علت وقوع سانحه در فرودگاه ماهشهر مشخص شد

گروه اقتصادی الف،   3990612106 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور امروز گزارش نهایی حادثه فرودگاه ماهشهر را اعلام کرد.

علت وقوع سانحه در فرودگاه ماهشهر مشخص شد
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گزارش نهایی سانحه هواپیمای MD۸۳ شرکت هواپیمایی کاسپین در فرودگاه بندر ماهشهر امروز توسط دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور منتشر شد.

درپی وقوع سانحه هوایی MD۸۳ شرکت هواپیمایی کاسپین، خلاصه‌ای از گزارش سانحه به زبان فارسی و همچنین گزارش نهایی بررسی سانحه به زبان انگلیسی جهت اهداف پیشگیرانه و ارتقای ایمنی پرواز‌ها به طور عمومی در تارنمای سازمان منتشر شود.

شرح مختصر سانحه:

پرواز برنامه ریزی تجاری شماره ۰۱۹۰ شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگ MD۸۳ به علامت ثبت CPZ-EP، در ساعت ۹:۰۶ به وقت محلی از تهران به فرودگاه ماهشهر برنامه ریزی شده بود. پس از انجام هماهنگی‌های پرواز، این هواپیما با ۱۹۰ مسافر و ۱ خدمه پروازی در ساعت ۶:۰۶ دقیقه به وقت محلی از باند ۰۱ چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از حدود ۶ دقیقه پرواز و اوج گری تا ارتفاع ۹۰ هزار پایی، آماده فرود در باند ۱۹ فرودگاه ماهشهر می‌شود. در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت ۹:۰۶ به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی(ره) در فاصله حدود ۱۶۶ متری باند متوقف شده است.

تمامی ۱۶۶ سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه، تیم‌های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است. فقط به دو نفرسرنشین آسیب اندکی وارد شده که نیازمند به اقدامات پزشکی خاصی نبوده اند.

یافته‌های سانحه هم عبارت است از: پس از انجام تحقیقات متعدد و تحلیل اطلاعات به دست آمده و بازخوانی دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی هواپیما در تهران، یافته‌های زیر در نتیجه گیری سانحه مشاهده شده که در انتها منجر به خطای خلبان پرواز مبنی بر فرود نامناسب در باند فرودگاه شده است:

تغییر در برنامه پروازی خدمه پروازی توسط شرکت کاسپین  و اطلاع رسانی غیرموثر در خصوص تغییرات اعمال شده در برنامه پروازی و تغییر مقصد در انتها موجب تاخیر کمک خلبان در واحد دیسپچ شده و خدمه پروازی توجیه کافی قبل از پرواز نداشته اند.

همچنین پذیرش مخاطره در خصوص حمل سوخت بیشتر توسط خلبان و دیسپچربر خلاف سیاست شرکت انجام پذیرفته که خود باعث زیاد شدن سرعت الزام برای فرود شده است.

سامانه پایش اطلاعات پرواز‌های شرکت هواپیمایی کاسپین (FDM) موفق به شناسایی رفتار مخاطره آمیز خلبان در خلال پرواز‌ها نشده است.

توافق نامه بین مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه اهواز در خصوص پرواز‌های ورودی به فرودگاه ماهشهر اجرا نشده و علاوه بر خبردار نشدن فرودگاه اهواز از پرواز فوق، کنترلر مرکز کنترل فضای کشور، پرواز را در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع توافق شده (حداقل مسیر) تحویل فرودگاه ماهشهر داده است.مدیریت ضعیف ترافیک هوایی توسط کنترلررادار مرکز کنترل پرواز مشهود است.

پس از رسیدن پرواز به نزدیکی فرودگاه، خلبان طرح ورودی پیشنهادی برای باند ۹۱ از طریق ۱ E GODMO را نپذیرفته و تصمیم برای فرود در باند ۱۹ از طریق ۱  F GODMO گرفته که همزمانی شرایط باد پشت (Tailwind) برای هواپیما، سرعت ملزوم اضافی باتوجه به وزن آن و ارتفاع زیاد باعث شده تا سرعت فرود از مقدار تعیین شده ۱۹۰ نات به ۱۰۱ نات افزایش یافته که باعث از دست رفتن دو سوم طول باند می‌گردد.

ضعف مدیریت کابین خلبانان (CRM) و رعایت نشدن رویه عملیاتی هواپیما (SOP) در مرحله آخر پرواز باعث شده که انصراف از فرود انجام نشده و در انتها عملیات فرود نامتعارف با چرخ جلو بر روی باند انجام شود که در انتها به دلیل کم آوردن طول باند، هواپیما دچار سانحه شده است.

محصور بودن فرودگاه ما بین یک جاده و خطوط انتقال برق صنایع پتروشیمی باعث رعایت نشدن مفاد آیین نامه دولت درخصوص احداث، توسعه، بهره برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی شده است.

با توجه به اینکه وجود عامل انسانی خطای خلبان مبنی بر تصمیم گیری‌های مخاطره آمیز برای فرود نامتعارف در باند فرودگاه ماهشهر به عنوان علت اصلی وقوع سانحه شناخته شده است، با توجه به رهنمون مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به منظور انجام اقدمات پیشگیرانه، شرکت هواپیمایی کاسپین همکاری خود را با خلبان با سن ۶۰ سال به اتمام رسانده و آموزش‌های الزام را جهت بازگشت کمک خلبان به فعالیت پروازی مجدد انجام داد.

امید است تا با انجام پیشنهادات ایمنی مندرج در انتهای گزارش بررسی سانحه توسط نهاد‌های ذیربط، از وقوع سوانح و حوادث مشابه پیشگیری شود.

گزارش نهایی حادثه فرودگاه ماهشهر

گفتنی است، هواپیمای پرواز شماره ۶۹۳۶ تهران - ماهشهر مربوط به شرکت هواپیمایی کاسپین که ساعت ۶:۴۰ دقیقه روز دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ تهران را به قصد ماهشهر ترک کرد، هنگام نشستن در فرودگاه مقصد ساعت ۷:۳۵ دقیقه از باند خارج و پس از برخورد به فنس‌های پایانی فرودگاه وارد اتوبان ماهشهر - اهواز شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۱۸۳۶۱۵:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
طول باند فرودگاه ماهشهر کوتاهه و لازمه باند فرودگاه از سمت غرب افزایش پیدا کنه و موانع پروازی خطوط برق فشار قوی هم اصلاح بشه
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. اظهارات قابل تامل مولوی عبدالحمید در معارفه استاندار سیستان و بلوچستان

  2. با کمک سپاه، محله «هرندی» ساماندهی می‌شود

  3. انتقاد تند و تیز کیهان از مرعشی/ سلبریتی‌هایی که برای برهنگی بسیج شدند/ وقتی آخوندی نگران سخنان سردار کوثری می‌شود

  4. موج سواری سیاسی یا سلامت روان دانشجویان؟

  5. لاریجانی یا هاشمی‌شاهرودی؛ روایت درست درباره جلیلی و موسوی چیست؟

  6. پیغام فوری آمریکا به ایران درباره حمله اسرائیل

  7. ضربه سوم!/ جزئیات پاسخ جدید ایران به رژیم صهیونیستی

  8. درخواست همسر خانمی که در علوم و تحقیقات حاشیه ساز شده بود

  9. ترامپ و هریس؛ هر دو بازنده !

  10. پوشش جلوه‌گرانه! / جنجال‌‌هایی که دامن مجریان و برخی مهمانان تلویزیونی را گرفته

  11. ادعای یک روزنامه عربی درباره «بزرگ‌ترین حمله» ایران علیه رژیم صهیونیستی

  12. پزشکیان: ایران تجاوز به حریم و امنیتش را بی‌پاسخ نمی‌گذارد          

  13. موساد دست و پا نزند! انتقام قطعی است

  14. وزیر نفت: دولت به دنبال راهی برای افزایش قیمت بنزین است

  15. ایران کی به اسرائیل حمله می‌کند؟

  16. نتایج آخرین نظرسنجی انتخابات آمریکا/ چه کسی رئیس جمهور آمریکا خواهد شد؟

  17. حضور مولوی عبدالحمید بعد از ۲ سال و نیم غیبت!

پربحث‌های هفته

  1. تهدید بورل به اقدام علیه ایران در پی اعدام سرکرده تروریست‌ها

  2. بستن تنگه هرمز؛ چگونه؟

  3. شروین حاجی‌پور و ذهنیت استعماری

  4. درز صحبت‌های محرمانه نتانیاهو: از پهپادها می‌ترسم

  5. واقعا عقب نشینی کردیم؟!

  6. نمایشی تازه از مدعیان شعار زن، زندگی، آزادی/ برهنگی یک دانشجو در دانشگاه!

  7. اظهارات قابل تامل مولوی عبدالحمید در معارفه استاندار سیستان و بلوچستان

  8. عملیات انتحاری ۱۸ تبعه تاجیک ـ افغان در قالب سوخت‌بر

  9. سردار رادان: طرد اتباع غیرمجاز بر کاهش جرم تأثیر دارد

  10. صهیونیست ها به دنبال آزادی عمل در آسمان ایران

  11. رامبد جوان: از تلویزیون دلخورم/ نهادهای امنیتی هم درباره خندوانه نظر می دادند!/ سال ۹۸به اجبار «خندوانه» را ســاختم/ می خواستم بدانم «شریعتمداری» چگونه شادی می کند؟

  12. صندلی خالی برخی رشته‌های تخصصی پزشکی/ حال درس خواندن نیست یا درس خواندن نمی صرفد؟!

  13. با کمک سپاه، محله «هرندی» ساماندهی می‌شود

  14. هويت جديد ايران

  15. انتقاد تند و تیز کیهان از مرعشی/ سلبریتی‌هایی که برای برهنگی بسیج شدند/ وقتی آخوندی نگران سخنان سردار کوثری می‌شود

  16. توضیح روابط عمومی دانشگاه آزاد در پی اقدام منافی عفت یک دانشجو

  17. در انتظار روشن‌شدن موتور تورم

  18. موج سواری سیاسی یا سلامت روان دانشجویان؟

  19. لاریجانی یا هاشمی‌شاهرودی؛ روایت درست درباره جلیلی و موسوی چیست؟

  20. درخواست رئیس جمهور از وزیر دادگستری برای دو مجرم امنیتی

  21. نظرات برگزیده مخاطبان الف: بستن تنگه هرمز مثل سابق مهم نیست/ با حمله پیش‌دستانه به اسرائیل بازدارندگی ایجاد کنیم/ بنزین ارزان اما حقوق‌ها بسیار پایین است

  22.  خرازی: احتمال تغییر دکترین‌ نظامی در بخش هسته‌ای وجود دارد

  23. ماموریت ایجاد تورم در پوشش حمایت از دولت/ روایت لاریجانی پیرامون رد صلاحیت خود در انتخابات

  24. مهم واردات آیفون بود که شکر خدا حل شد!

  25. سنجه ای که رئیس‌جمهور به آن نیازمند است

پربحث‌های هفته

  1. در انتظار روشن‌شدن موتور تورم

  2. مهم واردات آیفون بود که شکر خدا حل شد!

  3. مالیات کجا مصرف شود؟؛ مردم تصمیم می گیرند

  4. دشمن تراشی برای خدا !

  5. لطفا کلنگ هایتان را زمین بگذارید!

  6. مبدا قاچاق سوخت از خود پالایشگاه‌هاست / «قاچاق توسط مردم محلی» حرف بسیار غیرکارشناسی و بی‌ربطی است

  7. بازار مسکن و ۲ رکورد بزرگ

  8. پیش بینی افزایش ۴۰درصدی قیمت بنزین در لایحه بودجه ۱۴۰۴

  9. جزییات افزایش قیمت برق اعلام شد/ علی‌آبادی: قیمت برق این گروه، آزاد محاسبه می‌شود  

  10. سیاست جدید ارزی بانک مرکزی اعلام شد/حذف تعددنرخ دربازار ارز

  11. قدرت خرید کارگران نصف شد

  12. طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در قانون بودجه ۱۴۰۴ می‌آید؟

  13. ارزهایی که برای تجملات به باد می‌روند!؛ واردات ۴ برابری آیفون در راه است؟

  14. ۱۰ برابر لندن واحد خالی در تهران داریم!/ دلالان، نهضت ملی مسکن را قبضه کرده اند/ بانک‌ها را باید از چرخه تولید مسکن حذف کرد

  15. همتی: برخی مخالف حذف رانت ارزی هستند/ دلار تک‌نرخی می‌شود

  16. افزایش نرخ دلار بازار ارتباطی به دلار نیمایی ندارد/ شرایط نیمه جنگی دلار را گران کرد/ FATF را حل می‌کنیم  

  17. برق گران می شود/ صنعت برق نباید وابسته به بودجه دولتی باشد

  18. وزیر نفت: دولت به دنبال راهی برای افزایش قیمت بنزین است

  19. وزیر اقتصاد: مانعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد  

  20. خریداران سکه احتیاط کنند؛ بازار به‌شدت حبابی است

  21. خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران/ حذف یارانه این گروه قطعی شد + جزییات  

  22. سیگنال مهم همتی به بازارهای ایران / دولت پزشکیان تکلیف دلار را مشخص کرد  

آخرین عناوین