رنج های یک احیاگر موفق دین

یحیی جهانگیری سهروردی، استاد حوزه و دانشگاه، گروه فرهنگی الف،   4030609002 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

« امام موسی صدر در انقلاب روشی خود، متحمّل مرارت‌ها و تهمت‌های بسیار شد. به طور مثال به دلیل مراوده ایشان با اهل تسنن لقب «شُنّی» به معنای شیعه‌ی سنی شده را بر ایشان گذاشتند! یا از آنرو که امام موسی صدر با اهل کتاب رفت و آمد داشت تهمت مسیحی بودن را روانه ایشان کردند!»

رنج های یک احیاگر موفق دین

امروز سالروز ربودن امام موسی صدر است. یکی از مهم‌ترین مسائل درباب سیره و تاریخ زندگانی امام موسی صدر که به شکل برجسته خودنمایی می‌کند، موفقیت ایشان در تبلیغ دین و فرهنگ ایمانی است. در حقیقت باید گفت امام موسی صدر در این بین مخترع و پدیدآورنده سبک جدیدی در تبلیغات دینی نبود؛ بلکه ایشان احیاگر روش و سنت انبیا در بیان موضوعات مرتبط با ایمان و معنویت است.

پیگیری و تحقق این روش نیز آن عامل اصلی در نشستن کلام و تبلیغ ایشان در جان‌های آدمیان است. بازگشت امام موسی صدر به سیره انبیا راز موفقیت او در شناساندن دین به مردم جامعه بود. 

کار بزرگ امام موسی صدرتغییر روش غلطی بود که جامعه دینی و شیعی در آن زمان درباب تبلیغات دینی اتخاذ کرده بود. در آن دوره روش بیان معارف اسلامی و دینی به شکل کلونی‌محور تنها شیعیان را مخاطب قرار می‌داد، اما امام موسی صدر در اقدام ارزنده خود با بیان این موضوع که معارف اسلامی برای تمام جهانیان است، می گفت، چرا من مخاطبانم را سایر مردم از ادیان و مذاهب مختلف قرار ندهم؟

در اصل امام موسی صدر مرزها را در موضوع تبلیغ و اشاعه معارف اسلامی در هم شکست. ایشان با استناد به سیره و تاریخ انبیا و ائمه اثنی عشر عرصه گفت و گو را گستراند و آن را به غیر شیعان نیز تعمیم داد. در تواریخ و سیَر مربوط به ائمه می‌بینیم ایشان با رهبران و پیروان سایر ادیان و مذاهب، حتی زنادقه نیز گفتگو داشته و آن‌ها را از دور خود طرد نمی‌کردند. در دوره جدید هم، امام موسی صدر را باید احیاگر این سنت ارزشمند و در بیان معارف اسلامی دانست. ایشان اشاره داشت که اگر قرار است ما مبلغ کلام انبیا و امامان باشیم؛ چرا از روش خود آنان در این راه مدد نگیریم و دامنه گفتگو و پیام خود را افزایش ندهیم؟ 

امام موسی صدر در انقلاب روشی خود، متحمّل مرارت‌ها و تهمت‌های بسیار شد. به طور مثال به دلیل مراوده ایشان با اهل تسنن لقب «شُنّی» به معنای شیعه‌ی سنی شده را بر ایشان گذاشتند! یا از آنرو که امام موسی صدر با اهل کتاب رفت و آمد داشت تهمت مسیحی بودن را روانه ایشان کردند!

تمام این سختی‌ها و تبلیغات سو برای این بود که امام موسی صدر برخلاف گفتمانی که هویت اجتماعی خود را با «دیگری‌سازی» روزبه‌روز محدود می‌کرد، قصد داشت تا مخاطبان پیام اسلام را همه مردم قرار دهد. ایشان گاهی نیاز می‌دید تا شب قدر را به جای اینکه در مسجدی به وعظ بپردازد برود و در کلیسا با مردم سخن بگوید. ایشان با اشاره به آن کلام پیامبر که :«ما گروه انبیا طبیبانی هستیم که با طب خود به دور افراد می‌گردیم» چنین عقیده داشت که ما باید به سمت مردم رهسپار شویم و پیام خودمان را منتقل کنیم. 
نکته مهم دیگر این است که امام موسی صدر سعی داشت مسأله مردم را فریاد بزند. بیش از

آنکه ایشان به موضوعات حلال و حرام بپردازد، دغدغه فریاد فقر و محرومیت مردم را سر می‌داد. او می‌دید که امروز نیاز و مشکل اصلی چیست تا در راه آن قدم بردارد.

دیدگاه کاربران

علی۳۵۹۵۰۸۱۱۰:۴۷:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۹
اگر آقای قدافی ایشان را نمیکشت، جریان فکری امام موسی صدر در عالم اسلام بسیار راهگشا می شد. خدا رحمتش کنه.
ناشناس۳۵۹۵۰۸۳۱۰:۴۹:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۹
بزرگي گفته است : « اگر قلب ها تسخير شوند ، تسلط بر جهان كار آساني است » !! به نظر اين حقير فقير اگر از اول ، يعني از زمان بابا آدم و ننه حوا ، « قلب ها » تسخير مي شد ، خيلي از جنگ و جدالها ، و مصائب بشري روي نميداد ! ... و بازهم به نظر اين حقير فقير ، خيلي از فلسفه ها ، ايدئو لوژي ها ، انديشه ها ، مكاتب ، كه حنايشان رنگي ندارد و به حاشيه رفتند و يا به اضمحلال به خاطر اين بود كه نتوانستند قلب ها را تسخير كنندكه يا كارشان به زور و اجبار رسيد و به جنگ و جدال و خونريزي ! .. و يا شكست خوردند و رفتند به آنجا كه عرب ني انداخت !! ... بله برادر ! اگر قلب ها تسخير شوند تسلط بر جهان كار آساني است !!
ناشناس۳۵۹۵۱۲۲۱۱:۲۷:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۹
خدا لعنت کند قذافی را. معلوم نیست چه بلایی بر سر موسی صدر آورد که دیگر آثاری ازش پیدا نشد.
ناشناس۳۵۹۵۱۵۱۱۲:۰۲:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۹
جای اسطوره های مذهبی روشنفکر در این زمانه بسیار خالی است
ناشناس۳۵۹۵۲۲۲۱۳:۴۳:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۹
از امام موسی صدر می گویید ولی اکثر مسولین مثل ایشان نیستید. از حاج قاسم صحبت می کنید ولی کجاست مثل حاج قاسم؟
ناشناس۳۵۹۵۲۴۲۱۴:۲۱:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۹
امام موسی صدر روحانی بود که نقش پدرانه در جامعه اسلامی داشت پدری که دلسوز واقعی دختران و پسران جامعه بود.
ناشناس۳۵۹۵۲۴۶۱۴:۲۴:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۹
بعضی ها بروند زندگی این عالم بزرگوار را مطالعه کنند ببینند علت موفقیت این بزرگ مرد چی بود. امام موسی صدر می تواند روحانیون الگو باشد.
ناشناس۳۵۹۵۲۵۳۱۴:۲۹:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۹
امام موسی صدر یک الگو است.
حقیارحقپرست۳۵۹۵۲۵۹۱۴:۳۷:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۹
هدیه اللهم صل علی محمد و آله لایتناهی و الله اکبر لایتناهی به نیابت امام موسی صدر.
ناشناس۳۵۹۵۲۶۰۱۴:۴۱:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۹
رنج هاي يك احياگر موفق دين --------------------------------------- اگر ايشان يك احياگر موفق دين بوده است -- كه اين طور هم بايد باشد -- پس اميد است در « احيا گري ديني » يك سر مشقي باشد براي ديگران ... مخصوصاً روحانيان ما ... كه در دنياي ارتباطات و در قرن بيست و يكم شرف حضور دارند !
ناشناس۳۵۹۵۴۹۱۲۱:۱۹:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۹
یکی از کید های دشمن ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و با سایر ادیان الهی است .اما امام موسی صدر ازهمان موقع خطر را احساس و یا طبق اعتقاد خود با آنها مراوده و گفتگو داشت .همان که اکنون رییس جمهور در استفاده از تمامی توانمندی ها دنبال می کند .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. وقاحت غربی!

  4. قدردان پلیس هستیم اما...

  5. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  6. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  7. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  8. چماق بنزین !

  9. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  10. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  11. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  13. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  14. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  15. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  16. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  17. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  18. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  23. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

آخرین عناوین