نیازمند کنش فعال داخلی و خارجی در حوزه زن و خانواده هستیم

  4030407085 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک پژوهشگر حوزه زن و خانواده با اشاره به اینکه عقب‌ماندگی‌های زیادی در عرصه زن و خانواده داریم، گفت: در این عرصه نیاز به کار فوری در زمینه شناخت درست مسائل اصلی و اولویت‌دارِ زنان، استخراج مبانی نظری اسلامی و انجام کنش فعال در عرصه داخلی و بین‌المللی هستیم.

نیازمند کنش فعال داخلی و خارجی در حوزه زن و خانواده هستیم

هدی صادق‌زادگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مهم‌ترین و اولویت‌دارترین مسئله زنان در فضای خانوادگی و اجتماعی تکریم آنهاست، اظهار کرد: این موضوع یک اَبَرشاخص به ما می‌دهد که باید بازتعریف شود. در واقع، به‌عنوان اولین گام باید تکریم و کرامت زنان، بازتعریف و شاخص‌بندی شود و براساس این شاخص‌ها، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها انجام و قوانین و لوایح فعلی مثل لایحه کرامت، امنیت و شاخص‌های عدالت جنسیتی نیز با همین شاخص‌ها بررسی و ارزیابی شود.

وی با اشاره به نظرهای کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه زن و خانواده، گفت: نظرها و تحلیل‌های کاندیداها نسبت به سال‌های گذشته رشدهایی داشته و به‌طور خاص کاندیداهای جریان انقلابی در این حوزه پیشرفت خوبی داشتند و برخی از آنها در این زمینه عملکرد هم داشته‌اند که این یک دستاورد است. با این وجود ما همچنان عقبیم و کارهای بر زمین مانده زیادی داریم. عقب‌ماندگی‌ها در موضوع زن طولانی‌مدت و زیاد است، یعنی هم تعداد کارهای بر زمین مانده در این حوزه زیاد است و هم مدت‌های طولانی است که این کارها انجام نشده و بر زمین مانده است. بنابراین باید بدون درنگ و توقف کار و فعالیت جدی در حوزه زن و خانواده انجام شود تا احساس و شرایط عمومی جامعه در این موضوع تغییر کند و گفتمان اسلامی در جامعه به‌صورت ملموس دیده شود.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده بیان کرد: با وجود پیشرفت‌هایی که در نگاه کاندیدای ریاست جمهوری شاهدیم‌، اما خلأهای زیادی در این زمینه وجود دارد و با نقطه آرمانی فاصله زیادی دارد، چون مقدار زیادی از این مباحث عملیاتی نشده و مابه‌ازای برنامه‌ای ندارد، در مقابل گروه‌هایی سال‌ها در این زمینه فعالیت کردند، البته کارهای آنها بیشتر ترجمه‌ای و تقلیدی است و در این زمینه پیشرفت‌هایی داشتند، اما در میان گروه‌های انقلابی و ارزشی به‌دلیل اینکه توجه به استخراج مبانی اسلامی است و عملیات و اجرا باید براساس این مبانی طراحی شوند حرکت، حرکت سخت‌تری است. در مبانی نظری اسلامی خلأهایی وجود دارد و این چالش باید برطرف شود و توسط سیاستگذاران کلان حوزه زن و خانواده پوشش داده شود که فرد مجری بتواند آن را اجرا کند.

او در پاسخ به پرسشی درباره اولین گام عملیاتی دولت آینده در حوزه زنان، تأکید کرد: اولین گام عملیاتی در این حوزه شناخت درست و دقیق مسائل اصلی و اولویت‌دار زنان و تفکیک و کنار گذاشتن مسائل فرعی است. مسائلی مانند حضور زنان در ورزشگاه‌ها و توجه به اشتغال زنان موضوعاتی فرعی هستند که در صورت ایجاد مبانی نظری و شاخص‌های درست به خودی خود رفع می‌شوند. از سوی دیگر، پیوند زن و خانواده موضوعی بسیار جدی است که نباید از آن گذر کرد، نگاه فرصت‌محور به زنان از سطوح فردی تا بین‌المللی و رشد غیرکاریکاتوری زنان مواردی است که باید به آن توجه و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

صادق‌زادگان با بیان اینکه باید از ظرفیت مردم و نخبگان علمی و فرهنگی در حوزه زنان استفاده کرد، گفت: منظور از استفاده از فضای مردم و نخبگان این نیست که از یک یا چند نخبه محدود استفاده شود. در واقع، مردم از نخبگان جدا نیستند و امروز اغلب مردم ما سطحی از نخبگی در زمینه‌های مختلف و علم و فرهنگی را دارند که باید از این فضا برای بهبود وضعیت زنان و خانواده استفاده کرد و همین استفاده ما را به خلأهای موجود در این حوزه می‌رساند. از سوی دیگر می‌دانیم عده‌ای از خواص در جامعه هستند که همواره مقابل جریان‌های اجتماعی ایستادگی می‌کنند و استفاده از ظرفیت مردمی کمک می‌کند که فشارهای این خواصِ تغییرناپذیر خنثی شود. بنابراین بعد از مسئله‌شناسی و شناخت دقیق مسائل زنان باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد.

وی ادامه داد: بعد از طی این مراحل ما می‌توانیم در سطوح داخلی و بین‌المللی شروع به کنش فعال با شاخص‌های اسلامی کنیم. فعالیت‌هایی مثل جنبش زنان و خانواده که شهید رئیسی در عرصه بین‌المللی شروع کرد که این باید گسترش پیدا کند.

این پژوهشگر حوزه زن و خانواده با اشاره به اینکه نوک پیکان تمدنی جمهوری اسلامی مسئله زن و خانواده و عامل اصلی تمدن‌سوزی غرب هم همین حوزه است، اضافه کرد: الگوها و فعالیت‌هایی که ما در داخل در حوزه زن و خانواده انجام می‌دهیم، می‌توان در سطح بین‌المللی به حرکت و کنش فعال و دیپلماسی جدی فرهنگی تبدیل شود تا هم هجمه‌های غرب در این عرصه کمتر شود و هم گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده رشد بیشتری پیدا کند.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  9. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  14. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  15. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  16. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  17. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  18. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  19. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  20. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  21. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  22. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  23. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

آخرین عناوین