یکی از اصلی ترین و بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ سئو سایت است. سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو به مجموعه فرایندهایی گفته می شود که باعث می شوند یک سایت وارد نتایج موتورهای جست و جویی مانند گوگل بشود و رتبه های بالا را در آن کسب کند. حال اما این مطلب برای آشنا شدن با سئو نیست، در اینجا کمی قرار است ریزتر به موضوع سئو نگاه کنیم و با کمک تابان شهر نگاهی به این بیندازیم که خدمات سئو سایت شرکتی با سئو سایت فروشگاهی چه فرقی دارد و چه نکاتی را باید در هرکدام از آن ها رعایت کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.
آیا سئو سایت شرکتی با فروشگاهی تفاوت است؟
در اینکه خدمات سئو سایت شرکتی با فروشگاهی متفاوت است شکی نیست. اما اول از همه بگذارید بگوییم که خدمات سئو سایت خودش به چند بخش متفاوت تشکیل می شود و یک سری از اموری که در هرکدام از این بخش ها انجام می شود، برای تمامی سایت ها یکسان است. خدمات سئو سایت برای سایت هایی با موضوعات مختلف نه تنها در جزئیات متفاوت است، بلکه یک سری از فرایند ها برای یک سری موضوعات خاص یا حذف می شوند و یا اضافه بر موارد اصلی انجام می شوند.
سئو سایت شرکتی هم در این میان تفاوت های بسیاری با سئو سایت فروشگاهی دارد و در ظاهر از سئو سایت فروشگاهی راحتتر به نظر می رسد در حالی که اینطور نیست. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع بشویم بهتر است سئو سایت شرکتی و و فروشگاهی را جدا جدا بررسی کنیم.
سئو سایت شرکتی شامل چه مواردی می شود؟
سئو سایت شرکتی کمی سرراست تر و مشخص تر از سئو سایت هایی با موضوعات دیگر است. اما این موضوع، اصلا به معنی ساده بودن آن نسبت به سئو سایت هایی با موضوعات دیگر نیست. چرا که همین سرراست بودن سئو سایت شرکتی می تواند باعث سختتر شدن آن هم بشود. چرا که زمانی که می خواهیم در یک سایت شرکتی یک کلمه ای را سئو کنیم، همه چیز به درجه سختی آن کلمه و میزان جست و جوی آن بستگی پیدا می کند. یعنی شما مانند سایت فروشگاهی با یک محصول طرف نیستید که مدل های مختلفی داشته باشد و بتوانید وقتتان را روی یک مدل خاصی از آن محصول بگذارید و مخاطب های آن را جذب کنید. بلکه باید یک خدمت کلی را سئو کنید و اینجا ممکن است واقعا کار شما سخت بشود.
بگذارید برایتان یک مثال بزنیم. در یک فروشگاه شما می توانید مثلا روی کلمه خرید گوشی موبایل فلان برند در فلان مدل سئو انجام بدهید. کلمه شما معمولا یک ترکیب 6 کلمه ای یا بیشتر می شود و سئو کردن روی آن راحت تر است. اما مثلا شما در سئو سایت شرکتی باید کلمه ای مانند خرید بلیت هواپیما را سئو کنید که یک کلمه ای با رقابت بالا و ترکیبی 3 کلمه ای است که کار را برای شما بسیار سخت می کند.
حال اگر بخواهیم سئو سایت شرکتی را در چند مورد خلاصه کنیم (البته که سئو خلاصه شدنی نیست) باید بگوییم که شامل این موارد می شود:
- تحقیق کلمه کلیدی طبق خدمات اصلی شرکت
- تولید لندینگ پیج و صفحات فروش و هدایت کاربر به سمت راه های ارتباطی
- سئو تکنیکال به طور کامل و براساس ساختار یک سایت شرکتی
- لینکسازی خارجی به صورت بلاگ نویسی میهمان
- تولید محتوای مفصل و بلاگ نویسی
- تمرکز روی اصل خدمات
سئو سایت فروشگاهی چه مواردی را شامل می شود؟
خیلی از سئوکاران عقیده دارند که سئو سایت فروشگاهی خیلی سخت تر از سئو سایت شرکتی است در حالی که هرکدام از این دو نوع از سایت، اصول سئو خاص خودشان را دارند. سئو سایت فروشگاهی به دو صورت انجام می شود، یا شما روی یک دسته بندی از یک محصول سئو را انجام می دهید یا اینکه شما روی چند محصول خاص سئو را متمرکز می کنید. در هر حالت خیلی از اصولی که سئو سایت سایت فروشگاهی دارد با سئو دیگر سایت ها متفاوت نیست اما در یک سری اصول متفاوت است که شامل موارد زیر می شود:
- سئوی سایت فروشگاهی معمولا روی چند دسته بندی یا چند محصول انجام می شود
- برای سئوی محصولات فروشگاهی می شود از بخش توضیحات محصول نهایت استفاده را به عمل آورد.
- سئوی تکنیکال براساس ساختار سایت فروشگاهی انجام می شود.
- ممکن است لازم باشد که لینکسازی خارجی گسترده تر انجام بشود.
- همچنان بلاگ نویسی باید در دستور کار قرار بگیرد.
- تمرکز باید روی انواع محصولات هم باشد.
سئو سایت شرکتی با سئو سایت فروشگاهی چه فرقی دارد؟
با توضیحاتی که در بالا گفتیم، انواع کارها در "خدمات سئو سایت" را در سایت های فروشگاهی و شرکتی بررسی کردیم. حال شاید خیلی راحتتر بتوانیم تفاوت سئو سایت شرکتی و فروشگاهی را متوجه شویم. برای اینکه این تفاوت ها را بهتر بشناسیم، بد نیست که به جدول زیر توجه کنید:
|
سئو سایت فروشگاهی |
سئو سایت شرکتی |
محتوانویسی |
براساس توضیح محصول یا دسته بندی محصول |
براساس توضیح مفصل و کامل از خدمات |
سئو تکنیکال |
رعایت ساختار کد سایت های فروشگاهی برای تجربه کاربری بهتر |
رعایت اصول سئو تکنیکال به طور کلی |
سئو off-page |
لینکسازی خارج از سایت گسترده تر |
لینکسازی خارجی متمرکزتر |
تحلیل رفتار کاربری |
راحتی رسیدن کاربر به خرید محصول |
راحتی ارتباط گرفتن کاربر با واحد فروش |
المان های داخل صفحات |
تعریف کردن درست المان قیمت، منوها، واحد پولی و ... |
ارائه المان های جذاب برای معرفی خدمات |
نتیجه گیری
در نهایت نمی توان گفت که سئو سایت فروشگاهی و سئو سایت شرکتی کاملا از هم جداست. همه چیز بستگی به استراتژی ما دارد و اینکه دقیقا چه کاری درست است. ما اینجا دیگر موارد بدیهی که هر سایتی باید برای سئو رعایت کند را نگفتیم چون هر سایتی با هر موضوعی باید از آن ها استفاده کند تا سئو بهتری داشته باشد و صرفا نام بردن از آن موارد، ممکن است باعث گمراهی ما بشود. این مطلب را ما به کمک تابان شهر به شما ارائه دادیم و امیدواریم که توانسته باشیم در درک بهتر تفاوت خدمات سئو سایت شرکتی و فروشگاهی شما را یاری کرده باشیم. اگر فکر می کنید که چیزی هست که بهتر است به آن اشاره کنیم یا سوالی دارد، می توانید در بخش نظرات، آن را با ما در میان بگذارید.