گزارش لحظه‌به‌لحظه از دقایق پایانی زندگی در کشتی سانچی

گروه اقتصادی الف،   3970215094 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از چند ماه بررسی، سازمان بنادر گزارش نهایی خود از حادثه سانچی را اعلام کرد که بخشی از آن مربوط به اتفاقاتی است که در دقایق پایانی پیش از وقوع تصادف در این نفتکش ایرانی رخ داده است.

گزارش لحظه‌به‌لحظه از دقایق پایانی زندگی در کشتی سانچی

به گزارش الف کشتی نفتکش سانچی ایران روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷ مطابق با ۲۵ آذر ۹۶ بندر عسلویه ایران را با بیش از ۱۱۱ هزار تن میعانات گازی که محموله‌ای به شدت خطرناک و آتش‌زا به شمار می‌رفت، به مقصد بندر دایسان کره جنوبی ترک کرد و بنا بود در ۱۸ دی ماه سال ۹۶ در این بندر پهلو بگیرد.

در کنار آن ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ مطابق با ۲۴ آذر ۹۶، کشتی کریستال چین بندر کالامای آمریکا را به مقصد دولقوان چین ترک کرد و بنا بود در ۲۰ دی ماه در این بندر چینی پهلوگیری کند. محل حادثه ۱۶۰ مایلی شانگهای در کشور چین گزارش شده و ساعت ابتدایی برخورد نیز ۱۹:۵۱ دقیقه اعلام شده است.

بر اساس اطلاعاتی که سازمان بنادر ارائه کرده، گزارش نهایی از حادثه زمستان سال گذشته با استفاده از اطلاعات جعبه سیاه نقشه ها و گراف‌های هر دو کشتی ارائه شده و گزارش نهایی نشان می‌دهد که هر دو کشتی در به وقوع رسیدن این حادثه نقش داشته‌اند هر چند از نظر ایران علت اصلی تغییر جهت کشتی چینی بوده است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده در این گزارش در روز ۱۶ دی ماه ساعت ۱۸:۲۴ دقیقه به وقت محلی در کشتی سانچی تغییر شیفت صورت می‌گیرد و افسر سوم به جای افسر دوم هدایت کشتی را بر عهده می‌گیرد. این در حالی است که در اصول بین المللی تغییر شیفت باید در ساعت ۸ اتفاق بیفتد اما با توجه به اینکه سانچی زمان خود را برای پهلوگیری در کره جنوبی با این کشور هماهنگ کرده تغییر شیفت یک ساعت زودتر از کشتی کریستال اجرایی می‌شود.

در این ساعت با توجه به زمان ۱۵ دقیقه ای مورد نیاز برای تغییر شیفت سه نفر در اتاق فرماندهی سانچی حضور دارند که در کنار آنها یک افسر دوم نیز برای بررسی نقشه‌ها باقی مانده است تا در کنار افسر سوم و دیده‌بان در این اتاق حاضر باشد.

در ساعت ۱۹:۲۴ کشتی کریستال که در مسیر ۲۱۴ درجه‌ای حرکت می‌کرده، برای نخستین بار در فاصله ۹.۸ مایلی رادار سانچی دیده می‌شود. این در شرایطی است که رادارها معمولا فاصله شش مایلی را نشان می‌دهند اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته در رادار سانچی امکان دریافت اطلاعات از این فاصله وجود داشته. در این لحظه دو کشتی در رادار سانچی نیاز به مدیریت داشته‌اند تا امکان تصادف به وجود نیاید. یک کشتی کریستال و دوم یک کشتی ماهیگیری در حال حرکت در منطقه.

در ساعت ۱۹:۳۰ افسر سوم سانچی محاسبه می‌کند که در شرایط فعلی دو کشتی از کنار یکدیگر عبور می‌کنند و امکان تصادف وجود ندارد. در ساعت ۱۹:۳۱ نیز دیده‌بان کریستال سانچی را می‌بیند اما هر دو طرف به این نتیجه می‌رسند که اتفاق خطرناکی در پیش نیست و دو کشتی از کنار یکدیگر عبور خواهند کرد. در ساعت ۱۹:۳۲ دقیقه سانچی رسما به این نتیجه می‌رسد که زاویه تقاطع میان دو کشتی منفی است و خطری وجود ندارد.

اتفاق اصلی در ساعت ۱۹:۳۴ می‌افتد زمانی که افسر کشتی کریستال تصمیم می‌گیرد مسیر خود را از زاویه ۲۱۷ به زاویه ۲۲۵ درجه تغییر دهد. در جریان مصاحبه‌هایی که با این افسر صورت گرفته وی معتقد است که این تصمیم را برای بازگشت به مسیر اصلی و جلوگیری از انحراف گرفته است.

در ساعت ۱۹:۳۵ دیده‌بان سانچی اعلام می‌کند که چراغ‌های سبز و قرمز یک کشتی را دیده است. این در حالی است که چراغ‌های سبز و قرمز هر یک در یک سمت کشتی قرار دارند و دیدن همزمان آنها یعنی کشتی از روبرو در حال نزدیک شدن است و این می‌تواند نشانه‌ای خطرناک باشد.

در ساعت ۱۹:۳۶ کشتی ماهیگیر سانچی را صدا می‌زند تا هر دو طرف از سمت چپ یکدیگر عبور کنند. اما در ساعت ۱۹:۳۹ افسر سانچی به دیده‌بان می‌گوید که پاسخی به کشتی ماهیگیر چینی ندهد زیرا در صورت دریافت پاسخ این کشتی به روش خود مانوری دو طرفه را اجرایی می‌کند در شرایطی که در صورت عدم پاسخ به شکل انفرادی مسیر خود را ادامه خواهد داد.

در ساعت ۱۹:۴۰ افسر سانچی به دیده‌بان می‌گوید که به شناور ماهیگیری علامت خطر بدهد و در ساعت ۱۹:۴۱ کشتی ماهیگیری با تغییر مسیر خود از پاشنه کشتی سانچی برنامه‌ عبور را نهایی می‌کند. در این شرایط کشتی کریستال هنوز با زاویه ۲۲۵ درجه در حال حرکت است در حالی که محاسبات افسران دو کشتی در ابتدا  نشان می‌داد که عدم تصادف در زاویه ۲۱۸ درجه اتفاق خواهد افتاد.

در ساعت ۱۹:۴۲ فاصله  دو کشتی ۳.۱ مایل است. افسر سانچی که صدایش در جعبه سیاه ضبط شده می‌گوید که در چنین شرایطی اگر که اقدامی انجام دهد، اوضاع بدتر می‌شود از این رو کریستال که کشتی کوچک‌تری است، باید تغییر مسیر داده و از کنار آنها عبور کند.

مصاحبه با افسر کریستال نشان می‌دهد که وی گفته که کشتی سانچی را در رادار اکو نمی‌دیده است، از این رو دو نتیجه‌گیری غیرقابل چشم‌پوشی خواهد بود؛ یا رادار خراب بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد یا تنظیمات آن اشتباه بوده  که محتمل‌ترین گزینه به شمار می‌رود. از این رو تا این دقیقه کریستال هیچ خطری از سوی سانچی احساس نمی‌کرده است. در این زمان با توجه به اینکه کشتی ماهیگیری از سمت راست سانچی عبور می‌کرده امکان مانور این کشتی به سمت راست خود نیز عملا وجود نداشته است.

در ساعت ۱۹:۴۴ افسر سوم کشتی کریستال برای جابه‌جایی شیفت وارد اتاق فرماندهی می‌شود و در شرایطی که طبق روال عادی باید ۱۵ دقیقه زمان صرف شود تا افسر جدید اطلاعات را دریافت کرده و با فضا آشنا شود، عملا تنها برای تغییر شیفت دو دقیقه در کشتی کریستال زمان صرف می‌شود و افسر اول می‌گوید که با توجه به درخواست کاپیتانش برای برگزاری یک جلسه او اتاق فرماندهی را ترک کرده این در حالی است که کاپیتان این کشتی نیز این موضوع را تایید نمی‌کند.

در ساعت ۱۹:۴۵ افسر سانچی دوباره موقعیت کریستال را بررسی کرده و از  دیده‌بان می‌خواهد که با زدن فلش رسما به کریستال اعلام خطر کند. در این زمان کریستال در مسیر خود ثابت شده اما درک همین موضوع نیز برای رادارها حداقل به سه دقیقه زمان احتیاج دارد.

در ساعت ۱۹:۴۶ افسر اول کریستال شیفت خود را تحویل می‌دهد و اعلام می‌کند هیچ ترافیک غیرعادی در حوالی کشتی وجود ندارد. در این زمان دیده‌بان کشتی سانچی خطر را تشخیص می‌دهد. در این زمان با صدای مکالمه دیده‌بان با افسر سوم را داریم که می‌پرسد آیا کشتی ماهیگیری عبور کرد؟ کمی به سمت راست حرکت کنیم؟ افسر از او می‌پرسد چرا به سمت راست؟ دیده‌بان پاسخ می‌دهد که فاصله عبور دو کشتی از یکدیگر صفر است.

در ساعت ۱۹:۴۷ کریستال هنوز متوجه خطر تصادف نشده و یک دقیقه بعد افسر سوم سانچی با کاپیتان تماس می‌گیرد تا در اتاق فرماندهی حاضر شود.

در ساعت ۱۹:۴۹ سانچی تلاش می‌کند تغییر مسیر دهد. ۳۰ ثانیه قبل از برخورد کاپیتان وارد پل فرماندهی می‌شود و دستور تغییر جهت حرکت کشتی را صادر می‌کند. در همین زمان و در فاصله چند ثانیه مانده تا برخورد کشتی کریستال متوجه برخورد شده و تلاش می‌کند تغییر مسیر دهد که دیگر فایده‌ای ندارد.

در ساعت ۱۹:۵۰ کاپیتان سانچی دستور می‌دهد که در کشتی اعلام خطر شود اما در ساعت ۱۹:۵۱ بلافاصله آتش به تمام بخش‌های کشتی وارد شده و حتی کشتی کریستال نیز می‌رسد. در این زمان انفجارهای پی در پی در سانچی آغاز شده، پل فرماندهی و ساختمان کشتی را در بر می‌گیرد و شعله آتش در کمتر از سه دقیقه به ۷۰ متر ارتفاع و ۷۰۰ درجه حرارت می‌رسد. در ساعت ۱۹:۵۳ موتورها و ژنراتور اصلی از کار می‌افتد.

پس از این اتفاق با توجه به بالا بودن قابل توجه حرارت و انفجارهای پی در پی و شیمیایی شدن فضای کشتی با وجود تلاش‌های مکرر و پیگیری‌های همه روزه عملا امکان امدادرسانی به سرنشینان سانچی به وجود نیامد و حتی امدادگران چینی نیز پس از چند روز تنها توانستند برای چند دقیقه وارد کشتی شوند و جعبه سیاه را به بیرون انتقال دهند.

پس از چند روز تداوم سوختن سانچی سرانجام این کشتی با تمام سرنشینانش در آب‌های چین غرق شد.

حادثه اتفاق افتاده که در یکی از پرخطرترین مسیرهای دریایی جهان اجرایی شده، چند کشور را دخیل کرده است و حضور تمام این کشورها در بررسی حادثه باعث شده که این اتفاق از سوی سازمان جهانی دریانوردی نیز برای نخستین بار اتفاق بیفتد.

به گزارش سازمان بنادر پس از نهایی شدن بررسی‌ها چین و هنگ کنگ به یک نتیجه رسیدند و ایران، پاناما و بنگلادش به نتیجه دیگر رسیدند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۳۲۲۱۲:۳۲:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۱۵
جالبه یعنی چین و هنگ کنگ اصلا این گزارش را قبول ندارند و بنگلادش هم که ایران را وکیل کرده. یعنی اقایان برای خود و به نفع ایران و افکار عمومی ایران گزارش را تهیه کردند.
ناشناس۳۲۹۳۲۴۱۲:۳۲:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۱۵
در یکسال اخیر سه فروند کشتی نفتکش غول پیکر و باری دقیقا مانند کریستال به سه ناو فوق مدرن نظامی امریکایی و روسی برخورد کردند و در هر سه مورد بعد از ماهها تحقیق امریکا و روسیه اعلام کردند یک سری اشتباهات انسانی! باعث این برخوردها شده و ناوهایی که به صورت عادی می توانند حتی یک پرنده را با رادارهای خود تشخیص دهند قادر نبودند نزدیک شدند نفتکش های غول پیکر را به سوی خود تشخیص دهند و نتیجه مرگ دهها نفر از نظامیان و خدمه این کشتی های عظیم نظامی بوده.
ناشناس۳۲۹۳۳۴۱۲:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۱۵
1-افسر کریستال گفته این تصمیم را برای بازگشت به مسیر اصلی و جلوگیری از انحراف گرفته است.! ولی توضیحی وجود ندارد که چرا کریستال از مسیر اصلی خارج شده بوده است. 2-افسر کریستال نشان می‌دهد که وی گفته که کشتی سانچی را در رادار اکو نمی‌دیده است، از این رو دو نتیجه‌گیری غیرقابل چشم‌پوشی خواهد بود؛ یا رادار خراب بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد یا تنظیمات آن اشتباه بوده که محتمل‌ترین گزینه به شمار می‌رود.! یعنی همه این ها حرف است و لیل اصلی که چرا رادارها باید اختلال داشته باشند اورده نشده یا خودشان هم نمی دانند. اگر اختلال رادار نبود که سه کشتی فوق مدرن نظامی امریکایی و روسی هم می توانستند سه نفتکش غول پیکر با سرعتی کمتر از 30 کیلومتر ار ببینند و با ان برخورد نکنند!
SMAH1۳۲۹۵۵۷۱۴:۴۰:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۱۵
کاش متن گزارش اون ها رو هم منتشر کنید
ناشناس۳۳۰۳۴۴۰۲:۲۱:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۱۶
من کل این متن را خوندم و اگر بخوایم منصفانه نظر بدم باید بگم سانچی هم مقصر بوده ، از دقایق بسیار قبل از تصادف متوجه شده بودن که خطر وجود دارد، اصلا فرص کنید کشتی کریستال هرکی هرکی بوده و آماتور بودن، چرا نشستن به امید اینکه اونها تغییر مسیر بدن؟ لحظه کلیدی در این حادثه ساعت 19:36 بوده که کریستال سانچی را صدا زده ولی سانچی با هرتوجیهی پاسخ نداده. ساعت 19:36 کشتی سانچی گفته پاسخ کشتی ماهیگیری را نده، خب ارتباطات خیلی مهم هست نباید نسبت به پیام کریستال بی اعتنا میبودن، نباید سکوت میکردن، از ساعت 19:36 متوجه خطر شدن، و از ساعت 19:42 کاملا وضعیت خطرناک را درک کرده بودن ولی 7 دقیقه طلایی را بدون اقدام از دست دادن و منتظر تغییر مسیر کریستال موندن و در ساعت 19:49 که دیگه دیر شده تغییر مسیر دادن و برخورد هم ساعت 19:50 اتفاق افتاده، به نظر من سانچی هم مقصر بوده، طبیعتا کارکنان سانچی به عنوان سوپر تانکر بسیار مجرب تر از یک کشتی ماهیگیری بودن و باید زودتر اقدام میکردن.
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. وعده های الجولانی تو خالی بود؛ آتش‌ زدن نمادهای مذهبی در سوریه

  2. دفاع همتی از گران‌شدن دلار/ چراغ سبز آقای وزیر به تورم؟

  3. نکنید آقایان، نکنید!

  4. یک ادعا درباره نقش زنگنه در ناترازی انرژی/ برسد به دست خانم سخنگوی دولت/ مذاکره می‌ کنیم اما با عزت

  5. کنایه سنگین ربیعی به مخالفان رفع فیلترینگ

  6. نیامده، جنجال را شروع کرد!

  7. مرزبانی در سرمای زیر صفر درجه

  8. واتساپ و گوگل‌پلی رفع فیلتر شد

  9. اسامی مسؤلان ارشد محکوم شده دولت حسن روحانی اعلام شد

  10. وزیر ارتباطات: گام اول رفع محدودیت از اینترنت برداشته شد

  11. سکوت مسئولان نسبت به هنجارشکنی در دانشگاه علامه نشانه رضایت است؟!

  12. فرآیند تبدیل جولانی به احمد شرعِ کراواتی

  13. زمان پخش «گاندو۳» مشخص شد

  14. بوي كباب در مشام سيا!

  15. رژیم صهیونیستی مسئولیت ترور هنیه در تهران را بر عهده گرفت

  16. پزشکیان: تمام دعواها بر سر منیّت‌هاست/ بر سر مسائل بیهوده دعوا نکنیم

  17. حکم اعدام برای کفتار کثیف

  18. هماهنگی خوب امروز دولت و مجلس برای ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز

  19. پزشکیان: اگر مردم را همراه خودمان کنیم، هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را زمین‌گیر کند

  20. رفع فیلتر گوگل‌پلی و واتساپ حاصل همراهی اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی بود

  21. درخواست مضحک وزیر خارجه صهیونیست‌ها از شورای امنیت سازمان ملل

پربحث‌های هفته

  1. چرا مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند؟!

  2. وعده های الجولانی تو خالی بود؛ آتش‌ زدن نمادهای مذهبی در سوریه

  3. آقایان، وقت کردید به مشکلات مردم هم فکر کنید!

  4. سردار فدوی: عملیات وعده صادق ۳ ‌حتماً اجرایی خواهد شد

  5. چرا به مردم نمی گوئیم! 

  6. چه کسی ماجرای قطعی برق را درست روایت می‌کند؟!

  7. عصبانیت شدید علم الهدی از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب/دولت برای راضی کردن مردم در بحث ناترازی ها، بی حجابی را آزاد کرد!

  8. کالبدشکافی شایعه استعفای پزشکیان/ ماموریت چینی برای لاریجانی؟

  9. واشنگتن پست: رفتار امریکا و اسرائیل ایران را به سمت سلاح هسته ای سوق می دهد

  10. دفاع همتی از گران‌شدن دلار/ چراغ سبز آقای وزیر به تورم؟

  11. توهین جنجالی حمید رسایی به پزشکیان بعد از بغض کردن برای همسر مرحومش

  12. مخاطبان‌مان را فراری ندهیم !

  13. خداحافظی مردم با گوشت؟!

  14. توضیح فرزند پزشکیان درباره نقش خود در عزل و نصب‌ها

  15. نظر روحانی نسبت به جلیلی/ اگر از دغدغه فیلترینگ فارغ شدید، برای ارزش پول ملی هم فکری کنید!/ پاسخ فواد ایزدی به حاشیه‌های یک مصاحبه

  16. استقبال از موضع اخیر قالیباف/ سهم‌خواهی‌ها صدای پسر رئیس‌جمهور را درآورد

  17. نشاطی که نباید از دانشگاه دریغ شود

  18. نکنید آقایان، نکنید!

  19. مردم دو درجه کمتر، دولت ۱۰ درجه!

  20. نامه کمیسیون امنیت ملی به دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب ظریف

  21. تخریب قبور شهدای مدافع حرم در جنب حرم حضرت زینب(س)

  22. وقتی افسار قیمت ها از دست دولت در می رود!

  23. امان از این یاغی!..

  24. همسایه جدید اموی - صهیونی اردوغان!

  25. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: تیم اقتصادی آقای پزشکیان حتی الفبای اقتصاد را هم بلد نیست/ مسئله حجاب برجسته می‌‎شود تا مردم سراغ مطالبات مهم نروند

آخرین عناوین