ارابه‌های مرگ در ایران را بشناسید!

  4030729063 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تصادف اخیر در آزادراه ساوه ـ همدان که منجر به مرگ و مجروحیت ۱۷ نفر از هموطنان شد، نمونه‌ای از "تصادفات مرگبار روزانه داخل خودروهایی مانند پراید، تیبا، کوییک و سمند" در جاده‌های کشورمان است که ناایمنی خودروهای داخلی را بلندتر از گذشته فریاد می‌کند.

 ارابه‌های مرگ در ایران را بشناسید!

به گزارش تسنیم، تصادفات جاده‌ای در ایران به یکی از مهم‌ترین بحران‌های اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده‌ است، حدوداً سالانه 21 هزار ایرانی جان عزیز خود را در تصادفات جاده‌‌ای در خودروهای ناایمن داخلی از دست می‌دهند یا دچار آسیب‌های شدید و نقص عضوهای دائمی می‌شوند.

بنابر اعلام رسمی پلیس، بخش عمده‌ای از این حوادث به عوامل انسانی، خودروهای بی‌کیفیت و ناایمن و وضعیت نامناسب زیرساخت‌های جاده‌ای بازمی‌گردد.

تصادف اخیر در آزادراه ساوه ـ همدان که منجر به جان باختن 11 نفر و مجروح شدن 6 نفر شد، نمونه‌ای از این "تصادفات مرگبار روزانه" در جاده‌های کشورمان است که نقش خودروهای ناایمن داخلی و مشکلات زیرساختی را برجسته‌تر از همیشه نشان می‌دهد.

 برخورد 3 خودروی داخلی و مرگ همزمان 11 نفر!

در حادثه‌ اخیر آزادراه ساوه ـ همدان، سه دستگاه خودروی داخلی، شامل سمند، پراید و تیبا، به‌شدت با یکدیگر برخورد کردند، این تصادف دلخراش باعث مرگ 11 نفر از سرنشینان این خودروهای داخلی شد.

سرهنگ بهروز خانپور؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فراجا در تشریح جزئیات این تصادف مرگبار گفت: "بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که خودروی سمند به‌دلایلی که هنوز قطعی نشده است، از مسیر اصلی منحرف و وارد لاین مخالف شد.

در این میان، با دو خودروی پراید و تیبا به‌شدت برخورد کرد؛ یکی از عوامل مؤثر در وقوع این حادثه، سرعت بالای خودروی سمند و ناتوانی راننده در کنترل خودرو بوده است و علت دیگر نبود گاردریل در وسط جاده که بتواند خودروی سمند را مهار کند."

کارشناسان پلیس راهور اعلام کرده‌اند که "عامل راه" در این تصادف نقش 50درصدی دارد اما این نکته مهم بدیهی هم وجود دارد که در این حوادث و تصادفات، "ایمنی حداقلی خودرو" به‌راحتی می‌تواند جان سرنشینان خود را حفظ کند و مانع مرگ آنها شود یعنی همان اصل جهانی مبنی بر اینکه "خودرو باید بخشنده باشد" تا در صورت نقص در جاده یا اشتباه راننده، بتواند آن 2 نقیصه را با تکیه بر ایمنی خود بپوشاند و جان سرنشینان خود را نجات دهد،
و این همان نکته‌ای است که رئیس پلیس راهور فراجا بارها اعلام کرده است؛ "استحکام بدنه خودرو باید به‌نحوی باشد که اگر عامل انسانی خطا کرد، بتواند از جان او و دیگر سرنشینان محافظت کند و خودش عاملی برای جان‌باختن سرنشینان خودرو نباشد!"

خودروهای ناایمن داخلی؛ معضلی بزرگ در جاده‌های ایران

تصادفاتی از این دست، اهمیت ایمنی خودروهای داخلی را به چالش می‌کشد؛ خودروهایی مانند پراید، تیبا و کوییک که به‌نسبت بقیه خودروهای بازار کشورمان، ارزان‌تر هستند و پرفروش، به‌طور مستمر به‌دلیل ضعف شدید ایمنی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. این خودروها، فاقد استانداردهای حداقلی ایمنی هستند به‌گونه‌ای که حتی در تصادفات غیرشدید نیز نمی‌توانند جان سرنشینان خود را حفظ کنند!

طبق گزارش‌های رسمی پلیس و سازمان‌های مرتبط با ایمنی راه‌ها، خودروهای داخلی مانند پراید و تیبا همواره از اصلی‌ترین عوامل تلفات جاده‌ای و مرگ‌ومیر سرنشینان این خودروها به‌شمار می‌آیند؛ بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که سهم خودروهای داخلی در تصادفات مرگبار بسیار بالاست و این خودروها، به‌دلیل نداشتن ایمنی بدنه، ضعف و نقص در سیستم ترمز، نمی‌توانند نقش مؤثری در کاهش تلفات ایفا کنند.

در حادثه اخیر نیز که منجر به مرگ 11 هموطن شد، خودروهای درگیر در تصادف همگی فاقد استانداردهای ایمنی کافی بودند. خودروی پراید که به‌دلیل قیمت پایین به‌نسبت بقیه خودروهای داخلی و مصرف سوخت کمتر، پرفروش است، از لحاظ ایمنی یکی از فاجعه‌بارترین خودروهای تولیدی داخلی محسوب می‌شود و در تصادفات حتی غیرسنگین نیز تقریباً هیچ حفاظتی از سرنشینان خود نمی‌تواند داشته باشد. خودروی تیبا نیز، علی‌رغم به‌روزرسانی‌های محدود، از مشکلات شدید ایمنی مشابهی رنج می‌برد و در تصادفات، خودرویی به‌شدت مرگبار محسوب می‌شود.

زیرساخت‌های جاده‌ای: جاده‌های ناایمن و خطرات پنهان

علاوه بر خودروهای ناایمن، وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای نیز نقش مهمی در بروز این‌گونه حوادث دارد، سرهنگ خانپور در توضیح این موضوع اشاره کرد که محل وقوع تصادف یکی از نقاط حادثه‌خیز آزادراه ساوه ـ همدان و فاقد علائم هشداردهنده و راهنمای مناسب است. عدم وجود علائم جاده‌ای و امکانات ایمنی در برخی از بخش‌های جاده‌ها، به‌ویژه در نقاط خطرناک، به‌شدت خطر تصادفات را افزایش می‌دهد.

در بسیاری از تصادفات، علاوه بر نقص خودروها، نواقص جاده‌ای از جمله نبود تابلوهای هشداردهنده، روشنایی ناکافی و طراحی نامناسب جاده‌ها باعث بروز تصادفات می‌شود. این مشکلات زیرساختی در بسیاری از جاده‌های ایران، به‌ویژه در جاده‌های پرتردد و آزادراه‌ها، مشاهده می‌شود و نیاز به اصلاح و بهبود فوری دارند.

خودروسازان و مسئولیت در قبال جان مردم

یکی از مهم‌ترین مشکلات در صنعت خودروسازی کشورمان، بی‌توجهی به کیفیت و ایمنی خودروهاست. خودروسازان داخلی، به‌جای تمرکز بر ارتقاء سطح ایمنی محصولات خود، بیشتر بر افزایش تولید و فروش با قیمت‌های بسیار بالا تمرکز دارند، این مسئله باعث شده است خودروهایی با سطح ایمنی بسیار پایین وارد بازار کشورمان شوند و جان میلیون‌ها ایرانی را در جاده‌ها به خطر بیندازند.

رئیس پلیس راهور فراجا نیز در این رابطه هشدار داده بود: "خودروسازان باید مسئولیت‌پذیر باشند و به‌جای تمرکز بر تعداد تولید، ایمنی را در اولویت قرار دهند. هیچ‌چیز مهم‌تر از حفظ جان مردم نیست و خودروهای ناایمن نباید مجوز ورود به بازار را داشته باشند."

بله! خودروسازان داخلی باید نسبت به تولید محصولات باکیفیت‌تر و ایمن‌تر مسئولیت‌پذیرتر باشند و این همان نکته‌ای است که برای خودروسازان داخلی، محلی از اعراب ندارد! به‌گونه‌ای کهرئیس پلیس راهور فراجا پیش از این رسماً اعلام کرد؛ "متأسفانه هنوز استحکام بدنه خودرو جزو استانداردهای اجباری نیست!!"

ادامه تولید خودروهایی با استانداردهای پایین و فاقد ایمنی حداقلی!

حادثه مرگبار در آزادراه ساوه ـ همدان، تنها یکی از نمونه‌های بی‌شمار تصادفات مرگباری است که ناشی از ترکیب خودروهای ناایمن و زیرساخت‌های ضعیف جاده‌ای رخ می‌دهد. در شرایطی که خودروسازان داخلی به تولید "خودروهایی با استانداردهای پایین و فاقد ایمنی حداقلی" ادامه می‌دهند و جاده‌های کشور همچنان با نواقص فنی و ایمنی مواجه هستند، جان میلیون‌ها ایرانی هر روز در خطر است.

برای کاهش تلفات جاده‌ای، اصلاحات عمیق در صنعت خودرو و قرار گرفتن مسئله مهم "ایمنی بدنه خودرو جزو استانداردهای اجباری تولید خودرو" و بهبود وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای ضروری است؛ دولت، خودروسازان و مسئولان راه باید کنار هم تلاش کنند با اجرای استانداردهای سختگیرانه‌تر و افزایش ایمنی در تولید خودروها و زیرساخت‌ها، از وقوع چنین حوادث دلخراشی در آینده جلوگیری کنند.

دیدگاه کاربران

محمد۳۶۳۵۸۴۳۱۲:۱۳:۴۴ ۱۴۰۳/۷/۲۹
تا زمانی که میرسلیم های کشور،از #ارابه-مرگ طرفداری کنند،ملت باید تاوان ندانم کاری انها را با جانشان بدهند.
ناشناس۳۶۳۵۸۴۷۱۲:۱۷:۰۱ ۱۴۰۳/۷/۲۹
تنها چیزی که برای خودرو سازها مهم است سود فروش خودرو می باشد .وجان مردم ومسافران اهمیتی ندارد
no one۳۶۳۵۸۶۰۱۲:۲۶:۴۹ ۱۴۰۳/۷/۲۹
ما ارابه های مرگ رو میشناسیم اما کاری از دستمون بر نمیاد.
ناشناس۳۶۳۵۸۷۱۱۲:۳۴:۰۰ ۱۴۰۳/۷/۲۹
نتیجه حمایت از تولید داخلی بی کیفیت
ناشناس۳۶۳۵۸۷۵۱۲:۳۵:۲۴ ۱۴۰۳/۷/۲۹
کسب سود اولویت اول و آخر مافیای خودرو سازان است .
ناشناس۳۶۳۵۸۷۷۱۲:۳۷:۲۶ ۱۴۰۳/۷/۲۹
. این خودروها، فاقد استانداردهای حداقلی ایمنی هستند به‌گونه‌ای که حتی در تصادفات غیرشدید نیز نمی‌توانند جان سرنشینان خود را حفظ کنند! چه جالب ! اونوقت چرا به مردم فروختند ؟
ناشناس۳۶۳۵۹۲۴۱۳:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۷/۲۹
تمام ماشین ها در همین کلاس ها خارجی شود باز همین هست حال یک مقدار بیشتر یا کمتر!
ناشناس۳۶۳۶۱۶۳۱۵:۵۹:۵۲ ۱۴۰۳/۷/۲۹
بپذیریم که رانندگی ها وحشتناک است.
مجتبی۳۶۳۶۱۶۸۱۶:۰۴:۲۷ ۱۴۰۳/۷/۲۹
استاندارد سازی خودروها یک رؤیای دراز مدته. اما رانندگیهای خطرناک و غیر استاندارد چی؟ داخل شهر هم مثل جاده ست، با رانندگی های وحشیانه و دیوانه وار. باید توی هر جاده، معبر، چهارراه، کوچه و... به فاصلهء نزدیک دوربین ثبت تخلفات نصب بشه بلکه با زور جریمه، این وضعیت اسفبار و خانمان سوز تغییر کنه. هزینه های اجرای این کار هم برای پلیس دقیقا توجیه اقتصادی داره و میتونه درامدش صرف تقویت نیروهای انتظامی بشه.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  2. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  3. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  4. وقتی پهپادهای حزب الله راه خانه «بی بی» را پیدا می کنند!

  5. ظریف:‌کُت تن مردم است / مردم از کارنامه ما راضی نیستند

  6. ادعا و اتهام‌زنی نتانیاهو: عوامل ایران خواستند مرا ترور کنند

  7. کنجکاوی پدر شوهر راز عروس قاتل را لو داد

  8. ادعای بادامچیان درباره پایان حصر موسوی و کروبی

  9. حماسه سنوار

  10. واکنش عراقچی به اظهارات «بایدن »در مورد چگونگی حمله اسراییل به ایران

  11. عراقچی: ما تهدید به بستن تنگه هرمز نکردیم، با وجود اینکه در این زمینه توانمندی بالایی داریم

  12. اهانت شبکه سعودی MBC به رهبران مقاومت

  13. خلاقیت دیدنی نقاش یمنی در به تصویر کشیدن چهره شهید یحیی السنوار

  14. بایدن می‌گوید که از چگونگی و زمان حمله اسرائیل به ایران آگاه است

  15. انتقاد شدید کیهان از سخنگوی دولت / با دقت بیشتر و احترام به قانون موضع بگیرید

  16. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان وارد مرحله اجرایی شده است

  17. رهبر انقلاب: جبهه مقاومت با شهادت سنوار کمترین توقفی نخواهد داشت

  18. شهادت یک شهروند ایرانی در عملیات تروریستی شمال بیروت

  19. جزئیات جدید از عملیات اصابت به اقامتگاه نتانیاهو

  20. انتصاب نخستین بانوی زن فرماندار تحقق وفاق ملی بود

  21. کیفرخواست پرونده عبدالرضا داوری صادر شد

  22. انفجار یک پهپاد نزدیک خانه «نتانیاهو»

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  3. اسرائیل ممکن است انبار‌های موشک و پهپاد ایران را مورد حمله قرار دهد

  4. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  5. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  6. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  7. پس چرا وزیر شدید؟!

  8. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  9. ابو موسی یا "بوموسی"

  10. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  11. سکانداری تورم

  12. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  13. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  14. خودروی خوب حق مردم است اما …

  15. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  16. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  17. شهرداری تهران شعر سعدی را وارونه نوشت

  18. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  19. مقام طالبان: تصمیم گرفته‌ایم که مهاجران را بازگردانیم

  20. خیبرشکن ۲ مخصوص انهدام سامانه‌های پدافندی

  21. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  22. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  23. وقتی پهپادهای حزب الله راه خانه «بی بی» را پیدا می کنند!

  24. پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم/ واکنش وزیر دفاع به سامانه تاد اسرائیل/ پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

  25. لیلا بلوکات تبرئه شد/ ازسرگیری فعالیت‌های هنری و اجتماعی

آخرین عناوین