر بر روی مفاد محدودکننده مربوط به نقل و انتقالات و فعالیت های مرتبط با هسته ای، مندرج در بند ۲ پیوست B قطعنامه است.

اجرای مقررات مرتبط با برنامه هسته ای

از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳، هیچ پیشنهاد جدیدی برای مشارکت یا اجازه فعالیت های مندرج در بند ۲ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) ارائه نشده و از طریق کانال مربوطه به تصویب شورای امنیت نرسیده است. شورای امنیت اطلاعیه‌های جدیدی را در دوره تهیه گزارش بر اساس بند ۲ پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) برای برخی فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای منطبق با برجام دریافت کرده است که نیازی به تأیید ندارند، اما باید به شورا یا کمیسیون مشترک برجام اطلاع داده شوند.

تصمیم برای تمدید معافیت‌ها در مورد پروژه‌های منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پیش‌بینی‌شده توسط برنامه و مقررات مرتبط با برنامه هسته‌ای در پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) توسط آمریکا در دست بررسی است.

حمایت دبیرخانه سازمان ملل از شورای امنیت و تسهیل کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵)

دبیرخانه سازمان ملل با همکاری نزدیک با تسهیل کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) به حمایت از کار شورای امنیت ادامه داده است. همچنین دبیرخانه به ارتباط خود با گروه کاری تدارکات کمیسیون مشترک در مورد موضوعات مرتبط ادامه داده است.»»

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند. در نشست قبلی که ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، شانزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بررسی شد.

ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (ژوئن) برعهده کره جنوبی است.

هفدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل بر خلاف گزارش های قبلی بسیار کوتاه است زیرا مهر ماه ۱۴۰۲، دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، شامل آزمایش های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و همچنین تحریم های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم شورای امنیت را به اطلاع کشورها رساند.

بر اساس مفاد ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، این محدودیت ها تا ۸ سال پس از اجرای برجام (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه داشت که در این تاریخ به وقت نیویورک، به صورت خودکار خاتمه یافت.

لغو محدودیت های مذکور در حالی صورت می گیرد که طی سال های اخیر، تلاش های سیاسی و حقوقی گسترده ای از سوی آمریکا و کشورهای غربی برای اتهام زنی و اجماع سازی در جامعه جهانی به منظور بسترسازی برای تداوم این تحریم ها صورت پذیرفته بود که نهایتا با ناکامی سیاسی و حقوقی کشورهای غربی در بازگرداندن قطعنامه های قبلی شورای امنیت، محدودیت های مذکور به صورت رسمی خاتمه یافت.

مضافاً تغییرات مذکور نیز راس ساعت ۱۲:۰۰ نیمه شب ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ در وب سایت سازمان ملل و فهرست یکپارچه تحریم های سازمان ملل اعمال گردیده است.

خانم رزماری دیکارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل نیز در نامه ای جداگانه خطاب به نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران خاتمه مقررات مذکور و خروج افراد و نهادهای ایرانی از فهرست شورای امنیت را تایید کرد.

سایر تحریم های بین المللی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران پیشتر در روز اجرای برجام و متعاقباً محدودیت مربوط به تسلیحات متعارف و سبک وفق قطعنامه های شورای امنیت در اکتبر سال ۲۰۲۰ خاتمه یافته بود. با لغو محدودیت های باقی مانده در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، تمام تحریم های مرتبط با افراد و نهادهای ایرانی در سازمان ملل خاتمه یافته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۳۰۶۰۵۰۰:۲۸:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۵
اول بدست آوردن قدرت بازدارنده همتراز که مکرراً با آن تهدید علنی شده ایم سپس مذاکره بر مبنای منافع ملی و اقتصادی ...اصول حاکم به خاورمیانه با مناطق دیگر دنیا متفاوت است اول قدرت بازدارنده متنوع متعارف و نامتعارف داشته باشید ، بعد آنها شما را به مذاکره فرا می‌خوانند ...وگرنه مذاکره گرگ و میش هایدی نخواهد داشت تجربه قبلی اثبات این مدعاست
قدرت۳۵۳۰۸۷۰۰۷:۴۱:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۵
کره شمالی قدرت هسته ای و همین باعث تحریم صد درصدی شورای امنیت با رای مثبت روسیه و چین شد و کره شمالی شد فقیرترین کشور دنیا هیچ‌وقت هم بخاطر داشتن بمب اتم نه باهاش مذاکره کردن و نه تحریمش‌ رو برداشتن
ناشناس۳۵۳۰۸۹۴۰۸:۰۱:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۵
مذاکرات باید برابر باشد و نه این نحوه مذاکرات ما که منافع ملی بیاوریم و تازه آنها بعد هر مذاکره تحریم کنند تا فشار بیاورند برای قرارداد دلخواه
مهدی۳۵۳۱۰۱۸۰۹:۴۶:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۵
بگذارید دولتی سر کار بیاد مثل روحانی نباشه تا مسکن های در حال ساختمان تمام بشه و مثل زمان روحانی نشه. وکارگرا بیمار و کارخانه ها تعطیل نشن پزشکیان نه برنامه ازش دیدیم ونه از رو خوب میخونه دورش. کابینه تا فرجام. روحانی گرفته است. اونایی که دلار و ده برابر کرد برق روقطع کرد و مسکن سازی هم شد صفر توقعشان هم هست هست سال خراب کردن چرا سه سال رییسی درست نکرد.
ناشناس۳۵۳۰۶۲۲۰۰:۳۵:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۵
مسئول اینهمه خسارت در برجام و قطعنامه ها را پورمحمدی در مناظره معرفی کرد
ناشناس۳۵۳۰۸۹۱۰۷:۵۹:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۵
آدرسی غلط
ناشناس۳۵۳۱۱۶۸۱۰:۵۵:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۵
روحانی میگفت مسئولیت برجام با من است ظریف هم میگفت امریکا نمی تواند از برجام خارج بشود !
ناشناس۳۵۳۰۷۳۱۰۲:۲۰:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۵
این گوترش هم تو ستاد پزشکیان سمت گرفته! معافیت کدومه ؟ نفت رو با طرح دکتر جلیلی و دولت در سایه شون فروختیم و پولشم گرفتیم .
ناشناس۳۵۳۰۹۹۷۰۹:۲۴:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۵
بازدارندگی هسته‌ای نظریه‌ای است که از سوی کنت والتز در سال ۱۹۸۱ مطرح شد. در این نظریه، ابزار بازدارنده در حد سلاح‌های اتمی و امکانات رساندن آنها به دشمن است. والتز با ارائه این نظریه بیان کرد که هراس از خرابی‌های سلاح هسته‌ای پایدارترین ویژگی نظم بین‌المللی است و بنابراین هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد گسترش این سلاح‌ها در نظام بین‌الملل وجود ندارد. همان گونه که در طول جنگ سرد بازدارندگی هسته‌ای به جای خلع سلاح به ویژگی مسلط روابط قدرت‌های بزرگ تبدیل شد و ثبات را پدید آورد، بعد از جنگ و در شرایط بحرانی نیز می‌تواند ثبات‌بخشروابط میان دولت‌ها باشد. به نظر والتز در محیط آنارشیک بین‌المللی که امکان همکاری میان دولت‌ها محدود است و آنها را به خودیاری برای تأمین بقا و امنیت وامی‌دارد، سلاح‌های هسته‌ای هم به دلیل قدرت بازدارندگی که در مقابل تهدیدات بیرونی دولت‌ها ایجاد می‌کنند و هم به دلیل افزایش هزینه جنگ، باعث کاهش وقوع آن شده و امنیت فیزیکی و سرزمینی دولت‌ها را حفظ می‌کنند؛ بنابراین قدرت بازدارندگی این سلاح‌ها باعث ایجاد امنیت برای دولت و کاهش فشارهای رقابتی میان آنها و رقبای منطقه‌ای و ایجاد ثبات استراتژیک برای نظام بین‌الملل می‌شود.از نظر والتز افزون بر کشورهای هسته‌ای موجود اگر کشور دیگری نیز به سلاح هسته‌ای دست یابد، نباید چندان نگران بود. برعکس؛ آن چه نگران کننده و باعث احتمال وقوع جنگ می‌شود گسترش سلاح‌های متعارف است؛ زیرا امکان استفاده از آنها توسط دولت‌ها زیاد است. به نظر او در جهان با سلاح‌های متعارف، دولت‌ها در مورد برد و باخت خود نگران‌اند؛ حال آن که در جهان با سلاح‌های هسته‌ای نگرانی دولت‌ها، بقا و یا نابودی آنها است. در مجموع بازدارندگی هسته‌ای والتز بر سه پیش‌فرض استوار است: ۱- احتمال وقوع جنگ عمده میان دو دولت دارای سلاح هسته‌ای، کم است؛ ۲- احتمال جنگ، بحران و استفاده محدود از نیرو بین دو دولت بی‌بهره از تقارن هسته‌ای در یک منطقه زیاد است؛ ۳- احتمال جنگ و بحران دو دولتی که دارای سلاح هسته‌ای نباشند، بسیار زیاد است.
ناشناس۳۵۳۱۱۶۰۱۰:۵۲:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۵
برنده دیپلماسی کیست، کسی آبرو آمریکا را بدلیل انجام ندادن تعهدات در سازمان ملل برده ،یا کسی که فقط تحریم و خسارت به بار اورده
ناشناس۳۵۳۱۱۷۰۱۰:۵۵:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۵
قابل توجه ظریف گوترش گفت امریکا معافیت تحریم های نفتی را تمدید نکرده است.
ناشناس۳۵۳۱۳۳۹۱۱:۵۶:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۵
آقای گوترش ، گفتگو خیلی خوب است و تا قیامت هم میتوان در هتل ها قهوه نوشید و گفتگو کرد و من هم موافقم . ولی اگر منظور این است که ایران تا قیامت معطل بنشیند، تا ببیند نتیجه گفتگوها چیست ، در حالی که همه دنیا با سرعت مشغول جلو رفتن هستند ، این خیال باطل است .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  8. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  9. زاکانی انصراف داد

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  15. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  16. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  17. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  18. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  19. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  20. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  21. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  22. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  23. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  24. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  25. قالیباف یا جلیلی؟

آخرین عناوین