قالیباف: باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم

  4030629037 ۰ نظر، ۴ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
قالیباف: باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم

محمد باقر قالیباف با تاکید بر لزوم به اثبات رساندن کارایی دین در اداره جامعه از سوی مسئولان عنوان کرد: ما مسئولان باید بدانیم که امروز کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه مسائل اقتصادی، فرهنگی و همه عرصه‌های زندگی مردم بدون شک تاثیر در باورهای آنها دارد و اگر امروز دغدغه مردم، اسلام، فرهنگ اهل بیت و شهدا را داریم و چنانچه امروز صادقانه خدمتگزار مردم و سرباز رهبری هستیم، در هر جایی که حضور داریم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم چرا که ما امروز به عنوان دین در قدرت هستیم و این مسئولیت متوجه ما است.

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ در همایش بین‌المللی بزرگداشت حضرت علی بن محمد باقر(ع) (برادر امام جعفر صادق (ع)) در مشهد اردحال برگزار شد، با تاکید بر اهمیت به پا داشتن و حفظ فرهنگ اهل بیت (ع) و قرآن کریم گفت: بزرگترین امانت و منتی که بر مسئولان و ملت عزیز ایران گذاشته است این است که انقلاب اسلامی از یک طرف و از طرف دیگر عمر حیات ما را مصادف با این زمان قرار داده که ما در یک فضای اسلامی و برخاسته از اندیشه مکتب الهی و مکتب اهل بیت تنفس کنیم.

وی عنوان کرد: فکر نکنیم که پیروزی انقلاب ما از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ یا سال ۱۳۵۷ شروع شده است و تا امروز ادامه دارد بلکه این مسیر از دوران بنی امیه و بنی عباس و واقعه عظیم کربلا و از آن و انحرافی که اتفاق افتاد و  همه هجرت‌ها، مجاهدت‌ها و مبارزات تا امروز آمده و ما این عقبه را در نظام اسلامی‌مان داریم. چنانچه تاریخ زندگی هر کدام از امامزادگان را نگاه کنیم، می‌بینیم که این‌ها بدون شک از یک حکومت زور جوری مجبور به هجرت شدند و به نقطه دیگری وارد شدند و در آن نقطه نیز حتماً برای فرهنگ و دین تلاش کردند و در جاهایی توفیق پیدا کردند.

رئیس مجلس افزود: امامزادگان در همین ایران اسلامی ما در دوران بنی عباس حکومت تشکیل دادند و چندین سال حکومت برقرار کردند و مبارزه کردند و به شهادت رسیدند. امروز وقتی از سبک زندگی و مجاهدت، هجرت و هم چنین از حرکت فرهنگی حرف می‌زنیم، و باورمان این است که اگر ایمان آوردیم و می‌خواهیم تجارتی بکنیم که سودمندترین تجارت باشد و از عذاب الهی به دور باشیم باید خالصانه با مال و جانمان در خدا مجاهدت کنیم. بنابراین اگر امروز به زیارتگاه‌هایی نظیر مشهد اردهال می‌رویم، حاکی از یک فرهنگ عمیق دینی برخاسته از قرآن و مکتب اهل بیت (ع) است. انقلاب اسلامی ریشه در این فرهنگ دارد و یک مکتب انسان ساخت و ایسم دست این و آن نیست بلکه حرکت ما مبتنی بر سنت‌های الهی است.

قالیباف با بیان اینکه «هرجا که در سرزمین ایران جنگ و اتفاقی رخ داد، همیشه بخشی از کشور ما جدا شد و همواره یک قرارداد ننگینی را پذیرفتیم»، اظهار کرد: اما در دوران انقلاب اسلامی که رژیم بعثی با هدایت و حمایت کشورهای مستکبرین دنیا به کشور اسلامی ما حمله کرد، من و امثال من شاهد و ناظر بودیم و به عنوان یک راوی ایام دفاع مقدس و یک رزمنده می‌گویم که در ابتدای جنگ که بنی صدر فرماندهی کل قوا را به دست داشت این حرف مطرح می‌شد که این امکان و ظرفیت و نیرو را نداریم که بتوانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم و راهبرد این بود که زمین بدهیم و زمان بدهیم تا بعد ببینیم چه کار می‌توانیم بکنیم؛ این شرایط ۷ الی ۸ ماه ابتدای دوران دفاع مقدس بود که بنی صدر که تفکرات او برخاسته از فرهنگ جهاد و شهادت و باور به سنت‌های الهی نبود، فرماندهی نیروهای مسلح را بر عهده داشت. 

وی ادامه داد: همچنین نوع اداره جنگ از سوی بنی‌صدر نیز مبتنی بر تجهیزات و امکانات بود و می‌گفتند که علم می‌گوید اگر می‌خواهی در برابر دشمن بجنگی، باید سه برابر دشمن تجهیزات داشته باشید تا بتوانید او را شکست دهید و چون ما یک دهم دشمن نیز امکانات نداریم، پس نمی‌شود جنگید، اما وقتی این تفکر از گردونه اداره جنگ خارج شد و حضرت امام (ره) فرماندهی نیروهای مسلح را که به بنی صدر داده بود، از او پس گرفت، نگاه و باور تغییر کرد و در جبهه وحدت پیش آمد و ارتش و سپاه با هم ممزوج شدند و همه در پاسخ به مطالبه امام راحل در کنار هم قرار گرفتیم و موفق شدیم؛ می‌بینیم که شروع موفقیت‌ها و عملیات‌های پیروزمندانه ما در دفاع مقدس بلافاصله بعد از دو ماه از تغییر تفکر اداره جنگ صورت گرفت. بنی صدر اجازه ورود مردم به عرصه دفاع مقدس را نداد در حالیکه دستور بسیج صادر شده بود و بسیجی‌ها نیز به میدان آمده بودند و در جبهه حضور داشتند ولی او می‌گفت که این‌ها آموزش ندیدند و بلد نیستند و ما نیز اسلحه نداریم که به اینها بدهیم اما وقتی تحول در اداره جنگ انجام شد، مردم به میدان آمدند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اهمیت حضور در اماکنی نظیره مقبره امامزادگان و مساجد و تاثیر این حضور بر روح و روان انسان‌ها گفت: می‌بینیم که امروز مردم ما هر تعلم روحی و سختی و مشکل مادی که پیدا می‌کنند و آسیب معنوی می‌بینند و دلتنگ می‌شوند، وقتی در چنین محیط‌هایی قرار می‌گیرند، آرامش پیدا می‌کنند. بنابراین اینجاست که برگزاری چنین کنگره‌هایی در حقیقت می‌خواهد این موضوع را به ما یادآوری کند و به ما اجازه ندهد که نبست به اینکه این فرهنگ جهاد و شهادت و مجاهدت و ایمان به سنت‌های الهی است که ما را در بعد معنوی و مادی در دنیا عزت و قدرت می‌دهند، دچار غفلت بزرگ نشویم.

قالیباف با بیان اینکه اماکنی نظیر مقبره امامزادگان و مساجد محل تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و مجاهدت و ایمان است، بر لزوم توجه به مسائل رفاهی در این اماکن تاکید و عنوان کرد: امروز در یک جنگ به تمام معنای ترکیبی هستیم و حتماً عقبه تفکری آن، نوع مبارزه‌ای که ما باید انجام دهیم و ریشه و همچنین آبشخوری که ما می‌توانیم در این صحنه مبارزه کنیم، نیازمند چنین فرهنگی هستیم و دشمنان در حال تلاش هستند که این فرهنگ را دچار اشکال کنند. باید تلاش کنیم که از سطح خدماتی که در این اماکن ارائه می‌شود گرفته تا هر جایی که ما بتوانیم جهت فکری و معنوی جوانان عزیز را آماده کنیم، اقدامات لازم را انجام دهیم تا بتوانیم در این جنگ ترکیبی و نرم حضور پیدا کنیم، بجنگیم و موفق شویم؛  این وظیفه ما است و ما نباید از این موضوع غفلت کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: من همیشه این تاکید را دارم و باز هم می‌خواهم تاکید کنم که مخصوصاً ما مسئولان باید بدانیم که امروز کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه مسائل اقتصادی، فرهنگی و همه عرصه‌های زندگی مردم بدون شک تاثیر در باورهای آنها دارد. من همواره می‌گویم که اگر امروز دغدغه مردم، اسلام، فرهنگ اهل بیت (ع) و شهدا را داریم و چنانچه امروز صادقانه خدمتگزار مردم و سرباز رهبری هستیم، در هر جایی که حضور داریم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم چرا که ما امروز به عنوان دین در قدرت هستیم و این مسئولیت متوجه ما است. مردم ما نشان دادند در هر عرصه‌ای که مسئولین و مخصوصاً ولی امر مسلمین خواسته‌ای از مردم دارند و همچنین هر زمان که اسلام و نظام به مردم نیاز داشتند، مردم تمام قد و میدان آمده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت حضور کودکان و نوجوانان در مساجد و نقش این حضور در تربیت آنها عنوان کرد: دو روز قبل برای اقامه نماز صبح توفیق داشتم در مسجدی حضور پیدا کنم؛ روی کاغذی که بر ستون مسجد چسبانده شده بود با خط درشت و با خودکار نوشته شده بود که «نمازگزاران عزیز اگر در مسجد صدای بچه‌ها و نوجوانان را نشنیدید، آینده جامعه را در خطر ببینید»؛ من وقتی این جمله را خواندم یاد فرمایشی از امام (ره) افتادم که در ابتدای انقلاب و آغاز جنگ فرمودند «از فانتوم‌ها نترسید ولی از خالی شدن مساجد بترسید». امروز امامزادگان، مساجد و محیط‌های فرهنگی همه پایگاه‌های جنگ نرم و جنگ سخت ما هستند و هر حرکت و کاری اعم از ترویج سبک زندگی و آموزش در این اماکن انجام می‌شود باید تفکر حاکم بر آن برخاسته از اهل بیت(ع) و قرآن باشد و این وظیفه همه ماست که به این موضوع توجه کنیم. باید شرایط را در این محیط‌ها متناسب با نیازهای روز انجام به گونه‌ای تامین کنیم که چه در حوزه خدمات و چه در حوزه آرمان‌ها همه در تراز نظام اسلامی باشد.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

    2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    3. پرخاش با چشمان بسته!

    4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    5. وقاحت غربی!

    6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

    10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

    18. زنگِ زور!

    19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    20. هنوز وقتش نرسیده؟!

    21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. پرخاش با چشمان بسته!

      2. وقاحت غربی!

      3. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

      4. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

      5. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

      6. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

      7. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

      8. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

      9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

      10. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

      11. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

      12. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

      13. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

      14. هشدار محسن رضایی درباره تبعات گسترش ترورهای صنعتی برای آمریکا و اروپا

      15. قمپوزسيون!

      16. پزشکیان: جنگ طلب نیستیم/برای دفاع از حقوق مردم ایران به سازمان ملل می‌روم

      17. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

      18. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

      19. تذکر دو نماینده مجلس در مورد «حادثه تروریستی لبنان»: تجهیزات«موتورولا» را وارد نکنید

      20. حزب‌الله: اسرائیل مسئول انفجارهای لبنان است/ دشمن را قصاص خواهیم کرد

      21. نخستین بیانیه حزب‌الله پس از انفجار پیجرها در لبنان

      22. رسایی: صداوسیما مجری پاسخگو به هتاکی شبکه آذربایجان را برگرداند

      23.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

      24. مطهری: با پیشنهاد پزشکیان، اثری از اسراییل نخواهد بود

      25. ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان/ تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

      آخرین عناوین