معاون علمی رییس جمهور: تامین مسکن نخبگان در دستور کار است

  4030624139 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور گفت: تامین مسکن نخبگان در دستور کار و اولویت این معاونت و بنیاد ملی نخبگان قرار دارد و اقداماتی در این زمینه در تهران انجام شده است.

معاون علمی رییس جمهور: تامین مسکن نخبگان در دستور کار است

به گزارش ایرنا، حسین افشین عصر شنبه در دیدار با نخبگان، استادان و مدیران شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در دانشگاه علوم پزشکی این استان، افزود: اگر معیشت و مسکن نخبگان به خوبی فراهم شود سبب تمرکز بیشتر آنها بر روی کارهای علمی و فناوری می شود و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردارست.

وی با بیان اینکه برای تامین زمین مسکن نخبگان در اصفهان نیز مذاکره هایی با مسوولان این استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در تهران قول مساعد برای این کار اخذ شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر نخبگان از نظر مالی تامین نباشند، کشور به ثروت نمی رسد، اگر بگوییم چرا آنها ثروت دارند یعنی هنوز به توسعه نرسیده ایم.

افشین با تاکید بر لزوم حمایت از همه اجزای زیست بوم(اکوسیستم) علم و فناوری کشور، تصریح کرد: نخبگان ما امروز با مشکلات هویت مواجه هستند زیرا از طرفی از آنها خواسته می شود که خلاق و کارآفرین باشند و از طرفی، فرایندهای موجود برای فعالیت آنها چندان چابک و متناسب با جایگاهشان نیست.

وی با بیان اینکه پویاسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در دستور کار است، اظهار کرد: طرح های این معاونت و بنیاد باید توسط ذینفعان نوشته شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان درباره انتقادهای موجود به متوقف شدن طرح « احمدی روشن»، گفت: هر طرحی باید تاریخ انقضا داشته باشد و قبل از اتمام آن طرح جدیدی جایگزین شود نه اینکه این کار یک شبه صورت گیرد.

وعده معاون علمی رییس جمهور برای بازگشت طرح «احمدی روشن»

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: تلاش می شود طرح احمدی روشن تا سه ماه آینده بازگردد و تا اطلاع ثانوی از آن استفاده می‌شود تا طرح جدید و جایگزینی برای آن تدوین شود.

افشین، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و بنیاد نخبگان در استان ها را ضروری دانست و اظهار کرد: نخبگان باید از ما توقع داشته باشند، توقع آنها سرمایه ما محسوب می شود و باید پیگیر این توقعات باشیم.

وی با بیان اینکه شرایطی در استان ها در ارتباط با نخبگان فراهم شده است، خاطرنشان کرد: بررسی های اخیر نشان داد که تعدادی از استان ها موفق به جذب و استفاده از این تسهیلات و شرایط نشدند که باید آسیب‌شناسی و برطرف شود.

افشین درباره تسهیلات بنیاد ملی علم ایران برای دوره های پسادکترا توضیح داد: منابع این بنیاد به خوبی در بین دانشگاه‌های کشور توزیع شده هرچند نگاهی به آمار نشان می دهد که سهم برخی رشته ها مانند علوم انسانی و هنر نسبت به دیگران، کمتر است.

وی افزود: سهم رشته های علوم انسانی از منابع این بنیاد کمتر از ۱۰ درصد بوده است که سال آینده باید به ۳۵ درصد برسد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: دوره های پسادکترا در کشور مقداری کاهش یافته درحالیکه باید برای ماندگاری پژوهشگران، این بخش تقویت شود و ما نیز از آن حمایت می کنیم.

افشین درباره جایگاه دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی های جهانی، گفت: مسائل مختلفی روی این موضوع تاثیر دارد که زیرساخت ها و تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری از جمله آنهاست.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگر زیرساخت های تحقیقاتی فراهم نباشد نمی‌توان به خوبی پژوهش کرد و ما نیازمند بودجه خوب و تعاملات بین‌المللی در این زمینه هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه ۲ قانون خوب و مترقی درباره مالیات برای واحدهای فناور و دانش بنیان وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیاتی در سال گذشته برای تحقیق و توسعه در کشور هزینه شد.

اصفهان، رصدخانه حکمرانی در ایران است

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: اصفهان، دومین استان در زمینه شرکت های دانش بنیان و اشتغال در این بخش و سومین استان در زمینه درآمدهای فناورانه و دانش بنیان است، دانشگاه های برتر، شهرک علمی و تحقیقاتی و صنایع بزرگی دارد بنابراین باید نگاه ویژه ای به آن داشت.

افشین با تاکید بر اینکه اصفهان، رصدخانه حکمرانی در ایران است، افزود: بسیاری از هشدارهای اولیه در کشور ابتدا از اصفهان مطرح و تذکر داده می شود چنانچه این موضوع درباره کمبود منابع آبی و فرونشست نیز اتفاق افتاد.

به گزارش ایرنا، در این نشست جمعی از نخبگان و مدیران شرکت های دانش بنیان اصفهان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند که از جمله آنها می توان به طولانی بودن فرایند جذب و استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، تمرکزگرایی، متوقف شدن طرح «احمدی روشن»، تزریق درصد قابل توجهی از اعتبارات و تسهیلات به پایتخت، مهاجرت نخبگان و کارشناسان شرکت‌های دانش بنیان، وضعیت اینترنت، چگونگی استفاده از اعتبارات پژوهانه، کم توجهی به رشته های علوم انسانی و مدیریت و آسیب وارد شدن به امید اجتماعی نخبگان اشاره کرد.

حفظ کرامت پزشکان و کادر سلامت، ضرورت توجه به شفافیت، پاسخگویی و مشارکت ذینفعان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان برای موفقیت هرچه بیشتر آنها و توجه به راه‌حل های علمی و کارآمد برای احیای زاینده‌رود و جلوگیری از فرونشست زمین در اصفهان نیز از جمله خواسته‌های مطرح شده توسط سرآمدان علمی اصفهان در این جلسه بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور امروز(شنبه) به اصفهان سفر کرد؛ رونمایی از سه محصول دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی، بازدید از چند شرکت دانش‌بنیان استان در زمینه هوش مصنوعی و دیدار با مسوولان، نخبگان و فعالان اقتصاد دانش بنیان از جمله برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

حدود چهار هزار و ۵۰۰ نُخبه و سرآمد علمی در استان اصفهان تاکنون زیر پوشش حمایت‌ها و تسهیلات بنیاد نخبگان قرار گرفته‌اند.

اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، سه هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی و بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان از نظر دانشگاهی و فناوری دومین استان کشور است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۴۹۱۳۲۳:۱۷:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۲۴
کلا مملکت شده جایزه و رانت ! رانت مسکن جایزه مسکن ، رانت خودرو جایزه خودرو ! اینترنت بدون فیلتر برای یکسری دیگه و ...
ناشناس۳۶۰۵۰۱۲۰۵:۲۸:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۵
اگه دیدگاه یکسانی برای تامین رفاه و آسایش آحاد مختلف مردم داشتین بفکر اقدام بصورت مجزا نمی افتادین .
ناشناس۳۶۰۵۰۷۱۰۷:۳۶:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۲۵
نخبگان باید کشور را ثروتمند کنند یا کشور اونها را؟ نخبه ای که نتواند خودش را ثروتمند کند به چه کار می آید؟ شما باید زمینه و امکانات کار و رشد و آزادی عمل را برای او فراهم کنید نه ثروت.
م. ر.۳۶۰۵۰۷۵۰۷:۴۰:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
پرسش اول: نخبگان چه کسانی هستند؟ آیا یک مکانیک خبره، یک معمار کاربلد، یک نقاش کاردرست، یک پرستار باسواد، یک کارگر باوجدان، ... نخبه نیستند؟ آیا فقط پزشکان و اعضای هیات علمی نخبه هستند؟ پرسش دوم: آیا فقط نخبگان نیاز به تمرکز دارند؟ آیا راننده تاکسی، کارگر، کارمند، ... نیاز به تمرکز ندارند؟ پرسش سوم: آیا کشور ما فقط به نخبه احتیاج دارد که کشور را ترک نکند؟ آیا کشور ما بی نیاز از آموزگار، پرستار، پاکبان، کارمند، کارگر، ... است؟ پرسش آخر: آیا پاسخ پرسش های پیشین را واقعا نمی دانید یا دانسته این تبعیض و چندگانگی را رواج می دهید؟ آیا مسئولین کشور واقعا نمی دانند که کشور به همه اقشار نیاز دارد و هر شخصی اگر کارش را به درستی و ماهرانه انجام دهد در پیشرفت کشور سهیم است؟ آیا فقط کشور به نخبگان علمی نیاز دارد و بقیه مردم سربار هستند؟ بهتر است دیدگانتان را باز کنید و واقعیات را آنگونه که هست بنگرید.
ناشناس۳۶۰۵۰۸۶۰۷:۵۸:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۵
بقیه اقشار که اصلا مهم نیستند ! ببینید چه کار کردید نخبه مملکت برای تامین مسکن دچار مشکل هست چه برسه به بقیه مردم.بعد دنبال افزایش جمعیت هستید؟!!!!!!! اول مسکن نخبگان تامین کنید اگه تونستید بقیه مردم.
ناشناس۳۶۰۵۱۰۲۰۸:۱۰:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۲۵
اگر نخبه ای نتواند زندگی خود را تامین کند می تواند نیازهای دیگران را تامین نماید؟

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  2. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  3. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  4. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  5. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  6. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  7. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  8. تذکر رییس دیوان عالی کشور به رییس جمهور درباره وضع حجاب یک خبرنگار

  9. پزشکیان: جنگ طلب نیستیم/برای دفاع از حقوق مردم ایران به سازمان ملل می‌روم

  10. حزب‌الله: اسرائیل مسئول انفجارهای لبنان است/ دشمن را قصاص خواهیم کرد

  11. نخستین بیانیه حزب‌الله پس از انفجار پیجرها در لبنان

  12. حقوق ۱۲میلیونی با مدرک دکترا !

  13. رسایی: صداوسیما مجری پاسخگو به هتاکی شبکه آذربایجان را برگرداند

  14. ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان/ تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

  15. پزشکیان یک‌شنبه عازم نیویورک می‌شود

  16. صادرات زندانی در انگلستان!

  17. رئیس بانک مرکزی فهرست کارمندان دریافت کننده تسهیلات بانکی را به مجلس می‌دهد

  18. ضرغامی از سمت جدیدش کناره‌گیری کرد

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. وقاحت غربی!

  6. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  7. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  8.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  9. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  11. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  12. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  18. زنگِ زور!

  19. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  20. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  21. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  22. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  23. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  24. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  25. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

آخرین عناوین