در خرید طلا به چه نکاتی توجه کنیم تا ضرر نکنیم؟

  4030806078 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طلا یک فلز گران‌بها و زیباست که از گذشته‌های دور تاکنون از ارزش بالایی برخوردار بوده است.

در خرید طلا به چه نکاتی توجه کنیم تا ضرر نکنیم؟

این روزها با توجه به نوسانات بازار سکه و بورس، طلا یک روش سرمایه‌گذاری طولانی مدت نسبتا مطمئن و کم‌ریسک به شمار می‌رود؛ چون قیمت طلا در گذر زمان همواره در حال افزایش بوده است. در ادامه نکاتی آورده شده است که برای خرید طلا باید به آنها توجه کنید.

 

توجه به عیار طلا؛ طلای ۱۸عیار با عدد ۷۵۰ حک شده روی طلا مشخص می‌شود

عیار طلا یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در کیفیت و ارزش آن است که باید هنگام خرید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. عیار نشان‌دهنده میزان خلوص طلا است و به طور معمول در ایران، طلای ۱۸ عیار رایج‌ترین نوع طلاست. این بدین معناست که ۱۸ قسمت از ۲۴ قسمت طلای خالص است و بقیه آن از فلزات دیگر تشکیل شده است. طلا با عیار پایین‌تر از ۱۸، خلوص کمتری دارد و معمولاً برای جواهرات استفاده نمی‌شود زیرا کیفیت و ارزش کمتری دارد. بنابراین، همیشه به عیار طلا دقت کنید و از خرید طلای با عیار پایین‌تر خودداری نمایید.

عیار طلا به صورت یک عدد که روی طلا حک می‌شود، نشان داده می‌شود. برای مثال، طلای ۱۸ عیار با عدد ۷۵۰ (یعنی ۷۵۰ واحد طلا در هر ۱۰۰۰ واحد فلز) مشخص می‌شود. این عدد به شما اطمینان می‌دهد که طلای خریداری شده دارای خلوص مورد نظر است.

توجه به عیار طلا تنها به معنای بررسی عدد حک شده نیست. شما باید از فروشنده بخواهید که عیار طلا را به شما توضیح دهد و اطلاعات دقیق‌تری در این باره ارائه دهد. اگر در خرید آنلاین هستید، این اطلاعات باید به وضوح در سایت فروشگاه آنلاین موجود باشد. علاوه بر این، می‌توانید از یک متخصص یا جواهرشناس کمک بگیرید تا از صحت عیار طلا اطمینان حاصل کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در توجه به عیار طلا، مقایسه قیمت‌ها است. قیمت طلا با عیار بالاتر بیشتر است، اما این افزایش قیمت باید منطقی و متناسب با میزان خلوص طلا باشد. بنابراین، قبل از خرید بهتر است قیمت روز طلا را بررسی کنید و از فروشنده بخواهید که قیمت را بر اساس نرخ روز محاسبه کند. همچنین، از فروشندگانی که قیمت طلا را بالاتر از نرخ تابلو اعلام می‌کنند، خرید نکنید زیرا این کار غیرقانونی است و نشان‌دهنده سوءنیت فروشنده است.

نکات مهم در هنگام خرید طلا

 

به اسم طلا، پلاتین نخرید

طلا با حرف k در کنار عیار آن بر روی قطعه قابل تشخیص است. برای پلاتین حروف pt را روی قطعه حک می‌کنند. پس با‌ یک دقت جزئی طلا و پلاتین را از هم تمییز دهید.

 

فاکتور طلا

فاکتور به نوعی سند مالکیت شما بر روی‌یک قطعه طلاست و نقش مهمی برای اثبات سرقتی نبودن ‌یا جعلی و تقلبی نبودن‌ یک قطعه طلا دارد. در هنگام خرید طلا به فاکتور آن توجه نمایید، شماره فاکتور،‌ نام طلافروشی و لوگوی آن، نام و شماره تماس شما به‌عنوان خریدار، نام کالای خریداری شده و عیار آن، وزن طلای خریداری شده، قیمت روز طلا، قیمت متعلقات، مهر طلافروشی و...باید روی فاکتور درج شود.

 

پرسیدن در مورد خدمات پس از فروش

چهارمین نکته، درخواست از طلافروش برای توضیح دادن خدمات پس از فروش است.

خدمات پس از فروش، طلا باید به گونه‌ای باشد که اگر طلا خراب شد و یا مشکلی برایش پیش آمد، گالری بتواند آن را تعمیر کند و مجدد به شما برگرداند.

 

قیمت طلا

در زمان خرید طلا به نحوه‌ محاسبه‌ قیمت طلا توجه کنید.

قیمت کل طلا= ۹٪درصد مالیات + ۷٪درصد سود فروش+ (وزن کل×  (اجرت ساخت هر گرم+ قیمت یک گرم طلا ))

برای سود فروش معمولا عدد 7 درصد را در نظر می‌گیرند. اجرت طلا بابت هر گرم ساخت طلا به کارخانه‌ی مربوطه پرداخت می‌شود. مالیات نیز توسط فروشنده از خریدار دریافت و به صورت فصلی به اداره‌ی مالیات پرداخته می‌شود. برای مالیات نیز 9 درصد بر روی کل مبلغ فاکتور افزوده می‌شود.

 

نو یا دست دوم بودن طلا

یکی از نکات کلیدی در خرید طلا، تشخیص نو یا دست دوم بودن آن است. طلاهای نو باید بدون خط و خش و با براقیت کامل باشند. اگر متوجه خط و خش روی طلا شدید، احتمالاً آن قطعه دست دوم است. طلای دست دوم به دلیل استفاده قبلی ممکن است دارای خش‌ها و لکه‌هایی باشد که نشان‌دهنده استفاده مکرر از آن است. همچنین، طلای دست دوم نیازی به پرداخت اجرت ساخت و مالیات ندارد، بنابراین برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است.

در خرید طلای نو، باید به بدنه طلا توجه کنید و از نبود خش و خط یا اندکی تغییر رنگ در آن اطمینان یابید. متاسفانه برخی از طلافروشان، طلای دست دوم را به جای طلای نو به مشتریان خود می‌فروشند و از خریدار بابت آن اجرت ساخت دریافت می‌کنند. بنابراین، حتماً از فروشنده بخواهید که طلای نو را با دقت بررسی کند و هر گونه علامت دست دوم بودن را به شما نشان دهد.

یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلای دست دوم از نو، توجه به قفل و بند طلا است. در طلای دست دوم، این بخش‌ها در مقایسه با قسمت‌های دیگر کمتر براق هستند و به دلیل استفاده‌هایی که از طلا شده، خش‌هایی هم در این قسمت‌ها به چشم می‌خورد. اما تشخیص این موارد نیازمند تجربه و دقت فراوان است. در صورت امکان، می‌توانید از یک جواهرشناس کمک بگیرید تا طلای نو و دست دوم را برای شما شناسایی کند.

علاوه بر این، خرید طلای دست دوم ممکن است از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر باشد زیرا نیازی به پرداخت اجرت ساخت و مالیات ندارد. این موضوع برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در طلا را دارند، اهمیت زیادی دارد. طلای دست دوم با قیمت پایین‌تر و بدون هزینه‌های اضافی، گزینه‌ای مناسب برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری است.

 

چگونه می‌توان طلای اصل را از تقلبی تشخیص داد؟

تشخیص طلای اصل از تقلبی نیازمند دقت و تجربه است، اما چند راهکار ساده می‌تواند به شما کمک کند. اولین نشانه، بررسی نشان‌های عیار و برند حک شده روی طلا است. همچنین، طلای اصل معمولاً دارای براقیت و درخشندگی خاصی است که در طلاهای تقلبی کمتر دیده می‌شود. آزمایش‌های خانگی مانند تست با اسید نیتریک یا استفاده از آهنربا نیز می‌توانند به شما کمک کنند، هرچند که این روش‌ها نیازمند دقت و آگاهی از نحوه انجام صحیح آن‌ها هستند. بهترین راه برای اطمینان از اصالت طلا، خرید از فروشگاه‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی و درخواست فاکتور معتبر است.

نکات مهم هنگام خرید طلا

 

در ادامه درباره نکات خرید طلا فقط به قصد سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود.

 

آیا خرید طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

 طلای آب شده که معمولاً از ذوب کردن طلاهای دست دوم به دست می‌آید، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. این نوع طلا به دلیل نداشتن اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده، معمولاً با قیمت پایین‌تری نسبت به جواهرات جدید عرضه می‌شود. خرید طلای آب شده به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری می‌تواند به صرفه‌تر باشد، به خصوص اگر قصد فروش آن در کوتاه‌مدت را ندارید. با این حال، مهم است که از فروشندگان معتبر خرید کنید و به وزن و عیار طلای خریداری شده دقت کنید تا از هرگونه تقلب و کاهش ارزش جلوگیری شود.

 

قید سنگ و نگین را بزنید

درست است که این اقلام بر زیبابی قطعه طلا تاثیر زیادی می‌گذارند، اما قیمت محصول را تا حد زیادی بالا می‌برند. بدیهی است که در هنگام فروش قیمت بسیار پایین تری در انتظار شماست. بعلاوه مشکل زمانی پیش می‌آید که به دلیل شناخت کم، سنگ و نگین تقلبی خریداری کنید.

 

طلای دست دوم بخرید

باز هم موضوع به اجرت ساخت برمی‌گردد. اجرت ساخت هزینه‌ای است که بابت ساختن طلا به کارخانه‌ سازنده پرداخت می‌شود. بدیهی است که طلای دست دوم از این قاعده مستثنی است. پس در هنگام خرید اجرتی نمی‌پردازید و در زمان فروش همان قطعه کمتر ضرر می‌کنید.

 

در زمان‌های کم تقاضاتر، طلا بخرید

ماه‌هایی مانند محرم و صفر که مراسم‌های ازدواج برگزار نمی‌شوند، تقاضا برای خرید طلا کم می‌شود. همین موضوع بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. پس اگر امکانش را دارید خرید خود را به این دوران موکول کنید.

هیچگاه سر به زنگاه طلا نخرید! برای مثال اگر به مناسبت عید نوروز می‌خواهید طلا بخرید، نگذارید درست قبل از عید نوروز به طلافروشی بروید و خرید خود را انجام دهید، با یک برنامه ریزی می‌توانید این خرید را موکول کنید به چند ماه قبل از عید نوروز! یعنی زمانی که تقاضا برای خرید طلا کم است و قیمت طلا بدون حباب قیمتی است.

 

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. واقعیت های یک حمله 

  2. درخواست شریعتمداری برای حمله رعدآسا به اسرائیل/ سکوت احمدی‌نژاد/ هنرمندان ایرانی که در ارتش اسرائیل فعالیت می‌کنند

  3. رهبر انقلاب: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری/کیفیتِ فهماندنِ قدرت و اراده ملت ایران به رژیم صهیونیستی را باید مسئولان تشخیص دهند

  4. احمدی‌نژاد کجاست؟ حقیقت سوزی در «هولوکاست سکوت»!

  5. همسایگی با مهران مدیری شرط عروس خانم !

  6. آخرین پیام های شهید شاهرخی فر ؛ راحت بخوابید ما بیداریم

  7. وطن‌فروشی به چه قیمتی!/ ماجرای توهین یک فوتبالیست بی‌وطن

  8. درخواست وزیر دفاع آمریکا از ایران

  9. مانکن زنده در ویترین فروشگاهی در تهران !

  10. علیه رژیم اسرائیل

  11. تصویری از پنجمین شهید در حمله اسرائیل به ایران

  12. انتقاد معاون سیما از اداره «غیرحرفه ای» و «غلط» صدا و سیما در گذشته

  13. قتل هولناک افسر پلیس در یک ماجرای گنگستری + عکس

  14. قالیباف در هشداری به آمریکا: رژیم نامشروع صهیونی را مهار کن/پاسخ ایران به تجاوزگری قطعی است

پربحث‌های هفته

  1. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  2. صحبت‌های مهم معاون سیاسی وزیر کشور درباره اتباع/ « اتباع خارجی نیز برادر و خواهران ما هستند»  

  3. حمله اسرائیل به ایران/ عملیات موفق پدافند هوایی تهران/اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی کشور درباره فعالیت پدافندی بامداد امروز

  4. گوشه‌ای از مجاهدت دلاورمردان پدافندی ایران اسلامی

  5. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  6. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  7. واقعیت های یک حمله 

  8. مصائب بنزینی پزشکیان!

  9. درخواست شریعتمداری برای حمله رعدآسا به اسرائیل/ سکوت احمدی‌نژاد/ هنرمندان ایرانی که در ارتش اسرائیل فعالیت می‌کنند

  10. ادعای عجیب زیدآبادی در خصوص واکنش ایران به اسرائیل/ آسمان به ریسمان بافتن برای گران‌کردن بنزین/ کلنجار اصلاح‌طلبان با دولت پزشکیان

  11. ما و این رویای عادی بودن!

  12. رهبر انقلاب: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری/کیفیتِ فهماندنِ قدرت و اراده ملت ایران به رژیم صهیونیستی را باید مسئولان تشخیص دهند

  13. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  14. بازدید رهبر کره شمالی از تأسیسات موشکی راهبردی

  15. احمدی‌نژاد کجاست؟ حقیقت سوزی در «هولوکاست سکوت»!

  16. کوه اسراییل موش زایید!

  17. شهادت دو رزمنده ارتش در دفاع از حریم امنیت ایران

  18. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  19. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  20. واکنش زیباکلام به حمله اسرائیل به ایران

  21. ۳ واقعیت رسواکننده در مورد حمله اسرائیل به ایران

  22. اضطراب در چهره سردمداران رژیم صهیونیستی به هنگام صدور دستور تجاوز به ایران موج می زند

  23. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  24. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  25. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

آخرین عناوین