سایه‌روشن‌‌های اظهارات رئیس‌جمهور

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4030729131 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
سایه‌روشن‌‌های اظهارات رئیس‌جمهور

-+آنچه که از جدیدترین اظهارات رئیس‌جمهور به ذهن متبادر می‌شود، سایه‌روشن‌هایی است که هم حاوی امیدواری نسبت به افق دید و نگرش وی و هم حامل نگرانی پیرامون راه و روش اتخاذی دولت در عرصه اقتصادی است.

مسعود پزشکیان در همایش روز ملی صادرات، با اشاره به شرایط کنونی اقتصادی کشور گفته است: «یکی از معضلات ما هدف‌گذاری‌های مختلف است. به عنوان مثال ما در مجلس مصوب می‌کنیم تا به جوانان وام ازدواج داده شود و یا وام فرزندآوری پرداخت شود اما منابع آن را نمی‌بینیم. بانک‌ها چگونه ناتراز شدند؟ علت آن مصوباتی است که ما در مجلس گذاشتیم. تعهداتی که مجلس به گردن دولت‌ها گذاشته با واقعیت همخوانی ندارد. ما اول باید بدانیم در کجا هستیم. بارها گفتم ما به عنوان پزشک وقتی عمل می‌کنیم یک عوارضی دارد که باید درد و رنج را تحمل کرد. مداخلات اقتصادی و ارزی ما یکسری عوارضی در گروه و دسته‌ای ایجاد خواهد کرد. دغدغه ما گروه‌هایی است که ممکن است تصمیمات ما آنان را به زیر خط فقر ببرد. ما موظف هستیم آن‌ها را دیده و اجازه ندهیم صدمه ببینند. هر مداخله و نسخه‌ای که برای مملکت می نویسیم باید گروه آسیب پذیر را ببینیم».

و اما چند نکته اجمالی در باب سخنان ریاست محترم جمهور.

اول آنکه، بارزترین و امیدبخش‌ترین قسمت اظهارات مسعود پزشکیان، جایی است که بر لزوم دقت‌نظر به آثار و تبعات سیاست‌های اقتصادی - و آنچه که در عرف عرصه سیاست و اقتصاد به جراحی شهره شده - بر پیکره ضعفا اشاره دارد. اینکه در منظومه فکری رئیس‌جمهور، گروه‌های آسیب‌پذیر و طبقات پایین جایگاه مهمی داشته و این مسئله در اکثر مواضع وی نمود دارد قابل اعتناست. اینکه پزشکیان با وجود برخی تصورات نادرست از سیاست‌‌هایی که دولت را به سرمنزل مقصود می‌رساند و احاطه توسط مشاورین و سیاسیونی که نسخه‌های تجویزی آنان سال‌هاست گریبانگیر کشور شده، همچنان به اصول خود پایبند بوده و سعی دارد محرومین را در صدر توجهات بنشاند درخور تحسین است. 

دوم آنکه، در لابلای سخنان پزشکیان مسئله‌ای که تا حد زیادی حامل نگرانی برای آینده است، اشاره به ناگزیری اجرای سیاست‌ها و مداخلاتی است که در نهایت آثار ناخواسته‌ای را به‌دنبال دارد. این برای نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور بر این موضوع تاکید و چند باری پای مسئله جراحی‌های اقتصادی را به میان کشیده و آن‌نکته‌ای که در این بین نگران‌کننده است، دست‌زدن به این جراحی‌ها در میانه تلاطم‌های سیاسی است. تاکید چندباره بر مسئله ناترازی‌ها و اشاره به ناگزیربودن مداخلاتی که از منظر متولیان امر در نهایت منفعت عموم را در پی دارد، این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که موعد کلید‌زدن دور جدیدی از جراحی‌ها نزدیک بوده و تاکید فراوان بر آن،‌ روشی برای آمادگی افکار عمومی است.

حتی با وجود تمرکز رئیس‌جمهور بر منافع اقشار آسیب‌پذیر بدون شک آغاز جراحی اقتصادی لطمات قابل‌توجهی را به آنان در درازمدت وارد خواهد ساخت که حتی اتخاذ سیاست‌های جبرانی و حمایتی هم چاره‌ساز نخواهد بود. پس آنچه که در شرایط حساس کنونی نیاز است،‌ دقت‌نظر بسیار و نگریستن از زاویه اجتماعی به کلان‌چالش‌های اقتصادی سایه‌افکنده بر کشور و درنظرگرفتن همه ابعاد سیاست‌های اتخاذی برای عدم تلاطم و سقوط معیشت میلیون‌ها ایرانی است که به‌واسطه تحریم‌ها آسیب‌های فراوانی را متحمل شده‌اند. 

اینکه شخص رئیس‌جمهور دغدغه طبقات ضعیف و اقشار آسیب‌پذیر را دارد امری پسندیده است اما آنچه که شاید این مزیت وی را به نقطه ضعف بدل کند، گرفتارآمدن در راه‌ و روش‌های آزموده‌شده و دست‌زدن به جراحی‌های شتابزده است که دولت‌های قبل از او هم به آن تمسک جستند اما نتایج حاصله با تصورات ترسیم‌شده تفاوت‌های فاحشی داشت.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۳۷۰۴۷۱۳:۱۳:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۳۰
برخی از روحانی هم دوقطبی ساز تر هستند
ناشناس۳۶۳۷۰۶۴۱۳:۲۳:۲۷ ۱۴۰۳/۷/۳۰
اولا اصلاح اقتصادی لازمه رفاه هست و نشود اوضاع درست نمی شود اینکه چگونه بحث دیگری هست دوم هم بانک ها دنبال کارهای اقتصادی نباشند و برای خودشان وام ندهند در تامین منابع آن
ناشناس۳۶۳۷۱۴۵۱۴:۴۶:۵۸ ۱۴۰۳/۷/۳۰
بله اصلاح اقتصادی درسته ولی چرا فقط مردم عادی؟!!! چرا همین موضوع وام میخواهند از وام وام ازدواج و فرزندآوری مردم عادی شروع کنند و آن را قطع کنند؟! چرا رییس جمهور به وام های کلانی که بدهکاران بزرگ از بانکها گرفتند و پس نمی دهند اشاره ای نمی کند؟! به جز اینست که برای رئیس جمهور، رفاه مردم عادی مهم نیست و منافع کلان سرمایه داران مهم است؟
ناشناس۳۶۳۷۰۷۷۱۳:۳۱:۳۹ ۱۴۰۳/۷/۳۰
رییس جمهور سریعا به بی قانونی حضور برخی افراد که باعث شده وقت نمایندگان برای برخورد با بی قانونی تلف شود پایان دهند
ناشناس۳۶۳۷۰۹۱۱۳:۴۴:۵۷ ۱۴۰۳/۷/۳۰
چرا دولت های گذشته را محاکمه نمی کنید تا هشداری جدی برای عدم تکرار شود
ناشناس۳۶۳۷۰۹۹۱۳:۵۶:۱۸ ۱۴۰۳/۷/۳۰
معلوم‌نیست‌چرادولت‌هااینقدر علاقه‌دارن‌تیغ‌جراحی‌بدنِ‌نحیف‌ وهمیشه‌رنجورمحرومان‌وتهی‌ دستان‌روپاره‌کنه؟ چرایکبارتیغ‌جراحیبه‌جان‌گردن‌ کلفت‌هاومتصرفان‌صنعت‌و مافیای‌تولیدوتوزیع‌اصابت نمیکنه؟ آیااین‌تجویزمستکبرانه‌وتکراری‌ سناریوی‌متواریان‌ازمالیات‌و شفافیت‌ونسخه‌پیچان‌غربگرا‌و سرمایه‌دارنیست؟
ناشناس۳۶۳۷۱۴۳۱۴:۴۴:۰۰ ۱۴۰۳/۷/۳۰
معلومه ! چون قدرتمندان و سرمایه داران در بدنه دولت نقش و پست دارند و آقازاده ها هستند!
ناشناس۳۶۳۷۱۰۲۱۳:۵۷:۳۶ ۱۴۰۳/۷/۳۰
یقین بدانید عده ای مرد این میدان نیستند
ناشناس۳۶۳۷۱۱۱۱۴:۰۲:۳۲ ۱۴۰۳/۷/۳۰
دولت پورت های فیلتر شکن های رایگان را باز کند
ناشناس۳۶۳۷۱۲۵۱۴:۱۹:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۳۰
جناب مشفق اینکه معاش طبقه ضعیف دغدغه شماست ارزشمنده اما شترسواری دولا دولا نمیشه.
ناشناس۳۶۳۷۱۴۱۱۴:۴۰:۳۱ ۱۴۰۳/۷/۳۰
حق با رئیس جمهور است . متاسفانه به نظر می رسد مجلس در تصویب قوانین یا کار کارشناسی لازم را نمی کند و یا مصالح ملی را فدای شعارهای زیبا می کنند . اصولاً هر قانونی که بار مالی مضاعف برای دولتها ایجاد کند می بایست با مشخص شدن منابع مجاز برای آن تصویب شود . اینکه به دولت بگوییم تو ملزمی فلان مقدار وام یا کمک بکنی بدون اینکه منبع آن مشخص شود فقط آثار عکس و تورم ایجاد می کند . چون دولت مجبور می شود برای اجرا یا استقراض کند و یا بدهکار تر شود . و نتیجه آن هم بانکهای ورشکسته امروز است .
ناشناس۳۶۳۷۱۴۲۱۴:۴۳:۰۵ ۱۴۰۳/۷/۳۰
اقای پزشکیان از وقتی آمده فقط یک طرفه به ضرر مردم صحبت کرده و عمل کرده! مثلا وام های خرد ازدواج و وام فرزند آوری برای مردم عادی هست را بد و عامل ناترازی بانکها میدونه ولی در خصوص وام های کلان مدیران دولتی حرفی نمیزنه و در خصوص وام هیئت مدیره های بانکها و شرکتهای بانکی سکوت کامل اختیار می کنه ! در خصوص بنزین منت روی سر مردم میزاره و میگه انرژی ارزان است ولی نمیاد بگه واردات خودرو کم مصرف را آزاد کنیم و خودرو با کیفیت کم مصرف تولید کنیم و حمل نقل عمومی را درست کنیم و حتی اجازه واردات لوزام خانگی با کیفیت را نمیده و مردم مجبور میکنه لوازم خانگی بی کیفیت پر مصرف خریداری کنند! هیچ وقت در سه ماه گذشته از اصلاح حقوق کارگران حرفی نزده! عارف و وزیر کارش که موضع منفی در خصوص افزایش حقوق کارگران داشتن و سازمان برنامه و بودجه نصف تورم میخواد حقوق را افزایش بده !! مثلا در دولت قبل حق مسکن کارگران رشد نکرد و حتی پزشکیان نمی خواهد این موضوع را حل کند ولی بیش از میزان افزایش حقوق کارگران، قیمت نان، شکر، لبنیات و مایحتاج مردم به شکل رسمی بالا برده !این رویکرد شخص رییس جمهور و معاونش قطعا باعث افزایش سرمایه اجتماعی کشور نمیشود.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. پس چرا وزیر شدید؟!

  2. توطئه پنداری یک نقد !

  3. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  4. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  5. مرگ نمادین نتانیاهو و حیات نمادین سنوار

  6. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  7. ابتکار عمل موشکی حزب الله

  8. زنان در ایران دودی تر شدند !

  9. قتل هولناک بـرادر و دختــر در یـــک روز

  10. ارابه‌های مرگ در ایران را بشناسید!

  11. اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت

  12. فیلترینگ فعالیت‌های اقتصادی را در فضای مجازی محدود و کند کرده است

  13. شهردار سئول هم خواستار ساخت بمب‌ اتمی شد

  14. هشدار قالیباف به اتحادیه اروپا و سایر گزافه‌گویان درباره جزایر سه‌گانه‌

  15. رسانه آمریکایی: موشک کم داریم و حریف ایران نیستیم

  16. دستگیری جوان افغانستانی که در شب تولدش گلوی هموطن خود را با دشنه برید

  17. عراقچی: همه اهداف را در اسرائیل شناسایی کرده‌ایم

  18. قارچ خوراکی ۱۵ میلیونی در مرکز خرید نیاوران!

  19. ترور یک زوج ایرانی در لبنان

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  3. اسرائیل ممکن است انبار‌های موشک و پهپاد ایران را مورد حمله قرار دهد

  4. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  5. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  6. پس چرا وزیر شدید؟!

  7. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  8. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  9. توطئه پنداری یک نقد !

  10. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  11. ابو موسی یا "بوموسی"

  12. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  13. سکانداری تورم

  14. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  15. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  16. خودروی خوب حق مردم است اما …

  17. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  18. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  19. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  20. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  21. مقام طالبان: تصمیم گرفته‌ایم که مهاجران را بازگردانیم

  22. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  23. خیبرشکن ۲ مخصوص انهدام سامانه‌های پدافندی

  24. وقتی پهپادهای حزب الله راه خانه «بی بی» را پیدا می کنند!

  25. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

آخرین عناوین