آرای تعیین کننده قالیباف

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030412117 ۴۵ نظر، ۱۱۸ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آرای تعیین کننده قالیباف

رقابت دو نامزد حاضر در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و بحث و جدل‌های شکل‌گرفته میان آن‌ها و تمرکز ستادهای انتخاباتی طرفین بر سیاست‌ورزی تقابلی، باعث‌شده که مسئله‌ای مهم در این بین مغفول بماند و آن‌چیزی نیست جز ظرفیت تعیین کننده سبد رای محمدباقر قالیباف.

قالیباف در مرحله اول انتخابات حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار رأی به‌دست آورد و بهره‌گیری از آرای  وی می‌تواند در رقم‌خوردن سرنوشت انتخابات موثر باشد. مزیت سبد رای قالیباف را در کنار فاصله کم نامزدها در محله اول بگذاریم تا اهمیت و چه‌بسا تعیین‌ کنندگی سرنوشت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار رای نامزد سوم انتخابات، بیش از پیش مشخص شود.

هر چند که حالت مطلوب، افزایش قابل‌توجه میزان مشارکت و نتیجه‌ای فراتر از حضور ۴۰ درصدی پای صندوق رای است اما باید پذیرفت که در فاصله یک‌هفته‌ای تا برگزاری مرحله دوم نمی‌توان تفاوت‌های چشمگیر و فاحشی را در میزان مشارکت انتظار داشت و شاید از لحاظ حساسیت بیشتر دور دوم و غلبه فضای تقابلی، تا حدی مشارکت رو به افزایش رود اما ترمیم زخم مشارکت و رسیدن به نصاب‌های گذشته، فرآیند بلندمدتی را نیاز است که در حال حاضر امکان تحقق آن وجود ندارد. بنابراین با این اوصاف و با فرض ثبت مشارکت‌ نزدیک به دور اول و اندکی بیش از آن، باید سرنوشت سبد رای محمدباقر قالیباف در دور اول انتخابات را پیش‌بینی کرد.

یکی از فرضیه‌های موجود،‌ حمایت قاطع رای‌دهندگان به قالیباف از رویکرد انتخاباتی وی برای دور دوم است. قالیباف طی روزهای گذشته در بیانیه‌ای حمایت خود را از سعید جلیلی ابراز و از حامیان خود درخواست کرد که به‌منظور بازنگشتن جریانی که مسبب بسیاری از مشکلات امروز کشور است، به جلیلی رای دهند. بخش قابل‌توجهی از آرای ماخوذه قالیباف، ریشه در پایگاه رای ثابتی دارد که در همه ادوار انتخابات او را همراهی کرده‌اند. غیرقابل انتظار نیست که این قسم از آرای قالیباف به‌دلیل حمایت از جلیلی،‌ در دور دوم نصیب نامزد اصولگرایان شود اما این تمام ماجرا نیست. نکته‌ای که باید در تحلیل آرای ماخوذه محمدباقر قالیباف درنظر گرفت، آرایی است که به‌دلیل خصایص شخصی‌ و توانایی‌ها نصیب وی شده. تصویری که از قالیباف نزد بخشی از افکار عمومی حک‌شده، چهره‌ای تکنوکرات، توسعه‌گرا و با توان اجرایی بالایی است که حتی بسیاری از افرادی که حتی از لحاظ سیاسی نسبتی با وی ندارند را هم جذب خود می‌کند. این مزیت مخصوص به قالیباف است که حتی برخی از هواداران جریان اصلاح‌طلب را هم به خود جلب می‌کند اما وقتی که او در عرصه رقابت نیست، می‌توان متصور شد که این قسم رای‌دهندگان به خاستگاه سیاسی خود بازگشته و ترجیحات جناحی را مدنظر قرار دهند.

بنابراین ما پیرامون سبد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار رای قالیباف، با دو بخش مواجهیم؛ قسمت مربوط به پایگاه رای ثابت وی و بخشی دیگر که به‌علت کاراکتر و توانایی‌های او نصیبش شده. تشخیص قطعی برتری هر کدام از این بخش‌ها بر یکدیگر، امکان‌پذیر نیست اما با حدس و گمانه‌زنی می‌توان متصور شد که پایگاه رای ثابت قالیباف سهم بسزایی در آرای کسب‌شده او دارد و با توجه به وجاهت او نزد هوادارانش، این بخش از رای‌دهندگان توصیه‌های انتخاباتی او را مدنظر قرار دهند. هر چند که نمی‌توان به‌طور قاطع سخن گفت و انتخابات در ایران همواره آبستن عجایب و شگفتی‌های بسیاری بوده اما مسئله‌ای که قطعی است، نقش تعیین‌کننده این ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار رایی است که در دور اول انتخابات نصیب محمدباقر قالیباف شد و چه‌بسا سرنوشت انتخابات در دور دوم را رقم بزند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۴۴۱۴۲۰۹:۱۶:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اون شصت درصدی که رای ندادن تعیین کننده هستن که متاسفانه با بی تدبیری یک کاری کردیم که مردم به صندوق رای بی اعتماد بشن .اگر از ایرانیها بپرسین بزرگترین ضرری که این سالها به شما وارد شد چی بود باید بگن نخبه کشی‌ .
علیمراد مردانی۳۵۴۴۳۷۵۱۲:۱۸:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۳
دولت سایه شنبه آفتابی میشود .
ناشناس۳۵۴۴۱۴۳۰۹:۱۷:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۱۳
بیشتر آرا وی به جلیلی می رود
محمدي۳۵۴۴۲۴۹۱۰:۳۰:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اسما بايد به سمت جليلي بروند اما آنچيزي كه داريم تو شهرها مي بينيم بيشتر هواداراي قاليباف يا راي نميدن يا سمت پزشكيان غش كردن
ناشناس۳۵۴۴۳۴۱۱۱:۵۱:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اگه میخواستند همون موقع به جلیلی رای میدادند
ناشناس۳۵۴۴۱۴۵۰۹:۱۹:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۳
البته از نظر تعدادی اونقدر بالا نیست ولی می‌تونه تاثیر گذار باشه نه تعیین کننده!
ناشناس۳۵۴۴۳۰۱۱۱:۱۶:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۳
دو سوم به هرکدام برود آن پیروز می شود
ناشناس۳۵۴۴۱۵۰۰۹:۲۰:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۳
دو نامزد دیشب مقداری از اخلاق دور شدند. بهتر است طرفداران ایشان، اخلاق را رعایت کنند و بدون تهمت و توهین با هم صحبت کنند زیرا الگوی ما اهل بیت (ع) هستند نه نامزدهای انتخاباتی
ناشناس۳۵۴۴۱۵۱۰۹:۲۱:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۱۳
به نظرم 90 درصد رای قالیباف به سبد جلیلی دیگر کاندیدای انقلابی می رود و 8 درصد به سبد ارای باطله و 2 درصد به سبد پزشکیان می رود.
عمار۳۵۴۴۲۵۱۱۰:۳۴:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۳
خيلي از روساي ستادهاي آقاي قاليباف رسما با فيلم و بيانيه رفتن سمت آقاي پزشكيان يه بخش هم راي نخواهند داد بخشي هم سمت آقاي جليلي ميروند
ناشناس۳۵۴۴۳۷۷۱۲:۲۰:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۱۳
خود قالیباف چی گفت؟!!!!
ناشناس۳۵۴۴۴۰۴۱۲:۴۱:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۱۳
هرکسی به تشخیص خودش عمل میکنه
ناشناس۳۵۴۴۳۹۸۱۲:۳۳:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۳
با اینکه بیشترین تخریب از طرف برخی هم جریانات دید اما اینقدر باهوش و خیرخواه کشور هست و می داند کشور نباید بیراهه برود و برای همین از جلیلی حمایت کرد
ناشناس۳۵۴۴۳۴۷۱۱:۵۳:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۱۳
خود قالیباف اگر جلیلی را قبول داشت کنار میرفت ولی موند یعنی اصلا جلیلی را قبول نداره
ناشناس۳۵۴۴۱۵۳۰۹:۲۳:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۳
رییس مجلس با ۳ میلیون رای کشوری.یعنی ۵ درصد
ناشناس۳۵۴۴۴۰۰۱۲:۳۴:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اینکه 19 درصد آرا کسب کند و سوم شود نشان می‌دهد که خیلی وقتها مردم ظاهر را می بینند و هیجانات خاص
ناشناس۳۵۴۴۱۵۴۰۹:۲۳:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۳
حضور گسترده مردم در انتخابات باعث دوام و استحکام نظام اسلامی خواهد شد.
ناشناس۳۵۴۴۱۵۷۰۹:۲۵:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۳
مشارکت 40 درصدی یعنی مردم دیگه به هیچ حزب و گروهی اعتماد ندارند.
ناشناس۳۵۴۴۱۶۲۰۹:۲۸:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۳
قالیباف مدیر بسیارتوانایی می باشد قدرت حل مشکلات داردولی هميشه اشتباه می ایستد وبا جریانی حرکت می کند که اصلا او راقبول ندارندو اتحاد با او برای کسب قدرت می خواهند ولاغیر
هومن۳۵۴۴۲۵۴۱۰:۳۶:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۳
آقاي قاليباف يك تكنوكرات هست كه اين فهم در اصولگرايان قابل پذيرش نيست بايد ايشان از دو طرف هوادار جذب ميكرد.
یاشار محمدی۳۵۴۴۱۶۴۰۹:۲۹:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۱۳
رای به قالیباف رای به توانمندی مدیریتی بود نه به تفکرات و سیاست های استراتژیک ایشون. وگرنه درسته که قالیباف اسما اصولگراست ولی نه خودش در ابراز عقیده و عمل یک اصولگرا بوده و نه جریانی که به آقای قالیباف رای دادند قرابتی با تفکرات آقای جلیلی دارند.
ناشناس۳۵۴۴۴۱۰۱۲:۴۴:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۱۳
قالیباف در انتخابات 1400 راهرو اشتباه رفت وگرنه با این دیدگاه این دوره قطعا رای میاورد
عمران۳۵۴۴۱۶۷۰۹:۳۱:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۳
امیدوارم جریان جبهه انقلاب پیروز شود تا دیگر بهانه نداشته باشند که چهار سال بعد بگویند فلان شخص غربگرا و فلان تحریم و فلان ارز و غیره نگذاشت تورم را کنترل کنیم.
یحیی۳۵۴۴۳۰۷۱۱:۲۳:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اتفاقا بیشتر غربگراها یعنی اصلاحات ریاست جمهوری رودر اختیار داشتن وچه برسرمون نیاوردند.
ناشناس۳۵۴۴۱۷۷۰۹:۴۲:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۱۳
آخه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار رای قالیباف در برابر 36 میلیون عدم مشارکت چه اهمیتی می‌تونه داشته باشه؟ در حالت خوش بینانه بین 1.5 تا 2 میلیون به سبد رای جلیلی اضافه می‌شه که تعیین کننده نتیجه نیست.
ناشناس۳۵۴۴۱۸۴۰۹:۴۶:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اگر طرفدار پزشکیان بودند همان دور اول به قالیباف رای نمی دادند و در مناظره دوم پزشکیان خراب کرد و واقعا شان استاددانشگاه بودن و نماینده بودن را هم خراب کرد و واقعا ما نامید و مایوس شدیم از پزشکیان...
ناشناس۳۵۴۴۲۸۸۱۱:۰۹:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۳
داداش من ، حداقل توی فضای مجازی که دیگه کسی چهره دیگری رو نمیبینه بگو طرفدار جلیلی هستی و با دلیل دفاع کن بذار کنار این حرفهای قدیمی رو که من طرفدار فلانی بودم مناظره دیدم نظرم عوض شد!
ناشناس۳۵۴۴۳۷۹۱۲:۲۲:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۱۳
برعکس....
ناشناس۳۵۴۴۱۹۱۰۹:۵۱:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۳
طرفداران قالیباف منطقی ترین اصولگراها هستن و احتمالا به جلیلی رای نخواهند داد.
ناشناس۳۵۴۴۲۱۳۱۰:۰۰:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۱۳
باز هم متذکر میشوم . از آنجا که در مرحله دوم همه واجدین شرایط حتی آنها که در مرحله اول رای نداده اند میتوانند در انتخابات شرکت کنند ، لذا ستاد پزشکیان ضمن تلاش برای جلب حتی یک برگه رای قالیباف ، به شدت برای جلب آرای ۶۰ درصد شرکت نکرده در مرحله اول تلاش میکند در حالی که شما فقط به امید کسب سبد آرای قالیباف هستید
علی‌محمد.۳۵۴۴۲۱۹۱۰:۰۵:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۱۳
ارای‌قالیباف‌بیشتر‌درسبد‌رای‌پزشکیان‌خواهد‌شد.چون‌سهم‌ثابت‌رای‌قالیباف‌درهمان‌مرحله‌اول‌باجلیلی‌اجماع‌کرد.
ناشناس۳۵۴۴۲۲۲۱۰:۰۸:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۱۳
شورای نگهبان مسوول دور دوم رفتن هست هم به دلیل اینکه دونفر که تفکر تقریبا یکی دارند تایید صلاحیت کرده و باعث تقسیم آرا آنان شد ولی یک نفر از طرف مقابل، دوم این نحوه چیدن باعث کاهش مشارکت هم شد و اگر یک به یک یا دو به دو می بودن مشارکت کاهش نمی یافت و دور دوم هم درست نمی شد
dayani۳۵۴۴۲۶۱۱۰:۴۶:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اولا قالیباف به عنوان یکی از سران سه قوه نباید از کاندیدی ریاست جمهوری خاص حمایت میکرد. دوم اینکه واقعیات محتوای آن سخنرانی 18 دقیقه ای که میفرمود کلیه کلمات آن حساب شده است، بیشتر در ریاست جمهوری آقای جلیلی امکان بوقوع می یابد. سوم اینکه ایشان بجای اینکه به فکر کشور و مردم باشد، به فکر جناحی است که با خودش مشابهاتی دارد.
ناشناس۳۵۴۴۳۵۵۱۲:۰۱:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اتفاقا به فکر کشور هست که از جلیلی حمایت می کند
ناشناس۳۵۴۴۲۶۸۱۰:۵۱:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۳
--- آقا لطفي ! روز جمعه رأي به جناح اينوري يا به جناح آنوري ؟ -- چه عرض كنم برادر ؟ من كه يك رأي بيشتر ندارم ! سواد بالايي هم ندارم ! خودت كه ميداني ....چندين سال باباي مدرسه بودم ، بعدش كه كمي ادامه تحصيل دادم دفتر دار مدرسه شدم ، ، بنده عرض مي كنم ، اين جناح با آن جناح دور هم بنشينند ، حرف هم گوش كنند ، عقل هايشان روي هم بريزند ، شور و مشور كنند ، بين شان « من و تو » نباشه ! .. بهتر بگم بين شان « تو و من » نباشه ! ... اين اصطلاح « من و تو » هم ديگه جالب نيست ! « تو و من » بهتره ! ميدوني برادر ، آخه بايد ملتفت بشوند كه نتيجه كارشان در تاريخ ثبت خواهد شد ! آيندگان تاريخ مي خوانند ، و از عملكرد هاي جناح اين وري و آن وري مطلع و آگاه خواهند شد و قضاوت خواهند كرد ! ... مسئوليت خيلي سنگينه .. صحبت از اين جناح و آن جناح نيست ، مثل امريكا نيست كه صحبت از دمكرات و جمهوري خواه باشه ، اما صحبت از دين و مذهب شان نباشه ! .. در مملكت ايران علاوه بر اين جناح و آن جناح صحبت از دين هم هست ، « دين اسلام » ...صحبت از مذهب هم هست ، « مذهب تشيع » ....كه مركز تشيع هم ما هستيم ! ... به هر حال نامزدها ملتفت اين مرضوع باشند !
شمس۳۵۴۴۲۸۵۱۱:۰۵:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۳
بنده به خاطر عدالت طلبی دکتر توکلی همیشه مطالب سایت الف را می خواندم اما این مدت احساس کردم گرایش خاص شما به سمت شخصی است که با آگاهی کامل می دانید شایسته پست ریاست جمهوری نیست و فقط به دلیل حزبی از او طرفداری می کنید.
ناشناس۳۵۴۴۲۹۰۱۱:۱۰:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۳
البته آرای قالیباف نمود دیگری از میزان رای انتخابات مجلس بود مجلسی که با آن درصد رای تشکیل شد باید محبوبیت رئیس آن هم 3 میلیونی باشد که چندان تاثیر گذار هم نخواهد بود
ناشناس۳۵۴۴۳۰۴۱۱:۱۹:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۱۳
تعداد قابل توجهی از آرای قالی باف به سبد پزشکیان خواهد ریخت. اتفاقا جنس آرای قالی باف اصول گرای تکلیف گرا نیستند که با یک پیام او به سمت جلیلی حرکت کنند
ناشناس۳۵۴۴۳۸۱۱۲:۲۳:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۱۳
اکثرا به جلیلی رای می دهند
ناشناس۳۵۴۴۳۱۱۱۱:۲۸:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۳
قطعا جلیلی رای خواهد آورد در نظرسنجی ها هم جلو است و پیروز نهایی است
ناشناس۳۵۴۴۳۲۵۱۱:۳۸:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۳
رای دهندگان جلیلی همه ارزشی هستند و دوباره به وی رای خواهند داد ارزشی های قالیباف هم به آن اضافه خواهد شد ولی از تعداد رای پزشکیان کم خواهد شد و احتمالا درصد مشارکت پایین تر هم خواهد رفت. در هر حال رئیس جمهور بعدی جلیلی است که حمایت و اعتماد کامل نظام را همراه دارد و دولت سوم احمدی نژاد و دوم رئیسی را تشکیل خواهد داد.
ناشناس۳۵۴۴۳۳۴۱۱:۴۵:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۱۳
پزشکیان ۵ رقیب در مناظرات دور اول و مجری مناظره و جلیلی را در مناظره دوم بعلاوه همه کاندیداها را در دور اول شکست داد ،اینبار هم شکست خواهد داد .
ناشناس۳۵۴۴۳۵۶۱۲:۰۲:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۱۳
آرای یک میلیونی باطله و پورمحمدی در دور دوم شرکت نخواهند کرد ، مطابق تجارب گذشته و کاهش مشارکت در دور دوم، مشارکت ۳۵ درصد خواهد بود ،۵۰ درصد قالیبافی ها رای نخواهند داد چون نامزدشان حذف شده است آن ۱.۵میلیون هم نصفش به جلیلی و نصفش به پزشکیان رای می دهند و رای ها بسیار نزدیک خواهد شد و پزشکیان در یک رای بسیار نزدیک برنده خواهد شد .
ناشناس۳۵۴۴۴۲۹۱۲:۵۷:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۱۳
در دور اول قالیباف در دور دوم هیچ کس
ناشناس۳۵۴۴۴۶۶۱۳:۱۸:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۱۳
رضا داوری اردکانی: رأی دادن به پزشکیان رأی دادن به بقای ایران است.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  2. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  3. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  4. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  5. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  6. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  7. بانک جهانی: کاهش ۶.۲ میلیون نفری تعداد فقرا در ایران در دولت رئیسی

  8. آغاز توزیع گوشت و کالاهای اساسی به درب منزل تهرانی‌ها

  9. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  10. بازنگری کنید

  11. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  12. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  13. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  14. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  15. آرای تعیین کننده قالیباف

  16. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  17. شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

  18. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  19. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

  20. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  21. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  22. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

  23. جبرائیلی: «جلیلی» برای پایان دادن به حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور آمده است

  24. قاضی‌زاده: ‌لیبرال‌های داخلی ‌چشم‌‌ به دست خارجی‌ها دا‌رند

  25. ظریف: من به نوبه خودم اعلام می‌کنم مردم عزیز ایران من شرمنده ام

پربحث‌های هفته

  1. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  2. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  3. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  4. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  5. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  6. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  7. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  8. بازنگری کنید

  9. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  10. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  11. آرای تعیین کننده قالیباف

  12. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  13. شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

  14. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

  15. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  16. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  17. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

  18. جبرائیلی: «جلیلی» برای پایان دادن به حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور آمده است

  19. قاضی‌زاده: ‌لیبرال‌های داخلی ‌چشم‌‌ به دست خارجی‌ها دا‌رند

  20. پزشکیان: هیچ وقت به مردم دروغ نمی‌گویم/ نتوانیم به قول‌ها عمل کنیم از سیاست خداحافظی می‌کنیم

  21. رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است

  22. پزشکیان در مناظره با جلیلی: بنزین را گران نمی‌کنیم/ قابل قبول نیست در کشور ۶۰ درصد پای صندوق نیامدند

  23. پاسخ تند زاکانی به آذری‌جهرمی؛ ننگ بر شما!

  24. زاکانی: اختلاف نظری نیست که سعیدجلیلی تنها مصداق اصلح خواهد بود

  25. پاسخ میرکاظمی به زنگنه؛ فساد در قرارداد کرسنت مسجّل است

آخرین عناوین