به بهانه ۸مارس روز جهانی زن فمینیسم ایرانی علیه زنان!

دکتر محسن سلگی، گروه سیاسی،   3991219074 ۱۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
فمینیسم ایرانی علیه زنان!

اقتضائات دنیای مدرن اسارت در پی دارد اما هم‌هنگام رهایی بخشی هم از خود نشان می دهد.

مدرنیته یکبار با اعطای حقوق حداقلی به بردگان و آزادی حداقلی آنها، یکبار با اعطای حقوق حداقلی کارگران و بار دیگر با توجه به زنان خود را بازآرایی و بازاتولید کرده است. در این میان، جریان حقوق و زن در غرب تنها جریانی بود که عمدتا اسارت و تنهایی و عسرت انسان ها را پدید آورد و تشدید کرد. فردگراترشدن انسان در غرب که یک عامل آن افکار افراطی زنان فمینیست در نبرد با مرد بوده و درباره مردانه بودن جامعه دست به اغراق و اغوا زدند، زیر پای زنان بسیاری را که مردستیز نیستند نیز خالی کرد. فمینیسم این واقعیت را تسریع کرد: مرد را از تکیه گاه بدل به موجودی کرد که زن همیشه دسترس اوست و دیگر چندان قرار نیست تکیه گاه زن باشد. امروز زنان موفق زیادی حتی به عنوان شخص اول کشورهای خود هستند که به خوبی می دانند حتی آنها هم به تکیه گاه احتیاج دارند و این ذات زیبای زن است که بیشتر فمینیست ها نتوانستند آن را درک کنند. ضمن اینکه اغلب این افراد، افرادی مبتلا به فرافکنی و روان نژندی هستند و با کینه با مرد برخورد می کنند.

فمینیسم عمدتا یک عامل تنهایی هم مردان و هم زنان است. فردگرایی و سبک زندگی مجردی از این جریان تأثیر منفی زیادی گرفته است. هرچند فردگرایی مثبت هم در غرب و هم در ایران وجود دارد اما وجود آن چندان وجودی و وجدبرانگیز نیست. دیگر چندان خبری از همدلی که مهمترین کانون و سرچشمه آن خانواده بود نیست.

 زن در مقام مادر مهمترین نماد و نمای همدلی و مراقبت است. بی وجه نیست که فمینیسم اخلاق خود را اخلاق مراقبت می نامد. اگرچه ادعایی منطبق بر حقیقت و دور از تناقضات اساسی نیست. می توان از اخلاق وظیفه، اخلاق سود، اخلاق لذت، اخلاق سعادت، اخلاق رستگاری، اخلاق فضیلت و درنهایت اخلاق مراقبت یا اخلاق فمینیسم یاد کرد اما واقع آن که بخش عمده ای از فمینیست ها و حتی بخشی بزرگ از قائلان به فمینیسم موج سوم نه تنها نسبتی با مراقبت و حمایت ندارند بلکه در تنور تقابل میان زن و مرد دمیده اند. مرتضی مردیها روشنفکر لیبرال هم در کتاب امنیت در اغماء به درستی می گوید که فمینیسم در ایران مسئله‌زنان است تا مسئله‌ی زنان. یعنی جنگیدن و زدن با مسئله است تا این که مسئله زنان باشد. واقعیت این است که مسئله امروز عمده زنان در جامعه ایرانی نه فمینیسم است نه بسیاری از دغدغه های فانتزی این جریان.

هرچند جریان فمینیسم در غرب به مراتب قابل دفاع تر بوده و بیش تر اهل دانش است و به اندازه نسخه بدلی و ایرانی آن دچار عقده گشایی نیست.

البته در خود غرب نیز فمینیسم دچار تناقض درونی جدی است. یک مصداق این تناقض آن است که از طرفی به کالایی شدن و نگاه ابزاری و بازاری به زن انتقاد می کند اما از سوی دیگر بعضا خانه داری را به عنوان شغل و چیزی که مرد باید در برابر آن تکلیف مالی داشته باشد مطرح می کند. تناقضی که به ایران نیز راه یافته و برخی سودای تنصیف یا نصف کردن اموال پس از طلاق و دادن حق طلاق به زن را هم دارند. از همان آغاز زندگی با نام طلاق زندگی را پیشاپیش آلوده به تردید و ترد و شکننده می کنند. گویی این رابطه پیشاپیش شکست خورده است.

در حالی که می بایست روابط زن و مرد در زندگی مشترک مبتنی بر عشق و فضیلت یا اخلاق درونی باشد؛ اخلاقی که نه از روی تکلیف قانونی بلکه از روی دوستداری و عواطف عمیق است. به سخن دیگر اتکای اصلی و اصیل آن بر اخلاق باشد نه قانون و عرف و یا چیزی دیگر. اقتصادی کردن خانواده و قداست زدایی از آن یعنی زیر یوغ منطق نولیبرال یا بازار رفتن. فمینیسم ایرانی اگرچه منتقد سرمایه داری باشد اما در دامان آن می ماند یا به دامان آن بازمی گردد. به سود سرمایه داری عمل کرده و سبب به کارگیری زن برای جذابیت بیستر مظاهر و سبک زندگی سرمایه سالار شده است. عطاءالله رفیعی آتانی به درستی می گوید که «اگر در غرب، بازار کنون مناسبات اجتماعی و سیاسی است، در نظام اسلامی و در ولایت فقیه، خانواده کانون است و خانواده مجرای ولایت است.» منطق بازار در غرب بر مسئله زن هم اشراف دارد.

خانواده جایی است که فرد محبت و مرجعیت، همدلی و گفت و گوی دیگرخواهانه و فداکارانه را تجربه می کند. این درحالی است که فمینیسم پیوند ازدواج به عنوان آغاز خانواده را بدل به قرارداد کرده و از همین جا سستی و موقتی بودن و سطحی بودن رابطه زناشویی شروع می شود.

آغاز پاراگراف پایانی این یادداشت را به نقلی از آنتونی گیدنز جامعه شناس مشهور انگلیسی می سپاریم. او در کتاب فراسوی چپ و راست می گوید فروپاشی خانواده از تضعیف جایگاه پدر آغاز شده است(نقل به مضمون). از پدرسالاری دفاع نمی کنم اما فروریختن جایگاه پدر توسط بیشتر فمینیست ها نابخشودنی و سبب ریختن آوار بر سر انسان از جمله زنانی شد که دغدغه های واقعی و انسانی دارند. تحقیر نقش مادری توسط آنها و انکار طبیعی بودن این نقش به زیان زنان هم تمام شد و این مهمترین تمایز و برتری را تخریب کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۰۴۶۲۰۶:۳۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مقاله بسیار ضعیفی بود. به عنوان یه زن و یه عنوان یه مادر که از مادر بودن خودش هم خیلی راضیه میگم که این اصرار شما برای اینکه بگین نقش مادری نباید تحقیر بشه و . . برای من اصلا خوشایند نیست. برای به شدت برای من یادآور این رویه است که میگن نقش مادری خیلی مهمه اما در عمل مادر رو موجودی بدون قدرت و حق انتخاب می‌خوان. من به عنوان یه زن در دهه چهارم زندگی نمیتونم فکر کنم خیلی خاص و ارزشمندم وقتی حق انتخاب بهم داده نمیشه، وقتی کنترل زندگی‌ام رو ندارم، وقتی در عرصه اجتماعی رسوا قدرتی ندارم (گفتم عرصه اجتماعی چون در زندگی خانوادگی همسرم خدا رو شکر با نویسنده هم‌نظر نیست)
سلگی۱۸۶۱۶۸۶۱۷:۰۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مشکلتان با این متن چیست؟ماده آن و یا صورت آن و یا هر دو؟ دقیق اشاره و استدلال کنید. مبهم گویی و کلی بافی کرده اید. کجایی این متن نقش مادری را تحقیر کرده؟!بلکه تقدیس هم کرده و این برخی فمینیست ها بودن که منکر این نقش شدن و دعوت به دوری از آن کردند و گفتند منشا انقیاد زن، بارداری است و او را خانه نشین و درجه دو می مند
ناشناس۱۸۶۳۲۱۶۰۷:۴۰:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اگر کمی دقیق تر کامنت را می خواندید متوجه می شدید. بله من به هر دو هم فرم و هم محتوای این مقاله اشکال وارد می کنم. اشکال فرم را دوستان دیگر در پایین تر دقیق اشاره کرده اند. جملات نیاز به ویراستاری دارند. در مورد مفهوم هم بحث تناقض است؛ اینکه از طرفی بگوییم نقش مادری نباید تحقیر بشه اما زنی که این نقش مادری بر دوشش گذاشته میشه رو به انواع مختلف تحقیر کنیم، نشان دهنده ایراد روش و استدلال ماست. مهم ترین تحقیر هم نداشتن حق انتخاب است. داشتن حق انتخاب یکی از اولیه ترین حقوق انسان بالغ و عاقل است. اما آیا زنان ما حق انتخاب دارند؟ آیا می توانند روش زندگی خود را انتخاب کنند؟ در انتخاب همسر؟ برای سفر؟ برای کار؟ در بیرون رفتن از خانه؟ در کدام یک از این موارد ما حق انتخاب داریم؟ وقتی حق انتخاب گرفته میشود، فرد تحقیر می شود. نمیشود در موقعیت های مختلف زنان را هم رده کودکان و افراد محجور در نظر بگیریم و بعد بگوییم که نه ما اصلا شما را که تحقیر نمی کنیم، داریم عزت و احترام هم می گذاریم. با شعار دادن اینکه نقش مادری نباید تحقیر شود، چیزی عوض نمیشه.
ناشناس۱۸۶۰۴۹۹۰۷:۰۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
الان جامعه آنقدر دریده و بی حیا شده که فلسفه ازدواج از بین رفته و ازدواج ها هم حالت صوری بخود گرفته است و اکثریت قریب به اتفاق نسل بی همه چیز کار نکرده برای خود باقی نگذاشته و سپس بصورت فرمالیته و اقدام نمایشی برایرازدواح انجام و پس از چندی از آمار محاکم روسن است که سر از کجا در می اورند
ناشناس۱۸۶۰۶۹۷۰۹:۱۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
تماما به سوی نمایشی مضحک میروند
ناشناس۱۸۶۰۹۳۲۱۱:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
تمام انسانها در نظر خدا با هم برابرند. حقوق انسانها هم باید از دید قانون و حاکمان برابر باشند. چه زن چه مرد، چه ترک چه فارس ...، چه غنی چه فقیر، چه مسلمان چه مسیحی...، چه خودی و چه غیر خودی.
ناشناس۱۸۶۱۲۸۸۱۳:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خدا بهتر انسان ها را می شناخت که یک پیامبر زن نفرستاد و الان حضور آنها در جامعه کاملا آشکار شده که خدا خیر زن و انسان ها را می خواست که زن را برای محیط خانه آفرید و نه محیط مردان
ناشناس۱۸۶۱۶۰۸۱۶:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
شخصیت و توانایی مدیریتی رهبران زنی همچون ایندیرا گاندی و آنگلا مرکل 1000 برابر از مردانی چون پوتین والاتر است.
ناشناس۱۸۶۲۳۲۲۲۱:۳۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خیلی دلت می خواد جامعه برگرده به دوران قاجار ؟؟ بی خیال شو داداش زنان بزودی موانع را خواهند شکست و حقوق برابر با شما دردانه های عالم خواهند داشت
علی رادمرد۱۸۶۰۵۲۶۰۷:۲۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
حقوق زنان و مردان باید برابر باشد .
ناشناس۱۸۶۰۶۹۸۰۹:۱۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
فعلا که نه مردا حقوق دارن و نه زنا
ناشناس۱۸۶۰۷۴۶۰۹:۳۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
برابر بله مشابه نه
ناشناس۱۸۶۰۸۰۵۱۰:۰۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
تو که از خدا بالاتر نبودی؟ هستی؟ برابر بر اساس نوع جنسیت خودشان
ناشناس۱۸۶۰۸۷۸۱۰:۴۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
یعنی زن با نقش مادری و همسری نصف انسان دیده بشه در جامعه امروزی منصفانه است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۶۰۹۱۵۱۰:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
وقتی جواب نداری بدی ، خواهشا همه چیز رو به خدا وصل نکن
ناشناس۱۸۶۱۰۷۷۱۲:۰۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دستور خدا است
ناشناس۱۸۶۲۳۲۵۲۱:۴۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خدا صراحتا گفته انسانها را برابر آفریده و برتری انسانها به تقوای آنهاست
ناشناس۱۸۶۰۸۳۸۱۰:۲۴:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
فعلا در نداشتن هیچگونه حقی ؛ زنان با مردان برابرند
شهاب۱۸۶۰۸۹۷۱۰:۴۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دقیقا!زنان هم باید به سربازی بروند،در معادن کار بکنند،بالای داربست و داخل چاه وبالای دکل برق کاربکنند،مسئولیت تامین مال خانواده رو به دوش بکشند،در جنگها شرکت کنند،تعمیرات خانه و بنایی و ...انجام بدهند!!چرا مرد باید تکیه گاه زن باشدو برای آرامش او خودش را نفله کند!اساساداشتن هرچیزی لیاقت و فهم می خواهد،زنی که می فهمد از شخصیت و آرامش و اشتغال و مادر بودن و....ودر یک کلام خانوم بودن بهره مند می شود و زنی که آگاهی نداشته باشد ملعبه فمنیستها شده ودر بهترین حالت زیبایی و جسم خود را با به اصطلاح اختیار در خدمت مرد و جامعه قرار می دهد و بعد از ایام جوانی تبدیل به موجودی مزاحم از دیدگاه مردان در جامعه غربی می شود!مادروزن ایرانی حرمت دارد نه به خاطر زیبایی و جوانی که حرمت زنان و مادران پیر برای ما بیشتر است ،زن به خاطر آنچه خدا به او بخشیده ذاتی فداکار وآفرینش گر دارد و این ارزش ذاتی اوست اگر قدر بداند.
ناشناس۱۸۶۳۲۷۸۰۸:۴۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بله به قول خودتان هر چیز لیاقت و فهم می خواهد زن چرا باید عمر و جوانی خود را صرف به دنیا آوردن بچه و بزرگ کردن و امور منزل و مادری و همسری بکند و در عوض به عنوان نیمه انسان دیده شود ؟؟ از خانه خارج می شود و تحصیل می کند و با توجه به توانمندی و دانش خود کار می کند زنان موفق و لایق در تمام عرصه ها در ایران و جهان بسیار داریم مگر کار کردن فقط کار معدن و بالا رفتن از دکل است ؟؟ در ضمن سربازی را زنان اجباری نکرده اند که مدام سربازی رفتن را بر سر زنان می کوبید سربازی می تواند حرفه ای باشد و زنان و مردان نظامی وجود داشته باشند داشتن مادران و همسرانی که فداکار و مهربان باشند لیاقت می خواست که شماها با نصف کردن حقوق زنها قرنهاست اثبات کرده اید چنین لیاقتی ندارید
ناشناس۱۸۶۱۸۸۱۱۸:۵۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بسم الله ما هم از خدامونه مهریه.نفقه.سربازی.مظلوم نمایی در محیط کاری.انجام کارهای طاقت فرسا رو برابر کنیم حقوق مرد رو هم یکی کنیم
ناشناس۱۸۶۰۵۵۲۰۷:۳۸:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نویسنده واقعیت را نشان نداده.. .مثلا اینکه "روابط زن و مرد در زندگی مشترک مبتنی بر عشق و فضیلت یا اخلاق درونی باشد" مشکل فمنسیت ها نیست ...مشکل عدم بروخورد مساوی زن و مرد در قانون و عرف می باشد
ناشناس۱۸۶۰۸۱۰۱۰:۱۱:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اولا روال طبیعی بشریت این طور بنا نها داده شده و دوم هم این که با دستکاری در این طبیعت داریم نتایج ضرر آن را برای خود زنان می بینیم
ناشناس۱۸۶۰۸۸۵۱۰:۴۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
ضرر را مرد سالاری می بیند وگرنه برابری در حقوق انسانها به ضرر زنها نیست
ناشناس۱۸۶۰۵۷۱۰۷:۵۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خودت هم نفهمیدی چی گفتی اسمان و ریسمان بهم بافتی که چه بگویی؟
ناشناس۱۸۶۰۵۸۹۰۷:۵۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
هیچ کسی نمی‌تواند در من تاثیر بگذارد، چه برسد به یک زن. شما زنان هرگز میکل آنژ یا باخ نداشتید. شما هیچ وقت حتی یک آشپز بزرگ نداشته اید... شما هیچ چیز بزرگ و فوق العاده‌ای عرضه نکرده اید. هیچ چیز. نمونه ای از سخنان جناب محمدرضا پهلوی، صد البته که منوتو و امثالهم که مسئولیت پر کردن دستگاه کپی لوگو پپسی منوتوبین ها رو دارند هرگز این چنین سخنان گرانبهای شاهنشاه ابر قدرت رو بهتون نشون نمیدند و شما ها هم که در گرداب بیسوادی و ابتذال شدید گرفتار شده اید هرگز سرچ نخواهید کرد و از کپی پیستر دسته چندمی بودن رهایی نخواهید یافت. بیخود نبوده که نرخ باسوادی زنان بالای 15 سال ایرانی در سال 1355، تنها 24 درصد بوده و 76 درصد زنان بالای 15 سال ایرانی در آن سال، که اتفاقا اواخر حکومت پهلوی هست بیسواد مطلق بودند ! در حالی که در همون سال 1355، میانگین باسوادی زنان بالای 15 سال در جهان 58 درصد بوده ! ( آمار 2016 ، حاکی از نرخ 81 درصدی باسوادی میان زنان بالای 15 سال ایرانی هست و میانگین جهانی هم 82 درصده، یعنی ایران الان به میانگین جهانی رسیده، هرچند اون 19 درصد بیسواد هم دستپخت و به جا مونده پهلوی قدر قدرت و غنی شوکت هستند ) این رو هم مخصوص اون دستگاه کپی هایی گفتم که توی دستگاه کپیشون رفته ایران اون موقع نسبت به منطقه و جهان فلان بوده و پهلوی از قاجار تحویل گرفته و از این قبیل لاطائلاتی که جناب زیباکلام هم در برابر معتضد کپی پیست میکرد
ناشناس۱۸۶۲۵۴۵۲۲:۵۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نفست طلاس...
ناشناس۱۸۶۰۵۹۵۰۸:۰۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
چرا زنان در روز عادی نمیتونن دوچرخه سوار شن ولی در تظاهرات و در روز انتخابات اگه با دوچرخه برن پای صندوق ، ایراد نداره ؟!!!
ناشناس۱۸۶۰۶۷۵۰۹:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
چون در روز عادی نیاز به نمایش نیست ولی در روز تظاهرات و انتخابات نیاز به نمایش است @
ناشناس۱۸۶۰۷۶۶۰۹:۴۷:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
همه می دانیم که دوچرخه سواری مشکل نداره. اونی که مشکل هست بی بندوباری هست...من الان خانم های مختلفی می شناسم چندین ساله با دوچرخه می روند سرکار و کسی باهاشون کاری نداره.. نکته دیگر اینکه اون برتری که غرب به زن ها داده به خاطر تن و مسائل جنسیتی است و اصولا به بدن و تن اهمیت بیشتری داده می شود تا فکر و ...
ناشناس۱۸۶۰۸۹۱۱۰:۴۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
در قوانین ازدواج ما وظیفه زن فقط تمکین جنسی و فرزند آوری است برو مطالعه کن و قوانین را ورق به ورق بخون با شعار و شغار و شعار شاید موضوعات غیر واقعی را باور کنید ولی اصل مطلب همیشه هست
شناس۱۸۶۱۳۱۸۱۳:۵۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
در قانون دقیقا عکس این مطلبی است که جنابعالی نوشتید.
ناشناس۱۸۶۰۸۹۶۱۰:۴۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
آره همه دنیا بی بند و بارن فقط ما خوبیم و با بند و بار !
ناشناس۱۸۶۰۸۹۸۱۰:۴۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
امام صادق(علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل می کنند: که حضرت از سوار شدن زنان بر زین نهی کرده اند. امام صادق (علیه السلام) در ضمن روایت دیگری که علائم آخر الزمان را بیان می کنند، چنین فرمودند: « ( در آن زمان) زنان بر زین ها سوار می شوند
ناشناس۱۸۶۰۹۱۰۱۰:۵۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
هستند موجوداتی که به بدلیل برخورداری از مشکلات روانی ، همه چیز را با عینک بی بند و باری مشاهده میکنند
ناشناس۱۸۶۱۰۸۵۱۲:۰۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
از آمار 50 درصدی خیانت زوجین در مدینه فاضله مشخص است در روابط آزاد جنسی غیر زوجین که دیگر بماند در انجا
سید۱۸۶۰۹۷۱۱۱:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
این که حرف اسلام است که زن نباید سوال این جور وسایل شود ولی کاش اگر قرار است نباشد برای همیشه نباشد
ناشناس۱۸۶۰۹۹۰۱۱:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خدا این موضوع را فقط به زنان ایران ابلاغ کرده و در دیگر کشورهای مسلمان چنین موضوعاتی اصلا مطرح نیست
ناشناس۱۸۶۱۰۸۸۱۲:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دین برای همه دنیا است و فرقی بین هیچ کس نیست مهم اجرای آن است
ناشناس۱۸۶۱۰۲۳۱۱:۴۲:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
در صدر اسلام مگه دوچرخه هم وجود داشته ؟! توره حضرت عباس نظر کارشناسی ندید !
ناشناس۱۸۶۱۱۳۴۱۲:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دوچرخه نبوده اما اسب بوده و سوار شدن زنان بر آن نهی شده است.
ناشناس۱۸۶۳۲۹۱۰۸:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
زنها با مترو تردد می کردند نابغه ! اون زمان فقط شتر و خر و اسب بوده نکنه فکر می کنی زنها کلا جایی نمی رفتند ؟
ناشناس۱۸۶۱۲۷۷۱۳:۴۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
زین اسب بوده
ناشناس۱۸۶۱۰۲۴۱۱:۴۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
همه چیز رو ننداز گردن اسلام ! اونموقع که اصلا دوچرخه نبوده
ناشناس۱۸۶۰۵۹۶۰۸:۰۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
در ایران زنان درجه دوم و بدون حق و حقوق محسوب می‌شوند
ناشناس۱۸۶۰۸۲۶۱۰:۲۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بدو جا نمونی با آمدن در محیط مردان غریبه که هم دنیای خودتان را خودتان را خراب کردین و هم دنیای اخرت
ناشناس۱۸۶۰۹۴۵۱۱:۱۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
طرز فکر و نوع تربیت شماها طوری است که حضور و وجود و مو و بو و صدا و حتی صدای کفش زنان شما را از صراط مستقیم منحرف می کند وگرنه در کل دنیا و تمام کشورهای مسلمان که این همه محدودیت و بگیر و ببند قانونی برای زنها نیست هر کس با توجه به اعتقاد و عرف جامعه رفتار می کنه و روابط زن و مرد و نوع پوشش و تحرک زنان مثل ما تبدیل به بحران عجیب نشده
ناشناس۱۸۶۱۰۹۵۱۲:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
با دستکاری در دین که از حجاب گذشتند و همزمان شد با حضور افتخار آمیز آنها در جامعه که به خیانت 50 درصدی زوجین و ازدواج با سگ و گربه سوق داده شد و الان هم قانونی کردن ازدواج محارم! اره جانم بدو که جا ماندی!
ناشناس۱۸۶۱۳۳۶۱۴:۰۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بعد از بی حجاب شدن رسیدن به خیانت بالای 50درصدی زوجین و بعد ازدواج با سگ و گربه و الان هم قانونی شدن همجنسگرایی و ازدواج....! حالا حالا خوش باش!!!!
ناشناس۱۸۶۱۳۳۸۱۴:۰۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اینقدر منحرف هستیم که غیرت داریم ناموسمان را همانند مدینه فاضله رها نکنیم که هر روز با یکی بگردد که ان شالله منتشر شود یکی از این نوشته ها
ناشناس۱۸۶۱۴۵۶۱۵:۰۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
این صرفا توهم شماست یعنی دلت می خواد غرب اینطور باشه وگرنه اخلاقیات برای آنها بسیار مهم است
ناشناس۱۸۶۱۵۲۹۱۵:۴۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
ناموس یعنی زنان جامعه باید مطابق میل و سلیقه تو رفتار کنند و مواظب باشند که تو حتما بری به بهشت در عوض تو دو برابر ارث ببری و دیه تو دو برابر آنها باشه ؟؟
ناشناس۱۸۶۱۳۴۴۱۴:۰۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
به اجداد خودت توهین نکن چون بهتر از تو می دانستند و مراقبت می کردن و زندگی ها هم درست بود
ناشناس۱۸۶۳۳۰۰۰۸:۵۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اگر ماجرا برعکس بود و همه چیز به ضرر شماها بود اونوقت اجداد ما می شدند یه مشت نفهم نا آگاه که افکار پوسیده آنها باید تغییر کند ! ولی حالا که مرد سالاری به نفع شماست اجداد ما عاقل و فهیم هستند !
ناشناس۱۸۶۱۲۸۳۱۳:۴۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
این چه دینی هست که با آمدن زنان به محیط کار خراب میشه؟
ناشناس۱۸۶۱۴۴۸۱۵:۰۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مشکل از دین نیست از کشش دو جنس مخالف است
ناشناس۱۸۶۰۵۹۷۰۸:۰۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بدترين جمله تاریخ : زن = مرد
ناشناس۱۸۶۰۶۰۴۰۸:۰۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اینکه زن بابت تمکین باید نفقه بگیره و بابت کار در منزل و شیر دادن بچه باید اجرت المثل بگیره ، مثال بارز نگاه کالایی و ابزاری فمنیسم به خانواده در غرب هست
ناشناس۱۸۶۰۷۶۳۰۹:۴۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
قوانین مربوط به ازدواج و طلاق و حضانت و ارث و دیه و شهادت و قیمومیت و ولایت و .... را نگاه کنید همه شاهد این ماجراست که نگاه غرب به زن کالا گونه است و ما خوبیم که زن را عملا نصف انسان و یا کمتر می بینیم !
ناشناس۱۸۶۰۹۴۳۱۱:۱۳:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
الان که با کلاه شرعی و به اسم بیمه نصف را برابر کردین
ناشناس۱۸۶۰۹۹۳۱۱:۳۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
برابر نشده برو بررسی کن بار تحقیر آمیزی که این قانون داره دختران و زنان را از دین نامید کرده
شهاب۱۸۶۰۹۶۴۱۱:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
شما باید عینک تون رو عوض کنید،در اسلام زن ناگفته و نانوشته مالک همه چیز مرد هست ،خانواده اگه درست جا بیفته،حق زن و مرد قابل تفکیک نیست و من و تو در خانواده های ایرانی مفهومی نداره،مشکل از ضعف انسانیت ماست که به جای تمرکز بر انسان بودن در جنسیت متوقف می شویم،اگر انسان رعایت حقوق دیگران را برای خود اصل بداند نیازی به این مرز بندی های کذایی ودعوا سر بیش و کم بودن سهم زن و مرد نخواهد بود،جامعه ای که کرامت انسانها در آن جایی ندارد و پول و سهم های مادی اصل قرار بگیرد حق هیچ انسانی محترم شمرده نخواهد شد حال مرد باشد یا زن
ناشناس۱۸۶۰۶۱۵۰۸:۱۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اینکه نوزاد دختر در بدو زاده شدن نصف نوزاد پسر ارث میبرد نشان دهنده چیست؟
ناشناس۱۸۶۰۶۵۸۰۸:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خوبه که، توی یهودیت زن کلا ارث نمیبره
ناشناس۱۸۶۰۶۹۶۰۹:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
کلا ارث نبرن ، بهتر از اینه که نصفه ببرن !
ناشناس۱۸۶۰۹۸۵۱۱:۳۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
باشه از این به بعد میگیم به زنان هیچی ارث ندند، به قول شما اگر اصلا ارث ندند بهتره که نصفه ارث ببرن ( ادم میمونه از این قدرت استدلال کوه به لرزه دراور )
ناشناس۱۸۶۰۷۱۰۰۹:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
یعنی اگه وراث همشون زن باشن ، کل ارث رو میریزن توی دریا تا خوراک کوسه ها شود ؟!
ناشناس۱۸۶۰۹۸۹۱۱:۳۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خوشمزه جان طبق قانونا زن ارث نمیبره، اگر هم تمام وراث زن باشند طبق فقه میرسه به حکومت
ناشناس۱۸۶۰۸۰۰۱۰:۰۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مگر بحث مقایسه دین ها است. مسیحی ها و یهودی ها اینگونه مسائل را با کمک قوانین مدنی تکمیل کرده اند. شما هنوز اندر خم یک کوچه اید
ناشناس۱۸۶۰۸۵۳۱۰:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
میشه یک کشور رو نام ببرید که قانون اساسیش بر منطبق با یهودیت تنظیم شده باشه؟
ناشناس۱۸۶۰۹۹۵۱۱:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
هیچ کشوری، ولی یهودیان هاردی اینطوری عمل میکنند. اسراییل هم که ته جوکه، از یک طرف میگه طبق تورات این عرض موعود ماست، از اون طرف همجنسبازی که طبق تورات مجازات اعدام داره رو مجاز کرده
ناشناس۱۸۶۱۲۴۲۱۳:۳۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
کل دنیا یعنی یهودیان هاردی حالا چون یهودیان هاردی اینطور رفتار می کنند ما هم باید حقوق زن را برابر مرد ندانیم ؟
ناشناس۱۸۶۱۲۸۹۱۳:۴۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دانشمند! دولت قانون اساسی اسرائیل سکولار هست. تنها حکومت دینی دنیا تو ایران هست
ناشناس۱۸۶۱۴۵۵۱۵:۰۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دانشمند بارها سرانشون گفتند تنها حکومت یهود
ناشناس۱۸۶۱۷۴۶۱۷:۳۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
13:47 امثال تو از اون لوگو پپسی منوتو بین های درجه یک عاشق توییتر هستند، اسراییل اصلا قانون اساسی نداره چی میگی بیسواد ؟!
ناشناس۱۸۶۰۷۶۷۰۹:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
و دیه جنین پسر دو برابر مادرش است هم خیلی نشان از عقب ماندگی غرب دارد !
ناشناس۱۸۶۱۰۰۰۱۱:۳۷:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
الکی بهتون نمیگم کپی پیستر، دیه زن و مرد مدتهاست که یکسان شده نوابیغ
ناشناس۱۸۶۱۱۲۸۱۲:۳۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
براساس قوانین جدید ، در قانون بیمه شخص ثالث ، شرکت های بیمه و صندوق تامین خسارت های بدنی موظف به پرداخت دیه زن و مرد به مقدار یکسان و برابر شده اند . باید توجه داشت که این قانون صرفا مربوط به حوادث رانندگی و شرکت های بیمه می باشد . در ضمن دیه زن و مرد برابر نشده بلکه در موتردی مابه تفاوت را از صندوق بیت المال پرداخت می کنند شما هم اشتباه می کنی بدون اطلاع دیگران را که به قوانین و اخبار روز اشراف دارند کپی پیستر می نامی خوبه به جنابعالی گفته بشه طوطی چون بدون مراجعه به مغزو نت افاضات می کنی ؟؟
ناشناس۱۸۶۱۲۹۵۱۳:۵۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
طبق کدوم قانون شرع مقدس این کار رو کردن؟
ناشناس۱۸۶۰۸۴۵۱۰:۲۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نشان دهنده این است که با دستکاری در طبیعت خدا در این 150 سال گذشته و در ایران از 25 سال پیش به این طرف زنان را همچون مردان کردین و در اجتماع اوردین مشخص است که نمی فهمی چه طور شده و ادعای برابری دیه می کنید و فلسفه آن چی هست ولی دین به خاطر شما قابل تغییر نیست و بر فرض هم بشود منجی خواهد آمد و خوب جوابتان خواهد داد
ناشناس۱۸۶۰۸۹۹۱۰:۴۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
حقوق انسانها را برابر کنید اینکه مردان میزان تحقیر و سرشکستگی حاصل از قوانینی که زن را عملا نصف انسان می داند را درک نکنند قابل فهمه به هر حال هر چقدر زنها سرکوب شده تر و حقیر تر دست شما ها برای زورگویی و بهره کشی باز تر
ناشناس۱۸۶۰۹۰۵۱۰:۵۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اگر ماجرا برعکس بود و قوانین مرد را به دلیل بارور نشدن و مادر نبودن نصف انسان می دید شما تمکین می کردید ؟؟
ناشناس۱۸۶۰۶۱۷۰۸:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خودتان را خسته نکنید. این حرفها دیگر خریداری ندارند و حتی ارزش نقد کردن هم ندارند. هرگز نمی توانید جلوی حرکت جامعه به پیش را بگیرید.
ناشناس۱۸۶۰۷۵۰۰۹:۴۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
منظورت حرکت پیش به سوی سراشیبی بیشتر اخلاقی هست حتما
ناشناس۱۸۶۰۹۵۵۱۱:۱۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مشکل از طرز فکر و تربیت مردان ایران است که بعد هزاران سال حضور زنان در اجتماع هنوز وجود زن را بحران می بینند و توان مهار کردن غرایز حیوانی خود را ندارند البته این مشکل فقط در ایران وجود دارد و دیگر کشورهای مسلمان به این شدت گرفتار زنها نیستند
ناشناس۱۸۶۰۸۱۴۱۰:۱۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
آره همین پیش رفتن است که باید جلو بروید تا منجی ظهور کند و بساط شماها جمع کند
ناشناس۱۸۶۰۹۶۰۱۱:۲۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
منجی کاری به دزدی و اختلاس و حرام خواری و ربا خواری و ویژه خواری و ... که از در و دیوار مملکت بالا می رود ندارد و فقط مشکلات حضور زنان در اجتماع که شما دوست ندارید را حل می کند ؟؟
ناشناس۱۸۶۱۱۰۰۱۲:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
منجی هم به دزدی ها کار دارد و هم به رسوایی های اخلاقی
ناشناس۱۸۶۱۴۵۹۱۵:۰۴:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
رسوایی اخلاقی هم حتما یعنی حضور زن در اجتماع !
ناشناس۱۸۶۱۰۶۰۱۱:۵۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
منجي قراره بشريت رو نجات بده يا حِقد تو رو بخوابونه؟
ناشناس۱۸۶۰۶۲۹۰۸:۲۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
ممنون از این همه دلواپسی
ناشناس۱۸۶۰۶۳۸۰۸:۳۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
به جای آسمون ریسون بافتن از حقوق زنان دفاع کنید و از تفکرات ۱۰۰۰ سال پیش دست بکشید
ناشناس۱۸۶۰۸۲۲۱۰:۱۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بعله اینقدر از تفکرات دینی فاصله گرفتن و دفاع کردن از زنان که الان بیشترین تجاوزها را داریم می‌بینیم در مدینه فاضله شما!!
ناشناس۱۸۶۰۹۶۸۱۱:۲۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
معنی تجاوز در آن کشورها کاملا متفاوت است و خودت هم این را می دانی در کشور ما به دلیل ترس از آبرو و نقص قوانین تجاوزها اغلب ثبت نمی شود و تجاوزهای کلامی و فیزیکی هم جزو فرهنگ پذیرفته شده دنیای مرد سالار ماست ! حالا چون در غرب آمار تجاوز بالاست در ایران حقوق انسانی زن باید نصف مرد باشد ؟؟
ناشناس۱۸۶۱۳۶۸۱۴:۲۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دمت گرم
ناشناس۱۸۶۱۷۷۱۱۷:۴۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
معنی تجاوز در غرب تقریبا با ایران یکسانه، البته اگر از اون بیماران بیسواد هستی که فکر میکنند تیکه بندازی تجاوز محسوب میشه که هیچی
ناشناس۱۸۶۱۳۰۱۱۳:۵۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دانشمند! اول برو معنی تجاوز در غرب رو مطالعه کن بعد بیا کامنت بزار. در غرب حتی تیکه انداختن هم جزو تجاوز حساب می شه. دست زدن شوهر به زنش اگر زن راضی نباشه هم تجاوز حساب میشه.
ناشناس۱۸۶۱۴۶۰۱۵:۰۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دانشمند تجاوز کلامی با روابط جنسی که با رضایت باشد فرق دارد
ناشناس۱۸۶۰۶۷۰۰۸:۵۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نهایتا این فیمینیسم برخواسته از غرب به صورت کامل به ایران خواهد رسید( که الان هم رسیده) و در ترکیب با مردسالاری و سخت گیری های مردانه و قوانین عجیب و مهریه و جهیزیه و.. باعث خواهد شد که ازدواج کردن کاملا پر هزینه و خطرناک و ریسکی شده و هم ازدواج کاهش یابد و هم طلاق بالا رود در غرب الان جنبشی ضد فمینیسم شکل گرفته با اسم MGTOWکه مخفف Men Going Their Own Way هست یعنی مردها راه خود را می روند و از ارتباط با خانمها و ازدواج پرهیز می کنند استدلالشان هم این است که در غرب زنها بعد ازدواج با یک بهانه سمت طلاق میروند وalimony یا همان نفقه و مهریه و.. را دادگاه بر ما میندد و سرپرستی بچه را هم به خانم میدهد و ما تا اون خانم مجددا ازدواج نکرده باید هزینه زندگی ایشون را بدهیم اموال هم ظاهرا نصف میشه و... پس چرا اصلا بریم سراغش؟ در ایران باید حواسمون باشه که ما چه کار میخواهیم بکنیم ایا می خواهیم راه اشتباه غرب را برویم یا خانواده را حفظ کنیم؟ اگر می خواهیم راه غرب را برویم که ادامه همین مسیر به اون ختم میشه و همین روش عالیه اگر می خواهیم خانواده سنتی خود را حفظ کنیم( کاری به بحث مذهبیش هم ندارم) باید در ازدواج و مقرراتش تغییراتی حاصل کنیم و گرنه توسط فرهنگ دیگر بلعیده خواهیم شد ازدواج سفیدی که الان در جامعه ما راه افتاده ما حصل همین فیمینیسم و مشکلات و بحران های اقتصادی است پیشنهادات 1- به اقتصاد فکر دیگری شود و با تغییرات اساسی از نظر اقتصادی مردم توانمند شوند( رفع تحریمها و رونق گردشگری و صنعت و..) 2- قوانینی که به ضرر مرد و زن هر دو است از ازدواج برچیده شود و ازدواج جذاب شود 3- عواقب تفکرات فمینیستی به مردم اموزش داده شد که نتیجه ان چه خواهد شد( چیزی که در غرب رخ داده بهشون نشان داده شود) به نظر من نیاز به یک بازنگری کلی در سیاستهای فرهنگی و اقتصادی و...دارد که بعید است انجام شود
عمران۱۸۶۰۶۷۶۰۹:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دو نکته: ۱- اولا اصلا «فمینیسم غربی» دقیقا یعنی چی؟ در ادبیات فمینیسم چنین مکتبی تحت عنوان «فمینیسم غربی» نداریم. فمینیسم چندین نحله و سه موج معروف دارد که هر کدام یک نظریه ای را دنبال میکنند. انصاف نیست که بدون مطالعه و درک هر کدام به آنها برچسب کلی بزنیم. سه موج اصلی دارد و بعد موجها و نحله های دیگر در آن شکل گرفته که برخی از آنها اتفاقا به اندیشه دینی نزدیک هستند. به عنوان مثال بروید «فمینیسم تفاوتگرا» را سرچ کنید. ۲- در مورد حق طلاق هم دوست عزیز، اگر قوانین ما حق برابر در طلاق به زوجین بدهد دیگر لازم نیست ابتدای زندگی در محضر مجبور به اندیشیدن به طلاق شوند و آن را در عقدنامه به صورت تبصره ی اضافی بیاورند یا مهریه های افراطی را گروکشی کنند. اگر فرزند شما در ازدواجی ناموفق گیر بیافتد و شوهرش او را به زور تا آخر عمرش نگاه بدارد باز همین حرفها را میزنید؟
ناشناس۱۸۶۰۶۸۰۰۹:۰۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
تا زمانی که به قضایا سلبی و یک طرفه نگاه کنیم و ریشه یابی ما با نگاه ایدولوژی گونه باشد.جامعه راه خود را خواهد رفت و شما نویسنده راه خودتان را. مقاله حاضر دفاع بد از یک حقیقت است که نتیجه عکس دارد !
ناشناس۱۸۶۰۷۶۸۰۹:۴۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
شعاردادن راحت است.. دلیل بیاورید. استدلال کنید. شما عادت کردید به نفی و نفی مطلق و نقد برای نقد می کنید و در واقع نقد نمی زنید نق می زنید
ناشناس۱۸۶۰۹۰۹۱۰:۵۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اوج استدلال : دیه جنین پسر دو برابر مادر اوست ! اسلام به زن کرامت ارزش داده ! کرامت و ارزش در نصف انسان بودن است ؟؟
ناشناس۱۸۶۰۶۸۴۰۹:۰۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مقاله علمي، مختصر و مفيدي بود، يك دقيقه انديشه، بهتر از 1000 اظهار نظر ناآگاهانه، التماس تفكر.
ناشناس۱۸۶۰۶۸۸۰۹:۰۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
این فمنیست ها دلشون میخواست مرد بودند و این عقده شده براشون. با فمنیست جماعت باید گازانبری برخورد کرد. تو این مملکت الان صد ساله همه چی به نفع زنان است. میانگین طول عمر زنان رسیده به ۹۰ سال.کجای دنیا همه چی به نفع زنان بوده تا این طوری پروار بشن. عزیزی که داری تعیین صلاحیت میکنی کدوم کامنت نمایش داده بشه، با نمایش این کامنت، فریاد ما باش، با تشکر جمعیت حمایت از جنس نر.
ارده شیره۱۸۶۱۶۴۷۱۶:۴۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خیلی مردی به مولا
همشهری۱۸۶۰۷۰۳۰۹:۱۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خدایا هرگز مرا به خود رها مکن .انسان توانایی زیادی درون خود دارد که اگر زره ای از آن را برای خودش بکار بگیرد دنیارا باتمام مشکلاتش قادر است فتح کند متاسفانه مردم همه کاری همه فکری میکنند جز برای خود کار کردن .دنیا در حال تغییر است پس باید انسان با درایت از درون خود تغییر ات داشته باشد وگرنه غرق میشود .
ناشناس۱۸۶۰۷۰۷۰۹:۱۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
با این حقوق زن حقوق زن گفتنتون دارید نسل ایران و ایرانی را منقرض میکنید. قوانین اسلام برای زن و مرد با هدف بقای نسل نوشته شده. تو کشورهای غربی هم هنگام نوشتن قوانین فوق العاده روی مسأله ی جمعیت حساسند‌. اما تو کشور ما یه مخلوطی از قوانین اسلامی و غربی درست کردیم که تولید یه معجون مسمومی کرده که داره نسل ایران و ایرانی را از بین می‌بره
ناشناس۱۸۶۱۱۳۷۱۲:۴۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
برابر بودن قوانین باعث کاهش جمعیت می شه و بقای نسل را به خطر می اندازه ؟؟
ناشناس۱۸۶۱۶۲۱۱۶:۳۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نسل برخی چنان مشمئز کننده است که تنها با زور و اجبار می توانند ادامه اش دهند! نمونه پیشرفته اش داعش و عقد اجباری زنان اسیر بود. دقت بفرمایید کلید واژه چنین تولید نسلی از برابری زنان نمی آید، از اسارتشان می آید!
ناشناس۱۸۶۱۲۵۲۱۳:۳۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
می خوای بگی هدف از زندگی انسان تولید مثل است بنابراین قوانین مرد و زن را ابزار تولید مثل می بیند ؟؟؟؟
ناشناس۱۸۶۳۶۳۳۱۲:۲۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
نسلی که با ظلم و برده داری بخواهد بقا و ادامه پیدا کند، بهتر است که اصلاً نباشد و تمام شود و باقی نماند.
ناشناس۱۸۶۰۷۷۰۰۹:۴۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
این کار سنت و دین نبود. ببینید پدر مادرهای ما چقدر رابطه طلایی دارند اما امروز می بینید نسل دهه ۶۰به این طرف چقدر ازدواجش بی مزه مثل معامله شده الا ازدواج های خاص که معمولا سنتی و مذهبی اند و بعضا سکولار
ناشناس۱۸۶۰۹۲۲۱۰:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دوران سوختن و ساختن گذشته
ناشناس۱۸۶۰۷۷۶۰۹:۵۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نویسنده محترم لطفا به خودشون زحمت بدهند و قوانین ازدواج را مطالعه کنند ! در این قانون امده زن می تواند برای شیر دادن فرزند و انجام کارهای خانه پول مطالبه کند ! یعنی وظیفه زن در خانواده فقط ارضا جنسی مرد و فرزند آوری است و بابت آن مهریه و نفقه می گیره و برای کارهای اضافه مثل بچه شیر دادن و کارهای اضافه باید مزد اضافه پرداخت بشه ! اوج کرامت زن دیه زن است که نصف مرده ! استدلال می کنند که زن نان آور نیست بنابر این نصف مرد ارزش داره جالب اینکه انتظار دارند زنان تحصیل کرده و توانمند امروز در خانه بنشینند و کاری را انجام دهند که نصف نان آوری ارزش داره ! جالبتر اینکه دیه زنان شاغل و سرپرست خانوار که نان اور هم هستند همچنان نصف مرد است و دیه جنین پسر دو برابر مادر اوست ! از قانون ارث که چیزی نگم خیلی بهتره چون توجیه می کنند که زن چون مهریه می گیرد باید ارث او نصف باشد ولی وقتی قوانینی تصویب می کنند که زن دستش به مهریه تعیین شده نمی رسد قانون ارث تغییری نمی کند و جالبتر اینکه برای دختران مجرد و زنان سرپرست خانوار و زنانی که با مردان فقیر ازدواج کرده اند هم قانون ارث اصلاح نمی شود ! ارث زن از همسرش یک هشتم است و اگر زن و شوهر فرزند نداشته باشند مابقی ارث مرد به امام می رسد نه به همسر او ! از همه جالبتر اینکه شهادت دو زن معادل یک مرد است ! دو مرد معتاد علاف انگل اجتماع هم دو برابر زن تحصیل کرده و توانمند ارزش دارد از قوانین طلاق و حضانت و ازدواج و قیمومیت و ولایت و .... که نگم بهتره ! با قوانینی که ذکر شد من اطمینان دارم که هم خدا مرد است هم قوانین به عمد زنان را نصف انسان و حتی کمتر می بیند ! این یعنی غرب یه زن نگاه کالایی داره و نگاه ما مترقی است ! دست بردارید سر جدتون از استدلالهای که حتی کودکان را به خنده می اندازه ! زنان برای انتخاب پوشش و ورزش و تحرک هم باید مراقب احساسات شماها باشند ! در کل کشورهای مسلمان حجاب اختیاری است و شما به زور دگنک روسری بر سر زنان می کنید و از غرب انتقاد هم دارید !
ناشناس۱۸۶۰۷۷۷۰۹:۵۴:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
چه اسراری هست که در این مورد مطلب بنویسید؟ ما نه مسلمانیمان درست است نه فرهنگمان نه اقتصاد نه خیلی چیزهای دیگه این هم مثل همان مدعی فمینیستی خودش هم نمی داند داستان چی هست هرچیزی که دلش بخواهد را داخل این قضیه می کند به اسم فمینیستی هر کس منافع خود را بدون قاعده و قانون وارد مباحث مهم دینی و فرهنگی اجتماعی میکند یا از روی نادانی یا منفعت طلبی
ناشناس۱۸۶۰۷۹۱۱۰:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
ما تکیه گاه نخواهیم کی را باید ببینیم. زنان را از حقوق انسانی محروم کنیم بعد مردان تکیه گاه زنان شوند که برای بیرون رفتن از خونه هم باید اجازه بگیرند. مثلا خانم نماینده مجلس یا جراح از شوهر اجازه رفتن سر کار بگیرد.
شهاب۱۸۶۰۹۷۲۱۱:۲۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
به نظر شما در جامعه ایرانی فقط زن از مرد اجازه می گیره؟؟مرد می تونه بدون هماهنگی زن میهمانی برگزار کنه؟میهمانی بره؟هر کاری خواست انجام بده؟زن و مرد متقابلا تکیه گاه هم هستند،لکن در شرایط فعلی جامعه درست یا غلط ،زن تنها ور جامعه ایرانی با مشکلات عدیده ای روبرو هست که بدون رفع آنها این سخنان هیچ تاثیری ندارد.
ناشناس۱۸۶۱۰۰۳۱۱:۳۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
شما قوانین را بخوان ملاک قانون است که زن را عملا نصف انسان می بیند
ناشناس۱۸۶۱۰۳۹۱۱:۵۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
ذات زن این هست خواهر به خودت رجوع کن و خلوت كن.هرچند قوی باشی مارگارت تاچر باشی باز هم تکیه گاه می خواهی از نظر عاطفی نه مالی
ناشناس۱۸۶۱۵۳۸۱۵:۴۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مردها تکیه گاه عاطفی نیاز ندارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۶۲۰۶۷۲۰:۱۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
این به شما ربط نداره هرکی تکیه گاه خواست خودش انتخاب می کنه چه مرد چه زن چه کسی که توی این دو گزینه زن و مرد نمی گنجه
ناشناس۱۸۶۰۸۰۶۱۰:۱۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نویسنده محترم کوچکترین اطلاعی از قوانین ازدواج و طلاق و ارث و دیه و ... نداره فقط با یک نگاه به شدت مردسالارانه و حق به جانب به حداقل حقوقی که قانون برای زن قائل شده می تازد و به قول آن روحانی محترم که جدیدا افاضات کرده اند زن باید اقتدار مرد را بپذیرد تا تحت خشونت قرار نگیرد ، نویسنده محترم هم فکر می کنند زنان با سکوت در برابر قوانین تبعیض آمیز کنونی که زن را عملا نصف انسان می بیند می توانند صلح و صفا و صمیمیت را به جامعه بیاورند ! و هر گشایش و تغییری در قوانین و شرایط جامعه را هم تبعیت از فمنیسم و فرهنگ منحط غرب می دانند !
ناشناس۱۸۶۰۸۴۸۱۰:۲۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
زن در مقام مادر مهمترین نماد و نمای همدلی و مراقبت است!!!!!!!!!!!!! جناب دکتر سلگی شعار ها با عملکرد ها زمین تا آسمان تفاوت دارد ! چرا اگر مادری و همسری و فرزند آوری و فرزند پروری با ارزش است دیه زن را به دلیل نان آور نبودن نصف مرد محاسبه می کنید ؟؟ تکلیف زنان شاغل و سرپرست خانوار چیست ؟؟ مگه آنها نان اور نیستند ؟؟ چرا دیه جنین پسر دو برابر مادرش است ؟؟ این کرامت و ارزش مادر را نشان می دهد ؟؟ من پیگیر دلیل منطقی نصف بودن دیه زن بودم و چندین روحانی فرمودند دلیل نان آور نبودن زن است نه نیمه انسان بودن زن ! بنابراین از نظر قانون همسری و مادری نصف نان اوری ارزش دارد خودتان قضاوت کنید با این شرایط زن تحصیل کرده و مستقل امروزی باید به کاری که نصف نان آوری ارزش دارد تن بدهد ؟؟ چرا زن به نان آوری نپردازد که بتواند حقوق برابر مطالبه کند ؟؟ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس از یک طرف مدام فرهنگ غرب و فمنیسم و برابری خواهی را می کوبید و از طرفی قوانین ارث و دیه و شهادت و ازدواج و طلاق و ... طوری است که زن را عملا نیمه انسان محسوب می کند
ناشناس۱۸۶۰۸۸۰۱۰:۴۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
«تناقضی که به ایران نیز راه یافته و برخی سودای تنصیف یا نصف کردن اموال پس از طلاق و دادن حق طلاق به زن را هم دارند. از همان آغاز زندگی با نام طلاق زندگی را پیشاپیش آلوده به تردید و ترد و شکننده می کنند. گویی این رابطه پیشاپیش شکست خورده است.» تناقض در جملات شما هم وجود داره. چرا اون زمانی که حق طلاق پیشاپیش و بای دیفالت به مرد داده میشد رابطه پیشاپیش شکست خورده تلقی نمیشد و حالا اگر به زن داده بشه اینطور به نظرتون میاد؟!!!
ناشناس۱۸۶۰۹۲۰۱۰:۵۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
با سلام و احترام مقاله خوبی بود. اما در برخی جا ها جمله کامل نبود یا مبهم. خواهشمند است ویرایش مجددی بشود و مجدد بارگزاری.
ناشناس۱۸۶۰۹۲۶۱۱:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
زنان در ایران بردگانی بیش نیستند
ناشناس۱۸۶۱۰۱۴۱۱:۳۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بردگانی که بعضا اربابانشون رو به زندان میاندازند و کتک میزنند
ابو هاشم۱۸۶۰۹۳۰۱۱:۰۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اینقدر زورگویان غربی فشار دمکراسی ازادی بیان و حقوق بشری آورد به ایران اسلامی (که همش هم دروغ است خدا را گواه میگیرم اگر هم وجود داشته باشد برای از ما بهتران و خانواده حکومتی ها و ثروتمندان است نه حتی مردم فقیر خودشان) اینقدر فشار آورردن که ایران هم فمنییست شده؟ فقط مانده رقص باله روسی کشتی گیری و بوکس و ژیمناستیک که ورزش زنان شود تو ایران.امروز یک جای خواندم تیم هاکی روی یخ زنان ایران تشکیل شده ورزشی که به نظر من تمام مردانه است چون بسیار خشن است هر چند غربی ها هم دارند برای زنان.منتفر هستم از قانون فمنیستی اینطوری پیش برود در غرب دستور میدهند نوزاد را در شکم مردان پروش بدهند که مادران درد نکشند خسته میشوند.ایران هم دارد از دست میرود میشود مادر سالاری تا چند دهه دیگر......
و۱۸۶۱۰۰۱۱۱:۳۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
حمایت بی چون و چرای نظام جمهوری اسلامی ایران از زنان به خوبی در قوانین ایران بخصوص قوانین ازدواج آشکار است در ایران به مردها به عنوان مجرم نگاه می کنند خصوصا در دادگاهها همه جا اولویت با زنان است گستاخی بی سابقه دختران نسل جدید ایران حاصل حمایت بی چون و چرای نظام از زنان است و این باعث کاهش شدید تشکیل خانواده شده است زنها طبق قوانین ایران هیچ مسئولیتی ندارند تمام بار مسئولیت روی دوش مردان است جالب آنکه همچنان زنان مظلوم نمایی می کنند این طنز تاریخ است. با تشکر
ناشناس۱۸۶۱۰۵۶۱۱:۵۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
حق طلاق بدهید به زنها ولی مهریه را هم بردارید. اموال دو طرف هم از زمان ازدواج هر چه رشد کند یا نقصان پیدا کند بین دو طرف تقسیم شود.
ناشناس۱۸۶۱۳۸۳۱۴:۳۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
فمینیست های ایران هم حقوق غربی می خوان هم حقوق اسلامی. نمیشه اما و دچار بحران روانی هستن اینا
ناشناس۱۸۶۱۵۵۸۱۵:۵۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مردان ایران هم زنان شاغل و تحصیل کرده امروزی می خواهند که در کشیدن بار زندگی کمک کار باشند و همزمان زن سنتی می خواهند که اشپزی کند و رب گوجه و ترشی درست کند و کتک بخورد و زور یشنود و صدایش را کسی نشنود
ناشناس۱۸۶۱۳۶۳۱۴:۱۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
فمینیست ها در باغ بهشت به زنان نشون میده و زن ها با دنباله روی از حرف های اونها موقعیت اجتماعی خود رو خراب میکنن تو جامعه ایرانی زن احترام بالایی داره زن هیچوقت بازداشت نمیشه، همه جا حق با خانماست، زن میتونه اصلاً کار نکنه و همه چی بخواد فمینیسم از یکسری محدودیت های فرهنگی جامعه که باید روش کار بشه داره زن ها رو تحریک میکنه این طرز فکر به حتم به طلاق ختم خواهد شد یک زن تنها رها در جامعه کاملاً بی دفاعه و آسیب زیادی خواهد دید
ناشناس۱۸۶۳۶۴۸۱۲:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اگر زن بخواهد مطابق با تحصیلات و استعدادها و توانمندی هایش شاغل باشد و حقوق برابر در کار و ارث و دیه و حضانت و طلاق، داشته باشد، جامعه مردسالار ایران چه کاری برایش انجام میدهد؟!
محمد معظمی۱۸۶۱۳۹۶۱۴:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دستاورد بشری بهتر از هر توهمی است
ناشناس۱۸۶۱۵۴۴۱۵:۵۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
باید فراموش نکنیم که پروردگار عالم پیامبر مهربانی خود را درسرزمینی مبعوث کرد که بیشترین ظلم را زنان میکردند که نمونه بارز آن زنده به گور کردن دختران و به کنیزی درآوردن زنان بخش کوچکی از ظلمهایی بود که به زنان روا میداشتند و زن را به مثابه یک کالا نگاه میکردند و خرید و فروش میشد و پیامبر اسلام بیشترین وقت را صرف ارج نهادن به مقام زن نمودند فلسفه خلقت حضرت زهرا و هدیه آن به حضرت رسول که این در امر منزلت و عظمت زن نهفته است و در پی آن نازل شدن سوره کوثر که برای هیچ مردی یک سوره اختصاصی به این عظمت نازل نشده است که نشانه عظمت دخت رسول و مادران آینده در پیشگاه حضرت حق را دارد و زنان میهن ما باید به مسئله مهم که تا این حد اندازه پرودگار عالم به زنان ارج نهاده است به خود ببالند و بدانیم اگر مسئله بی بندباری از سوی خانواده و نسبت به زنان صورت پذیرد کوچکترین ضررش از هم پاشیدن بنیان خانواده است که این مسیر را پیش از این کشورهای غربی رفته اند و متاسفانه این گونه مسائل انتها ندارد که شاهد برهمین موضوع قانون جدید فرانسه که در همین اواخر هم تصویب شد ازدواج درون خانواده یعنی خواهر با برادر و دیگر محاردم در خانواده بعد از سن هجده سال و حتما بعد از این مسئله ازدواج با حیوانات و غیره ..... و من این گفته این دوستمان راقبول ندارم که گفته بعد هزاران سال حضور زنان در اجتماع هنوز وجود زن را بحران می بینند و توان مهار کردن غرایز حیوانی خود را ندارند چون کنترل شهوت یک امر بدیهی است و حتی خود غرب هم این موضوع را فهمیده و مراعات میکنند در صورتی که انواع تنوع آزادی وجود دارد ولی حرص ولع آنها بیشتر و جنایات دراین موضوع خیلی فراگیر تر است این مسئله نشانگر سیری ناپذیری این مهم است
ناشناس۱۸۶۱۶۰۰۱۶:۲۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
من اگرحاکم شرع بودم تمام زنان ومردان فمینیست را اعدام میکردم..فیمنیست ها از نظرمن مهدورلدم هستنپ
ناشناس۱۸۶۱۸۱۲۱۸:۱۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
این نگاه اسلامی نیست و شاید شما جاسوس اسراییل هستید که می خواهید اسلام را خشن نشان دهید
ناشناس۱۸۶۱۸۳۲۱۸:۲۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
شما خودتو حتما به روانپزشک با تجربه نشون بده
ناشناس۱۸۶۱۹۳۵۱۹:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نظر تو مهم نیست
ناشناس۱۸۶۱۶۳۹۱۶:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مقاله خوبی نبود و بیشتر آسمون ریسمون به هم بافته بود، البته حقایق درستی هم داخلش بود که به هدر رفته... فمنیست ها هم همه یکطور فکر نمی کنند و شاخه ها و گرایش های مختلفی دارند و اغلب به این تنوع فکری توجه نمیشه... مثل اینکه فکر کنیم همه مسلمانها اعم از شیعه و حنفی و شافعی و صوفی و سلفی و غیره همه مثل هم فکر میکنند. نکته دیگه هم اینکه فمنیسم واکنشی هست که نسبت به یک حق ضایع شده در جهان به وجود اومده، حتی اگه راه اشتباهی انتخاب شده باشه منافی اصل قضیه یعنی همون حق ضایع شده نیست
یک ایرانی۱۸۶۱۷۴۸۱۷:۳۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
کشور ما کشور شتر گاو پلنگه همین که اسم جمهوری در نامش داره یعنی الگو غربی اما اصرار داریم بگیم با الگو غربی ما اسلامی هستیم یکبار برای همیشه این تصمیم باید گرفته بشه که ایا قراره اسلام حاکم باشه یا نه قوانین امروزی این روش بیمار گونه تمام شخصیت و هستی مردم ایران نابود کرده
ناشناس۱۸۶۱۷۶۴۱۷:۴۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
هیچ ارگان و نهادی در طول تاریخ به اندازه دین اسلام به زن و مرد خدمت نکرده اصلا در تمام تاریخ زن هیچوقت موجود همپایه مرد محسوب نمیشد تا این که قران نازل شد و هیج چیز مثل قوانین فقه شیعه از زن حمایت نمیکند فیمینیسم کلاه گشاد و قشنگی بود که بر سر زنها رفت الان در اروپا برای تبیلغ غذای سگ و توالت فرنگی باید زن برهنه تصویر بشه در فقه اسلام زن میتواند بابت شیر دادن به بچه اجرت بگیرد از مرد...
عبدالله حاجی زاده عضو هیئت علمی علوم سیاسی۱۸۶۱۸۸۸۱۸:۵۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
من زیاد دیدم طرفدار حقوق زن اما زن آزار هستند. از دمکراسی حرف می زنند و حتی فکر دمکراتیک دارد اما شخصیت دمکراتیک ندارند. دکتر سلگی از جمله افرادی است که از نوشته هایش مهربان تر و بهتر است و من ندیدم مثل ایشون انتقادپذیر و اهل گفت وگو صبر در برابر مخالف
ناشناس۱۸۶۲۴۳۸۲۲:۱۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
من سالهاست در الف مقالات ایشان را می خوانم بر عکس شما از استبداد رای و دگم بودن عقاید ایشان متعجب هستم فکر می کنم ایشان فقط مقاله می نویسند و پاسخ ها را نمی خوانند وگرنه این همه سال با انتقادهای سختی که در همین سایت الف از قوانین جاری و نقد قوانین نابرابر منتشر شده اندکی تغییر موضع می دادند نظر ایشان در نقد قوانین دیه و ارث و شهادت و حضانت و ازدواج و طلاق چیست ؟ آیا با این تبعیض ها موافق هستند ؟ آیا ایشان هم نان اوری را با ارزش تر از مادری و فرزند آوری می دانند ولی انتظار دارند زنان تحصیل کرده امروزی به کار کم ارزش بپردازند و جامعه را از خطر کاهش جمعیت نجات دهند ؟
ناشناس۱۸۶۳۲۳۵۰۸:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
سلام مردی در مجلسی گفت: زن مثل کفش است! هر وقت کهنه شد می شود آن را عوض کرد و یک نو به پا کرد! حکیمی در آن میان نشسته بود. گفت: حرف این مرد کاملا درست است! برای مردی که خود را در حد پا بداند زن همچون کفش است. اما مردی که خود را چون پادشاه ببیند زن همچون تاج است!
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  2. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  3. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  4. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

  5. ۸۰۰ هزار تبعه غیرمجاز از کشور طرد شده‌اند

  6. اتحادیه اروپا کشتیرانی ایران را تحریم کرد

  7. همتی: معتقد به اقتصاد دستوری نیستیم

  8. مسکو، واشنگتن را تهدید به نابودی اوکراین کرد

  9. مهاجرانی افزایش ۴۰ درصدی قیمت بنزین را تکذیب کرد

  10. قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد

  11. عکسی از فائزه هاشمی بعد از آزادی از زندان در دیدار با مسعود پزشکیان /محسن هاشمی هم بود

  12. گرانی ۴۰ درصدی بنزین، خبر قطعی یا تشویش اذهان عمومی؟

  13. کارمندان دولت حتما بخوانند/ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴ کارمندان ۳۰ درصد می‌شود؟  

  14. خداحافظی شرافتمندانه مهندس ایرانی با گوگل

  15. آیت الله سبحانی: نباید در تعطیلی روز جمعه تغییری ایجاد شود

  16. خفت گیری ناموفق از ماشین گران قیمت در تهران

  17. واکنش یک چهره اصول گرا به تکذیب دیدار نماینده ایران با ایلان ماسک

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. یک یادآوری مهم به ظریف

  3. باز هم در باغ سبز !

  4. جابجایی مرزهای وقاحت!

  5. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  6. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  7. سندورم ALS اپوزیسیون

  8. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  9. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  10. معاون رئيس جمهور: قانون عفاف و حجاب جزو اولویت‌های دولت نیست

  11. ترس و ناامیدی در پیام اخیر نتانیاهو

  12. افتتاح کلینیک ترک بی‌حجابی؟!

  13. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  14. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  15. پزشکیان می‌داند که با چه کسی دیدار کرده؟/ زمزمه‌هایی درباره ممنوعیت دوباره واردات آیفون/ سایه تهدید رسایی بالای سر یک وزیر دولت

  16. عیان‌شدن ماهیت انقلاب ژینا توسط نتانیاهو/ افشاگری قاضی پرونده عباس پالیزدار/ مگر میزی برای مذاکره با آمریکا وجود دارد؟

  17. چطور ترازش کنیم؟!

  18. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  19. درد بیمار و ناز طبیبان !

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  21. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  22. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  23. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  24.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. یک یادآوری مهم به ظریف

  3. باز هم در باغ سبز !

  4. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  5. سندورم ALS اپوزیسیون

  6. معاون رئيس جمهور: قانون عفاف و حجاب جزو اولویت‌های دولت نیست

  7. ترس و ناامیدی در پیام اخیر نتانیاهو

  8. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  9. پزشکیان می‌داند که با چه کسی دیدار کرده؟/ زمزمه‌هایی درباره ممنوعیت دوباره واردات آیفون/ سایه تهدید رسایی بالای سر یک وزیر دولت

  10. عیان‌شدن ماهیت انقلاب ژینا توسط نتانیاهو/ افشاگری قاضی پرونده عباس پالیزدار/ مگر میزی برای مذاکره با آمریکا وجود دارد؟

  11. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  12. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  13. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  14. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  15. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  16. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

  17. پزشکیان در جلسه شورای عالی فضای مجازی: ادامه فیلترینگ قابل قبول نیست  

  18. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

  19. انتقاد شدید کیهان از معاون حسن روحانی

  20. اتحادیه اروپا کشتیرانی ایران را تحریم کرد

  21. مرکز «بازی‌ جنگ سپاه» افتتاح شد

  22. یهودیت در نظر بنیانگذار روانکاوی

  23. واکنش صداوسیما به موضوع سانسور یک دیدار پزشکیان

  24. آملی لاریجانی: ۴۰ بند FATF در کشور در حال اجراست

  25. نماینده مجلس: اهداف فیلترینگ محقق نشد/ سود سرشار در جیب مافیای فیلترشکن‌

آخرین عناوین