در سال های گذشته مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای به عنوان یک بحران بین المللی شناخته می شد که هر ساله جایگاه بالایی در علل اصلی مرگ و میر کسب می کرد، اما بررسی تصادفات جاده ای طی چند سال اخیر در دنیا نشان می دهد که تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات با کاهش محسوسی روبه رو بوده است اما گویا در ایران ماجرا متفاوت تر است!
از سال ۱۳۸۳ تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۳۵ هزار و ۱۴۲ نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند. تعداد جانباختگان تصادفات در دو دهه اخیر بیش از دو برابر(۲.۰۴ برابر) کل شهدای هشت سال دفاع مقدس است. این بدان معنی است که در دو دهه گذشته جنگ پنهانی علیه مردم در جاده های کشور در حال انجام است که گویا هیچکس را توان مقابله با آن نیست!
موضوع آنجایی ناراحت کننده تر می شود که بدانیم شوربختانه طی چند سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. آمارها بسیار قابل تامل است، بهطوریکه تعداد مرگومیر ناشی از تصادفات در ایران با کل مرگومیر تصادفات رانندگی در اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور و جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری برابری میکند!
در شش ماهه ابتدای سال جاری روزانه حدود 54 مرگ و میر ناشی از تصادفات ثبت شده است، همچنین روزانه ۷۸۳ تصادف منجر به مصدومیت اتفاق افتاده که در مجموع در ۶ ماهه اول سال ۱۰۰ هزار و ۲۸۰ نفر مصدوم شده اند. تعداد تصادفات جرحی نسبت ابتدای امسال نسبت به شش ماهه اول سال گذشته ۵۶ درصد افزایش و تعداد مصدومان رشد ۴۵ دردرصدی داشته اند.
در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰ هزار و ۵۴ و در شش ماهه اول ۱۰ هزار و ۹۷ تصادف منجر به فوت ثبت شده است. درشش ماهه ابتدای سال جاری هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در کشور جان خود را از دست داده است و هر ساعت ۳۳ نفر در تصادف دچار مصدومیت می شوند.
نکته مهم در این بین که مغفول مانده تعداد مصدومانی مانند قطع نخاع، قطع عضو و آسیب شدید است، آسیب ناشی از تصادف و یا مرگ و میر فقط متوجه فرد نیست بلکه تاثیر منفی و بسیار بدی بر خانواده و جامعه نیز می گذارد.
خودرو بی کیفیت عامل اصلی مرگ و میر تصادفات
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران شهریور سال جاری با اشاره به اینکه برخی از خودروها در تصادفات رانندگی به سرعت آتش میگیرند، گفت: ایمنی برخی از خودروها در تصافات بهگونهای است که به سرعت موجب آتش گرفتن خودرو میشود. از این رو لازم است که خودروسازان در این مورد تجدیدنظر گرفته و ایمنی خودروها را در برابر حریق ارتقاء دهند.
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز سردار سیدتیمور حسینی، جانشین سابق رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به آمار تصادفات رانندگی و جانباختگان ناشی از آن تا پایان طرح نوروزی ۱۴۰۲ عنوان کرد: «خطای انسانی در تصادفات جادهای ۲۹ درصد، سهم راه ۲۰ درصد و سهم خودرو بهویژه خودروهای ایرانی مانند پراید و پژو ۵۱ درصد بوده است که متاسفانه رقم قابلتوجهی از سهم این تقصیرها به راه و خودرو اختصاص دارد.
با وجود سهم بالای خودروهای بخصوص ایرانی در تصادفات رانندگی، ایمنی و کیفیت این خودروها روز به روز بدتر می شود و متاسفانه هیچ نشانه ای از بهبود وضعیت کیفیت خودروها وجود ندارد.