تجهیزات پنوماتیک

گزارش بازرگانی، 341339،   4030702023

شیر برقی پنوماتیک به‌عنوان یک ابزار کنترل انواع سیال در صنعت استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با این وسیله و نحوه کار آن بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

یکی از وسایلی که در تجهیزات پنوماتیک کاربرد زیادی دارد شیر برقی پنوماتیک است که مسیر هوا را تغییر می‌دهد. این وسیله به‌دلیل سادگی در ساخت و سهولت در استفاده در بیشتر دستگاه‌های صنعتی کاربرد دارد.

شیر برقی پنوماتیک چیست؟

در صنعت به‌وسیله شیر برقی جریان گازها و مایعات را کنترل می‌کنند. عملکرد این وسیله به این صورت است که مسیر جریان سیال مانند آبی که توسط پمپ در سیستم به چرخش در می‌آید، زمانی که به این شیر برقی می‌رسد باز و بسته می‌شود. البته که این کار در گذشته به‌صورت دستی انجام می‌شد.

اما در عصر حاضر نوع دستی آن دیگر کاربردی ندارد. 2 نوع شیر برقی پنوماتیک در بازار وجود دارد. یک نوع آن بدون هوا می‌تواند جریان سیال را کنترل کند. نوع دیگری نیز هر نوع سیالی را به‌وسیله هوا کنترل می‌کند که به آن شیرهای محرک پنوماتیک می‌گویند.

طرز کار شیر برقی پنوماتیک

قبل‌از نصب‌کردن شیر برقی پنوماتیک باید بدانید در این نوع شیر جریان برقی که وارد آن می‌شود بلافاصله تبدیل به انرژی مکانیکی خواهد شد. در‌ واقع سیستم خاصی که در این دستگاه تعبیه شده این کار را انجام می‌دهد. ازاین‌طریق انرژی مورد نیاز خود برای چرخیدن و باز و بسته‌کردن مسیر جریان سیال را تامین می‌کند.

مسیر جریان شیرهای برقی به 2 صورت 2 راهه و 3 راهه عمل می‌کند. شما می‌توانید هوای فشرده‌شده مد نظر‌تان را ازطریق یک مسیر که از قبل تعیین کرده‌اید خارج کنید. البته زمانی که شیر به‌صورت 2 راهه باشد سیستم کامل باز یا بسته می‌شود. اما زمانی که شیر به‌صورت 3 راهه باشد بعداز باز‌شدن آن، هوای فشرده داخل شیر، از 2 خروجی بیرون می‌رود.

کاربرد شیر برقی

شیرهای برقی پنوماتیک در اصل اهمیت خود را در ارگان‌های مختلف و شرکت‌هایی مانند صنایع شیمیایی، داروسازی، نفت و گاز و غذایی نشان می‌دهند. برای نمونه، زمانی که لازم است در یک ساعت مشخص جریان هوای فشرده‌شده قطع شود تا دستگاه به‌صورت خودکار محصول تولید کند این وسیله می‌تواند به‌درستی عهده‌دار این وظیفه شود.

اما حتما دقت کنید که کوچک‌ترین نقص و مشکلی در نصب شیرهای پنوماتیکی عملکرد آن و خط تولید را مختل می‌کند و محصولات از رده خارج می‌شوند. این یعنی شما یک ضرر اقتصادی کلان را وارد کسب‌وکار خود کرده‌اید. در‌صورتی که می‌توانستید با انتخاب یک شیر برقی پنوماتیک معتبر و نصب صحیح جلوی این اتفاق را بگیرید.

شیر برقی که به یک مکانیزم برقی با ولتاژ خاص متصل است و میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که آن میدان نیز به یک آرمیچر یا پیستون وارد می‌شود. البته در نظر داشته باشید این وسیله برای برخی گاز‌ها مانند نیتروژن و آرگون کارایی ندارد.

ساختار انواع شیر برقی

زمانی که سرعت و دقت شیر پنوماتیک دستی توان پاسخگویی به نیازهای بشر را نداشت تولید انواع شیرهای برقی شروع شد. در ساختار انواع شیر برقی پنوماتیک از یک آهنربای الکتریکی استفاده می‌کنند تا جریان سیالات را کنترل کنند. این شیرها زمانی که جریان قطع می‌شود به‌صورت باز یا بسته عمل می‌کنند.

با برقراری جریان الکتریکی در سلونوئید شیر خاصیت آهنربایی ایجاد می‌شود که بوبین شیر را به سمت خود جذب می‌کند. با تغییر این ولتاژ می‌توانید مقدار باز و بسته بودن بوبین را کنترل و به‌دنبال آن شدت جریان سیالات را مدیریت کنید. به‌علاوه می‌توانید از ویژگی کنترل از راه دور در انواع شیرهای برقی پنوماتیک استفاده کنید. به همین علت است که این نوع شیرها در سیستم‌های کنترلی کاربرد زیادی دارند.

نامگذاری انواع شیر پنوماتیک

معمولا نام‌گذاری عددی شیر برقی پنوماتیک به حالت ورودی و خروجی آن وابسته است. برای نمونه، شیر 3.5 (5 به 3) 3 حالت و 5 ورودی و خروجی دارد. عدد سمت راست تعداد ورودی و خروجی و عدد سمت چپ تعداد حالت‌ها است.

نکات مهم هنگام استفاده از شیر پنوماتیک

رعایت نکات زیر در زمان خرید شیر برقی پنوماتیک بسیار مهم است و به شما در انتخاب شیر با توجه به نیازی که دارید کمک خواهد کرد. این نکات عبارت‌اند از:

  • اگر شیر فقط 2 پورت ورودی و خروجی داشت یعنی به‌صورت تک‌حالته عمل می‌کند و فقط برای قطع و وصل است.
  • شیر برقی پنوماتیک در مقایسه با شیر برقی مکانیکی و دستی عملکرد محدود‌تری دارد به همین علت زمانی که از این نوع شیر استفاده می‌کنید لازم است دقت زیادی داشته باشید تا از این توان محدود نهایت استفاده را ببرید.
  • برای انتخاب سایز شیر پنوماتیک بهتر است به سایز قطر پیستون سیلندر پنوماتیک دقت کنید.
  • شیرهای برقی پنوماتیکی که در سایز 3.8 و 3.4 تولید می‌شوند کمتر در سیستم پنوماتیک استفاده می‌شوند و کاربرد محدودتری دارند.
  • شیر برقی که برای کنترل جهت استفاده می‌شود با توجه به نوع نصب به 2 گروه خطی (کتابی) و iso تقسیم می‌شود. اگر شیر از نوع iso باشد برای نصب آن نیاز به بلوکه زیر شیری دارید.

پنوهید مرجع خرید شیر برقی پنوماتیک

با توجه به حساسیت بالای این وسیله برای خرید بی‌واسطه تجهیزات پنوماتیک باید حتما به یک فروشگاه معتبر و باسابقه مراجعه کنید. فروشگاهی که حداقل سابقه درخشانی درزمینه عرضه این محصولات داشته باشد. البته اگر فروشگاه انواع تجهیزات پنوماتیک درجه‌یک را پشتیبانی کند و برندهای مختلف را نیز موجود داشته باشد دیگر واقعا نور‌علی‌نور می‌شود.

در عصر حاضر با توجه به تحریم‌های زیادی که کشور عزیزمان ایران دارد موجود‌کردن محصولات خارجی کاری بسیار سخت است. اما خوشبختانه فروشگاه پنوهید با 15 سال سابقه درخشان تجهیزات و انواع شیر برقی پنوماتیک اورجینال از برندهای مطرح کشورهای پیشرفته‌ای مانند چین، کره و ژاپن ارائه می‌کند.

این محصولات در دسته‌بندی‌های مختلف شیر برقی پنوماتیک، انواع فیلتراسیون پنوماتیک اورجینال، فیلتراسیون پنوماتیک، اتصالات پنوماتیک، جک پنوماتیک، اکچویتور پنوماتیک، شیر و انگل ولو پنوماتیک در این فروشگاه با قیمت‌های منصفانه موجود هستند.

شعار این شرکت ارائه صادقانه محصولات است. ارائه محصول بدون واسطه و البته با صداقت واقعا کمیاب است. پس قطعا خرید تجهیزات پنوماتیک از شرکت پنوهید بهترین انتخاب است.

جمع‌بندی

شیر برقی پنوماتیک از مهم‌ترین و پرکاربردترین شیرها در صنایع مختلف است. برای خرید این وسیله اول نیاز خود را بررسی کنید. یعنی تعیین کنید اندازه، برند و ویژگی‌هایی که از این شیر می‌خواهد چی هستند. سپس یک فروشگاه با‌کیفیت و مناسب را پیدا کنید و در نهایت خرید خود را انجام دهید.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  2. متولی و حرمت امامزاده!

  3. کشوری که درس عبرت شد!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  6. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  9. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

  10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  11. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  12. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  13. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  14. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  15. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: گران‌کردن بنزین راه‌حل مناسبی برای کاهش مصرف نیست/ اروپا باید قدرت ایران را به رسمیت بشناسد

  17. عددسازی چرا؟ 

  18. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

  19. هنوز وقتش نرسیده؟!

  20. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  21. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  22. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

  23. شمارش معکوس آغاز شد!

  24. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

  25. جنگ برده را نبازیم

آخرین عناوین