شروین حاجی‌پور و ذهنیت استعماری

داوود طالقانی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه، گروه فرهنگی الف،   4030811001 ۱۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
شروین حاجی‌پور و ذهنیت استعماری

 ۱--آهنگ اخیر شروین حاجی‌پور در حال و هوای وضعیت جنگی خوانده شد و ناظر بر وقوع و رخداد جنگ در کشورمان ایران است. این در حالی است که در واقعیت میدانی، هنوز جنگی صورت نگرفته، به این معنا که درحال حاضر مرزهای ما مورد هجوم خارجی واقع نشده است و کشور در تسخیر نیروی خارجی نیست، بلکه تنها یک تعرض هوایی از سوی رژیم صهیونیستی علیه کشور ما رخ داده که این موضوع هم تاکنون پاسخ‌های قبلی و بعدی از سوی ایران داشته است. لذا از این نظرگاه نمی‌توان آهنگ شروین حاجی‌پور را در ذیل آثار هنری ضدجنگی قلمداد کرد، چرا که او در یک اشتباه راهبردی، ایران را در یک پیشفرض، وارد فضای جنگ کرده است. در حقیقت ما در وضعیت جنگی، که در وضعیت مقاومت قرار داریم. مقاومت چیزی فراتر از جنگ است، چه بسا ما در حالت صلح باشیم و جبهه مقاومت اما کار خود را پیگیری کند. 

۲- اما درمورد آهنگ شروین حاجی پور، چند نکته حائز اهمیت است. اول آنکه وقتی کشوری در وضعیت جنگی قرار بگیرد از یکسو افرادی به تهییج حمایت از سربازان و نیروهای مدافع وطن میپردازند. اما از سوی دیگر کسانی هستند که با ایده ضدجنگی به تقبیح جنگ پرداخته و علیه مقاومت فعالیت میکنند. ثمره هر دو دیدگاه درتاریخ نمایان است، به طور مثال بین جنگ‌های اول تا دوم، روشنفکران و هنرمندان فرانسوی علیه جنگ و مقاومت به فعالیت و کار پرداختند که نتیجه آن تضعیف نیروهای نظامی این کشور شد که سرآخر شاهد هستیم فرانسه، در حین جنگ با آلمانِ نازی طی مدت بسیار کوتاهی به اشغال آلمانی‌ها درآمد. اساسا نرخ تعیین کردن در وضعیت جنگی تنها آورده‌اش تضعیف جبهه خود و کمک به نیروی متخاصم مقابل است. تلاش برای کاستن شور مقاومت هیچ کمکی به کشور درگیر جنگ نمی‌کند بلکه وضعیت را برای دشمن مقابل فراهم‌تر میسازد تا به مقاصد خود دست پیدا کند. 

۳- از لحاظ فرمی هم جالب توجه است که آقای حاجی‌پور هیچ خلاقیت و بدعتی در این اثر نداشته است. آهنگ جدید ایشان با کلید واژه«تصور کن/فرض کن» در منشا‌اش آهنگ imagine(تصور کن) از «جان لنون» است که شهرت جهانی دارد، همچنین نسخه ایرانی این آهنگ هم توسط «سیاوش قمیشی» بارها توسط مخاطب ایرانی شنیده شده. لذا اثر حاجی پور یک تقلید ناشیانه و عاری از هرگونه خلاقیت و نوآوری است. 

۴- از منظر محتوایی، گفتنی است که شاید در وضعیت جنگی، کسانی پیدا شوند که از حقوق بشر و «نه به جنگ» سخن بگویند. اما در جهان واقعی، از منظر رئالیسم بین الملل تنها زمانی می توان به احقاق حقوق پرداخت و اصلا انسان‌تر بود که قدرت داشت. از این منظر خاورمیانه برای احقاق حقوق و تحقق انسانیت در مسیر قدرت داشتن در برابر دشمن باید حرکت کند و اگر در مقابل کسی مثل شروین حاجی پور از ضدیت با جنگ سخن بگوید در اصل اقدامی ضدانسانی و ضدبشری را انجام داده است. آهنگ اخیر شروین تنها یک جنبه مصرفی و عامه‌پسند برای مخاطبان شبکه های اجتماعی دارد.

۵- نکته مهم بعدی این است که بین جز و کل یک رابطه منطقی وجود دارد، با ذکر مثال اگر بخواهیم موضوع را پیگیری کنیم باید گفت اگر کسی خانواده و بستگان خودش را دوست نداشته باشد، نمیتواند جامعه و کشور خودش را دوست داشته باشد. لذا اگر کسی مثل آقای حاجی پور، زادگاه و محل رشد و نمو‌اش را که ایران باشد با «صفت جهنم» توصیف میکند در اصل تعلقی نسبت به جامعه، و حتی به شکل جزئی تر نسبت به خانواده خودش هم ندارد. لذا سخن گفتن از دغدغه بشریت و انسان از سوی چنین اشخاصی یک گزافه‌گویی است. بارها دیده شده است که در فضای مجازی، برخی از افراد جامعه‌گریز و ضداجتماع ایران را با صفاتی چون «خراب شده» معرفی میکنند. وقتی آقای حاجی پور هم خاورمیانه و ایران را جهنم خطاب میکند یعنی نه تنها یک ترانه‌نویس حرفه‌ای نیست، بلکه سطح اثرش در اندازه همان اکانت های مجازی است. 

۶-متفکران معاصر همچون اسلاوی‌ژیژک یا نوآم چامسکی، بارها اشاره داشتند که خاورمیانه آبستن بحران است. اما خود این نظریه‌پردازان اروپایی تاکید نیز کرده اند که این بحران ها محصول دخالت و سیاست‌های خارجی همچون آمریکا، ناتو و اسرائیل (به عنوان نماینده نظم آمریکایی درمنطقه) است. یعنی اگر جهنمی هم در منطقه وجود دارد معلول یک عامل دیگر بوده و نوک پیکان انتقاد باید به سمت آن باشد. وقتی شروین حاجی پور این موضوع را به حاشیه میراند و بومی‌های خاورمیانه را به چالش هجمه و طعن می‌برد، یعنی ما با یک ذهن استعمار زده مواجهیم. ادبیات و هنر تحت استعمار به جای انتقاد و هجمه به نیروی استعمار گر و اشغالگر خارجی، بومی‌ها و مردم تحت ستم را به چالش میکشاند. لذا دیدگاه شروین حاجی پور، دیدگاه اسرائیلی است، چرا که آنان چنین دیدی به خاورمیانه و مردمش دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۴۸۸۴۱۰۹:۰۴:۰۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چرا تصور میکنیم هر نظر و سلیقه ای که با سلیقه ما یکی نباشد استعماری است؟
ناشناس۳۶۴۸۹۱۷۰۹:۵۵:۴۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شروین حاجی پور نه خواننده حرفه ای است و نه صدای آن چنانی دارد. او در شعر ترانه هایش موضوعاتی را مطرح می کند که طبیعی است که بعضی ها آنها را مثبت ارزیابی کرده و بعضی دیگر، مانند نویسنده این نوشتار از آنها استقبال نمی کنند.
ناشناس۳۶۴۸۹۷۴۱۰:۳۳:۵۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
هنر باید محتوی داشته باشد. شعر،موسیقی، نقاشی، کاریکاتور، عکس، فیلم.... باید پیامی را منتقل کنند. پیامی که گویای حقیقت باشد.
ناشناس۳۶۴۹۰۴۵۱۱:۰۱:۱۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
کلام بی ریا، بی تکلّف و صمیمی که از اعماق وجود بر زبان آید، تأثیر خاصی روی شنونده گذاشته و بر دلش می نشیند. اشعار سعدی، حافظ، مولانا، خیام، فردوسی .... چنین هستند.
ناشناس۳۶۴۹۰۸۸۱۱:۳۳:۲۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
جمله قشنگی هست ولی اتفاقا هنر لزومی ندارد پیامی منتقل کند. مثلا تابلوی مونالیزا یک شاهکار طراحی هست ولی آیا تابلوی مونایزا پیغام خاصی هم منتقل میکند؟؟؟
ناشناس۳۶۴۹۱۳۹۱۲:۲۰:۱۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
بله، حاوی پیام است: 1) خداوند متعال خالق موجودات زیبا و زیبایی ها است. 2) نقاشی هنرمند چنین شاهکاری خلق کرده است که آوازه آن شهره عالم شده است. گویای ضرب المثل: هنر برتر از گوهر آمد پدید!
آرش۳۶۴۹۱۶۸۱۲:۴۰:۰۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ببخشید شما چه تخصصی در هنر دارید که درباره هنرمندی که یکی از بزرگترین و با ارزش ترین جوایز هنر موسیقی دنیا و گرفت نظر بی ارزش بودن جایزه و میدی؟!
ناشناس۳۶۴۹۲۵۰۱۳:۲۵:۵۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
دوست عزیز، چطور چنین استنباطی از نظر من کرده اید؟ شروین حاجی پور یک فرد گمنام در دنیای موسیقی است چطور می شود در مدت کوتاهی به شهرت برسد؟ جز این است که این امر به خاطر شعر آهنگش بوده است؟
ناشناس۳۶۴۹۶۲۹۱۸:۳۳:۳۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
برادر یک حرکت اجتماعی بزرگ با اهنگش شروع شد انوقت میگی گمنام. اگر گمنام است چرا در موردش مقاله نوشتین.
ناشناس۳۶۴۹۲۹۵۱۴:۰۲:۵۷ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اون جایزه که میگی سیاسی بوده جناب .
ناشناس۳۶۴۹۴۶۶۱۵:۴۵:۱۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ارش جان خودتم میدونی با ارزش ترین جوایز دنیا را به نوکرهای خودشون میدن و الا ۲۰۰ تا کشور خواننده دارن راست میدن به کارگردان ایرانی و خواننده ایرانی.
ناشناس۳۶۴۹۵۸۹۱۷:۴۰:۴۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
جایزه گرمی به شروین خیلی مسخره و خنده دار بود بخاطر مسائل سیاسی این جایزه را به او دادند.
حسین۳۶۵۲۱۸۹۱۵:۴۰:۲۴ ۱۴۰۳/۸/۱۴
اگه جایزه نمی‌دادند جای تامل داشت چرا غرب یا اونا که جایزه میدن یک جایزه هم به یک جوانی که جانش را نثار میکند تا کشورش درامان باشد اهدا نمی‌کنند.
مریم قديري۳۶۴۹۱۷۰۱۲:۴۰:۵۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
هر کس سلیقه و نظر خود را دارد خوبست یاد بگیر یم به نظر ات دیگران احترام بگذارید
ناشناس۳۶۴۹۲۴۶۱۳:۲۴:۳۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
من بعنوان یه ایرانی اصلا موافق جنگ نیستم .
ناشناس۳۶۴۹۲۸۱۱۳:۵۱:۰۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
دستاوردهای غرب دستاوردهای جامعه بشری است. مثل اینکه غربیها بگن چون خط و نوشتن و ریاضی از خاورمیانه و شرق شروع شد ما قبولش نداریم.
کسرا۳۶۵۱۰۰۶۱۷:۴۵:۱۹ ۱۴۰۳/۸/۱۳
حتما که آهنگ به صدا نیست.به ترانه و متن و ریتم هم هست.
ناشناس۳۶۴۸۹۲۳۰۹:۵۷:۲۷ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ترانه اخیر شروین حاجی پور در مذمت جنگ و آرزوی صلح جهانی است. کجای این ترانه خلاف و نا به جا است؟
ناشناس۳۶۴۸۹۸۰۱۰:۳۵:۳۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
جنگ چیزی جز خسارت، ویرانی، تلفات و بازگشت به گذشته های دور نیست.
ناشناس۳۶۴۹۲۰۸۱۳:۰۱:۲۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
بله ، این چیزایی که شما میگی و ایشون هم گفته خوبه ولی نه برای فلسطین و غزه که مردمش دارن بی رحمانه کشته میشن. اگر چنین آهنگ های که برای صبح خونده میشن تا الان تاثیر می ذاشت وضع جهان این نبود. این بی رحمانه تر نیست که به آدمایی که خانواده شون رو از دست دادن بگی توجه نکن و با من برقص؟!
ناشناس۳۶۴۹۲۵۶۱۳:۳۰:۴۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اتفاقاً این ترانه در راستای همدردی با انسانهایی است که قربانی جنگ و ویرانی و آوارگی هستند.
ناشناس۳۶۴۹۳۵۰۱۴:۳۰:۰۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
خب مسئول جنگ غزه که شروین نیست.او برای همه دارد آرزوی صلح می کند از جمله فلسطین.
ناشناس۳۶۴۹۴۶۲۱۵:۴۲:۳۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
آیا همه ی فلسطینی ها هم طالب جنگند ؟
ناشناس۳۶۴۸۹۲۸۱۰:۰۲:۳۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شروین حاجی پور با ترانه «برایِ» برنده جایزه گرمی موسیقی شد. اگر اشخاصی در ایران علیه این ترانه موضع گیری نکرده و با خواننده آن برخورد نمی کردند، این ترانه هیچگاه برجسته نمی شد. می خواهم بگویم که گاهی سکوت کردن نتیجه بهتری دربر می آورد تا جبهه گرفتن و برخورد کردن.
ناشناس۳۶۴۸۹۹۵۱۰:۴۱:۱۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
باید آستانه صبر، تحمل و شنیدن آرا و نظرات بالا باشد. بدیهی است که انسانها با یکدیگر تفاوت سلیقه و نظر دارند. مشکل از آنجا شروع می شود که نظرات و سلیقه ها تحمیلی و جبری شوند. یکی ترانه های شروین حاجی پور را می پسندد، آن دیگری سرودها و ترانه های خواننده مورد علاقه خودش را.
ناشناس۳۶۴۹۰۳۱۱۰:۵۳:۲۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
دقیقا با این نوشته ها و برداشتها یک خواننده معمولی را الکی بزرگ میکنید...
محمود۳۶۵۳۲۷۱۱۰:۳۵:۲۲ ۱۴۰۳/۸/۱۵
اگر خواننده معمولی بود جایزه جهانی گرمی رو نمیبرد
ناشناس۳۶۴۹۱۱۰۱۲:۰۱:۱۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
آن ترانه بزرگ شد زیرا تنها طی 24 ساعت اول 50 میلیون لایک خورد (جمعیت ایران 80 میلیون است)، و متن شعرش برگرفته از توئیت ها معمولی افراد معمولی خوانده شده توسط یک صدا و استعداد معمولی بود.
ناشناس۳۶۴۹۲۶۱۱۳:۳۲:۳۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
این نشان دهنده این است که لایک ها جعلی بوده
ناشناس۳۶۴۹۳۶۳۱۴:۳۸:۰۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شما همه عالم و آدم و افکار و عقاید و آرزو ها و خواست های غیر خود را جعلی معرفی می کنید !
نان‌شناس۳۶۴۹۸۰۲۲۰:۵۳:۱۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
واقعا ترانه‌ی (برای) چه داشت که جایزه‌ی گرمی را برد. شعرش که چرت و پرت بود آهنگش هم فاقد خلاقیت؛ در حد یه توپ دارم قلقلیه
ناشناس۳۶۴۸۹۴۷۱۰:۱۹:۵۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چراتصورمیکنی‌نظروسلیقه‌ی‌ فردی‌به‌آراءوفهم‌وبصیرت‌یک‌ ملت‌ارجحیت‌داره‌؟ چرافکرمیکنی‌بایدسلیقه‌ای‌که‌ سرشاراز انحرافه‌ باید به‌مردم‌تحمیل‌بشه؟همین‌نگاه‌سطحی‌جنابعالی‌به موضوعی‌بااین‌اهمیت‌داره‌از عدم‌استقلال‌فکری‌وعدم‌آزاد اندیشی‌حکایت‌میکنه
ناشناس۳۶۴۸۹۷۲۱۰:۳۳:۱۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چرا تصور میکنیم غربگدایی بیماری نیست و روشنفکریه؟
ناشناس۳۶۴۹۱۲۲۱۲:۱۰:۵۷ ۱۴۰۳/۸/۱۲
طرف شعر خوانده که جنگ من و تو را ویران می کند، شما می گویی غرب گدای بیمار است.
ناشناس۳۶۴۹۴۸۴۱۶:۰۴:۱۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
طرف‌درشعرش‌وطن‌خودشو جهنم‌میدونه آیابیمارنیست؟
ناشناس۳۶۴۹۱۵۰۱۲:۲۷:۱۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چرا تحمل اندیشه مخالف رو ندارید.
ناشناس۳۶۴۹۲۰۱۱۲:۵۸:۴۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شرق گدایی بیماری نیست ؟
ناشناس۳۶۴۹۲۲۲۱۳:۱۰:۴۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
برخلاف غربگدایی شرق گدایی نداریم هیچ غربگدا برای فرار از واقعیات شرق هراسی کاذب هم می کنند!!
ناشناس۳۶۴۹۴۱۹۱۵:۱۶:۴۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شما هرچه را نخوا ببینی نمی بینی و از هر لغتی برای دست آورد های خودت یا آنها که طرفدارشان هستی استفاده می کنی!
ناشناس۳۶۴۹۵۲۷۱۶:۳۵:۵۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ما واقع گرا هستیم نه هیجان گرا!
ناشناس۳۶۴۹۹۷۱۲۲:۵۰:۳۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چرا فکر میکنید افراد مخالف شما بیمارند و شما سالمی ؟؟؟؟ استدلالت چیه؟؟؟؟
ناشناس۳۶۴۹۱۱۴۱۲:۰۵:۲۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ذهنیتی که همه چیز را استعماری میبیند استعمارزده است .
ناشناس۳۶۴۹۲۱۸۱۳:۰۹:۳۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چون هست
ممدجفر۳۶۴۹۱۷۲۱۲:۴۴:۱۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چرا حرف منطقی برات تلخه ؟ چرا فکر میکنی حتما باید توی جبهه مخالف حق باشی و موضع منفی بگیری ؟
ناشناس۳۶۴۹۲۰۰۱۲:۵۸:۳۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
همین که آمریکا بهش از روی سیاسی کاری جایزه داده یعنی داره به نفع استعمار کار می کنه
ناشناس۳۶۴۹۵۳۵۱۶:۴۶:۵۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
سلام چرا خیال می کنید که انتقاد کردن اون هم با ادب و منطق فوق کار بدیه شما با این کارتون اظهار نظر و انتقاد رو می بندید به جای این جمله به ظاهر درست بیایید به نقد ایشون جواب بدید وگرنه هیچ پیشرفتی حاصل نمیشه
ناشناس۳۶۵۰۱۰۱۰۰:۰۳:۵۳ ۱۴۰۳/۸/۱۳
ومن که اهنگ اقای حاجیپور رانشنیدم اما ایشان یک جوان ایرانیست که قلبش برای این آب وخاک می‌تپد حالا به نظر بعضی‌ها صدا ندارد و تفکر وابسته به غرب دارد بماند ، اما به نظر می‌رسد هیچکدام از دوستان مخالف آهنگش جنگ را لمس نکردن وفقط در فیلم‌ها دیدن،جنگها کثیف‌ترین ارثیه بشریت از از اول تا ازل هستن ،امیدوارم که هرگز نبیند ما دیدم همین بس
ناشناس۳۶۵۰۸۰۸۱۴:۲۷:۴۸ ۱۴۰۳/۸/۱۳
من فکر میکنم شروین برای غزه خونده نه ایران ، ایران که جنک نیست
ناشناس۳۶۴۸۸۴۳۰۹:۰۴:۲۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
این پیش فرضی نادرست برای بررسی یک موسیقی غیر قابل توجه از جوانی هنرمند است. روش های نوین تر شایسته این مرز و‌بوم است!
ناشناس۳۶۴۸۹۱۹۰۹:۵۶:۰۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
هنرمند نما!
ناشناس۳۶۴۹۰۳۷۱۰:۵۷:۲۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ولی از نظر من شروین بسیار باهوش و هنرمنده
ناشناس۳۶۴۸۹۹۰۱۰:۳۸:۳۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اطلاعات تاریخی نویسنده از علت سقوط فرانسه در جنگ جهانی دوم هم اشتباه است.علت سقوط فرانسه صلح طلبی نبود بلکه این بود که این قدر مشغول مستعمرات آفریقا و خاورمیانه بود که عمده نیروی نظامی اش خارج از اروپا بود و غافلگیر شدند.
ناشناس۳۶۴۸۸۴۷۰۹:۰۷:۵۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
کدام یک از ما که طرفدار غرب نیستیم از دستاوردهای غرب در علوم و درمان و ... خود استفاده نمی کنیم؟ فقط ذات اقدس پروردگار و بهشت موعود او بی نقص هست.
ناشناس۳۶۴۸۹۱۶۰۹:۵۵:۱۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
استفاده کردن با مغلوب فرهنگی تفکری و خود را شبیه آنان کردن فرق دارد!
ناشناس۳۶۴۹۰۰۲۱۰:۴۳:۳۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شما الان مغلوب فرهنگ غرب نشدی؟ شبیه نشدی؟ هر تفاوتی که از زندگی در زمان قاجار دارید حاصل شباهت به غرب است. از ساختمان سازی بگیر تا حتی غذاهای سنتی ایران که حاصل ورود فرهنگ غرب است.
ناشناس۳۶۴۹۰۴۰۱۰:۵۸:۵۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چیز خوب آنان را یاد بگیر و چیز بد انان را برای خودشان بگذار
ناشناس۳۶۴۹۰۲۵۱۰:۵۰:۰۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
من فکر می کنم باید به تمام فرهنگها با احترام نگاه کنیم چون مردمانی آنرا ساخته اند و انتخاب کرده اند و به فرهنگ خودمان هم که با میل و رغبت انتخاب کرده ایم افتخار کنیم
ناشناس۳۶۴۸۹۸۴۱۰:۳۶:۳۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
من حالم از غرب و غربگدا بهم میخوره چون دوتا گوشی و ماشین ساختن زودتر از بقیه دلیل نمیشه دنیارو به این روز سیاه بندازن
ناشناس۳۶۴۹۰۴۹۱۱:۰۳:۴۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شما یه نگاه به صنعت خودرو خودمان بکن !
ناشناس۳۶۴۹۰۹۲۱۱:۴۰:۳۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
کسی با علم مشکل نداره مشکل با سردمداران قاتل و استعمارگرشونه
سعید۳۶۴۹۱۹۶۱۲:۵۷:۱۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اتفاقا بعضی ها با علم مشکل دارند، چون اگر تفکر علمی در مواجهه با مسائل و مشکلات حاکم شد، مخصوصا در علوم انسانی، دکان خیلی ها کساد خواهد شد.
ناشناس۳۶۴۸۸۵۱۰۹:۱۳:۵۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
نویسنده می فرماید جنگی نشده و زمینی به ایران حمله نشده و هوا هم که مرز و خط القعر ندارد پس همه چیز عالیست .
ناشناس۳۶۴۸۸۵۳۰۹:۱۶:۴۷ ۱۴۰۳/۸/۱۲
در مرحله اول آهنگ شروین درباره خاورمیانه است نه فقط ایران و ناظر به مقطع فعلی هم به تنهایی نیست. دوم اینکه تحمیل جنگ با به استقبال جنگ رفتن متفاوت است.
ناشناس۳۶۴۸۸۶۸۰۹:۲۵:۱۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اینکه در ایران هنوز جنگی واقعی رخ نداده دلیلی بر این نیست که از صلح حرف نزنیم و از بدی های جنگ آهنگ نسازیم . یه نگاه به مردم غزه و لبنان و یمن بندازید ، حتی میتوانید به آبادان سری بزنید ! هنوز زخم جنگ روی دیوارهاست !!!
مجتبی یارمحمدی۳۶۴۸۸۷۳۰۹:۲۹:۰۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
۱ـ خواننده این اثر هیچ اسمی از هیچ مکانی نبرده ، خودتان در همین سایت بارها از خرابه های غزه نوشتید . ۲ـ خواننده از صلح سخن گفته در حالی که خودتان هر روزه اخباری مبنی بر انتقام و موشک زدن و توصیه به ساخت بمب اتم توسط مسوولین در همین سایت درج میکنید . ۳ـ خواننده این اثر یک هنرمند است . هنرمند انسان طالب جنگ نیست ! کسانی که در مورد جنگیدن شعر مینویسند و میخوانند هم هنرمند نیستند ! ۴ـ خواننده نخواسته است اثر جان لنون را ترجمه کند یا اثر قمیشی را دوباره خوانی بکند ، اثری ساخته که چون از دل برآمده بر دل می‌نشیند .
ناشناس۳۶۴۸۹۲۹۱۰:۰۳:۰۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اولا یهو الان شده ضد جنگ خاورمیانه!!! دوم هم به خاک ایران یا منافع ایران حمله مستقیم شده در منطقه هر ایرانی که غیرت دارد به کشورش می‌گوید جواب لازم هست چه برسد به شهید کردن ها و هنرمند و غیر هنرمند هم ندارد
علی۳۶۴۸۸۹۰۰۹:۴۰:۱۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
تئورسین ها و عزیزانی که اصرار بر این داشتند جنگ نمی شود و به ایران تجاوز نمیشه هم نقد کنید
ناشناس۳۶۴۸۹۲۲۰۹:۵۷:۰۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
عزیزم فعلا کو جنگ؟
ناشناس۳۶۴۸۹۸۱۱۰:۳۵:۴۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ایران برای ایجاد و استقرار صلح با صهیونیستها بجنگه این یک اصل قطعی عقلی و غیر قابل تغییره
ناشناس۳۶۴۹۰۴۲۱۰:۵۹:۴۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
تبر گردن عربستان و دیگر حکام عرب را نمی زنه چرا اونها اقدام نمی کنند ؟
اسماعیل۳۶۵۰۶۶۷۱۲:۵۶:۲۸ ۱۴۰۳/۸/۱۳
عقل چی میگه جنگ رو فقط کسانی میتونند درک کنند که یا توش بودنند یا تاوانش رو دادند .
ناشناس۳۶۴۸۹۸۲۱۰:۳۶:۲۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شما وسط جنگی !
ناشناس۳۶۴۹۰۰۶۱۰:۴۵:۲۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
پس بفرمائید اون 5 شهید (تعداد اعلام شده ارتش) حمله هوایی اسرائیل چرا شهید شدن اگر جنگ نشده؟
ناشناس۳۶۴۹۰۴۳۱۱:۰۰:۰۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
جنگ یعنی مانند لبنان و غزه اما جواب قاطع و محکم لازم دارد در قبال تجاوز
ناشناس۳۶۴۹۱۷۳۱۲:۴۵:۰۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
یعنی تا ایران را مانند غزه و سوریه و یمن ویران نبینی حس جنگ نداری؟!!
ناشناس۳۶۴۹۲۲۵۱۳:۱۳:۳۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ایران مانند آنها نمی شود
ناشناس۳۶۴۸۸۹۳۰۹:۴۱:۵۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چرا فکر میکنید همیشه حق با شماست؟ حرف ما اینه که سیاست یعنی اینکه توی فضای سیاسی امروز جهان بتونین با انعطاف و زیرکی و فرار از درگیریهای بی مورد جلو بریم.
ناشناس۳۶۴۸۹۹۱۱۰:۳۹:۱۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
تا جایی من یادمه غرب زده ها هستن که صبح تا شب مینالن و میگن حق با ماست در حالی در اوج اشتباه هستند.
ناشناس۳۶۴۹۰۰۷۱۰:۴۵:۳۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
نه حق همیشه با غرب هست!
ناشناس۳۶۵۰۳۹۵۰۹:۲۸:۲۸ ۱۴۰۳/۸/۱۳
عزیز اسراییل دشمن ایران و ایرانی هستش و فقط قصد بر این داره که بتونه ایران رو نابود کنه که تو خواب هم نمیتونه این کارو بکنه و این افراد به ظاهر هنرمند پشت نه به جنگ پنهان شدن و افراد ناتوان ذهنی هم آنان رو دنبال میکنند
ناشناس۳۶۴۸۸۹۸۰۹:۴۴:۴۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
هر کسی لیاقت ندارد دیده شود و معروف شود
ناشناس۳۶۴۹۰۳۳۱۰:۵۴:۵۷ ۱۴۰۳/۸/۱۲
در خصوص لیاقت داشتن یا نداشتن هنرمندان شما تصمیم می گیری یا عقل جمعی مردم ؟
ناشناس۳۶۴۹۲۲۶۱۳:۱۴:۴۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
هرچیزی که مردم فکر کنند یا نکنند دلیل بر درستی یا غلط بودن نیست!!
ناشناس۳۶۴۹۵۳۸۱۶:۴۷:۲۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اندکی خودمحوری و خود حق پنداری را کنار بگذارید.
ناشناس۳۶۴۸۸۹۹۰۹:۴۵:۰۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
در وضعیت جنگی هستیم ، ظاهرا شما متوجه نیستید . بعد هم اینکه چرا اثر قبلیش رو در زمانش و یا حتی الان نقد نکردی ؟!
ناشناس۳۶۴۹۲۳۵۱۳:۱۷:۱۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اسرائیل حمله کرده به خاک ایران و باید جواب داد الان یاد صلح افتاده؟ ده ها تن در سوریه از نیروهای ما را شهید کردن کجا بود؟ نسل کشی یکسال اخیر غزه کجا بود؟!!!
ناشناس۳۶۴۸۹۰۵۰۹:۴۷:۴۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
هنر با مقاله و دستور و شعار قابل جهت دهی نیست. این مردم هستن که تشخیص میدن چه چیزی بر قلبشان می نشیند و صدای آنهاست
ناشناس۳۶۴۸۹۶۸۱۰:۳۲:۴۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
آدم منطقی با عقل تصمیم میگیره ، نه با قلب
ناشناس۳۶۴۹۰۷۸۱۱:۲۷:۵۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
مسلمانان صدر اسلام با قلبشون به پیامبر ایمان آوردن. وگرنه عقل معاش می گفت منافع در اینه که سمت بزرگان قریش باشن
.۳۶۴۹۶۱۶۱۸:۲۱:۵۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
محل درک و دریافت هنر قلب هست
ناشناس۳۶۴۸۹۳۱۱۰:۰۴:۲۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
مثل اینکه با یه مشت یاغی روبرو بشی اونوقت بگی بیاید بشینیم با هم نسکافه بخوریم
ناشناس۳۶۴۸۹۳۵۱۰:۰۷:۴۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ذهن‌این‌جوان‌متوهّم‌،مشوّشه ونمیتونه‌غیرازتشویش‌وتحقیر چیزدیگه‌ای‌بدونه‌وبخونه درهیچ‌کشوردیگه‌ای‌شروین‌ها زمینه‌ی‌رشدقارچی‌وضداجتماعی‌ وضدامنیتی‌وضدفرهنگی‌پیدا نمیکنن‌‌بجزایران برای‌اصلاح‌امورفرهنگی‌ساختارها روبایددگرگون‌کرد
ناشناس۳۶۴۸۹۵۵۱۰:۲۵:۰۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
ذهن بیشتر جوانان این مرزو بوم همینطور است کافی است کمی اطراف خود را ببینید ودنبال علل آن بگردید پاک کردن صورت مسئله این بلا را سرمان آورده
ناشناس۳۶۴۸۹۶۱۱۰:۲۸:۱۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
تشویقهای ناآگاهانه و احساسی این جوان رو به باتلاق توهُم سوق میده
ناشناس۳۶۴۹۰۲۱۱۰:۴۹:۲۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اتفاقا مضمون اشعار و حرفای ایشان حرف دل خیلیهاست .
ناشناس۳۶۴۹۱۸۵۱۲:۵۱:۳۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
مگه فقط ایران توی خاورمیانه هست الان بزرگترین خریدار تسلیحات جنگی جهان اسرائیل هست من این آهنگ رو گوش میدم تک تک عکس‌ها و فیلمهایی که از غزه و نسل کشی دیدم میاد جلوی چشمم.
ناشناس۳۶۵۲۱۱۴۱۴:۵۹:۱۳ ۱۴۰۳/۸/۱۴
ای مسلمانان حداقل در مهربانی و مماشات با مخالفان پیرو پیامبر خدا باشید .
ناشناس۳۶۴۸۹۵۷۱۰:۲۶:۱۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
جنگ و نظامی گری کنونی در خاورمیانه بر سر تقسیم جهان بین قدرتهای محلی و جهانی است و در تضاد با منافع ملت‌ها قرار دارد. ملت‌ها صلح، آزادی و رفاه می خواهند.
کاوه۳۶۴۸۹۷۸۱۰:۳۴:۵۷ ۱۴۰۳/۸/۱۲
هنرمندان ایرانی بالاخص هنرپیشگان و خواننده ها علاقه زیادی به کپی برداری دارند و علاقه ای به نوآوری ندارند. کسانیکه جنگ ایران و عراق را بیاد دارند می دانند که وقتی صدام با تمام قوا به ایران حمله کرد همه مردم اعم از ارتشی و سپاهی و بسیجی به جبهه ها رفتند زیرا تمامیت ارضی ایران برایشان مهم بود اما حالا که اسرايیل به سوریه و لبنان و فلسطین حمله کرده می گویند مشکل خودشان است ما نباید دخالت کنیم غافل از اینکه اگر امروز اسرايیل ،لبنان و سوریه و فلسطین را می زند فردا سراغ ایران و سایر کشورها هم می رود پس تا می توانیم باید خودمان را از نظر دفاعی مجهز کنیم تا جرات حمله را پیدا نکند و گوش به حرف این هنرمندان به اصطلاح متجدد ندهیم که جز جیب خودشان به چیزی فکر نمی کنند . آنچه که مهم است حفظ جان و مال و ناموس مردم است . مرگ بر آمریکا و اسرايیل .
ناشناس۳۶۴۸۹۹۳۱۰:۴۰:۱۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
جناب طالقانی به نظرم شما یا اشتباه می کنید یا بهانه می گیرید.
عليرضا۳۶۴۹۰۰۰۱۰:۴۲:۲۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
بسيار اثر زيبايي بود و بر دل نشست ، همان كاري كه يك اثر هنري بايد با روح انسان نمايد .
ناشناس۳۶۴۹۰۶۹۱۱:۲۲:۰۲ ۱۴۰۳/۸/۱۲
به اندازه کافی صداهای جنگ طلب در خاورمیانه وجود دارد، حالا اگر فردی در فضای مجازی ۲ دقیقه آهنگ ضدجنگ بخواند … شاید بتوان تحمل کرد!
ناشناس۳۶۴۹۱۱۸۱۲:۰۸:۳۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شنیدم همین الآن ولی زیاد شبیه imagine نیست imagine به یه موضوع نپرداخته و معانی بسیار زیادتر داره یه چیز دیگه اینکه آینکه آقای طالقانی ما الآن وسط جنگیم ولی معلوم نیست چرا شما اینو اصلا حس نمیکنی
ناشناس۳۶۴۹۱۳۵۱۲:۱۷:۵۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
خیلی زور زده اید که بگویید شروین خواننده خوبی نیست درست نمی گوید و تقلید کرده و کلا بد است.
علی۳۶۴۹۱۳۸۱۲:۲۰:۱۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
جنگ ابعاد مختلف داره و ویرانی اقتصادی یکی از ابعاد اونه، وقتی با تنها تصمیم یک حمله اوضاع اقتصادی بدتر بدتر میشه یعنی شما در جنگ هستی، حتما لازم نیست به مرزهات حمله بشه.....
دریا۳۶۴۹۱۵۹۱۲:۳۵:۱۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شروین از صلح گفته بدون اینکه از جایی در خاور میانه اسم بیاره چطور به این نتیجه رسیدید که برای ایران و بر علیه منافع ایران خونده
مهر۳۶۴۹۱۶۳۱۲:۳۷:۲۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اگر شخص یا گروهی به خانه و محل سکونت آقا شروین حمله کند و امنیت او را سلب کند و یا حتی او را فقط تهدید کرده و بترساند آیا باز هم او از صلح خواهد گفت و جهان عاری از جنک را خواهد سرود؟
ناشناس۳۶۴۹۱۶۴۱۲:۳۷:۳۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
کلا گفت خاور میانه نگفت ایران که جبهه میگیرید ما کلا خاورمیانه هر روزش یا جنگه یا در آستانه جنگه .
آشنا۳۶۴۹۱۷۱۱۲:۴۴:۱۳ ۱۴۰۳/۸/۱۲
حیف وقت و انرژی و هزینه که برا پرداختن به محتواهای این سرسپرده ی توهمات صرف کرد.باید ممنوع الکار بشه
ناشناس۳۶۴۹۱۷۶۱۲:۴۷:۰۷ ۱۴۰۳/۸/۱۲
به نظر من شروین عالی و خیلی هنرمنده و صدای خیلی خوبیم داره
ناشناس۳۶۴۹۱۹۱۱۲:۵۳:۴۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
بنظر من شروین حاجی پور خواننده ی خیلی خوب و با استعدادی هست کسانی هم که میگن شروین بد صداست و استعداد نداره بنظرم صداقت ندارند.
ناشناس۳۶۴۹۸۰۸۲۰:۵۶:۵۷ ۱۴۰۳/۸/۱۲
صداش خاص نیست شبیه هزاران نفر دیگه است
ایران من۳۶۴۹۲۰۳۱۲:۵۸:۵۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
این فقط معروف شدن براش مهمه .
فرهاد۳۶۴۹۲۱۱۱۳:۰۱:۵۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
نگارنده‌ی این نقد صرفا قصد کوبیدن یک اثر هنری مستقل که در جهت عکس دیدگاه وی است را داشته.
مینو فقیه. دکتر اظفال۳۶۴۹۲۵۷۱۳:۳۱:۰۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شروین پسر ایران است. وقتی اهنگی 50 میلیون ویو می خوره یعنی همه ایران دیدند وهمه شروین رو دوست دارند. او نابغه است.
ناشناس۳۶۴۹۲۶۲۱۳:۳۲:۵۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
واقعا نویسنده فکر می‌کند، کشور در جنگ نیست؟؟!! پس رشد اقتصادی منفی که سالهاست در کشور وجود داره برای چیه؟!
اسفندیار رفیعی کشتلی۳۶۴۹۳۶۵۱۴:۳۹:۱۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
وقتی به یه بی سروپا فارغ از بی سوادی اش ضریب می‌دهید به نحوی او را به خیانت به کشور تشویق میکنید
یحیی۳۶۴۹۳۷۱۱۴:۴۴:۱۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
حمله کننده یا مهاجم در مقابل نیروی مقابل خود که مدافع نامیده می شود عملی انجام می دهد که جنگ نامیده می شود نمی توان گفت که واکنشی که مدافع در مقابل مهاجم انجام می دهد جنگ نیست و می تواند تا قیام قیامت بر طبل دفاع(جنگ) با تحریف معانی آن بکوبد بلکه اصرار بر دفاع بدون در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان عملی دور از تدبر و دور اندیشی است.
ناشناس۳۶۴۹۳۷۳۱۴:۴۵:۱۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
یک نفر بدون هیچ امکانات اثری ارائه کرده حتما اثر گذار بوده که جنابعالی این همه صغری و کبری براش ردیف کردی این همه نظر تو همین خبر نوشته شده یعنی تاثیر گذاشته هنر یعنی همین حالا شمامقایسه کن با آثار خودی که شب و روز از تمام رسانه ها پخش میشه چرا اثر لازم و مورد نظر شمار و نداره؟
ناشناس۳۶۴۹۳۸۳۱۴:۵۲:۲۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
دلار شده هفتاد هزار تومن 5 ارتشی بی گناه هم کشته شدن بعد جنگ رو انکار می کنید ؟
ناشناس۳۶۴۹۴۰۸۱۵:۰۹:۱۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اولا منحصرا در مورد ایران نیست این ترانه و در مورد خاورمیانه است. ثانیا در جهنم بودن خاورمیانه با وجود جنگ ویرانگر اسرائیل علیه حماس و حزب الله لبنان و کشته شدن دهها هزار نفر و ویرانی غزه و جنوب لبنان تردیدی وجود ندارد. ثالثا شروین حاجی پور از خیلی بسیار وطن دوست تر و ایرانی تر است.
صمصام۳۶۴۹۴۱۴۱۵:۱۱:۲۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
مردم اگر نخواهند گوش نمی‌کنند اما اگر بخواهند گوش‌میکنند
صمصام۳۶۴۹۴۲۲۱۵:۱۷:۳۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اقای پژوهشگر تو شعر این آهنگ کلمه ای از ایران نیامده مقصود شاعر کل منطقه خاورمیانه است خاورمیانه ای که اکنون جای جای اش مثل جهنم است نمیدونم چطوری به نتیجه رسیدین که مقصود شاعر از خاورمیانه ایران بوده؟؟؟
ناشناس۳۶۴۹۵۱۱۱۶:۲۲:۲۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اما از سوی دیگر کسانی هستند که با ایده ضدجنگی به تقبیح جنگ پرداخته و علیه مقاومت فعالیت میکنند.
ناشناس۳۶۴۹۵۴۴۱۶:۵۵:۵۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
جنگ خوب نیست و صلح خوبه . اما در مورد اسرائیل به هیچ عنوان فکر نکنید اگر ما جوابش رو ندیم کوتاه میاد . به این نکته توجه کنید که اسرائیلی ها یک مشت آواره وحشی هستند و رفتارشان با مردم فلسطین ثابت کرده هر چه کوتاه تر بیاییم آنها هارتر میشن . باز هم در مورد جنگ باید نخبه های جنگی ما نظر بدهند و ما تابع اونها باشیم . و به هیچ عنوان پشت نیروهای نظامی و ارتش دلیرمان را خالی نمیکنیم . اگر لازم باشه خودمون هم اسلحه به دست بگیریم برای دفاع از خودمون . ایران هیچ وقت دنبال جنگ نبوده ‌
ناشناس۳۶۴۹۵۴۹۱۷:۰۳:۳۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اگر منظور شروین دفاع مشروع ایران باشه نظر نویسنده محترم درسته اگر منظور شروین کل خاورمیانه و مردم فلسطین و خصوصا مردم مظلوم غزه باشد آهنگ شروین درسته .
حامد۳۶۴۹۵۵۹۱۷:۱۲:۱۰ ۱۴۰۳/۸/۱۲
مگر خواننده حتما باید چهچه بزند تا هنرمند شود؟! شروین حاجی پور برندهٔ جایزهٔ بین المللی گرمی شد ، شما بهتر از اون داورهای جهانی توانایی تشخیص دارید؟! ضمنا چجوری برداشت کردید که مذمت جنگ در این اهنگ ، به معنی عدم مقاومت هست؟! منظور شروع نکردن جنگ است،نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا...تا جایی هم که ما میدانیم جنگ هرگز چیز خوبی نبوده و معنای مثبتی نداشته
ناشناس۳۶۴۹۵۸۲۱۷:۲۹:۰۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
زنده باد شروین دوست داشتنی و محبوب .
احسان۳۶۴۹۶۰۹۱۸:۱۱:۱۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
شما متوجه نشده اید که این آهنگ از زبان چه کسی گفته شده است. این آهنگ از زبان یک فلسطینی خوانده شده. یک بار با این ذهنیت گوش بدید بعد قضاوت کنید
احسان۳۶۴۹۶۱۳۱۸:۱۵:۳۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
وقتی یکی نه به جنگ میگه، در واقع نه به تجاوز میگه. نه به جنگ معنیش نه به دفاع نیست که. ما خودمون وزارت جنگ نداریم. اما وزیر دفاع داریم.
ناشناس۳۶۴۹۶۲۰۱۸:۲۳:۴۸ ۱۴۰۳/۸/۱۲
آخه درست گفته خاورمیانه شده جهنم پس چیه ؟؟؟
ناشناس۳۶۴۹۶۲۶۱۸:۲۸:۴۹ ۱۴۰۳/۸/۱۲
چکار دارید بزارید بخونه، من به شخصه نه از شعرش و نه از موسیقیش و نه از صدای خواننده خوشم نمی آید ولی ایشان هم یک نظری دارند و تا این نظر بر آزادی دیگران اثر ندارد نباید با ایشان برخورد کرد.
عمران۳۶۴۹۷۱۳۱۹:۳۵:۱۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
یک جوانی در اتاق شخصی خودش با کمترین امکانات در عرض دو روز آهنگی میسازد و میلیونها نفر بازدید کننده میگیرد. نزدیک به بیست میلیون بازدید در دو روز. آیا به عنوان یک پژوهشگر همین مساله یک پدیده ی جالب نیست که چطور سازمان های عریض و طویل دولتی خودمان با بودجه های هنگفت و سرسام آور از ساخت محصولات فرهنگی با اثر گذاری بالا باز میمانند و بودجه ی کشور را هدر میدهند و بعضا تاثیر معکوس میگذارند ولی یک جوانِ دست تنها تا این اندازه قدرت تاثیر گذاری دارد؟
ناشناس۳۶۵۰۷۱۲۱۳:۱۶:۴۵ ۱۴۰۳/۸/۱۳
دمت گرم بهترین کامنت این صفحه بود کامنت شما
وکیل خانم۳۶۴۹۷۷۹۲۰:۲۴:۳۵ ۱۴۰۳/۸/۱۲
با سلام نقد و تفسیر بسیار عالی داشتید این را هم اضافه کنید که جناب حاجی پور هر ترانه ایی که میخواند با همان ریتم و ملودی اهنگ زن زندگی عوام فریبگونه اش دارد و دستاورد دیگری نیز ندارد تا چتد سال دیگه هیچ نامی از این فرد نخواهید شنید چون مجازی ادمها را برای مدت کوتاه پر و بال میده بعدش نابود میشن.
ناشناس۳۶۴۹۸۰۶۲۰:۵۶:۳۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
خواننده واضحا آرزوی صلح در خاورمیانه ی همیشه در جنگ رو داره کجای این خواسته مشکل داره که اینا رو نوشتید؟
ناشناس۳۶۴۹۸۱۷۲۱:۰۷:۰۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
همینکه ایشون بارها گفته و حتی سروده که من مال رفتن نیستم و همینجا میمونم اما شما ایشون رو تحویل نمیگیرید..
گلیج۳۶۴۹۸۵۸۲۱:۵۰:۳۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
موضوع نه به جنگ به زمان و مکان خاصی مربوط نمیشود وارتباط شکست ارتش های اروپا از المان نازی به نوشته های ادبی ان دوره فرافکنی است . درهرصورت دست درازی بیگانگان به میهن حتما عواقب دارد .
سعید۳۶۴۹۸۶۵۲۱:۵۸:۳۱ ۱۴۰۳/۸/۱۲
منظور شروین از این اهنگ اینه که مخالف جنگه.جنگی که مردم ایران نمیخان.
ناشناس۳۶۴۹۸۸۱۲۲:۰۸:۴۴ ۱۴۰۳/۸/۱۲
این بابا بیشتر شبیه دست دنده است تا خواننده
رکسانا۳۶۵۰۰۵۷۲۳:۲۷:۰۶ ۱۴۰۳/۸/۱۲
اگر یاد می گرفتیم به سلیقه همدیگه احترام بزاریم هیچکدوم از شعر هایی که نوشتید و حتی این پست،وجود نداشت .
محمدیار حقدوست۳۶۵۰۱۶۶۰۱:۴۶:۲۹ ۱۴۰۳/۸/۱۳
شروین کارش عالی است
ناشناس۳۶۵۰۴۳۳۱۰:۰۳:۵۴ ۱۴۰۳/۸/۱۳
کارش سیاه نماییه
ناشناس۳۶۵۰۴۳۵۱۰:۰۵:۰۴ ۱۴۰۳/۸/۱۳
نیاز به مشاوره داره
سعید۳۶۵۰۵۱۳۱۰:۵۵:۱۸ ۱۴۰۳/۸/۱۳
چه بخواهید چه نخواهید شروین خواننده نسل امروزه و بسیار تاثیر گذاره...هنر رو نمیتونین سفارشی سازی بکنین تمام.
بوشهری۳۶۵۰۵۵۷۱۱:۳۲:۱۶ ۱۴۰۳/۸/۱۳
میخواستم به نقاد ،جواب بدهم دیدم خدا هزاران شکر ۹۹ درصد کامنت ها با شعور ودانائی جوابش دادند .
ناشناس۳۶۵۰۶۵۸۱۲:۵۲:۲۵ ۱۴۰۳/۸/۱۳
آخه این تحفه اینقدر ارزش داشت که راجع بهش مطلب بنویسی؟ اون هم این همه؟ خیلی اشتباه فاحشی کردی الف. الکی بزرگش داری میکنی بدون اینکه خودت بدونی چیکار داری میکینی
حسین۳۶۵۲۱۷۹۱۵:۳۳:۵۶ ۱۴۰۳/۸/۱۴
اری بسیار بجا گفتی ، هی دم بدم حاجی پور را حیف اینقدر بزرگش نکنید ، بعضی میخوان اون بالا برسند ، نمیتونن اونجا رو پایین میارن ، نه هر که سر تراشد قلندری داند آقای حاجی پور ، به چهار تا جوان رفتی که دوست داشتن حرفه تازه بشنوند متاسفیم اصالت جوان ایرانی نه تو دانی نه من ، با چهارتا دودو کردن بقول بنان موسیقی دان یاروشنفکر نمیشوی.
ناشناس۳۶۵۰۶۷۵۱۳:۰۰:۲۳ ۱۴۰۳/۸/۱۳
متاسفانه خیلیها دچار این بیماری شدن وجمعییت بالایی دارن شروین اصلا صدا نداره البته نظرشخصییه منه
ناشناس۳۶۵۰۷۳۵۱۳:۳۰:۳۰ ۱۴۰۳/۸/۱۳
شروین فقط یک خواننده خوش صدا است
ناشناس۳۶۵۱۴۲۱۰۲:۵۷:۳۱ ۱۴۰۳/۸/۱۴
این آهنگ در واقع نوعی آرزو از طرف شروین حاجی پور است .
ناشناس۳۶۵۱۹۷۷۱۳:۲۶:۵۶ ۱۴۰۳/۸/۱۴
تمام این حرفابه کنار نه به جنگ
حسین۳۶۵۲۰۳۲۱۴:۰۹:۱۷ ۱۴۰۳/۸/۱۴
شروین بعد از( برای) دیگه فکرش منحرف شد و دنبال هنر و موسیقی نیست همونطور که اهنگاش ساده و بدون خلالقیت و زیبایی خاصی هست ترانه هاش هم بدون فکر و برای جلب توجه عده خاصی شده/همه قبول دارن جنگ بده ولی خاورمیانه زمین بازی جنگ سالار هایی شده که از غرب و شرق وارد منطقه شدن / دفاع از خاک و کشور خارج از حکام و رژیم های سیاسی اداره کننده اون زیباترین وظیفه ماست ....
علی۳۶۵۲۳۴۹۱۶:۵۳:۵۰ ۱۴۰۳/۸/۱۴
عزیز تحلیلگر، همین جوانی زاده و ریشه در این آب و خاک؛ تنها با یک میکروفون و موبایل، ذهنیت جنگ طلبانه ای را که بر کل جهان سایه افکنده به چالش کشیده و این خود گویای بزرگی کار اوست.
تورج۳۶۵۲۶۳۷۲۰:۱۵:۵۳ ۱۴۰۳/۸/۱۴
سلام اینکه خاورمیانه چرا همیشه در آتش جنگ است و مردمش در فقر و وحشت و اعتراض به وضع موجود هستند.... درک اش خیلی ثقیل است؟ حال به هر زبانی گفته شود.
مسلم حسينی۳۶۵۲۶۴۷۲۰:۲۵:۱۰ ۱۴۰۳/۸/۱۴
البته جنگ خیلی وحشتناک هست. البته آقای حاجی پور جوان وبی تجربه هست
سرباز۳۶۵۳۰۸۸۰۷:۲۹:۴۱ ۱۴۰۳/۸/۱۵
در یک جمله هر انسان عاقلی با جنگ که حاصلی جز کشتار ، خونریزی، فقر و فلاکت ندارد مخالف است .
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. آقایان، وقت کردید به مشکلات مردم هم فکر کنید!

  2. عصبانیت شدید علم الهدی از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب/دولت برای راضی کردن مردم در بحث ناترازی ها، بی حجابی را آزاد کرد!

  3. مخاطبان‌مان را فراری ندهیم !

  4. نامه کمیسیون امنیت ملی به دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب ظریف

  5. خداحافظی مردم با گوشت؟!

  6. مردم دو درجه کمتر، دولت ۱۰ درجه!

  7. ژاله علو درگذشت

  8. هیچ قدرتی در زمین، دریا و هوا یارای غلبه بر سپاه را ندارد

  9. سرلشکر سلامی: هیچ قدرتی در عالم، یارای غلبه بر سپاه را ندارد

  10. تندروها از دولت انتقاد نمی‌کنند، انتقام می‌گیرند

  11. کالبدشکافی شایعه استعفای پزشکیان/ ماموریت چینی برای لاریجانی؟

  12. خشم سلطنت طلبان از مقایسه فرح پهلوی و اسماء اسد در بی بی سی فارسی به روایت رسانه اصولگرا/ موج فحاشی به راه افتاده است

  13. گزافه گویی نتانیاهو درباره ایران

  14. تازه‌ترين تأملات نظامي

  15. عارف: مچ گیری هنر نیست/ حق نداریم در زندگی مردم تجسس کنیم

  16. هشدار عباس عبدی: پزشکیان آخرین فرصت است/ مقاومت مقابل رفع فیلترینگ و اصرار بر اجرای مصوبه حجاب چیزی جز نقض پیمان است؟

  17. وکالتی نمی‌جنگیم، مستقیم می زنیم؛ آیا ایران به تنهایی از پس کار خود برمی‌آید؟

  18. افشای اسرار پیجرها ؛ مواد منفجره دقیقا کجا جاسازی شده بود؟ | مأمور موساد: ۱۰ سال آن‌ها را غیرفعال نگه داشتیم

پربحث‌های هفته

  1. تیر خوردن که چیزی نیست، تکه تکه هم شده اند! اما...

  2. چرا مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند؟!

  3. آقایان، وقت کردید به مشکلات مردم هم فکر کنید!

  4. سردار فدوی: عملیات وعده صادق ۳ ‌حتماً اجرایی خواهد شد

  5. چرا به مردم نمی گوئیم! 

  6. چه کسی ماجرای قطعی برق را درست روایت می‌کند؟!

  7. عصبانیت شدید علم الهدی از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب/دولت برای راضی کردن مردم در بحث ناترازی ها، بی حجابی را آزاد کرد!

  8. واشنگتن پست: رفتار امریکا و اسرائیل ایران را به سمت سلاح هسته ای سوق می دهد

  9. توهین جنجالی حمید رسایی به پزشکیان بعد از بغض کردن برای همسر مرحومش

  10. مخاطبان‌مان را فراری ندهیم !

  11. توضیح فرزند پزشکیان درباره نقش خود در عزل و نصب‌ها

  12. نظر روحانی نسبت به جلیلی/ اگر از دغدغه فیلترینگ فارغ شدید، برای ارزش پول ملی هم فکری کنید!/ پاسخ فواد ایزدی به حاشیه‌های یک مصاحبه

  13. استقبال از موضع اخیر قالیباف/ سهم‌خواهی‌ها صدای پسر رئیس‌جمهور را درآورد

  14. نشاطی که نباید از دانشگاه دریغ شود

  15. نامه کمیسیون امنیت ملی به دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب ظریف

  16. تخریب قبور شهدای مدافع حرم در جنب حرم حضرت زینب(س)

  17. امان از این یاغی!..

  18. همسایه جدید اموی - صهیونی اردوغان!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: تیم اقتصادی آقای پزشکیان حتی الفبای اقتصاد را هم بلد نیست/ مسئله حجاب برجسته می‌‎شود تا مردم سراغ مطالبات مهم نروند

  20. خداحافظی مردم با گوشت؟!

  21. مردم دو درجه کمتر، دولت ۱۰ درجه!

  22. رهبر انقلاب: ریاکاری روش همیشگی استعمارگران و سرمایه‌داران غربی است

  23.  کاسبان تسلیم و شلیک به اصلِ مذاکره در رسانه‌های اصلاح‌طلب

  24. اسد در سوریه؛ نه دولت_ ملت سازی، نه رفاه!

  25. توجه به زبان بدن در فضای بین المللی/ سقوط آزاد مهدی نصیری/ جهانگیری: اژه‌ای پای کار رفع حصر است

آخرین عناوین