اینترنت عمومی ابزاری برای نفوذ هکرها به حریم خصوصی کابران

  4030614007

اگرچه فناوری اینترنت بی سیم سطح دسترسی کاربران را به دنیای مجازی بسیار گسترده کرده است اما به همان میزان محملی فراهم کرده تا سارقان اینترنتی و هکرها به راحتی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده و آنها را هک کنند.

اینترنت عمومی ابزاری برای نفوذ هکرها به حریم خصوصی کابران

به گزارش ایرنا، این روزها به واسطه گسترش کاربران اینترنتی و اینکه بسیاری از فعالیت های روزانه از شغل تا دریافت خدمات و سرگرمی در فضای اینترنتی سپری می شود، دسترسی به اینترنت ضروری است به همین خاطر در بسیاری از اماکن عمومی به خصوص مراکز خدماتی از جمله رستوران، باشگاه، بیمارستان و مراکزی از این دست از اینترنت عمومی وای فای استفاده می شود.

امروزه وای‌فای رایگان در همه جا وجود دارد، از کافی شاپ‌ها گرفته تا فرودگاه‌ها، اما راحتی اغلب با خطرات پنهانی همراه است. شبکه‌های وای‌فای عمومی معدن طلایی برای هکرها هستند و راه‌های بی‌شماری برای سرقت اطلاعات شما ارائه می‌دهند.

اما طبق نظر پلیس وای فای عمومی راحت اما خطرناک است. همه ما بدون فکر کردن به شبکه‌های عمومی در کافی شاپ‌ها، فرودگاه‌ها یا هتل‌ها متصل شده‌ایم غافل از اینکه در پوسته زیرین این دسترسی آسان یک زمین بازی برای هکرها قرار دارد.

به همین دلیل بارها پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا(فتا) به کاربران درباره مراقبت از هک اطلاعات تلفن های همراه در اینترنت وای فای (wifi) هشدار داده است.


اینترنت عمومی ابزاری برای نفوذ هکرها به حریم خصوصی کابران

حملات از طریق وای‌فای عمومی چگونه انجام می شود؟

تصور کنید در حال ارسال یک یادداشت در کلاس هستید، اما شخصی آن را رهگیری می‌کند، آن را می‌خواند و سپس آن را به همراه می‌دهد که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. این تقریباً یک حمله MITM است. هکرها به صورت مخفیانه بین شما و وب سایتی که بازدید می‌کنید، قرار می‌گیرند و به آنها اجازه می‌دهند داده‌ها را بدزدند یا دستکاری کنند. در وای‌فای عمومی ناامن، این حمله همچنان مورد علاقه هکرها است.

یکی از روش های سوء استفاده نیز نقاط جعلی است. به عبارت دیگر مثل این است که فکر می‌کنید در حال اتصال به یک شبکه وای‌فای قانونی هستید، اما در عوض، به دام افتاده‌اید. هکرها هات اسپات‌های جعلی که درست شبیه چیزهای واقعی هستند درست می‌کنند.

روش استراق سمع از دیگر روش های کلاهبرداری با استفاده از وای فای عمومی محسوب می شود. استراق سمع بسته ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما روش هکری برای استراق سمع اطلاعات شماست. آنها بسته‌های داده ارسال شده از طریق شبکه را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند. HTTPS این حمله را کمتر موثر کرده است، اما هر سایت یا سرویسی از آن استفاده نمی‌کند.

دیگر شیوه سوء استفاده از طریق وای قای عمومی، تزریق بدافزار می باشد. گاهی اوقات تنها کافی است به وای‌فای عمومی متصل شوید تا بدافزار به دستگاه شما نفوذ کند. هکرها از آسیب‌پذیری‌ها سوء‌استفاده می‌کنند و بدافزاری را ارائه می‌کنند که می‌تواند اطلاعات را بدزدد یا فعالیت‌های شما را ردیابی کند بدون اینکه شما حتی از وقوع آن اطلاع داشته باشید.

اینترنت عمومی ابزاری برای نفوذ هکرها به حریم خصوصی کابران

چگونه در برابر وای‌فای عمومی از خود محافظت کنیم

شاید بهترین و نخستین روش اتصال به وب سایت‌های امن (HTTPS) باشد. حروف داخل پرانتز را معادل دیجیتالی یک نشان امنیتی در نظر گیرید. این فقط حروف تصادفی نیست، بلکه یک اتصال امن و رمزگذاری شده است. همیشه قبل از تایپ جزئیات شخصی HTTPS و نماد قفل را در نوار آدرس مرورگر خود بررسی کنید.

علاوه بر این غیرفعال کردن اتصالات خودکار نیز می‌تواند از گرفتار شدن در دام هکرها جلوگیری کند. در حالی که اتصالات خودکار در مکان‌های آشنا مانند خانه یا محل کار، راحتی را ارائه می‌دهند، به دلیل تهدیداتی می‌توانند در مکان‌های عمومی خطرناک باشند. همیشه قبل از اتصال، Wi-Fi عمومی را به صورت دستی تأیید کنید.

همچنین سیستم عامل و برنامه‌های خود را به طور منظم به روز کنید. اطمینان حاصل کنید که آنتی ویروس شما همیشه آخرین تعاریف ویروس را اسکن و به روز می‌کند تا از دستگاه شما در برابر تهدیدات احتمالی محافظت کند.

کلام آخر اینکه وای فای عمومی همه جا وجود دارد، اما خطرات آن نیز در کمین شما هستند. از هر چهار نفر یک نفر که به طور منظم از وای‌فای عمومی استفاده می‌کند، هنگام اتصال با مشکل امنیتی مواجه شده است. با درک حملاتی که هکرها به آن‌ها متکی هستند و پیروی از برخی نکات ایمنی اولیه، همچنان می‌توانید بدون تحویل داده‌های خود از راحتی لذت ببرید.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  5. وقاحت غربی!

  6.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  7. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  8. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  9. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  10. چماق بنزین !

  11. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  12. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. زنگِ زور!

  16. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  17. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  18. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  19. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  20. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  21. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  22. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  23. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  24. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  25. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

آخرین عناوین