دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

گروه سیاسی الف،   4030431086 ۱۰۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به ساز و کاری که پزشکیان و همراهانش برای معرفی اعضای کابینه چهاردهم در نظر گرفته‌اند شرایط دشواری برای رئیس‌جمهور منتخب بویژه در ارتباط با گزینه وزارت راه رقم خورده است.

دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

به‌ گزارش الف، رفته‌رفته و با نزدیک‌شدن به مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان، وظیفه کارگروه‌های مختلف برای معرفی گزینه‌های منصب‌های دولتی و وزارت‌خانه‌ها در حال اتمام است و در همین روزهای اخیر، نفرات مدنظر کارگروه‌ها برای چند وزارت‌خانه مشخص شده است. هر چند که هنوز به‌صورت رسمی این اتفاق رخ نداره اما اظهارات افراد حاضر در برخی از کارگروه‌ها و مواضعشان در شبکه‌های اجتماعی و همچنین اخبار منتشره از رسانه‌های اصلاح‌طلب، حاکی از آن است که لیست بلندبالایی از گزینه‌های مدنظر وزارت‌خانه‌ها تهیه شده و بر اساس رای‌آوری بیشتر آن نامزدها در کارگروه‌ها، اسامی آن‌ها به رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه چهاردهم و سپس رئیس‌جمهور منتخب ارائه می‌شود. اما در روزهای اخیر و در خصوص گزینه‌های وزارت راه و شهرسازی موقعیت دشواری برای رئیس‌جمهور منتخب رقم خواهد خورد. 

*چه کسانی برای وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌شوند؟

آن‌طور که پیداست و بر اساس اخبار غیررسمی، کارگروه زیربنایی شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم پس از مشورت با متخصصین و تشکل‌های مربوطه، به 5 گزینه برای تصدی‌گری وزارت راه و شهرسازی رسیده که این گزینه‌ها و به ترتیب بیشترین رای کسب‌شده، عبارتند از: 1- عباس آخوندی 2- فرزانه صادق مالواجرد، 3- پیروز حناچی، 4- محسن هاشمی رفسنجانی، 5- محمد اسلامی. 

4 تن از این 5 گزینه، چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند و  تنها فرد کمتر شناخته‌شده، فرزانه صادق مالواجرد است. در رزومه کاری او، حضور در وزارت‌خانه راه و شهرسازی از سال 97 به بعد دیده می‌شود و در زمان حضور محمد اسلامی در این وزارت‌خانه، به‌عنوان معاون و پس از آن و طی سال‌های بعد در دولت سیزدهم در قامت مشاور ایفای نقش کرده است.

*موردی عجیب و پرچالش

نکته قابل‌توجه و عجیب این لیست اعلام شده، حضور عباس آخوندی در بین گزینه‌های مدنظر سکانداری وزارت راه و شهرسازی است که بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد؛ فردی که به‌دلیل کارنامه خود در این وزارت‌خانه طی سال‌های 92 تا 97 و  همچنین تقابل علنی با طرح‌هایی چون مسکن مهر که منفعتش نصیب طبقات ضعیف جامعه می‌شد، وجهه مناسبی نزد افکار عمومی ندارد و به نظر نمی رسد تناسبی نیز با شعار عدالت و انصاف رئیس جمهور منتخب داشته باشد. 

آخوندی که از پیروان و معتقدین به آموزه‌های نظام بازار آزاد است، معتقد است که دولت‌ها نباید در قیمت‌گذاری هیچ کالایی حتی مسکن که سرپناه مردم است هم دخالت کنند و ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌های نهایی است. علاوه بر این، او تحت هیچ شرایطی نقش‌آفرینی دولت‌ها در ساخت مسکن را بر‌نمی‌تابد و به تصدی‌گری بخش خصوصی در این حوزه اعتقادی وافر دارد.

کارنامه آخوندی طی دو دوره وزارت خود (دولت دوم مرحوم هاشمی و 6 سال در دولت روحانی) حاکی از آن است که عمیق‌ترین بحران‌های حوزه مسکن در کشور طی دوران وزارت او رقم خورده اما با این وجود، نامش در میان گزینه‌های مدنظر  وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم به‌چشم می‌خورد.

در صورت معرفی آخوندی یا گزینه هایی مانند او از سوی شورای راهبردی انتخاب کابینه دولت چهاردهم به پزشکیان، شرایطی که مسعود پزشکیان با آن مواجه است بی‌شباهت به موقعیت ارّه نیست؛ او در چنین شرایطی نه می‌تواند از مسیری که تصمیم به قدم‌نهادن در آن گرفته منصرف شود و نه می‌تواند محکم‌تر به پیش براند. مخالفت با گزینه‌های اعلامی یعنی پشت‌پا زدن به ساز و کار مشورتی موجود، نظر کارشناسان و  آنچه که خرد جمعی نامیده می‌شود و تن‌دادن به خروجی کارگروه‌ها یعنی نارضایتی عمومی در حوزه‌های مختلف. مگر آنکه قایل به تغییر مواضع این افراد باشیم که هیچ نشانه ای از آن به چشم نمی خورد.

آنچه که مسلم است، شرایط دشوار رئیس‌جمهور منتخب برای چیدمان کابینه خود و رسیدن به گزینه‌های مطلوب با توجه به ساز و کاری است که او و اطرافیانش برای معرفی اعضای کابینه چهاردهم در نظر گرفته‌اند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۲۳۶۲۰۹:۴۲:۵۵ ۱۴۰۳/۵/۱
دوشواری؟ دوشواری نداره که همون باند قبلی و ۸ سال بدبختی مردم
ناشناس۳۵۶۲۵۷۶۱۳:۱۳:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱
اسم و تصویر عناصر دولت خاتمی و روحانی سم مهلک است برای آقای پزشکیان اگر می خواهید به سرنوشت بنی صدر دچار نشوید اجازه ندهید اینها از فاصله صد متری شما عبور کنند
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۶۲۶۲۸۱۴:۲۸:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۱
اینها هیچ مشکلی ندارند بلکه مشکل شما هستید که به خودتان اجازه می دهید به دیگران توهین کنید. اینجا جمهوری اسلامی ایران است و متعلق به بیش از هشتاد و پنج میلیون نفر ایرانی که نزدیک به پنجاه درصد واجدین حق رای در انتخاباتی قانونی رئیس جمهور خود را انتخاب کرده اند و در یک روند بی سابقه به جای آنکه شخص رئیس جمهور اقدام به انتخاب همکارانش در دولت جدید کند به طور دمکراتیک از گروه کارهای مشورت دهنده برای معرفی و گزینش آنان کمک می گیرد و در این میان خطاب قرار دادن افرادی که سالهاست در خدمت نظام و کشور و ملت و دولت ها بوده اند با عنوان عوامل دولت فلان و بهمان نه وجاهت اخلاقی دارد و نه وجاهت قانونی؟! والله اعلم
ناشناس۳۵۶۲۶۶۲۱۵:۱۵:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۱
مشکل شما هستید که تعصب چشمانتان را کور کرده و ایرادات بعضی ها را نمی بینید و مدام از آن ها حمایت می کنید
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۶۲۷۰۲۱۶:۱۲:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۱
و ایکاش شما هم در ازای این همه دیدن ایرادات در شخصیت های طیف مورد اقبال مردم لااقل بخشی از ایرادات طیف موافق تان را هم می گفتید. نمیشه که هر چه ایراد است متعلق به جبهه اصلاحات و نظائر آن باشد و گروه و دسته و جناح و طیف مقابل اصلاحات عاری از هرگونه ایراد و عیب و اشکال باشند! حالا کی تعصب چشمانش را کور کرده است؟! لطفا ابتدا یک سوزن به خودتان بزنید و سپس یک جوالدوز به دیگران! این را هم مطمئن باشید که بنابر رعایت ادب و نزاکت و ملاحظاتی چند(امکان درج در الف) بنای من و امثال من هیچوقت پرده دری نبوده و نخواهد هم بود اما متاسفانه امثال شما گویی با طیف سیاسی مخالف تان پدرکشتگی دارید که اینقدر به انتخاب مختلف می خواهید انتخاب یک رئیس جمهور منتخب را به کام دوستداران ایشان(از جمله اینجانب) نه تنها تلخ نمایید بلکه زهر کنید و این کاری است که قطعا بازخورد دارد و حالا شما دوست دارید اسمش را حمایت بگذارید آزاد هستید اما حمایتی هم اگر باشد حمایت از شأن و حیثیت انسانهاست که دین و اخلاق و عرف و قانون بر آن تأکید دارند. و من الله التوفیق
ناشناس۳۵۶۲۸۸۵۲۰:۰۳:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۱
من کی گفتم جناح اصول گرا ایراد نداره؟ شما من رو می شناسید یا علم غیب دارید؟
ناشناس۳۵۶۲۶۹۲۱۵:۵۰:۰۴ ۱۴۰۳/۵/۱
هیچ مشکلی ندارند؟! بله این ها معصوم هستند.
ناشناس۳۵۶۲۷۰۸۱۶:۲۱:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۱
آفرین کشور جمهوری اسلامی ایران است و اجرای احکام دین مبین اسلام و قوانین مصوب در سطح جامعه برای همه افراد جامعه واجب و لازم الاجراست .
ناشناس۳۵۶۲۷۵۲۱۷:۱۰:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱
شما لازم نیست نظر بدید مردم آدم باهوشی رو انتخاب کردند که کارش رو بلده
ناشناس۳۵۶۲۸۷۸۱۹:۵۲:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۱
هنوز نه وزیری به مجلس معرفی شده نه خبری هست
ناشناس۳۵۶۲۹۳۲۲۱:۰۴:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱
کسانی که به پزشکیان رای دادند دیدند چه کسانی در کنار پزشکیان هستند پس به رای مردم احترام بگذارید !!
ناشناس۳۵۶۲۶۲۶۱۴:۲۴:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۱
چی شد آخوندی الان شده سرلیست وزیر پیشنهادی برای راه و شهرسازی؟؟؟ ایا هرکسی به ستادش بیاد رو به کابینه هم راه میده؟
ناشناس۳۵۶۲۳۶۶۰۹:۵۴:۵۶ ۱۴۰۳/۵/۱
شماها از همین اول شلوغش کردید و ممانعت را شروع کردید احتمالا عاقبت خوشی نخواهیم داشت
ناشناس۳۵۶۲۴۱۲۱۰:۵۰:۰۸ ۱۴۰۳/۵/۱
قشنگ فرار رو به جلو می کنید. همین خودشان از روز اول که نامزد شدن تا الان دارند.....
ناشناس۳۵۶۲۹۳۷۲۱:۰۷:۵۵ ۱۴۰۳/۵/۱
فرار رو به جلو چیه ؟! هنوز حتی نمی دونید چه کسانی رو به عنوان وزیر معرفی می کنه براش خط و نشون می کشید !! وانگار باور نکردید پزشکیان منتخب اکثریتی هست که دیدگاه و تیم اطراف او را پسندیده وبه او رای داده و قرار نیست او کاری بکند که مخالفانش می پسندند !!
ناشناس۳۵۶۲۴۲۸۱۰:۵۹:۴۹ ۱۴۰۳/۵/۱
به دولت سوم روحانی خوش امدید!!!
ناشناس۳۵۶۲۴۳۶۱۱:۰۶:۴۷ ۱۴۰۳/۵/۱
کلیپ استاد عباسی را در مورد ثروت نجومی عباس آخوندی در فضای مجازی هست مشاهده کنید
ناشناس۳۵۶۲۶۳۸۱۴:۴۱:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۱
عباسی کاملا درست گفته ولی یک مشکل هست چرا در مورد رفقای خودش این چیزها را نمیگه؟
ناشناس۳۵۶۲۴۴۲۱۱:۱۲:۱۰ ۱۴۰۳/۵/۱
اینکه منفعت طرح‌هایی چون مسکن مهر نصیب طبقات ضعیف جامعه می‌شود فقط ادعا است. ساخت چهاردیواری با نازلترین کیفیت با تحمیل تورم افسارگسیخته از جیب طبقات محروم واقعی جامعه هیچ دستاوردی جز برای مدعیان و سیاست مداران نداشت. دولت باید زیرساخت‌ها را تامین کند. تامین آب، برق، گاز، بیمارستان، مدرسه، دانشگاه، امنیت، فضای سبز، کتابخانه، موزه و مراکز فرهنگی . مسکن را مردم بلدند بسازند آن چیزی که بلد نیستند تامین آب و برق و گاز است.
ناشناس۳۵۶۲۴۸۸۱۱:۵۰:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۱
بدون مسکن مهر من صد سال سیاه خانه دار نمیشدم...اصلا هم قوطی کبریت نیست مثل بقیه آپارتمان‌های اطراف ماست.
ناشناس۳۵۶۲۴۹۰۱۱:۵۴:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۱
برای شما شاید مناسب و در شان شما نباشد اما برای کسی که یک عمر مستاجر بود ، با 15میلیون نقدینگی و 15میلیون وام 30ساله دولتی صاحب خونه شد ، خدا نسازه برای کسی که مسکن مهر را متوقف کرد
ناشناس۳۵۶۲۹۳۰۲۱:۰۱:۵۵ ۱۴۰۳/۵/۱
شما خانه دار شدید ولی نتایج اقتصادیش برای چند نسل همه ایران باید تجربه کنند. پولی که باید برای توسعه اقتصاد صرف میشد الان آجر و خاک شد. نوش جونتون ولی طبعات آن را هم مثل تورم و غیره و را هم تحمل کنید
ناشناس۳۵۶۲۴۹۲۱۱:۵۷:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۱
تا حالا یک بار رفتی از خود ساکنین مسکن مهر بپرسی از خونه ها راضی هستن یا نه؟ من پرسیدم، با تمام مشکلاتی داره ولی راضی هستن، یه پیرمردی می گفت من همیشه احمدی نژاد رو دعا میکنم با 30 میلیون تومان صاحب خونه شدم.
ناشناس۳۵۶۲۵۳۳۱۲:۲۰:۰۸ ۱۴۰۳/۵/۱
اصلا مسکن مهر رو دیدی داری چرت میگی همین چی ی که تو ادعا داری برای خیلیها ارزوست
ناشناس۳۵۶۲۵۴۲۱۲:۲۶:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۱
تولد مسکن مهر نتیجه عدم تحریم و سرازیر شدن میلیارد ها دلار فروش نفت به کشور بود.بدون پول و با وجود تحریم هیچ کاری نمیشه کرد و هر کس غیر از این گفت یا دروغگو است یا رویاباف.
علی۳۵۶۳۱۳۲۰۶:۳۳:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۲
مسکن مهر نتیجه شکوفایی دوران خاتمی بود قبل از اینکه تحریم های دوران دکتر، کمر اقتصاد را خم کند.
ناشناس۳۵۶۲۶۲۷۱۴:۲۷:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۱
اگر مردم توان ساخت مسکن رو داشتن چرا تو هشت سال دولت روحانی نتونستن بسازن اونم با فروش اینده هسته ای و باج دادن به امریکا و غرب و ... ضمنا خب احمدی نژاد 2 میلیون مسکن مهر ساخت دولت متبوع شما اگر با مسکن مهر مخالف بود می تونست زیرساختهای مسکن مهر مثل بیمارستان و .... رو بسازه
ناشناس۳۵۶۲۴۵۵۱۱:۲۳:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۱
نامزدی که مسوولیت ستادش را قبول نکرد و دولتی که رئیسش مسوولیت آن را قبول نکرده و هنوز سرکار نیامده دنبال دوقطبی سازی ها هستند مشخص است چند چند هست..
ناشناس۳۵۶۲۵۳۹۱۲:۲۴:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۱
گردن نگرفتناتون شروع شد؟؟ چرا اصلاح طلب اینقدر موجودات ترسو و مسوولیت نپذیری هستن
ناشناس۳۵۶۲۸۱۱۱۸:۲۶:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۱
شما که شجاع هستی از حالا حمله را شروع نکن !
ناشناس۳۵۶۲۵۷۲۱۳:۰۶:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۱
نتیجه ساختن 3 میلیون مسکن در نهضت ملی چی هست؟ عدم تحریم؟!!! خیر قربان نتیجه اهداف دولت ها می باشد
ناشناس۳۵۶۲۳۶۸۰۹:۵۶:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۱
از کوزه همان برون تراود که در اوست
ناشناس۳۵۶۲۴۱۳۱۰:۵۰:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۱
من به این ظریف مشکوک هستم
ناشناس۳۵۶۲۴۳۸۱۱:۰۶:۵۶ ۱۴۰۳/۵/۱
برعکس شما من به دانش و تجربه و حسن نیت ایشان اعتماد کامل دارم
ناشناس۳۵۶۲۵۴۳۱۲:۲۷:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۱
دانش!!!
ناشناس۳۵۶۲۵۱۱۱۲:۱۰:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۱
ما ظریف را در کنار پزشکیان دیدیم و رای دادیم ما به پزشکیان در تاکید به تحول در امور اقتصادی و به ظریف با نگاهی به تعامل بین المللی و در تاکید بر برجام رای دادیم. در ضمن : حدود 51 درصد اصلا رای ندادند ! یعنی شما از ما هم کمتر تر هستید پس ساکت باشید بگذارید پزشکیان کار کند
ناشناس۳۵۶۲۵۶۷۱۳:۰۰:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱
سال ۸۸ که شکست خوردید و باخت بدی داشتید و در مشارکت بسیار بالای اون سال خیلی خیلی کمتر بودید چرا اشوب کردید و کشور به جنگ داخلی نزدیک کردید؟ غیر اینه که اصلاح طلب موجود دروغگو و منفعت طلبیه؟ نمیذارن کار کنه یعنی چی؟ اگه نمیذارن کار کنه و این توهم دارید پس پزشکیان و اصلاحطلبا بیخود کردن وارد انتخابات شدن.
ناشناس۳۵۶۲۵۴۹۱۲:۳۷:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۱
برای رفع شک تان پیشنهاد می کنم قضیه الی کوهن و نفوذ اون در دولت سوریه رو بخونید تا ببینید نفوذی ها در کدام سمت می ایستند.نقش منتقد و اپوزیسیون رو بازی می کنند یا هوادار دو آتیشه
ناشناس۳۵۶۲۵۵۱۱۲:۳۹:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۱
شک نداره که خیلی واضحه
ناشناس۳۵۶۲۵۷۵۱۳:۱۳:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۱
نمونه ای از دانش ایشان را نام ببرید وگرنه یک فرد عادی بهتر می تواند.. هرچند دانش یک طرف قضیه هست تعهد به کشور ..... در ضمن کسانی که بانیان وضع موجود هستند و چه در داخل و خارج شکست خورده هستند را تطهیر نکنید چه برسد به این که کسانی که رای ندادن را هم جز خودتان حساب می کنید!
ناشناس۳۵۶۲۶۳۷۱۴:۴۰:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱
وضع موجود یعنی گوشت ۷۰۰ هزار تومانی و اجاره خانه نجومی و دلار ۶۰۰۰۰ تومانی و ....
ناشناس۳۵۶۲۶۷۹۱۵:۳۴:۴۴ ۱۴۰۳/۵/۱
گرانی گوشت در این دوره تقصیر دولت دوم روحانی است که با آن وضع علوفه و ... در بازار، حتی دام های ماده و دام های ژنتیک که دامدار سال ها برای آن ها زحمت کشیده بود هم برای کشتار رفتند و این منجر به کاهش دام در آینده شد زیرا طول می کشد تا یک دام به دنیا آمده بزرگ شود، به بلوغ برسد و بچه بزاید و بچه بزرگ شود
ناشناس۳۵۶۲۷۴۶۱۷:۰۴:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۱
ارز 4200 را نمی بینی؟ قیمت بنزین را نمی بینی؟ حتی دستمزد الان ازسال 1400 با دلار حساب کنی بیشتر هست با همین دلار 60 هزار تومانی
ناشناس۳۵۶۲۴۵۴۱۱:۲۲:۰۸ ۱۴۰۳/۵/۱
مسکن مهر یکی از فاجعه بارترین طرح های اجرا شده در کشور است با ابعاد منفی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار. برای این گروه فقط حرف و ادعا مهم است نه می دانند تامین مالی طرح چیست، نه می دانند وظیفه دولت چیست، نه استفاده بهینه از منابع را می دانند.
ناشناس۳۵۶۲۵۳۲۱۲:۱۹:۲۰ ۱۴۰۳/۵/۱
لعنت بر دشمنان معیشت فقرا و سرمایه داران زالو صفتی که دستشان به خون فقرا اغشته شده و حتی ساختن مسکن برای مردم رو هم قبول ندارند
ناشناس۳۵۶۲۳۷۰۰۹:۵۹:۵۹ ۱۴۰۳/۵/۱
روز شنبه برای انجام کاری به ناچار به یکی از مناطق جنوبی تهران رفتم. چون مسیر را به درستی بلد نبودم به طور اشتباهی وارد یکی از خیابان ها و سپس یکی از محلات حاشیۀ بزرگراه آزادگان شدم که ناگهان با انبوهی از مهاجرین افغانستانی روبرو شدم که حقیقتاً فکر کردم وارد یکی از محلات کابل یا هرات و قندهار شدم!! هیچ گاه این میزان و حجم از جمعیت افغانستانی را یکجا ندیده بودم و برایم بسیار عجیب بود. البته که همۀ ما هر روزه در مراکز مختلف از مترو گرفته تا میدان ها و خیابان ها و فروشگاه ها با تعداد زیادی از افغانستانی ها روبرو می شویم که تو گویی که کم کم همه جا را به تسخیر خود در آورده اند. دیروز فیلمی را در فضای مجازی دیده ام که از تجمع بیش از حد افغانستانی ها در یکی از محلات شهر اصفهان گرفته شده بود. می خواهم بگویم تمام این موارد و مشاهدات نشان از این مساله دارد که مهاجرت افغانستانی ها به ایران روندی شتابناک، ناموزون و بدون قاعده به خود گرفته است و اگر هر چه زودتر فکری اساسی در این زمینه نشود ممکن است عواقب و پیامدهای نامطلوبی برای جامعۀ ایران به همراه داشته باشد.
ناشناس۳۵۶۲۴۵۱۱۱:۱۸:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱
باسلام متاسفانه وضعیت حضور افاغنه در ایران به مرز بحران رسیده است مشکلات فرهنگی اجتماعی و مهمتر از همه امنیتی عدیده ای توسط آنها به کشور تحمیل شده است شایسته است در سریعترین زمان کمیته ای بدین منظور تشکیل و موضوع بازگرداندن مهاجرین غیر قانونی در اولویت قرار گیرد.
ناشناس۳۵۶۲۵۲۸۱۲:۱۸:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۱
۶۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند و توانایی ازدواج و زاد و ولد ندارند بنابراین ما امکان پذیرایی از افغانی های زاد و ولدی را نداریم . اگر افاغنه فقیرند چرا اینقدر زاد و ولد میکنند؟
ناشناس۳۵۶۲۵۴۷۱۲:۳۱:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۱
افغانستان الان اوضاع امنه و طالبان هم حتی با شیعیان کنار اومدن دیگر دلیلی برای حضور مهاجران افغان وجود ندارد.
ناشناس۳۵۶۲۳۷۱۱۰:۰۱:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱
آیا در دوران دخالت دولت در روند ساخت و ساز اوضاع بهتر بود یا در دوران بدون دخالت دولت ؟
ناشناس۳۵۶۲۵۵۰۱۲:۳۸:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۱
یا ندانسته حرف میزنی و گمراهی یا دانسته ای و مامور به شبهه ای. خدا تو را هدایت کنه که درد مردم مستاجر نمی فهمی
ناشناس۳۵۶۲۳۷۲۱۰:۰۲:۳۸ ۱۴۰۳/۵/۱
آخوندی حرف درستی میزد. نشانه درستی حرفش هم اینکه در کدام کشور پیشرفته دولتها مسکن انبوه میسازن؟
ناشناس۳۵۶۲۳۹۰۱۰:۲۸:۰۱ ۱۴۰۳/۵/۱
ما پیشرفته نیستیم ما یه کشور تحریم شده ایم که مردم نیاز به کمک دارن وگرنه عده زیادی زندگی هاشون کاملا نابود،میشه این لیبرال بازی قشر ثروتمند عامل نابودی خیلی ها شده
ناشناس۳۵۶۲۴۹۱۱۱:۵۵:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۱
با علت برخورد کنید نه معلول ،خودتان می گویید تحریم !
ناشناس۳۵۶۲۵۴۱۱۲:۲۶:۲۰ ۱۴۰۳/۵/۱
مثلا تحریم رو چه جوری برداریم وقتی طرف غربی هیچ جوره کوتاه نمیاد؟؟ خوبه تجربه هم کردین
ناشناس۳۵۶۲۸۸۰۱۹:۵۳:۴۷ ۱۴۰۳/۵/۱
چرا تحریم هستیم؟
ناشناس۳۵۶۲۴۱۶۱۰:۵۱:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۱
در همه کشورها!
ناشناس۳۵۶۲۴۸۲۱۱:۴۵:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۱
دولت در کشورهای عقب اقتاده فقط مسکن سازی میکنه
ناشناس۳۵۶۲۵۵۷۱۲:۴۵:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۱
احتمالا از این انبوه سازها یا دلالان مسکن و سازنده های خصوصی هستی که مخالف ورود دولت ها به نفع مردمی چون اگر دولت نباشه میتونی هر قیمتی که دلت خواست بفروشی و از فقیر کردن مردم سرمایت بیشتر بشه شماها از تورم و فقیر کردن مردم پولدار میشید و خوشحال
آرمان فرهادی۳۵۶۲۹۶۴۲۱:۴۷:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۱
تو اشتباه میکنی با آخوندی
ناشناس۳۵۶۲۴۱۹۱۰:۵۳:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱
کدام کشور پیشرفته و حتی عقب مانده مالیات بر دلالی را اجرا نمی کنند که ایشان در آن سال ها با همکاری رئیس وقت مجلس جلوی آن را گرفتند تا تصویب نشود تا دلالی و تورم در کشور حاکم فرما باشد؟!!!
ناشناس۳۵۶۲۵۹۵۱۳:۴۷:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۱
بهتره ساکت باشید. خودت و اخوندی باستی هیلز نشین هستید
ناشناس۳۵۶۲۷۸۶۱۷:۵۸:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۱
ممکنست حرف درستی باشد، به شرط آنکه از دل برخیزد، نه از جیب مبارک
ناشناس۳۵۶۲۳۷۳۱۰:۰۲:۵۴ ۱۴۰۳/۵/۱
دشواري پزشكيان در « راه » كابينه !! ---------------------------------------- خب ! ... اگر معتقد باشيم كه قحط الرجال داريم بايد قبول كرد كه « دشواري پزشكيان در راه كابينه » ! ... اما خوشبختانه اين حقير فقير -- كه بنده باشم -- به هيچ وجه اعتقاد ندارد كه زبانم لال قحط الرجال داشته باشيم تا آنجا كه كابينه دولت براي انتخاب وزرايش راه دشوار در پيش داشته باشد ! ... بحمد الله و المنه ما ايرانيان مردمي با هوش و با استعداد هستيم و تاريخ ما پر است از مردان دانشمندي كه امروزه بهشان افتخار مي كنيم ! مگر نه گفته اند كه هنر نزد ايرانيان است و بس ! .. مگر نه از قول نبي اكرم اسلام روايت شده -- حتي اين روايت پشت اسكناس رايج مملكت درج شد -- كه « اگر دانش در ثريا باشد ، مرداني از پارس بدان دست خواهند يافت » !! ... پس با چنين وضعيتي چرا در انتخاب وزرا ، دشواري پيش رو باشد ؟ ... خودمان را دست كم نگيريم !
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۵۶۲۳۸۰۱۰:۱۶:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۱
آقای پزشکیان که قول اجرای عدالت را دادند باید بطور موردی بررسی نمایند آقای آخوندی ثروت بسیار عظیمی را که بدست آورده از چه طریق حاصل کرده است بعدا به فکر دادن پست مجدد وزرات با ایشان باشند البته تنها ایشان نیست و قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها باید برای همه آحاد جامعه اجرایی شود تا تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی تصرف شده مشخص شوند
ناشناس۳۵۶۲۳۸۲۱۰:۱۷:۵۶ ۱۴۰۳/۵/۱
اطرافیان خاتمی و روحانی بلای جان پزشکیان خواهند شد
ناشناس۳۵۶۲۴۱۱۱۰:۴۹:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱
همانظور که شهید رئیسی حق داشت کابینه اش را بر مبنای هدف هایش تعیین کند پزشکیان هم حق دارد اگر قرار بود همه چیز بر مبنای خواست و سلیقه امثال شما باشد چرا رای دادیم ؟
ناشناس۳۵۶۲۴۵۸۱۱:۲۴:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۱
چی شد متخصص و اقوام و مذاهب مختلف؟!!!
ناشناس۳۵۶۲۵۴۰۱۲:۲۵:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۱
پزشکیان حق داره از تمام اقوام و ادیان هموطن به شرط احراز شرایط استفاده کند
ناشناس۳۵۶۲۴۰۷۱۰:۴۷:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۱
افراد فتنه گر بی لیاقت رو دورش جمع نکنه .کسی باهاش مشکل نداره
ناشناس۳۵۶۲۴۳۵۱۱:۰۵:۵۶ ۱۴۰۳/۵/۱
شماها رای نیاوردین و حق تعیین تکلیف ندارید
ناشناس۳۵۶۲۴۹۶۱۲:۰۱:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۱
شورای نگهبان مسوول تایید صلاحیت هست و باید پاسخگو باشد
ناشناس۳۵۶۲۴۹۸۱۲:۰۱:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۱
دولت پزشکیان که دولت اقلیت ۲۶ درصد هست
ناشناس۳۵۶۲۵۳۵۱۲:۲۲:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۱
سال ۸۸ که تو بالاترین میزان مشارکت تاریخ ایران رای نیاوردید و تحقیر شدید و خیابون و مملکت به اشوب کشیدید از این حرفهای قشنگ نمیزدید چرا؟
ناشناس۳۵۶۲۴۱۴۱۰:۵۰:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱
شما دوباره خودت رو گذاشتی جای افکار عمومی؟
ناشناس۳۵۶۲۴۲۰۱۰:۵۴:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۱
شورای نگهبان جواب گوی تایید صلاحیت خواهد بود یا نه؟!!!
ناشناس۳۵۶۲۴۲۶۱۰:۵۹:۰۴ ۱۴۰۳/۵/۱
باز این پیداش شد؟؟؟!!!!
ناشناس۳۵۶۲۴۳۰۱۱:۰۲:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱
کسی بگذارید که اعتقادی برای حل مشکل مسکن مردم داشته باشد نه اینکه افتخارش نساختن مسکن باشد راه درست گرفتن گزارش آقای پزشکیان از پیشرفت ساختن مسکن در دولت قبل و ادامه آن واگر مشکلی هست با مردم در میان بگذار نه رها کردن
ناشناس۳۵۶۲۴۴۳۱۱:۱۲:۱۹ ۱۴۰۳/۵/۱
عباس آخوندی فردی دانا است و نباید با چاپ پول مسکن ساخت که تورمش را همه مردم تحمل کنند .
ناشناس۳۵۶۲۵۳۴۱۲:۲۰:۱۶ ۱۴۰۳/۵/۱
دانا یا نادان؟ مسئله این است!
بنده خدا اصل۳۵۶۲۴۷۹۱۱:۴۴:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۱
آقای پزشکیان مواظب باش اشتباه نکنید!! عباس آخوندی مناسب نیست
ناشناس۳۵۶۲۴۸۹۱۱:۵۲:۳۵ ۱۴۰۳/۵/۱
آخوندی خدا ازت نگذرد
ناشناس۳۵۶۲۴۹۹۱۲:۰۳:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱
با روندی که دوستان اصلاح طلب و امثال ظریف دارند و قرابت ذهنی که با دموکرات ها و لیبرال ها در امریکا دارند احتمالا در سال های آینده هرکس میخواد در ایران وزیر بشه از شرایط زیر امتیاز مثبت براش منظور میشه: سیاه پوست باشه دینی غیر اسلام داشته باشه ایرانی نباشه
ناشناس۳۵۶۲۵۳۶۱۲:۲۳:۴۷ ۱۴۰۳/۵/۱
ما در جنوب ایران سیاه پوست داریم و بسیار شریف و محترم و خوش تیپ هستند در ایران زرتشتی و مسیحی و یهودی داریم که بسیار عزیز و محترم هستند ما به تمام ادیان ابراهیمی و تمام انسانهای یکتا پرست و هموطن احترام می گذاریم گرفتن پست های بالای حاکمیتی به حکم قانون اساسی برای غیر ایرانی مقدور نیست لطفا مغلطه نکن و به همه ی ایرانی ها احترام بگذار
ناشناس۳۵۶۲۵۲۵۱۲:۱۵:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۱
تا اصلاح طلب هست یعنی اشوب و تحریم و بدبختی و فلاکت ملت ایران هم هست
ناشناس۳۵۶۲۵۵۶۱۲:۴۴:۳۵ ۱۴۰۳/۵/۱
از در انداختن بیرون چاق و چله تر از پنجره دارن بر می گردن
ناشناس۳۵۶۲۵۹۰۱۳:۳۹:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۱
رای قومیتی دادن حالا میوه اش را مافیای زرسالار فتنه گر میچینن
حمید۳۵۶۲۵۹۴۱۳:۴۶:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۱
خدل لعنت کند کسانی را که اسم اخوندی را مطرح کرده اند او چرا از رو نمیره
ناشناس۳۵۶۲۵۹۸۱۳:۴۹:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۱
عباس اخوندی بدرد وزارت مسکن نمی خورد وحضورش در این سمت باعث ایجاد تنش خواهد شد
ناشناس۳۵۶۲۶۰۳۱۳:۵۲:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۱
آقای پزشکیان نهج البلاغه خواندید پس به آن عمل کنید مگه مستضعفین نباید خانه دار شوند چرا تو کشور اسلامی همه امکانات فقط برای ثروتمندان ومسئولین است اخوندی درد مستضعفین را نمیفهمید آقای پزشکیان قول دادی عدالت را برقرار کنید
ناشناس۳۵۶۲۶۰۷۱۳:۵۴:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۱
جونم پزشکیان با همین فرمون برو جلو آخوندی حسن فریدون هاشمی جهانگیری ظریف
الف عین از بابل۳۵۶۲۶۱۱۱۳:۵۷:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۱
سلام،حیف یک رئیس جمهور منتخب با افکار کاملا ملی،اسلامی ،دو باره به یک چرخه ای بیفتد که قبلا کشور گرفتارش بوده است.بعنوان یک هموطن و دلسوز ،گزینه ای مطرح نگردد که رزومه کارکردش قبلا هیج تعریفی نداشته است و ملت از او کارایی ندیده اند.با احترام به همه بزرگان و ملت ایران.
ناشناس۳۵۶۲۶۲۲۱۴:۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱
فرزانه صادق مالواجرد و پیروز حناچی بهترین بین اینا هستن آخوندی که قبلا وزیر بوده به نظرم خوب نیست هاشمی هم هم براش حاشیه درست میشه هم آدم با بینش شهر سازی حمل و نقل و زیرساخت پایدار توسعه یافته نیست فقط انجام دهنده هستش پیروز حناچی و فرزانه صادق هم سابقه علمی دارن هم اجرایی هم نوع تفکرشون به شهر جاده اکوسیستم توسعه پایدار متفاوتند بقیه می‌خوان فقط پل و جاده و خونه و فرودگاه بسازن ولی به اثراتش در دراز مدت و بهینگی هزینه ها و کارها تو جه نمیکنن
ناشناس۳۵۶۲۶۶۶۱۵:۱۹:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۱
برای شناختن اخوندی، باید آقای فخریه کاشان را بررسی کرد. از موارد کاملا درست استیضاح، مورد آخوندی بود.
ناشناس۳۵۶۲۶۶۸۱۵:۲۰:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۱
درکشورهای پیشرفته مانند آمریکا و هند هم دولت مسکن زوجهای جوان را آماده به آنها تحویل می دهد و در15 الی 20 سال از حقوق آنها کسر می کند احتمالا آقای آخوندی خودش و اطرافیانش انبوه ساز هستند و از روزی خود دفاع می کنند.
ناشناس۳۵۶۲۷۰۶۱۶:۱۹:۲۰ ۱۴۰۳/۵/۱
آمریکا مسکن به زوج جوان می‌ده ؟
ناشناس۳۵۶۲۷۱۰۱۶:۲۳:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۱
خداکندشرایطی ایجادشودکه کلا کمترجیب مردم رابزنندساخت وتحویل مسکن به مردم پیشکش.
ناشناس۳۵۶۲۷۱۹۱۶:۳۵:۰۴ ۱۴۰۳/۵/۱
تورو خدا آدمهای کار بلد وخوب رو انتخاب کن قبلی‌ها رو انتخاب نکن اگر خوب بودن وضع وحال ما این نبود
ناشناس۳۵۶۲۸۱۸۱۸:۴۰:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱
جالبه هنوز دولت را تحویل نگرفته این حجم از هجمه هست!
ناشناس۳۵۶۲۸۵۱۱۹:۲۱:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۱
در کشورهایی که حساب و کتاب مالی درست انجام می شود، تضاد منافع حتی در ساده ترین استخدام های دولتی و خصوصی چک می شود تا مبادا شائبه فساد ایجاد شود. وابستگی به احزاب سیاسی و دولتی بستگان و همچنین ارتباطات تجاری داوطلب یک شغل، حتی برای بستگان و افراد نزدیک چک می شود. کمیته راهبردی ظاهرا به کمیته رانتبری تبدیل شده است!
حسن۳۵۶۳۰۸۶۰۲:۴۰:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۲
دکتر پزشکیان عزیز تا میتوانی از این جماعت خصوصاً افراد دولت روحانی وخاتمی دوری کن .
ناشناس۳۵۶۳۲۲۰۰۸:۴۴:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۲
« ...در صورت معرفی آخوندی یا گزینه هایی مانند او از سوی شورای راهبردی انتخاب کابینه دولت چهاردهم به پزشکیان، شرایطی که مسعود پزشکیان با آن مواجه است بی‌شباهت به موقعیت ارّه نیست؛ ...» 1- واقعا این چنین توهینی به رئیس جمهور منتخب بعیده !! موقعیت اره !! یعنی رئیس جمهور روی اره نشسته و نه راه پس داره و نه راه پیش !! خجالت آوره واقعا 2- آقای ظریف رسما و علنا اعلام کرده (و منطقی هم همینه) که رئیس جمهور هیچ اجباری به تبعیت صددرصدی از نظرات کارگروه مشورتی نداره. نه تنها وزارت راه بلکه سایر گزینه ها هم همینطوره. واقعا فهم این مطلب اینقدر سخته؟
حمب۳۵۶۴۵۶۴۱۹:۲۴:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۳
جناب پزشکیان من دو جوان ۲۵ و سی دو ساله لیسانسه دارم و ازدواج نکرده و فاقد اشتغال یک اسکلت ۱۲۰۰ متدی در شهرک صنعتی زده ام و پیشرفت چهار واحد در محل نسبتا خوب با پیشرفت ۸۰ درصد دارم اول نمیتونم از تسهیلات بانکی استفاده کنم نمیتوانم اشتغال برا بچه هام پیدا کنم شما به غیر ار ارجاع بی ربط به حجاب و برجام و فیلتر به وزیرت بفرما میخواد برا اینها میخواد چه کار کنه البته من منظورم خودم نیست اما....حتی اغتشاشات زن آزادی و بی حجابی به همین مربوطه اول عدالت آموزشی به معنای توانمند سازی برای کسب درآمد برای همه برای جوانان تا ۱۸ سال و اشتغال ازدواج برای تا ۵۰ سال رو در اولویت بزارید برای این مشارکت کم شده پول و سرمایه هم هست منتها صرف ساخت میلیونها ویلا در بیابانها باکوچک شدن زمینهای کشاورزی شده در حالیکه خواجه نصیر که ایده های آدام اسمیت از اون گرفته شده میگه در زمینهای بی ارزش سرمایه گذاری نکنید
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. انتقاد کیهان از دستور پزشکیان/ واکنش‌های مختلف به حضور پسر عارف در جلسات دولتی/ نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم

  6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  7. بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

  8. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  9. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  10. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  11. یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

  12.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  13. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ملت اوکراین بازنده بزرگ جنگ اوکراین‌اند/ در مذاکرات جدید هسته‌ای باید به توافق متوازن برسیم

  15. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  16. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  17. رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی؛ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

  18. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  19. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  20. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  21. نظر همتی درباره گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

  22. اطلاعیه شماره ۳ پلیس درمورد حادثه لاهیجان/ فرمانده انتظامی لاهیجان عزل شد  

  23. از باب قدرشناسی

  24. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  25. ابوترابی‌فرد: حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما سازنده برای آینده کشور بود  

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

    2. انتقاد کیهان از دستور پزشکیان/ واکنش‌های مختلف به حضور پسر عارف در جلسات دولتی/ نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم

    3. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

    4. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

    5. یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

    6. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

    7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ملت اوکراین بازنده بزرگ جنگ اوکراین‌اند/ در مذاکرات جدید هسته‌ای باید به توافق متوازن برسیم

    8. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

    9. رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی؛ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

    10. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

    11. از باب قدرشناسی

    12. ابوترابی‌فرد: حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما سازنده برای آینده کشور بود  

    13. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

    14. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

    15. علم‌الهدی: بدون تبعیت از ولایت فقیه و توجه به احکام الهی تحقق وفاق ملی ممکن نیست  

    16. وزیر علوم: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود

    17. لغوفیلترینگ اینستاگرام وواتساپ درکمیسیون امنیت ملی مطرح نیست

    18. رییس جمهور وارد مشهد مقدس شد

    19. واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به تعیین جانشین برای زاکانی در شهرداری

    20. تکذیب شایعه بازداشت فرزند سیدمحمد خاتمی

    21. اقدام موهن سفیر استرالیا آگاهانه بود/ مسئولان قاطعانه برخورد کنند

    22. حل مسئله، حل منازعه

    23. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

    24. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

    25. پزشکیان: افراد شایسته را منصوب می‌کنیم‌

    آخرین عناوین