یک یادآوری مهم به اصلاح طلبان

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4030418044 ۱۰۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک یادآوری مهم به اصلاح طلبان

مسعود پزشکیان منتخب ملت و رئیس‌جمهور ایران است. وظیفه همه، کمک به او و دولتش برای اداره بهتر کشور و بازیابی اعتماد عمومی است اما علی‌رغم باور به لزوم پشتیبانی از دولت چهاردهم و رئیس‌جمهور منتخب، ذکر چند نکته‌ برای شکافتن و واکاوی نگاه سنگین اصلاح‌طلبان و حامیان امروز دولت چهاردهم، به رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم ضروری است. 

اصلاح‌طلبان سه‌سال تمام و با نگاهی منفی، سید ابراهیم رئیسی را نه رئیس‌جمهور بلکه رئیس دولت حداقلی می‌دانستند. آنان معتقد بودند منتخب ملت در انتخابات ۱۴۰۰ که مشارکت ۴۸/۸۸ درصد در آن به‌ثبت رسید و سید ابراهیم رئیسی توانست ۱۸ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۴۵ رای و ۶۲ درصد آرای ماخوذه را کسب کند، رئیس جمهور نه، بلکه رئیس دولتی حداقلی است و نمی‌تواند قاطبه جامعه ایران و مطالبات آن را نمایندگی کند، زیرا ۵۱ درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکرده و رئیسی تنها ۳۰ درصد آرا را نسب به کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ به‌دست آورد و به همین دلیل، سه‌سال تمام این شهید را با تعابیر دولت حداقلی، دولت اقلیت، رئیس‌جمهور بدون پشتوانه و چنین عباراتی مورد هجمه‌های سنگین قرار دادند. اما ناگهان خود را نیز مواجه با چنین واقعیتی دیدند!

مسعود پزشکیان در مشارکت ۴۹/۸ درصدی، با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای و با کسب ۵۳/۷ درصد از آرای ماخوذه و ۲۶/۷ درصد از کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات، به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد و اگر نتایج را مورد بررسی قرار دهیم، او آماری پایین‌تر از شهید رئیسی را به‌دست آورده؛ هم به‌لحاظ تعداد رای کسب‌شده، هم درصد کسب‌شده نسبت به رای‌دهندگان و هم درصدی پایین‌تر از کل واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات! اما حالا هیچ صدایی از سوی اصلاح‌طلبان بلند نمی‌شود و دیگر تعابیر رئیس‌جمهور اقلیت و دولت حداقلی هم محلی از اعراب ندارد! 

قطعاً اخلاق و منافع ملی حکم می‌کند که خط بطلانی به‌روی چنین رویکردهای سطحی و نازلی نسبت به روسای جمهور و منتخبان ملت کشید اما نمی‌توان چشم بر روی قضاوت‌های ناعادلانه و هجمه‌های پردامنه‌ای بست که هدفش تخریب رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم بود. رئیسی طی سه‌سال در مواجهه با این تخریب‌ها و تحقیر‌ها، سکوت کرد چون هدفش ارتقای وضعیت بحرانی کشور و خدمت به مردم بود و اگرچه قابل‌انکار نیست که دولت سیزدهم هم عاری نقصان نبود و مرتکب خطاهای قابل‌توجهی شد اما حالا که رئیسی در میان ما نیست و اصلاح‌طلبان دولت را به‌دست گرفته‌اند، باید این رویکرد غلط آنان در گذشته را یادآورد شد؛ آنانی که منافع ملی را نادیده گرفته و به‌جای نگاهی انتقادی و جلوس در مقام رقیبی باپرنسیب و دارای اصول، به بیان تفاسیری روی آوردند که طی زمانی نه‌چندان دور به خود آنان نیز نسبت داده می شود.

ما به هیچ‌عنوان قائل به تقلیل رای مسعود پزشکیان و متصف کردن او به چنین صفات نازلی نیستیم و پزشکیان را نه رئیس دولت بلکه رئیس‌جمهور ایران و همه مردم می‌دانیم و آرزوی ما موفقیت اوست چون کامیابی دولت به‌معنای موفقیت و ارتقای جایگاه کشور و نظام سیاسی است. اما باید بیاموزیم که قدرت‌گرفتن رقبای سیاسی، دلیل موجهی برای حملات بی‌مبنا و تراشیدن‌ دلایل واهی برای هجمه و تحقیر نیست. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۵۳۸۶۷۰۹:۴۷:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
آقای دکتر پزشکیان هم رای اکثریت مردم را ندارند چرا خط بطلان بکشیم به این فکر کنیم که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟
ناشناس۳۵۵۳۸۶۹۰۹:۵۱:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۲۱
آن 60 درصد که در دور اول رای ندادند قطعا موافق ارای آقای ریسی نبودند و الا جلیلی رو انتخاب می کردند. هنوز دولت جدید نیامده حمله و تخریب شروع شد.
ناشناس۳۵۵۳۸۷۰۰۹:۵۳:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
من فقط می دانم در دولت شهید رئیسی قیمت ها چندین برابر شد.
ناشناس۳۵۵۵۵۶۳۱۴:۵۸:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۲۳
اما قدرت خرید خراب نشد
ناشناس۳۵۵۳۸۷۷۱۰:۰۱:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
حامیان پزشکیان هم در دور پیش و همین دور قائل به عدم مشارکت اکثریت بودند و وعده توجه به کسانی که رای ندادند را دادند و این فرق اصلی میان این دو دولت است.
ناشناس۳۵۵۳۸۷۹۱۰:۰۲:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۲۱
خودشان باب کردن وگرنه هر کس انتخاب شود رییس جمهور هست حداقلی و اکثریت هم ندارد .
ناشناس۳۵۵۳۸۸۱۱۰:۰۳:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
البته توجه کنید ، مردم بارها ذکر کردند که دیگر جناحها برای آنها معنی ندارد و شما نیز بهتر است خود را در مقابل مشکلات مردم بدانید و نه یک جناح رقیب.
ناشناس۳۵۵۳۸۸۳۱۰:۰۴:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اگر هر دو جناح اصلی در اقلیت هستند یعنی یک اشکال بزرگ به انتخابات و یا جلب نظر مردم وجود دارد.
ناشناس۳۵۵۳۸۸۴۱۰:۰۴:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
حالا پزشکیان که گزینه اول اصلاح طلبان هم نیست را در مقابل 5 اصولگرا قرار دادید و شکست خوردید.
ناشناس۳۵۵۶۳۲۷۱۳:۱۲:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اینکه طبیعی است وقتی یک طرف یک نماینده داشته باشد و طرف دیگر متفرق باشد، به نفع طرفی است که یک نماینده دارد.
ناشناس۳۵۵۳۸۸۸۱۰:۱۳:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۲۱
آقای نویسنده این مملکت نیازی به یاداوری امثال شما ندارد. اگر قصد خیر دارید روی راه حل مشکلات مردم متمرکز شوید.
شادمهر۳۵۵۳۸۹۵۱۰:۲۱:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
صحبت از رویکرد سطحی و نازل کردید!و آرای پزشکیان با رییسی را مقایسه کردید.!آیا اگر پزشکیان و یا هر چهره متمایل به اصلاح طلبان کاندید نمیشد باز هم جلیلی ۱۸ میلیون رای می آورد!؟ قطعا خیر.حتی ممکن بود به زیر ۱۰ میلیون هم سقوط می کرد!رویکرد سطحی و نازل با واقعیت خیلی فاصله دارد
ناشناس۳۵۵۶۰۲۱۰۷:۲۸:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۲۴
احسنت
ناشناس۳۵۵۳۸۹۹۱۰:۲۴:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
شما قائل به این نگاه نیستید ولی متاسفانه دوستان اصولگرای شما هنوز پزشکیان کارش رو شروع نکرده رگبار دولت ۲۶ درصدی راه انداختند لطفا نصیحتی هم به آنها بکنید
ناشناس۳۵۵۳۹۰۰۱۰:۲۴:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اگر تمام بدنه مردمی اصلاح طلبان می آمد یک رای سی میلیونی حداقل نصیب آقای پزشکیان می شد زیاد خودتان را گول نزنید اصولگرایان یک اقلیت پر سر و صدا هستند و مردم با یک حرکت ساده شما را از قوه مجریه حذف کردند
ناشناس۳۵۵۵۵۶۵۱۵:۰۰:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۲۳
وقتی نظر سنجی ها میگه رقابت نزدیک هست مابقی هم به همین شکل می بود
ناشناس۳۵۵۳۹۰۱۱۰:۲۶:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۲۱
به نظر من نهادهای قدرتمند که دست اصولگرایان است همان رفتاری که با روحانی و خاتمی داشتند با پزشکیان هم خواهند کرد.
ناشناس۳۵۵۵۵۶۸۱۵:۰۱:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۲۳
او که به راحتی برجام را اجرا کرد با اینکه خیانت بود آن قرارداد
ناشناس۳۵۵۳۹۰۳۱۰:۲۸:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
من خودم به پزشکیان رای دادم به همه اطرافیانم هم اصرار کردم که به ایشون رای بدن و الان هم که ایشون رئیس جمهور شدند همچنان رئیس جمهور حداقلی و اقلیتی هستند. شوخی نداره وقتی که 60 و 50 درصد مردم تو انتخابات شرکت نکرده باشن. حالا میخواد رئیسی باشه یا پزشکیان یا خاتمی یا هر کس دیگه. کسی که 50 درصد کل مردم بهش رای نداده باشن رئیس جمهور حداقلی هست و کارش هم فوق العاده سخت
ناشناس۳۵۵۳۹۰۴۱۰:۳۰:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اتفاقا بسیاری از اصلاح طلبان و حتی خود پزشکیان اشاره داشتند که اکثریت آنهایی هستند که شرکت نکردند و باید صدای ایشان را شنید. حقیقتی که اصولگرایان نمیخواهند باور کنند و خود را به نشنیدن میزنند. خیلی از همان هایی که به پزشکیان رای دادند هم در همان دسته تحریمی به سر میبرند که با ساختارهای بنیادین نظام مشکل دارند نه این و آن.
ناشناس۳۵۵۳۹۱۶۱۱:۰۳:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
بهتره به جای به این تفاسیر و توجیهات که واقعا سودی برای هیچ کسی نداره به فکر اصلاح روشها و معاش و زندگی مردم باشید.
ناشناس۳۵۵۳۹۲۲۱۱:۰۸:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۲۱
در مقایسه با دولت مرحوم رئیسی هم باید به رضایت قلبی اکثر تحریمی ها را در نظر بگیریم امروز با یک گشت میدانی ساده می‌توان دریافت که اکثر تحریمی ها از انتخاب پزشکیان در مقابل جلیلی رضایت قلبی دارند
آزاد۳۵۵۳۹۲۵۱۱:۱۰:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
گویا نویسنده مقاله، ارتباط خود با محیط بیرونی را قطع کرده است! اکثریت اصلاح طلبان اعلام کرده اند که انتخابات با مشارکت حداقلی برگزار شده و اکثریت مردم از حضور در انتخابات امتناع کرده اند لذا رئیس جمهور با آرای حداقلی به کرسی ریاست نشسته است. چرایی و راهکار حل این معضل، واضح و روشن ولی اختیار رفع آن در ید رئیس جمهور نیست.
ناشناس۳۵۵۳۹۲۸۱۱:۱۱:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۲۱
من دو دور به پزشکیان رای دادم نه به امید بهتر شدن اوضاع کشور بلکه به امید بدتر نشدن اوضاع مملکت
ناشناس۳۵۵۳۹۳۹۱۱:۲۸:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۲۱
آقای مشفق! دولت سیزدهم با افزایش حقوق کمتر از نصف تورم ، در سه توبت سالانه بودجه ، کمر من بازنشسته را شکست. حال به نظر شما بنده چگونه به دولت سیزدهم نگاه کنم؟
ناشناس۳۵۵۳۹۴۳۱۱:۳۱:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲۱
« يك ياد آوري مهم به اصلاح طلبان » !! ------------------------------------------ -- ميگم اصغر آقا اگر به فرض شما به جاي جناب پزشكيان بودي به اين مقاله و اين « ياد آوري » چه جوابي مي دادي ؟ --- شوخي نفرما برادر ! من ِ اصغر فرزند مرحوم عسكر باغبون كجا ، پزشكيان بودنم كجا ؟ دلت خوشه آقا هاشم ! -- عرض كردم به « فرض » ... از قديم و نديم گفته اند « فرض محال ،محال نيست » ! -- بسيار خوب ! خوب شد ! حالا كه فرض محال ، محال نيست ، اگر من به جاي پزشكيان بودم و يا در « اصلاح طلبي » براي خودم ،كس و كاري بودم و عنواني داشتم ، به اين مقاله كه عنوانش هست « يك يادوري به اصلاح طلبان » ، عرض مي كردم كه برادر ان عزيز من به « ياد آوري شما » واقفم ، ... به « ياد آوري شما » آگاهم ، به اون آمار مشاركتي كه در مقاله مرقوم نموده ايد معترفم ، اما در اين وضعيت حساس من به « ياد شما » محتاجم ! .. دلم خوش مي شود به « ياد » شما ، ... ياد آوري شما را خوب دانم ! ...خوب ميگم هاشم آقا ؟
ناشناس۳۵۵۳۹۴۶۱۱:۳۴:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۲۱
برای تسکین آلام اصولگراها مقاله خوبیه
ناشناس۳۵۵۳۹۵۰۱۱:۳۷:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
ان شالله دولت جدید تلاش کند خسارت و عقب ماندگی های کشور جبران شود
ناشناس۳۵۵۳۹۵۲۱۱:۳۹:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اگر اصلاح طلبان در انتخابات رای کمتری اورده بودند الان خیابان ها دود و اتش بود. بسیار بی اخلاق هستند
ناشناس۳۵۵۳۹۵۴۱۱:۴۰:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۲۱
برادر عزيز جناب مشفق اگر آمار جناب ابراهيم رئيسي حدود ١٨ ميليون بود ، همين آمار جناح شما در جناب جليلي افت كرد و رسيد به ١٣ ميليون ! يعني حدود 5 ميليون افت ! وانگهي آمار جناب خاتمي و حسن روحاني يادتان نرود !!
ناشناس۳۵۵۵۳۸۱۱۱:۵۳:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۲۳
پس دم احمدی نژاد گرم که 24 میلیون رای داشت
ناشناس۳۵۵۳۹۵۵۱۱:۴۰:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اقای دکتر پزشکیان بسیار زیبا و شایسته است ، موضع راهبردی آشکار وروشن و شجاعانه و راستین شما رئیس جمهور منتخب و محبوب اکثریت ملت ایران ، از جبهه مقاومت درگیر با صهیونیست نسل کش غاصب وعلیه حامیان مستکبر این رژیم ؛ و لی بی تردید این طرف خارجی معادله است و حکمرانی در ایران اسلامی طرف بسیار مهم حیاتی داخلی دومی در این معادله دارد و آن رسیدگی همیشگی جدی و سازمان یافته و قانونمند و منضبط به وضعیت زندگی و معیشت اکثریت بی پناه ملت است که در اثر نابود شدن مصنوعی ارزش پول ملی ایران ثروتمند و چیره شدن یک مشت سرمایه دار سیری ناپذیر بر سرنوشت این اکثریت زجر دیده کمر آن سخت شکسته و حتما بعنوان طرف دوم معادله حکومت ؛ رسیدگی شرافتمندانه و عزتمند به وضعیت نیازهای حیاتی زندگی و معیشت این اکثریت مردم ؛ اگر همیشه خواستار حمایت ملی و یاری خداوند هستید هرگز نباید از یاد برود و انشاء الله شما به تحقق دو طرف این معادله انسانی خدا پسندانه در دوران زمامداری خود در کشور وفادار و بیقین همیشه کاملا پایبند خواهید ماند .
ناشناس۳۵۵۳۹۶۱۱۱:۴۶:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
--- اصغر آقا ! نظرت راجع به مقاله جناب يوسف مشفق چيه ؟ --- اميدوارم حالا كه دولت عوض شده و جناحي ديگر سر كار آمده ، اين سايت وزين ، با انتشارات مقالاتي بودار ، روي اعصاب مخاطبينش نرود ، سوهان روح مخاطبانش نشود ، كه در غير اين صورت مخاطبان ريزش خواهند كرد !!
ناشناس۳۵۵۳۹۶۹۱۱:۵۹:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اصلاح طلب ها پول این همه رسانه زنجیری را از کجا می آورند؟
ناشناس۳۵۵۳۹۷۰۱۲:۰۲:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۲۱
انتظار داریم رئیس جمهور منتخب وضعیت کشور را در همه زمینه‌ها با آمار دقیق از منابع معتبر و ریز به ریز به اطلاع مردم ایران برساند تا آقای مشفق بدانند حمله بی مبنا به هیچ دولتی خوب نیست !
محسن۳۵۵۳۹۸۲۱۲:۱۴:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
یک فرق اساسی وجود دارد که رای پزشکیان با مشارکت رابطه مستقیم دارد . از طرفی پزشکیان با پنجاه درصد مشارکت توانست رئیس جمهور شود. از این جهت نکاه کنید فرق میکند
ناشناس۳۵۵۳۹۸۵۱۲:۱۸:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲۱
ایشان فرد بسیار خوب و پاکدستی است اما به همین دلیل مرد میدان و زد و بند و سیاست باز نیست لذا هم برای خودش و هم برای کشور مشکلات غیر قابل جبرانی درست خواهد کرد
کند ذهن۳۵۵۳۹۸۶۱۲:۲۵:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۲۱
سلام . واقعیت این هست که مرحوم رییسی و جناب دکتر پزشکیان هر دو بطور قانونی به منصب ریاست جمهوری رسیدند . ولی حداقلی . بدون تعارف . دعا کنیم که انشاالله دولت آقای پزشکیان موفق باشد و باعث افزایش مشارکت هموطنان بشود . سلامت و موفق باشید
ناشناس۳۵۵۳۹۸۹۱۲:۳۰:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
واضح است که هم رئیسی شهید بزرگوار و هم پزشکیان رای اکثریت جامعه را نداشته اند. امید آنکه بهترین ها برای ایران اتفاق افتد
ناشناس۳۵۵۳۹۹۰۱۲:۳۲:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲۱
پزشکیان تلاش می کند تا صدای اکثریت ناراضی نیز باشد.
ناشناس۳۵۵۳۹۹۳۱۲:۳۹:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
مسعود پزشکیان در مشارکت ۴۹/۸ درصدی، با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای و با کسب ۵۳/۷ درصد از آرای ماخوذه و ۲۶/۷ درصد از کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات، به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد و اگر نتایج را مورد بررسی قرار دهیم، او آماری پایین‌تر از شهید رئیسی را به‌دست آورده؛ هم به‌لحاظ تعداد رای کسب‌شده، در کدام رقابت در رقابت پنج نفر به یک نفر است.
ناشناس۳۵۵۴۰۰۰۱۲:۴۵:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اصلاح طلبی همین هست اشوب و تحریم و اخیرا هوچی گری
ناشناس۳۵۵۴۰۰۱۱۲:۴۵:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۲۱
جناب آقاي مشفق ، از 61 ميليون رأي افراد واجد الشرايط كشور ، رآي اصولگرايان همان حدوداً 14 ميليون نفري است كه به جليلي رأي دادند الباقي مي ماند حدود 47 ميليون رأي باقيمانده كه از شما نيست ! نظرتان راجع به اين 47 ميليوني كه از شما دور هستند چيست ؟
ناشناس۳۵۵۴۰۰۲۱۲:۴۵:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
مثل اینکه فکر و ذکر شما کوبیدن این و آن است. بس کنید و به مسائل مدیریتی کشور، کاستی ها و ارائه راه حل بپردازید.
ناشناس۳۵۵۴۰۰۳۱۲:۴۵:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
کاشکی پزشکیان در حد رئیس جمهور هم می بود....
ناشناس۳۵۵۴۰۲۵۱۲:۵۹:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
من از نویسنده مقاله عاجزانه خواهش میکنم شما که ازدولت شهید رئیسی دفاع می کنید فقط در مورد قیمت گوشت چه توجیهی دارید؟ ،به خدا این چیز کمی نیست .
ناشناس۳۵۵۴۰۲۹۱۳:۰۷:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
در کل روسای جمهور هر کشور رئیس جمهور کل کشور هستند و اینکه بعضی ها از کلمه حداقل و این نوع تعابیر بکار میبرند تعبیر درستی نیست. روح شهید رئیسی شاد
امید یاوری دارانی۳۵۵۴۰۳۵۱۳:۱۳:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
نباید فراموش کنیم که امار را نمی توان انکار کرد .دولت حداقلی را منتقدان وضع موجود مطرح کردند و برایشان تفاوتی نمیکند که کدام جناح و دسته و حزب بر اریکه قدرت سوار باشد. انچه که مهم است اینکه دلایل کاهش مشارکت باید از سوی ارکان مختلف حاکمییت بررسی گردد تا این روند متوقف شده و حتی افزایشی نیز گردد. امیدوارم حاکمییت با درک این موضوع و تغییر سیاستها چاره ای برای کاهش دردهای متعدد و فراوان و البته سنگین مردم بیابد. مشکلاتی که بنیان زندگی را به نابودی می کشاند از جمله الودگی شدید هوا در اکثر نقاط کشور.بحران بی ابی .بحران کسری برق.بحران کسری بنزین و گازوئیل.بحران کسری گاز و... درد ملت زیاد است بفکر چاره باشید.
ناشناس۳۵۵۴۰۴۷۱۳:۲۷:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اولا هیچگاه بیش از 75%مردم در انتخابات شرکت نکردند. هر چه خط و نشان می‌کشید به ضرر تان است
ناشناس۳۵۵۴۰۵۰۱۳:۲۹:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اخوی شما از این زاویه نگاه کن که ۵۰ در صد هیچ کس رو قبول ندارن.یعنی اصولگراها رو فرصت طلب و اصلاح طلب ها رو ماله کش میدونن
جواد۳۵۵۴۰۶۴۱۳:۴۰:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۲۱
باید نباید شکست خوردگان پایانی ندارد از توهین به رای دهندگان تا متلکهای زیرپوستی به بهانه های یادآوری سخنان دلسوزانه منظور دار آرای اصولگرایان در عرض3 سال از رییسی تا جلیلی 30درصد ریزش نموده .
ناشناس۳۵۵۴۰۷۲۱۳:۴۸:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
کاش به نصایح سردار حاجی زاده و رهبری گوش می‌کردید. فقط این را بدانید که تندروهای هر دو جناح در بین مردم ایران جایگاهی ندارند.
ناشناس۳۵۵۴۰۷۳۱۳:۴۸:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
مقایسه بین دو نفر ازنظر آماری که داده اید درست نیست چرا که شهید رئیسی با توان قوا و داشتن پشتیبانی حداکثری به قدرت رسید و پزشکیان درست برعکس با تمام دست اندازها و مقاومت همان ها که بیان شد توانست به این کرسی دست یابد.
ناشناس۳۵۵۴۰۸۲۱۴:۰۹:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
حضور حداقلی مردم در انتخابات های گذشته، نتیحه نادیده گرفتن خواست های عموم مردم بوده. دریغ که هنوز متوجه نشدید!
محمد۳۵۵۴۰۸۴۱۴:۱۱:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۲۱
در تحلیل های سیاسی ، شرط انصاف را رعایت نمی کنید و به همین دلیل از تحلیل صحیح جامعه ناتوان هستید
ناشناس۳۵۵۴۰۸۶۱۴:۱۵:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۲۱
این چیزایی که شما هر روز میگید انقدر که برای شما مهمه برای مردم مهم نیست. بعدم آخه استدلال های شما کلا اشکال داره. همون افرادی که به آقای رییسی رای دادن که به آقای پزشکیان رای ندادن اصلا اینا که در یک جناح سیاسی نیستن که مثلا بخواهید ببینید رای کدوم بیشتره ، اتفاقا طرفداران رییسی این دوره هم اکثرا به آقای جلیلی رای دادن، شما باید برید تحلیل کنید چی کار کردید که برد قاطع انتخابات قبل رو در این دوره علی رغم‌ مشارکت پایین تر و کنار کشیدن معترضین از رای دادن با شکست عوض کردید؟ نه اینکه یک سری اعداد غیر مرتبط رو به هم ربط بدید.
معلم۳۵۵۴۰۹۱۱۴:۲۷:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۲۱
سر مسائل جزیی دعوا نکنید.در مورد مسائل کلان بحث کنید!
ناشناس۳۵۵۴۱۰۷۱۵:۰۴:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۲۱
آقای مشفق! ببین چه کردید که حدود ۱۸ میلیون رایتان در سال ۱۴۰۰ به ۱۳.۵ کاهش پیدا کرد. یعنی ۴.۵ میلیون نفر از شما روی برگرداندند!
ناشناس۳۵۵۴۱۱۶۱۵:۲۳:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
مطمئن‌هستیم‌۵۰‌درصدی‌که‌شرکت‌نکردند متمایل‌ به‌ پزشکیان‌هستند.و‌موافق‌افکار‌او
ناشناس۳۵۵۴۱۱۷۱۵:۲۳:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
آفرین، به هر دو خط اصلی این نوشتار 1 یادآوری آنچه شد و به نا حق شد 2 حمایت از رئیس جمهور منتخب
ناشناس۳۵۵۴۱۱۸۱۵:۲۴:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
با توجه به اینکه بالای 60 میلیون نفر حق رای داشته اند آرای زیر 20 میلیون واقعا برای یک رئیس جمهور رای حداقلی است و به نظرم هر دو طرف درست گفته اند 16 میلیون هم بسیا رای کم و ناچیزی است
هادی۳۵۵۴۱۲۱۱۵:۲۷:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
بله همون شب اول این نکته در ذهن من آمد که اون انسان های کم اخلاقی که شهید رییسی رو به عنوان دولت اقلیت خطاب میکردن الان چی میگن؟!
ناشناس۳۵۵۴۱۳۳۱۵:۴۶:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اغلب کسانی که به پزشکیان رای دادندبه علاوه اکثر تحریم کنندگان نظری مخالف شما دارند( یعنی اکثریت) ، پس دم از دولت اقلیت نزنید.
مهران۳۵۵۴۱۳۵۱۵:۵۴:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
نویسنده محترم، با سلام، شرایط کشور و وقایع سالهای اخیر بسیار متفاوت از شرایط کشور در زمان انتخابات ریاست جمهوری قبلی است. همین ۱۶ میلیونی که در شرایط حاضر کشور به پای صندوق ها کشانده شدند بسیار ارزنده است. شکرگزار باشید.
ناشناس۳۵۵۴۱۳۶۱۵:۵۹:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
اینها منافع ملی و معیشت مردم را.... برای رساندن غرب به اهدافش در ایران هر کاری می کنند.
ناشناس۳۵۵۴۱۴۰۱۶:۰۳:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۲۱
نویسنده میگه اصلاح طلب ها دیگه نمیگن دولت حداقلی یادت نره تو دور اول کلا ۴۰ درصد هم رای ندادن تو دور دوم هم هنوز زیر ۵۰ درصد
ناشناس۳۵۵۴۱۴۸۱۶:۱۴:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
ظاهرا آنقدر حواستان به میزان آرای جناح مقابلتان و تلافی کردن کنایه های آنهاست که به کلی فراموش کرده اید اکثریت واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکرده اند ،اکنون زمان چاره اندیشی هر دو طرف شما برای کمتر شدت روز افزون رای دهندگان است .
سیدمحمدرضا موسوی۳۵۵۴۱۴۹۱۶:۱۴:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲۱
شما از این توصیه های اخلاقی در این سه سال نسبت به دولت قبل تر هم داشتید؟ دولت روحانی رو خودتان و همفکرانتان به شدیدترین وجه تخریب کردید و الان پشت سر شهید رئیسی مخفی شده اید . آقای رئیسی یک فرد بود مثل بقیه افراد جامعه مدتی مسند دار ریاست جمهور بود و در راه خدمت شهید شد . اگر این توصیه های اخلاقی را قبلا انجام میدادید الان خریدار داشت اما یک طرفه به قاضی رفتن و راضی برگشتن تاریخ مصرفش را از دست داده است
ناشناس۳۵۵۴۱۷۶۱۶:۳۷:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۲۱
کاهش مشارکت نه به رییسی بر می گردد نه به پزشکیان .
ناشناس۳۵۵۴۱۸۵۱۷:۳۴:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
پزشکیان از دل رقابت رییس جمهور شد
امیر۳۵۵۴۱۸۷۱۷:۳۷:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
از نظر بخش بزرگی از مردم هر دو رئیس جمهور حداقلی هستند.
مجید۳۵۵۴۲۰۴۱۸:۱۴:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
حرف حساب دم شما گرم
ناشناس۳۵۵۴۲۰۷۱۸:۲۲:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
پزشکیان هم رای اقلیت را دارد و مشارکت کم غیر قابل کتمان است. به جای ژست های اخلاقی آسیب شناسی کنید و راه برون رفت از این شرایط بیابید
ناشناس۳۵۵۴۲۰۹۱۸:۳۰:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲۱
کی گفته پزشکیان اصلاح طلبه
احمد۳۵۵۴۲۲۶۱۹:۱۲:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۲۱
عصبانیت شما از عدم اقبال مردم به روش‌های قدرت طلبان یا اصطلاحاً اصول گرایان قابل درک است. ولی شما را به خدا، دوباره مقدمات سنگ اندازی در راه دولت ایشان که هیچ ربطی به اصلاح طلبان ندارد را شروع نکنید.
مهدی۳۵۵۴۲۳۴۱۹:۵۳:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
رای ما به اقای پزشکیان سلبی بود و انتظاراتمون هم حداقلی.
ناشناس۳۵۵۴۲۳۵۱۹:۵۸:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲۱
فرق بزرگتر ان اینست که ان پنجاه درصد کنونی که شرکت نکردند از طرفداران پزشکیان نیز بیشتر با شما مخالفند ونباید ان را به حساب خود بگذارید در مجموع هشتاد درصد از مردم مخالف اصولگرایان هستند .
ناشناس۳۵۵۴۲۴۱۲۰:۰۳:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲۱
سلام و عرض ادب نمی دانم چرا اینقدر خط و نشان کشیدن و یادآوری و پند مشفقانه و این کار را بکن و حواست باشه و.. دوستان راه انداخته اند جناحی که در انتخابات شکست خوده که نباید برای جناح دیگر تعیین تکلیف کند یا پند و نصیحت و اندرز و خط مشی و یادآوری صادر نماید جناح شکست خورده باید بر نقاط ضعف خود متمرکز شده آنها را ترمیم کند اینکه اصلاح طلبها چه می کنند دیگه مشکل خود آنها است این ابتدایی ترین الفبای سیاست هست
عمران۳۵۵۴۲۵۸۲۰:۳۷:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
آقای مشفق چرا چنین مبحثی را طوری بیان کرده اید که صورت مساله را به صورت غیر مستقیم پنهان کنید؟ اتفاقا باید حقیقت را گفت، و حقیقت این است که هم آرای آقای رییسی و هم آرای آقای پزشکیان با وجود پیروزی انتخاباتی، با توجه به کل جمعیت کشور مطلوب نبوده و واقعا به بیانی حداقلی بوده است. این به معنی این نیست که قانونا این دولتها مانند دولتهای دیگر مسئولیت ندارند بلکه به معنی زنگ هشدار برای حاکمیت است که مردم ساز و کار کنونی انتخابات و یا ساختار حکمرانی را نیازمند به تغییر و اصلاح میدانند. حالا شما به پزشکیان هم بگویید حداقلی یا به دولت آقای رییسی بگویید حداکثری واقعیت را که عوض نمیکند.
ناشناس۳۵۵۴۲۵۹۲۰:۳۹:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲۱
عصبانیت شماها کی تمام می شه ؟
ناشناس۳۵۵۴۲۸۴۲۱:۳۸:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲۱
رئیس جمهور با وجود رقیب است که معنا پیدا میکند ،اما در دور قبل انتخابات آقای رئیسی هیچ رقیب سرشناسی نداشت لذا رقابت معنایی نداشت .
ناشناس۳۵۵۴۳۰۶۲۲:۱۵:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
مسئله دقیقا همینه هر دو اقلیت هستند .
ناشناس۳۵۵۴۳۱۰۲۲:۲۷:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
برای جامعه معترض واقعا فرقی نمیکنه. نمی‌دونم چرا این همه سایت و جامعه شناس و غیره تحلیل های بی محتوا دارن در مورد معترضین.
ناشناس۳۵۵۴۳۱۲۲۲:۳۸:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
انکار واقعیت به نام “منافع ملی” اتفاقا کم بودن مشارکت مفهومش این که دولت فعلی در جذب اکثریت جامعه ناتوان بوده و سیاست‌هاش به نفع منافع کل نبوده، منافع ملی فقط مرز‌ها نیستند مردم هم هستند، مقاله‌ی بالا تلاشش منکر شدن جمعیت ناراضی از شرایط کنونی و اصلا نقشی برای مردم رو در منافع ملی قائل نیست. این دقیقا تفکر اصولگرایی که منافع جناحی رو بر منافع اکثریت ترجیه می‌ده.
ناشناس۳۵۵۴۳۴۱۲۳:۳۳:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۲۱
والا فکر نکنم در تاریخ معاصر ایران هجمه‌ای که اصولگراها علیه دولت یازدهم و دوازدهم و شخص روحانی انجام دادند نظیری داشته باشه. تمام این هجمه‌ها هم ناعادلانه و در جهت تخریب دولت بود و هنوز هم ادامه دارد .
نادر۳۵۵۴۴۷۲۰۶:۵۴:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۲۲
در مورد سوتی های رییس جمهور پزشکیان هم همین طور است صدایی از رسانه های اصلاح طلب در نمی‌آید ولی برای شهید رییسی سوتی می‌ساختند
ناشناس۳۵۵۴۴۷۳۰۶:۵۹:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۲۲
نمی خواد یادآوری کنی!مگه اصلاح طلب ها وقتی رییسی رییس جمهور شد این قدر پی در پی براش یادآوری می فرستادن؟
ناشناس۳۵۵۴۴۹۶۰۸:۰۵:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲۲
شما هنوز درگیر بحث های جناحی هستی.
سینا۳۵۵۴۵۷۵۱۰:۵۱:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲۲
اتفاقا اصلاح طلبها راست میگفتند. همون جوری که دولت ۱۳ام دولت حداقلی بود دولت ۱۴ ام هم هست
جهان۳۵۵۴۶۵۱۱۳:۴۴:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲۲
این مطلب شما و آمار شما از میزان رای ۲ رییس جمهور اخیر نشون میده مردم از اصلاح طلب، اصول‌گرا و پایداری چی و هر اسم و مسلکی که تا به حال تولید کرده اید بریده اند.
مهدی۳۵۵۴۶۵۸۱۴:۰۲:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲۲
دوستان گرامی شما که ظرفیت و سبد رایتان مشخص شد از چه ناراحتید؟ سالهاست که در قدرت هستید و دیگران بمانند اصلاح طلبان را مقصر می‌دانید!! توصیه‌هایتان را برای خودتان نگهدارید!
ناشناس۳۵۵۴۷۲۵۱۵:۵۰:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲۲
واقعیت با توصیف من و شما تغییر نمی کند. واقعیت این است که اعتماد ۶۱ درصد مردم به‌ صندوق رای زائل شده است. ۱۰ درصد اضافه در مرحله دوم هم با ناامیدی و وحشت از رقیب، پای صندوق رای آمدند.
ناشناس۳۵۵۴۸۵۶۱۹:۲۵:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲۲
جناب مشفق اصلا بی طرف نیستی
جواد۳۵۵۴۸۷۸۱۹:۵۵:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲۲
لطفا دست از بازی اصلاح طلب و اصولگرا بردارید مردم خسته اند تفسیر شما درسته برای هر دو رئیس جمهور و اکثر مردم خارج از این دو حزب رای دادند اگه درست تحلیل کنید مشارکت و رای مردم رو در چند دوره انتخابات قبل
ناشناس۳۵۵۵۰۳۰۲۳:۴۰:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲۲
اصولا مجموع هر دو طیف اصلاح طلب به اضافه اصولگرا با هم در اقلیت هستند. این تفکرات قادر به پاسخگویی و حل مشکلات کشور، جامعه و مخصوصا جوانان نیستند.
ناشناس۳۵۵۵۱۹۴۰۸:۰۲:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲۳
آقای مشفق اینقدر اصلاح طلب ، اصولگرا کردی خسته نشدی دوست عزیز؟ این مردم نجیب خسته شدن از این همه نابسامانی ، گرانی ، جروبحث بیهوده ، شما دنبال چی هستی ؟
ناشناس۳۵۵۵۲۲۹۰۸:۴۴:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۲۳
البته شما به این نکته توجه نداشتین یا عمدا متوجه نشدین که کسانی که رای ندادند اغلب از نظر فکری اصلاح طلب هستند و تقریبا از صلاح طلبان نیز نا امید شده اند!!!
ناشناس۳۵۵۵۲۶۲۰۹:۵۰:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲۳
اینکه شکست خورده های 15 تیر 1403 به پیروزی رقیب سیاسی خود تمکین نمی کنند علت آن به خطر افتادن منافع شان است نه منافع ملی و کشور. به هرحال انتخابات با اجرای دولت حاکم (سیزدهم)برگزار و جناح رقیب برنده آن رقابت شد.
علی کریمی۳۵۵۵۳۰۷۱۰:۲۵:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۲۳
جناب اقای یوسف مشفق این یک واقعیت انکار ناپذیر است که مهمترین عامل استحکام حاکمیت و توسعه هر کشوری پشتوانه مردمی است ، پشتوانه بیشتر قدرت ، استحکام و توسعه بیشتری همراه خواهد داشت.
ناشناس۳۵۵۵۴۴۶۱۳:۰۴:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۲۳
جناح بازی را ول کنید بدادمردم برسید مسولین سوار بر کشتی نجات ابا عبدلله ع شوید وبه مردم خدمت کنید
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. طرح برخورد با تخلفات شیشه دودی و تخلفات پلاک آغاز شد

  2. فیلترینگ مهم‌تر است یا دستمزد بخور و نمیر؟!

  3. پلیس باید خلع سلاح شود!

  4. پنج موضوع مهم اجتماعی سر راه دولت

  5. لاوروف: ارمنستان مانع گشایش کریدور زنگزور است

  6. کمک قالیباف به پزشکیان برای طرد رادیکال‌های چپ و راست/ نظر رادان درباره اجرای طرح نور در دولت جدید

  7. شکست یک روایت اصلاح طلبانه

  8. چرا انتقام‌جویی ایران از رژیم صهیونیستی هنوز انجام نشده است؟

  9. لطفا این جمله را دیگر تکرار نکنید!

  10. طرح جدید جلوگیری از قاچاق سوخت اجرایی شد

  11. تهدید بزرگ یا فرصتی مغتنم؟!

  12. کیهان: جناب پزشکیان! اظهارات خلاف واقع دیروزتان را اصلاح کنید

  13. انتقاد شریعتمداری از پزشکیان/ چرا جلیلی هنوز در فضای انتخابات است؟/ چند توصیه به قالیباف برای تعامل بهتر با دولت

  14. فقط وقت کشی و ژست !

  15. رئیس‌جمهور، سپر بلا نشود!

  16. آقای پزشکیان! آبروی ما بخاطر حمایت از شما دارد در فضای مجازی لگدمال می‌شود

  17. عدالت کاغذی!

  18. هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

  19. پیش‌بینی سلیمی‌نمین از به حاشیه رفتن تندروها/ آخرین وضعیت پرونده چای دبش و برخورد فراجا با دو دختر بی‌حجاب

  20. تمجید رسانه اصولگرا از عارف/ روایت دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی از مشکلات فیلترینگ/ توصیه باهنر به نمایندگان مجلس

  21. از حقوق پایین کارمندان خجالت می‌کشم | قضات تازه کار به اندازه کرایه منزل شان دریافتی ندارند

  22. موسسه گوته در تهران پلمب شد

  23. بدون تعارف با نوۀ دکتر مصدق

  24. هر کدام از شما برجام را خوانده باشید،ممکن نیست به عراقچی رای دهید

  25. تصمیم پوتین برای گرفتن «انتقام سخت» از اوکراین

پربحث‌های هفته

  1. پلیس باید خلع سلاح شود!

  2. کمک قالیباف به پزشکیان برای طرد رادیکال‌های چپ و راست/ نظر رادان درباره اجرای طرح نور در دولت جدید

  3. شکست یک روایت اصلاح طلبانه

  4. تهدید بزرگ یا فرصتی مغتنم؟!

  5. کیهان: جناب پزشکیان! اظهارات خلاف واقع دیروزتان را اصلاح کنید

  6. انتقاد شریعتمداری از پزشکیان/ چرا جلیلی هنوز در فضای انتخابات است؟/ چند توصیه به قالیباف برای تعامل بهتر با دولت

  7. رئیس‌جمهور، سپر بلا نشود!

  8. هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

  9. پیش‌بینی سلیمی‌نمین از به حاشیه رفتن تندروها/ آخرین وضعیت پرونده چای دبش و برخورد فراجا با دو دختر بی‌حجاب

  10. تمجید رسانه اصولگرا از عارف/ روایت دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی از مشکلات فیلترینگ/ توصیه باهنر به نمایندگان مجلس

  11. هر کدام از شما برجام را خوانده باشید،ممکن نیست به عراقچی رای دهید

  12. کمترین و بیشترین آرای نمایندگان را کدام وزرا کسب کردند؟

  13. آقای پزشکیان! برنامه ندهید، برنامه می‌دهند!

  14. توکلی: "میدری" دغدغه عدالت دارد و شایسته ترین فرد برای تصدی وزارت کار و رفاه است

  15. باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم

  16.  واکنش ظریف به رای اعتماد مجلس

  17. ابطحی: افراطیون به حاشیه رفتند

  18. سردار فدوی: ‌اسرائیل را شدیدتر از قبل تنبیه خواهیم کرد

  19. عضو هیئت رئیسه مجلس: همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد گرفتند

  20. تقدیر و تشکر احمد توکلی از دولت و نمایندگان مجلس

  21. همراهی مجلس با دولت وفاق ملی/ کنایه‌های واعظی به اصلاح‌طلبان

  22. توئیت ناصر ایمانی در مورد رای اعتماد برخی نمایندگان به وزرای پیشنهادی

  23. اقتصاد امروز کشور نیازمند تلاش و همتی همگانی است

  24. قالیباف: مجلس به وظیفه خود عمل کرد

  25. آلمان سفیر ایران را احضار کرد

آخرین عناوین