چگونه شبها وزن کم کنیم؟ + چربی‌سوزی در خواب

  4030509113

برای لاغر شدن باید چربی‌سوزی اتفاق بیفتد. یعنی می‌شود در خواب هم چربی‌سوزی داشته باشیم و لاغر شویم؟

چگونه شبها وزن کم کنیم؟ + چربی‌سوزی در خواب

شاید باورتان نشود ولی رعایت چندین نکات باعث می‌شود که شما در خواب وزن کنید و چربی‌سوزی در خواب متوقف نشود. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

برای چربی سوزی، بیشتر بخوابید

یکی از موثرترین و ساده ترین راه هایی که میتوانید در طی خواب برای کاهش وزن از آن استفاده کنید، خوابیدن بیشتر است. امروزه خواب اغلب نادیده گرفته میشود، اما اگر میخواهید وزن کم کنید، نیاز به تغییر دارید.

باور نمیکنید؟ یک مطالعه نشان میدهد که افرادی که اضافه وزن دارند، به طور متوسط روزانه 16 دقیقه کمتر از سایر افراد میخوابند. شاید این میزان زیاد به نظر نرسد، اما در طی زمان تفاوت ایجاد خواهد کرد.

دلیل اینکه خواب به کاهش وزن کمک می کند، همه مربوط به هورمون های لپتین و گرلین است. لپتین به تنظیم سطح انرژی و کاهش اشتها کمک میکند و گرلین، گرسنگی را تحریک میکند و باعث میشود که نیاز به خوردن در شما ایجاد شود.

نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه Wisconsin نشان میدهد که شرکت کنندگانی که خواب بیشتری داشته اند، سطح لپتین آن ها، افزایش می یابد و سطح گرلین آن ها کاهش یافته است. این کنترل در طی روز به کنترل اشتها کمک میکند.

 

اجتناب از کافئین

نوشیدنی‌های حاوی کافئین کیفیت خواب را مختل می‌کنند و کالری بالایی نیز دارند. همچنین نظم بیولوژیک را بر هم می‌زنند و باعث اضافه وزن می‌شوند. نوشیدن یک لیوان شیرگرم یا آب مطمئنا احساس بهتری به شما خواهد داد.

 

اجتناب از خوابیدن بلافاصله بعد از شام

اگر پس از شام خوردن، فورا به رختخواب بروید مطمئنا چاق خواهید شد. این عادت موجب تجمع چربی در بدن می‌شود و سوء‌ هاضمه ایجاد می‌کند. بنابراین، بهتر است شام یک و نیم تا ۲ ساعت پیش از خواب میل شود.

 

خاموش کردن تلفن همراه

مطالعات نشان داده که نور منتشر شده از موبایل، لپ‌تاپ یا تلویزیون، سطح ملاتونین را در مغز به مقدار بسیار زیادی کاهش می‌دهد. ملاتونین هورمون تنظیم کننده خواب و بیداری در بدن است و زمانی که سطح آن کاهش می‌یابد، عوارض بی‌خوابی که یکی از آنها چاقی است، بروز می‌کند.

 

زود خوابیدن

محققان نشان داده‌اند زنانی که برنامه غذایی صحیح را دنبال می‌کنند و در یک ساعت مشخص به خواب می‌روند و از خواب بیدار می‌شوند (حتی در تعطیلات آخر هفته)، می‌توانند وزن بیشتری را از دست بدهند.

 

نوشیدن چای بابونه

چای بابونه حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که به بهبود خواب کمک می‌کند. همچنین مطالعات نشان داده که چای بابونه به عنوان یک عامل ضد التهابی در بدن عمل می‌کند و اختلالات گوارشی و ناراحتی معده را کاهش می‌دهد ضمن اینکه به کاهش موثر وزن نیز کمک می‌کند.

 

انجام یوگا

تحقیقات ثابت کرده که تمرین یوگا یکی از بهترین فرم‌های ورزشی برای ذهن و روان شماست. طبق مطالعات، زنان دارای اضافه وزن که پیش از خواب، یوگا را وارد برنامه شبانه خود می‌کنند به طرز چشمگیری شاهد کاهش وزن خواهند بود.

 

تنظیم دمای اتاق

تنظیم درجه حرارت اتاق خواب، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کوچک کردن سایز دور کمر است. تحقیقات نشان داده که سرمای خفیف اتاق منجر به کاهش وزن می‌شود.

 

در وعده‌ی ناهار، غلات غنی شده بخورید

حتما شنیده‌اید که نباید بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را قبل از خواب بخورید، اما خوردن کربوهیدرات پیچیده در وعده‌ی ناهار به شما کمک می‌کند خواب باکیفیتی داشته باشید.

غلات غنی شده حاوی کربوهیدرات پیچیده هستند و خوردن آن‌ها در وعده‌ی ناهار منجر به داشتن خواب بهتر و سریع‌تر می‌شود. هر روز باید ۲۰ گرم فیبر غیرمحلول بخورید تا خواب خوبی داشته باشید و از این طریق، به اهدافتان در کاهش وزن برسید.

 

سعی کنید از ساعت ۸ شب به بعد چیزی نخورید

ما شب‌ها مثل روز فعالیت بدنی نداریم. در طول روز از طریق فعالیت‌هایی که داریم، سوخت‌وساز بدنمان افزایش پیدا می‌کند. اما این اتفاق در شب نمیفتد. بنابراین غذا نخوردن از ساعت ۸ شب به بعد ممکن است به کاهش وزن در خواب کمک کند. بر اساس یک مطالعه، افرادی که از ساعت ۸ شب به بعد دیگر چیزی نخوردند، کاهش وزن در خواب را تجربه کردند.

 

تلویزیون را خاموش کنید

آیا این را می‌دانستید که افرادی که لاغر هستند، کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند؟ بررسی اخیر بر روی چند مطالعه به این نتیجه رسید که هر دو ساعت تماشای تلویزیون، خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و مرگ زودرس را به ترتیب تا ۲۰، ۱۵ و ۱۳ درصد افزایش می‌دهد.

محققان همچنان در حال بررسی این موضوع هستند که چرا بی‌حرکت ماندن و نشستن جلوی تلویزیون، خطرات زیادی برای سلامتی دارد. یک دلیل واضح این است که هرچه تحرک کمتری داشته باشیم، قند خون‌مان افزایش پیدا می‌کند، که این موضوع منجر به دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط با وزن می‌شود.

 

دوش آب گرم بگیرید

شاید شما هم جزء افرادی باشید که صبح‌ها دوش می‌گیرند‌. اگر اینطور است، باید به شما بگوییم که دوش آب گرم، داشتن خواب باکیفیت را تضمین می‌کند. علت این موضوع این است که دوش گرفتن با آب گرم می‌تواند در کاهش تنش و ریلکس کردن عضلاتی که درد می‌کنند، موثر باشد.

علاوه بر این، این کار می‌تواند منجر به افزایش میزان هورمون «اوکسی‌توسین» شود، که به عنوان هورمون عشق هم شناخته شده و توسط مغز ترشح می‌شود. این هورمون می‌تواند بسیار آرام‌بخش باشد. آب گرم می‌تواند دمای بدن‌تان را بالا ببرد، که این موضوع باعث ریلکس شدن بدن شما می‌شود.

 

قبل از خواب شکلات نخورید

همه‌ی ما درباره‌ی فواید شکلات، به‌ ویژه شکلات تلخ زیاده شنیده‌ایم. شکلات ۷۰ درصد که قند کمی داشته باشد، یک میان وعده‌ی عالی و سالم محسوب می‌شود، چون آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و می‌تواند در کاهش استرس مفید باشد. با این حال اگر آخر شب شکلات بخورید، نمی‌توانید به درستی بخوابید. شکلات تلخ حاوی کافئین است.

به طوریکه هر ۴۰ گرم شکلات، ۴۰ تا ۵۰ میلی‌گرم کافئین دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، کافئین به دلیل اینکه هوشیاری را افزایش می‌دهد، به خواب رفتن را دشوار می‌کند. مقدار کافئین در شکلات‌ها متفاوت است. بنابراین اگر به فکر کاهش وزن در خواب هستید، بهتر است از خوردن شکلات قبل خواب اجتناب کنید.

 

قبل از خواب، نوشیدنی نخورید

مصرف مایعات را قبل از خواب محدود کنید، چون این کار می‌تواند باعث اختلال در خواب شود و کالری مصرفی شما را افزایش دهد. در حقیقت معمولا کالری مایعات دست‌کم گرفته می‌شود، اما لازم است به کالری مایعاتی که می‌نوشید، توجه بیشتری کنید. اگر قبل از خواب نوشیدنی بخورید، جلوی بدنتان برای سوزاندن کالری گرفته می‌شود.

علت این موضوع این است که با این کار بدن به جای تمرکز بر روی سوزاندن چربی، مشغول سوخت‌وساز نوشیدنی‌ای می‌شود که خوردید. اگر قصد دارید چای بنوشید، این کار را قبل از ساعت ۸ شب انجام دهید.

 

 

نوشیدنی چربی سوز قبل از خواب؛ برای چربی سوزی قبل از خواب چی بخوریم؟

یکی از بهترین راهکارهایی که در کاهش وزن و افزایش چربی سوزی در زمان خواب تاثیر دارد، مصرف دمنوش‌های چربی سوز است. در ادامه با تعدادی از بهترین دمنوش چربی سوز قبل خواب آشنا خواهیم شد:

  1. چای سبز
  2. دمنوش عسل، زنجبیل و پودر دارچین
  3. دمنوش سیب و دارچین
  4. دمنوش سرکه سیب و لیموترش
  5. آب فراموش نشود

نوشیدنی‌های زیر برای استفاده در طول روز مناسب هستند:

  1. معجون شوید و گشنیز
  2. دمنوش زنجبیل و نعناع
  3. نوشیدنی انگور و آناناس
  4. دمنوش خیار، کرفس و لیمو
  5. آب گریپ فروت

مصرف این نوشیدنی‌های سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سیستم‌های گوارشی و کاهش وزن تاثیر بالایی دارند.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  6. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  7. قدردان پلیس هستیم اما...

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  11. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  12. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  16. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  17. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  18. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  19. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  20. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

  21. درباره یک تجربه مهم مقابله با فساد

  22. نصف شدن خودروی دنا بعد از تصادف/ عکس

  23. یک شیطنت کودکانه رسانه ای علیه ایران

  24. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  25. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

آخرین عناوین