دشمن تراشی برای خدا !

حسین علی زاده، گروه اقتصادی الف،   4030803121 ۱۶ نظر، ۱ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
دشمن تراشی برای خدا !

در شرایطی که بانک های کشور اعم از دولتی و خصوصی در اعطای وام به مردم عادی سختگیرانه عمل می کنند و اساسا شیوه پرداخت وام در سال های اخیر بیشتر بر اعتبارات خرید کالا متمرکز شده،  برای کسانی که نیاز مالی پیدا می کنند چه راهی باقی می ماند جز متوسل شدن به آگهی های رنگارنگ وام فوری که با توجه به تقاضای بسیار بالای موجود در جامعه رشد حیرت انگیزی هم یافته اند. وام هایی که بر خلاف شرایط بانک ها بسیار سهل الوصول هستند و در ازای دریافت سفته به سرعت هم نقدا پرداخت می شوند اما همه می دانیم که نامش چیزی غیر از وام است! یا در بهترین حالت خرید و فروش وام است که آن هم خالی از شبهه های ربوی و غیر ربوی نیست.

 در تماس با یکی از این آگهی دهندگان که بالغ بر چند خط تلفن هم دارند خانم پاسخ دهنده مبالغ وام را اعلام و تاکید می کند شرایط فقط سفته ای است که به مبلغ دوبرابر وام پرداختی و و با بازپرداخت ۱۸ یا ۲۴ماه دریافت می شود! 

شاید بگویید یک فرد معتقد به ارزش های دینی یا حتی ارزش های انسانی چرا باید زیر بار این کار برود اما متاسفانه ماجرا به سادگی این پرسش و در سطحی صرفا فردی قابل پاسخگویی نیست. جدا از افزایش آگهی های مربوط به این رفتار شنیع اجتماعی و اقتصادی که خود حاکی از تقاضای قابل توجه در این بازار است باید مانند همه پدیده های اجتماعی دیگر که در یک تحلیل «رابطه مند» و نه «فردی» قابل فهم و تبیین هستند به دنبال عناصر مرتبط با این پدیده گشت که در گسترش آن دخیلند و چنانکه در ابتدای این نوشته آمد هیچ عاملی  موثرتر از رفتار بانک ها در این زمینه نیست. 

حتی اگر در تحلیل این پدیده به جای تحلیل اجتماعی و ساختاری، به خود افراد و نقش باورهای آنان هم مراجعه کنیم آیا کسی توانسته به این سوال افراد جامعه پاسخ بدهد که واقعا فرق سودهای دریافتی و پرداختی بانک ها آن هم وقتی که کاملا دقیق و محاسبه شده صورت می گیرد -و گاه همراه با جریمه و وجه التزام هم هست- با اعطای وام به همین شکل در خارج  از بانک چیست؟! چرا اولی رواست و دومی ناروا؟!  البته که پاسخ های مختلفی داده شده اما در قانع کننده بودن آن ها آن قدر تردید وجود دارد که حتی بسیاری از عالمان دینی هم، در ایران یا سایر کشورهای مسلمان آن را نپذیرفته اند. اینکه گفته شده قرارداد بین بانک و مشتریان قرارداد وکالت است نه قرض که سود دادن و سود گرفتنش آن هم با این اعداد ربا باشد از نظر بسیاری از دین شناسان کمکی به رفع شبهه ربوی بودن رفتار بانک ها نمی کند. در قرارداد وکالت گفته می شود وکیل (بانک)، سپرده های مردم (موکلان) را به کار می اندازد و آنها را در سود و زیان این کار اقتصادی شریک می کند. آیا بانکی را دیده اید که در سرمایه گذاری اش اعلام زیان بکند و به این دلیل پرداخت سود به سپرده ها را منتفی کرده باشد؟ به نظر نمی رسد قدرت بازپرداخت منظم سود از سوی بانک ها به دلیل سودآوری مجموع سرمایه گذاری های بانک ها ( علیرغم برخی زیان ها) باشد بلکه این امر را احتمالا باید بیشتر تابعی از قدرت بانک ها در خلق پول دانست!   

از آن سو کدام وام گیرنده عادی، جز با نیت و انگیزه رفع هزینه های روزمره اش ، نه سرمایه گذاری، وام (در واقع قرض) می گیرد، تا با این توجیه که بانک ها باید در سود سرمایه گذاری وام گیرنده شریک باشند، در بازپرداخت این وام، بهره های بالای ۲۰ درصد از وام/قرض گیرنده دریافت شود؟! آن هم با جریمه و وجه التزام! 

وقتی برای این دست سوال ها و نمونه های مشابه دیگر پاسخ قانع کننده یا دستکم مورد پذیرش اکثریت وجود ندارد، وقتی دریافت وام از بانک ها بسیار دشوار و بعضا ناممکن شده است، وقتی دشواری های معیشتی عرصه را بر مردم تنگ کرده تعجبی ندارد که اینچنین شاهد گسترش بی محابا و علنی دشمنی با خدا باشیم! در واقع باید گفت این بانک ها هستند که برای خدا دشمن تراشی می کنند! آن هم در شرایطی که بر اساس ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی ایران،  ربا، جرم و برای آن مجازات در نظر گرفته‌ شده است: «مرتکبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطهٔ بین آن‌ها علاوه بر ردِ اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۴۳۰۶۶۰۹:۳۸:۲۱ ۱۴۰۳/۸/۷
صندوق های قرض الحسنه زیاد در کشور هست که به راحتی وام می‌دهند منتهی بازپرداخت آنان کوتاه مدت هست!
ناشناس۳۶۴۳۱۲۱۱۰:۴۶:۵۶ ۱۴۰۳/۸/۷
وام قرض الحسنه و بدون ربا وقتی محقق می شود که نرخ تورم بسیار پایین باشد. مثلاً در ژاپن که نرخ تورم 1-2 درصد است، می توان آن را اجرایی کرد.
ناشناس۳۶۴۳۰۸۳۱۰:۰۰:۰۲ ۱۴۰۳/۸/۷
وقتی نرخ تورم رسمی 40% و نرخ تورم واقعی 100% است، چطور می توان از بانکها انتظار داشت که وام با بهره کم بدهند؟ چطور می توان از مردم انتظار داشت که همینطوری پول خودشان را به دیگری قرض دهند؟ آیا خود شما حاضرید؟
ناشناس۳۶۴۳۰۸۴۱۰:۰۱:۳۳ ۱۴۰۳/۸/۷
دادن و گرفتن سود، اساس بانکداری است. هیچ بانکی بدون سود و بهره (ربا) نمی تواند کار کند.
ناشناس۳۶۴۳۱۲۰۱۰:۴۶:۳۶ ۱۴۰۳/۸/۷
رباخواری حرام است. چطور میشود که هزاران میلیارد تومان بدهی بدهکاران ( قشر خاص!) بانک رو ورشکست نمیکنه ولی اگه بانک ربا و نزول نخورد (حرام خدا) به زعم شما بانک ورشکست میشود؟
ناشناس۳۶۴۳۰۸۵۱۰:۰۲:۵۴ ۱۴۰۳/۸/۷
آیا در صدر اسلام بانک، چک، سفته، حواله، بورس..... وجود داشته است؟
ناشناس۳۶۴۳۰۸۷۱۰:۰۶:۵۶ ۱۴۰۳/۸/۷
سلام این سودها قطعا ربا هست حالا برای منافع خودشون کلاه شرعی درست کنند، تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمیکنه. هرکس هم میگیره واقعا مجبوره.
ناشناس۳۶۴۳۱۱۲۱۰:۳۶:۳۷ ۱۴۰۳/۸/۷
این ها سود نیستند. اینها مافات نرخ تورم هستند.
ناشناس۳۶۴۳۱۲۳۱۰:۴۹:۵۰ ۱۴۰۳/۸/۷
کل دارایی من 800 میلیون پوله که نمی دانم باید کجا سرمایه گزاری کنم گذاشتم بانک و سود می گیرم در حالی که بقیه سکه و دلار می خرند و سود می کنند حدود 500 میلیون را در سال 98 وارد بورس کردم و سهام پالایش و پتروشیمی خریدم که اقلا برای هر کدان 70 درصد در ضرر هستم
ناشناس۳۶۴۳۰۹۳۱۰:۱۰:۴۰ ۱۴۰۳/۸/۷
در قران آنقدر که به پاکدستی و راستگویی و پرهیز ار ربا خواری و احترام به پدر و مادر و گفتار پاکیزه توصیه شده به حجاب زنها توصیه نشده من هر چه یادم هست کاهش ارزش پول ملی و ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و کم تحرکی مردم ایران و مشکلات ناشی از آن و مشکلات محیط زیست و مدیریت منابع آب و جزایر سه گانه جزو دغدغه های جامعه بوده ولی کم توجهی مسئولان ما را به بحرانهای عجیب در تمام این موارد رسانده است.
ناشناس۳۶۴۳۱۴۳۱۱:۰۵:۲۳ ۱۴۰۳/۸/۷
اینکه مسائل دیگر بسیار مهمتر باشد دلیل نمی شود که مساله دیگر مهم نباشد. مطالبه حل شدن مسائل دیگر ربطی به اینکه بگوئیم مساله دیگر رها شود ندارد علاوه بر اینکه مگر در مورد مساله حجاب مسئولین چقدر جدی گرفته اند؟ آن موقع که گشت ارشاد بود مگر در چند خیابان بود؟ حجاب بیشتر حاشیه دارد و بیشتر روی آن بحث می شود وگرنه در مورد آن هم کار جدی نشده
سعید۳۶۴۳۱۳۴۱۱:۰۱:۰۱ ۱۴۰۳/۸/۷
کلا شما در همه موارد همین عملکرد دارید اول میگویید غرب اشتباه می کند بعد اسم اسلامی رویش میگذارید و ۱۰۰ برابر بدترش را اجرا میکنید! بخدا کار غلط غرب بهتر از ازمون و خطای بدون دانش شماست.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. درخواست شریعتمداری برای حمله رعدآسا به اسرائیل/ سکوت احمدی‌نژاد/ هنرمندان ایرانی که در ارتش اسرائیل فعالیت می‌کنند

  2. واقعیت های یک حمله 

  3. رهبر انقلاب: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری/کیفیتِ فهماندنِ قدرت و اراده ملت ایران به رژیم صهیونیستی را باید مسئولان تشخیص دهند

  4. احمدی‌نژاد کجاست؟ حقیقت سوزی در «هولوکاست سکوت»!

  5. همسایگی با مهران مدیری شرط عروس خانم !

  6. آخرین پیام های شهید شاهرخی فر ؛ راحت بخوابید ما بیداریم

  7. وطن‌فروشی به چه قیمتی!/ ماجرای توهین یک فوتبالیست بی‌وطن

  8. درخواست وزیر دفاع آمریکا از ایران

  9. مانکن زنده در ویترین فروشگاهی در تهران !

  10. علیه رژیم اسرائیل

  11. ادعاهای نتانیاهو درباره تاثیرات حمله اخیر به ایران

  12. تصویری از پنجمین شهید در حمله اسرائیل به ایران

  13. انتقاد معاون سیما از اداره «غیرحرفه ای» و «غلط» صدا و سیما در گذشته

  14. قتل هولناک افسر پلیس در یک ماجرای گنگستری + عکس

  15. قالیباف در هشداری به آمریکا: رژیم نامشروع صهیونی را مهار کن/پاسخ ایران به تجاوزگری قطعی است

پربحث‌های هفته

  1. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  2. صحبت‌های مهم معاون سیاسی وزیر کشور درباره اتباع/ « اتباع خارجی نیز برادر و خواهران ما هستند»  

  3. حمله اسرائیل به ایران/ عملیات موفق پدافند هوایی تهران/اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی کشور درباره فعالیت پدافندی بامداد امروز

  4. گوشه‌ای از مجاهدت دلاورمردان پدافندی ایران اسلامی

  5. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  6. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  7. درخواست شریعتمداری برای حمله رعدآسا به اسرائیل/ سکوت احمدی‌نژاد/ هنرمندان ایرانی که در ارتش اسرائیل فعالیت می‌کنند

  8. واقعیت های یک حمله 

  9. مصائب بنزینی پزشکیان!

  10. ادعای عجیب زیدآبادی در خصوص واکنش ایران به اسرائیل/ آسمان به ریسمان بافتن برای گران‌کردن بنزین/ کلنجار اصلاح‌طلبان با دولت پزشکیان

  11. ما و این رویای عادی بودن!

  12. رهبر انقلاب: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری/کیفیتِ فهماندنِ قدرت و اراده ملت ایران به رژیم صهیونیستی را باید مسئولان تشخیص دهند

  13. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  14. بازدید رهبر کره شمالی از تأسیسات موشکی راهبردی

  15. احمدی‌نژاد کجاست؟ حقیقت سوزی در «هولوکاست سکوت»!

  16. کوه اسراییل موش زایید!

  17. شهادت دو رزمنده ارتش در دفاع از حریم امنیت ایران

  18. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  19. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  20. واکنش زیباکلام به حمله اسرائیل به ایران

  21. صهیونیست ها به دنبال آزادی عمل در آسمان ایران

  22. ۳ واقعیت رسواکننده در مورد حمله اسرائیل به ایران

  23. اضطراب در چهره سردمداران رژیم صهیونیستی به هنگام صدور دستور تجاوز به ایران موج می زند

  24. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  25. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

آخرین عناوین