دولت چهاردهم گفتمان بسازد

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4030608041 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
دولت چهاردهم گفتمان بسازد

در ادبیات توسعه، از موازنه میان ثبات سیاسی و رقابت سیاسی سخن به میان آمده است. در این ادبیات، یک خوانش مهم، خوانش هنجاری است. در الگوی هنجاری ثبات و رقابت، ارزش های درونی یک کشور پایه و اساس قرار می گیرد.

برای فهم این الگو، نگاهی گذرا به تاریخ معاصر ایران می کنیم. در اوایل انقلاب که رقابت بیشتر شده بود، ثبات رو به افول گذاشت. مثال دیگر دهه ۳۰ است که در آن رقابت سیاسی در اثر آزادی‌های نسبی بیشتر شد اما ثبات کاهش یافت. چالش گروه های روشنفکری با ارزش های درونی و دینی در دهه اول انقلاب، ثبات را به افول برد.

در سالهای بعد، انتخابات های منجر به روی کارآمدن دولت هاشمی، اوج ثبات را شاهد بودیم اما رقابت مطلوب در کار نبود. در انتخابات سال ۷۶، رقابت و ثبات هر دو در یک اوج جدید به ملاقات هم رسیدند.

انتخابات سال ۸۴نیز چنین بود اما در سال ۸۸، رکورد بی سابقه رقابت را شاهد بودیم در حالی که ثبات به کمترین حد خود رسید و شاهد هفت ماه اعتراض خیابانی بودیم.

در این میان، دولت پزشکیان همچون دولت رییسی و دولت روحانی خود حاصل مقارنه میان ثبات و رقابت و موارد درخشان در این خصوص بوده است. 

 انتخابات منجر به پیروزی مسعود پزشکیان نیز یک اوج از تعادل مذکور بود؛ هم رقابتی بود و هم نامزدها به قانون تمکین کردند. حتی حجم تخریب نسبت به دولت های گذشته کمتر شد و این به همراه تعادل گفته‌شده، نشانه ای دیگر از نهادینگیِ تکامل‌یافته نظام بود.

مطابق آنچه گفته شد، دولت پزشکیان در یک روند موفق متولد شده است اما این دولت برای حفظ تعادل و مقارنه گفته شده، چالش هایی خواهد داشت و می بایست برای تحقق این هدف مهم، به گفتمان سازی اقدام کند. گفتمان وفاق و همدلی که دولت مذکور آن را سرلوحه خود قرار داده، بیان دیگری از حفظ تعادل و مقارنه ثبات و رقابت است. به عبارت دیگر، وفاق بدون مشارکت گروه های منتقد شدنی نیست؛ کاری که دولت روحانی در آن موفق نبود و حتی نتوانست حامیان خود را به طور وسیع حفظ کند.

دولت روحانی در ادامه نتوانست راه را برای رقابت دمکراتیک و شایسته‌سالارانه بگشاید و همچنین نتوانست در ثبات به معنای عام آن که شامل ثبات سیاسی و ثبات اقتصادی هم می‌شود کارنامه‌ای مثبت از خود نشان دهد.

البته این دولت در فوق‌العاده‌ترین شرایط ایران پس از جنگ قرار گرفت و از این حیث باید انصاف را درباره آن رعایت کرد. درعین‌حال، دچار ضعف‌هایی بود که دولت‌های قبل به آن مبتلا نبودند. یکی از این ابتلاها نداشتن گفتمان یا گفتمانی کلان بود که توان تجهیز یا بسیج عمومی را به دولت بدهد. برخلاف رئیس دولت اصلاحات که گفتمان آزادی و جامعه مدنی را پیش انداخت و یا دولت احمدی‌نژاد که به مفهومی کلان مانند عدالت دست یازید، دولت روحانی از آغاز نتوانست گفتمانی را ارائه کند.

آنچه به نام «اعتدال» شعار دولت قرار گرفت غالباً یک روش بود که می‌توانست مستمسک گروه‌های مختلف قرار بگیرد و اساساً اعتدال اصلی اخلاقی است که در عین همه‌گیربودن، کلان نیست. برای نمونه، گفته می‌شود که در غذاخوردن باید جانب اعتدال و میانه‌روی را نگاه داشت. در محبت‌کردن نباید زیاده‌روی کرد و یا «لا جبر و لاتفویض بل امر بین الامرین» و «خیر الامور اوسطها» و ... در عالم دین و اندیشه هم مطرح می‌شود.

اعتدال در عین کاربرد همه‌جایی اما مفهوم و آرمانی عام و کلان که بتواند آحاد جامعه یا توده‌ای عظیم از جمعیت مردمی را گرد خود آوَرَد نیست. آن انرژی کافی را ندارد. گزاره‌های انرژیک و جدی حول «اعتدال» شکل نمی‌گیرد؛ همان سان که حول «افراط» هم شکل نخواهد گرفت. همچنان که حول وفاق، به خودی خود گفتمانی شکل نخواهد گرفت، مگر این که ارزش‌های همگانی و درونی کشور پایه و بنیاد آن قرار گیرد.

نکته دیگر این که نداشتن گفتمان تنها دلیل بحران عدم مقبولیت دولت نیست. بحران عدم مقبولیت را ابتدا باید در عدم موفقیت دولت جستجو کرد. عدم موفقیت نامی دیگر برای عدم‌دسترسی[۱] است. در کنار این دو بحران، بحرانی دیگر وجود دارد که به تقویت دو بحران مذکور منتهی می‌شود و آن بحران مشروعیت است که به نبود ایدئولوژی درست در دولت روحانی برمی‌گردد. توضیح آن‌که دولت روحانی به‌عنوان دولتی عادی‌ساز نتوانست ایدئولوژی درونی و مشخصی از خود ارائه دهد و برای خود یارانی جان‌فشان یا یارانی جانی بیابد. دولت بی درونه و خارجه گرا که در پی عادی‌سازی یا نرمالیزاسیون بود، خود دچار روزمرگی و سپس بحران شد. حتی خودش هم نتوانست عادی باقی بماند. 

بنابراین اگر دولت پزشکیان در پی گفتمان سازی و وفاق است، می بایست از خارج گرایی دوری کرده و نیز گفتمانی مشخص با غیریت ها، مرزها و تعاریف مشخص و واضح ارائه کند تا توان وحدت و همدلی را داشته باشد.
همچنین نباید وفاق را صرفا مقدمه موفقیت قرار دهد بلکه موفقیت و کارآمدی هم می بایست مقدمه وفاق قرار گیرد. همچنانکه که شاه هم با همه قدرت نتوانست از ایده‌ای مانند ظل‌اللهی[۲] برای بسیج عمومی و اتکا بر باورهای دینی مردم بهره بجوید، دولت اعتدال نه‌تنها قادر به استفاده از انباره دینی جامعه ایرانی نبود، که حتی نتوانست از مؤلفه‌های ملی و استکبارستیزی بهره لازم را ببرد.

بنابراین ملاحظه، دولت پزشکیان می بایست از انباره دینی جامعه برای گفتمان سازی و وفاق بهره بگیرد. اگر غرب گرایی را مبنا قرار دهد، نه در گفتمان سازی و خصوصا نه در وفاق توفیقی نخواهد یافت. قابل یادآوری است که تلاش های ملی گرایانه روشنفکران اصلی دولت روحانی نیز قرین به موفقیت نبود.

ایده ایرانشهری که توسط سیدجواد طباطبایی دنبال می‌شد و مجلاتی مانند «سیاست‌نامه» در پی عمومی‌شدن و بدل‌کردن آن به یک گفتمان-درست از طریق عمومیت یافتن- هستند نتوانست توفیقی برای دولت داشته باشد و نتوانست به سطحی بالاتر از نخبگان فکری نفوذ کند؛ اگرچه در میان نخبگان هم نفوذ اجماع‌آفرینی نداشته است؛ به این معنا که بتواند اکثریت و یا بخش بزرگی از فضای نخبگانی را با خود همراه کند.

همچنین پیش‌قراولی عباس آخوندی کافی نبود تا ایرانشهری بدل به گفتمانی آشنا برای مردم شود. آخوندی به‌تفاریق سعی کرده تا ایده ایرانشهری را تبلیغ کند. اگرچه در گذشته سایت وزارتخانه متبوع او، این ایده را به‌عنوان نظریه آخوندی طرح می‌کرد اما واقعیت آن است که در خوانش او از این ایده، آن قوت نظریه‌پردازی طباطبایی دیده نمی‌شود. درعین‌حال، وی خلاقیّت‌هایی به‌خصوص ناظر به شهرسازی و بعد ساختمانی- و نه گفتمانی- نسبت به طباطبایی ارائه کرده است. اما تلاش او هم قرین به موفقیت نبود و دولت نتوانست طرفی از آن بجوید تا با اتکای به این ایده، برای خود یک ایدئولوژی دست‌وپا کرده و دست به گفتمان‌سازی بزند.

سخن نهایی اینکه دولت به منظور وفاق، می بایست بر دین و مردم و قانون به عنوان سه رکن درونی کشور تکیه و تأکید کرده و از ملی گرایی های غیردینی-که دست بر قضا غرب مدار است نه ایران مدار- و نیز غرب گرایی رایج دوری کند.

لازم به ذکر است که خود دکتر پزشکیان در حیات سیاسی اش، در تعادلی میان دین، قانون و مردم بوده و این از ظرفیتی برای یک گفتمان مترقی و ملی خبر می دهد که می تواند مزایای گفتمانیِ دولت های قبل را در خود داشته باشد.

----------------------
(۱) بحران عدم‌دسترسی دولت به این معناست که دولت در مواجهه با مسائل و مشکلات مردم توان پاسخگویی ندارد و در دسترس نیست. این بحران به‌تنهایی کافی نیست تا یک دولت به بحران عدم مقبولیت و عدم مشروعیت گرفتار شود. این سه بحران اثری هم‌افزا و زنجیره‌وار بر یکدیگر دارند. این سه بحران که توسط «ارنستو لاکلائو» و زوج او «موف» طرح شده‌اند، به تعبیر دقیق گفتمانی در یک زنجیره هم‌ارزی هستند.

(۲) اگرچه انگاره «ظل‌اللهی» پس از مشروطه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شد و تاریخ ایران شاهد دومین ضربه مهلک به حق الهی و فرّه ایزدی یا ظل‌الهی پس از ضربه نادرشاه به این قبیل انگاره‌ها بود.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۳۵۹۴۶۱۱۱۵:۰۱:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۸
راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانونی جامع و فراگیر مبنی بر مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه آحاد جامعه و بدون هیچ خط قرمزی برای شناسایی تمامی ثروت های افسانه ای و گنج قارونی و نجومی و سایر ثروت های حرام دیگر می باشد اجرای صحیح چنین قانونی باعث ایجاد تعادل و توازن اقتصادی شده و بهترین شیوه مبارزه با فسادهای اقتصادی که در طی دوران های مختلف صورت گرفته است می باشد
ناشناس۳۵۹۴۸۶۲۲۳:۳۳:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۸
در کنار رسیدگی به معضلات اقتصادی به معضل شبیخون فرهنگی نیز باید پرداخته شود.
ناشناس۳۵۹۵۱۱۱۱۱:۱۸:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۹
یعنی اینکه مانند سالهای گذشته کاری به قانون اساسی و نظر اکثریت مردم نداشته باشند و فقط به خواسته های گروه اقلیت حاکم تن در دهند !
علیمراد مردانی یل بختیاری یل۳۵۹۵۱۳۹۱۱:۵۳:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۹
تنها راه مبارزه اساسی و زیر بنایی با شبیخون فرهنگی پای کار آمدن سازمان بسیج بصورت قانونمند و ضابط قضایی است.
ناشناس۳۵۹۴۶۲۰۱۵:۱۲:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۸
گفتگو دو طرفه است. نمی شود که مسئولان از تریبونهای مختلف در مورد هرچه دلشان خواست صحبت کنند اما به حرفهای مردم به خصوص انتقادهایشان گوش نکنند.
ناشناس۳۵۹۵۲۶۹۱۴:۵۲:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۹
مسئولان باید نوکر مردم باشند.
ناشناس۳۵۹۴۶۲۵۱۵:۱۵:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۸
جامعه ای پیشرفت می کند که به حرفهای مردم گوش داده، آنها را بررسی کرده و در صورت درست بودن به آنها عمل کند. نمی شود که مردم صرفاً شنونده باشند.
ناشناس۳۵۹۵۲۶۶۱۴:۵۰:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۹
همیشه حق با مردم است.
ناشناس۳۵۹۴۶۵۳۱۵:۵۷:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۸
دولت چهاردهم در جهت اجرای عدالت که دغدغه آن است پیگیری کنند چرا مصوبه مجلس مبنی بر اجرای قانون از کحا آورده ای چندین سال لست تصویب شده ولی اجرایی نشده است همین کار بهترین کار برای اجرای عدالت است
ناشناس۳۵۹۴۶۶۱۱۶:۰۷:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۸
یک طرف گفتمان مردم هستند
ناشناس۳۵۹۴۶۶۴۱۶:۱۰:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۸
ان شالله دوستان نامحرم و نا اهل زمینه ساز بتی صدر دوم نشوند
ناشناس۳۵۹۴۶۶۹۱۶:۱۸:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۸
وزیر محترم کشور لطفا فرمانده پلیس راهور را فراخوانده و از ایشان توضیح بخواهید چرا ماموران پلیس راهور از تردد افراد فاقد گواهینامه موتور سیکلت جلوگیری نمی کنند در صورتی که سایر تخلفات دیگر را به فوریت اعمال قانون میکنند
ناشناس۳۵۹۴۶۹۵۱۶:۵۴:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۸
گفتمان بر اساس خواسته و نیاز مردم باشد
ناشناس۳۵۹۴۷۵۲۱۸:۳۳:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۸
عالی و منصفانه. به عنوان یک مسئوول در دولت وفاق ملی، این متن را به اشتراک میگذارم و مبنا قرار می دهم. با تشکر از سایت محترم الف
شادمهر۳۵۹۴۷۶۱۱۸:۵۴:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۸
آیا شما همچین توصیه ای به دولت رئیسی داشتید!؟
ناشناس۳۵۹۴۷۸۳۱۹:۴۲:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۸
رقابتی زمانی است تعداد نامزدها از جریان ها برابر باشد....
ناشناس۳۵۹۴۸۱۴۲۱:۳۲:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۸
دولت چهاردهم که حتی کابینه اصولگرا هم تشکیل داده دیگه چه باید کند؟ رای را از اصلاح طلبها گرفت کابینه اصولگرا تشکیل داد دیگه وفاق از این بالاتر؟
علی۳۵۹۴۸۵۸۲۳:۲۶:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۸
گفته اید «دولت چهاردهم گفتمان بسازد»؛ این مطالبه بجائی است. بدنه دولت چهاردهم و تنوع وزرا چهل تکه ای است که بطور مستمر نیازمند حفظ انسجام خود می باشد. شخص آقای دکتر پزشکیان نیز فاقد گفتمانی شفاف، منسجم و فراگیر است.ایشان هنوز واژگان و ادبیات دوران کارزار انتخاباتی اش را تکرار می کند و به ضرورت های پساریاست جمهوری اشراف ندارد. نمی شود که جامعه را دوقطبی کرد، زخمی نمود، و صبح فردای آن شعار وفاق و همدلی سرداد. شکل دهی به وفاق مستلزم مبنا و معیارهای شفاف و مورد قبول همه اطراف در عمل است که در حال حاضر وجود ندارد. با حلواحلوا کردن هم دهان ملت شیرین نخواهد شد. نکته مهم مورد اشاره دیگر، گفتمان مبتنی بر باورهای دینی و ملی است که عاری از غربگرایی اصلاح طلبانه باشد. مقاله اولیه دکتر پزشکیان خطاب به «جهان جدید» مولفه های مثبتی داشت بویژه که خط تفکیک مهمی را بین تحولات و دستورکار داخلی و رویکرد خارجی دولت ترسیم کرده بود. اما اقتضائات و ملازمات این خط تفکیک در اقدامات سیاست خارجی دولت چهاردهم مفقود است! بنابراین، آینده و چشم انداز دولت پزشکیان از هم اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد. نظام فعلا به او فضا داده است تا خود را عیان سازد. شاید روند تحولات بسمتی رود که پزشکیان بجای وفاق ملی مجبور شود همه وقت و توان خود را صرف وفاق در میان طیف رنگارنگ حامیان خود و دولتش نماید.
ناشناس۳۵۹۵۰۲۱۰۹:۲۸:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۹
حرف و شعار های تکراری !
ناشناس۳۵۹۵۰۲۳۰۹:۲۹:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۹
گفتمان دوقطبی سازی و قایم شدن پشت دیگران
ناشناس۳۵۹۵۱۷۵۱۲:۳۵:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۹
گفتمان پزشکیان کاملا شفاف است
ناشناس۳۵۹۵۲۰۷۱۳:۲۷:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۹
به نظر میرسد که اولویت اول پزشکیان از بین بردن حاکمیت دوگانه است تا کل حکومت به یک گفتمان برسد تا بعد از اینکه حکومت به یکدستی رسید و از حالت حاکمیت دوگانه خارج شد که در این سالها مانع پیشرفت کشور شده و البته کار سختی هم هست و اگر موفق شود آنوقت میشود امیدوار بود که حرف مردم را هم بشوند و بتوانند سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهند و در پی آن بتوانندکارهای بزرگ را شروع کنند در جهت نجات کشور از این همه مسائل حل نشده و تلنبار شده
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حالا چه می گویید؟!

    2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

    3. قدردان پلیس هستیم اما...

    4. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    5. چماق بنزین !

    6. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

    7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

    8. وقاحت غربی!

    9. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

    10. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

    11. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

    12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

    13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

    14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

    15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

    16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

    17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    19. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

    20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

    22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

    23. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

    24. فکرش را هم نمی کردند!

    25. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

    آخرین عناوین